dag 5 & 6 i senegal

Siden sist jeg blogget har jeg rukket å få ett såpass sterkt elektrisk støt at laderen til kameraet mitt ble ødelagt i samme slengen og luktet svidd lenge på, vi har fått en firfisle på rommet og jeg tok på meg en shorts full av maur som beit meg. Herregud det var så ekkelt! Ført stakk det litt, og jeg kunne ikke forstå hvorfor, men så bare så jeg at det rant maur ned på lårene mine. . Da ble det mye roping! Ellers, hvordan var episoden av bloggerne igår? Jeg selv må vente med å se den til jeg er i norge, for dårlig nett her til å bruke sumo. . Men vil gjerne høre fra dere! 🙂 Ellers kan dere jo gjerne se reprisen klokken 21:55 på bliss idag! ♥

I går var første gang jeg kjøpte meg noe her (bortsett fra mat og vann), og det ble denne genseren for ca 30 norske kroner. Faktisk så hadde en gateselger den på seg, så ga vi han litt komplimenter for genseren og da bare vrengte han den av seg og sa vi kunne kjøpe den! Haha, slikt elsker jeg – fint med klær som har litt historie! Og så var den jo veldig kul, da. Må bare vaske den hjemme i norge så er den klar for bruk!

På søndag var første gangen på lenge hvor jeg ikke har hatt noe spesielt å gjøre her nede. Planen var derfor å  leie en firehjuling og kjøre på stranden, men jeg hadde bare euro og den såkalte “bankmannen” var ikke rundt i nærheten så da ble det ikke noe av. Jeg ventet på han hele dagen men da han endelig kom var det for sent. Anyways, jeg har drukket mye brus, denne på bildet under er den beste. Og ser dere hvor brun jeg har blitt eller!?

Jeg har gått til stranden. . Topp fra swimwear.no. Fikk nettopp vite at jeg er som modell på den nettsiden under bikiniguide HER, haha! Så kult! 

Brua vi må gå over lager til og med en ubehagelig knirkelyd når JEG går over, så dere kan tenke dere hvilken skrekk det er når vi går mange samtidig, haha. 

 

Vel framme på stranden gikk vi på beøsk til en av vennene våre her, og han har ett slags fugleskremsel i “hagen” sin, haha. Dette er riktignok for å skremme vekk onde ånder.

 Mathias sin fiiine tskjorte som han fikk hos meg etter USA – love it!  

Her sitter jeg inne i huset til han som bor på stranden, faktisk oppå senga hans. Her bor han året rundt! Det er ganske sykt, men altså hans normale hverdag hvor han ikke kjenner til noe annet. Han bruker dagene sine på å fiske, gå turer på stranden og røyke. . Men det er ekstremt hyggelige folk som er oppriktig gode og ikke bare er snille for å få solgt ditt og datt. De har aldri prøvd å få oss til å betale for noe eller kjøpe noe, og hjelper oss med alt mulig rart. Selv om vi møtte på en litt for ivrig og slitsom selger på vei fra stranden som nærmest tvang på meg ett smykke, men slikt er det veeeldig lite av.

 

Som jeg nevnte har det blitt en del venting på “banken” idag, så vi flyttet oss fra stranden og til hagen utenfor huset og solte oss videre der. Og ja, nå har jeg altså blitt solbrent. . Jeg er alt for opitmistisk når det kommer til hvor godt jeg tåler solen! 

Jeg har også koset masse med den søteste lille gutten her, som jeg har vist dere flere ganger tidligere. Jeg har aldri i mitt liv sett en så nydelig, søt liten baby før! Planen min er jo å adoptere og ikke få egne barn en gang i framtiden, kan ikke si jeg ble mindre motivert til det nå, akkurat! 

Jeg og Mathias får som sagt ikke så veldig mye tid sammen når vi er her, jeg gjør jo min “jobb” og han gjør. . vel, ikke så utrolig mye, haha. Så igår tok vi oss en liten gåtur sammen, vi var begge så utrolig trette og trengte å komme oss litt opp og rundt! Vi gikk rundt, snakket med utrolig mange (som vanlig, alle skal jo hilse) og jeg presterte å sette meg fast i ett gjerde full av piggtråder. Det var veldig morsomt i ETTERTID, men der og da følte jeg meg ikke så veldig høy i hatten. 

Just chillin’ 

Her har dere hva jeg hadde på meg på kvelden igår! Toppen er egentlig en kjole som kommer fra nelly HER, skjørtet er fra madlady.se og skoene er fra choies.com (reklamelenke nelly)

Vi har også lært oss å spille afrikanske trommer, og jeg får, tro det eller ei, veldig mye skryt for rytmen min! 🙂 

Ellers har dere planene for dagen som vist under her, stranden og forhåpentligvis får vi leid en firehjuling. Jeg MÅ bare si det igjen, forresten. Det er så merkelig å se alle de eldre, vestlige kvinnene med de unge afrikanske guttene de har som “kjærester” her nede! Helt sinnsykt! Kjenner jeg noen ganger blir litt flau over å være vestlig når det er på den måten, og det kunne ikke ha falt meg inn å finne på noe slikt. 

Internett har ikke funket på en stund, og jeg skal innrømme at det har vært ett irriterende stressmoment her nede for meg. Men nå har jeg endelig fått oppdatert, selv om mailen enda står ulest fra alle dagene jeg har vært her og jeg kan ikke akkurat si at jeg ser så fryktelig mye fram til å sette igang med det når jeg er hjemme, haha. Ellers var det utrolig hyggelig å lese de tilbakemeldingene jeg har fått på gårdagens episode av bloggerne så langt, jeg gleder meg til å se det selv! Tenk at neste uke er det over? Da er det aller siste episode, som varer i en hel time! Håper jo noen av dere blir å savne serien liiiitt, og føler dere har fått noe ut av å se på såkalt “hjernedød undernholdning” en gang i uken! 🙂

Haha, peeena! Fra gårdagens episode. Husk reprisen klokken 21:55 om dere ikke fikk sett igår! 

 

63 kommentarer
    1. I forrgie innlegg skrev du at du å Mathias ikke er kjærester? Det skjønner jeg ikke.. Trodde dere var sammen

    2. Jeg barer lurer, siden du er vegetarianer, hva er det du spiser der nede? Trodde kanskje at under slike forhold så har de bare kjøtt å spise, og kanskje ikke så veldig mye veggis-mat. Menmen, jeg bare lurer, er morsomt å se så store forskjeller 🙂 føler meg ganske bortskjemt her jeg sitter på skolebenken hver eneste dag, har et hus å komme hjem til osv.
      Keep up the good work, Sophie 😀

    3. Hallo SOPHIE !!!!! så episoden å den va rå artig, bynner også og like de andre bloggerne, marna var i las vegas og giftet seg, amazing. skjønte aldri hvorfor du fixa nesen, men nå er man blitt vant med den “nye” å den er jo bare perfekt :D!!

    4. Genseren du kjøpte var skikkelig fin! 😀 jeg fikk ikke med meg bloggerne i går men har tatt det opp så jeg får det med meg i dag eller ser det senere! <3

    5. så lenge den eldre damen fra norge og den kenyanske mannen er glade i hverandre, er vel det det eneste som teller? hva vet du om når du er 60 år, gammel, rynkete og alene, som kan lett skje i vår verden, at du ikke ville dratt et annet sted for å finne kjærligheten om den ikke fantes i norge? tenk å dømme folk på den måten uten at du kjenner noen av dem! for alt du vet kan de ha truffet hverandre på nett, som sååå mange gjør, blitt forelsket og funnet hverandre. i et annet land. big deal. hvorfor bli flau på andre vegne, like teit som at folk blir flaue over deg for alle de valgene DU har tatt i livet.
      jeg kjenner ingen som har dratt andre steder og skal forsvare det pga det, det blir bare ekstremt dømmende og sier mye mer om deg enn om dem 😉

    6. Ååh, trist at bloggerne slutter! Skulle holdt på litt lengre 🙂 Har vært underholdende!
      Har også vært sykt gøy å lese bloggen din nå mens du har vært i Afrika 🙂 Synes det er kjipt at du stresser sånn pga internett. Vi alle vet at det er verdt å vente en dag på et blogginlegg fra deg! Du mister ikke lesere/fans av den grunn 🙂 Kos deg, og blogg når du kan!
      Men jeg synes også at swimwear burde gi mer enn 10kr fra hver bikini, det er jo veldig dyre bikinier.. Så noen andre kommentere det på et annet innlegg.
      Ooog, jeg vet ikke hvorfor det irriterer meg sånn, flere har også kommentert det, at du ofte skriver “ett” istedefor “et” x) Bare en bagatell altså.

    7. Åååå ser jo helt fantastisk fint ut der nede, håper dere koser dere masse!!
      Så ufattelig kjipt at bloggerne slutter, ALLEREDE??!!, føler det bare har vært sånn 2 episoder? JAJA, har vært gøy så lenge det har vart, er jo garantert at du kommer til å få deg en egen serie snart, (i følge mitt hodet), så da får man bare se fram til det da! Gleder meg iallefall til siste episode ! 😀 kos dere masse videre !

    8. om det er hjernedød underholdning som blir savnet så begynner jo paradise i dag, så tror de klarer seg.. haha

    9. du blir flau over å være vestlig på grunn av disse eldre damene? tenk på alle her i norge som er flau over å være norsk på grunn av sånne som deg. det blir akkurat det samme.

    10. Hei, jeg har bare et lite spørsmål. Jeg ser jo det at du får mange likes på bilder på instagram osv.. Jeg lurte bare på om du kunne legge ut en video av mobilskjermen din etter at du har lagt ut et bilde. Varslene må jo bare strømme inn å jeg ville likt å sett hvor fort det egentlig går.
      Jeg digger bloggen din, stå på 😀

    11. Hei Sophie. Jeg har fått et litt annet inntrykk av deg etter at du dro ned til Senegal. Det begynte vell allerede da jeg begynte å se på bloggerne og man fikk se litt mer av hvem du egentlig er bak “barbiefasaden”. Syntes også det kom godt frem i gårsdagens episode at du ikke ville ha endret på nesen hvis det ikke var for all hetsen og drittet på bloggen, og det syntes jeg er så trist. Spesielt fordi jeg virkelig trodde at du opererte nesen pga det var noe feil som du uansett måtte rette opp i, det var jo det du skrev på bloggen, men i episoden virket det ikke som om det var helt sant og at du bare opererte nesen pga utseende. Jeg ser på ditt liv i “fame” og på mitt litt mer a4 liv, og ville aldri ha byttet det mot hvordan du har det, enda så mye du får opplevd pga bloggen. Og det mener jeg ikke på noen dårlig måte, men jeg ser på meg selv og for meg er det greit å se ut som jeg gjør selv om jeg ikke er noe spesielt fornøyd med utseende, men det er jo fordi jeg omringer meg med mennesker som syntes jeg er fin akkurat som jeg er, men pga bloggen blir du omringet av mennesker rundt deg som skal ha en mening om absolutt alt du gjør og hvordan du ser ut, det kan ikke være lett og du skal virkelig ha creds for at du fortsatt holder hodet høyt. Jeg syntes du virker som en godhjertet og fantastisk jente og det kommer frem uansett hvordan du ser ut. Og jeg vil også gjerne få sagt at du så helt fantastisk ut før du begynte å fikse på deg selv, og selvom du ikke syntes at det er noe spesielt å være en naturlig skjønnhet så var du faktisk det!

    12. Du er så utrolig heldig som får oppleve dette! Jeg har sinnsykt lyst til å gjøre noe sånt en gang jeg også! Det er veldig gøy å lese om dagene dine i Afrika og gleder meg alltid til å lese innleggene du skriver der nede. Du er et forbilde Sophie <3

    13. Disse kvinnene betaler mennene for å være ”kjæresten” deres mens de er der på ferie. Litt som mannlig prostitusjon, pluss at de faktisk må ”bry” seg om personen som betaler dem. Er helt fælt, leste en reportasje om det for en stund siden hvor de afrikanerene fortalte om det. Utrolig trist.
      Håper dere har det fint! Tror jeg hadde dødd om jeg hadde funnet ut at det var maur i shortsen min, det er verre enn edderkopper synes jeg hvertfall!

    14. At noen her kan støtte det vestlige, eldre kvinner gjør med svarte, fattige menn i hjemlandet deres er utrolig. Det er, som en over her kommenterte, akkurat som prostitusjon. Disse mennene har ikke noe annet å gjøre for å tjene til livets opphold, så de blir betalt av ensomme, single kjerringer for ha sex med dem og være med dem på ferien.

    15. Lurer på hva di folkene som bor der tenker om deg og hvem du er osv… Blondine med store pupper og blått hår. Jeg hadde følt meg så ukomfortabel om jeg ikke hadde hatt på meg mere klær der nede,noe som dekker litt mere over puppene liksom. Du burde vise litt respekt ! Dette er ikke er vanelig syden ferie sted… Virker som om du bare bryr deg mest om deg selv.. Du må ikke hele tiden se perfekt ut jente !

    16. jeg vil ogsó adoptere afrikansk baby, först for ó hjelpe den lille, og fordi jeg ikke har noe imot det, men je vil ogsó ha en egen baby med min elskling, er só nysgjerrig hva vi kan fó til, hvordan den kommer til ó ligne meg osv.

    17. Kan du ha spørsmålsrunde snart? For å få flere innlegg kan du jo ha varierte spørsmålsrunder, eks en gang er det om familie og privatliv, en annen er om trening og kosthold, mote og sminke, reise, skole og fremtidsplaner osv. Det hadde vært morsomt med svar i en videoblogg også så man får hørt stemmen din og hørt hvordan “humor” du har 🙂

    18. Jeg lurer på hvor lenge du har tenkt at dine fremtidige barn skal være adopterte, og hva som er grunnen til det?:)

    19. Ja,det lurer jeg virkelig på også:)
      Så grunn som du virker så skulle det ikke forundre meg om du har ønsker om det fordi barna er søte…
      Stakkars barn i så fall.

    20. hei sophie!
      vet ikke om du leser kommentarene du får når du er i senegal, men jeg bare lurte på om du kunne skrevet et innlegg om rykter? du har hatt det tidligere, der vi har sendt inn forskjellige rykter om deg og du har svart på om de er sanne eller usanne. haha, håper du forstår hva jeg mener 🙂
      Såg forresten bloggerne i går, og jeg blir bare mer og mer inspirert av deg! you go girl!

    21. er så utrolig rørende å se bilder av de glade barna som er takknemmelig for det de har, og faktisk setter pris på noen fargeblyanter i motsetning til barna her i Norge som blir lei seg fordi de har for få likes på bildene sine.. håper du koser deg mye de neste dagene, og btw den genseren var dritkul, åååh misunner deg!

    22. HEJ PÅ ER UNDERBARA MÄNNISKOR!
      VILL NI VARA MED OCH GÖRA VÄRLDEN TILL EN LITEN BÄTTRE PLATS?
      JAG OCH TRE ANDRA BEDRIVER EN IDEELL ORGANISATION I UGANDA DÄR VI FRÄMST HJÄLPER UTSATTA BARN SOM VARIT MED OM MISSHANDEL, UTNYTTJANDE ETC.
      DELS TILL SKOLGÅNG MEN OCKSÅ OMSORG OCH KÄRLEK. VI HAR IDAG 23 BARN SOM GÅR I SKOLA OCH FÅR EN UTBILDNING.
      VI HAR INTE NÅGRA MELLANHÄNDER OCH EFTERSOM ORGANISATIONEN ÄR SÅ PASS LITEN SÅ GÖR VARJE KRONA SKILLNAD!
      KRAM
      LÄS MER:
      HEMSIDA: MWAMBIKE.DAGSDEBATT.SE
      FACEBOOK: https://www.facebook.com/MwambikeProjektet
      BANKGIRO: 182-3681

    23. Jeg så på episoden i går , det så brutalt ut med nesen , men det det vel ? Ble litt skremt , tror ikke jeg tørr noe sånt selv . Ble lei meg når du skrev at det er siste episode , jeg vil se mer ! Skulle ønske det varte ut året jeg – haha .
      Syntes du ser fantastisk ut med det nye håret Sophie , synd det ikke var så populært på bilder , men håper du velger som du alltid gjør ellers – å være deg selv å drite i hva andre sier . Men skjønner at det er kjedelig når det kommer i vei for jobb og samarbeidspartnere !
      Gleder meg til du kommer hjem og blogger mer igjen , selv om jeg syntes du er flink til å oppdatere og oppsummere dagene når du er såååå langt unna , skjønner at det kan bli vanskelig . Skal bli godt å høre mer når du kommer hjem 🙂
      Ser ut som dere har det helt fantastisk , og håper du koser deg i godt selskap og at dere har det bra der nede 🙂 Nyt resten av oppholdet !

    24. Til Silje!
      du virker like lite opplyst som anonym lenger opp. det er klart at noen blir misbrukt osv, og at slike ting ikke er rett, men det blir for dumt å dra alle under en kam og si: SLIK ER DET. det finnes x antall eldre vestlig damer, vestlig menn, afrikanske damer/menn, asiatiske damer og menn osv osv som finner yngre/eldre menn/kvinner i andre land som IKKE ER PROSTITUSJON. det skjønner vel allesammen?
      det som mentes med det øvre innlegget var å ikke dømme folk UTEN å kjenne til saken.og nå blir clue her i denne til de som ikke forstår det, ikke dra alle under en kam. lær dere å tenk litt selv uten å tro på ALT som media serverer deg, alt stemmer ikke i media heller.
      da høyre vant valget ble det skrevet om i x antall utenlandske aviser at Norge støttet Breivik sin handling ved at Høyre ble valgt. stemmer dette? de fleste ville sagt nei.

    25. opps, selv om du strekker deg aldri så mye ser vi at du er blitt litt rundere!
      Bottolf er finere og hun har 2 barn! lattiss ass!
      Mvh, Per

    26. Har du gjort noe nytt med bloggen din? Etter du dro til Afrika så har nettleseren krasjet hver gang jeg har gått inn på bloggen din, kommer opp en melding om et program som er på bloggen som ikke kan bli spilt av på pcen? Ikke vet jeg, er ingenting man kan installere hvertfall. Tenkte bare å si ifra :)..

    27. Kristin: Nå har jeg aldri sagt at dette gjelder alle heller, men dette er et stort og kjent fenomen i afrikanske land. Det er sikkert NOEN 20 år gamle svarte menn som er hodestups forelsket i Fru Fransen på femogseksti, men det er et lite fåtall. Man skal være skeptisk til det som skjer der nede for dette er et stort problem som er verdenskjent og har vært det lenge. Jeg tror heller det er DU som er lite opplyst om du påstår at kun fåtallet av de parene som dette gjelder blir betalt. Da er du i så fall veldig naiv og litt for godtroende.

    28. Liker at du står for det du mener, og selv om du har fått mye dritt mot deg.. Sterk av deg! jeg har også sluttet å bry meg om hva andre skriver på nettet lengre. Det er utrolig at folk klarer å skrive stygt bak tastaturet, men tør de å si det samme i virkeligheten? Svaret er nei. Jeg har huskeregel og det er at hvis jeg skulle skrive noe dritt, skulle jeg også si det samme i virkeligheten. Har man ikke noe fint å si, så hold kjeft heller. Ingen som er interessert i å høre på dritten uansett.
      Enkelte, eller mange jeg er flau over når det gjelder nettvett. Leser om deg, selv om jeg er ett-to år eldre enn deg, men føler du skriver er aktuelt for målgruppen 🙂 jeg trodde folk skulle være litt “snillere”, forsiktigere etter da Voe sluttet å blogge. Men neida, da har det gått i glemmeboken.
      Har opplevd at selv om man må ha facebook for å kommentere på enkelte sider, DA slenger folk dritt uansett. Det er helt utrolig! Er ikke folk flaue over at de slenger dritt åpenlyst og MED identitet på nettet? :O Menmen 🙂 nyt dagene, og gleder meg til å lese mer. 🙂
      jeg driter i folk på nettet, ettersom det ikke er så viktig. De tør ikke si det samme til meg i virkeligheten, så so what liksom? Pyse feiginger!

    29. silje:
      ta en titt på det første du skrev og spåkbruken din i den teksten, så burde du skjønne at folk reagerer. du foreslo ikke, du konstaterte at slik er det.
      det er sunt å være litt skeptisk , men skal ikke la det overvinne alt man tror heller.
      jeg skrev på ingen måte at det kun er fåtallet som ble betalt, ser ikke helt hvor du så det (?), jeg skrev, and I quote; et er klart at noen blir misbrukt osv, og at slike ting ikke er rett, men det blir for dumt å dra alle under en kam og si: SLik er det.
      så da kan jeg ikke være naiv eller godtroende for ting jeg ikke har sagt. du misser helt pointen med det jeg skrev og henger deg opp i feil ting. jeje. vi er alle forskjellige og godt er det 😉
      dette er ikke noe å diskutere. jeg sa kun ikke dra alle under en kam. tolk det som dere vil! adios!

    30. herregud, adoptere istedenfor å få egne barn? håper det bare er umoden tenårings snakk. bare idioter som adopterer hvis de fint kan få egne barn.. så bør du kutte ut vegetar livet ditt, det er ikke sunt for huden eller immunforsvaret. du går glipp av et sunt liv 🙂

    31. Du ser flott ut Sophie elise 😀
      Er ikke innom bloggen din så ofte, men jeg må si jeg beundrer deg for alt du får til 😀
      Håper du har det bra!

    32. hei sophie hvis du er i nerheten av dansegruppa intens så lurte jeg på om jeg kunne få en autograf av deg. siden farmor er solveig som er med intens. hvis jeg kan få kan du plizz gi den til henne

    33. Det er faktisk helt fascinerende og ganske enkelt skremmende hvordan enkelte viser et behov for å kritisere A-L-T som de kommer over. “bare idioter som adopterer hvis de fint kan få egne barn.. ”
      Bare idioter som sier det! Det å adoptere er en fantastisk ting å gjøre for et barn og skulle gjerne ønske at flere ville gjøre det! Regner ikke med de hadde kommet med den kommentaren hvis det ikke bare var en unnskyldning for å kritisere deg 🙂

    34. Jeg….er…..sjokkert?! Ja…jo…. Det er faktisk litt det jeg er! Jeg har lagt merke til tidligere at det finnes mennesker som er negative til adopsjon dersom foreldre fint kan få egne biologiske barn, men denne kommentaren: “herregud, adoptere istedenfor å få egne barn? håper det bare er umoden tenårings snakk. bare idioter som adopterer hvis de fint kan få egne barn.. ” tyder på en mangel på refleksjon og normal intelligens. Det kan neppe være særlig godt gjennomtenkt. I verden i dag er det flere millioner barn som er foreldreløse, som blir misbrukt, som sulter og som lider. Når vestlige mennesker bestemmer seg for å adoptere SELV OM de kan få egne barn, så bestemmer de seg altså for å sette sene egne biologiske behov til side for å redde livet til et barn som virkelig har behov for å komme til en kjærlig familie. De som bestemmer seg for å adoptere velger faktisk å ta et steg for å rette opp i noen andre sine smertefulle feil (hva de nå enn har ført til at barnet ble foreldreløst) og hjelpe det/de uskyldige barna som sitter igjen. Det er få valg jeg har større respekt for enn det valget Sophie-elise snakker om i dette innlegget. Hadde jeg selv vært tøff nok til å gå igjennom den langvarige og slitsomme prossessen det er å adoptere, så skulle jeg faktisk ha gjort det samme selv. Skam deg, Vikingpower! Sophie-Elise. Jeg håper virkelig at du klarer å holde på den drømme og får satt den ut i livet engang, for selv om du ikke forandrer hele verden ved å adoptere et barn, så forandrer du verden for det ene lille barnet! Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg