dobbeltmoralsk rosablogger

I morgen tiiiidlig skal jeg på god morgen norge for å snakke om hele palmeoljedebatten, som jeg ble uventet dratt inn i etter påskeegg-innlegget mitt. Jeg skal gjeste studio med representanter fra freia og er overbevist om at argumenter om såkalt “bærekraftig palmeolje” vil komme fra deres hold – det er for meg som å si bærekraftig olje, eller frittgående høns. Jeg har satt meg inn i hva nettopp bærekraftig palmeolje betyr, la oss nå bare kalle en spade for en spade – når du hugger ned skog, så hugger du ned skog. Det er også flere som forteller meg at “ja men påskeeggene er jo bare sesongbaserte”, og jo det stemmer. Men sirkus med dyr er også sesongbasert, jeg mener ikke at det er mer ok av den grunn, om man skal tenke sånn. Produksjon av produkter med palmeolje skjer likevel året rundt, og påskeegg er langt ifra det eneste produktet som inneholder palmeolje. Mye godteri, mat, sminke og hårprodukter. Jeg har også fått kritikk i media for å ha reklamert for produkter som inneholder palmeolje. Men, newsflash – jeg har også trykt i meg kilovis med påskeegg. Jeg har spist kjøtt, jeg har brukt pels og jeg har brukt dyretesta sminke. Ingen av de punktene skjer lengre, og man starter alltid en plass. Å dra fram blogginnlegg skrevet for måneder siden når jeg selv skrev NYLIG at jeg har blitt gjort oppmerksom på dette, blir for meg helt bak mål og et forsøk på å snu debatten over på hvor dum jeg er ansett å være, istedenfor å tenke på det viktige temaet vi faktisk diskuterer her.  Jeg mener absolutt uansett at det er bedre å gjøre NOE, å boikotte noe, enn absolutt ingenting. Er dere ikke enige? Uansett er det bra at det har blitt laget en så stor sak av det, og freia kan si hva de vil med tanke på uttalelser som at “vi ikke tar stilling til rosabloggeren Sophie Elise”. men jo, det gjør dere, for nå skal dere jo tross alt møte meg på direktesendt tv med en ansatt fra freia. Jeg er ingen ansatt i et multimillionselskap med en markedsstrategi. Jeg er bare meg, som skrev et innlegg fra køa på narvesen. Og her er vi, og der skal dere sitte “å ta stilling til det” 🙂

Rett etter sendingen på god morgen norge skal jeg på nyhetskanalen angående samme debatt, og jeg har to andre tvintervjuer planlagt for denne uken. Det blir med andre ord mye presse om dagen, både om palmeolje men også om min nye låt! Jeg var på mp3 i formiddag for å snakke litt om den å spille den av, om dere enda ikke har hørt den er den på spotify HER, og itunes HER ♥ Takk for så gode tilbakemeldinger, og ikke minst høye plasseringer på både spotify og itunes!

Fra mp3 sitt studio idag tidlig.

120 kommentarer
    1. Folk fortalte deg om palmeoljen i påskeeggene i fjor. Nettopp pga at du sier at miljø er så viktig for deg. Så nylig funnet ut…?

    2. Haha, leste det leserinnlegget på en side iste, hvor de skrev dette om at du brukte sminke osv som inneholdt palmeolje, når du sier du er så mot palmeolje i produkter. Men uansett, det er jo måte på hvor mye palmeolje de kan trøkke inn i en mascara o.l. Greia er jo at freia bruker MYE palmeolje i så å si alle produktene sine!
      Og når andre matkjeder klarer å kutte ut palmeolje i alle produktene sine, så burde jo jammen meg Freia også klare det! Så det at Freia ikke klarer det, viser jo bare at de tydeligvis henger etter da..
      Haha, såå glad for at du har tatt opp dette på bloggen din! 🙂

    3. Vil veldig gjerne se det, men er dessverre på skolen når det går! Kommer du til å legge det ut her så det blir mulig å få se det likevel? Evt. blir det lagt ut noen andre steder?

    4. Så du er da villig til å droppe Coverbrand som sponsor siden mange av produktene de selger inneholder palmeolje? 🙂

    5. Ja i norge er der ikke lov til a forandre seg selv og meninger… da kommer pekefingeren med engang og den er rettet mot fortiden din! #janteloven
      Stå på elise, du har gjort mange framskritt. Kuttet ut kjøtt, palmeolje.. hvem vet hva det neste blir?
      Mindre shopping? Resirkulering? Vegan? Å forandre verden gjøres med ett steg av gangen… håper du virkelig eier den debatten.

    6. Helene – så du skal kutte ut kiwi fordi de selger produkter med palmeolje. Det du sier er idiotisk. Man trenger ikke slutte å handle ett sted fordi de har noen produkter, men heller oppmuntre Coverbrands osv til å unngå å handle inn og selge disse produktene. Da blir det press på leverandøren om å gjøre en endring i innholdet. Så tenk deg om før du sier noe så idiotisk. Jeg kan jo ikke slutte å handle på Kiwi, Meny osv fordi de selger kjøtt og jeg ikke spiser det? Haha
      Istede for å rakke ned på folk som faktisk gjør en forskjell, så begynn å tenke hvorfor. Da innser dere faktisk kanskje at En kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

    7. Skulle ønske jeg kunne få med meg debatten, men får bare ønske deg lykke til da! Du nailer den 😉
      Jeg synes så synd på folka som kommenterer negative ting og angriper deg på de mest usakelige måter. De tror de er smarte, men et hvert anstendig menneske kan se at det de gjør, er bare erting og mobbing, og deres foreldre hadde aldri godtatt slik oppførsel. Jaja, du får fokusere på de gode kommentarer! (kommer til å være mange butthurt freia fans i kommentarene, men de får bare fortsette å være såre i ræva, mens du står på og faktisk gjør noe for å bedre den verden vi lever i!)

    8. Lykke til! Skal følge med på debatten din med Freia 🙂
      Har et par spørsmål: Hva tenker du om vaksinedebatten? Er du for eller imot vaksering av barn? Burde det være lovpålagt? Dette er også en sak som fortjener minst like mye oppmerksomhet som palmeoljedebatten.. Palmeolje slik det blir brukt nå kan drepe både dyr og områdene de lever i. Samt viktige kilder til oss. Men så lenge det er folk som nekter å vaksinere barna sine kan det føre til katastrofale epedemier over kloden.

    9. Hei, er det mulig å se det ved en senere anledning da jeg er på skolen når det går på tv? 🙂 hadde satt stooor pris på svar! Må også si at du er helt RÅ!! Elsker at du går på direktesendt tv med Freia, og at du snakker rett fra din egen sjel og ikke pusser på ting og snakker positivt om ting som egentlig er negativt. Du slår Freia ned i støvlene, lett! 👍 go girl, love you <3

    10. Pia: ad hominem er ikke hjelpsomt. Du oppnår bare å få deg selv til å se ut som en idiot, noe som vil reflekteres over på oss som ikke er helt enige i bloggerens boikott. Du forgifter brønnen, slutt med det.
      Nå, når det kommer til selve innlegget til bloggeren skulle jeg ønske (slik jeg alltid gjør når rosabloggere og fotballfruer skriver om hva som essensielt er vitenskapelige eller filosofiske spørsmål) at det ble vedlagt noen lenker til hvor bloggeren fikk sin informasjon. Uten referanser og ordentlige argumenter er det kun påstand mot påstand. Når bloggeren da sier at bærekraftig palmeolje er bullshait, skulle jeg ønske jeg visste hva hun viser til. Er uttrykket “bærekraftig” tullball? Bør jeg ikke installere solcellepaneler på hytta mi siden jeg da må kutte ned trærne som står i veien? Det virker klart at vi ikke ennå har en optimal løsning på hvordan vi skal gjøre produksjonen av palmeolje bærekraftig, men å boikotte de som gjør et forsøk forstår jeg ikke (med mindre produksjonen i seg selv er unødvendig, men da må jeg referere til Saksynt sin opprinnelige kritikk av bloggeren), spesielt ikke når det presenteres som en form for plikt. Om noe virker det for meg som en uperfekt plikt (men en plikt) å støtte de som tar riktige skritt.
      Når alt dette er sagt er det tydelig at angrepene på bloggerens tidligere støtte fra sponsorer er tull så lenge hun gjør noe med det. Jeg tror alt enhver god skeptiker er ute etter å høre er “Jeg tok feil, men det er greit. Jeg prøver å rette det opp”. Det er faktisk ikke slik som en tidligere kommentator skrev, at det som kritiseres er endring i meninger. Jeg tror vi alle setter pris på evnen til å innrømme feil. Men da må feilen innrømmes. Frem til dette innlegget var ikke feilen notert hos bloggeren, og det er greit. Man har lov til å bruke minst et døgn på å komme med et svar til en kritikk. Jeg ville dog foreslått å innrømme feilen litt mer åpent. I dette innlegget syntes jeg kortene ble spilt for defensivt. Mer ros hadde nok kommet om det ble gjort helt klart at feilen er innsett og skal rettes opp. Det er i det minste godt nok for meg.
      Hilsen en tilfeldig kar på internettet midt på natta.

    11. Hei søte deg!
      Jeg stakk bare innom for å minne deg, ja akkurat DEG på at du er god nok som du er og at du er spesiell! Du er verdifull for akkurat den du er, og jeg vil at du skal vite at du kan nå langt så lenge du aldri gir opp! Stå på, jeg og mange andre heier på deg – du er GOD NOK for akkurat den du er, og verden trenger deg <3
      Ha en fin dag videre!

    12. hei. helt urelatert, men velger å spørre her siden dere garantert er mer enn nok kompetente til å svare meg siden dette er en jenteblogg. Håper noen orker å lese..
      20 år gammel. Klarer ikke å “få” meg noen kjæreste. Har aldri hatt ett ordentlig forhold, bare ett som var friends w benefits.
      har alltid sett på meg selv som en ordenskar, men motbeviste meg selv på byen. 2-3 av alle gangene jeg har prøvd å pratet med en jente for å se hvor det førte hen, har jentene bokstavelig talt bare løpt. jeg er 100 % dum på jenter og klarer faktisk å skremme dem unna. I fylla er jeg helt klart en ekstra stor tulling, derfor har jeg helt sluttet å dra på byen. Føler meg som ett skikkelig creep..
      så jeg vil stille noen spørsmål til dere jenter:
      Er det mange av dere som har one night stands ved første møte?
      vil dere foretrekke 3 møter og så rett på sak?
      Hvordan kan jeg i det hele tatt få meg veninnner når jeg har bare gutter i vennekretsen..?
      har bare alltid vært så inadvendt og har aldri egentlig turt å prate så mye med jenter ettersom jeg var en feiging med lav selvtillit.
      hva kan jeg egentlig si? kan aldri se for meg at jeg kunne sittet å diskutere sminke med en jente feks.
      hvilken jente passer egentlig for meg?
      Hvordan kan jeg kontakte henne?
      Jeg er veldig dum på jenter men har ekstremt lyst til å bli bedre og gi den jenta alt.
      Setter pris på om jenter over 18 kan svare meg…

    13. Heia Sophie! Regner med at du nå slutter å være reklameplakat for sminke med palmeolje. Det er så godt som all sminke. Og spesielt Coverbrands som er selveste verstingen – som du iverig sponser nesten daglig. Dersom du fortsetter som du gjør med all reklamen er det du som har skylda for at regnskogen forsvinner og de søte orangutangene. Slik kan man jo ikke risikere. Man vil vel ikke være den som er synderen? Gleder oss til å se at du fra nå av bare bruker sminke uten palmeolje. Det skal visstnok være sminke av av den illeluktene sorten, siden palmeolje er det eneste som ikke lukter vondt av. Men man kan vel ikke være dårlig forbilde for leserne sine. Kan man?

    14. Heia Sophie Elise, dette er bare døds bra!
      Jeg digger deg og er kjempe stolt av deg.
      Du er ett kjempe godt menneske, jeg tenker også veldig masse på palmolje nå
      Og det er ikke bra at det er så masse palmolje i så mange produkter..
      Jeg har faktisk ikke spist påskeegget selv enda, har ikke planer om å gjør det heller!
      Stå på søta, dette klarer du fint!
      Heier på deg ☺️

    15. Leste akkurat innlegget i Dagbladet hvor Tjomlid rakker ned på det du har skrevet om palmeolje grunnet tidligere innlegg på bloggen. Helt utrolig. Burde virkelig lest innlegget du skrev enda engang. Eller kanskje han burde ha noen som leste det for han. Helt urelevant nedrakking fra hans side, vist han hadde lest innlegget ditt riktig.
      Jeg heier på deg. Du er en stor inspirasjon på ufattelig mange måter. Og så mange personer du har nådd ut til er utrolig bra. Jeg blir selv mer obs på sånne ting grunnet det du skriver. Ikke bare om palmeolje, men alt annet også. Ellers hadde jeg vel kjøpt meg de eggene i år igjen. Du er flink. Og uansett hvordan det går i morgen, har du allerede vunnet på mange måter.

    16. Synes du er råtøff som gjør dette! Drit i alle de frekke kommentarene ovenfor, de er bare ute etter å dra deg ned uansett hva du gjør eller sier. Du er utrolig modig til å være i den alderen du er! Det at du virkelig prøver å gjøre noe med saken står det stor respekt for! Lykke til! Du er råtøff!

    17. Kjære Sophie Elise, jeg vil bare si at det er SÅ BRA at du engasjerer deg i så mye viktig – og det kler deg så godt at du i større grad får muligheten til å vise de sidene av deg selv også i et mer offentlig forum. OG JA: Det kan godt hende at hun egentlig fikk høre om at det var palmeolje i påskeegg i fjor, men de fleste har vel fått med seg at hun har hatt ganske mange andre ting å jobbe med selv, og fordi hun er et menneske som alle oss andre, som opplever oppturer og nedturer så har hun kanskje ikke klart å ta akkurat det innover seg DA? Sophie Elise er ikke perfekt, og hun er som alle andre nødt til å starte et sted! Og en overgang fra ubevissthet, til bevissthet tar tid og krefter – men det betyr ikke at det ikke er verdt å starte? Det er nesten umulig å være helt feilfri på et punkt! Holder man seg unna sminke som er testet på dyr, så kommer det saker om: hva med sigarettene du røyker? Tobakksmerkene har testet på dyr (de fleste). Hva med tampongene du bruker? De testes på dyr. OG JA, ideelt sett skulle man holdt seg unna ALT som medfører dritt, men man må til en viss grad finne ut av hvordan man selv klarer å gjøre NOE, samtidig som prisen man betaler for det man gjør, ikke er så stor at man ikke klarer å opprettholde det. Jeg er pescetarianer og spiser fisk, ikke fordi jeg mener at fiskeindustrien er feilfri, men fordi det er på den måten jeg på nåværende tidspunkt klarer å opprettholde det å ikke spise kjøtt, uten at jeg trenger å tenke for mye på å ikke gjøre meg syk av å velge å kutte for mange næringsstoffer. Det er ikke fordi jeg mener det er helt ideelt å spise som jeg gjør, men fordi jeg vet at dette er noe jeg klarer å opprettholde livet ut – og derfor er summen mer positiv enn om jeg skulle vært veganer f. eks., som jeg ikke føler jeg har kapasitet til å klare å være i lengden (på nåværende tidspunkt. Og skulle jeg, som pescetarianer, sagt til de som velger å kutte kjøtt to dager i uka sagt at: det er ikke noe vits, fordi du spiser fortsatt kjøtt? NEI! Alle monner drar, og alt hjelper. Det viktigste er at man prøver, og hvis alle gjør noe, så kan man komme langt. Sophie Elise er en av de som velger å gjøre noe, fordi hun er engasjert og bryr seg om verden hun lever i utover sin egen boble – og i steden for å kritisere henne for alt hun ikke gjør, hvorfor ikke være glad for at hun oppmuntrer andre til å gjøre de tingene som hun gjør? Om det at hun prøver å få folk til å boikotte påskeegg, gjør at det blir gjort noe med innholdet i påskeeggene etterhvert fordi folk engasjerer seg, så er jo det DØDSBRA! Hun har aldri hevdet at hun gjør ALT RIKTIG, så hvorfor arrestere henne for det? Hun oppmuntrer folk til å starte et sted, og hun gjør det samme selv. All ære til deg for det, Sophie Elise! Du er fantastisk, og jeg håper du husker å være stolt av de sidene av deg, og klarer å se bort i fra ufortjent kritikk.

    18. Kan du ikke bare bli veganer already a? Pescetarianer er så jævla 1/3 og vegetarianer er 1/2, go full circle og bli veganer! Jo lenger du utsetter det jo mer behagelig blir du som en pesceterianer, og jo lengre tid vil det ta før du blir veganer. Det er bare fordeler ved å være veganer, og jeg lover det at etter noen måneder så vil det føles som om du alltid har vært det og food cravingsene på mat med dyreprodukter vil forsvinne, fordi du vet at valget du har tatt er med på å redde så mange liv og du føler deg så mye bedre med deg selv når du vet at pengene dine ikke går med på den jævla slave ordningen vi har angående dyr.

    19. Har ikke kjøpt påskeeggene fra freia siden jeg leste innlegget ditt, så noe påvirkningskraft har du jo åpenbart. Får håpe de gjør noe med palmeoljen eggene inneholder, for de er jo syyykt gode.

    20. Syns det er utrolig bra at du står i mott presset fra store selskap på denne måten. Selv spiser jeg påskeegg så det kan jeg ikke si noe om.. Men evnen din til å reflektere og å være en sterk stemme i den boblen du har satt deg selv i, er nevneverdig. Du kunne ikke tenke deg å studere journalistikk da? Virkelig ta en for “laget”? Være vaktbikkja i samfunnet og ha mer tyngde når du er stemmen for de “svake”. Tenk på det! Heier på deg og heier på at du bryter ned stereotypen du har skapt om deg selv. På tide at pene Barbie dukker også får vist at de er ressurssterke kvinner som tør å utfordre de etablerte samfunnsnormene. Ikke gi deg! Hilsen journalist-spire.

    21. Problemet her er vel litt at mens Tjomlid prøver å objektivt påpeke at det også finnes palmeolje i sminkeprodukter så går Sophie umiddelbart i et personangrep og skriver “Han har tydeligvis ikke så mye å gjøre siden han har lest gjennom hele bloggarkivet mitt”. Det oppfattes veldig useriøst. Hadde Sophie enda bare svart “Oi, det var jeg ikke klar over! Takk for at du påpekte det!” hadde hun fremstått som langt mer seriøs.
      Mens jeg kan ikke alltid er 100% enig i det Tjomlid sier føler jeg hvertfall at han alltid går på sak i stedet for person, og der tror jeg mange andre har noe å lære.

    22. Hvordan syns du det er når du får stygge personangrep Sophie Elise? Syns du gikk langt over streken i måten du omtalte Tjomlid på, du får holde deg til saken, i stedet for å disse personen, og syns virkelig du skylder han en unnskyldning.

    23. At de påskeeggene inneholder po er ikke noe du har blitt bevisst på nå nylig – det er løgn!! Du ble gjort oppmerksom på dette i fjor!!!! Jeg tror egentlig du skrev det innlegget nå kun for klikk, ikke for at du bryr deg så mye – det går igjen på bloggen din ofte, føler jeg – poste innlegg om din psyk helse og miljø – og tv-serier – for jeg tror du er enormt glad i oppmerksomhet. Ikke noe galt i det, men å lyve om at du først nå visste….?

    24. For et ekkokammer det her er. Jantelov? Bloggeren plumpet uti og fortsetter å tråkke rundt i salaten, framheiet av en ukritisk skare av fans. Som Henrik skriver kunne du ha vist evner til ettertanke, men det er vel for mye å be en som skriver blogginnlegg i køen på Narvesen, framfor å undersøke det du skriver om først.

    25. For noen år siden lo jeg hånlig over en påstand om at 70% av USAs befolkning får sine oppdateringer om samfunnet gjennom (la oss kalle det) kjendiser.
      Jeg tror vi snart er der i Norge også.

    26. Sophie Elise – Kontakt noen i De Grønne. Spør om de kan fortelle deg litt om hva de mener. Kjempefint å ha noen med veldig god peiling i ryggen. Det med palmeolje er ikke helt sort / hvitt. Du står for mye bra og kan gjøre SÅ MY FINT. Spør om hjelp, det er et av mine beste råd. Lykke til !!

    27. @Sophie Elise
      Påskeegg er like fælt som kosmetikk. Det virker veldig rart å være mot det ene og så til de grader bruke det andre. Har du en kommentar på det? Jeg antar du helst unngår kosmetikk som har tatt i bruk dyreforsøk, men er du sikker på at du styrer unna, og har du kontroll på at det du bruker ikke inneholder palmeolje?

    28. la oss kalle en spade for spade. det som er hyklers er at du sier du er for dyrevern men likevel fronter du en celineveske.
      Spiller ingen rolle hvorvidt du har kjøpt den brukt eller ikke. det som er kvalmt er at du i det hele tatt fronter med den vesken og “reklamerer” for produktet når du går rundt med vesken!

    29. Sarah – men Sophie Elise oppfordret jo til boikott av Freia, da er det vel bare rett og rimelig med boikott av coverbrands i tillegg.

    30. Hei, først vil jeg si du er modig. Stå på, det er på tide at folk våkner opp, fjerner skylappene og får vite hva som skjer bak kulissene.
      Vi mennesker blir holdt opptatt på mange måter, og det gjør at mange ikke orker eller har tid til å engasjere seg om hva som egentligskjer iverden.
      Det jeg synes er rart er når folk sier, men jeg skal forsette å spise påskeegg og virker stolt over at de bryr seg ikke om verden? De småler når de sier det og tror de er tøffe? Meg mot verden liksom..
      Så og hun venninnen din anettemarie på snapen sa det.. Ikke for å være frekk, for jeg liker hun.. Men ble overrasket da hun sa det..
      Håper løsninger kommer, at vi må bli et mer selvforsynt samfunn. Folk må få kunnskap om naturen. Hvordan jobbe med den, ikke mot den:)
      Lykke til sophie! Sender deg masse styrke og positive energier!:)

    31. Skummelt og pinlig å tenke på DEG i DEBATT i en sak du ikke
      har satt deg inn i, samt at du på din egen blogg reklamerer for produkter som inneholder………..ja nettopp palmeolje.

    32. Så “bærekraftig palmeolje er som frittgående høns”?
      Vet du hva frittgående høns er? Hvor mye plass man er pålagt å gi hver av dem? Hvor mye valgmuligheter de må ha for at det skal kunne kalles “fritt”?
      Når du så hobber fra “ikke hugge regnskog” til “ikke hugge skog”…
      Jeg mener… du vet vi hugger skog i Norge også? Juletrær, for eksempel? Eller for å få plass til nye boliger?
      Jeg liker at du brenner for noe, jeg liker bare ikke at det er så lite gjennomtenkt, når du har et så stort nedslagsfelt som du har.

    33. Det holder nå, gjør det ikke. Tenk å bruke så mye energi på noe som er så lite viktig. Det er sjokolade egg. Det er viktigere å fokusere på det vi spiser gjennom hele året. Ikke sjokolade vi spiser noen få dager.. kanskje ett eller to av dem.

    34. Synes det blir litt feil av deg å velge å bry deg om noe når det kommer til dyrevern og miljø – men når det kommer til skjønnhet så gir du faen. Dyretestet sminke og andre produkter, øyenvipper laget av mink, skjerf fra Burberry og skinnveske? Det er så falskt at jeg blir kvalm.
      Du googler litt for å se om det ikke er noe nytt du kan “bry” deg om, så leserene skal føle at du er mer real og ikke bare overfladisk.
      Jeg har ingenting mot deg som person, men når du først skal bry deg så gjør litt research.
      Skjønner ikke hvorfor det er greit for dyr å lide fordi du skal ha nye øyenvipper, mascara, foundation, bruningskrem, osv, men ikke greit for dyrene å lide når regnskogene blir kuttet ned.

    35. Hei! Jeg synes vanligvis Tjomlid har en ganske interresant blogg, men her bomma han veldig. Å angripe èn ung jente fordi hun engasjerer seg for noe er veldig urettferdig. Han bør ha viktigere ting å skrive om enn dobbeltmoralske rosabloggere. Dessuten synes jeg han bomma veldig da han brukte ordet “dobbeltmoralsk”. Det er så lett å angripe noen som gjør noe, når man ikke gjør så mye selv. Får selv mye “kjeft” for å være vegetarianer, for det er jo så mange som sulter i Afrika. Javel, saklig?
      Jeg tror absolutt du kan jobbe med å bli litt mer bevisst og gjøre mer research før du publiserer ting, men alt må starte et sted og jeg synes det er kult at du prøver å opplyse leserne dine. Lykke til i debatt og intervjuer! 🙂

    36. Tjomlid er vel selv en person som ikke har personlig utvikling da så han skjønner ikke at andre kan ha det.

    37. Helt fantastisk at du har skapt slik et engasjement. 🙂 du gjør virkelig mer enn mange for å gjøre verden til et bedre sted, og klarer å få folk med deg. Det står respekt av at du stiller på intervjuer og står for din mening når andre prøver å fremstille deg som ubetydelig og dum. Lykke til på intervjuene dine, og håper du klarer å formulere poengene dine like bra på live tv som i skift.

    38. Husker du meg? du oppblåste lippefjes. Håper du svømmer i Palmeolje og aldri ser påskeeggene igjen!

    39. Hva er argumentet for at bærekraftig palmeolje ikke er bærekraftig?
      “når du hugger ned skog, så hugger du ned skog.”? Det gjør man jo i all bærekraftig skogsdrift og blir som å si at “kutter du ned en plante, så kutter du ned en plante” som argument mot landbruk.
      Siden du har satt deg inn i bærekraftig palmeoljeproduksjon og forsatt er imot det, så må du vel ha funnet en svakhet ved det som ikke gjør det bærekraftig?

    40. Du vil bare være kjendis, men mer enn C-kjendis blir
      du aldri, du er så stolt over å treffe de i Freia,
      at du gidder, de knuser deg allikevel. Du vet for lite
      om dette, du vil bare ha oppmerksomhet, men du er
      blitt gjennomskuet, en liten vits som så mange
      dumme rosabloggere. Folk med normal intelligens gidder
      ikke å lese dette engang. Har ikke tid til slikt tull,
      det skjer så mye vondt i verden og du maser om påske-
      egg. Stå til sannheten du, du vil bli rik som kjendis,
      latterlig, så spesiell er du absolutt ikke, kom ned
      på beina, skal du prøve deg som sanger også `?
      Uffda, drøm videre, du er en latterlig liten vits,
      som så mange andre av de rosa bloggerne.
      Ingrid, Drammen

    41. Hei.
      Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men jeg bare lurer på om spraytanen du tar farger av på sengetøy og klær osv? Vurderer å prøve det selv men gidder ikke hvis senga blir helt brun bare jeg ligger i den…

    42. Vil bare si at ditt engasjement er beundringsverdig! Takk for at du setter lys på slike ting, det skaper debatt og debatt skaper endring! Stå på og lykke til 🙂

    43. jeg synes det er kjempe bra at du skapte så mye styr over innlegget ditt! men jeg tror disse menneskene som jobber med dette og kommer til å debattere mot deg er så hjernevakset og pengeopptatt så du vil bli helt matt. jeg er helt enig, en spade er en spade, så kutter man ed regnskog, så kutter man den ned. akkurat like lavpanna argument som at dyr blir slaktet på en human måte. dette er bare for å få de som jobber med dette til å lette på samvittigheten / kunne stå for hva de selger. alt i denne drittverden handler jo om makt og penger!
      jeg synes ikke du er en av de bloggerene som bare gjør litt heller,(kontra fotballfrua) du har tatt drastiske valg i livet ditt og du er engasjert her og der, og lærer av det! jeg synes ikke du skal kritiseres for å gjøre lite!

    44. Dobbelmoral, jajo…sånt kan vi alle ryke ut for. Saken her er vel at man ikke bør gå ut på nett med ting man virkelig ikke vet noe om. Og du vet veldig lite om noe.

    45. Du fikk flere ganger i fjor kommentarer om at eggene inneholdt palmeolje, så dette visste du da om?? Og hvorfor er du frontfigur til Coverbrands, en av verstingene?

    46. Du vil skape oppmerksomhet rundt disse eggene fordi normen har forhold til disse?? Før du uttaler deg om noe som helst skal du se deg selv I speilet. Det er første skritt. Når du så har gjort det skjønner du hvorfor du skal la være å uttale deg om noe som helst. Skribenten I dagbladet som mener at dette er dobbeltmoral har helt rett. Men jeg kan jo forstå at dobbeltmoral kan være vanskelig å skjønne betydningen av. Jeg har et forslag. Skal du bli tatt på alvor så får du skrape av deg de 30 lagene du har med sparkel I trynet som sikkert inneholder alt mulig dritt også palmeolje. Hvis ikke. Hold kjeft

    47. Ingrid din taper, få deg et liv. Sophie har fått til mer en du noen gang kommer til å gjøre fra den traileren du bor i…

    48. Mange sterke meninger her, men norsken er det så som så med, både hos bloggeren og hos “fansen”. Når jeg kommenterer dette er det fordi dårlig norsk (og da mener jeg IKKE det som tydelig skyldes dysleksi eller at man er innflytter!) får innholdet til å virke useriøst.
      PS: Jeg skjønner ikke at du tør stille i debatt. Ønsker du deg selv vondt?

    49. Håkon:
      Greit nok at du liker bloggeren, men hva er det hun har fått til? Hun har blitt kjent fordi hun opererte seg og la ut halvpornografiske bilder. Hvem som helst kan gjøre det. Og da mener jeg virkelig hvem som helst. Det eneste talentet hun har er en jævla stor vilje til å bli kjent, det er det ikke alle som har.

    50. Det er vanskelig å se bort i fra alderen din når du nå forteller at du skal i debatt med “de store gutta”. At du ikke har hele bildet er soleklart, men at du engasjerer deg i ting som opptar DEG er fint. Du viser nå mot da, om ikke nettopp alderen din forteller deg at du er på toppen av fjellet.)
      Uansett, fortsetter du med å eleminere bort skadelige stoffer så kan du være en av de som slipper å dø av kreft eller andre sykdommer relatert til dette. En ting er å tenke miljø, men å være en overlever er ikke så verst det heller.

    51. Der forsvant ALL min respekt for deg. “når du hugger ned skog, så hugger du ned skog”, virkelig? Vi skal da slutte med matproduksjon og da eller? Når vi høster korn, så høster vi det faktisk, selv om det vokser opp igjen til neste år (på samme linje som palmene som bli brukt til å produsere palmeolje). Det er jo sånn ALL jordbruk fungerer, kjære deg. Vær voksen og innrøm at du tabbet deg ut.

    52. Må le av Freia! Snakk om å bli tatt på. Senga :p bruker “vanskelige” ord for at du liksom ikke skulle forstå det? Tror ikke de ventet at du viste hva bærekraftig palmeolje er :p syntes det er knall at du faktisk står for ditt og ikke lar deg trakke på tærne 🙂 å syntes Freia har blitt tatt på senga til de grader! Fail. Stay strong girl 😀

    53. Haha, alt du sier blir bare helt latterlig når du selv går rundt med en skinnveske. Skal man ta deg seriøst? Eller bare gråte?
      Synes det er ganske ufattelig at du kommer med alt dette bs’et, og samtidig unnskylder vesken din med at den er brukt? Haha, hva faen.
      Hvorfor tror du den er brukt da? 🙂 Det er fordi noen har solgt den slik at de kan kjøpe en ny. Hvorfor tror du bruktbutikker finnes da? Jo, fordi de som kjøper vesker etc vet at de kan selge det senere om nødvendig enkelt.
      Hvorfor tror du bruktbutikken tar inn veskene da? Jo, fordi folk kjøper de brukt slik som deg.
      Så det spiller ikke en dritt rolle om du har kjøpt den brukt eller ei.
      Og i tillegg markedsfører du vesken på omtrent alle bilder som igjen får andre til å kjøpe lignende vesker enten nye eller “brukte”, og som igjen fører til ØKT salg av skinnproduktet.
      Konklusjon: Du støtter pels og skinn industrien og det du skriver er bare bs.

    54. Du erobrer politikken og bringer med solid kunnskap og dyp refleksjon verden på rett vei. Du blir en fantastisk statsminister. Jeg er lettet og glad.

    55. Kjære Frøken.
      Takk for at du bruker din makt som opinionsleder til å sette miljøspørsmål og rettferdig handel på agendaen. Ikke la deg kue av forsøkene på å fremstille deg som en hykler. Alle må begynne et sted, alle har “syndet” på vegne av miljøet. Det viktigste er at man tar stilling til det ansvar en har som forbruker. Det gjorde du i køen på Narvesen, og med det vant du min- og sikkert mange fleres respekt. Takk for st du setter miljø på agendaen og bidrar til kampen mot miljøødeleggelser.
      – en beskjeden miljøaktivist

    56. Jeg skulle slutte å slenge dritt på denne bloggen, men fy faen. Det er umulig når du er som du er! SLUTT Å BENEKT DET FAKTA AT DU ER DOBBELTMORALSK!! jeg har så lite respekt for deg, og fotballfrue har helt rett om deg!!

    57. ååå jeg ELSKER virkelig den nye sangen din. Jeg har så mye respekt for deg, og det burde alle ha. for fyfaen for en rå jente du er. digge dæ!!

    58. Må bare få si at jeg synes du er en utrolig sterk person! Beundrer det du gjør, og hvor bra du gjør det.
      Stå på 🙂

    59. Dårlig norsk
      24.03.2015 kl.10:38
      Amen til kommentaren din. For øvrig må jeg huske på å kjøpe påskeeggene til Freia, nam! Finnes mye annet (viktigere) man kan velge å fokusere på for å hjelpe miljøet, som å resirkulere og kjøre kollektivt. Takk for meg.

    60. Jeg skulle slutte å slenge dritt på denne bloggen, men fy faen. Det er umulig når du er som du er! SLUTT Å BENEKT DET FAKTA AT DU ER DOBBELTMORALSK!! jeg har så lite respekt for deg og fotballfrue har helt rett!

    61. ….og maange av de unge og lite opplyste følgerne/leserne dine. Du/dere er så på jordet dere kan få blitt. Og til alle dere sim støtter opp om disse menigene, voks opp eller slutt å tenk som en fjortis.

    62. Jeg håper for guds skyld at du vet hva du snakker om ( noe jeg tviler på!) Du er ung, jeg følte meg voksen og allvitende som 20-åring, men i dag som 50-åring lurer jeg på hva livet har å by på <9

    63. Hva med smør sophie, skal du kutte ut dette også?
      Hva med klær du bruker, produsert for slavelønninger, har du glemt dette?
      Er egentlig palmeolje så fordømt ille som folk flest later til å tro?
      Palmitinsyre
      Palmitinsyre er det store, stygge monsteret som har gitt palmeolje livsfarlig-stempelet. Heller blåsyre enn palmitinsyre, liksom.
      Palmitinsyre er en organisk fettsyre, og palmeolje inneholder over 40% av styggedommen. Palmitinsyre er klart kolesterol-økende, og noe du definitivt ikke vil ha i deg i store mengder.
      Men da er det jo greit, kutter vi ut palmeolje blir vi vel kvitt den kolesterol-økende palmitinsyren? Nei, vi blir ikke det.
      Faktisk får vi i oss store mengder palmitinsyre allerede fra den første dråpen morsmelk.
      Melk, smør, ost og kjøtt inneholder alle betydelige mengder av det fryktede stoffet.
      32% av fettet i smør er palmitinsyre* , eller ca 25 g pr 100 g smør.
      Da blir det en smule ironisk når rosabloggeren boikotter Freia, og advarer mot den livsfarlige palmeoljen, i det ene blogginnlegget, før hun slenger ut en kakeoppskrift med 200 gram smør og 4 dl fløte i den neste bloggposten . Jeg kan garantere at det ene gram palmitinsyre man finner i topprisen til Freia, blir en ubetydelig bagatell i forhold til de 80 gram palmitinsyre som havnet i kaken.
      Og enda mer ironisk blir det med alle de som for noen år siden droppet vegetabilsk fett til fordel for smør- fordi det er så mye sunnere. Nå boikotter de den livsfarlige palmeoljen. Sånn kan det gå når du gjør dine valg i livet basert på facebook-kampanjer og tendensiøse klikk.no-artikler.
      Heldigvis er de lykkelig uvitende om sitt heftige inntak av palmitinsyre.

    64. Du kommer med veldig mye fornuftig, både i palmeolje debatten og i pels/dyretesting debatten. Jeg hadde hatt stor respekt for deg om det ikke var for Celiné veska som du kjempa sånn for å forsvare, med en haug med arrgumenter som ikke holder mål. Der tapte du deg skikkelig-desverre. Selektivt dyrevern er tullete, og det sier veldig mye om deg. Bare du vil ha noe sterkt nok så finnes det en utvei ikke sant?

    65. Nå vet jeg ikke så mye om palmeolje og bruken av det, men du skal ha cred for å ha startet denne debatten. Kanskje vil det påvirke produsentene i en ny retning. Om du har brukt sminke tidligere som inneholder palmeolje, men det viktigste er at du tar tak nå 🙂

    66. Stå på!! Ikke la dumme kommentarer gå innpå deg, folk vil bare finne feil, du har mange i ryggen som støtter og forsvarer deg 🙂

    67. Dummeste jeg har hørt. Du bruker ikke pels? Burberry skjerfet ditt kjære deg. Burberry er stor på dyremisshandling og agora pels.
      Slutt og klag på hva folk gjør når du gjør det selv.

    68. Hva er det med Sophie Elise? Palmeolje-dødaren som angriper Freias påskemarsipan? Hva med palmeoljen hun bruker i diverse kosmetikk? Dobbeltmoral er som kjent bedre enn ingen moral. Kommentarfeltet her viser en helt usannsynlig kunnskapsløshet og historieløshet en ikke skulle tro fantes anno (betyr året) 2015. Det er mange slags blogger, men ingen slår Anne Franks dagbok. Utrolige meningsløsheter a la Sophie Elise og andre bloggere blir bare en navlebeskuende og selvsentrert jakt på egen navlelo….

    69. Palmeolje øker konsentrasjonen av kolesterol i blodet, og kan føre til hjerte- og karsykdom.
      ? Det inneholder palmitinsyre, som er en mettet fettsyre med 16 karbonatomet og ingen dobbeltbindinger. Palmitinsyren har en sterk kolesteroløkende effekt, sier Christian Drevon, professor ved Universitetet i Oslo til NRK.no.
      Helseekspertene vil at vi skal spise mindre palmeolje fordi den legger seg i blodårene rundt hjertet, og dermed ikke er sunn å spise.

    70. Jeg er ikke for bruk av palmeolje, men jeg syns måten du gjør dette på sophie elise, er uprofesjonelt.
      Så mye som du har reklamert for produkter med Palmeolje før, og nå “plutselig” er det eggene som skal tas? Selv om du sier at du “nylig” fant ut om det, så er det vel ikke så veldig rart om folk begynner å lure?
      det virker som det har blitt en trend å synse om alt uten å tenke seg om eller ha satt seg inn i det.
      men uansett hva du har satt deg inn i eller ikke, så tåler du ikke kritikk, og måten du svarer kritikken du får på ved å f.eks henge ut vedkommende som skrev om deg, birker meget uproft.

    71. kjempe bra at du har tatt et standpunkt om å unngå palmeolje. ikke hør på de som kritiserer deg, det er lett å hakke på andre om en ikke gidder gjøre noe selv. Det beste som finnes er jo de som tørr innrømme at de de gjorde før/alltid har gjort, ikke er så bra. Stå på!

    72. Kjenner jeg blir så stolt når jeg leser hva du svarer folk i denne debatten. Ikke bare argumenterer du fantastisk, enkelt og uten innviklet preik, men du setter alle som undervuderer kvinners intellekt kun utifra hvordan de ser ut, skikkelig på plass:) Respekt til deg….virkelig. Godt jobbet:)

    73. Du skriver når du hugger ned skog så hugger du ned skog. Hva med skinnvesken som du har med på så og si hvert eneste bilde. Det spiller ingen rolle om den er brukt. Når du bruker skinn så bruker du skinn, ikkesant? Det spiller ingen rolle om den er brukt eller palmeoljen er bærekraftig.
      Vil også poengtere noe i måten du gikk ut å forsvarte argumentene dine til klikk.no. Det å lese gjennom et bloggarkiv er sikker ikke på grunn av at han lette etter “sminketips” heller å gjøre litt reseach, for å kunne begrunne det han sier. Det å gå til personangrep istedet for å forsvare argumentene sine på en ordentlig måte gjør at du ikke blir tatt seriøst.

    74. Du er så flink Sophie Elise:D
      Kanskje du kan skrive innlegg og dyr i kjøttindustrien og kuer i melkeindustrien?Dette trengs sårt.Folk vet så lite om dette.Jeg tror det at folk hadde kuttet ned på kjøtt og melkeprodukter om de hadde fått vite onskapen bak maten de spiser og drikker.Virker som det har funker bra med påskeeggene,endelig^^
      Vennlig hilsen Malin:)

    75. Stå på:)
      Utrolig bra å se du hamler opp med gubbene.
      Big UP til Norges søteste og hotteste blogger 🙂

    76. Stå på, Sophie Elise! Syns det er så flott at du har engasjert deg i dette, og kaller en spade for en spade. Jeg har aldri lest en eneste rosablogg, men nå måtte jeg inn på din og legge igjen en kommentar 🙂 Lykke til!!!

    77. Hei 🙂 Jeg skjønner ikke helt hvorfor bærekraftig palmeolje ikke er ok. Innebærer ikke bærekraftig at trærne blir plantet opp igjen, og at man ikke ødelegger skogen..? Fant en artikkel for bærekraftig palmeolje, og kan ikke se hvorfor dette er en dårlig ting med tanke på miljø, spesielt i og med at det er lite arealkrevende.. Syns det er fantastisk at du engasjerer deg, og siden du har lest deg opp på dette, tenkte jeg å spørre deg om du kunne utdype litt mer dette; hvorfor er ikke berekraftig palmeolje “godt nok?”
      Her er forresten link til artikkelen:
      http://www.unileverfoodsolutions.no/baerekraftig-utvikling/baerekraftige-innkjop/palmeolje

    78. Stå på! Palmeolje er dårlig for miljøet og for våre blodårer. Ikke la deg knekke av hersketeknikker fra voksne som burde vite bedre.

    79. Fin blogg Sophie Elise, vakker og kjempe flink til å skrive! stå på 😛
      Gå gjerne gjennom bloggen min som jeg akkurat har begynt med å lage 😀
      Dash1.blogg.no
      Stooor klem fra meg:)

    80. Hei, Sofie❤️ Jeg elsker bloggen din! Jeg bare lurte på om du snart kunne laget en ny video der du svarer på spørsmål?😊 Håper du svarer meg😂 og forresten GOD PÅSKE!!!🐣🐥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg