Hvorfor plager en kropp deg, kjære?


 

Dette var en kommentar som rullet inn på fanpagen min i går, og jeg har så utrolig lyst til å svare på den. Denne kommentaren kom altså etter at jeg hadde lagt ut et bilde av meg selv i en strikkegenser, uten bh under, hvor man kan se siden av brystene mine (dere finner innlegget her). Det er mennesker som legger igjen slike kommentarer som også mener at man ikke burde få amme offentlig – for å si det sånn.

Det er på noen måter ganske enkelt å være jente. Man kan bare flashe en pupp og så blir det et kollektivt sjokk som sprer seg over landet, som da jeg flashet på vixen blogawards. Det jeg mente å si der var, hvorfor er det en så big deal? Det er nesten litt morsomt, og jeg trodde helt ærlig ikke det kom til å få en eneste overskrift. Jeg trodde vi var i 2016, ikke 1940. Men primitive er vi visstnok uansett. 

Likestilling er en viktig sak, ikke bare i arbeidslivet men også seksuelt. Å vise brystene sine og ikke føle skam handler om så mye mer enn å vise seg fram å få komplimenter for meg. Det handler om å føle man eier sin egen kropp, seksualiteten og sikkerheten ettersom enhver av de punktene er under angrep til enhver tid – kler man av seg på bilder,så er det feil. Har man mye sex, er det feil. Er man glad i kroppen sin, er det feil.  Å påstå at en kvinne ikke kan vise seg i lite klær når en mann kan det er å legge en byrde på kvinners sikkerhet, som om det er ens eget ansvar om man blir trakassert, voldtatt eller utestengt på grunn for noe så naturlig som kroppen vår.

Når det er sagt så ville jeg aldri ha gått i tog og ropt “free the nipple” mens man løper langs gatene med andre toppløse kvinner, for da gjør man det til en forferdelig stor greie som egentlig burde ha vært det mest naturlige i verden. For meg holder det å kunne sole meg toppløs på stranden om jeg vil det, gå i de klærne jeg vil, legge ut de bildene jeg vil og likevel føle meg trygg. Trygg på at om noe skjer meg, så er det ikke min feil – for jeg er ikke et monster, jeg er ikke et dyr, jeg er bare meg og jeg skal få gjøre hva faen jeg vil uten å føle at jeg trenger å skamme meg av den grunn. 

Og ja, jeg har følt meg fram og ikke helt skjønt min vei i livet. Det aner jeg sikkert ikke enda. Jeg har lagt ut bilder av meg selv i lite klær for å forhåpentligvis få høre at jeg er pen, jeg har vært i FHM for å få en slags bekreftelse, men sånn er det ikke nå. Nå handler det bare om at jeg rett og slett gir faen, og det ikke er så nøye, og at jeg er glad og det burde alle være. 

Og om du er en av dem som nå roper “hun er dum! Hun er lettkledd! Hun er et dårlig forbilde!” så er du av den primitive arten som burde begynne å plukke opp morgenbladet på vei hjem fra butikken, se på din nakne kropp i speilet, slappe av og innse at det ikke skader hverken meg eller deg. Du er nok en av de som mener man ikke skal få amme offentlig – for å si det sånn. 


 

Å “free the nipple” trenger ikke nødvendigvis å bety så jævlig mye mer enn at det ikke skal være så farlig. Det er ikke så farlig. Og dette bildet skal jeg henge opp, svært på veggen på soverommet mitt. Fordi jeg kan. 

Photocredit: Marthe Bleu 

6 kommentarer
    1. Jeg reagerer sterkt på at de ber deg om å kle PÅ deg. Du må jo kle helt AV deg så vi kan se kroppen din

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg