ikke kjøp dette godteriet!

Hvor mange av dere spiser godteri fra Haribo? Jeg gjør. Eller, det vil si gjorde. Jeg elsket jo gummigodteriet derfra. Men etter å ha lest en artikkel på dagbladet, som fikk meg videre inn i den tyske dokumentarserien Markencheck har jeg lært så utrolig sjokkerende ting at jeg aldri kommer til å røre godteriet til den leverandøren igjen. Og det bør ikke du heller! 

Først og fremst: Haribo bruker karnaubavoks i godteriet sitt slik at det skal bli skinnende. Karnaubavoks blir utvinnet i Brasil, og på plantasjene er det flere mindreårige som lever i elendige arbeidsforhold, med en lønn på under 100 kr dagen, flere sover rett utenfor fabrikkene og de mangler tilgang til rent vann og toaletter. Haribo sier selv at de etterlyser beviser for at dette faktisk er fabrikker de selv er tilknyttet (noe jeg mener dokumentaren belyser veldig tydelig at det er), men de benekter heller ikke det som blir vist frem. 

Bildet er en screenshot fra denne dokumentaren.

Visste du at godteriet til Haribo inneholder gelatin, som vil si resten av bein og hud som kommer fra (som oftest) gris? (Dette gjelder riktignok flere leverandører av godteri også, gelatin er svært normalt). Og verre: gelatinet i Haribo sitt godteri stammer fra farmer hvor grisene står tett i tett, noen dekket i sin egen avføring – og andre med åpne sår. Haribo har selv uttalt seg om dette, og sier de ikke kan gå hundre prosent god for om godteriet deres har gelatin fra disse farmene, eller ei. Høres ut som en grunn unnskyldning spør du meg, de har jo full oversikt og om det ikke hadde vært tilfellet, ville de ha avkreftet. Det var direkte smertefullt for meg å se igjennom denne dokumentaren og disse bildene: 

 

 «Kom inn i den lykkelige, fargerike verdenen» er budskapet til Haribo. Virker ikke sånn for meg, etter å ha sett dette ass. 

DEL GJERNE, for dette er sjukt viktig. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg