jeg står for det jeg skriver

Når det stormer rundt en, er som regel det lureste for meg å ta et steg eller tusen tilbake å fokusere på noe HELT annet. Visstnok har ikke diskusjonene i kommentarfeltet de siste dagene kommet helt uprovosert fra min side. Jeg vet jo at sirkus (merkelig nok) skaper mange sterke følelser, og at folk har en sterk trang til å argumentere FOR denne næringen. Jeg personlig er veldig for sirkus uten dyr og mener det er fantastisk. Men, nå vet jeg desverre hva jeg snakker om. Jeg har vært både på sirkus, bak scenen på sirkus og sneket meg inn uten lov og har sett litt av hvert. Direktøren av sirkus Arnardo har invitert meg inn hos dem for å se hvordan alt fungerer, jeg vurderer den, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det, fordi slike besøk alltid tilrettelegges så veldig. Både jeg og han ble invitert til god morgen Norge, jeg takket gladelig ja og ville gjerne ha tatt denne diskusjonen på tv. Han sa nei, og man kan jo undre seg over hvorfor.

Det er SUPERT at de ikke lengre har elefanter i sine sirkus, og det sier de er på grunn av plassmangel. Ja, gratulerer med at dere i 2015 fant ut at en elefant ikke hører til på sirkus, det er som om jeg i 2016 skal konkludere med at jorda er rund. Men jeg tror heller ikke dette er hele sannheten, ettersom at direktøren i fjor oppfordret på facebook om å la de få beholde elefantene sine. Og SLIKE holdninger støtter jeg ikke, og derfor står jeg enda inne for det jeg skrev her om dagen.

Så ja, på snakk om å gjøre noe helt annet. Sol i oslo, så dette gjorde jeg igår.

Min herlige fotograf Joakim Kleven!

 

Blir vel en reprise av dette idag! Vi snakkes ♥

53 kommentarer
    1. Dyr i sirkus er helt forferdelig. Å jeg må virkelig si at jeg støtter deg på verdt eneste grunnlag, uansett hvor stor eller lite det er. Dyr er ikke til for underholdning. Man skal elske de, behandle de slik man selv ønsker å bli behandlet og ikke MINST respektere de for de fantastiske skapningene de er! Jeg har i alle år revet ned plakater, å ble utrolig glad da jeg for en del år siden så at du skrev blogginnlegg om dette. Jeg vil bare si at jeg er rett å slett stolt over at du ikke lar deg bli trakket på. Du er en fantastisk jente, med ett stort hjerte, for både mennesker og dyr.

    2. synes det er helt forkasterlig at noen i det hele tatt kan være for cirkus med dyr, og alltid er argumentasjonene deres basert på lite kunnskap og ignorante hjerner

    3. Jeg håper virkelig at du er kjempeflau av bloggen til kjæresten din og det de tre guttene skriver der! Det håper jeg virkelig!

    4. Else: Hun har alltid spist fisk, hun er perceterianer. Så nei hun spiser ikke kjøtt, utenom fisk. 🙂

    5. Uff.. Du klarer ikke holde dine egne øyenbryn fine engang, selv med “så mye penger og hjelp”.. hva er dette for noe??

    6. Nå må jeg bare si noe jeg har tenkt lenge på når det gjelder deg. Du har selv sagt at du bevisst provoserer for å få frem meningene dine. Men er det ikke slik at du også provoserer for å få klikk på siden din? Det er jo det som er jobben din. Jeg synes det er viktig at alle dere unge jenter forstår at SE ikke bare skriver slike innlegg fordi hun er tøff men også fordi dette er inntekten hennes. Jeg synes du kunne angrepet denne saken på en helt annen måte enn det du gjør. Det er feil i mine øyne å bruke bilder fra et annet sirkus enn det sirkuset du viser bilder at du har revet plakaten ned fra. En annen ting er at du bruker fortiden til sirkuset imot det. Du referer til at de har brukt ville dyr tidligere. Javel? Hva med deg selv? Er det ikke slik at du også spiste kjøtt tidligere? Skal jeg da kalla deg en forbanna kjøtteter pga noe du gjorde tidligere? Ønsker du ikke heller at vi skal fokusere på nåtiden som du faktisk ikke spiser kjøtt eller som i sirkus Arnado sitt tillfelle har sluttet å bruke ville dyr? Da kan du holde deg for god til å vise bilder av løver og elefanter i bur som er fortid. En annen ting er at du med en gang føler motgangen blir for stor sier at voksne folk kritiserer ei lita jente på 20 år. Du er voksen. Myndig for over to år siden. Ikke fremstill deg som noe annet enn det du er nemlig en voksen person. Det er ikke snakk om at noen kritiserer et lite barn men en godt voksen person.Du rev ned plakater for mer enn 5 år siden også; er det ikke på tide å bli litt mer voksen nå? Bruke stemmen din og heller sette deg ordentlig inn i dette med NoRsk sirkus og hvordan det er nå fremfor å løpe rundt å rive ned plakater som en annen 12 åring? Det tror jeg du vil vinne mye på..

    7. Kan nevne at jeg møtte to av akrobatene til arnado i fjor så klarte de ved et uhell å røpe at ingen kunne takle elefantene! De ansatte var redd og straffen funket ikke lenger… Man kan jo undre på hvorfor elefantene blir aggressive da? :-O

    8. Du er så flink til å stå opp for hva du støtter uansett hva folk sier om deg eller mener om det. 🙂

    9. Takk gud for at vi har sånne som deg med sterke meninger og som ikke er redd for å vise det. Fantastisk at du deler slike innlegg på bloggen. Skulle gjerne sett deg nok en gang på god morgen norge med dine gode argumenter. Keep up the good work!!!

    10. Synes det er kjempe bra at du skriver hva du mener om sånne viktige saker! 🙂 Liker veldig godt å lese innlegene også

    11. Det siste avsnittet i innlegget ditt ‘Ja, gratulerer med at der……osv’ var meget uhøflig. Du skal og må alltid tenke at leserne dine får få ha egne meninger, ikke kom med argumenter og irettesettelser. Fy dæ !

    12. Det er så sykt bra det du skriver! Jeg skjønner meg virkelig ikke på idiotene som stemmer for sirkus MED dyr.. De skjønner ikke at dyr åpenbart ikke hører hjemme der..

    13. Jeg må nå en gang til spørre Sophie Elise………..Har du sjekket og fått konstatert om sminken din er testet på dyr? Eller om klærne du har på deg er laget av barn som jobber 18-20 timer under umenneskelige forhold? Norske sirkus har veldig strenge regler for dyrehold, og Arnardo har ikke ville dyr lenger. Du skal ikke bruke fortiden mot noen…..hva om jeg angrep deg for botoxbruk i en hver debatt.

    14. NÅ syntes jeg noen av dere drar inn ting som ikke har noe med saken å gjøre.
      1. Stygge bryn? Nei, det er de ikke. Alle fjes er forskjellige og passer da forskjellige fasonger på brynene! Jeg foreksempel kunne ikke hatt tykke bryn, det hadde bare sett rart ut. Akkurat som at om sophie elise hadde hatt mye tynnere, så hadde det sett rart ut.
      2. Dra inn det med fisk og at hun er dobbelt moralsk. ØY, ho må jo få spise det ho vil ? Hvis ho vil spise fisk, jammen for fashken la ho gjøre det! HErrlighet, dere har ingenting med hva ho spiser å gjøre!
      3. Det med at innlegget ho sitt var uhøflig. Hva faen er du da? FY DÆ! Serr, det er SOPHIE ELISE sin blogg, la ho for helvete skrive det ho vil! Og hvis vi som blogglesere absolutt ikke liker det, så får vi vell egentlig slutte å lese bloggen! Se på alt det positive på bloggen hennes. HUn skriver om realiteten, og er ikke som en vanlig rosablogger. Ho står for meningene sine! Ho ser kanskje ikke ut som den smarteste jenta i verden( sorreh) men satan ho er smartere enn meg, og skriver bedre norsk enn meg.
      Hvorfor må så mange skrive så nedsettende kommentarer? Og til dere som ikke skrev negativt *tommelopp*

    15. Skjønner ikke at du ikke er mer glad og takknemlig jeg. Tenk å ha det sånn, bare sitte på restaurant hele dagen å drikke vin og champagne, skrive noen setninger en gang om dagen og tjene så sykt mye penger. Vilt!;)

    16. Du står for veldig mange bra ting som svært mange støtter!Ikke bry deg om sur kritikk. Vi er mange som heier på deg og sakene du brenner for:D

    17. Øhm…!
      Nok en gang, Sophie…les deg opp på det du skriver om og “står for”.
      Arnardo er Norges eldste sirkus grunnlagt av Arne Lorang “Arnardo” Andersen. I unge år var han tryllekunstner og slangemenneske (! tro det eller ei !) Hva han sto for når det gjaldt å behandle dyrene sine godt overgår alt DU tror du står for!!!
      Cirkus Arnardo er en kulturinstitusjon så god som noen. Og Arild “Arnardo” Andersen er en like bra direktør som sin far, Legenden Arnardo!!!
      Så…lei for å måtte si det, men du aner ikke en dritt om dette. Og du har heller ikke oppdaga at Arnardo ikke lenger har annet enn hunder og hester. Dyr som har det gøy med det de gjør…i likhet med alt annet de dyrene trenes til og driver med.

    18. Bra du står for det du mener, og er villig til å stille opp på TV for å få diskutert det skikkelig. Regner med at direktøren bare er redd for dårlig PR for seg selv, og at det er derfor han ikke vil stille opp.
      Ser forresten brynene dine har endra seg til det verre igjen. Det er nesten ingen form igjen på dem. Spørs om du kanskje burde besøke en profesjonell makeup-artist som har spesialisert seg på bryn. Prøv deg hos noen andre enn de du allerede har vært hos.
      I tillegg til at formen har blitt litt merkelig i det siste, så syns jeg du kanskje bruker litt vel mye farge, og jeg vil anbefale deg en ny brynsminke jeg selv er svært fornøyd med; Smashbox Brow Tech. Med denne ser brynene veldig naturlig ut. Den er verdt å prøve! 🙂

    19. Er du same Sophie Elise, de er flinke forretningsmenn og grådige. Tar du reinsdyra i forsvar også, de avmagres fordi flokkene er for store. Skjønner du sammenhengen????

    20. Spørsmålet er jo:Er du egentlig opptatt av dette eller skriver du dette fordi du vett det generer klikk, = penger?
      Du har jo skrevet tidligere når du har fått kritikk at du bare kan skrive noen dyreverninnlegg så stiger interessen igjen.
      Det er lite grunn for å ta deg seriøst i debatter ta dette er levebrødet ditt og du er drevet av penger.

    21. “The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men.” – Alice Walker

    22. Det er INGEN likhet mellom sirkus og sprangridning, hva faen? For det første har hestene det bra og får dekket alle behovene sine av kjærlighet, sosialt samvær med andre hester, og frisk luft og maasse plass. For det andre, så synes hestene som blir brukt til sprang at sprang er gøy. De liker det. Hadde ikke en hest likt det den drev med, kunne man ikke brukt den til det. For du skjønner vel at man ikke kan tvinge 800 kilo over et hinder. Det gjør den helt frivillig, med ørene fremover som betyr at den koser seg. Det blir ikke brukt jernstenger og mishandling for å få en hest over et hinder, slik som det blir brukt på elefanter på sirkus. Det der ble som å sammenligne sirkus med familiehunder.

    23. Jeg har sett elefanter i flokker i Afrika, og lenket fast på en grusplass utenfor sirkustelt i Harstad… Ingen tvil om hvor de passet inn og trivdes best. Si fra hvis du trenger noen gode tips til hvor du kan reise for å se lykkelige elefanter 🙂

    24. “Det er INGEN likhet mellom sirkus og sprangridning, hva faen? For det første har hestene det bra og får dekket alle behovene sine av kjærlighet, sosialt samvær med andre hester, og frisk luft og maasse plass. For det andre, så synes hestene som blir brukt til sprang at sprang er gøy. De liker det. Hadde ikke en hest likt det den drev med, kunne man ikke brukt den til det. For du skjønner vel at man ikke kan tvinge 800 kilo over et hinder. Det gjør den helt frivillig, med ørene fremover som betyr at den koser seg. Det blir ikke brukt jernstenger og mishandling for å få en hest over et hinder, slik som det blir brukt på elefanter på sirkus. Det der ble som å sammenligne sirkus med familiehunder.”
      Hestene kan selvsagt få dekket sine behov for kjærlighet og sosialt somvær mellom forestillingene. Kan selvsagt også få frisk luft og masse plass? Er bare å ta en tur det vel?
      Hvordan vet du at hestene synes sprangridning er gøy, men ikke det de driver med på sirkus? Vennligst forklar/dokumenter. Den hopper over hinder frivillig, men gjør den ikke triksene på sirkus også frivillig?
      Blir det brukt jernstenger mot hester på sirkus? Nei. Vi snakker om hester, ikke elefanter.
      Håplløst innlegg.
      Prøv en gang til: Hva er den prinsipielle forskjellen mellom hester på sirkus og sprangridning?

    25. Alle oppegående folk skjønner at du skriver slike innlegg for å få opp trafikken på bloggen. Jo mer du poster slike innlegg, jo mer tjener du. Hva med å skrive om noe du virkelig brenner for og KAN noe om.

    26. jeg syns det er ok at dyr er med på cirkus men går jo an at dei blir behandlet bedre , er jo egentlig ikke verre enn det

    27. Må si jeg er ganske sjokka over så mange totalt usaklige innlegg. Hva er det med folk?? Hadde det vært min blogg, hadde jeg stengt kommentarfeltet og gitt blaffen i hva folk måtte mene!

    28. Du gjør en ekstremt god og viktig jobb med å bringe til debatt! Utrolig hvor mye tull og usaklige kommentarer du må tåle. Stå på, jeg heier på deg! 🙂

    29. Det er så bra at du har så gode holdninger angående dette og deler de gjennom bloggen din! Massevis av unge jenter som ikke vet bedre enn det samfunnet og foreldre og venner forteller dem får en mulighet til å se ting fra en annen vinkel. At en klarer seg fint uten påskegg med palmeolje, en trenger ikke spise kjøtt, pels er feil og sirkus er grusomt. Klapp på skulderen til deg! 😉

    30. Man trenger ikke å være så veldig smart for å skjønne at du skriver om dette kun for oppmerksomhetens skyld! Så fort du er ferdig med én debatt så begynner du søren å skrive om en annen sak, som du tydeligvis ikke vet mye om.

    31. helt enig med deg! det er garantert mye som de prøver å skjule bak der. så jeg tror virkelig ikke på de når de sier at de dyra har det bra, for det har de ikke.

    32. Jeg syns du er veldig flink som utnytter posisjonen som blogger til noe meget fornuftig. Ikke gi deg, bare forsett med dette! Om jeg skulle skrevet et slikt innlegg hadde det ikke fått noe oppmerksomhet, men DU er et kjent fjes som absolutt burde skrive og få frem så mye om dagens samfunn rundt dyrevern! Dyr har ikke stemme, og det er godt å se for meg som er en god dyrevenn at kjente fjes utnytter de mulighetene de har til å spre gode budskap. Du har overrasket meg veldig, og jeg oppfordrer deg bare til å stå på videre! 😀

    33. Hei vi er er en veninne jeng på 11år vi syntes du er. Verdens kuleste jente☺️ Vi syntes det er domt at folk tar seg tid til å skrive noe domt om deg✨De som skal si noe domt kan holde det for seg selv👍🏼elsker bloggen din🌹🌹håper du skriver til bake til oss tre jenter😇

    34. er SÅ enig med deg! NEI til dyr på sirkus!! Så sinnsykt bra det er noen som fronter slike saker! Blir så gla hjertet<3
      Jo mere fokus det blir på området, jo bedre! STÅ PÅ! husk, du utgjør en forskjell;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg