Må man være perfekt for å mene noe?

Nok en gang er det sesong for at debatten om pelsdyrnæringen blusser opp, og jeg har for første gang i mitt liv tatt meg tid til å lese igjennom kommentarfeltene til avisene. Jeg sitter igjen med flere tanker, men en av dem står spesielt sterkt.. NÅR SKAL FOLK FORSTÅ AT ENGASJEMENT ER BRA? Du er ikke nødt til å være vegetarianer, veganer, fredsprisvinner eller det perfekte mennesket for å være imot pelsdyrnæringen. Jeg er vegetarianer, men jeg blir likevel glad når jeg ser folk engasjere seg i det små, uansett hvor de velger å starte. Det er jo så mye bedre enn det motsatte! Og skal man bli møtt med kjeft og kritikk hver gang man prøver å gjøre noe bra, så kommer man ingen vei. Det er for eksempel veldig frustrerende for meg som prøver å gjøre noe bra for dyrene og miljøet ved å ikke spise kjøtt, å hele tiden få påpekt de tingene jeg gjør feil.. Da mister jeg litt motet. Det er derimot oppmuntrende å få skryt for at man faktisk engasjerer seg i noe, og da vil også videre engasjement vokse, tror jeg! Jeg kan mene mitt om at det er dobbeltmoralsk å være mot pels men spise kjøtt – men når man tenker på det, så er faktisk litt dobbeltmoral så utrolig mye bedre enn ingen moral. 

Så jeg sier, NEI til pels, og JA til at folk engasjerer seg! Om så du har en hamster hjemme, om så du spiser kjøtt, om så du ikke er det perfekte mennesket så er det viktig og nødvendig om nettopp DU rekker opp hånden og sier ifra om at pelsdyr ikke er greit. Det er en uetisk og grusom næring som jeg håper vil forsvinne inn i historiebøkene som et vondt minne vi helst vil glemme. MØT OPP UTENFOR STORTINGET 12 NOVEMBER! 

 

Bilde: NOAH. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg