hva skjer med oss?

I dag tidlig så jeg dokumentaren «What the health» på Netflix for tredje gang. Hver gang jeg ser den har jeg ulik reaksjon: første gang valgte jeg å glemme alt jeg hadde sett og lært slik at jeg kunne fortsette livet som vanlig. Andre gang tok jeg steget inn i den veganske verdenen og har nå en 95% plantebasert kost. Men nå, tredje gang, føler jeg meg bare sur, oppgitt og nesten tom. Det blir bare klarere for meg at menneskeheten kjører seg selv utenfor et stup, og at jeg aldri kommer til å klare å gjøre nok. Det handler ikke bare om samvittighet eller miljø lengre, det handler om helsen vår også. Jeg er ikke dum, og jeg vet at mye av det vi spiser på daglig basis ikke er bra. Ikke bare kjøtt og meieriprodukter, men alt annet av sukker, mettet fett, fargestoffer og ALT.

Det er så jævlig vanskelig. Mat er en del av min identitet og det vanskelige var å plutselig bli «hun kresne» i middagsselskaper. Jeg elsker mat og jeg elsker å prøve nye ting. Jeg vil ikke være hun som krever ekstra planlegging om man skal invitere på besøk. Jeg vil ikke være hun som plukker i maten å kun spise salat. Og samtidig ønsker jeg å kunne si ifra å lytte til hjertet mitt. Derfor passer det fint for meg å være veganer på deltid. Eller, er det helt urimelig? Vegetarianer på fulltid, veganer på deltid? Kan man gjøre unntak, kan man lage sine egne regler slik jeg prøver å gjøre?

En ting jeg håper alle innser uansett er: å dra ned på kjøtt burde være en selvfølgelighet for alle. Det finnes ikke unntak fra regelen og det gjelder alle. Punktum. Det er ikke forsvarlig å spise kjøtt flere ganger i uken hverken etisk eller for helsen. Men.. Som jeg føler det vil jeg ikke slutte helt med fisk og ost, men kanskje jeg skeier ut en gang i måneden maks..Eller, er det dumt? Er det viktigste hvordan man lever livet sitt jevnt over?

Jeg mener ikke å provosere eller virke dum, men jeg lurer virkelig på hvordan man skal klare å leve et etisk riktig liv for det virker umulig. Det var null problem å kutte ut kjøtt og de som sier noe annet er enten late eller egoistiske, det mener jeg. Men når man kutter ut alt som kommer fra dyr og i tillegg begynner å bekymre seg over sukker, e-stoffer, fett.. Slik som jeg har begynt å tenke på. Er det hele tiden en kamp eller er det faktisk noen som klarer å leve «perfekt» i matveien?

For å være ærlig er jeg ganske lei og frustert over mat generelt. Det er så mye man burde unngå i hverdagen som for eksempel palmeolje, gluten, man skal spise økologisk, mat fra nærområdet for å nevne noen. Jeg lurer seriøst: hva skal vi spise? Og hvor kan jeg gå for å få tak i det? Det holder ikke lengre å gå på nærmeste Kiwi.

Jeg skulle så inderlig ønske politikere tok mer ansvar. Eller at vi som individer stiller krav til politikerne! Det er de store aktørene som må endre seg. Om de bare kunne slutte å selge ting som var dårlig for oss og dårlig for miljøet, eller at reglene var strengere slik som på alkohol og nikotin. Men det er bare å innse at endres våre vaner så endres også politikerne.

Jeg vil avslutte med å si at jeg heier på alle som tar valg på vegne av planeten og klarer å se objektivt på verden. Om vi fjerner blikket fra oss selv merker man hva som er det rette svaret. Vi kommer dessuten lengre om vi heier på hverandre for hva vi gjør bra istedenfor å kjefte for alt man gjør feil.

57 kommentarer
    1. Seriøøøøøst sophie du hadde ELSKET ?? til forsvar for dyrene??, en dansk bok med helt ekstremt gode og ikke minst vitenskapelige fakta- OG spennende fra første side. Kan du vær så snill å lese den ?????

    2. AMEN til deg og dette innlegget!! Innlegg som dette er det influencere burde skrive om! Opplyse folk og få de til å åpne øynene! Fortsett å skriv slikt, du får fler og fler med på laget for hver gang;-)

    3. Bra innlegg og godt skrevet ! 🙂
      Jeg har en ny vlog Sophie ! 🙂 Håper du har lyst og se den, også ønsker jeg deg god helg 😀 < 3

    4. Jeg synes alle skal gjøre det de synes passer best for dem. Jeg er selv veganer og skulle likt å se at hele planeten spiste plantebasert, men en slik omstilling tar tid for de fleste, alle må gjøre det i sitt tempo. Det veganske miljøet vokser hver dag, men hovedfokuset synes jeg skulle vært å ikke bli feilinformert i blandt annet skole og lignende, med tanke på miljø og helse.

    5. Samtidig som dette er viktig så er det veldig synd at du som blogger oppfordrer til et overforbruk i forhold til klær, sminke, piller i alle former som du får betalt for å reklamere for, hår, hud, etc. Dette enorme forbruket er i stor grad med på å skade planeten vår. I tillegg reiser du helt ekstremt mye! Dette skader også planeten vår. Det oppleves som at du sier “jeg gjør en liten del fordi det passer for meg, men jeg vil allikevel leve livet og reise og kjøpe nye klær, nytt hår, ny nese, rumpe etc, fordi det gjør meg glad. Siden jeg gjør “litt” så bør det være nok”.

    6. Du ber om råd, men jeg er slett ikke sikker på om det har noen hensikt å svare deg. Leser du svarene? Da bør du i såfall bare svare meg med et enkelt lite ja, denne gangen.
      Du spør hva du kan gjøre. Alle kan gjøre litt.
      Spis kortreist, selv om det innebærer melkeprodukter, kjøtt og fisk. Vet du feks at kua er det mest mateffektive dyret vi har? Den gir oss både melk og kjøtt. Men jeg er enig med deg i at vi bør kutte ned på kjøttforbruket. Denne årstiden får du også tak i mye kortreist grøntfôr, noe vi alle bør spise mer av.
      Den veganske kosten er fraktet hit med forurensende båter, tenk på havet, vi ser ikke dritten der, selv om mye begynner å dukke opp nå.
      Reis mindre, mye mindre, kutt ned til et par flyreiser for å feriere, helgeturer til utlandet. Vi burde alle feriere mye mer i vårt eget vakre land.
      Kutt ned til halvparten av sminkeprodukter dine, kanskje mer, det er forurensende å produsere og totalt unødig luksus. Hairexstension, løsvipper…..
      Slutt å reklamere og fronte en luksus som er totalt unødig. Betakaroten, ditt siste tilbud feks, det må produseres, nå halv pris, innpakket i plast og papir.
      Nei, unge frøken, det gjør du aldri. Til det er du for glad i penger og luksuslivet ditt.
      Inntil du tar tak, slutt å late som om du bryr deg, for innerst inne er du kun opptatt av deg og ditt luksusliv. Og da reklamerer du for hva som helst for penger. Slike innlegg er bare for oppmerksomhet, beklager, men jeg er bunn ærlig nå.

    7. Kjempebra at du er veganer på «deltid», men du er ikke og har aldri vært vegetarianer! Så lenge du spiser fisk er du pescetarianer og jeg mener ikke å være bitch, men rett skal være rett. Du har skrevet at du er vegetarianer siden du var 16 år når det IKKE stemmer. Forøvrig enig i at alle seriøst burde i det minste kutte ned på kjøtt. Men mye av det som blir sagt «what the health» stemmer ikke 100%. Jeg trodde også det når jeg så den, men har gjort resersch etterpå, og det viser seg at ting som har blitt sagt i den dokumentaren er basert på utdaterte data og mange av påstandene i filmen, som at «kjøtt er like kreftfremkallende som sigaretter» f.eks. stemmer IKKE. Vi må være kritiske til det vi ser på også, mange av påstandene i den filmen som har blitt motbevist av faktisk forskning.

    8. Jeg vil på vegne av alle dyrene og vår vakre planet, takke deg for at du bruker din stemme til noe som er så viktig – ja, kanskje det viktigste temaet av dem alle.
      Du er så reflektert og oppegående, og det varmer hjertet at så mange unge følger bloggen din.
      Jeg tenker at det er viktig å finne veien til veganismen i sitt eget tempo. Og det å vise at verden ikke er så svart/hvitt (enten være veganer, eller spise animalsk til alle måltid) er med på å åpne den veganske verdenen for så mange fler!
      Mat skal være gøy, positivt og inspirerende. Om man setter for mange regler for seg selv på en gang ender det ofte i stress og frustrasjon.
      Jeg er selv ganske konfliktsky, og synes det var ubehagelig å være “den vanskelige” i måltidsituasjoner med andre mennesker. Men etterhvert ble det veganske kostholdet så stor del av hvem jeg er og min identitet, at det var det mest naturlige “å si nei”, og når man først begynner å si nei til animalskt, blir det bare lettere for hver gang!

    9. Men hva om jeg ikke vil kutte ut kjøtt, sukker og palmeolje. Jeg vet hvorfor det er dårlig for meg og tar konsekvensene av det når de eventuelt måtte komme. Må ikke det også være lov eller er det “ignorant”? Og hvis det er ignorant, vil man egentlig ha folk som gjør det “riktige” (i dine øyne), men av feil årsaker?

    10. Lol , erre mulig , her har vi en sakalt “guru / follower” som ikke kjenner power of X 3 , virkelig?,
      ….og enda spør om …. hva skjedde méd recearch ?(ups engelsk ord,kan bli for vanskelig), og ja, siden du spør okl mye nytt her
      Som vanlig jada jada jeg har midje 3x osv . Bla
      0

    11. Hvorfor svarer du ikke på kommentarene? Tenker ikke på de unødvendige kommentarene som går på utseende ditt men hva med å forsvare forbruket ditt og pushing av unødvendige produkter som direkte skader planeten?
      Du er så opptatt av å fremheve det du gjør og jeg skjønner at ikke alle kan gjøre alt; men hvordan kan du forsvare at du oppfordrer andre til å bidra til å ødelegge planeten?
      Du fremstår som utrolig lite troverdig..

    12. Når skal du få hjernekapasitet nok til å innse at å se «dokumentarer» på netflix ikke gjøe deg særlig smart eller opplyst? Når skal du innse at å ha stempelet «dokumentar» ikke betyr fakta? Kan du vennligst gjøre hele norge en tjeneste og få deg en utdanning så du klarer å skille god og dårlig forskning og å generelt være mer kildekritisk? Stakkars alle de forvirrede 12 åringene som blir hjernevakset av bloggen din. Det er ikke melkeindustrien som er farlig, det er DU. Jeg grøsser av det du skriver.

    13. Når du legger ut mat i kjøleskapet ditt, så ser man at du ikke er så flink med mat. Det finnes sååå mye vegansk mat du kan lage uten å kjøpe så mye kjøtterstaninger! Anbefaler deg å leser veganmisjonen, vegetarbloggen og veganeren. De har alle masse kjempe gode og enkle veganske oppskrifter, hovedsakelig uten erstatningsprodukter 🙂 men da er du nødt til å legge litt innsats i det, noe det høres ut som du vil, men jeg er litt usikker 🙂 gleder meg til du legger ut noe du ha laget fra bunnen 🙂
      Det anonym skriver under her om at kua er det mest mateffektive dyret vi har er forøvrig totalt feil. Aner du hvor mye vann kua trenger for å lage litt melk? Havremelk er mye mer effekt om vi snakker melk. Kylling er det mest mateffektive dyret folk spiser

    14. Så lenge man gjør så godt man kan tenker jeg er supert! Man kan og gjøre forskjellig ut fra livssituasjon og alder. Du trenger ikke være 100% veganer, ingen er det, det er umulig mtp alle produkter i tillegg til mat. Man må finne sin egen vei og følge sitt eget hjerte, som det virker som du gjør! Stå på!

    15. Kjenner meg sånn igjen i dette innlegget! Det er akkurat sånn jeg føler det. Kan si av egen erfaring at det på sikt er mye lettere å være konsekvent veganer enn fleksibel veganer. Mat er så utrolig komplekst og hva kan man egentlig spise med god samvittighet? Dette er et alt for komplekst tema til at det burde bli overlatt til hver enkelt av oss. Fantastisk at en av Norges største bloggere skriver om dette. Jeg heier på deg!

    16. Tusen takk for at du bryr deg, og for at du bruker stemmen din til noe så viktig i forhold til mange andre influencere! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk i kommentarfeltet kan være så negative… Jeg blir så oppgitt. Selv om du shopper og reiser mye, så gjør du uansett utrolig mye for planeten vår❤️ Gode, søte og smarte deg!
      Jeg er veganer selv og støtter deg fullt ut. Fortsett med det, og fortsett med å bruke stemmen din! Tusen takk Sophie.

    17. Jeg spiser kjøtt, og jeg ønsker ikke slutte å kommer heller ei til å gjøre det. Men jeg spiser ikke prosessert mat, sukker, u-økologisk (om det er lov å si?) og heller ikke annet enn nøkkel merket fra Norge. Søtstoffer, fargestoffer, estoffer eller syrer er heller ikke en del av min kost. Spiser kun grønne grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl og meieri. Og kosten min har ingen palmeolje. Dette er sånn jeg MÅ leve for å ikke føle meg syk da jeg reagerer på antibiotikaen dyret har fått i foret, blir også syk av sukker og alt som følger med. Alle tar et valg og jeg respekterer at andres er ulike enn mine.

    18. Lag maten din selv fra bunnen av så skal du se at det går greit. Spis ofte og småporsjoner. Rent miljømessig så er ikke kjøttforbruket bærekraftig, men rent bortsett fra det. Føkk veganer og deres opphøyde selvfølelse.

    19. Hei! Du er veldig inspirerende å følge, og jeg kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver om. Jeg er like fortvilet, sint, oppgitt. Jeg har alltid vært en som har elsket all slags mat og spist kjøtt uten problemer. For ca to år siden begynte kroppen min å nekte kjøtt og kylling. Kastet opp, fikk store smerter i hele kroppen og til slutt klarte jeg ikke tanken på kjøtt. Det var greit, og jeg sluttet å spise kjøtt som gjorde meg dårlig. En dag sa det plutselig stopp og jeg ble alvorlig syk, sengeliggende og tålte absolutt ingen mat. Kiloene raste og jeg levde (lever) i et smertehelvete! Etter jeg ble syk, har jeg tenkt mye mer over livet og viktigheten av å spise “rett”.
      Jeg har blitt puttet i denne ME båsen, som stadig rammer svært mange fler enn før. Spesielt ungdommer, de under 25. Men hva er denne ME og hvorfor blir så mange unge aktive/idrettsutdøvere rammet av denne mystiske sykdommen som ingen vet hva er? Jeg har nok lest meg opp til doktorgrad på hva ME er. Men det finnes ingen konkrete svar. Bare hvilke symptomer man lider av.
      Helt ærlig tror jeg det har med maten vi spiser i dag å gjøre. Vi er ikke vokst opp med den gode gamle kosten som de gjorde før. Når maten ble lagd fra bunnen og ikke alt var stappet fult av all slags e-stoffer og sprøytet med mye rart. Ingen vet konsekvensene av denne “nye” type mat som ikke er ren og som er produsert for å vare lengst mulig i kjøleskapet. Det vil nok vise seg om noen tiår. Men jeg tror konsekvensene allerede er begynt å komme. En haug av unge, friske, spreke mennesker blir plutselig syk, uten at noen kan finne årsaken. Vel, vi blir hva vi spiser?
      Nå har jeg kuttet ut mye mat. Men putter fortsatt i meg mat som jeg grøsser av etterpå, som gjør meg svært dårlig og syk. Men hva skal jeg spise da? Jeg er for syk til å sette sammen mat og lage alt fra bunnen. Ikke kan jeg noe særlig om kosthold, matlaging og sammensetningen av det heller. Og alt jeg kjøper på butikken føler jeg er urent og full av stoffer som kun skal gi bedre holdbarhet på maten. Hvor finner jeg denne maten som er bra for kroppen da? Jeg spiser MINIMALT med kjøtt, men hva skal jeg egentlig leve på om jeg kutter ut alt det andre også? Gress?
      Hilsen en som gjerne vil slutte å spise alle unaturlige matretter og gjøre det lille ekstra for miljøet, men som ikke finner stort annet enn sprøytet mat innpakket i plastikk i butikkhyllene 😩😭

    20. Men altså. Hva SKJER med bloggen din om dagen? Enten så er det bare kjempekorte, meningsløse innlegg, reklameinnlegg eller innlegg om filmer.. som du har skrevet om før? Veldig få bilder også… På tide å legge ned bloggen hvis du ikke er interessert lenger, trist å se hvor dårlig den har blitt. Du brukte å være THE blogger liksom, tilstanden den er i nå er bare flaut for deg og leserne dine fortjener bedre

    21. Enig. Før i tiden spiste man jo som regel kjøtt bare på søndager, så skulle jo i teorien ikke vært et problem. Sier ikke at å spise fisk er mer humant enn å spise kjøtt. men i teorien er det jo oftere mer miljøvennlig, da det ofte kan skaffes fra nærområdet. Men jeg er enig, og med tanke på hvor mange utrolig gode kjøttfrie erstatninger vi har, skulle det ikke vært noe problem. Det sies jo at det er like farlig å spise kjøtt som å røyke, men fordi industrien er så stor, tier di om det.

    22. ….. Dessuten, er det ikke særlig miljøvennlig å spise middag på restaurant hver dag….. Også fordi man støtter en industri som kaster enorme mengder mat.

    23. til Sara; har du så jævlig lite å gjøre eller? Det er sommerferie! Det er varmt! har du ikke bedre ting å gjøre enn å vente på innlegg fra sophie? Tror du ikke hun har et liv også vedsiden av bloggen ? Jeg Er ikke så stor fan av måten sophie reklamerer produkter og lurer leserne men en ting skal hun ha, og det er å bruke bloggen til å opplyse om ting som hun engasjerer seg for og der har du forskjellen på Isabel og Sophie. Og når hun først lager et sånt innlegg som det her så skal hun ha ros for det! Og du betaler ikke for å lese bloggen hennes så hun har ikke noe plikt til å blogge 4 ganger om dagen! Du skriver som om du har krav på det og hun skylder deg det??? hva faen? Få deg et liv!

    24. Jeg kjenner meg akkurat igjen! Jeg har vært vegetarianer i snart 2 år. Av mange grunner er jeg det, mest for miljøet og fordi jeg ikke vil være med på å drepe dyr. Selvom jeg vet det er slik hele verden fungerer, man må drepe for å få mat. Det gjelder dyr også. Men nå føler heg at jeg gjør nok, jeg vil gjøre enda mer. Men da vet jeg at alt blir vanskelig for alle og meg. Så står litt fast her. Kanskje vi kunne ha kuttet ut noe, men kun av og til? Ofte vil jeg bare drite i de andre som ikke støtter meg eller som syntes det blir mye mas med meg som vegetarianer og som kanskje skal bli no mer? Men jeg har ikke kommet så langt. Det går jo ut over andre også

    25. Jeg begynte å se mer å mer på dokumentarer som handler om mat industrien og begynte å lese meg opp i viktige temaer angående kjøttindustrien osv og fant fort ut at her må man gjøre noe drastisk, dessverre har jeg ikke klart å kutte ut kjøtt 100% og hvis jeg først spiser noe kjøtt er det hvitt kjøtt. De menneskene som skal snakke nedlatende mot vegetarianere eller alltid finne noe å pirke på de har null kunnskap når det kommer til mat industrien. «Norske dyr har jo det bra» neiiii absolutt ikke!!!! Les opp!
      Jeg som har droppa kjøtt så pass mye dømmer ikke folk som kanskje spiser ost osv noen ganger fordi jeg vet hvor vanskelig det er. Jeg synes man skal være jævlig fornøyd så lenge man bidrar til noe også er det viktig og ikke henge seg opp i absolutt alt for da blir det plutselig ikke sunt igjen.

    26. Mennesker har spist kjøtt i alle år, fra langt tilbake i tid. Å spise kjøtt er like naturlig som å spise grønt. Det er verken bra å leve på bare grønt eller bare kjøtt. Idag er det overproduksjon av kjøtt slik at masse mat kastes, det er jeg lite fan av. Synes produksjonen kan gå ned noen hakk, og kortreist mat er superbra. Selv kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har reist med fly. Og handler sjelden sminke(går mange dager uten sminke så varer beholdningen lenger). Tror absolutt at vi har godt av mer vegetarmat, men jeg har ikke tro på noe ensformig. Ensformig er sjelden bra uansett hva det gjelder. Alt med måte. Og så er jeg for små, lokale gårder med kjærlighet til dyra sine!

    27. Hei Sophie!
      Takk for at du skriver om dette viktige emnet. Jeg har selv vært veganer i 4 år og er veldig fornøyd med det. Det er nok noe av det beste valget jeg noen gang har tatt. Jeg må bare få sagt at jeg er veldig enig med deg når det gjelder å være veganer på deltid. Før hadde jeg veldig svart hvitt syn på å spise kjøtt og meieriprodukter, men har nå innsett at ikke alle deler samme syn som meg og derfor synes jeg at det er godt nok å kutte ned i stedet for å kutte ut ALL animalske matvarer. Dersom veganere har kun et svart-hvitt syn vil vi frastøtende oss folk som er nysgjerrige på plantemateriale mat. Jeg synes derfor det er på sin plass at det er helt innenfor at du velger å være veganer på deltid. DU GJØR EN FORSKJELL!! Håper flere lytter til deg og kutter ned på animalske produkter. Det skal så lite til for å gjøre noen små endringer. Takk for at du er den du er ❤❤❤ much love!! Håper du fortsetter med dette kostholdet.

    28. Det finnes ingen unntak? Hva med meg som MÅ spise kjøtt for å ikke dø? Tror du jeg vil gjøre det? Ikke kan jeg spise grønnsaker, frukt, bær, korn, nøtter. Ikke en DRITT som vokser ute da ALT inneholder fruktose, og de få tingene som ikke inneholder fruktose naturlig er tilsatt sukker. Det gjorde vondt langt inn i sjela å lese det her, at det ABSOLUTT ikke finnes unntak. Hva med meg? Hva hadde DU gjort i min situasjon med en sykdom som meg? Du svarer ikke på kommentarer, kanskje leser du de ikke for alt jeg vet. Men jeg vil gjerne ha et svar fra deg, så mailadressen min ser du, den sjekkes flere ganger daglig.

    29. Jeg er veganer på deltid, når jeg får lage min egen mat til meg selv eller er på restaurant om man velger forskjellige retter, og det er på menyen. Jeg føler jeg får mye pepper fra venner, selv om jeg ikke prøver å forandre deres liv. Uansett tror jeg det vil bli vanligere å være veganer at jeg tenker «hets» vil gå over.
      Jeg har også stor frustrasjon over alle stoffer som er i maten og mener et lovverk er det eneste som vil funke. Dersom kun én produsent velger å kutte ut «alt» vil maten deres være av dårlige stand og falle ut av markedet, men dersom det må skje for alle så tror jeg markedet hadde vært nokså stabilt for alle. Jeg har ikke all verdens kunnskap om den økonomiske delen, men forstår at dersom én melkeprodusent sluttet å proppe kuene sine med hormoner, hadde ikke kuene klart å produsere like mye melk og de ville ikke kunne levere som før og falle ut.

    30. Kan du begynne å skrive at du er PESKEtarianer, fordi spiser du fisk så er du ikke VEGEtarianer:-) syns bare det er dumt at folk misoppfatter betydningen av å være vegetarianer.

    31. Ah! Jeg føler det på akkurat samme måte når det komme til mat! Blir helt ødelagt, å deprimert av alle tanker om mate vi spiser å verden vi lever i. Dårlig samvittighet for hva jeg spiser og føler jeg ødelegger kroppen uansett hva jeg spiser. Kuttet ut kjøtt helt for 2-3 år siden og har ikke Sett meg tilbake! Prøvde å kutte ut meieriprodukter og gå helt vegan og det gikk greit frem til jeg ble gravid, å fikk avsmak på alt melkeerstaninger å mye av vegetarianer maten! Så nå sitter jeg her, lever mest på brødskive og grønnsaker, ikke noe variert kost og føler at jeg ikke klarer å gi babyen i magen det den trenger! Konstant dårlig samvittighet! What a life! 😂 må jo bare le av det også da, for blir jo så oppgitt. Haha.

    32. Enig med de som ber deg sjekke kildene dine bedre. Til og med Aftenposten har jo publisert en egen artikkel om dette når det gjelder hva akkurat du sier om denne dokumentaren: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/05aK0/What-the-health_-Sophie-Elise-Mye-av-Netflix-filmen-om-mat-og-helse-er-rett-og-slett-feil–Hollung-og-Telle-Hansen
      Og et kjapt Google-søk på filmen gir store mengder med treff på artikler som kritiserer innholdet og kildene til filmen.
      Men det går tydeligvis ikke inn hos deg? Og du fortsetter å hjernevaske unge jenter til å tro at dette stemmer. Jeg blir ganske oppgitt selv.

    33. Hjelp, jeg blir helt satt ut av enkelte folk i kommentarfeltet ditt. Å være kritisk er én ting, men måten folk formidler det på kan være nok så forkastelig. Jeg skulle likt å se om alle de som kritiserer deg er så perfekt selv.
      Uansett. Jeg tenker at det mest etiske man kan gjøre er å skaffe seg kunnskap, og å forsøke å styre livet sitt mer og mer i den retningen man føler selv er det som er mest riktig. For min del handler det om at jeg forsøker å spise mindre og mindre kjøtt, handler mindre og mindre ting som jeg ikke egentlig trenger, forsøker å sjekke litt opp i hvor det jeg vil handle kommer i fra, forsøker å unngå plast mer og mer, reiser mindre og mindre med fly, har kuttet all mat med mye sukker osv. Oppi alt må man jo ha det bra selv, så jeg tenker at for min del er det viktig at jeg får gjøre alt i mitt tempo. Og jeg synes du har gjort, og gjør, mye bra for miljøet og mye bra generelt. Mye mer enn jeg tror mange av de i kommentarfeltet her har gjort. Gjør det du føler er riktig for deg.

    34. Kjempebra du snakker om dette temaet, bare litt pirk:
      Kan du vær så snill slutte å kalle deg veganer om du ikke går fullt inn for det? Veganer er en livstill hvor du aldri ville spist fisk eller unnet deg ost eller bruke skinnvesker, istedet kan du heller si at du prøver å spise 100% plantebasert/vegetarisk. #Definisjonermatters #wordsmatter :p

    35. Jeg er litt som deg, alternativ vegetarianer, men spiser fisk innimellom, men drikker ikke melk eller spiser egg, unntatt hvis det allerede er i produktet. Jeg bestilte pizza en dag og da var det en som spurte meg om de hadde byttet skjærer før de kuttet opp min pizza og om jeg var nøye på det, nei jeg er ikke så nøye på det svarte jeg, så lenge jeg ikke får kjøtt biter på min pizza. “Er det lov da?” Spurte de tilbake, å da ble jeg så sur for jeg lever jo ikke under noen lov, ingen skal bli sure på meg hvis jeg ikke er helt vegetarianer eller veganer, jeg gjør dette av helt fri vilje og på mine premisser.

    36. Jeg håper du ikke er altfor streng med deg selv, det er alt jeg kan si. Det var jeg, skikkelig “flink pike”, noe som (mest sannsynlig) førte til at jeg nå er under utredning for ME. IKKE verdt det!! En utslitt og/eller syk sjel får ikke gjort noen ting. Om du spiser sushi innimellom, eller spiser det du får servert når du er på besøk f.eks. (om en ønsker det), betyr fint lite i den store sammenhengen. Cluet er å gjøre det som er mest effektivt, fremfor å gjøre “alt”. Sjekk ut (hele) Peter Singers TED-talk om temaet, så skjønner du hva jeg mener: https://www.youtube.com/watch?v=Diuv3XZQXyc …når det er sagt, creds og kudos til deg for at du, med din store påvirkningskraft overfor unge mennesker, velger å belyse dette kjempeviktige og vanskelige temaet. Du er tøff <3 Det er ikke alltid like lett å være den som "går mot strømmen".

    37. Flesteparten av de som har kommentert her kan umulig ha lest hele innlegge ordentlig?? Også er det de som prøver å finne småfeil. Lurer litt på hvor langt dem kommer i livet med den holdningen..
      Jeg støtter din tanke oppi alt dette og synes det er helt greit, en person kan ikke forandre verden uansett hvor mye man prøver, men du bidrar med det du kan. Det skal jo ikke være hemmende, jeg synes det er “ille” nok at jeg ikke spiser kjøtt og er på middag hos familier som ofte lager kjøtt og jeg sitter der igjen med litt salat (føler meg en byrde, og mange skjønner ikke)… Prøver hardt selv å kutte ned bit for bit så jeg kan ende opp helt vegansk. For meg er det utrolig vanskelig med tanke på at økonomien ikke strekker så langt, og jeg kan ikke lage mat særlig enda hah.
      Du har ikke regler som må følges, du gjør så godt du kan- og du skal leve komfortabelt du og! Hadde alle kuttet ned nok på forbruket hadde ikke oss andre som sitter igjen med angst for verdenskriser dårlig samvittighet en uke etterpå for at vi tok oss en brødskive med ost… Overdrev kanskje litt, men samtidig ikke hehe.
      Igjen, du gjør ditt beste, du vil lære mer, du vil være bevisst og det er mye mer enn hva MANGE andre som sikkert sitter her og kommenterer og generelt folk flest.

    38. Bra! Det viktigste er å finne balansen, mindre kjøtt og dyreprodukter, mer grønnsaker og frukt. Om alle hadde jobbet mot en bedre balanse der, hadde forandringen blitt enorm, både for miljøet, dyrene og for oss selv.

    39. Synes det blir feil å si at man er lat og egoistisk hvis man spiser kjøtt. Hva med de med glutenallergi, melkeallergi o l? Hva skal de spise?
      Jeg spiser nok for mye kjøtt selv, men dette er faktisk mitt valg. Det som er grusomt, er at det ikke stilles MYE strengere krav til produksjon og LIVSKVALITET for dyr generelt.
      De bør få beite ute, sunt for osv.
      Trist at det ikke blir tatt mer tak i dette på verdensbasis, og i NORGE.
      Og så kan vi jo alle her si hva vi vil.
      Til syvende og sist, kan vi alle spise hva vi vil. Fritt valg.!!! DU bestemmer selv! 🌻🤔❤

    40. Synes det blir teit når alle skal henge seg opp i forskjellige ‘labels’ og argumentere for at man ikke er veganer fordi man spiste en skive med ost sist måned. Du gjør så mye, og det er det viktigste. Tenk om alle bare hadde gjort mer, uten å måtte gjøre alt, det hadde hjulpet en hel del tror jeg. Alt må balanseres og det beste er at man kan gi den innsatsen man klarer, mens man samtidig ikke stenger av for nye opplevelser eller må takke nei til å spise middag hos noen bare fordi de brukte litt melk i sausen.. 🙂
      Kanskje litt lite relevant for dette innlegget, men vet du hvordan det gikk med apen på Bali?

    41. Hei!
      Vil bare si at jeg synes du gjør utrolig mye godt for miljøet ved å spise som du gjør.
      Personlig prøver jeg å spise så «udyrisk» som mulig, men er til tider vanskelig.
      Nesten hele familien min på morssiden er vegetar/vegan, men de har valgt å «ikke kalle seg noe».. dette på grunn av at de til tider spiser kjøtt og fisk som de selv har jaktet eller fisket. Jeg lurer på hva din mening er om temaet. Hvorfor må alt kategoriseres, og hvem bestemmer kategoriene. Må liksom alt ha et navn? Jeg tror mange føler de ikke orker spise mindre kjøtt fordi andre som spiser enda mindre/ingenting kjøtt vil mene (og si) at det ikke er nok. Istedenfor blir det på en måte «grupper for og imot dyr»… mye babling, og kanskje vanskelig å forstå. Synes bare det er et styr at det skal være svart/hvitt.

    42. Jeg så 10min av dokumentaren og skjønte med en gang at disse personene var ekstremister og nekta å se noe positivt, så vil ikke si den er så bra. Rødt kjøtt er ikke bra for helsen vår i store mengder (maks 500g per uke), men ellers skader ikke hvitt kjøtt helsen vår noe nevnverdig 😉 alt er usunt i store mengder, uansett. Hilsen ernæringsfysiolog

    43. “Vi kommer dessuten lengre om vi heier på hverandre for hva vi gjør bra istedenfor å kjefte for alt man gjør feil.”
      Jeg husker for litt siden at du “hånet” folk som slukka lyset i rommet de ikke var på, og at de bidro på den måten. Det var jo ikke nok for deg tydeligvis, for de kunne jo gjøre mer enn som så 😉 Nå må du snart begynne å huske hva du tidligere har spytta ut av deg. Og nei, dobbeltmoral er ikke bedre enn ingen moral. Dobbeltmoral er nemlig ingen moral

    44. Du må lese medisinsk klarsynt av Anthony William. Den handler om mat mennesker, sykdommer og fremtiden. Jeg elsker den boken og er sikker på den hadde falt i smak hos deg også! <33

    45. Syns helt ærlig det er mye bedre om alle hvertfall gjør en liten innsats, enn at ingen gjør noenting.. Og jeg tenker at man må bare det som funker best for en selv, jeg spiser lite kjøtt, og prøver å velge veganske alternativer, men samtidig nekter jeg ikke meg selv noen ting.. Fordi jeg er en sucker for mat😅 Syns du er flink jeg, og liker at du deler litt alternativer med oss og kommer med tips, digger oatly sjokomelken😊 Og en ting til, bestefaren min er 84 år og han spiser kjøtt kun en gang i uken, og han har bedre helse og er sprekere enn de aller fleste jeg kjenner!

    46. Veldig rart at du mener de som ikke klarer å slutte med kjøtt er late?? Du klarer jo ikke slutte med ost. Det er jo akkurat det samme? Utenom det er jeg enig med deg.

    47. What the healt er en utrulig dårlig dokumentar, vegetar propaganda. Mye av det som blir sagt stemmer ikke i det hele tatt. Du burde være mer kritisk enn å stole blindt på en Netflix kommentar, og heller få deg en utdanning innen feltet før du skal uttale seg så hardt om noe du tydeligvis ikke kan så godt. Det blir bare for dumt, ingen oppegående mennesker tar dette innlegget seriøst. Jeg spiser ikke kjøtt selv, men jeg oppfører meg heller ikke som en idiot og Bruke en propaganda dokumentar til kilde henvisning, samt kritiserer folk som ikke tar de samme valgene som meg. Du gjør MYE skadelig for miljøet, reklamere for så sykt mye dritt, har et større forbruk enn de fleste, så kanskje du skal slutte å peke finger på andre. ?? Du framstår virkelig som en ignorant, uvitende drittunge.

    48. Heisann!
      Spør du meg så er man kommet en god vei om man er veganer på deltid.
      Jeg ønsker å påpeke at for enkelte er det faktisk vanskelig å skulle være veganer eller vegetarianer. En venninne av meg har både cøliaki og er laktoseintolerant (hun er dårlig i flere uker hvis hun får i seg melk eller gluten), og har slitt med underernæring pga. dette. Mange veganske produkter inneholder jo faktisk gluten, og mange vegetarianske inneholder gluten eller melk, og de produktene som ikke inneholder gluten og melk er ofte alt for expensive for en “fattig” student å kjøpe. Hun er hverken ignorant, dum eller lat, men kan per dags dato ikke ta et slikt steg. Hun har derimot blitt svært opptatt av hvilke merker hun kjøper og hvor gode liv dyrene har, og det mener jeg er et viktig steg i riktig retning. Vi alle bør gjøre det vi kan. Noen av oss kan ikke ta store steg, men vi kan ta småe, gode valg.
      Ha en fin dag!

    49. Kan du lære deg forskjellen på å/og? Sånne ting lærte vi på barneskolen og det er ufattelig rart at det har gått deg hus forbi.
      Blir nesten litt paff av mangelen din på basic allmenkunnskap noen ganger. Her er det en lærer som bør få sparken.

    50. Du må se på den dokumentaren med meget kritiske øyne. Det er ting som formidles der som er helt feil – bare spør norske forskere og eksperter. Gjør litt resarch som ikke støtter det du allerede tror du vet. Alle har godt av å utfordre det man tror er sant. Les deg for eksempel opp på e-stoffer. Å tro at det er farlig, er bare tull og konspirasjoner.

    51. Er selv vegetarianer, men what the health er i overkant overdrevet.. Selv om kjøtt er i samme kreftfremkallende skala som røyk betyr ikke dette at det å gi ungene dine en pølse om dagen er det samme som å la de røyke 5 sigaretter (som what the health ønsker at du skal tro) De er hovedsakelig de samme legene som blir brukt i alle veganske netflix dokumentarer.. disse legene tjener store penger på det de fronter.. Nevner at de fleste av de har tjent store penger på boksalg i forbindelse med dette temaet. Samtidig så viser what the health skrekkeksempler på kjøtt.. De viser klipp av ekstremt overvektige mennesker som spiser mcdonalds og andre former for junkfood. Mange av sykdommene som blir nevnt i dokumentaren (diabetes, hjerte og karsykdommer, ulike typer kreft osv) skyldes ikke kun et animalsk kosthold.. det er mange andre aspekt slik som overvekt. Overvekt skyldes ikke animalske produkter alene, men det skyhøye forbruket vårt av mat. Inaktivitet og overvekt spiller i minst like stor grad om ikke mer inn i hvorfor vi utvikler blant annet diabetes, når det er blitt bevist at overvekt ødelegger for insulinproduksjon osv. Du fremmer kanskje ikke et vegansk livsstil med å si at du er “deltid” veganer (med tanke på at definisjonen på veganer handler om en levemåte som unngår alt som omhandler å “exploite” dyr. Og er ikke noe man bare kan skru av og på) Men du fremmer helt klart et mer plantebasert kosthold og dette i seg selv er kjempebra for både miljøet og dyrene. Må desverre også si at fisk er et levende dyr så å kalle seg vegetarianer blir kanskje også litt feil, hva med deltids vegetarianer? Uansett kjempebra at du tar opp det skyhøye og unødvendige kjøttforbruket! 🙂

    52. Jeg kan fullt forstå frustrasjonen som mennesker føler når det kommer til mat, trening og helse idag, da det er så mange interesser som fremmes fra ulike vinkler. Noe jeg vil legge vekt på er nyansene, samt personlige behov. Et vegansk kosthold kan være næringsrikt om man er svært detaljert, for det er ikke uvanlig og høre om veganere som utløser sykdom gjennom denme måten å spise på.
      Tanken om at kjøtt bør kuttes ned på en men nyansert enn som så. Ja, i et balansert kosthold bør ikke kjøtt spises i store mengder, da det gjør opptaket av næring i resten av maten vanskelig, men det er slik at kjøtt i seg selv er svært næringsrikt. Selv har jeg slitt med ME og autoimmune problemer, derfor valgte jeg å spise bare kjøtt og brokkoli hver dag en måned. Denne dietten harvært svært positiv for mennesker med lignende utfordringen for meg. I mitt hushold spiser alle på en svært forskjellig måte. Jeg følger kjøttdietten, en kjører lavkarbo og resten spiser karbohydrater i større mengder. Det vi har til felles er at vår helse er i stor grad i balanse.
      Det jeg vil fram til er at kosthold er mye mer nyanser enn som så, og dokumentarer som «what the health» unngår å nevne spesifik relevant informasjon for å kunne fremme sine interesser. Det viktigste er å finne seg frem, kjenne på kroppen hva som er riktg, og følge sunn fornuft.
      Håper dette gir deg noe 😊

    53. Frøken, jeg har vært veganer i omtrent 10 år. Jeg måtte bare slutte. Jeg hadde fortsatt hvis jeg ikke kjørte meg fast sånn i det. Jeg tror ikke livet hadde vært det samme hvis jeg hadde fortsatt å være kjøttspiser. Fortsatt å drite i, fordi èn person kan ikke forandre alt heller! Mennesker er de mest humane skapningene på denne jord, hvis du sammenligner oss med resten av verdens ville dyr, og det de gjør for å spise og holde magene sine fulle! Alle har en mage å fylle. Og jeg er ikke ment å ha en kjedelig, vanskelig kost. Det orker jeg bare ikke lenger! Trodde ikke jeg skulle slutte å være veganer, men jeg ville ha det billigere, enklere, og ikke så ufattelig kjedelig og kjip smak på maten! Ingenting annet enn mat er motiverende for min del, så å stå og spise den kjipe veganske maten fikk jeg helt ærlig nok av! Jeg tror ikke du trenger å være veganer! Bare tenk hva som er best for deg! Ikke hva som er best for andre, for det er ikke enkelt å stoppe en hel industri, og vi er nok så avhengige av å ha det enkelt og billig og riktig smak, at det ikke kommer til å nytte å prøve å gjøre en forandring uten en skikkelig takeover med nye produkter og alt helt tilgjengelig. Det er så utrolig kjedelig og dyrt å være veganer! Jeg elsker kroppen, følelsen, og energien. Jeg elsker tankene, og meg selv. Jeg elsker dyrene, og følelsene som veganer. Derfor er jeg også veganer sånn sett. Men jeg måtte innse at økonomi kontrollerer alt! Og det gjør også følelsene våre. Motivasjonen vår. Om vi trives med kjedelig mat, eller om vi trenger noe som er enkelt og smaker godt nok! Bare ett tips til deg hvis du ikke er sikker på om du heller vil la være å tenke på det!

    54. Til dere som mener at man trenger kjøtt tar helt feil. Og meieri en like ille som kjøtt. Men go ahead. Spis og få masse sykdommer:)
      Og en kommenterte at mennesker har spist kjøtt så lenge man kan huske? Ja, for før MÅTTE man. Og for å ta det helt på spissen, så var det vanlig å ha slaver før. Så da bør man fortsette med det da.
      Og det finnes INGEN rett måte å drepe noen som ikke ønsker å dø. Samme gjelder utnyttelsen av kuer. Er ekstremt ekkelt at menneskearten tror de trenger MORSMELKA til en annen art når de er voksne. Er verken sunt, godt eller ment til mennesker. Kalvene blir revet bort fra mødrene sine og får melkeerstatning fordi MENNESKER skal ha melka. Hvor feil er ikke det?
      Og de som sier at det skal stilles strengere krav osv til dyrevelferd til såkalte bønder som elsker dyrene sine, INGEN som elsker dyrene sine sender de for å bli drept.
      Eneste kjøttetere argumenterer med er sin egen samvittighet;)

    55. Man skal ikke slutte å spise gluten med mindre man har en eller annen allergi eller diagnose som gjør at man ikke kan spise det…les deg opp før du slenger ut påstander som ikke stemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg