med vennlig hilsen

Jeg har alltid vært en ganske avslappet jente.

Med avslappet mener jeg at jeg aldri har vært særlig sjalu, jeg leter ikke etter drama og jeg skaper det heller ikke, jeg har aldri hatt noe behov for å sloss, lugge noen eller starte et rykte om noen. Jeg har hatt mine opp og nedturer, men jeg har hatt en balanse det siste året som har gjort at jeg er glad 95% av tiden og de resterende er så vanlige og ikke minst nødvendige for at jeg skal merke oppturene at det ikke gjør noen ting.

Før nå. Før jeg staret på pillene fra helvette som skal gi meg finere hud, pillene fra helvette som skal passe på at man ikke blir gravid. Jeg fortalte meg selv at “om depresjonene nå kommer tilbake så må jeg tenke på at det bare er pillene og ikke noe reelt” Oh, så mye lettere sagt enn gjort. Om humøret mitt nå ville ha vært som en berg og dal bane, så er det en forbedring. Jeg svinger fra å være verdens lykkeligste, til veldig lei meg, til rett og slett FORBANNA, til så flau, så glad, så trist… Alle disse følelsene kan jeg lett komme innom i løpet av en time. Helt gal i hodet.

Jeg er enda avslappet. 10% av tida. Nå har jeg plutselig en trang til å løpe ut og slå noen i ansiktet, jeg har en trang til å lete etter drama, krangle over alt mulig, jeg blir sjalu om en fin jente er på tv (hallo, det er så latterlig at jeg vil spy), og den ene nedturen er mer brutal enn den andre. Når jeg først lager drama så er det jo alltid om noe så ufattelig teit også.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, mest sannsynlig ingen steder. Jeg trengte vel bare å skrive fra meg litt, for der ute er det alltid noen som forstår.

Mvh. psyko bitch.

123 kommentarer
    1. ikke press haka frem…. du ser mye finere ut når du ikke gjør det… ser bare ut som du har skikkelig underbitt

    2. Hvis dette humøret er noe du tror stammer fra antibiotikakuren, så burde du kanskje vurdere å gå over til noen piller som ikke er så sterke? Typ ery-max, eller noe? Basert på bildene dine mener jeg at det ikke er noen grunn til at du skal gå på så kraftige medisiner, da det finnes mildere alternativer, uten bivirkninger. Jeg har selv slitt med kviser og gikk på ery-max og det funket fint for meg 🙂

    3. Jeg skjønner godt hva du mener! Det er helt grusomt å ha det sånn! Kanskje du skulle tatt i bruk en annen form for prevensjon, og så heller bruke rensekremer til ansiktet. Er egentlig bare tull det der med at p-piller skal gjøre huden finere, du får bare masse fucked up bieffekter. Og dessuten er du kjempe pen uansett og det burde ikke ødelegge humøret ditt

    4. jeg har gått på diane i 5 år og har vært veldig fornøyd med disse.. hvis du har noen veldig sterke piller nå så kanskje du burde spørre legen om du kunne bytte til f. eks diane? det er en p-pille som har litt større sjanse for blodpropp enn vanlige p-piller, men det er også derfor de funker på uren hud:)

    5. Skjekk facebook innboksen. Jeg ville annbefalt deg spiral eller tatt inn p-stav. Trenger ikke og stresse med p-piller som må tas vær dag og trenger heller ikke være redd for å bli gravid 😀

    6. Sånsom æ læs det så e det ikke p-pillan det e nå feil me, trur du har brukt dem ei stund 🙂 trur det e pillan før å få finere hud som tære på kroppen din. Æ har brukt nån pilla som ikke hadde nå sælig bivirkninge eneste va at æ blei litt tør på lår æ lægga:p
      Mem kjære søte dæ æ råde dæ til å dra til lgen i gjen å få nå som e millere før kroppen din❤ å kvise å urein hud e jo like normalt som å ha sex :p føl råde mitt så du ikke knekk sammen i gjen. Det hadde ikke vert kult med tanke på alle turan du har i vente di neste månan. Håpe det går bra me dæ ❤

    7. Kan kjenne meg litt igjen her.. Etter at jeg begynte på P-piller (pga. Alt for mye blødninger TMI) så har jeg blitt veldig annerledes. Har angst tanker alt for ofte over de dummeste ting, som ofte kan være irriterende for andre som ikke forstår problemet. Når man bare har lyst å stenge seg selv inne i et mørkt rom så er det noe som ikke er helt riktig. Jeg har prøvd og bytte P-piller for å roe ned bivirkningene, men det viser seg at de er de eneste pillene som funker mot blødningene for meg. Bivirkninger er noe dritt!

    8. Jeg gikk på de tablettene i 4 måneder. De ødela store deler av livet mitt. Fikk sterk deperesjon og utmattelse både i mens jeg gikk på de og nå i ettertid. Fikk leddsmerter og vond rygg, men det gikk over da kuren var over. Huden ble mye bedre, men mye har kommet tilbake igjen nå et år etter avsluttet kur. Jeg angrer på kuren.
      Lykke til! Håper det går bedre med deg enn det gjorde for meg 🙂

    9. jeg var hos legen og spurte om disse pillene, men hun sa de var altfor sterke for meg. Jeg fikk starte på tetracyclin, og håper det vil fungere. Har du prøvd noe mildere før dette, eller ble du kastet rett ut i hestekuren? Den er ganske ekstrem, og det er nok vanskelig å se bivirkningene før de slår inn. Hvis du merker det allerede nå, blir det vell sannsynligvis ikke bedre, og det blir nok vanskeligere og vanskeligere å fokusere på at det bare er kuren. Håper du finner en løsning som fungerer for deg! Lykke til.

    10. Hvis det er p-pillene du snakker om nå så har jeg ikke så mange råd, men hvis det er pillene for huden (isotretinoin) så har jeg litt erfaringer. Kjæresten min(gutt) gikk på disse for en tid siden, og huden hans gikk fra å være helt forferdelig til å bli plettfri, mye finere enn min egen. Men det måtte han svi for, for de bivirkningene var ikke bare bare. Han ble lettere deprimert, og fikk faktisk selvmordstanker på et tidspunkt.. Han fikk også veldig vondt i kroppen, muskel og leddplager. Men jeg lover at det blir bedre! Han sliter ikke noe med dette lenger, heldigvis! Du må bare holde ut, for det er helt fantastisk når huden bli fin igjen! Jeg har selv slitt utrolig mye med dårlig hud og mye kviser, bruker selv kremen Epiduo gel, og den fungerer fint for meg, vet ikke om du har prøvd den?
      klem<3

    11. Har samme problem, humøret varierer veldig, og jeg syntes grådig synd i de det går utover når humøret ikke er så bra!

    12. Jeg har slitt med humørsvingninger av p-piller i lang tid nå og skjønner godt hva du mener.. Spesielt i perioden før mensen er humøret helt sykt ustabilt, så tenker det er på tide å prøve noe annet nå! Har snakket med en venninne om å teste spiral. Det har absolutt ingen hormoner i seg og gjør i tillegg at du mister mensen i opptil fem år! For noen kan p-stav/p-ring virke bedre enn p-piller også, selv om det har hormoner i seg, så kan hende jeg tester det først..

    13. Jeg er pskyotisk.. føler meg ganske krenka når du har et godt liv.. Psykotisk blir du absolutt helt gal, ser ting du ikke ser, får alvorlig panikkangst og blir mest sannsynlig lagt inn på alvorlig psykiatri post.. så ikke misbruk psykotisk.. det er faktisk krenkende og et helvette..

    14. slutt på de pillene sophie. jeg trodde du tulla da du sa du skulle bgeynne på de.
      du er fin som du er. du trenger ikke være perfekt! helsa er viktigst. skal du virkelig kaste bort 6 måneder av livet ditt på å ha disse følelsene, pga kviser? kviser er normalt… det finnes andre naturlige tiltak for å minske kvisene, men alle har mer eller mindre kviser.
      du trenger ikke være perfekt 🙂 ingen trenger det

    15. tenk over om det virkelig er verdt det. Tenk so what om du har kviser? Hallo. Hvem har ikke det. Drit i de som kritiserer og mobber deg for det. Jeg har og kviser, og er ett år eldre enn deg. Det er helt normalt. Du e så sinnsykt nydelig og pen uansett, så eg vil råde deg til å gi mer faen, slutt på pillene og vær LYKKELIG 🙂 Det er viktigere 🙂 ta vare på deg selv. Du er en fantastisk person, nydelig personlighet og flott utseende. Ta til deg de positive kommentarene. Ikke heng deg opp i de negative. Det er så mange som liker deg for den du er. Hilsen fast bloggleser i flere år:)

    16. Jeg har prøvd noen p piller mot acne for noen år siden. Men jeg ble skikkelig deprimert av de, så veldig svart på ting. Ble sint og sur. Sluttet etter ca 2 mnd. Jeg har gått til hudpleier for å behandle mine hud problemer. Fruktsyre behandlinger er jeg veldig fornøyd med. Lykke til!

    17. det finnes en kvise krem på apoteket. Husker ikke navnet på den, men den er billig og reseptfri og funker. Bare spør dem om den sterkeste kvisekremen de har reseptfritt. Brukte den da kvisene var som verst da jeg var yngre. De tørke ut kviser over natten 🙂

    18. ER det virkelig verdt å ta de pilene da?? Gjør deg ustabil og vondt verre? Jeg anbefaler å gå til en hudspesialist som kan ta bilder av hudlagene dine og undersøke hva slags behandling du trenger. Mat har foresten nesten alt å si på huden din, det er ikke til å komme unna 🙂

    19. Jeg må bare si at dette slutter ikke når du slutter på kuren.. Nå når du nettopp har begynt så kan du kanskje redde deg selv fra det. Men det blir bare dypere og dypere etter dette hvis du forsetter. Anbefaler virkelig å tenke deg om noen ganger til, for disse pillene kan gi kroniske bivirkninger, som vil si at bivirkningene kan vare livet ut. Jeg slutta på dem etter bare 1 og en halv mnd av 6 mnd, og etter 2 og 1 halvt år er bivirkningene ikke borte..så det er en veldig stor kjangse å ta + jeg synes du har fin hud, det er absolutt mange mye verre tilfeller enn det du har, og jeg ville ikke anbefalt dem engang å begynne på disse.

    20. Bare kom deg igjennom d. Og for all del, ikke ta alt det leserne skriver så lett, ser mange kommentarer som ikke er rett om jeg skal si det slik. Selv har jeg nå startet for andre gang på tetracyclin og Zyrona(samme som Diane) og sliter ekstreeeeemt med kvalme. helt sykt. og humørsvigninger og maaasse andre. Det er verd å komme seg gjennom, det kan jeg låve deg. jeg slet ekstremt før og gikk gjennom en kur på 9 mnd og etterpå var huden fantastisk. Desverrre må jeg gå gjennom det nå en gang til siden huden ble værre igjen. Alt av de bivirkningene går bort når du er ferdig men huden forblir fin, og bivirkningene blir som regel bedre etter 2 uker- 3 mnd. hvis det ikke er bedre etter 3 mnd ville jeg dratt til legen om jeg var deg og snakket med han. Forresten, de pillene du går på for huden(iso-ettellerannetsomjegikkehusker) er ikke funnet noen link til deprisjon, men det blir fortsatt satt som bivirkning da folk som har gått på de har fått selvmordstanker eller blitt deprimert. Kan rett og slett bare være på grunn av påkjenningen det tar å måtte gå på medisinen og å ha gått såppas lenge med hudproblemer. Menmen, lykke til med det. De som sier det ikke er verd det har tydeligvis ikke slitt med huden selv.

    21. Leste at noen skrevat du ikke kler krøller, og det er det dummeste jeg har hørt! Du er nyyydelig med krøller!
      Men er enig i at du ikke burde presse haka frem for å kompensere for overbittet ditt, for da ser det ut som du har underbitt, og det er såå mye verre.

    22. Har du prøvd nattlysolje? Hjelper veldig på uren hud! Har selv brukt det (og bruker det fortsatt) og har aldri kviser lenger og jeg var veldig plaget. Anbefaler deg å prøve det isteden 🙂

    23. Kjenner meg godt igjen. Satt hjemme en hel dag forrige uke og gråt hele dagen liksom. Uten noen åpenbar grunn. Går forøvrig på p-piller, men hormonene blir like ille hver eneste gang en ukes tid før mensen. Haaater det. Og nå som mensen har kommet så hater jeg alt og alle. haha

    24. Dette problemet tror jeg de fleste jentene har, om de bruker p-piller. Skikkelige humørsvigninger, klare ikke holde tilbake noen følelser i det heletatt. Men ikke glem å takk kjæresten din som klarer å holde ut når alle disse følelsene bare må ut, er så takknemlig for at min kjæreste har holdt ut med meg 🙂
      Du er ikke alene 🙂

    25. I og med at du nevner gravid oppi her så regner jeg med det er p-piller du referer til? Ser noen anbefaler diane her oppe, men det er ikke p-piller beregnet for prevensjon, så ville ikke anbefalt disse. De er kun ja som folk har sagt, for å få kontroll på kviser. Jeg gikk på diane som mine første p-piller og merket ingen forandring.
      Gikk så over til de vanlige mercilon pillene, og merket det veldig mye på humøret. Var helt ekstremt til tider.. Fikk derfor begynne på Loette som har veldig lite hormoner, og disse merker jeg ingen humørsvingninger på 🙂
      Så over til antibiotika, som også er prøvd for kviser. Jeg har hatt alvorlig stygg hud, i over 6 år nå. Non stop. Og da kan du vell tenke deg man har prøvd en god del ting for å bli kvitt det.
      Jeg har prøvd p-piller, antibiotika, flerw ansiktsrenser, kremer, kuttet ut sminke, kuttet ut usunn mat. Ingen ting har hjulpet frem til jeg fant castor oil/lakserolje. Kan godt hende du har hørt om dette men vil anbefale deg å peøve dette ut.
      Helt naturlig olje og ikke minst ikke testet på dyr! Ikke bare hjelper den huden, men du får lengre vipper, den kan dempe muskelsmerter og hodeverk og er egt bare en vidunder olje. Se bort fra at den EGENTLIG er avføringsmiddel haha. Men som sagt dette hjelper meg, og er ikke så lenge siden jeg begynte men jeg har betydelig bedre hud og ikke minst fantastiske vipper!
      Orker ikke lese gjennom denne kommentaren før jeg poster, så beklager på forhånd for skrivefeil haha 🙂

    26. uffda, høres ikke bra ut i det hele tatt. Må være slitsomt å ha det slik.. Vil bare legge igjen en kommentar for å muntre deg opp å si at du er kjempe pen og at jeg har lest bloggen din siden du startet og wow, du har forandret deg! Dette er da på en positiv måte, du mye bedre og sunn ut:)

    27. Humørsvigninger er en sjelden bivirkning av isotretinoin, men likeså en bivirkning. Jeg antar at du har prøvd andre medisiner føre mot kviser siden isotretionin som oftes gis i de tilfeller hvor andre behandlingsmetoder med medisin ikke har fungert. Vedvarer disse humørsvigningene og er noe du føler du ikke kan leve med er det lurt å slutte på pillene og ta kontakt med personen som skrev ut resepten og finne en felles løsning på dette.
      Har du vurdert om disse humørsvigningene er “selvpåført” ved at du vet at depresjon, humørsvigninger etc, er en bivirkning av disse pillene og at du har hatt det før, noe som gjør at du trur du kommer til å få det i underbevisstheten som da har ført til det (if that make sens?).
      er det P-pillen derimot kan det være lurt å prøve å bytte type. Ser at noen har foreslått p-stav. Det som oftes skjer da er at du prøver cerazett i tre måneder siden det har samme virkestoff som de vanligste P-stavene på markede. Personlig så var det disse pillene som fikk kviseutbruddet til å “eksplodere” hos meg. Men man reagerer forskjellig.
      Selv har eg akkurat startet på isotretinoin kuren og har allerede begynt å få de vanlige bivirkningene med tørr hud og flassing. Men noen ganger må man lide for velfølelsen og skjønnheten 🙂

    28. Jeg ville heller kuttet ut meieriprodukter og sukker, enn å brukt de pillene. Vil du virkelig la kroppen din gå igjennom det som pillene gjør med deg? Meieriprodukter og sukker er ofte årsaken til kviser, og det er jo en mye mer lettvindt måte å gjøre litt endringer i kostholdet, enn å bli helt ko-ko i hodet av piller. (og kroppen generelt). bare en anbefalning fra meg!

    29. FRA EN SOM VET HVA DU GÅR IGJENNOM:
      Bare vit at du er ikke aleine om å få de følelsene der slengt inn i livet ditt. Jeg slet utrolig mye selv når jeg gikk på iso. De er en slags anti-lykkepille. Men vit at det blir bedre. Og jeg LOVER at det ER så verdt det. Jeg hadde også jævlig lyst å slutte.. men du må bare holde ut, for resultatet er fantastisk 🙂 Med mindre du har syyyke byller. og det vet jeg jo at du ikke har. husk på alt du har oppnådd, og tenk på fremtiden 😀 Det er bare noen måneder igjen av kuren, antar jeg? LYKKE TIL VIDERE <3 HOLD UT

    30. Jeg forstår deg så godt, og jeg vet det ikke hjelper deg, men det kunne vært verre; jeg går gjennom alle de helvetes berg- og dalbaneturene innenfor et fuckings KVARTÉR! Takket være en salig blanding av angst, depresjon og pms – et helvete ut av denne verden!

    31. Angående innlegget ditt lenger nede på bloggen om kosttilskudd, som bare er bortkastede penger og dyr urin:
      http://www.nutritionstudies.org/vitamins-supplements/
      http://www.youtube.com/watch?v=5fgVDT0qw88
      http://www.forskning.no/medisiner/2013/12/vitamintilskudd-er-bortkastede-penger
      http://www.forskning.no/mat-og-helse-vitaminer/2008/02/ingen-effekt-av-vitaminpiller
      Du får jo penger for å reklamere for dette.. så du bryr deg vel ikke uansett. Håper du kan se hvor lite hensiktsmessig det er å ta en pille for alt mulig. Men det virker jo som du sverger til alt som har en quick fix.

    32. Hvorfor vil du fortsette på pilla når du har det slik?
      Helt ærlig, hva er best? Å knulle fritt frem eller gå å ha det vondt med seg selv 90 % av tiden, når du knuller kanskje 0.5 % av den totale tida?

    33. Herregud jente! Begynne med en krem som heter basiron,reseptfri krem. Slutt med tilføre kroppen din så mye dritt. Det er ikke bra. Å bruk kremen ved behov. Å lær deg til å leve med kvisene. Alle har da kviser nå å da.. å du har ikke akkurat mye kviser…😊

    34. Jeg har manisk depresjon (andre alvorlighetsgraden av tre), og jeg kjenner meg igjen i absolutt alt du sier her. Jeg har en kjæreste og om han så setter på en sang der det er en jente som synger veldig fint, blir jeg sjalu (inni meg så klart haha!) Det er jo helt galskap, og man blir så sinnsykt sliten og paranoid av det. Jeg har levd med dette i over et år nå. Håper alt bedrer seg for deg, Sophie! Jeg unner absolutt ingen å ha det slik som jeg (vi) har det.. Det er rett og slett helt jævlig for å si det rett ut :-/ Ha en fortsatt fin dag <3

    35. ENDELIG! det skulle ta sin tid, men det ser ut som du endelig har skjønt hvordan Robin virkelig er. reaksjonene du føler er helt naturlig i ett forhold som begynder å skrante. Hang in there honey, det vil bli bedre, men ikke før du kvitter deg med svineriet 🙂

    36. Kjenner meg så utrolig godt igjen i situasjonen din. Startet på p-piller for å minske mensen smertene mine, og akkuratt det samme skjedde med meg. Jeg ble utrolig deprimert og kom meg rett og slett ikke ut av det. Etter hvert ble liksom ikke det å slippe mensen smertene verdt det lenger. Jeg måtte bare slutte med det, etter ca 3mnd klarte jeg ikke mer.
      Derimot går de fleste av veninnene mine på de samme pillene og de merket ingen ting. Rart, samtidig “lettet” over at jeg ikke var den eneste som reagerte så sterkt da.. Håper du kommer deg gjennom det. Husk at noen ganger er det ike greit å ofre litt slik at du får det bedre psykisk 🙂

    37. Hadde samme problem når jeg gikk på Diane, måtte bare slutte! Gikk på de i 3,5 mnd, så var det nok! Ikke verdt å bli deprimert for å få bedre hud!:) stå på – du er flott!

    38. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta de pillene. Du er en flott jente, men du må tenke over hvor mye du vil ofre for utseende. Det finnes grenser, du har allerede fikset mye. Jeg sier ikke det er galt, men man blir ikke en bedre person av å fikse på seg selv. Utseende har så utrolig lite å si når alt kommer til alt. Det å være frisk, ha et sundt og trygt liv er SÅ mye viktigere. Jeg ville virkelig ikke utsatt meg selv for de bivirkningene der. Ærlig talt må jeg si jeg er veldig skeptisk til de pillene. Har lest en del om dem, og er det virkelig verdt det når man blir helt ødelagt innvendig (for en periode), ikke slit deg ut. Bare vær litt på vakt!
      Selvfølgelig er det ditt valg, og du er ei fantastisk jente. Bare bittelitt bekymra!

    39. Jeg vet hvordan du har det, bare at jeg gikk på p-piller kalt Loette, da ble jeg veldig lei meg og fly forbanna VELDIG fort, det var ikke før et år etter at jeg hadde startet at moren min sa at jeg var så sur og forbannet heletiden, ble alltid fly forbanna av småting, sånn som at pappa hadde glemt sekken min i bilen sin (lol). Men da mamma sa til meg at jeg skulle slutte på pillene så ble alt bedre og jeg begynte på disse nye pillene som kalles for Oralcon, og de har ingen innvirkning på mitt humør, noe som passer meg helt perfekt, dessverre for kjæresten så blir ikke sex-lysten like stor som før! Hahah!
      Lykke til Sophie!

    40. Hææ, dette vil jeg vite mer om. Jeg har jo omtrent alt du beskrev der.. Jeg har aldri tenkt tanken engang at det faktisk kan være p-pillene… Wow.. Har jo gått på prevensjon så lenge jeg kan huske.. Men kan du skrive litt mer om dette. Har du aldri gått på det før? Når begynte du? Nei nei og nei, nå får jeg nesten panikk. Kan jeg seriøst kanskje bli kvitt “alle” plagene mine om jeg slutter? Men hva skal jeg gjøre da, eller gå på. Gikk på sprøyta før men skal jo ikke bruke den over lang tid..Jeg vil ikke ha mensen og jeg vil ikke ha barn(for nå)!! Men jeg vil fader ikke ha disse dritt problemene,, kan jeg seriøst få en slutt på det. Jeg får panikk..

    41. Dette skjedde med de pillene jeg gikk på før også, alt gikk opp og ned hele tiden. Går på yasminelle nå, de er helt fantastiske så anbefaler å prøve 🙂

    42. Du er ikke den eneste som føler det sånn med p-piller! arg, kan bli så irriterende og frustrerende til tider

    43. Skal du ødelegg den fine mentale helsa du har fått, fordi noen idiotiske nettroll overdriver og sier de få små kvisene dine er så forferdelige og du tror på det? Jeg er 23 og har samme menge kviser som du. Jeg vet jeg ikke er toppblogger, but still. vil heller være lykkelig og se normal ut, en å være plettfri og deprimert. Har vært der og vil aldri ned i kjelleren igjen. Jeg hadde skjønt det hadde du hadd mange og svære byller i trynet liksom..

    44. Jeg gikk på 3 forskjellige p-piller over 3.5 år og var helt psyko konstant.. Byttet til p-ring (Nuvaring) for noen mnd siden og har det MYE bedre nå. Føltes ut som om jeg var en slave til pillene, at jeg ikke var i kontroll over min egen kropp, liksom.. Skikkelig ekkelt. Du kan jo se etter om det finnes noen piller med lavere hormoninnhold? Jeg ble gæren da jeg gikk på dem med høyt innhold, også bare deprimert på dem med lavere æ for meg fungerte det bare ikke etter hvert… Det er mine tips, i hvert fall 🙂

    45. Jeg vet ikke om du noen gang kommer til å lese dette iblant alle andre kommentarer og mailer. Men jeg skriver her, fordi jeg vet at du er en person som har gjennomgått mye og har mye av samme tanker som meg (jeg føler liksom at jeg kjenner deg etter alle årene med blogging og de dype innleggene dine). Jeg skriver her til deg fordi jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke til. Og ja, det er sant. jeg har ingen andre jeg tror er en potensiell person som forstår, en som person som ikke ler samtidig som å se rart på meg.
      Jeg vet ikke om du har følt noe liknende eller har kjennskap til dette, men jeg har skrevet en liten novelle for å beskrive hva jeg føler og tenker når jeg er blant folk og “typiske” ungdommer på min alder. Jeg har skrevet den i håp om at noen kan forstå, i håp om lette trykket i hodet mitt. Jeg klarer ikke lenger å leve opp til andres forventninger, jeg klarer ikke å være en slik typisk person. Her er den:
      Jeg takler det ikke. Blikkene. Tankene deres som avspiller seg om og om igjen i hodet mitt. De små bevegelsene. Listepoppen som dundrer fornøyd ut av amå høytalere. Holdningen til personen som smiler. Kroppen hennes som motstrider samvittigheten og gir ordre om å inkludere, starte en samtale, og holde masken stramt på plass. Personen bak masken, som har den behagelige stemmen med et voksent og mystisk utrykk, tvinger seg selv til å se etter alle utveier. Toalettet, eller kanskje kjøkkenet? Den andre siden av sofaen kanskje, bare for å fylle på glasset? Synet kobler seg til hjernen igjen, og øynene mine begynner å utvikle seg fra et tomt blikk. For her skinner fortsatt det glanspolerte smilet i retning mot meg. Det tomme blikket jeg en gang hadde er nå fullt opp med angst, usikkerhet, stress og håp. Hva vil hun meg? Meg, den nerdete, spesielle jenta som aldri sier stort. Skal det ikke komme et «går det bra» snart? Jeg har aldri opplevd denne situasjonen. Magen min vrenger seg i frykt for å måtte delta på noe. Hjernen blar i arkivet og leter etter den mappen med passende ord, utrykk og begreper. Hvordan fader jeg meg inn i en samtale uten å virke for innpåsliten og wannabe? Men Jenta snur seg som vanlig, mot resten av den skravlete mengden, sikkert like overbevist enn noen gang om at det ikke finnes noe sosiale antenner hos meg. Det er sånn gangen går. De inviterer meg nok bare fordi de må.
      Nå skjønner du sikkert ikke bæret av hva jeg skriver, men jeg prøver bare å få ned tankene mine. Hver helg, når jeg sitter alene i senga på rommet mitt og tankene strømmer inn, sier jeg til meg selv gang på gang: nei, jeg er ikke deprimert. Nei, dette er ikke depresjon. Jeg aner faktisk ikke hva det er. Eller om det i det hele tatt er noe. Det jeg vet, er at jeg er lei av å være den som ingen sender snap til og starter en samtale med. Den jenta ingen gidder å invitere med på noe. (Det er viktig å få frem her at jeg skjønner godt hvorfor folk ikke gidder å ta kontakt, eller initiativ på å bli bedre kjent med meg) Sophie, du hadde virkelig lyst opp dagen min om du kunne ta deg tid til å og gitt meg et svar, på en eller annen måte.
      Jeg vet ikke helt om jeg har det bra eller ikke.
      Anonym

    46. Hei!
      Kunne du tatt en titt på og kanskje hjelpet meg litt med og få folk til å innse krisen i Afrika? Jeg er i Zimbabwe å ser hvordan barn har det i forskjellige barnebyer og jeg hadde aldri trodd at det var en så stor krise. Så om flere folk kunne ha tatt en titt på bloggen vår så hadde det kanskje gjort en forskjell. Og som jeg sa så er vi i Zimbabwe med SOS-barnebyer og det hadde vært en stor ære om du kunne ha hjulpet oss litt med og få flere lesere. Vi skal informere hver dag etter de forskjellige besøkene vi skal ha

    47. Heh! Du skal være glad du ikkje møtte meg når eg hadde p-stav, DET var psykobitch-hissig-kjerring 24/7 i de 8 mnd eg hadde den i. Når du er så hissig at du ikkje vil være i samme rom som deg selv, er det på tide å få den ut, for å si det sånn 😉

    48. Uffda, dette høres ikke kjekt ut i det hele tatt! Desverre har jeg ikke gått på noe lignende piller, så kan ikke gi så gode råd om hvordan takle dette. Det gjelder vel bare å tenke at dette er midlertidig, og at det er helt lov når man går på slike piller. Det kan også hjelpe å prøve å koble ut alle tanker, og bare puste. Slappe av i alle muskler, rett og slett meditere litt. Ta litt pause fra sosiale media, TV og internett. Skjønner at dette ikke kan være så veldig lett mtp at det er noe du ikke helt kan kontrollere selv, men kanskje det funker å slappe av? 🙂

    49. B vitaminer, sink, udos choice, burdock!! Prøv det heller! Ikke noen bivirkninger, naturlige produkter! Å rense ansiktet morgen å kveld med Dr. Hauschka rensemelk å ansiktvann! Der har du en veldig fin oppskrift uten bivirkninger til en flott å fin hud! Prøvd av mange!

    50. Håper du kommer deg greit gjennom dette. Når de triste og sinte tankene kommer, så tenk på alt du har fått til i det siste. Ikke la tankene styre deg! Eller prøv så godt du kan hvertfall! <3

    51. Anbefaler cerazette hvis du vil ha p-piller uten for mye hormoner som ødelegger for deg. Det er en minipille som er like sikker som vanlig p-pille, den gir ikke humør forstyrrelser eller lignende . Fungerer greit mot kviser også 🙂

    52. Her er det pinade med mange dømmende individer ute å skriver ser jeg.. vel.. jeg har gått på isotretinoin og går fortsatt på diane. . Kuren med isotretinoin har reddet min hud! Bivirkningene er verdt det, å de går over:-) Hudlegen hadde ikke skrevet ut denne medisinen om dette ikke fungerte å hvis det var farlig.. har man psykiske problemer fra før av så skal man være forsiktig.. men for en frisk og oppegående ungdom er ikke dette noe problem. Diane p- piller er p-piller med høyt østrogennivå som gjør at kvisene holder seg på avstand.. Dette er grunnet at testo det mannlige hormonet gir oss damer uren hud.. Derfor må man tilføye ekstra østrogen for å holde det i sjakk.. er man slank, ikke røykende og i ellers god for er det ikke skadelig å gå på diane p-piller i ti år for den saks skyld. . Stå på ! Alt blir bra til slutt,hormonene roer seg når du har gått på de en stund 🙂 om ikke kan de byttes til yasmin som er litt svakere men enda til god hjelp:-) Bedre å bli kvitt den urene huden før man får arr som plager en gjennom hele livet! Har man store problemer med huden så er isotretinoin absolutt verdt det. God helg!

    53. Brukte også p-piller mot kviser, vil bare si at merket ikke noe til det i starten, men nå, ca et halvt år etter jeg har sluttet på det har jeg sett hvor sinnsykt lite sexlyst jeg hadde. Hadde ikke kjæreste eller noe, men følte meg veldig unormal og begynte å lure på om jeg var asexuel. Det og mange andre bi-effekter som plager meg i ettertid, samt at kvisene har kommet tilbake.
      Du må kjøre på som du ønsker, men skulle ønske jeg selv ikke hadde blitt oppfordret til å ta stærke kjemikalier for å gjøre meg selv litt mer appelerende. Sier så mye om samfunnet vi lever i(serlig når hovedoppfordringen kom fra egen mor hos meg).
      Vil bare si du er vakker uansett, det hadde nok jeg trenkt å høre. Men har iverfal lært å være mye mer forsiktig meg hva jeg putter i meg, kanskje du også kan lære noe av det.

    54. Hei Sophie!
      Jeg har lest dine blogg så lenge jeg kan huske, og fulgt deg en veeldig veldig lang stund. Men jeg pleier ikke å kommentere så ofte. Men jeg tenkte, siden du har hjulpet meg igjennom så mye, som du ikke er klar over. Så vil jeg også ihvertfall prøve å hjelpe deg med noe tilbake.
      Jeg går på de samme pillene som deg, fordi jeg også har uren hud, som deg. Når jeg fikk beskjeden om at jeg ikke kunne bli gravid når man tok disse pillene, og alle reglene som du også vet rundt det, ble jeg egentlig ganske satt ut. Og tenk at man må igjennom så mye helvete – kun for å få en fin hud. Det er kjipt, men du er ikke alene.
      Jeg bruker en fuktighetskrem fra exuviance, og den hjelper utrolig mye, du burde virkelig prøve den. Dagkremen har også solfaktor 20, og det er viktig at vi burker det når vi går på disse pillene, da huden blir så tørr og jævlig + er følsom mot sola.
      Ville anbefalt deg også å gå på p-pillene Cerazette, da det hjelper mye mtp humøret, da de ikke har så mye hormoner som vanlige p-piller.
      Håper både du og meg får resultatene vi vil av disse pillene, det er jo tross alt et helvete med dem! Ellers håper jeg at du har hatt en fin dag 🙂

    55. Kjenner meg så igjen at det var helt latterlig!! Fy søren for noen humørsvingninger jeg har! Jeg skjønner ikke hvordan familie/venner og samboer holder ut med meg jeg. Den depresjonen tar så alt for mye. Onsdag 25.02 prøvde jeg å ta mitt eget liv. 5 timer etterpå vurderte jeg å avslutte all behandling fordi “jeg ikke trengte hjelp, jeg hadde det helt fint”. Nå tror jeg ikke og håper jeg ikke at dine svingninger er såpass ille, men du er hvertfall ikke alene.

    56. Hei Sophie!
      Jeg avsluttet nettopp min andre kur med isotretinoin og kan nok kjenne meg igjen av mye av det du skriver! det er sterke saker, og det tærer på kroppen. Min motivasjon for å kommer meg gjennom det var å tenke at dette er bare for en periode, og for min del har det vært veldig verdt det til slutt. Det er et slit når det står på, men tar man en dag om gangen samtidig som man prøver å holde seg unna all skremselspropagandaen på nett så kommer man seg gjennom det:) masse lykke til videre, dette klarer du!

    57. Har selv slitt med mye kviser, vonde små byller i ansiktet. Har prøvd all slags kremer, uten noe hell. Jeg tenker som så at det kommer innenfra. Jeg gikk på antibiotika kur, som het tetracyclin arco. Denne antibiotikakuren fungerte SÅLENGE jeg gikk på den. Antibiotika er ikke bra å gå på over lengre tid, så da jeg skulle begynne å trappe ned på kuren kom kvisene tilbake. Har gått på diane nå, til jeg fikk humørsvingniner og ble helt koko i hodet. Gikk over til og går på zyrona nå, som er tilsvarende diane -men som humøret mitt ikke reagerer så veldig på. Det er ikke alle som tåler p-piller(hormoner), og som rett og slett blir helt koko av de. Så da vil jeg råde deg å finne en annen type prevensjon. Du må finne det som fungerer for deg. Zyrona fungerer for meg- de holder kvisene i sjakk og ødelegger ikke humøret mitt(humørsvigninger)

    58. jeg forstår virkelig ikke hvorfor du går på den sterkeste kuren for uren hud. en av de bivirkningene er “selvmordstanker” når du er villig til å gjennomgå ett helvette, da må du søren meg ha uren hud. jeg personlig ville aldri ha gjort dette, plis slutt på pillene og prøv ett annet alternativ!!

    59. Jeg var plaget av kviser, fikk anbefalt Aberela som er en sterk A vitamin krem på resept. Denne fikk æ anbefalt av vennene mine som jobber som hudlege på sykehuset i Tromsø. Hun selv har også brukt kremen. Den er Helt fantastisk. Brukes mot rynket hud, solskader hud, kviser og arr i ansiktet. Men bivirkningene er tørr, flassete, rød hud for en periode. Men kan garantere at den virker. En vidunder krem få vet om koster vel under 100 lappen på apoteket. Prøv de istedet for å ta tabletter som gjør dæ kokko i hodet. Lykke til.

    60. jeg sleit med akkurat det samme dn periode hvor jeg gikk på Loette. Dette førte til samme humørsvingniger som du har, og fikk beskjed av legen og slutte med dem. Det tok meg 1-2 måneder etter at jeg hadde slutta før jeg ble “normal” igjen. Jeg anbefaler at du starter med p-stav! Det er mye bedre, du slipper og styre med og ta de pillene og du har ikke humørsvingniger en eneste gang! Men nå kan jo folk reagere forskjellig da.. Men har hørt av de fleste det at det ikke er noen som helst problemer

    61. The lie we live
      Her propper vi i oss piller for det ene og det andre.
      Kjemikaljer her og der. “Det er jo helt normalt da….”
      Jepp.

    62. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg prøvde meg på pillen for et år siden og det er det jævligste jeg har gjort i hele mitt liv. Fikk ikke bare noen helvettes humørsvingninger, men jeg hadde også konstant vondt i magen. Jeg måtte slutte med de, siden jeg ble så deprimert. Jeg foreslår absolutt det samme. Eller pstav.

    63. Det er forferdelig når et preparat gjør deg sløv, deprimert og sint helt uten grunn.. opplevde det selv da jeg gikk på p-piller, det fungerte virkelig ikke.. jeg var trist hele tiden og forsto ikke hvorfor. Nå som jeg har vært uten de i 3 måneder ser jeg veldig klart og tydelig hva årsaken var!
      Men det er så lett å lete etter andre grunner.. visse preparater er fæle..

    64. Er det SÆRR at dere er like gamle?!!
      Ta litt hint fra henne og få deg en skikkelgi stil, ikke den trashy desperate greia du fortsatt driver med ass. Altså slik med den dumme bokserskille på forrige innlegg? DU oppfører deg som du er 16!!!!!
      Jeg kan ikke fatte hvor forskjellige dere er, du er så sykt unaturlig.
      http://mbadendyck.blogg.no/

    65. Hei. Har ingen tanker om pillene du skriver om, men jeg leste gjennom kommentarene på dette innlegget. Blir sjokkert over hva folk får seg til å skrive. Skulle trodd de var like hormonelle og sjalu som du beskriver deg selv. Håper du ikke tar kommentarer om underbitt osv på alvor. Du er kjempefin! Hilsen ny leser, 22.

    66. Huff,føler med deg! Jeg er akkurat ferdig med den helvetes kuren. 6mnd! Men hold ut. Det er verdt det. Selv om det kommer til å bli værre. Den siste tiden var mildt sagt brutal. Enda jeg droppa p-pillene. For det hadde jeg ikke orka i tillegg. (legen vet såklart ikke det da)

    67. Synd at du ikke svarer på kommentarer og spørsmål i innleggene dine, det blir FOR enveis for meg. Takker for meg og lykke til med livet <3

    68. Hva heter pillene? 🙂 jeg gikk på loette28 og ble så deprimert, sjalu og ulykkelig som jeg aldri har vært. Byttet til et annet merke etter 5 måneder og livet ble bedre med en gang!! Jeg fikk mindre kviser og slikt av loette28, det var det eneste bra med dem.

    69. Hei Sophie har lest bloggen din lenge, men aldri kommentert.. Skal bli bedre på det, men jeg ville bare si at du har forandret deg så mye og det er så herlig å se den ekte Sophie med herlig smil og selvtillit du er så åpen å ærlig noe som viser respekt! Stå på du er super! ❤️Klem 😄

    70. Så noen skrev noe om nattlysolje over, og det hjelper ganske mye!! I tillegg hjelper det på humøret som er ti ganger bedre enn å bruke de tablettene du bruker nå og få det verre. Anbefaler de veldig mye! Du kan prøve dem før du begynner på denne kuren igjen 💜
      Digger bloggen din btw, og drit i diverse kommentarer om krøller, underbitt osv. De er fette hjerneskada, klarer ikke holde seg til tema og har virkelig fritids når de kommenterer dritt om folk de ikke kjenner. Stå på! Du er sterkere enn du tror, Sophie 💜 (og et av mine største forbilder!)

    71. Vel, jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, humøret mitt er sånn hele tiden..
      DU ER så fin

    72. Anonym: Det er isoterotirin et eller annet mot kviser, i tillegg til yasminelle som jeg må gå på. Vel ja, jeg blir også helt GAL… sjalusi er vel bare stikkordet:p

    73. I siste episoden av bloggerne bekreftet du selv at du var utro mot Mathias. Du sa at du og Robin hadde 1-års jubileum for første sex, og du var jo sammen med Mathias da!!! Du hadde sex med Robin i slutten av januar 2014, mens du var sammen med Mathias!!!!!! Dere gjorde jo ikke det slutt før sommeren 2014!!!

    74. Jeg har også fått slike humørsvingninger etter jeg begynte med p-piller. Det er noe skikkelig dritt, men jeg merker det har blitt lettere å “styre” nå etter jeg har gått på det en stund. Jeg blir ikke like lett sur over småting lenger, heldigvis!

    75. Malin: Hei! Nei, det var jeg ikke, og det ville jeg heller aldri ha vært. Det var slutt mellom meg og Mathias i desember, januar og litt av februar da:) Det har jeg også skrevet på bloggen før.

    76. herregud å du overdriver… du kan jo ingenting om det der, slutt å prøv å få oppmerksomhet på den måten, er faktiskt mennesker som har det dårlig for real,hvis du synes at det er så jævlig kan du jo operere deg litt mer, da blir du vel glad igjen

    77. Hva mener du med at du har vært/er en avslappet jente? Grunnen til at mange leser bloggen din er jo at du er ganske overspent og kommer med stadig nye dramaer 😛

    78. Er ikke overrasket, for er det noe du absolutt har vist på både tv og bloggen er det jo at du lett bryter sammen. F.eks. når du sitter på toget og ikke har nett, så reagerer du med å gråt og drama. Så, ditt bilde av deg selv stemmer ikke helt med det du viser utad, eller hvordan andre ser deg.
      Jeg tror du er en usikker jente (jmf operasjoner, kurer du går på), og du virker veldig dramatisk.
      Så, at dette eskalerer når du begynner på p-piller (antar at det er Diane, siden du nevner kviser) overrasker meg ikke et sekund.
      Men, lille venn: Gi det litt tid. All logikk tilsier jo at hormonene vil stabilisere seg etterhvert. Selv har jeg aldri hatt problemer med å gå på p-piller med høyt østrogen-nivå. Men, så er jeg kanskje en mer avslappet person, som fokuserer mer på hvordan de rundt meg har det, enn me myself and I.
      Det går nok over, småen. Takler du ikke dette, så kan du jo bare glede deg til et evt. svangerskap….. 😛

    79. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver! Man forandrer seg når man tar slike piller, og bivirkningene sitter så psykisk i en at selv om fornuften sier at det er pillenes feil, så er det liksom en liiiten del av en som er redd for at man brygger på depresjoner. Så er det såå mange som ikke tror deg i tillegg. Som syns du overdriver, som mener at hormontilskuddene ikke har noen psykisk effekt osv osv. Men vil bare si dette Sophie… Jeg har opplevd slike store humørsvingninger, følelser av maktesløshet og tristhet pga hormonpiller. Det er så utrolig kjipt, men bare prøv å huske på, og å fortelle deg selv at det er pillenes som er grunnen. Så går alt over når du slutter, og hormonbalansen er tilbake!
      Jeg har ikke gått på isoterotirin, men opplevd å ikke tåle de p-pillene jeg gikk på. Fikk til slutt byttet, og nå går det myyye bedre.
      Så vær så snill. Ikke hør på disse som tror de vet mer om deg enn det du gjør. Det er dine følelser, og det er ikke noe galt i noen av dem.

    80. Lorentze: P-piller har jeg nok ikke noe problem med 🙂 Eller, ikke svære problemer iallfall. Har gått på det før, og det gikk fint. Nå går jeg på noen andre piller mot kviser som gjør at humøret svinger noe voldsomt uansett.

    81. Jeg har selv gått på disse pillene for å kurere blank / fet hud. Fungerte veldig bra for meg, så hold ut! Men alle disse “bivirkningene” du har tror jeg er like mye innbilling eller spill for “galeriet”. Høres veldig dumt ut å lage så mye ut av det.

    82. Hvilke dramaer? Nå kjenner jeg ikke deg “på ordentlig”, men bloggen din er jo populær fordi det alltid er drama om ett eller annet, enten det er kviser eller katter eller “sammenbrudd”.

    83. Åååh, kan dere tenke dere litt om før dere sier at hun heller skal prøve den og den kremen? Når man har prøvd så og si alt så er det klart man vurderer isotretinion. Det hjelper virkelig ikke at noen som hadde litt kviser før brukte en krem som funket for dem, fordi dette betyr ikke at den vil funke på Sophie. Noen hudtyper kommer bare ikke til å reagere positivt på alle disse kremene, og jeg kjenner godt til det selv. Jeg har vært på isotretinoin flere måneder nå, og dette innlegget beskrev akkurat hvordan jeg også har hatt det. Men – Jeg vet at det vil bli bra til slutt, og for meg også føles det da verdt det.

    84. Går på loette og har det akkuratt som deg! Sint i ene øyeblikket, glad i det andre, så gråter jeg litt før jeg begynner å le ukontrollert ut av det blå.. Begynte å gråte flere ganger på samme skoledag fordi jeg hadde glemt knekkebrødene mine hjemme, da begynner det å bli ille 😛
      Du er helt sinnsykt pen btw!! Gleder meg veldig til sangen din kommer ut, den første var SÅ bra! Du er en fantastisk jente med en nydelig stemme, husk det! Håper dagen din er fin, selv om du har humørsvinginger 😉

    85. Om du ikke har fått det med deg ennå, så er du bipolar. Enten type 1 eller 2, men det finnes også mange andre sjeldnere former. Du svinger mellom depresjoner og mani. Mani finnes i to former, en med elevert (forhøyet) stemningsleie, og en mer preget av irritaboilitet, konstant uro/kjør-følelse. Depresjoner finnes også i flere former, bla. Agitert og der du mister all energi, føler deg tung, at alt er tungt og vil bare sove f. Eks. Tipper du har hatt vanskelig for å sove i det siste? Det er fordi du har vært inne i en mani. Jeg kan se på bildene dine fra den soste tiden at du er eller har vært manisk. Det virker som en beskrivelse på rapid cycling det du skriver om her. Les detaljer om bipolar lidelse, mani og depresjoner på nettet.
      Du er en ekstra psykisk sårbar person, hvis du heller ikke har oppdaget det, og bør absolutt være forsiktig og ta forhåndsregler. The secret-boken for eksempel. Denne vol gi deg vrangforestillinger, forsterke din mani, få deg til å miste kontakten med virkeligheten og i verste fall gjøre deg psykotisk.
      Lukk boken, og kast hva enn piller det er som forsterker dine symptomer. Du kan bli hundre ganger dårligere enn du er nå. Ta tak i dritten med en gang. Dette vil du ikke slite med i flere år, eller hele livet. Sjansene er størst for opptil 100 prosent remisjon når du starter behandling tidligst mulig.
      Hilsen en som vet, jeg er psykolog med dobbel spesialisering, og synes forferdelig synd på deg. Håper du får skaffet deg kvalifisert hjelp som også kan gi deg god hjelp og behandling. Mye ulikt av psykologer og psykiatere, og andre behandlingsopplegg der ute, så du blir nødt til å prøve deg fram. Er mye som kan hjelpe, og hjelpen finnes, så ikke back ut om de første behandlerne ikke er helt bra. 🙂

    86. Å så godt å høre at det er flere der ute som blir helt i ubalanse av å gå på p-piller. Jeg gjorde også det, var helt forferdelig og jeg detoxa meg selv på 3 måneder før jeg følte meg som meg selv igjen. Veldig rart! Jeg byttet merke til cerazette, et p-pille (minipille) produkt uten østrogen og det har virkelig vært noe helt annet! Hvis det er kvisene du er redd for, burde du heller prøve et produkt retta mot de og bytte p-pille merke. For det er ikke verdt å bli en ustabil-bergogdalbane pga kviser 🙂 Vet alt om det!
      🙂

    87. Jeg leser dette innlegget lenge etter det ble publisert, men det spiller ingen rolle. Når det kommer til å ha en kjæreste som man verdsetter så evig mye, å likevel bli så dødens sjalu er det et helvette iallefall for meg. Det å høre at du, et av mine få forbilder, faktisk føler det samme som meg får meg til å føle meg mye bedre med det samme. Du må vite at du er virkelig så nydelig Sophie, og ikke la deg knekke av slike down-perioder. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver det, fordi jeg vet du alltid tar til fornuften uansett. Tusen takk for at du er så åpen i dine innlegg til meg og alle andre leserne dine. Det har hjulpet meg opp i fra den evigvarende onde sirkelen utallige ganger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg