Til alle taxisjåfører

Jeg tar skammelig mye taxi. Jeg har alltid en unnskyldning – enten regner det, eller så har jeg dårlig tid, eller så er jeg ikke helt 100% sikker på hvor jeg skal, eller så har jeg på meg kjole, høye hæler.. Listen er lang, unnskyldningene er uendelige, og jeg bruker uansett latterlig mye tid bak i taxier. Dette har blant annet resultert i et av mine mest leste innlegg noen sinne om en taxisjåfør som tok til tårer etter terroren i Paris, MEN det har også resultert i at jeg nå sitter inne med såpass mange rare opplevelser i taxi og irritasjonsmomenter som jeg gjerne vil dere med dere. Værsågod, fra en taxi-entusiast til alle andre..


 

1. Taxisjåfører som nekter å bruke GPS. Seriøst, liksom! Det skjer hver jævla gang jeg sitter i en taxi. Jeg sier alltid “nei, jeg har ikke vært der, kan du ta på GPS?” og så får jeg enten ikke noe svar, eller så insisterer sjåføren på å finne fram selv. Noe han sjeldent klarer på første forsøk. Må vi gjøre det så vanskelig?

2. At taxisjåfører ofte høres ut som en sint storebror som blir tvunget til å kjøre rundt på deg av moren deres. Når de ringer og er utenfor “JA HALLO JEG ER UTENFOR KOM UT JA HADET”, som om han prøver å tøffe seg for de kule kompisene sine og du er lillesøstra på 12 år som skal bli kjørt på håndballtrening. Vær snille, da. Please.

3. Personlig hygiene. Dette burde vel egentlig være en selvfølge for alle mennesker på denne planeten, altså å skifte klær eller dusje om så ikke hver dag men i det minste en gang i året!? De fleste taxisjåfører lukter ingenting, men det er noen som bare.. wow. Altså en gang kjørte jeg med åpent vindu i minusgrader fordi sjåføren lukta som om han ikke har dusja siden påsken 1997. Han var forøvrig jævlig frekk, i tillegg. Visste ikke at gammelmannspung var parfymen for sommeren 2016? 

4. De som snakker drithøyt i telefonen på et annet språk slik at jeg ikke engang kan engasjere meg i samtalene deres. Og så har de jo så klart på surround rundt i bilen slik at jeg hører kompisen deres rope og skrike i andre enden også. Da tenker jeg, du er på jobb – vis litt hensyn. Jeg kan være trøtt og sliten etter en lang dag, jeg kan ha det kjipt, da vil jeg ha litt ro de få minuttene i taxien.

5. Når man ringer for å bestille og de bare “referansen er 4398”. Ok? Har noen ever stått klar for å skrive ned en referanse?

6. De som ikke tar et hint og snakker til deg selv om du har i headset. Jeg vil ikke snakke om været på Youngstorget. Jeg vil ikke snakke overhodet. 

7. Dette er ikke et irritasjonsmoment, men bare veldig søtt. Som dere kanskje forstår bruker ikke sjåførene GPS, men her om dagen var det en som hadde et fysisk kart med seg i bilen som han brukte. Herregud, det var så nusselig. Det er jo mye lettere å bruke GPS i bilen, men han skulle på død og liv (kanskje mest død for vi kunne jo ha kræsjet) bruke det store fysiske kartet sitt. Knull meg, liksom.
 

(Og om dere nå skulle lure på hvorfor jeg ikke tar über istedenfor, så er det fordi jeg ikke kan trekke det fra på skatten..). Blogglivet, ass.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg