kunsten å gi faen

Det er nesten en liten kunst å gi faen.

Ikke tolk det feil. Det er viktig å engasjere seg for noe, det er viktig å ta tak i ting, og det er viktig å stå opp for det man mener. Synes jeg. Men, så er det å gi slipp på tingene som ikke betyr noe, tingene som ikke er så viktige, ikke overtenke alt og bare gi litt faen. Det er vanskelig, men så utrolig viktig for å være lykkelig for min del. 

Da jeg var yngre, så overanalyserte jeg absolutt alt. Jeg tok ikke et eneste valg i hverdagen uten å tenke på hva som kunne skje, og da endte det som regel opp med at jeg gjorde absolutt ingenting. Det gjorde igjen at jeg ble mer innesluttet, sjenert, nervøs og usikker på meg selv som person, fordi jeg ble fanget i mitt eget hode og alt tankespinnet mitt istedenfor å bare gjøre. For hva har det egentlig å si?

I morges da jeg våknet scrollet jeg med trøtte øyne igjennom facebook. Da kom jeg over denne her.

 

Det er kult å bli anerkjent av såpass spennende mennesker som jeg selv vet hvem er, MEN for meg var greia mer sånn her.. Jeg satt på vixen, provosert over å lese om puppene mine hit og dit i sammenheng med at jeg var nominert. Ja, snakk om puppene mine om man nå for guds skyld ønsker det, men ikke bland det inn med annet jeg har oppnådd som om de skulle ha en sammenheng. Som om det gjør det noe mer overasskende at jeg er flink i jobben min. Vi kommer til kategorien “folkets favoritt”, og det blir klart at jeg vinner. I et millisekund, istedenfor å nyte det, så tenker jeg på de forbanna brystvortene mine som synes igjennom t-skjorta. Jeg ser for meg overskriftene “Sophie Elise vant – droppet bh” og jeg blir sint. Jeg tenker bare nei, den her gleden skal de ikke få ta fra meg, HVORFOR skal jeg få bli snakket om så nedlatende? Igjen, om det var en mann – sexsymbol er ikke negativt ladet om det er Johnny Depp, det vet vi. Men er det en kvinne, så er det en kjip greie. Jeg følte vel bare for å ta makten over min egen kropp tilbake, vise at jeg bestemmer, at det ikke er en så stor sak og at vi faktisk kan tulle litt med det. Det er kanskje veldig unorsk av meg, det var kanskje provoserende, men jeg er GLAD jeg gjorde det. Jeg føler folk må slutte å bry seg så jævlig, det er ikke rart mennesker blir deprimerte når man konstant skal gå rundt å passe inn, gjøre alle glade og ikke tråkke noen på tærne. Jenter spesielt.

Jeg vet at brystvorter, kløft, rumpe og alt annet tull kommer til å bli snakket om igjen, og igjen, og igjen. Men jeg vil heller at det skal bli snakket om på en “gi faen” måte, enn “omg, nå viste hun mye bein på en premierefest”, selv om de overskriftene også vil komme i framtiden. Jeg er en veldig impulsiv person, og jeg er så glad for at jeg vet å ikke bry meg når jeg ikke trenger å bry meg. Jeg gjorde det ikke for å øke kroppspress. Jeg gjorde det fordi jeg ville, fordi det ikke er så farlig og fordi jeg kunne. Fordi om en mann hadde gjort det ville det ikke betydd noe. Fordi jeg ikke vil det skal bety noe om jeg gjør det. 


foto: her 

Vi jenter tenker så mye. Vi er pliktoppfyllende, stressa, deprimerte og gjort om til objekter. Vi tar antidepressiva som aldri før, vi har konstant dårlig samvittighet og vi sliter med selvtilitten. Om man da en dag kan slippe bekymringer, omså for bare et sekund og sier “fuck that, her er nippelen min og jeg bryr meg ikke” så er det DEILIG. Det føles SÅ bra! Og det trenger ikke å være en nippel, haha. Det kan være å kvitte seg med mennesker du ikke trenger, det kan være å droppe den festen eller sosiale sammenkomsten fordi du ikke gidder, det kan være å ha på deg hva du vil uten å tenke på å bli kalt hore, det kan være å heve stemmen i en debatt. Alt. Bare man gir litt faen. For det kommer til å gå bra. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg