Jeg tror deg

Jeg vet veldig godt hvordan det er.

Den følelsen hvor man vet at det er feil, at det ikke var sånn det skulle bli, at du ikke har gjort noe galt men likevel føles det så innmari sånn. Det er flere år siden, og jeg vet hvordan det er å ikke tørre å gjøre noe. Hva om man ikke blir trodd? Hva om det ikke hjelper? Hva om det egentlig, på en eller annen måte, var min feil?

Jeg vet veldig godt hvordan det er. Det er jeg sikker på at flere tusen av dere som leser også gjør, dessverre. 

Jeg vet også hvordan det er å anmelde noe som ikke får gjennomslag, hvor saken blir henlagt til tross for beviser. Det føles som et forferdelig nederlag, et spytt i ansiktet, som et “nei, du betyr visst ikke noe likevel”. Det krever en enorm psykisk styrke å stå opp mot noen som har krenket deg. Det krever enda mer når saken ikke går igjennom, og det krever ALT å reise seg opp igjen og prøve på nytt. 

Og sånn skal det ikke være.

 

Jeg regner med de fleste av oss har hørt om voldtektssaken i Hemsedal, hvor en helt uskyldig jente ble voldtatt av tre menn. Saken gikk flere runder i retten og endte med frifinnelse for de tiltalte – hvor sykt er ikke det? Den da 18 år gamle Andrea Voll Voldum har gjort noe jeg aldri ville ha klart selv – hun reiste seg opp igjen, sa ifra, og har nå satt i gang en sak som har rystet men forhåpentligvis engasjert Norge på en slik måte at lignende hendelser ikke skal skje igjen. Det FÅR ikke skje igjen! Voldtekt ødelegger liv, det ødelegger selvbildet til et menneske og det kan hende man aldri kommer seg igjen. Andrea, jeg hyller deg så utrolig for hva du gjør nå. Fy faen for et inspirerende og sterkt menneske du er.

I morgen arrangeres det demonstrasjoner over hele landet for å øke rettsikkerhet for kvinner. Av egen erfaring, det er så nødvendig, og jeg håper på å se både kvinner, menn, gutter og jenter i demonstrasjonene. Jeg håper så mange som mulig av dere vil delta, og hjelpe med å spre #jegtrordeg og #vistårmedAndrea på sosiale medier.  Du kan sjekke ut om det arrangeres demonstrasjon i ditt nærområde her. Jeg skal delta, og håper på å se dere der. 


 

Nå må det skje endringer snart! 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg