Den aller første gangen..

Jeg leste et morsomt innlegg på fine Marthe Borge sin blogg om “den aller første gangen” så jeg henter inspirasjon for det, og gir dere mitt første møte med litt av hvert! Håper innlegget faller i smak ♥


Min aller første tatovering… fikk jeg da jeg var 16 år gammel, og jeg hadde utrolig nok tillatelse fra foreldrene mine. Det er “a smooth sea never made a skilled sailor” over ribbeina, og jeg følte jeg trengte den tatoveringen for å bli “fri”, hva nå enn det betydde, men i mitt hode den gang da så ga det fryktelig mye mening. Og om jeg skal være ærlig, det var en utrolig lettelse med en gang jeg hadde gjort det og jeg følte meg veldig selvsikker og sterk. Jeg ble holdt mye utenfor på skolen, hadde ikke særlig mange venner og følte denne tatoveringen skulle fortelle meg noe (bare synd jeg ikke klarer å se den med mindre jeg ser i speilet da, haha). Jeg husker jeg løp rett til min daværende kjæreste etter at det var gjort og viste den stolt fram, og knipset masse masse bilder til bloggen. For meg var det en sensasjon! Jeg angrer ikke den dag idag, og kommer nok heller aldri til å gjøre det. Ikke på noen av tatoveringene jeg har forøvrig, jeg skjønner ikke hva det er å angre på.

Mitt aller første møte med dop.. Her var jeg vel også 16 år og ute på fest. La meg forklare dere en ting – jeg har alltid vært en enten eller når jeg først drikker. Jeg er enten edru, eller så er jeg på grøftefylla. Dette var sistenevnte. Det er aldri en lur plan å dra på fest når man er 16, lett påvirkelig og uten egen alkohol for da tar man som regel hva enn man får, i frykt for at den neste drinken man får påspandert kan bli den siste (wow, så tragisk..). Jeg mistet iallfall helt mål og mening, det vil si – min mening for kvelden var å sitte på verandaen og hilse på folk som kom på en usedvanlig sjarmerende måte, spy litt her og der og være oversosial. Da sto et par gutter ute på verandaen og røyket noe jeg trodde var sigaretter, så jeg bare “ååh kan jeg få et trekk?” og de bare “eh nei, tror ikke du vil det altså” og jeg bare “jooooo, come on, herregud”. De sto enda på sitt og sa nei, men ettersom jeg var i det sjarmerende hjørnet tok jeg meg bare til rette og tok den såkalte sigaretten fra dem og tok et par trekk. Det var ikke en sigarett. Det var en joint. Dette fikk jeg ikke vite før et par år etter, så man kan ikke akkurat si at jeg ble noe verre enn jeg var i utgangspunktet den kvelden. Men det var uansett ubehagelig, og man må for guds skyld være forsiktig! Den dag idag kunne jeg aldri i mitt liv ha funnet på å ta meg en joint, jeg har sett alt for mange miste psyken sin, og da mener jeg ikke at de blir gale paranoide som hallisunerer og glemmer av hvem de er. Men alle som røyker alt for mye weed, blir en og samme personlighet – sløv. Der ønsker ikke jeg å være.

Min aller første festeferie… Jeg og en liten gjeng venninner dro til Alanya, Tyrkia sommeren 2013. Det er ikke til å stikke under en stol at festeferie ikke er noe for meg, så jeg booket biletten min tilbake til Harstad etter bare tre dager og var så utrolig letta når jeg landet på norsk jord igjen. Jeg kan sikkert reise bort for å feste, men da skal jeg absolutt ikke til Alanya eller noe i den duren. Paris, London, New York? Så gjerne! Men fulle tyrkere, mennesker som blir dopet ned hit og dit og ikke minst nordmenn over ALT gjør at jeg mister litt følelsen av å faktisk være i et annet land. Nå er det neppe for å drive med selvutvikling man drar på festeferie, men jeg ønsker uansett å oppleve noe nytt og i det minste vokse litt som person på enhver reise jeg tar. Men jentene koste seg da, haha!

Min første tur på strippeklubb.. Her har vi kun den første og eneste så langt, men det er ikke så alt for lenge siden! Jeg dro med en venninne og kjæresten hennes på en strippeklubb her i oslo, og jeg aner ikke hva jeg hadde sett for meg på forhånd men det er iallfall slik – en dårlig dj, jenter som åpenbart er litt småkleine når de danser og gamle menn som sitter og ser på. Jeg syntes hele greia var utrolig morsom, og ikke på en “herregud så latterlig”-type morsom, men enn fascinasjon som jeg har for slikt. Det er trist, men på samme måte litt vakkert for det er jo fine jenter som svinger seg der oppe, med fine kropper og tomhet i blikket. Vi var der på en ukedag så det var nesten ingen folk, jeg og venninna mi benyttet sjansen til å svinge oss litt på hver vår stang før vi ble kastet bort, og jeg fikk til og med et private show fra den ene stripperen. Jeg ble også spurt flere ganger mens jeg var der om hvor mye jeg skulle ha for å begynne å jobbe der, og det kom flere menn bort til meg og lurte på hvor mye jeg tok for en time. DET er ganske flaut…

Mitt aller første alkoholkjøp.. Vel, her må jeg nok fortelle om første gang noen kjøpte alkohol for meg. Jeg var 14 år og skulle på min aller første fest hos en venninne. Sommerfuglene i magen var på plass, men alkoholen? Den var det verre å få tak i. Etter mye fram og tilbake og mye forhandling og utpressing kunne til slutt en gutt på 18 år stille opp. Han kjørte til butikken, meg i baksetet sammen med en venninne, og da han løp inn på butikken la vi oss helt flat slik at ingen skulle misstenke at han muligens var med oss. Bare å se oss i bilen kunne jo vært misstenksomt, tenkte vi. De 10 minuttene han var inne på butikken føltes som en evighet, og da han enda kom ut, med 6 rusbrus til oss hver, var vi i himmelen. Nå skulle det bli kanonfylla! Vi tok sokker rundt flaskene slik at klirrene ikke skulle høres, pakket deretter et par gensere rundt og la en slagplan om hvordan vi skulle snike alt inn i huset hjemme. Det klarte jeg med MYE nerver og skjelvende hender, og fest ble det samme kveld – i det minste fram til klokken 11, da fant foreldrene mine ut hvor jeg var og hva jeg gjorde, så jeg ble kjørt hjem med en eneste gang. Påfølgende ble det mye kjeft, og en liten alvorsprat. Neste helg var jeg ute igjen.

Min første gode gjerning.. Jeg liker å tro at jeg har gjort noe fint i livet før jeg fylte 5 år, men dette er det første jeg husker. Jeg var på en av mine første turer til oslo, og det å gå ned karl johan, hånd i hånd med mine foreldre var en opplevelse i seg selv. Jeg tenkte ikke så mye på alt av kule butikker eller morsomme leker, maten på mcdonalds eller at tusenfryd var i nærheten.. jeg så kun alle tiggerne. Det var så mange av dem, og for meg var dette både uforståelig og utenkelig. Jeg ville gi penger til alle sammen, og gråt da jeg ikke fikk gitt ut hele lommeboka til alle som måtte ønske det. En mann fikk jeg riktignok gi en 100lapp, jeg løp med små steg bort til han, kastet pengene i koppen og løp bort igjen. Med tårer i øynene. Vi gikk et par meter, men jeg måtte bare snu. Jeg slapp hånden til pappa, løp så fort mine små bein kunne frakte meg tilbake til tiggeren. Jeg var helt gråtkvalt, og spurte “har du noe sted å bo?”. Han sa “ja, det har jeg”. Jeg vet ikke om han sa det for å lette på min samvittighet, men det må ha vært en veldig kjip situasjon for han også når en så liten jente står og gråter for han. Jeg sa noe slikt som at “det var fint, men om ikke kunne du ha vært med oss”.. Barnehjerter ♥


Håper dere likte innlegget, og si gjerne ifra om dette er noe jeg skal gjøre mer av i framtiden 🙂

84 kommentarer
    1. Digger deg! Litt gøy at du tar noe annet enn bare det overfladiske uskyldige som mitt første kyss 🙂

    2. Meg.. Meg… Megmegmegmegmegmegmegmeg…
      Gidder ikke lese mer nå ass! Ikke noe spennende her

    3. Drilei av blogginga di: Selvfølgelig handler bloggen om Sophie Elise, det er jo hennes blogg? Så stakkarslig du må føle deg siden du fikk trangen til å rakke ned på en du ikke en gang kjenner.

    4. Da jeg leste ordet alanya, stakk det i magen.. Jeg ble selv voldtatt da jeg var der. Så du er ikke alene om å ikke ville reise tilbake dit for fest.. Var er bra innlegg 🙂 ha en fin kveld ❤️

    5. Åhh! Du virket som en søt fem åring, minner meg litt om meg da jeg var mindre og vi var i utlandet.. Men her i byen der jeg bor er det ingen tiggere. Og det at du forteller om at du drakk som 14åring er veldig modig gjort! Ikke mange som tørr å si det. Du virker som en herlig persjon Sophie! Og jeg elsker serien Bloggerne mest pga Deg og Marna 😀

    6. har ikke noet med dette innlegge og gjøre men må bare få sakt det, du ser så voksen ut og du virker som en skikkelig god person +at du ble kjempe fin på håret!

    7. husker du skrev om en uteligger du brukte å snakke med tidligere. har du forsatt kontakt med han ? 🙂

    8. Superbra innlegg!!! Bra skrevet. Hahah, liker å se at du er like, om ikke mer snill og omtenksom nå som når du var fem år gammel! Å Sophie får nesten litt tårer i øynene av en eller annen grunn, jeg mener seriøst så omtenksom du var/er?
      Likte innlegget godt, du må gjerne lage flere! Kule bilder fra shooten forresten!:)

    9. hahahhaha “meg,meg,meg…” hva forventer du på en blogg?! Jiiises. Folk ass.

    10. Leste Marthe Borge sitt innlegg tidligere i dag og jeg likte det veldig godt, så det var kjekt at du også skrev et 🙂

    11. Skriv flere slike innlegg! Utrolig spennende å lese! Kunne du skrevet et innlegg om alle tatoveringene dine? Elsker bloggen din og ser veldig opp til deg! Ha en fin kveld videre 🙂

    12. Hvorfor sa du at du tok trøfler i amsterdam da? Er dop det å. Værre enn weed.
      Syntes bloggen din er bra. Men savner fler innlegg om dagen da 🙂

    13. Relativt vanelig at første gang du røyker hasj/marijuana så blir du ikke påvirket. I allefall ikke i særlig sterk grad 🙂
      Er vel heller ikke enig i at alle som røyker hasj er sløve hele tiden, for det stemmer absolutt ikke 🙂 Samme alder som du nevner du “prøvde” hasj, røyket jeg selv daglig, flere ganger om dagen – men jeg var ikke riktig så sløv alikevel 🙂
      Psyken derimot, går det utover. Ikke i form av hallusinasjoner nødvendigvis, men i form av sterk sosial angst, depresjon osv.. Følelsene blir forsterket – og dette etter du har sluttet å ruse deg.. Så, jeg anbefaler folk å si nei, fordi for meg var det ingen heldig opplevelse å starte med hasj som førte meg inn i et miljø der å si ja takk til andre ting ble veldig lett 🙂

    14. Elsker sånne innlegg som dette, og det tror jeg flere her gjør 🙂 Men kan du ikke lage en egen og litt lengre liste med mange fler punkter? Ville bare lese nedover, men så slutta jo innlegget 🙁 haha

    15. Du liker tydeligvis å fremstå som en person som bryr seg såååå veldig mye om de andre og miljøet og dyrene. Er det fordi det gir en viss status:)? Husker du skrev om hvor bra du vet at noe sånt kan vinne flere lesere:) Ikke sant? Ser at du fortsetter å bruke dette trikset så det suser. Det skal jo smelte hjertene til leserne dine når du forteller om hvor godhjertet du var allerede som femåring og blalala… Jeg lurer på om du du gir mye bort av pengene som du tjener så lett nå for tiden:)?

    16. Åhh herlig innlegg! Det med alkohol kjenner jeg meg så igjen i! Alle de gangene jeg brukte sokker eller klær, haha.. Og følte meg så sørpe etter en sixpack rusbrus… Haha minner!

    17. Hei! Jeg husker at du sa (eller skrev da) at du ikke hadde nok til kattene dine, og da kom jeg på noe lurt:) du kan jo kjøpe deg ett akvarium til den nye leiligheten! Det tar litt plass, men det er dekorativt, og kjøper du ett stort ett trenger du ikke vaske det og skifte vann mer enn maks 1 gang i måneden. (Fint søndagsarbeid:) hvis du synes dette høres ut som noe som kanskje passer for deg, så vil jeg anbefale deg og kjøpe ett akvarium på minst 150 liter, fordi det er mye enklere å “holde styr på” ett større akvarium (fordi vann-verdiene holder seg mer stabile enn i ett lite akvarium på feks. 50 liter). Håper du tenker over dette, for fisk er veldig gøy, dekorativt og det finnes ett kjeeeempestort utvalg! Får håpe du finner ei fin leilighet, og får solgt den du har nå:) lykke til videre! Ps! Ville si at med den hårfargen du har nå, så ser du så moden og sostifikert ut! 🙂

    18. men virke litt rart at du ikke syns du ser pen ut ogsånt når du er vant med at mannfolk spørre om du er en stripper

    19. at du anstrenge deg så mye for å se penere ut og likevel vant med at mannfolk spørre deg om å strippe for dem

    20. Sophie; angående weed. Man blir ikke nødvendigvis sløv. det er hva man selv gjør det til. Pluss at man myndighetene har sin jakt på deg uansett tilstand så blir det vanskelig å gjøre ting. Politiet er veldig glad i å bruke sin tid på stonere. Derfor blir det ofte til at man er hjemme. Og det virker sløvt. det er synd at du drar alle under en kam når alle i vennegjengen min er alt annet sløve.

    21. så det du mener er at du aldri har prøvd noe som helst av dop som f.eks marijuana etter det? når du støtt og stadig går med marijuana-print på klær og viser du støtter det? Jeg bare lurer altså, haha.

    22. Jeg syns du er tøff, du er skikkelig flink til og markedsføre/selge deg selv. Det er nok mere under det blondet håret en hva noen tror.
      Hilsen gutt 19 år.

    23. Jeg lurer på hvorfor du “fronter” marijuana dersom du aldri i livet ville brukt det? Ikke misforstå, er helt enig med deg der, altså! Men da skjønner jeg bare ikke hvorfor du har både sokker og gensere osv med marijuanaprint på, eller hvorfor det noen ganger er med hasjbilder de gangene du har lagt ut slike tanke/inspo-kollasjer. En gang skrev du til og med 420 i grønt helt nederst i innlegget?
      Er ikke sur, bare en veldig forvirret leser. 🙂

    24. Bodde på hotell med deg i Tyrkia, har et par bilder med deg også, men de er ikke verken pen av meg eller deg, kansje mitt mye alkohol Hehehe 🙂

    25. Å være blond og dum er et uttrykk som har kommet for å bli, men nå har du laget et nytt uttrykk, brunette og dum. Vær så snill, du har lesere helt nede i 12 års alder, hvilket forbilde vil du være for dem?

    26. Elsker bloggen din! Den er bare så kuuul! Du snakker så mye om ditt liv og deg og det liker jeg. Fortset sånn!

    27. Det går da fint ann å røyke cannabis uten å være sløv. Jeg røyker cannabis, og er absolutt ikke noe sløv sammenlignet med venner av meg som ikke gjør det. Hadde jeg kunnet gjort det uten å bli sett på som kriminell, så hadde jeg med engang beveget meg ut av stua og tatt jointen i en park i stedet. Hvis du bare har prøvd det en gang, så har du egentlig ikke så mye å uttale deg om. For første gangen er intens for alle, men det er på ingen måte sånn rusen er for alltid. For meg er en joint etter jobb som en pils for mange andre. Det får meg til å slappe av, i et samfunn som aldri slapper av. Og nei, vær så snill å slutt å front cannabis dersom du er så i mot det. Det blir bare teit.

    28. Er så enig med deg angående hasj. Har aldri prøvd, kommer aldri til å prøve og skjønner ikke hvorfor noen mener det på død og liv burde være lovlig. Jeg kjenner fire stykker som røyker hasj til daglig, og de er alle sløve. I tillegg er de jo også alltid blakke, så det å snylte på venner for å få råd til øl og mat er ikke uvanlig.

    29. Du blir ikke sløv av å bryke cannabis nå og da, men du blir sløv av alle former for rusmisbruk.
      Hvis du hadde bytta ut alkoholforbruket du har nå med cannabis kunne det faktisk hatt en positiv helseeffekt. Ingenting er verre for kroppen fylla.

    30. Bra innlegg! Morsomt å lese 🙂
      Til alle som alltid skal rakke ned… Ingen som er tvunget til å klikke seg inn på en blogg. Det er et frivillig tastetrykk. Lei av å lese? Så drit i det da vell! 😉
      Liker bloggen din jeg Sophie Elise 😉

    31. Du har så kul blogg!Elske deg pus, kyss klem <3
      Hadde vært så awesome om du konne tatt en titt på bloggen min <3 Og blitt med i undersøkelsen! <3<3<3
      Love you :* :* XOXO

    32. Jeg syntes du virker som en veldig sjarmerende ung frøken. Vil du bli med på en tur i Porschen min?

    33. Ironisk nok vil jeg, i all respekt, be deg “preach what you practice”, jeg er veldig glad for å lese at du ikke røyker hasj, men jeg syns absolutt igjennom bloggen din at du har frontet det (jeg trodde du røyket).. det syns jeg blir litt dumt da du kan hjelpe med å spre budskapet om at man ikke burde gjøre det, i disse tider hvor det er så populært.
      Du har mye makt og mange unge jenters oppmerksomhet og benundring i dine hender.. gjør noe godt med det, skriv et innlegg om hvorfor du ikke støtter hasj, og ikke legg ut bilder hvor du har klær med marijuana planten på.
      Gjør du det blir jeg en stolt leser!

    34. Skummelt innlegg, har jeg tatt feil av deg? Syns jeg ser du sitter på gamlehjemmet med DEN tattisen, kleint

    35. Veldig bra innlegg! Elsker når bloggere legger ut slike innlegg. Vil også vite mer om det og ditt liv (som sikkert andre også vil), så det er veldig bra at du legger ut slike inlegg 😀 Digger deg!

    36. Uhm dere her over: å gå med klær som har trykk av planten betyr ikke at man røyker det selv eller støtter det. Det finnes det mange eksempler på, ro dere ned. Man gpr somregel med klær fordi man synes de er kule. og vel, weed-planten ser kul ut På klær. Men det synes så klart ikke alle. jeg kjenner mangr som røyker en del, INGEN av dem går med klær som har weed-trykk på seg… xD

    37. Nå er det vel strengt talt flere som mister psyken sin som følge av alkohol. F.eks så øker rissikoen for psykoser med ca 200%, når man røyker cannabis. Mens for alkohol, så øker rissikoen for psykoser med ca 800% for menn, og 300% for kvinner. Om man går igjennom all rissiko for psykiske lidelser, så kommer alkohol alltid værre ut, enn cannabis.
      Det er egentlig ganske enkelt. La oss si at man har invisterer mye tid og energi i en mening eller en følelse. Pluttselig så blir man konfrontert av en 40 år lang kohortstudie eller en metastudie, som forteller deg at alt det du trodde så sterk på, er fullstendig feil. De færreste av oss vil akspetere dette over natta. Når man blir møtt av slike ubehglige sannheter, så oppstår det en kognetiv dissonans og man vil automatisk begynne å kjempe i mot den nye informasjonen. Hvis man har drukket alkohol ofte og samtidelig vært svært nedlatene ovenfor cannabis brukere, så vil man naturlig vis kjempe enda hardere. Du tror cannabis gjør deg dum, alkohol gjør deg anda dummere. Du tror cannabis gjør deg psykotisk, alkohol gjør deg enda mere psykostisk. Du tror cannabis gjør deg ubrukelig, alkohol gjør deg enda mere ubrukelig o.s.v. All den dritten man har sagt om cannabis brukere, gjelder pluttselig dem selv. På grunn av folks intolerante holdningr, så har mange i dag gravd en dyp grop, som desverre mange ikke klarer å komme opp fra. Man kan enten beklage sine holdinger, eller man forsette å grave dypere. Men husk det, jo dypere du graver, desto vanskligere blir det å komme opp igjenn.
      http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961462-6/fulltext Hvis man går ned til figur 4, så vil man se at både drug specific og drug related impermant of mental function, er større for alkohol, enn for cannabis.

    38. kl 16.00.
      Ja, for du ser sikkert sykt sexy ut når du sitter på gamlehjem. Lol. Viste ikke at det var vanlig å sitte å flashe mage/ribbein der heller.

    39. Du er en så fantastisk flink blogger!! Jeg digger deg Sophie!:-))) ikke hør på de negative kommentarene, for det fortjener du absolutt ikke!!:-))) bare fortsett som du gjør, og du var dødsflink på mitt dansecrew! Du eide scenen!!!:-))))))

    40. Ingen har sagt at det betyr at man røyker, men jo..det er å vise at man støtter marijuana og er for hasj!
      Hvis man går med et bilde av IS-logoen på klærne betyr det at man er en Jihadist IS-kriger? nei, men det er å støtte IS.

    41. Hei, dette innlegget var veldig bra! MEN, når vi fikk vite om alkohol så gir du på en måte tips uten å vite det.. Jeg mener, du forteller om at det er lurt å legge sokker rundt flaskene og ha en genser for og skjule det. Det er litt dumt synest JEG.

    42. Alle som røyker weed blir en og samme personlighet- sløv? tuller du? Det er så mange der ut som faktisk finner seg selv ved å bruke weed. Det blir så feil å si det du skriver her, fordi weed har hjulpet så sinnsykt mange der ute. Jeg oppfordrer ikke til å bruke det, fordi for mange er weed bare ødeleggende. Jeg selv smoker ikke, men jeg vet veldig godt hvordan det fungerer, og det spørs veldig hvem du er som person om hvilken virkning det vil ha på deg. Noen åpner nye veier i livet og greier faktisk og se mer enn det vi kan tro.

    43. OI!!! En joint! Haha, da er du narkis om du drikker alkohol og kaller hasj dop. xD har røyket hasj i flere år flere ganger i uka (på bøtte) og har ikke merket noe psysisk eller fysisk. Sluttet for tre måneder siden nå faktisk, og føler meg fortsatt fin. ^^ ta deg en joint du, og ja det er litt ekkelt de første gangene, men det går over.

    44. I en god periode postet du “look like barbie, smoke like marley” i alle dine sosiale profiler. Synes det er en smule rart mtp det du sier om weed nå? Lekte du bare badass? 😉 Hadde vært kulere av deg å evt innrømme at du bare gjorde det for å virke fet. Vi er alle menneskelige, men å innrømme feil er faktisk noe av det som gir mest respekt, hvertfall i boka mi da! Men, synes du er ganske fresh uansett. One luv brotha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg