dårlig samvittighet

Det er veldig gøy for meg å se at så mange engasjerer seg innen palmeoljedebatten! Det er et utrolig viktig tema, og så lenge man kan påvirke en, som kanskje påvirker en til, så har man gjort veldig mye allerede 🙂 

Uansett! Dette er en veldig stressende, men fin helg for meg. Anne-Sofie kom på besøk fra tromsø i går, og som dere kanskje vet er hun min aller beste venninne som jeg har kjent heeele mitt liv. Hver gang hun kommer på besøk prøver jeg å sørge for en litt ekstra morsom helg, så flaks for oss at det var så nydelig vær! Det skiller faktisk hele 10 grader mellom sør og nord akkurat nå, så hun merket vel kontrastene godt. Igår gikk vi litt rundt i solen før vi endte opp med en sykt god pizza på steen og strøm. Jeg hadde spist 4 stykker mens hun allerede var på sitt første, det sier vel litt om hvilket matmonster jeg kan være…

Jakken min finner dere her – den har egentlig noen veldig kule frynser nederst, som ikke synes på bildet. Verdt en titt!

Skoene mine, de til venstre, finner dere her.

Vi endte opp med å dra ut litt senere på kvelden, først til min venn Frederik hvor jeg som vanlig innsisterte på å være DJ helt til vi dro på byen, haha. Det gikk i Justin Bieber sin sang konstant, likt som jeg skrev jeg hadde håpet på igår! Woho 🙂 Vi dro videre på NOX, liker ikke den plassen sååå veldig godt, synes det er veldig stivt og folk poserer så mye, om dere skjønner hva jeg mener. Men det var greit igår, når man har et bra bord så er man mest bare med sine nære venner uansett, og vi hadde en koselig kveld som til slutt bare ble helt sinnsyk og kanskje litt for morsom, så da ble jeg hentet og dro hjem.

Men, til tross for en hard kveld ute igår kunne jeg ikke ligge på latsiden idag! Jeg og Robin har nemlig fått låne el-bilen Nissan e-NV200 Evila for helgen slik at vi skal kunne ommbølere – det er greit å ha en bil med litt plass når man skal frakte alt av møbler ut, og sette inn mye nytt!

Vi har hatt stor nytte av bilen hele helgen, og skal heldigvis ikke levere den tilbake før imorgen for vi er enda ikke ferdig med shoppingen vår. Dette er kanskje ikke en helt riktig bil for oss generelt sett, en stor familiebil med plass til fem og mye bagasje, da tror jeg Nissan Leaf eller en annen mindre bil skal passe bedre, men en slik skal vi låne når vi komemr hjem fra USA for å teste litt. Denne er uansett perfekt for oss akkurat i helgen nå. Visste dere forresten at Nissan Leaf er Norges OG verdens mest solgte Elbil? Jeg er ikke i tvil om at jeg skal ha en Elbil, og dere som vurderer å kjøpe en ny bil eller deres første, bør tenke over følgende:

♥ Gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser
♥ Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet, det er VELDIG greit her i oslo. Man slipper myyye kø når man kan kjøre der bussen vanligvis kjører.
♥ Årsavgiften er kun 435 kr
♥ Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner – TENK hvor billig det er, i forhold til bensin!
♥ Best av alt, må være at det ikke forurenser. Stor tommel opp, jeg personlig finner bare fordeler.

Så ja! Planen for dagen er å kjøre litt rundt i den svære bilen, dra på IKEA nok en gang, og så ommbølere alt hjemme. Jeg ligger i sengen på rommet mens Robin står i stua og prøver å montere sofaen fra hverandre (det vil si, bryte den opp med en hammer) så jeg må vel gå ut for å hjelpe han straks.. Jeg skal gi dere en update ikveld på hvordan alt blir seende ut, vi er sikkert ikke ferdig før veldig sent. Og i morgen må jeg pakke til USA, vaske klær og hele det kjøret.. Det skal bli veldig godt med en uke i Miami og Key West!

Kjolen min er fra VILA, hatten er fra NLY.

Hehe, fra jeg skrev forrige avsnitt og fram til nå har jeg rukket å være ute i stuen en liten tur i et tappert forsøk på å flytte sofaen ut, jeg fikk ikke til, ble rasende og stormet inn på rommet. 12 år mentalt? Jepp, det kalles p-piller. Fikk fryktelig dårlig samvittighet, så nå VIL jeg faktisk hjelpe til. Snakkes senere!

alle lenkene i innlegget er adlinks

60 kommentarer
    1. Ang el-bil. Det koster like mye i forurensning å PRODUSERE en(!) El-bil som det koster å produsere en bensinbil OG ha den på veien i 30 år…

    2. tror du mener “fremdeles” der hvor du skrev “allerede” når det gjaldt at du hadde nådd 4 stykker pizza hvor hun var på sitt første, jeg snublet litt over den setningen da jeg først leste den.

    3. Mange tenker at elbil er et godt alternativt i forhold til miljøet, men da ber jeg dere tenke på hvor strømmen kommer fra og hvor mye det forurenser:))

    4. Og det aller beste med de el-bil godene du ramset opp over der skal revurderes i løpet av 2015, det vil si at hvis regjering og komuner føler at de taper for mye på el-bil blir disse godene borte og du kommer ikke til å få solg bilen din.
      En annen risiko er at godene forsvinner en etter en over lengre tid med samme konsekvens.
      Den er heller ikke særlig miljøvenlig med mindre lader bilen din når Norge ikke imporerer miljøvenlig elektristet.(Da snakker vi kulldrift som er minst miljøvenlig..)
      Det er også svært lite miljøvenlig å lage batteriene til en el-bil…
      Så… Det er mye som må forbedres hvis det skal bli miljøvenlig med el-bil og vi lever i Norge, noe kommer til å skje når det er mange som kommer seg unna økonomisk med el-bil.
      Så der har dere litt å tenke over.

    5. Ville bare si at EL-biler blir produsert ved hjelå av kull, og forurensingen som kommer av å produsere én EL-bil er MER enn en bensin/diesel-bil forurenser i løpet av en hel levetid. Så revurder ditt ønske om EL-bil 🙂

    6. Hva skjedde med Anne-Sofie? Du skrev hun kom på besök i går, men så ble du hentet på natten når du var ute med henne? Sov hun ikke hos deg, og når dro hun hjem til Tromsö igjen?

    7. El-bil er ikke veldig miljøvennlig og den forurenser mer en du tror. Dette er på grunn av batteriene i bilen, som forurenser ekstremt.. Så viss jeg ville vært miljøvennlig hadde jeg heller kjøpt en hydrogen bil.

    8. Bra dere engasjerer dere i det hun skriver, folkens. Det vil sikkert opplyse en del om at el-biler ikke er så miljøvennlige som de blir fremstilt i innlegget. Men husk at de “meningene” som kommer fram her er kjøpt og betalt. Det er ikke sikkert hun egentlig vil ha en el-bil en gang, men sikkert fint å få låne én når det trengs, da :):)

    9. Men er det like miljøvennlig å ødelegge fult brukbare møbler? Eller å kjøpe nye møbler heletiden? Selvom du gir bort/selger møblene så bør man ikke kjøpe nye møbler hvert halve år.
      Og regner med at du får låne bilen for å snakke varmt og reklamere for den? I såfall skal man skrive det tydelig og ikke drive med skjult reklame.

    10. Det mørket håret kler deg så godt! Jeg skal definitivt ha en el-bil når jeg skal skaffe meg en 🙂

    11. Dersom du reagerer såpass på p-pillene ville jeg anbefalt deg å bytte. Gikk selv på noen som ga meg humørsvigninger, og jeg var helt jævlig og være rundt. Men sånn skal det IKKE være, etter jeg byttet så har jeg ikke merket noen ting på humøret i det hele tatt, og systemet fungerer som normalt, om jeg kan si det sånn 🙂

    12. En elbil forurenser mer enn nye bensinbiler bare så det er sagt. Det å produsere en elbil er også mye mindre miljøvennlig enn å produsere enn diesel/bensinbil. Batteriet på 400 kg er vel heller ikke mye miljøvennlig. Det at Norge bruker grønn strøm på elbiler hjelper lite når de må importere fra kullkraftverk ellers.

    13. En dag innlegg mot palmeolje, neste dag innlegg med økt forbruk!! Hvor mye tenker du egentlig på miljøet!!

    14. kan du ha et sånn innlegg hvor du skriver om forskjellige hendelser/historier/opplevelser fra da du var yngre eller “ung og dum“?? det ER så gøy å lese!! kristina andersen hadde et slikt type innlegg for en uke siden eller noe sånt og det slo virkelig godt ann, skikkelig gøy å lese!! 😀

    15. Visste du at dersom du krasjer med en el-bil, så må du vente til kyndig personell ankommer? Dvs. at dersom du ligger most inni en krasjet el-bil, så kan de ikke hjelpe deg ut før det kommer noen som har hatt opplæring i elektriske biler. De kan ikke hjelpe deg ut selv om du ikke overlever om de venter. Hvorfor ikke? Fordi bilen er elektrisk og kan eksplodere på null komma niks dersom en person som ikke vet hva han gjør prøver å redde deg ut av bilen.
      Mange fordeler med å kjøre el-bil, men er det verdt det dersom du krasjer og dette skulle skje? 🙂 Just a thought!

    16. Hei 🙂 jeg spurte om dette før, men vet ikke helt om du så det. Jeg synes det hadde vært morsomt om du hadde gjort en leiglighet ”tour” video. (Når du er ferdig å dekorere osv og er fornøyd). Det gir litt bedre innblikk enn bilder, og det hadde vært litt kult å se hvordan du bor ♥

    17. Og virker ikke de pillene for annsiktet ditt? Hvorfor tar du de om det bare er styr og de ikke fungerer 😛

    18. Dette er ikke ment som kritikk! Jeg elsker bloggen din altså!
      Du skriver mye om at du er så imot dyretesting, regnskogen blir hogget ned osv osv… Du vil ikke spise de eggene fordi de hogger ned regnskogen, men hva tror du alle de klærne du kjøper og kvitter deg med gjør? Jeg har sett på bloggerne, og som jeg har skjønt det er det masse klær du ikke vil ha lenger, og du kjøper ofte nye klær og sminke. Jeg kan ikke tro at all sminken din er demokratisk testet, og alle klærne dine er laget av gjenbruk. Så hvorfor kan du kjøpe alt det der og ikke en stakkars eske med påskeegg som forurenser 100 ganger MINDRE enn hver gang du kjøper nye maskara eller en ny genser?

    19. Ang el-bil. Det koster like mye i forurensning å PRODUSERE en(!) El-bil som det koster å produsere en bensinbil OG ha den på veien i 30 år…

    20. Ja, det forurenser nok å lage en El-bil. Men det gjør det faktisk å lage en bensinbil også. Og Norge bruker mye fornybar energi som det heter ved vannverk osv så at Norge bare bruker kull osv for å lage strøm er feil. Og bensi/diesel (olje) forurenser på en annen måte og det blir mindre og mindre av den, så ganske greit å bytte energikilde til fremkomsmidlene våre heller før enn for sent. Alt forurenser. Alle pcene og mobilene vi kjøper og kaster i rekordfart og lader tre ganger om dagen. Og alle som tar bilen eller blir kjørt til skolen istede for å ta bussen til jobb/skole. Skjønner ikke hvorfor dere må kommentere ALT som Sophie kanskje gjør som er umiljøvenlig når de færreste er noe bedre selv. De fleste spiser kjøtt og støtter den animalske masseproduksjonen (og mordet), dusjer timesvis i uken i varmt vann og lar lyset stå på når man ikke er i rommet. Så før dere kaster all dritten på alle andre så tenk over hva du selv gjør for å spare jorden. Og det er lov å leve litt og reise uten å få så jævlig mye dritt fra alle dere som ikke har peiling.

    21. Vet du har gått på den smellen før, at du kjøper klær og sko før du sjekker hva de er laget av. Men nå har du jo gjort det veldig mange ganger. Disse skoene er laget av tekstil OG skinn. Det er så og si alle Air Max 90. Anbefaler deg virkelig å sjekke opp dette før du bestiller. Synes det er litt dumt at du fortsetter å reklamere for skinn og produkter som inneholder animalske ting, når du sier du er mot det. Håper du faktisk tar dette til deg, for det er sikkert mange som kjøper produktene når du linker til de.

    22. Batteriet til en El-bil forurenser ekstremt mye å lage, og i og med at det må byttes ut etter x antall år sies det at alt i alt er ikke en El-bil er mer miljøvennlig. Også med tanke på strøm.

    23. Mye positivt med el-bil, og så snart produksjon og fremskaffelse av elektrisitet blir mer miljøvennlig er det jo supert! Akkurat dette kan diskuteres i det uendelige, jeg har derimot en mer praktisk irriterende bakdel: med mindre du bor i en “storby” (typ Oslo, Trondheim etc.) så finnes det jo pokker ingen steder å lade denne fordømte bilen. Samtidig så er det slik at om du kjører langt og får tom for drivstoff kan du fylle på på 5 min og kjøre videre. Det tar litt lengre å lade opp ett batteri… bajs.

    24. FANTASTISK(T?) innlegg!!!;)) du bre eeee amaziiing sophie, og da e ikke kødd engång;) arti å sjå at du har så masse arti på “timeplann” dinn (sjallluuuu)

    25. trudde du ikke kunne drikke når du gikk på de pillene?
      og angående dette med el bilen, ja det er kanskje ikke såå bra som de over sier, men om man pendler mye så sparer man faktisk mye penger selv ( haha ikke at det redder miljøet , men det er smart om man vil spare lommeboka si) 🙂

    26. Det du TROR om el-bil er selvfølgelig ikke riktig. Som innlegget om palmeolje…sett deg inn i fakta før du så bastant påstår at du vet best. Begge innleggene er uriktige!
      ….og det heter ikke “montere fra hverandre”. Det heter DEMONTERE.

    27. Lite tips på din vei om du sliter med humørsvingninger pga p-pilla. Jeg gjorde det samme og gikk derfor over til p-ring, og jeg er frelst!! Så enkelt, ufattelig lite påvirkning på humøret, dagsform og vekt*klapp i hendene*

    28. Ommbølere? OMMBØLERE??? Hvordan kan du ikke skrive det riktig? Man gjør OM på møbelplasseringa, derav OMMØBLERE.

    29. Hei! Jeg deler rabattkoder til bl.a. Romwe, Sheinside, iHerb, Perfumania, NYX, Bath&Body Works og Asos. Håper du og leserne dine får bruk for dem. Jeg får ikke betalt/kompensasjon for å skrive om noen av disse tilbudene. Ha en fin søndag!

    30. Haha dette viser jo bare at alt du står for og hvor glad du er i miljøet bare er fake, du skal fremstå så bra og perfekt

    31. Det forurenser faktisk mer å bare produsere EN elbil, en hva det forurenser å produsere en vanlig bensinbil og bruke den i x antall år(husker ikke nøyaktig) men greit at du er klar over det, du som er opptatt av miljø ogsånt 🙂 kos dere på IKEA og god tur til USA!

    32. Hei!
      Noe svært få tenker over når det gjelder EL-bil.. Hvor skal man gjøre av alle batteriene? Et batteri i en EL-bil holder i ca 6 år, dvs at om 5år ca så vil vi få et svært miljøproblem, og tenk på alt av forurensing det vil føre med seg? Så om du/der syns det er mye miljøproblemmer nå, så er det bare halvparten av hva vi vil ha om noen år…Jeg vil ikke ha EL-bil!

    33. Hvorfor uttaler du deg om ting du tydeligvis ikke har satt deg godt nok inn i? Som MANGE over her kommenterer, så forurenser EL-biler mye mer enn du tror. Skuffende.

    34. El-biler forurenser faktisk mer enn hva bensin og diesel gjør. Og nå som veldig mange har kjøpt el-bil, så vil det til slutt ende opp med at elbil brukere verken parkerer gratis eller kjører gjennom bommer gratis. Så jeg holder meg heller til min billige dieselbil som verken super masse diesel eller koster all verden. Slitedelene på min bil er faktisk mye billigere enn på en elbil. Bare batteriet på disse monstrene koster jo en formue.

    35. Bare vent til salget av el-biler her i Norge har nådd 50.000, da blir avgiftene som på min dieselbil. Følger du ikke med på noe i samfunnet annet enn påskeegg og kropp?

    36. Problemet med elbil er at det forurenser masse på å bare produsere en. Elbiler er dyre, flesteparten av dine lesere er såpass unge at de har ikke råd til en så dyr bil. Jeg velger heller bensin bil enn elbil!

    37. Så gøy og se at du har lyst til å satse på elbil!
      Selv kjører jeg en Volkswagen e-up! i Oslo. Den er perfekt til å parkere med rundt i byen.
      Det er en rekke utfordringer med elbil, spesielt nå på vinterstid hvor batteriet blir merkbart redusert! Men om sommeren er det helt supert 🙂
      Som du sikkert merker i kommentarfeltet er det overraskende mye negativitet til el bil!! ++ Facebook… Trodde de fleste syntes det var gøy med “noe nytt” og den teknologiske utviklingen.
      Mange myter er ute, myter som for lenge siden ble oppklart. Men allikevel påstår folk feks. at de produseres på kullfabrikker og at de er så miljøskadelige ++ det er altså ikke sant. Og hvor mye forurenser ikke en fossilbil liksom?…. ehe
      Ikke veldig gøy å være ung jente i trafikken, når voksne mennesker oppfører seg helt urimelig KUN fordi man kjører elbil!! Har hatt noen ekle episoder, men de fleste er kun tøffe bak tastaturet. Håper at leserne dine blir overbevist om at dette er bra! det hadde vært hyggelig.
      Men selvfølgelig er det mange positive ting med elbilen!! Er så gøy når (spesielt eldre) kommer bort og er nysgjerrige. Og når man kjører forbi noen som gir deg “tommel opp” haha! Det er også utrolig spennende at kinesere følger med på lille Norge og hva vi har gjort for å bli så integrerte med elbil i vårt samfunn!
      Her om dagen kom det en melding på facebook at kinesisk Tv ville filme at vi ladet 🙂
      Men nok babbel fra meg. Jeg har sluttet å lese kommentarer om elbiler. Jeg blir oppgitt. Jeg får intrykk av mye usakelig, sinne og (tør jeg skrive det) tendenser til sjalusi. huff.
      Men det skal ikke ødelegge 🙂
      Lykke til med elbil!

    38. … men snart er det så mange som har el-bil at de fleste av “godene” forsvinner. Husker ikke om det var i et årstall, eller når det var x antall tusener med EL-biler i Norge, så vil de fjerne disse “el-bil-godene”, som å kjøre i kollektivfelt, parkere gratis, osv. Men når det skjer husker jeg ikke, men det har vært snakket om iallefall 😛 Kjører selv EL-bil og håper ikke det blir fjernet, er jo så “chill” med parkering og kø 🙂
      Haha, merker jeg er litt enig med hun over “Miriam”, enkelte er så negative til EL-bil, selvom de sikkert ikke har peiling på noenting… Leste noen som skrev for noen måneder/år tilbake at de som kjørte EL-bil forurenset jo mer, fordi det var jo bare de som kastet ut søppel fra bilene, osv. Så sykt usaklig at det var morsomt.
      Men gøy med EL-bil da. Og lykke til med stuen og USA og alt annet 🙂 + sangen, den blir bra når den kommer!!! 😀

    39. Det er faktisk veldig mye mer miljøskadelig med en EL-bil enn med bensin eller diesel. Det er på grunn av batteriene. Jeg vet ikke om du vet hva batteriene gjør med naturen, eller hva som skjer når de blir kastet. Batterisyre er et veldig skadelig materiale, og det forårsaker stor skade i naturen. Offentlig transport er absolutt veien å gå, og burde for alle være fremtiden. I hvertfall i meget stor grad.

    40. Jeg er kjempe enig med deg at el-bil er ett supert alternativ. Hjemme hos oss har vi en Nissan Leaf og en Tesla, så vi har kun el-biler 🙂 Det eneste negative er at med Nissan Leaf’en så må man planlegge kjøringen. Den bruker strøm når man setter på varme, bruker radio osv. Elbiler bruker også ekstra strøm i oppoverbakker ol. Derfor invisterte vi i en tesla, slik at vi kommer oss lengre enn knappe 10 mil. Men vi er kjempefornøyde! 🙂

    41. Er ikke alle steder en el bil har lov til å kjøre i kollektivfeltet.
      Og det tar ca 12 timer og lade en bil.
      De fleste steder har hurtiglading, og der må du betale penger.
      Rundt 60 kr.
      På ca 40 min har du ladet opp 80%.
      Så du feilinformerer ganske så mye.

    42. kjøp deg heller Tesla. De er helt rå på kundeservice og de går faktisk fælt til å være EL bil. Ser mye bedre ut enn de fleste EL biler og. Tesla anbefales varmt i denne gården ihvertfall! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg