GAMLE USETTE BILDER

BACK IN THE DAYS..

En av mine nærmeste venninner fyller år i dag, altså Anne-Sofie, og i den anledning har jeg bladd igjennom en haug av gamle bilder av oss. Stikkord: jeg var besatt av å være brun, øyenbryn var tydeligvis ikke like viktig, extensions kunne gjerne se ut som dreads og vi hadde det fantastisk gøy. Hun har alltid vært, og kommer alltid til å være en trygghet i mitt liv. Et solid punkt som alltid finnes der og som heller ikke blir preget av ting som ikke betyr noe. 

På mange måter var dette de verste årene i livet mitt, men det vet jeg kun basert på dagbøker og minner som aller mest virker som en fjern drøm eller film, for det er liksom sperret ute av hodet.. Noen ganger kan jeg høre på en låt, eller lukte en spesiell lukt å få panikk fordi alt kommer tilbake, den velkjente følelsen av et uendelig mørke. Men som regel husker jeg kun alt det fine og det overfladiske, det setter jeg pris på og ikke minst er det nødvendig for å kunne gå videre. 

Hvordan er det for dere når dere tenker tilbake på barndommen? Er det nostalgisk og fint, eller er det mørkt og vondt? Det kommer selvfølgelig an på hva man har opplevd og jeg har vært relativt heldig, men det vonde virker mer fjernt. Det er vel sånn mennesker fungerer. 

38 kommentarer
    1. Du har så mange fine ord på hjertet ditt! De er heldig som har deg som venn! Det er noen perioder som er vond å tenke tilbake på, samtidig er det mange gode. Så jeg sier meg enig med hun over, en god blanding!

    2. Haha, så morsomt å se gamle bilder. På en måte så minner du meg om meg selv på den alderen, selv om vi stilmessig var helt ulike, var jeg også en person som skilte meg veldig ut. Jeg passet aldri inn, og fikk en del stygge blikk. Jeg var veldig opptatt av å kle meg fint og voksent, mens de fleste gikk i adidas eller bulabukse gikk jeg i dressbukse, høye hæler og bluser. Men jeg husker den stolthetsfølelsen jeg fikk når jeg klarte å gå imot strømmen, det er kanskje det jeg husker best fra ungdomskoletiden. Når jeg ser tilbake på gamle bilder, eller tenker tilbake på starten av tenårene får jeg alltid en slags klump i magen. Det er ikke det at det gjør så vondt, jeg husker stortsett alt det fine best jeg også, men jeg vet det var mye vondt, mye mer vondt enn jeg husker. Likevel kjenner jeg veldig på et savn fra den tiden, jeg savner på en måte å leve som jeg gjorde da, alt var så nytt og spennende, og man hadde så mye følelser, både på det gode og det vonde, det gjør egentlig ganske vondt å tenke på at man aldri kan få den tiden tilbake.

    3. Moro å se tilbake på gamle bilder!
      Noen perioder er fine å tenke på, andre perioder er litt mindre fine 🙂 Men det vil jeg tro er det samme for mange! Takk for innleggene dine, egentlig den eneste bloggen jeg leser jevnlig 🙂 Gleder meg til å se hvordan rekkehuset deres blir, og gleder meg til å se deg på Skal vi danse!

    4. Jeg var utrolig heldig med barndommen min og har nesten kun gode minner fra oppveksten skolen <3 Trist å tenke på at ikke alle har det sånn, men fint å se at det kan gå bra likevel, som med deg 🙂 klem!

    5. Minner meg om den gamle bloggen din, som var heeelt rosa😍! Og minner meg på at jeg har fulgt bloggen din ganske lenge😄Gøy å see

    6. Svevende koselig å hyggelig innlegg synes jeg jeg hører musikk i hodet og når jeg sover så ser jeg alt jeg har opplevd i klar film å når jeg går for by en rose hekken så springe ut å Nydelig Drømmens rose duft som Lokta skikkelig godt synes jeg ønsker deg alt godt og en riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    7. Jeg har mange gode minner fra gode øyeblikk, det har jeg. Vi fikk oppleve ganske mye med foreldre som nektet å dra til “Syden” som alle andre, men som heller tok oss med på campingturer rundt om i Europa. Det var fint å vokse opp midt ute i skogen, helt til man ble tenåring og ville ut xD
      Barndommen er også litt forvirrende og mørk å tenke på. Jeg følte meg aldri helt tilpass, jeg sleit med å få venner og følte meg ofte som et romvesen. Nå i voksen vet jeg hvorfor jeg hadde det sånn (Asperger-diagnose som 30-åring). Så avogtil kan jeg være litt trist over at ingen “så” meg og det jeg strevde med.

    8. Jeg hadde anoreksia og voldelig familie.. var vell narkoman et år også.. Ikke kjekt å tenke tilbake på men er så glad jeg har kommet meg videre!

    9. Barndommen min husker jeg som usedvanlig lykkelig og fin. For uten om mine foreldres skilsmisse, har jeg omtrent kun gode minner. Jeg tenker ofte over hvilket privilegium jeg har som har hatt en så fin oppvekst.
      Digresjon, hva er månetegnet ditt? Er det tilfeldigvis skorpion?

    10. Hihi, søte dere var da! 😀
      Joda, er noe av det som er litt nostalgisk og fint, men det meste er mørkt og vondt. Prøver å ikke tenke på så mye om barndommen egentlig.. 🙂

    11. Av og til kan situasjoner eller mennesker i fra visse perioder i livet mitt røre til minnene og få meg til å føle meg 14/17/19 osv igjen. Det er dritt fordi jeg vil jo være den sterke personen jeg har jobbet meg frem til i dag. Da må jeg trekke pusten og minne meg selv på hvor jeg er, hvem jeg er og at det er ok at ting har vært annerledes. Dessuten hjelper det å ikke henge med de menneskene som fremskynder usikkerhet i fra «fortiden» 🙂 Vi er alle en «work in progress», men tror det gjelder å være ærlig med seg selv når disse følelsene kommer snikende og ta de på alvor for å kunne gå videre 🙂

    12. Har akkurat før et par daga sia lest boka di, den blei slukt opp på dagen å elske den. Har fulgt me på dæ så å si sia starten å vil bare si at æ e så utrulig stolt over dæ. Du har kommet dæ gjennom veldig mye, men du klare fortsatt å spre så mye glede!
      Takk før at du e du! Takk før at vi får være me på det meste å at du har vist mæ at førdeom det e mørkt så finnes det lys en eller ana plass.
      Keep doing you girl, love you.

    13. Litt kjedelig innlegg akkurat dette her synes jeg og det gjør gjerne at jeg ikke får lyst til å legge igjen kommentar også (sånn siden du spurte i går). Men siden du etterlyste flere kommentarer tenkte jeg at jeg skulle legge igjen en allikevel.. Søte bilder, men sånne gamle bilder har vi sett veldig mye av på bloggen før (selvom det ikke nødvendigvis er akkurat de samme). Faktisk litt trist å se hvor mye du har forandret på utseendet, selvfølgelig kommer noe av forandringen av at du har blitt eldre, men du er jo nesten ugjenkjennelig:(

    14. Charlotte: <3 tusen takk skal du ha! Det var en utrolig snill kommentar. Betyr mye for meg at du tok deg tid til å lese boken, og ikke minst fortelle meg at du likte den. Stor klem!!! <3

    15. Sara: Jeg setter pris på at du kommenterer, men det er for all del ingen tvang. 🙂 Og angående at jeg har forandret utseendet mitt er det heldigvis et valg jeg har tatt selv, jeg er fornøyd og forstår ikke helt hvorfor det skal være trist for noen.

    16. Morsomme bilder! Du har forandret deg mye, men heldigvis har også styling en del å gjøre med det. Man blir heldigvis flinkere med både hår og sminke med årene 😀
      Jeg vokste opp med rus og vold i hjemmet, så mye av livet mitt frem til jeg var 16-17 har jeg rett og slett fortrengt. Men det er jo heldigvis noen gode minner derfra med venner og kjæreste! Det er det jeg husker best. Men kjenner til den følelsen av en sang eller lukt som bare sluker deg og vipps så er man nesten tilbake.

    17. Om folk snakker generelt om barndom assosierer jeg det mest med noe vondt, men visse temaer gjør meg glad.

    18. Så gøy med gamle bilder. Artige øyeblikk 🙂
      Jeg liker ikke så godt å se bilder fra min egen oppvekst. Selvom jeg er glad og smiler på bildene ligger det en mørk historie bak. Bråk, vold, vond skillsmisse, mobbing, sexuelle overgrep. Jeg er blitt voksen, men den vesle jenta inni meg existerer enda. I perioder og øyeblikk oftere enn andre dager . Jeg er blitt mer selvsikker, men lite skal til for å dra meg ned igjen. Mørket i meg lever tett under overflaten .Unngår triggerne så godt jeg kan. Prøver å fokusere på hvem jeg er nå, at da var da og at jeg kanskje er blitt en bra person med bra personlighet på grunn av alt. Jeg setter pris på “store” små øyeblikk i hverdagen og alt jeg faktisk klarer. Jeg har blitt mer glad i meg selv med årene. Jeg liker å være annerledes ,noe jeg hatet før. Jeg liker å smile og le mye. Samtidig er jeg en alvorlig person ved siden av den barnslige personen jeg kan være.

    19. Når jeg tenker på barndommen og ungdomstiden så er det mange morsomme minner og mange vonde. Er egentlig glad jeg er ferdig med den perioden og tiden og kan se litt mer fremover

    20. Likte dette innlegget! Kjekt å se gamle bilder og gratulerer med dagen til Anne-Sofie!! Så fint at du har en venn gjennom så mange år.
      Når jeg tenker tilbake på barndommen er det nesten kun gode tanker, så føler meg veldig heldig på det punktet!
      Vgs var ikke like lett, men man lærer mye om seg selv ved å være gjennom både mørke og lyse tider i livet!

    21. Åhh så morsomt med slike bilder 😍
      Tror min barndom er en fin blanding av godt og vondt. Har en mor som er rusmisbruker så er mange tunge minner der, men sommere hos bestemor og med gode venner gjør opp for mye❤️

    22. Herregud då gøy å se! Man ser at dere storkoser dere og det er alltid like gøy å se 😁 Gratulerer med dagen til henne 🎉

    23. Når jeg tenker tilbake på ungdomsskole tiden så er det faktisk bare gode minner! Tiden var fylt med sprell, påfunn, morsomheter og en (god) smule drama! Stilen bestod av mascara med hvit øyenskygge i øyenkroken, fotballsokker og tupert hår! Haha, tider!

    24. dette innlegget traff meg rett i hjerteroten. hadde de 3 jævligste årene på ungdomskolen, og lukter jeg parfymen jeg brukte på den tiden får jeg helt angst og masse flashbacks. takler det ikke! så jeg skjønner absolutt hva du mener og det suger skikkelig.

    25. sykt fin du var før da. Nydelig. tror jeg ble litt forelsket her nå hehe. men ikke for og være frekk med deg. så synes jeg at du var finere før. jeg synes at du ser litt unaturlig ut nå . mener ikke for og være slem eller frekk

    26. Ikke så veldig bra. Vokst opp med ei mor som er alcoholiker. Mobbet fra 2:e klasse til 10:ene. Jeg byttet skole 3 ganger men brev likevel mobbet. Dem gjorde aldri noe med dem som mobbet uten jeg måtte bytte skole så jeg har hele livet slitt med lav selvtillit. Men når jeg snakker med andre så fortell dem at det var mye verre enn det jeg husker så man kan vel være glad for at hjernen velger å kutte ut mye av det vonde.

    27. Jeg kan ikke si at barndommen min har vært perfekt, men jeg kan heller ikke si at det har vært en helvete heller. Mye skjedde og ikke alt endte like godt, dessverre, men skjedd er skjedd og livet går fremover. Når man er voksen tar man et valg i sitt eget liv og jeg har fortsatt mange ting som må repareres selv om jeg er 19. Folk kan si jeg har hele livet foran meg, så vi får se. Har klart mye bare på 2 år! ❤️

    28. Helt det samme her! Jeg føler jeg har fortrengt mesteparten av barndommen og husker kun små biter der jeg var delvis lykkelig.
      Setter så utrolig stor pris på når du deler sånne tanker. For selv om man ikke har hatt det likt, er det så fint å se at alle er mennesker og vi har ting vi sliter med. Men dette innlegget traff meg skikkelig. Føler det var meg når jeg var mindre også! Klem <3

    29. Det kan være utrolig vondt for meg hvertfall å tenke på fortiden, men det er også morsomt og spennende å tenke alt en har gått igjennom og hvor mye man har vokst siden det. I tillegg er det alltid gøy og cringe å se hvordan man så ut på den tiden haha!

    30. Det bildet med rettetang rett, helbleket og sideskille hår, tynne oppover bryn og stort skjerf tar meg såå tilbake til tidlig 00 😂 minner meg om meg selv på den tiden 😂 herlig å se tilbake på gamle bilder!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg