skolegang og framtidsplaner

Jeg vil gjerne takke dere en million ganger for fine kommentarer på gårdagens innlegg om kjærliget ♥ Jeg elsker å skrive, og jeg har så mange innlegg på lager som jeg gleder meg til å få ut etterhvert. Dere blir ikke bare kjent med meg personlig, men jeg kjenner jo flere av dere også nå, slik som dere åpner dere for meg. Dere gir meg masse inspirasjon! Og tusen takk for alle fine kommentarer om bloggerne igår også, jeg så episoden med familien, og så en gang til med venninner. Om dere ikke fikk sett episoden, kan du gjøre det her med tv2 sumo. 

 

Tskjorte – forever 21.

Jeg har akkurat fikset meg, og snart skal snille pappa kjøre meg til flyplassen som ligger nesten en time unna. Jeg reiser til Kreta imorgen, men er tilbake i Harstad rett etter det for å være med venninnene mine som er ferdig med eksamen for denne gang. Er veldig stolt over dem alle, og nå fortjener de en ordentlig feiring :D Spessielt Anne-Sofie som ikke gjør annet enn å lese og pugge året rundt.. Jeg får jo ofte høre her i kommentarfeltet at jeg ikke gjør noe med livet mitt bare fordi jeg ikke fortsatte skolegangen, men vi alle velger ulike veier her i livet og jeg klarer meg jo fint. Jeg har vitnemål med gode karakterer, og kan ta opp studiene ved en senere anledning om jeg skulle ønske det. Som jeg har nevnt for dere tidligere, tenker jeg jo litt på makeup.. Jeg skulle gjerne ha blitt ordentlig god på det!

Er noen av dere i samme situasjon som meg, hvor dere har valgt å sette skolegangen litt på pause? Eller noen som kanskje gjorde det, men kom seg inn i hele skolesystemet igjen? Ser for meg at det kan være veldig hardt.

 

123 kommentarer
    1. Hei Sophie Elise <3
      Jeg skal ha en pause fra skolen nå, og kanskje jeg tar opp noen fag senere for å komme inn på det jeg ønsker, men det får tiden vise. 🙂 Jeg har hørt at det er ganske hardt å komme tilbake på skolebenken etter noen år, og det vil jeg tro også, men tror det går bra med deg hvis du bare innstiller deg på det! 🙂 Noe jeg tror du gjør!
      Ha en kjempefin dag videre Sophie Elise!
      Btw; hvorfor har du sluttet å bruke snapchat - sophieelise123? 🙂

    2. Når jeg var like gammel som deg hadde jeg ikke peiling på hva jeg ville utdanne meg til. Ventet til jeg var 25++ med å begynne på skolen og angrer ikke et sekund. Vil si kanskje 50% av de jeg gikk på skole med var over 25.
      Det er heeeelt normalt å ikke ferdigutdanne seg når man er såpass ung som du er.

    3. Uff nå ser jeg virkelig hvor slitent annsiktet ditt har blitt av alle operasjonene. Du ser så mye eldre og sliten ut enn de fleste på vår alder, du har jo sikkert 50 kg bare fra midjen og opp inkludert alt det fæle tykke læshåret og den sminken. Ikke rart du aldri vinner noe Vixen! Når skal du slutte å være harry?

    4. Etter videregående var jeg veldig lei av skole, og bestemte meg for å ta et friår – det ble til tre år uten skole. Da jeg valgte å begynne igjen var jeg klar for det, men var en stor overgang fra å leve med jobb, musikk (spiller i band) og reise i tre år! Men, jeg angrer ikke et sekund, og er glad jeg ventet med å begynne til jeg var klar! 🙂

    5. Selv ble jeg aldri ferdig med videregående og nå jobber jeg som butikksjef på en ganske stor kafé.. så lenge man selv er fornøyd så bør alle andre holde kjeft og ikke bry seg så mye 🙂 Du klarer deg jo mer enn bra så vær stolt av deg selv :*

    6. Wow! Du over som snakker stygt om Sophie må virkelig ha et spennende liv selv. Ta deg en snickers og kjøp deg et speil, er ganske så sikker på at du ikke er perfekt selv. Sophie er kjempe pen og det er ikke noe galt i å fikse litt her og der viss det er noe hun selv ønsker 🙂

    7. Enhver har faktisk rett til å bestemme hvordan de vil leve livet sitt, så stå på SE. Jeg er type nerd, så det ble en lang utdannelse på meg, det var pappa jeg hermet etter, hehe. Jeg trives med jobben og tjener meget bra, må bruke hue hele dagen, men 🙂 Ha det fint på Kreta 🙂

    8. Jeg begynte å jobbe etter ungdomskolen,jobba i 5 år før jeg bestemte meg for å studere igjen,nå tar jeg nettskole å det går kjempe bra!
      Ha en fin helg Sophie <3 🙂

    9. Det å sette seg på skolebenken etter noen kan være veldig positivt! Selv gjorde eg det da eg var 26 år, gift og hadde en datter 🙂 Fordelen er at du er mer voksen og du har ikkje tid til å sulle vekk skolen, du gjør en bedre innsats vil eg si. Selv gikk eg ut “Med Lauv” både i Stavanger og Oslo og ble til slutt Grafisk Designer med egent firma før eg var 30 🙂
      DU er ung og har TID til å nyte noen år før du setter deg på benken og blir akkurat det DU vil 🙂
      Lykke til 😉 Heier på deg 🙂
      Vibbedille 🙂

    10. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk, som deg, ikke higer etter å utrette noe. Det viktigste i livet er jo å utvikle seg selv, og det er vel ganske minimalt når alt man bruker tiden sin på er å skrive om seg selv og sitt eget. Du må drømme litt større. Sorry ass, men sånne folk tar bare opp unødvendig plass på den allerede overbefolkede planeten vår

    11. Skolegang er ikke alt her i livet! Selv startet jeg rett på femårig utdannelse rett etter videregående, og jeg har nå ett år igjen. Jeg anbefaler ingen å starte rett på studier etter vgs såfremt det ikke er noe man virkelig brenner for. Jeg skal ta et friår når jeg er ferdig med studiene, hvor jeg skal reise og finne meg sjæl, før jeg begynner i fast jobb og det litt skremmende A4-livet. Livet handler jo om å leve, men alle er ikke like heldige som får en solid inntekt av å jobbe som blogger, så derfor er jo det å ta utdanning en trygg vei å gå. Men det passer ikke for alle, slik er det bare.

    12. Hei Sophie, vil bare si dette (som en venninne) håret ditt er bitte litt for mørkt for deg nå. Du burde satse på en litt lysere brun farge. Du er vakker altså, men jeg vet godt åssen det er å bli litt blind på hårfarge fordi man blir så vandt til det. Jeg er også for mørk på håret nå, så jeg skal farge håret mitt blondt om en uke! Ville bare si ifra, ingenting vondt ment!! <3

    13. Jeg sluttet på videregående for å jobbe. Var veldig veldig lei, og visste ikke hva jeg ville med livet. Når jeg ble 26 begynte jeg på deltidsstudier på BI, og nå har jeg bare 1år igjen til jeg er ferdig med en master i økonomi. Er over 30 nå, men angrer ikke ett sekund på at jeg ventet så lenge. Det er aldri forsent!

    14. Jeg begynte ikke å studere før jeg var 26. Nå får jeg toppkarakterer og er veldig fornøyd med den fine tiden jeg har hatt etter videregående. 🙂

    15. Jeg var ferdig med skole i 2005, men tok opp studiene i 2013 da jeg ble gravid med sønnen min. I dag hadde jeg min siste eksamen og gikk utmelding 5. Så letta, stolt og deilig å være ferdig. Så det er absolutt håpe og heller ingen hast. Lev livet og kos deg. Er ikke vits å starte med studeringa før man er 100 % motivert og klar til å forplikte seg

    16. Jeg er 24 og har enda ikke starta videre studier. Man kan studere når man selv vil, man er aldri for gammel til det (bestemora til tanta mi er over 80 og studerer ved UiO!) Jeg flyttet og tok opp lån og starta på et studie rett etter vgs fordi jeg følte at jeg måtte, og gjett hva, droppa ut før det var gått ett år, 100.000KR rett i VASKEN. Fordi det var ike riktig studie (vet fortsatt ikke hva jeg vil bli, eller jeg har for dårlige karakterer til å komme inn på det studie jeg virkelig vil inn på..:()
      Så kos deg, du tjener penger nok, jobber med både blogg, musikk, tv osv, og gjør jo mye med livet ditt, du er så heldig som får opplevd og reist så mye som du gjør mens du er ung og fri! De som mener noe annet er faktisk bare sjalu fordi de selv sliter med studier, fordi det er tungt og det kan gjøre noe med psyken til folk, og da velger de å vri det om til at du ikke gjør en dritt med livet sitt, for å føle seg bedre om sitt, når de kanskje føler seg ganske lost, som meg (bare at jeg ikke liker å kommentere stygt da, fordi jeg vet hvor mye det kan såre). Så aldri føl deg mindre verdt om folk kommenterer det. Vi går alle vår egen vei, man må bare gjøre det beste ut av det 🙂

    17. Aldri farg håret blondt igjen, du kler dette sååå bra og bør holde deg til mørkt hår! Såå nydelig

    18. Så du klager over at du har så forbanna dårlig selvtillit men du legger ut et bilde av deg selv i string truse? Logisk.

    19. Du e ennå ung å kan ta videre utdanning seinere 🙂
      Har du vitnemål e det isje någe problem å komma inn på skole igjen,
      Bare det isje tar for lang tid for då kan det ver litt kjedelig siden
      Då går du me elever så e mye yngre eller deg!
      Men stå på 🙂

    20. søk på art complextion, det er den beste makeup skolen i norge og tror du hadde syntes det var veldig gøy 🙂 søk den opp, bla Storm Pedersen har gått der!

    21. Litt utenfor temaet, men du hadde jo navlepiercing før og jeg lurte bare på hvordan det hullet ser ut nå og hvor lenge det er siden du brukte piercing?? 🙂

    22. Ta dritt meldingene som et kompliment😉 at de faktisk gidd å bruke tid på det. (Selv om det suger! Trust me, iknow) love you❤️

    23. Du bør slutte med operasjoner ,tilslutt vil du se ut som michaeljacson;s og slutte med botox de er dumt og ta det når man er i 20 årene Herregud:s

    24. Sophie, jeg får helt sjokk når jeg ser hvor vakker du har blitt i det siste! Det sees veldig at du har fått mer peiling på hvordan du skal legge makeup – og huden din er feilfri. Misunner deg sånn!
      Du ska heller ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke studerer. Du har en jobb, og klarer deg nok utrolig godt økonomisk! Er nok mange som misunner livet ditt, selv om det sikkert er stressende enkelte perioder. Stå på, elsker virkelig deg som person – vi skulle hatt flere som hadde hatt samme tankegang som deg. Virkelig en jente med bein i nesa!

    25. Hei, er anne – sofie veldig flink på skolen? hva utdanner hun som?
      Håper at jeg får svar på det(setter stor pris om du gjør det)

    26. jeg hadde en lang pause etter videregående, og jeg hadde ikke fullført engang. jeg strøk i et fag, men jeg var så lei av skole så jeg valgte å ta et år på folkehøyskole og etter det jobbet jeg i et år.
      Jeg ante ikke hva jeg ville utdanne meg som, men plutselig fikk jeg sykt lyst til å være student og da søkte jeg bare på noe for å komme i gang imens jeg fortsatte å tenke på hva jeg ville. Det viste seg at det jeg søkte på var helt riktig for meg og nå trives jeg kjempegodt og skal fortsette i den retningen!
      Jeg hadde virkelig flaks da det viste seg at jeg trivdes og var god i det jeg begynte på, så mitt råd til deg er å bare vente til du er skikkelig motivert og begynne på makeup. Bare ta sjansen, så passer det kanskje for deg! hvis det ikke passer, har du uansett et år med erfaring som du kan ta med deg videre 🙂 Man vet sjelden om man liker det før man har prøvd 🙂

    27. slutta på vidregående, pga utmattelsessyndromet ME, er bare 19 år, så føler jeg har god tid på meg, mangler siste året på vgs så det må jeg ta, så vil jeg ettervært bli jordmor, men som sagt føler jeg at jeg har god tid på meg 🙂 Gjør akuratt det du selv vil, du har det jo fint nå og greier deg fint, så ikke stress med studier bare fordi du føler du må, gjør det når DU er klar 🙂

    28. Kan jeg få spørre hvilken linje du gikk på videregående, og hvilket snitt du fikk? Og har ikke du snakket om å ønske en jobb innen tv? Vil du jobbe som sminkør for tv-sendinger, eller vil du bare lære mer om sminke for personlig bruk/bloggen?

    29. Det er bare å vente, men om det går for mange år, så må du ta deg selv i nakkeskinnet og kaste deg ut i det. Selv var jeg drittlei etter videregående (gikk ut med standpunktkarakterer i alle fag, men hadde laveste snitt av alle venninnene mine, så jeg gjorde kun det jeg absolutt måtte, for å få vitnemål). Jeg jobbet i mange år, stort sett som vikar/freelanser (jobba myyye, men bestemte selv hvilke tider) før jeg igjen tok fatt på studier. Startet på BI etter fylte 30 år. Fikk kun toppkarakterer (heeelt uventa – var visst lettere å følge med uten alle “ungpikedistraksjoner”) og hadde seniortittel og svært god lønn (tredobla lønna på kort tid) kun 4 år etter endt studie. Så jeg er hellig overbevist om at dersom du er skolelei nå, så vil du få mer igjen for å vente noen år til du er mottakelig for lærdommen et studium gir. Med “Norges største blogger” på CV-en etter endt studie, så spiller det nok mindre rolle når du ferdigutdanner deg. Det virker ikke slik når man er 19 år, men livet er laaaangt og jeg personlig er utrolig glad for at jeg ikke sto ferdigutdanna i begynnelsen av 20-åra, for så å vite at jeg i de neste 40 skulle jobbe med det jeg drømte om den gang da. Heldigvis ikke! Elsker jobben min nå, men ville valgt en helt annen vei om jeg hadde latt meg overtale til å gå direkte over på høyere utdannelse etter vgs. Så jeg er utrolig glad for at jeg ventet, og levde livet i mellomtiden (herregud, så moro jeg har klart å ha det før jeg ble “voksen”). Og jeg tror du blir til å gjøre det samme:) Masse lykke til, uansett veivalg. U rock, lille alv <3

    30. Jeg droppet ut 2.året på videregående, så havnet jeg i et narkomiljø fordi de eneste og henge med på dagtid var narkomane. Så prøvde jeg igjen, men måtte bare droppe ut fordi narkoen tok overhånd. Nå er jeg endelig clean og har droppet ut av det dårlige miljøet og gleder meg sykt masse til å starte på skolebenken igjen! Takk gud for at jeg er smart.. Hope I get it right this time…

    31. Du er så flott!
      Jeg begynte på bachelor når jeg var 22, tok litt tid for å komme i riktig tankegang, men det kom seg veldig fort altså! Og man får masse god innføring, ifh til både skrivemåte og alt annet som hører med 🙂
      Men man burde vær mentalt klar for det, og ikke minst motivert. Så hvis du mangler motivasjon venter du bare noen år! Du har det absolutt ikke travelt 😀
      Kos deg i vakre Kreta <3

    32. har du gått ned kg? på bloggerne i går sa du at du veide 43 men på bloggen for en stund siden sa du at du veide 46? 🙂

    33. Jeg er snart ferdig med mitt 2. Friår og har alltid visst at det har vært det rette valget med pause. Jeg var så skolelei at jeg ble fysisk kvalm av å tenke på pugging og lesing. Nå gleder jeg meg til nye og spennende studier til høsten. Det er mange jeg kjenner som begynte rett på studier etter vgs, som har fortalt meg at de har angret når de har sett på meg jobbe, tjene penger og reise masse. For jeg klarer meg jo mer enn bra. Var visst ikke så farlig å ikke begynne rett på universitetet med en gang 🙂

    34. Ja! Tok et friår, kom meg tilbake på skolebenken og fullførte vgs med påbyggning til generell studiekompetanse, woho! Men så fikk jeg en jobb jeg har hatt lyst på så lenge, og nå vet jeg egentlig ikke om jeg klarer å komme meg tilbake til skolebenken. Hvertfall ikke når jeg virkelig har smakt på arbeidslivet og lønna som nestleder, for å så bli student og sitte med lån/ ikke mulighet for å jobbe pga må lese sånn til skole osv.
      Men det langsiktige målet er jo å komme meg tilbake til skolebenken og få en skikkelig utdannelse.

    35. Jeg har også satt skolegangen litt på pause, synes det er så vanskelig å velge hva jeg ønsker å jobbe med livet ut. Får ta dag for dag 🙂 Kos deg på Kreta! Jeg reiser selv til Samos på tirsdag 🙂

    36. skjønner ikke pointe med at du alltid skal være halvnaken på bilder
      men det med skole osv , så lenge du komme deg videre i livet osv ,så har det ikke så mye å si at du ikke tok skole videre

    37. Jeg gikk ett år på folkehøgskole året etter jeg var ferdig på videregående. Angrer ikke ett sekund på det. . skulle bla. bruke året på å finne ut hva jeg ville videre, men fant jeg det ut? – nei.. , fikk gjort myyyyye annet da! hehe. Men huff, det er jo så utrolig vanskelig!! Når det kommer til utdanning osv.
      Masse lykke til vertfall 🙂

    38. Yrke, fremtid og utdanning er stress til tider, men viktig. Men ro ned å ta tida til hjelp, så finner du nok ut hva du vil satse videre på. 🙂
      Hva studerer anne sopfie? 🙂

    39. Nå er det litt under et år siden jeg fullførte vgs, og siden det har jeg egentlig bare jobbet. Gikk litt på universitetet, men fant ut at det ikke var noe for meg. Det har vært fint å ha en jobb å dra til, men nå slutter jeg og skal starte på skole for å bli makeup artist til høsten. Følg drømmen din, og ikke bukk under for press og forventninger fra andre!

    40. hahah! Jeg døde når robin sa “Nå kommer ikke fiskene til å se meg, så nå kommer jeg til å fange så mye fisk” xD… han burde ha sitt eget show på tv2.. konge!
      <3

    41. Jeg droppa ut av vgs 2 ganger og får ofte høre at jeg ikke gjør noe med livet mitt. Har veldig lyst å ta opp skolegangen igjen men vanlig videregående er ikke aktuelt ettersom med 2 år fri har jeg bygd opp en sinnsyk angst.. Så derfor tør jeg ikke det men prøver alt for å fikse andre løsninger!
      Håper du får en flott helg fine deg❤️

    42. MÅ bare kommentere hvor utrolig nydelig du er for tiden! Lyser gjennom hele deg at du er lykkelig og det er vell det som teller? Jeg selv har utsatt skole, jobber 100% og venter mitt første barn som 22 åring! Utrolig skummelt, men føler meg veldig klar for det! ❤️❤️

    43. Jeg synes vgs var for lett, så tok det som privatist på 1 1/2 år, og er nå ferdig med dobbel mastergrad i en alder av 22 år! Til tider angrer jeg på at jeg har prioritert skole, men igjen så vet jeg at det er det rette for meg. Har planer om å ta et friår til høsten, bare reise rundt og kose meg før jeg må jobbe de neste 50 årene 🙂 Alle er ikke like, og takk gud for det! Vi trenger litt av alt.

    44. Hei 🙂 Er en stoor fan av deg og har laget en liten snutt på Instagram der jeg synger “Love Like That” og det hadde betydd forferdelig mye for meg om du hadde sett den! <3 Jentafralarvik 😉

    45. hei… jeg følger med bloggen din. du er fantastisk flink. og du STRÅLER om dagen. synes det er så kjekt å se.jeg er en del eldre enn deg, 31, men føler meg virkelig ikke eldre enn 21. når det gjelder skolegang, jeg har født 5 barn på seks år, siste barnet kom stille til verden for 1,5 år siden. Da hadde jeg lenge vært uten studier, mens jeg da ventet nr 5 som vi mistet hadde jeg startet på barne og ungdomsarbeider faget, jeg fullførte tiltross for all dritten jeg opplevde samme tid. nå er jeg kommet inn på skole i Gjøvik på barnepleier studie og må pendle fra Hemsedal til Gjøvik en dag i uken. gleder meg veldig og synes det nå er kjekt å gå på skole igjen. men jeg var så MEGA lei alt av skole da jeg var ferdig, så orket ikke tanken på skole før for to år siden. Slik blir det nok for deg også. du kjenner selv når du er klar for videre skole og utdanning. du har jo hele livet foran deg.
      lykke til! du er RÅ! stikk innom min blogg om du vil da, en mammablogg- men en litt annerledes mammablogg

    46. Jeg tok 6 år fri fra skolen etter vgs. Jeg bare jobbet, tjente penger, reiste, jobbet i utlandet og gjorde alt jeg hadde lyst til. Nå er jeg 26 og studerer medisin. Absolutt ingen grunn til å stresse, hvis du vil gå mer på skole, så gjør det når du føler deg klar! 🙂

    47. Jeg startet på studie etter ett år friår etter vgs, men droppa ut da jeg ikke hadde motivasjon.. Stresser kanskje litt nå siden jeg ikke aner hva jeg vil, men har jo mange år på meg!

    48. Du burde virkelig satse på makeup da, det virker som du er intressert i det – også er du jo ganske flink fra før! 😀
      Jeg droppet ut av skolen etter første år på videregående. Jeg var så sliten og lei, har adhd og veldig problemer med konsentrasjonen.. Fikk ingen tilrettelegging eller ekstra hjelp, så jeg ga opp. Nå er jeg 23 år, har ikke studiekompetanse og ANER ikke hva jeg vil. Kjempe frustrerende egentlig, for jeg hater jobben min.. Skulle ønske jeg hadde litt flere muligheter.
      Grip sjansen mens du har den! Heldigvis er det nesten aldri for sent. Men, blir mindre og mindre fristende å sette seg på skolebenken igjen.
      Lykke til, fine deg <3

    49. Har gått ferdig videregående, og gikk rett på på videre utdanning i fjor. Ja nå har jeg kommet til den beslutningen at jeg ikke er helt klar til å fortsette skolegangen min og skal ta meg i utgangspunktet noen år fri for å finne ut av ting. Er også så sykt lei skolen, og da er det ikke vits å gå høyere utdanning hvis man ikke er motivert til å gjøre det beste man kan. Dumt å komme ut med middels eller dårlige karakterer..

    50. Jeg tror ikke skolen er det som skal definere oss – altså om vi er vellykket eller ikke. Det er så mange som tror at man må ha en utdanning for å bli noe. Jeg gikk ferdig VGS, med helt ok karakterer og egentlig planer om å studere videre, men jeg visste ikke hva. Så jeg jobbet bare – og fortsatte med det. Det er jo i grunn sånn at de aller fleste ser ned på den jobben jeg har, fordi det er på McDonalds og alle tenker at det er der du havner om du ikke gjør leksene dine ordentlig. Noe må jeg ha gjort riktig likevel, siden jeg får lov å ha såpass mye ansvar i en rimelig stor restaurant. Jeg angrer ikke, og det er et behagelig liv.

    51. Så flotte bilder av deg! Hva er du utdannet? (hvis du er utdannet noe fra videregående da).
      Selv fullfører jeg mitt 14. år på skole nå etter eksamen, og skal ærlig si jeg begynner å bli litt smålei. Men til høsten starter jeg på nytt med tre år, og forhåpentligvis er det mine siste tre år på skolen 🙂

    52. Så utrolig fin du er!
      Du kunne faktisk minnet litt om en mørk Marilyn Monroe på det siste bildet, haha!

    53. Det er mye bedre at du gjør det du har lyst til nå, i stedet for å begynne på feil studie hvor man kanskje mistrives. Det er jo så strengt i dag for dere unge, og hvis dere ikke består eksamen på studiet blir jo stipendet omgjort til lån.
      Det er ikke lett for de som er 19 – 20 år å vite hva man 100% sikkert vil studere, selv om mange av dere unge vet det.
      Jeg begynte først å studere til førskolelærer, så jobbet jeg i noen år. Etter noen år satte jeg meg på skolebenken på lærerhøgskolen og tok videreutdanning. Jobbet som lærer i ungdomsskolen i her i Trondheim i noen år før jeg valgte å studere musikk mellomfag og mastergrad. Ble ferdig med min mastergrad i musikk i 2008.
      Bruk tiden til du er 100% sikker på hva du vil. Om du begynner å studere når du er 25 har det ikke noe å si. Du er kanskje mer motivert når du er 25. Jeg har selv en venninne som har jobbet som førskolelærer i mange når, og nå studerer hun bachelorgrad på Trøndheim Økonomiske Høgskole, og det i en alder av 44 år. Min nevø begynte på NTNU i Trondheim etter han hadde vært i millitæret, men han trivdes ikke, og sluttet. Så jobbet han ett år, og trente seg opp. Søkte så på politihøgskolen og begynte der. Han angret ikke på valget han tok.
      Man er mer motivert når man er eldre etter noen års avbrekk fra skolebenken, og det er godt med noen års pause.
      Lykke til med valget 🙂 Du kommer til å greie å komme deg på skolebenken igjen når du først bestemmer deg for hva du ønsker.
      Hilsen
      Toril

    54. Jeg sku bli sykepleier. Men hadde litt pausen for de jeg ble mor. Og når jeg ble mor så endret planene seg litt og jeg fant ut at sykepleien fikk bli en annen gang så jeg ble helsefagarbeider i stedet. med nye pauser fordi jeg ble mor igjen. Meeeeeeeen nå til høsten skal jeg begynne på sykepleie studie!

    55. Jeg tok meg en laaaang pause fordi jeg ikke ante hva jeg ville. Jeg jobbet en god stund og så reiste jeg til 10 forskjellige land. Angrer ikke at jeg tok en så lang pause, fordi jeg fikk muligheten til å finne ut hva jeg virkelig ville. Så tok jeg opp studiene igjen og er nå til høsten ferdig utdannet. Det var ikke hardt å ta opp igjen studiene fordi jeg var så glad og motivert. Visste akkurat hva jeg ville og hadde samlet masse motivasjon på reisene mine:-)

    56. Synes virkelig du kler å være blond istedenfor den fargen du har nå. Ikke platinablondt, men sånn blondt/brunt hvis du skjønner

    57. Jeg sluttet på skolen etter 2. VGS og tok opp 3 VGS som privatist ved siden av jobb, det var hardt og helt forferdelig.. Etter det har jeg ikke gått noe mer skole!

    58. Jeg skulle bare ha 1 friår. Dette er mitt 4 friår! Har søkt meg inn på skole til høsten.spørs om jeg kommer inn :'(

    59. Jeg tok læretiden først, så jobbet jeg i noen år og ble mamma, var hjemme i mammaperm og nå er jeg snaaart ferdig med generell studiekompetanse! Det har vært hardt, men kjenner at motivasjonen har vært mye bedre nå enn om jeg skulle begynt rett etter læretiden!;-) Det blir litt hva man gjør det til selv og hvis man virkelig ønsker å gjøre noe med livet sitt, så får man til det mest utrolige!:-) Lykke til!:-)

    60. Det er bare tull at “du ikke gjør noe med livet ditt” Tenk på all erfaringen og utviklingen du får gjennom bloggen og mulighetene bloggen gir deg. Erfaring er tusen ganger viktigere enn bøker. Du er tøff og skal være stolt over jobben din 🙂

    61. Du har blitt så utrooolig pen, Sophie! Og du og Robin er superskjønne sammen 🙂 Elsker å se deg/dere på bloggerne.

    62. Det er ingen bloggere som slår deg. Har fulgt deg såå lenge, du lyser fortsatt opp dagen min og overasker meg fortsatt med gode innlegg. Så jordnær og god, jeg ser virkelig opp til deg!. Jeg heier og vil alltid følge med deg og passe på deg<3 Klem

    63. Må bare få si at jeg syntes det er så domt at du måå starte alle videoblogger med å kommentere ett eller annet om hvordan du ser ut.. Og unnskylde for enten sminken, håret eller vinkelen.. Så plagsomt at du ikke kan se at du er pen og at du ikke trenger å unnskylde deg/være så usikker på deg selv. Det er når folk ser at du er usikker og ikke fornøyd med deg selv at de sier stygge ting om deg. Fu er vakker. Håper du kan tenke gjennom det jeg skriver og kanskje også at det fremmer et veldig trist kroppsbilde blandt oss jenter når man må unnskylde seg for at man ikke oppholder seg på badet hvert minutt. Kyss

    64. Begge bildan va fine av dæ, men herregud det siste… Du e så nydelig, og æ elske smilet ditt Sophie! Du stråle godhet tvers gjennom, og æ kunne verkelig tenkt mæ å være venninna di. Altså, all den omsorgen du har for både menneska og ikke minst dyr, det e så beundringsverdig og æ blir rett og slett sur når æ høre folk kalle dæ dum. Håpe du får ei fantastisk helg og ferie fine dæ, æ heie på dæ!

    65. MIn største frykt er å leve et A4-liv, å leve livet ut i fra hva som forventes av meg. Jeg har satt studiene litt på vent etter videregående og syns ikke det er noe galt med det. Jeg svømmer og jobber og trives med det. Det jeg mest av alt vil er å bli forfatter og det trenger du ikke utdanning til, bare livserfaring.
      Lev livet ditt Sofie, sånn som du ønsker det, ikke noe galt med det!
      XOXO – Sara Josefine

    66. Kos deg masse på tur 🙂 Det fortjener du 🙂
      Jeg skulle ønske jeg fikk til noe jeg føler jeg ikke har fått til noe som helst jeg ble fritatt i karakter når jeg gikk på ungdomsskolen vil jeg ta dem opp igjen eller vil jeg bare drive å blogge å håpe på at jeg klarer meg så jeg kan leve på bloggen som deg.
      Vær stolt over det du har klart 🙂 <3
      Står mere om dette på bloggen min http://www.sharonrenee.blogg.no

    67. Fullførte videregående, selvom det krevde alt jeg hadde. Var så lei skole, men søkte videre selvom bare for å sjekke om jeg kom inn på noe, og ha mulighetene åpne. Kom inn på deltisstudier på høgskolen, og tenkte at jeg kunne teste ut det mens jeg søkte meg en jobb, som jeg egentlig ønsket.
      Dette er ett år siden, og har fortsatt ikke fått noen jobb… Vet at jeg ville blitt en flink ansatt, men har ingen tidligere erfaring og hatt en del fravær fra skolen pga diverse personlige greier..
      Så skal det sies at jeg ikke er noe flink til å møte personlig med søknad, fordi angsten min ikke er glad i å spørre om ting.
      Jeg vet ikke hvor jeg vil med denne kommentaren egentlig, men here u go.
      folk kan klage så mye de vil på deg, men det forandrer ikke alt du har oppnådd. Og selv om det kanskje er utradisjonelt er bloggere den nye fremtiden, en fremtid DU har vært med på å starte!

    68. Det er jo veldig vanlig å ta seg et friår eller fem etter studiene “nå til dags,” så jeg syns ikke du skal bry deg om hva folk mener om den saken. Selv tok jeg to friår, noe jeg er veldig glad for. Det har alltid vært en selvfølge for meg at jeg skulle få meg en god utdannelse, men jeg ville ikke begynne før jeg vvar klar for den utfordringen det er. Etter å ha noen sporadiske butikkjobber på to friår var jeg så mye mer motivert enn jeg var like etter vgs, og jeg ga virkelig alt på studiene, og overrasket faktisk meg selv med hvor bra jeg gjorde det, men jeg vet med 100% sikkerhet at det aldri ville gått så bra hvis der ikke hadde vært for dr to friårene.
      Gjør det som føles rett for deg! Hvis du tvinger deg selv til å gjøre noe bare fordi det er forventet av deg kommer du ikke til å lykkes, og jeg tror du ville blitt veldig ulykkelig. Og før du starter på et studie må du jo finne ut hva du vil studere!

    69. Kjære Sophie Elise 🙂 Jeg og flere syntes det var lettere med skolegang senere i 20 årene pga da var vi mere motiverte eldre tryggere..osv 🙂 Stå på videre med bloggen, er bare mange som vil bytta plass med deg 😉 <3 klem

    70. Kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver her. Alle i min nærmeste vennekrets tar høyere utdanning, samme med søsken. Jeg har aldri helt funnet ut hva jeg ønsker å drive med. Så jeg begynte rett i jobb etter videregående.
      Du har oppnådd mer enn mange andre kan drømme om! Jeg er imponert over hvor langt du har kommet og gleder meg til å følge deg og din reise videre 🙂
      Kos deg på ferie. Det er vel fortjent 🙂

    71. Jeg skal egentlig begynne på andre året på videregående til høsten, men jeg har valgt og vente til neste år med å begynne på skule, da går altså mine venninner siste året menst jeg må begynne på første året..
      Jeg har ikke gått på videregående ide hele tatt for jeg ikke var klar osv 🙂

    72. Hvilken linje gikk du på? ❤️ Svar i ett innlegg, kanskje personlig innlegg om hvordan skoleårene dine har vært?

    73. Jeg har ikke tatt mer enn ett år videregående, men studerer i dag journalistikk, og arbeider som journalist – med suksess! 🙂 I tillegg til å drive for meg selv, og studiene, er jeg hjemmeværende mor. Alt går om man bare går ordentlig inn for det 🙂 Lykke til, uansett hva du måtte ende opp med å velge. Én ting er sikkert; du kan klare nøyaktig hva du vil 🙂

    74. Jeg fullførte vgs, men tanken på mere skole klarte jeg ikke. Valgte å begynne å arbeide, som renholder å vasket skjiten etter andre! I følge mange andre, var jeg jo sååååå mislykket..tenk for en luser lønn å dritt jobb! Men jeg har arbeidet meg opp i systemet, startet på bånd..å har en latterlig god lønn i dag (som ingen av de som så ned på meg har) å d uten noen høy utdanning!
      Skole er ikke for alle, å d er absolutt ikke nødvendig for å lykkes! Hverken økonomisk, eller for å trives 🙂

    75. Det går fint an å begynne etter noen friår, men det kreves at du er strukturert.
      Bloggtilværelsen er ikke noe å ha på cv-en, i alle fall ikke om det er innholdet du vil skryte av. Det forretningsmessige er det jo andre som gjør for deg, så det er heller ikke noe å fremheve.
      Dersom du velger noe yrkesfaglig kan det kanskje passe bedre for deg enn å studere. Ta en fagskole med noe praktisk, sminke eller hår, eller noe sånt. Etterpå kan du bestemme deg for om du tør å studere. Teoretiske studier krever mye mer enn den puggingen man gjorde på vgs.

    76. Anonym: Det er nok den rareste kommentaren jeg har hørt. Så KLART er bloggtilværelsen noe å skryte av, det kommer jo helt an på hvilken jobb man vil ha! jeg har masse kontakter innenfor markedsføring og tv, og om jeg vil inn i arbeidslivet kommer jeg ikke til å slite. Faktisk har jeg fått flere jobbtilbud fra jeg fylte 18 år, i seriøse, store markedsføringsfirmaer. Så, jeg kommer ikke til å slite. Merkelig å skulle komme med noe sånn dritt, og det provoserer meg noe jævlig, faktisk.

    77. Jeg begynte på en bachelor nå når jeg er 25, og det er tøft i en måned eller noe, og å lære seg hvordan man skriver akademisk (riktig måte å referere, parafrasere osv) også vips er man inne i det selv om man ikke har vært på skolebenken de siste 6 årene. Får greie karakterer og det er veldig givende når man føler man går et steg videre mot noe (uvisst) for hver eksamen man består, i motsetning til å ha samme jobben dag inn og dag ut uten fremgang, bare penger. 🙂 Så uansett hvor lenge du venter, så vil du greie deg helt fint. Man blir “presset” av at man får studielån og på en måte betaler selv for å få en utdannelse, og det blir en motivator for å ikke falle av, selv om det er mye frihet på universitetet.

    78. Jeg ble ferdig med videregående i fjor og jeg følte selv at jeg var klar til å gjøre noe annet enn skole og rett og slett lytte til hjertet mitt, og ikke stemmene rundt meg. Bestemte meg for å ta et friår og reise det første halvåret. Nå i vår har jeg jobbet. I juli skal jeg reise som au pair til USA for et år, men jeg tenker nok at jeg skal begynne på høgskole til neste høst 😉

    79. Hvorfor legger du ut så drøye bilder?. Altså mange av de unge i familien min følger med på bloggen din, noe som jeg er ganske fornøyd med ettersom du er veldig flink til å prate for deg selv og engasjere deg i saker som er viktig! Men hvorfor du legger ut slike bilder skjønner jeg ikke? Du har jo utrolig fin kropp og skjønner at du vil vise den fram, men det kan bli litt drøyt i perioder.

    80. Gjør det du selv vil. Det eneste jeg tenker er at du har et yrke nå som er usikkert på den måte at du ikke vet hvorvidt det vil vare evig. Det triste hadde vært om bloggingen gikk i vasken når du blir 40 og du ikke hadde hatt noe å falle tilbake på som du hadde lyst å drive med. Så å vente med skolen er ikke så dumt om man vil det, bare ikke vent EVIG 🙂 Selv er jeg 23 og nettopp ferdig med en master, svært fornøyd med det! Nå skal jeg ha friår med reising og kos 🙂 (for øvrig høres makeup kjekt ut, jeg tror ikke det er en type skolegang som er så tørr at du hadde hatt lyst til å droppe ut etter en måned, bare pass deg for teoretiske utdannelser om du er redd for at det skal bli for hardt, det er mitt råd!)

    81. Ja jeg tror jeg skjønner hva du mener – om du kaller livet ditt et A4-liv er det nok fordi du føler deg låst og dermed ikke trives i det livet du lever. Så det handler vel bare om å leve det livet som gjør enn lykkelig om det så er et liv som sykepleier med to barn, mann og hund.

    82. Du har så fint hår nå! Jeg fikset akkurat mitt , skjekk gjerne ut min blogg for å få langt hår på andre måter enn med klips!:) nataliart.blogg.no

    83. Jeg hadde selv 3,5 år fri fra skole bare for å jobbe, aangrer ikke et sekund på at jeg tok meg noen friår. I dag er jeg ferdig utdannet sykepleier og elsker jobben min. Studie tiden var også helt fantastisk

    84. Hei Sophie! Jeg kommenterer sjeldent på blogger, men har lest bloggen din lenge!
      Jeg visste ikke hva jeg ville etter videregående, så jeg gikk på makeup skole et år! Jeg trivdes utrolig godt og har jobbet som makeup artist i et år nå 🙂 det har vært et kjekt år men nå merker jeg at jeg vil tilbake på skolebenken igjen 🙂 kanskje du skal gå på skole et år. Siden du har så mye kontakter får du nok masse gøye jobber!! :!

    85. At du gidder å la deg provosere av at noen sier blogging ikke er noe å skryte av. Enten er det det, og da kan du bare le av det, eller så er det noe i kritikken og da burde du i alle fall ikke kommentere det, men heller tenke over det i all stillhet.
      Jeg er enig med de som sier at du burde prøve noe praktisk, som sminke. Teoretiske studier er tøft og krever 100% fokus og masse disiplin.

    86. jeg har selv satt skole på vent, jeg blir nå 20 år.. Og tar mitt andre “friår” etter vidergående 🙂 for meg var dette det beste valget, jeg jobber og lever mitt liv

    87. Har vært uten skole og jobb i mange år og æ kunne ALDRI ha tænkt mæ og begynt på nåkka som helst før om nån år.. kanskje når æ e 26 at æ vil gjør no bra me live mitt 🙂 haha, lev d live DU måtte ønske !!! 💟 det e det som tælle aller mæst i live 😀 nyt live så længe du kan, før plutselig en dag så kan du bare ikje nyte d længer…

    88. Selv gikk jeg kun ett år på vidergående, som endte med 29 dager fravær fordi jeg var så skolelei. Jobbet i flere år fra jeg var 18 til jeg startet på privat frisørskole når jet fylte 22. Den dag i dag har jeg drømmejobben, som frisør i tillegg til at jeg får drive med make-up, mye spennende som skjer i bransjen. Planen er etterhvert å jobbe som stylist, helst innen tv. Var mange som trodde det aldri skulle bli noe av meg, men klarte å motbevise det stort.

    89. du er så utrolig pen, Sophie!
      Her har skolegangen også blitt satt på vent da jeg ble mamma i en alder av 19. Men skal starte på igjen til høsten, så det kan jo bli spennende! Gruer meg litt da jeg aldri har trivdes noe spesielt på skole, men blir godt å få fullført vg2 også! 🙂

    90. Så lenge du begynner på noe som interesserer deg og du vet du vil, så ordner det seg, jeg tok ikke mer skole etter VGS (bare et intensiv halvår med PT , personlig trener) og begynte igjen nå som 23. Tøft å sette av så mye tid til lesing, men jeg vil og deet er velig interessant, så det skal gå :D!

    91. Så fin du var på disse bildene!
      Huff huff, skole og meg fungere virkelig ikke sammen. Aner ikke i det hele tatt hva jeg skal gjøre til høsten. Kan godt hende jeg skiter i hele skolen og starter på jobb med engang. x)

    92. Litt sen kommentar dette her, men leser meg litt opp på bloggen din, da den er veldig populær hos min datter. Jeg studerte i 2 omganger, det gikk helt fint. Først begynte jeg på noe jeg ble lei av etter 2år, så jobbet jeg også begynte jeg en gang til. Prøv! Om du ikke liker det du begynner på: Bytt til noe annet. Føler du at dagene ikke strekker til til både jobben din (som blogger. Det er en krevende jobb, og jeg tipper du jobber mer enn noen av de som kommenterer her) og med studier så vent et år. Da vil du vite hva du går til neste gang. 😊 lykke til ! PS: jeg jobber ikke direkte med utdanningen min, men anvender kunnskapen jeg fikk på en annen og kreativ måte 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg