tenk litt på dette, du

Som regel når jeg er på butikken, så gjør jeg som alle andre. Jeg stresser. Kaster det jeg trenger i handlekurven, irriterer meg over folk, stesser med å pakke tingene i handleposene så fort som mulig. Meg og mitt, de og deres, jeg gir faen. Mat, mat, mat. Spise, kaste, forbruke. Deres matvaner er deres liv, la meg nå få ha maten min for meg selv. Hvem bryr seg? 

Jeg driter i det jeg ikke skal ha, og jeg driter litt generelt i alt. Jeg ser ikke. Men idag så jeg. 

Har dere noen gang sett en kylling før, på ekte? Det har jeg. Jeg har holdt en, de er veldig søte. Små, uskyldige. Glad i mamamen sin, glad i å leke. De er ganske små, skjønner dere. 

Mens i butikken, så er de slik som dette. Og dette er bare lår???? Så kan man jo tenke seg alle hyllene bak der, på lille bunnpris, som er fulle av akkurat det samme. Hver dag. Hele tiden.

Vet dere hvor gammel denne kyllingen var? De slaktes som regel etter 31 dager. En kylling som er en måned gammel, er altså så svær. Det finnes ikke normalt. 

Bare tenk litt på det, du. Og disse kyllingene vi ser under her? Det er hanner. De blir drept etter en dag, for de er ubrukelige. Resten blir overforet, og så drept når de er like svære som de vi ser i butikken. 


 

Om du driter i dyrevelferd, som jeg på en måte kan forstå fordi det blir så fjernt og det er jo “bare” dyr. For meg er det en uforståelig tankegang, men flere tenker slik og det må vel være for en grunn og den kan jeg vel prøve å akseptere. Men, de aller fleste bryr seg om seg selv. Tenk på hva du får i deg, når du spiser noe som har fått så mye unaturlig dritt sprøytet i seg. 

Bare tenk litt på det, du. Og det er alt jeg ber deg om å gjøre. Tenke litt på det. Jeg ber deg ikke om å kutte ut noe fullstendig eller legge om livet ditt. Jeg ber deg bare om å tenke litt. Om vi alle gjør det, omså bare tenker en gang i uka, så er vi et steg lengre enn igår. Og sammen kan vi gå jævlig langt. 

Og siden dette tross alt ikke skjer i Norge (lol), så kan dere jo sjekke ut denne dokumentaren på youtube, eller denne som faktisk er laget av kjøttindustrien selv og er så positivt som de klarer å framstille det. Dere kan også lese her, her. Det er Norge, vett! Og jeg vet det finnes untak. Jeg er selv vokst opp med dyr, og jeg har selv plukket egg fra høner som har det bra. Jeg har sett alt det, men merk dere – untaket fra regelen. Om du skal ha slike egg, og slikt kjøtt, så må du oppsøke det. Ikke rive med deg kylling på tilbud fra bunnpris. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg