BLI MED MEG PÅ JOBB – TV INNSPILLING!

annonselenke

Det er mange av leserne mine som har vært spente på hvordan det er når man skal spille inn tv, og det er så klart ulikt fra hvilket program, hvilken kanal osv. Men jeg vil gjerne vise dere litt av innsiden, og ettersom jeg skulle spille inn Lindmo på nrk1 idag tok jeg med meg kameraet på slepet! Det som er dokumentert under skjedde over 4 timer, så tv tar lang tid, men det er så gøy!

 

Ankomst..



På NRK får jeg først utdelt et eget rom / garderobe. Her fikk jeg så klart det rosa rommet denne gangen, hehe. Det er en veldig deilig løsning, for jeg får egen nøkkel til dette rommet og kan gå hit som jeg vil (når jeg ikke må gjøre noe annet).Her legger jeg fra meg jakke, veske og slapper av i noen minutter. Jeg blir ledet inn hit av noen i produksjonsteamet som gir meg en kjapp gjennomgang av planen, altså hva som skal skje til ulike tidspunkt.

Mat..

Etter å ha vært i mitt rosa rom en liten stund, spør jeg om å få mat. Da blir jeg ledet “backstage” hvor det på den tiden er få mennesker. Her blir det som regel servert mat først, men siden dette enda var tidlig på ettermiddagen fikk jeg servert noe eget. Her spiser jeg, og venter litt til. Her hilser jeg også på de fleste i produksjonen. 

“Brief”.

Etter noen minutter med mat flytter jeg meg til et annet rom sammen med en i produksjonen. Før et slikt talkshow som dette har man et intervju over telefon i forkant, for å finne ut hvordan man skal legge opp intervjuet på selve showet. Dette interjuet på telefonen tok en time. Nå, når jeg får “brief”, går vi igjennom hva jeg sa over telefon, hva som kommer til å bli spurt om nå, osv. Vanligvis liker jeg ikke å få brief på forhånd, men på et talkshow som dette har man ikke så mye valg, haha. Jeg står likevel fritt til å si det jeg måtte ønske under sending.  Og ja, her spiser jeg enda mer.. 

Venting…

Jeg blir tatt ned en etasje, og må her vente litt på sminke som er forsinket. Sminke er i 80% av tilfellene forsinket i tvproduksjon, sikkert fordi de må jobbe med mennesker med meg som har 1 kg hår på hodet, haha. Så her ligger jeg i sofaen og slapper litt av, med selskap av Robin. Vanligvis er jeg alene, så det var hyggelig å ha noen med. 

ENDELIG SMINKE!


Jeg blir sminket, og her kommer det litt an på hvor godt jeg kjenner makeupartisten fra før av. Hun som sminket meg i dag har jeg aldri jobbet med før så vidt hverken jeg eller hun husker, så da bruker man litt tid på å snakke om hva man ønsker. Hun endret ikke noe annet enn å legge på ekstra pudder og foundation, og så krøllet vi håret til slutt.

 

LYD.

Jeg blir satt på mikrofon av lydmannen, og så sjekker vi at lyden funker som den skal. Vi går en gjennomgang igjennom studio (her tok jeg ikke bilder) for å øve på hvor jeg skal sitte, snakke litt i mikrofonen etc. Kommer ut, bytter litt på mikrofonen. Igjennom denne produksjonen byttet jeg mikrofon før promo, etter promo, og før sending. 

PROMO.

(genser jeg har på meg finner dere her – skjørt fra revenge).

Før show spilles det inn en promo eller to. Dette gjøres med programleder og gjester, og er et lite videoklipp som skal vises enten på reklame eller rett før showet starter. Her fikk jeg møte programleder Lindmo for første gang, og vi laget, sammen med Bjørn Eidsvåg, en liten snutt som varer i 20 sekunder. 

MØTE DE ANDRE GJESTENE

Etter promo møter jeg noen av de andre gjestene og vi mingler litt i noen minutter. Så er det tid for avslapping, og siden jeg var gjest nummer 3 i studio fikk jeg se de andre på en skjerm bak her før det var min tur til å gå på.

NESTEN SHOWTIME..


Når det er 5 minutter til jeg skal på, går jeg ut nært scenen og følger med før jeg blir sendt ut. Her ser jeg både direkte på tvstudio, og på en skjerm som står på siden. Jeg blir heldigvis ikke særlig nervøs, men før dette kjente meg smått på sommerfugler i magen fordi Lindmo er et så kjent program blant voksne mennesker, og blir sett av utrolig mange. Jeg vet jo at besteforeldrene mine kommer til å se på, og det flakker igjennom hodet mitt nå.

MIN TUR!

Endelig var det min tur til å gå på! Her snakker jeg i 12 minutter, hører på andre gjester som kommer inn etter meg i like lang tid, og så er det et musikalsk innslag. Dette må filmes to ganger, ofte blir det 3-4 ganger når det er tv for at lys og lyd skal sitte perfekt. Beklager dårlige bilde her, det måtte tas med iphone. 

 

ETTER SHOWET:

Etter showet tar jeg bilder med produksjonen, snakker litt, sier takk for meg, får blomster.. og drar hjem og blogger for dere! 

 

Lindmo sendes i morgen klokken 21:35, og jeg kommer inn i sendingen etter ca 20 minutter / en halvtime, og jeg gleder meg veldig til å se! 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg