SNART FÅR JEG REGULERING

I dag rakk jeg en tur til tannlegen for å få en oppdatering på hvordan det går med reguleringsplanen min. Det som er greia er at jeg har overbitt på 1,5 cm, kryssbitt og i tillegg har jeg ikke 4, men 6 visdomstenner som presser rundt på tennene som allerede er der. Jeg har også for liten underkjeve i forhold til overkjeven, dette gjør at det er litt komplisert å tygge mat uten at det er slitsomt, i tillegg presser jeg fram kjeven i søvne og har mye ubehag. 

Jeg har to alternativer, men det kommer litt an på hva tannlegene og kirurg kommer fram til sammen.. Slik det ser ut akkurat nå må jeg enten ha regulering i først 6 måneder, og så operere kjeven. Dette går ut på at de knekker opp kjeven min, og så syr sammen med ståltråd om jeg forsto det rett, og da får jeg “kjevelås” i to måneder. Da kan jeg ikke åpne munnen og må snakke med sammenbitte tenner, og alt av mat må jeg få inn med sugerør. Etter at kjevelåsen er av, må jeg ha regulering i 6 nye måneder. De er enda ikke helt sikker på hva det blir til, for den 14. september skal jeg få laget en avstøpning av kjeven og tennene mine, og så skal det regnes ut hva jeg trenger av behandling og hvor akutt tilfellet mitt er – slik at noen får plassert meg langt fram eller langt bak i køen for operasjon – og så er det bare å vente. Når jeg får vite dato er det bare å sette i gang med alt, men de sier det kommer til å skje snart.. 

Jeg har ikke noe annet valg enn å ha regulering på forside av tennene (jeg kan av en eller annen grunn ikke ha bak), og det er jo ikke akkurat noe jeg lengter etter i voksen alder, så den delen gruer jeg meg litt til. Men jeg gleder meg så utrolig mye til å ikke ha disse plagene lengre, og det kommer til å bli så verdt det! 

Her kan dere se overbittet mitt. Det er noe jeg skjuler ganske bra ved å presse fram kjeven, og helt ærlig synes jeg det er litt ubehagelig å vise fram. 

Tannlegesenteret jeg benytter meg av heter Dentalia og ligger i Nydalen i Oslo. De har hjulpet meg helt sykt og virkelig tatt dette på alvor – operasjon gjør jeg offentlig, mest sannsynlig på Ullevaal men alt kommer litt an på hvor jeg først får plass. 

Jeg skal inkludere dere mer i denne prosessen siden mange lurer på det etterhvert! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg