En av mine største feil i livet!


 

For et par år siden reiste jeg til Sør-Afrika på et sponset opplegg for å jobbe frivillig med løver. Eller, det var i alle fall det jeg ble fortalt. Hvorfor akkurat disse løvene trengte omsorg og pleie fra mennesker og ikke fikk være ute i det fri fikk jeg aldri noen logisk forklaring på, men jeg var vel naiv og tok det for gitt at mennesker generelt sett har gode intensjoner med dyr. 

Jeg skulle ønske jeg var mer opplyst på den tiden, og visste alt det jeg vet nå. Da hadde nok ting vært annerledes – men jeg kan heldigvis opplyse dere, før dere gjør samme feil som meg. 


 

Med en gang vi kom ned dit fikk jeg en ekkel følelse – vi bodde i huset til hun som eide “gården”, og i hagen hadde hun et par små bur som løver og diverse andre dyr gikk rundt i. Her snakker vi små bur, områdene var mindre enn min egen stue i en 50 kvm stor leilighet i Oslo. Jeg fikk beskjed om å skrive på bloggen at løvene kun var i bur om natten, noe som ikke var sant for de var der også 70% av dagen om de ikke var ute med oss mennesker for å leke og bli tatt bilder av. Løveungene ble husdyr, noe de så klart ikke ønsker selv. Første dag la jeg ut bilde av løvene i buret, og fikk da streng beskjed fra eieren av stedet om å slette bildene. Det fikk jeg heller ingen ordentlig forklaring på, og jeg turte ikke å spørre så mye ettersom vi tross alt bodde hjemme hos eieren av gården. Da jeg måtte slette bildet funket ikke internett i huset, så vi måtte kjøre til et annet hus et stykke unna sent på kvelden, så viktig var det tydeligvis å få bildet bort fra internett. Jeg husker at jeg satt i bilen og det begynte å bli natt og vi kjørte til et annet hus, og på veien ble jeg da forklart hvorfor.. Uten å egentlig få en forklaring. Eneste som var sikkert var at bilde måtte bort. 

Hadde jeg bare visst da det jeg vet nå. 


 

Som regel så vi kun de små løvebabyene og oppeholdt oss rundt huset, men et par ganger kjørte vi rundt til de andre områdene hvor de større løvene holdt til. De hadde litt større områder og var ikke en stor del av oss “frivillige” sitt arbeid, de var så klart ikke rundt huset heller ettersom det tross alt ikke ER husdyr og på et punkt blir de for store til å kose med. Det jeg fikk forklart om gården generelt var at løveungene hadde dårlige foreldre som ikke ville passe på dem, men da kan man jo lure på hva de voksne gjør i bur? Hva ble de egentlig oppfostret til, og eventuelt reddet fra?

Hadde jeg bare visst da det jeg vet nå. Tanken på hvor løvene jeg ble kjent med den gang er nå.. Den er fæl. De er mest sannsynlig døde hele gjengen. 


 

Jeg hadde en sykt kjip følelse, og den toppet seg da vi ble bedt om å være med på en auksjon. Dette er altså et opplegg hvor dyr selges videre, og flere av dem til noe som heter “canned hunting”. Opplegget er at løver blir oppfostret i fangenskap slik at mennesker senere kan kjøpe dem for å jakte på dem og henge dem opp som trofeer om de ønsker det. Å kjøpe en løve å skyte koster 250 000 kr, en flodhest 85 000 kr. Jeg ville ikke være med på auksjonen, og en dag da jeg var alene gikk jeg rundt og tok bilde av alle dyrene og sendte det til NOAH som igjen søkte opp informasjon om gården og stedene rundt, og forklarte meg situasjonen. Jeg bestilte fly hjem samme dag. 

Når jeg hadde bestemt meg for å reise hjem krevde eieren av stedet lese igjennom hele blogginnlegget mitt oversatt til engelsk, altså innlegget hvor jeg forklarte hvorfor jeg dro hjem, og derfor turte jeg heller ikke å si ifra ordentlig fordi jeg var redd for å ikke få dratt hjem. Jeg var jo avhengig av dem for å få meg skyss til flyplassen osv, og jeg var i et fremmed land et helt kontinent fra hjemme. Eieren av gården prøvde hele tiden å overtale meg om at ingenting var galt, men det sier vel sitt når man ikke fikk ta bilder av burene og jeg heller ikke fikk skrive med egne ord hva jeg følte.

bildet er hentet fra bloodlions.org

Jeg har aldri turt å si ifra ordentlig om denne saken. Hverken når jeg var der, eller på bloggen i etterkant. Det er veldig ulikt meg! Men etter å ha lest bloggen til Kristina og dette innlegget klarte jeg ikke å holde meg unna lengre. Det er virkelig på tide. 

HER kan dere lese en liste over gode og dårlige gårder. Gården jeg var på står på “THE UGLY” med beskrivelse: Breeding and taking cubs away to hand-raise them, using cubs to attract volunteers, allowing petting; ties to Letsatsi and Limpopo Predator Park and the owners are game traders who sell wildlife including lions. Nå skal visstnok gården være stengt. 

Denne filmen visste jeg ikke om før jeg så den på Kristinas blogg, og nå har jeg sett hele. Den ligger gratis på nettet, link finner dere under youtubevideoen, og jeg anbefaler den virkelig. Her får man til og med se noen norske jenter som ikke aner hva de bidrar til – akkurat som meg. 

IKKE dra å jobb med løver på denne måten! Det er en forferdelig og kynisk industri. Vær så snill! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg