Tips for og gå opp i vekt?

Hei! I går skulle vi som sagt egentlig på stranden og grille men ble til at vi heller kjørte på spontan hyttetur! Riktignok ble vi ikke der lengre enn et par timer fordi noen av guttene tydeligvis ikke eier sosiale antenner.. Altså, de satt seg med bordet og spiste, tente lys og greier mens vi bare satt i stua som noen idioter, fikk ikke invitasjon om hverken mat eller plass ved spisebordet liksom. Haha ja og om dere leser dette, 2 bad. Slik skal det ikke være og det var vi alle enige om, haha. Kleineste øyeblikket i mitt LIV.. Så vi stakk derifra ganske fort og kjørte til byen for og kjøpe junkfood, tror aldri jeg har smakt en så god burger før! 

Forresten, på Hove gikk jeg ned 4 kg og det er ikke bra for meg siden jeg veide såpass lite fra før av. Jeg trenger DESPERAT og gå opp i vekt! Jeg spiser hele tiden, ligger bare og slapper av mens jeg dytter i meg potetgull, spiser sjokade på hver brødskiv, junkfood så ofte som mulig men det funker jo ikke!? Jeg vil bare gå opp de 4 kiloene igjen slik at jeg kan begynne og trene, savner det noe sinnsykt. Så noen tips? 

Guttene grillet ute mens vi jentene satt inne, haha.. Hvorfor er det sånn? Jenter hører liksom til på kjøkkenet ( i følge gutter) men med en gang man skal grille så er det guttene sin oppgave..?

204 kommentarer
    1. Et veldig bra tips for å gå opp i vekt er å spise fet mat rett før du legger deg, kjenner noen som skal gå opp i vekt og de mente at det hjalp veldig! 🙂

    2. Prøv proteinshaker å sånn:-) jeg har hørt det skal funke, men da må du selvfølgelig trene samtidig 🙂

    3. Hun venninen din Lotte er seriøst perfekt! DRØMMEUTSENDE UTEN TVIL!
      Men du kan vell spise enda mer enn det du gjør å slutte å trene og ikke bevege så masse på deg, lykke til! 😀

    4. Prøv sånne proteingreier som er laga for å gå opp i vekt! proteinpulver ellernoe, vet ikke om det funker da, men man kan jo alltids prøve:)

    5. Det spise usunt for å gå opp i vekt hjelper nødvendig vis ikke, for mye av det er lett fordøyelig. Spis heller sunt og litt tungfordøyelige matprodukter, og prøv å få i deg litt mer kalorier og karbohydrater enn det man egentlig trenger. Det funker mye bedre enn junkfood 🙂

    6. Drikk masse vann og spis REIN mat! (altså mat som er sunn, men som inneholder mye næringstoffer, fett, karbohydrater og proteiner!) I junkfood er det veldig lite næring, noe som gjør at du faktisk ikke legger på deg, for det er næringen, overskuddet av næringen som gjør at du går opp! så spis masse kjøtt, grønnsaker, fisk og frukt! spis til du sprekker og husk mye væske, lover deg du kommer til å gå opp 😉
      og du får mye mer energi av den maten enn det du får av junkfood 🙂

    7. for å gå opp i vekt nytter det ikke å stappe i seg masse godteri å junk, som ikke eier nering. Da vil cellene dine sulte. Du må spise sunn å proteinrik mat med gjevne mellomrom for å gå opp i vekt. 🙂

    8. Spis mye, men sunt. Usunn mat legger seg bare som fett inni deg, ikke under huden! Usunn mat gir større risiko for blodforkalkning og andre hjerte- og karsykdommer.

    9. Hvorfor har du slutta å smile på bildene dine? Du var jo så fin da du smilte forrige uke og sånn!:)

    10. Det er ikke bra at du spiser usunt selv om du er tynn. Det kan legge seg i bloet ditt og ikke på kroppen. Dette fettet blir du ikke kvitt. Spis mye sunn mat. Det er ikke lurt og jogge men trene styrke om du må trene.
      Er ikke sikker på om dette er riktig men leste det i ett blad 😉

    11. For å gå opp i vekt burde du spise før du legger deg 🙂 men du burde ikke spise så veldig mye usunt heller, fordi da kan du bli feit, istedet for å legge på deg. Men om du bare spiser før du legger deg, blir det lettere for deg å gå opp vi vekt 😉

    12. Spis mye, spis deg syyykt(!!!) mett hver gang! du må spise mer enn 2000 kalorier per dag for å legge på deg , det vil sa si at du må få i deg 2500 kalorier hver dag 🙂 Hvis du er i mye fysisk aktivitet må du spise mer enn 2500 kalorier for å gå opp i vekt 🙂 lykke til! 🙂

    13. Jeg anbefaler deg helst å gå til en ernæringsfysiolog, for å få de rette tipsene 🙂 Det er viktig at du ikke spiser alt for mye usunt, da dette ikke er bra for blodårene dine. Hvis du spiser mye usunt, så legger du også bare på deg fett, noe som du sikkert ønsker å trene bort i senere tid. Et tips jeg har for å gå opp i vekt er å trene muskler 🙂

    14. Ikke spis drittmat, men oppsøk ernæringsfysiolog (jobber som oftest på sykehus) som kan hjelpe deg med å sette opp en plan med RIKTIG mat som kan hjelpe deg. Jeg går under oppfølging der nå for å få opp antall kalorier på en dag 🙂
      Lykke til<3

    15. google! masse bra tips! men det er ikke rart du ikke legger på deg av slik mat, og uansett er det jo helt feilernæring! Du trenger ordentlig mat. Du må nødvendigivs ikke spise MER, men riktigere ifht i gå opp i vekt.
      Det som er skummelt med å gå opp i vekt ved å spise junkfood er at det plutselig kan “løsne”, slik at du går opp ikke bare 5 og ti kilo, men mye mye mer, selvom du spiser lite junkmat, forbrennnga blir helt ødelagt.. Regner med at det er det siste du vil 🙂

    16. Spise mye mat, men ikke for usunn mat om du skjønner! Og i tilllegg kan du jo kansje trene styrke?:)

    17. Kjøp deg en Dahlblads gainer explosion 🙂 Protein som øker vekten din, men ikke overdriv. Begynn med 1 scoop, også kan du fortette med 2 scoops, men ikke noe spesielt mer enn dette. Daglig.

    18. Små, hyppige og energirike måltider og drikker
      Berik maten med fett og energirike produkter
      Unngå magre lettprodukter og energifattig drikke

    19. spis masse kjøtt, kylling, egg og ja.. bare proteiner!! hjelper som faen. Har gått opp 5 kilo på det. Bare ikke stapp i deg jævla mye usunt og karbohydrater

    20. For å gå opp i vekt skal du helst ikke spise så mye junkfood, fordi man merker ikke at man blir større på utsiden men på innsiden. Du blir rett og slett bare feit inni deg, og dette kan gjøre at du kan få blodpropp. Sliter selv med å gå opp i vekt men for å gå opp i vekt skal du spise mat med mye proteiner. Det vil si . fisk, egg, kjøtt, poteter og andre grønnsaker osv. og ikke spis så mye av gangen, små måltider flere ganger daglig

    21. Spis nøtter, avokado og andre typer grønnsaker og mat som er rikt på fett, kalorier og karbohydrater 😉

    22. for å gå opp i vekt fikk jeg beskjed om å slutte å spise sjokoladepålegg, gir dårlig næring, spis heller ost,salami,leverpostei osv.. Du burde også spise en banan ogeller drikke yt eller sjokomelk etter trening.

    23. Spis peanøttsmør rett fra boksen da går du opp i vekt garantert. Det er over 600 kalorier pr 100 gram, skulle holde i massevis.

    24. Jeg har spist mye usunn mat i to uker nå og jeg har lagt på meg 2-3 kg , men det er ikke sunt for kroppen …

    25. Mange usunne tips her ja. Jeg vil rett og slett bare anbefale å spise sunn og variert mat, og trene som noen sier for å bygge muskler. Det er bedre det enn å spise masse usunn mat. Du må ikke bare tenke på vekten, på tallet. Men at du også skal være sunn, og ikke tette igjen årene, hvis du vil tenke framover liksom. Og få et sunt og godt liv 🙂

    26. Nej, nej, nej, nej. Å spise junkfood og mye usunn mat er FEIL metode. TREN STYRKETRENING! Muskler er tyngre en fett, derfår bør du trene opp musklene dine! Mange som vill gå ned i vekt blir frustrert når de trener masse og går opp i vekt! Dette er nettopp fordi fettet blir til muskler. Denne metoden vill hjelpe deg til en sunn kropp, men du vill fortsatt gå opp i vekt 😉

    27. Spis naturlig norsk mat, tren styrke og ha en tid du legger deg og en tid du står opp fast selv om det er ferie og sov minst 7 timer om natten og ikke sov noe om dagen, lykke til 🙂

    28. jeg merka jeg ble jævla provesert når jeg leste det du skrev om at du hadde gått ned fire kilo de dagene på hove. det går ikke an! jeg vet sikkert at de ikke går an.

    29. Spis nøtter, d hjælp meir enn junkfood, potetgull og sjolokade 🙂 Så spis heller nøtter/ nøtteblanding når du e små sultn istede før å spis potetgull og snær 🙂 D e sunt og d e høy fettinnhold, d hjalp iallefall mæ når æ vil gå opp i vækt, æ slit me samme probleme ;p
      Du kan åsså ha nøtteblanding me sjokoladebita, rosiner, tørka frukt.. Så å sei d du vil ha i nøtteblandinga di 🙂 du kan åsså ha peanøtter og nonstop ilage vanijeis, d hjælp og litt, sia kræmis e så å sei laga av fløte og d e meir fett i enn lætt is og snær 😀

    30. Muskler veier mer enn fett, så potetgull og junkfood hjelper nok ikke stort 😉 Tren styrketrening, typ knebøy, markløft og andre gode styrkeøvelser, drikk vann og spis ren, proteinrik mat: mye kjøtt og grønnsaker!

    31. tror kanskje guttene liker å grille fordi det liksom er litt spennende, det er ild og kull og det er kanskje litt farlig, haha, tror de syns det er litt kult, er liksom ikke så farlig å smøre seg en brødskive på kjøkkenet. det er hvertfall det jeg tror! (:

    32. spis sunnere kallorier, knekkebrø me masse fiber, banan, kylling, avokado, nøtter ,tørket frukt, jelper og og spise litt mindre måltider oftere, og før du legger deg;D;D

    33. Ser ut som alle “der oppe” er veldig glade i extensions. Og altfor mye selvbruning. Kan dere ikke være naturlige? Folk gjør selvfølgelig som de vil, men det er trist at noen må gjøre seg mest mulig falsk i utseende for å gjøre seg “pen”. Dere er helt sikkert mye penere uten falske greier…

    34. hahaha, vet ikke om du kommer til å lese dette en gang meeen:
      Prøv å spise fem måltider om dagen, frokost, lunsj, noe i mellom lunsj og middag, så middag og kvelds. Og det er viktig at du spiser gode, sunne og mettendes måltider.
      Det vil som oftest ikke funke å baaare spise junkfood, men heler prøve å spise godt av det som er sundt med kost fiber osv og som er bra for kroppen ^^

    35. Jeg var undervektig hele livet, og prøvde alt fra weightgainer pulver osv. klarte det aldri.
      Så begynte jeg på antidepresiv, remeron-s. og den gjorde noe med forbrenningen min – slik jeg klarte på 1mnd gå opp 10 kilo. det var lett å gå opp i vekt, men jeg ble ikke overvektig fordet – lett å stoppe opp hvis du vil liksom.
      har lest at du sliter/slet med depresjon, så mitt tips er remeron-s

    36. Det er jo ganske individuelt på hva folk går opp i vekt av. Jeg blandt annet kan bare se på en burger og gå opp noen gram. Du derimot har nok et problem mange av venninne mine har også… Du spiser for mye TOMME kalorier og karbohydrater. Istede for å spise en burger, som er full av dette, anbefaler jeg tre brødskiver (grove) og KJØTTPÅLEGG. Du som ikke legger på deg så lett, bør spise mat som holder lenge (og derfor spise ferre måltid!)
      4 måltid bør du holde deg til. Da er ikke godteri et alternativ! Brød, pasta og kjøtt… Og ikke spar på smøret!
      Godteriet som du spiser, legger faktisk de ferreste på seg av. Smågodt inneholder så og si 0 g fett, og lite karbohydrater.
      Røyk og snus (også på fest) mister en faktisk natur av, og noen kan reagere med høyere forbrenning!
      Håper dette var et greit svar da!:) hehe

    37. Så sinnssykt irriterende at å gå ned 4kg finnes det den ene etter den andre oppskriften på, men å gå OPP? Det er ikke bare bare altså! Kommer meg ikke av flekken selv, selvom jeg virkelig prøver så godt jeg kan. I teorien. MEN nøtter er sunt og godt! Jeg har fått innført 100 g hver dag. Vet ikke om det hjelper så voldsomt, men litt 😉

    38. En måte å gå opp i vekt på er å spise en boks med nøtter om dagen I tillegg til det du normalt spiser 🙂
      Da går du opp i vekt på en sunn måte fordi det er kun sunne fettsyrer og masse kalorier 🙂

    39. Digger bloggen diiin !! <3
      Viss du vil gå opp i vekt børr du spise junkfood ! Det legger du på deg fort av ! Du børr trene sjølv om du spiser usunt ... IKKE spis så mye potetgull,sjokkolade, godteri OSV . Da ka du få diabetes ... de er ikke så bra... Du trenger ikke omm å Drikke sååå mye brus heller ... Drikk vatn og vatn med smak ! Det er de mest usunne vatne du kan drikke ... ; ) Håper dette hjalp får deg . 🙂 P.s : Ikke beveg deg like asse som du gjør 😉 🙂
      MHV Emilie 🙂

    40. Spis mat oftere enn du pleier og masse. Stå gjerne opp om natten og spis enda et måltid. Håper du klarer det Sophie, stå på!

    41. Du må spise kcal-rik mat, SOM ER SUNT! Spiser du bare dritt, legger seg fettet på organene dine og i blodårene. Og det vil du virkelig ikke. Spis mye nøtter, rosiner, rent kjøtt (kylling, svin, biff) og poteter og ris. Viktig å ikke få i deg for mye transfett (som du får i deg av f.eks. pomes frites, og andre ting), men få i deg sunt fett som fisk, omega 3 osv 🙂 Spis ihvertfall 4-5 måltider om dagen, og spis deg METT! Gjerne tren TUNG styrke, da får du mer muskelmasse og vekta di går opp littegrann uten at du legger på deg fett. For det å være tynnfeit er ikke fint 😛

    42. En dag hadde jeg spist masse sjokolade og sånt. Jeg gikk faktsisk ned i vekt det. Flere av vennene mine har gjort det samme. Grunnen er at man får fett av det. Musklene går lizzom litt bort. Muskler veier mer enn fett. Så hjelper kanskje å trene muskler for å gå opp i vekt. 🙂

    43. Bre spis sunt og godt når du e sult, og stopp når du e mett me en gang (lytt til magen). Og begynn å træn max 20 min om dagen (me kjempehøy intensitet).
      lykke til:)

    44. Bare spis og gjør det motsatte som er bra for kroppen. Som å ikke lee deg så mye/gå turer, spis lite men ofte, spis mer usunt enn sunt. Det er de beste tipsa til å gå opp;) mamman min er lege, så tro meg, jeg vet det 🙂

    45. Jeg har ikke så mange andre tips enn at du rett og slett må begynne å spise mer og sunnere (for eksempel nøtter), for å spise mye junkfood gjør bare at det legger seg på organene dine, og kan gi deg problemer senere i livet.

    46. Vet ikke noe om det her, men jeg har hørt at man ikke skal bare spise snop og junkfood og bare ligge på sofaen for å legge på seg, ALT legger seg på magen(har jeg hørt)! Jeg tror det heller hjelper å spise skikkelig fet mat, med masse kalorier?? Og muskler veger jo mer enn fett, så da kan jo kansje hjelpe å trene armer, lår og legger sånn at de blir større? 🙂

    47. Hei!
      Jeg må gå opp litt til i vekt siden jeg har vært innlagt for anoreksi før blabla. Det er bare snakk om 1,5 kg, og det klarer jeg faktisk fint!
      Min metode er å telle kalorier, men det er jeg stuck i fra før av, og det er noe man absolutt ikke burde gjøre, for det tar litt over hverdagen din og friheten din for å si det sånn.
      Men tips er å spise sunt (og usunt egentlig er jo den beste snarveien), ikke trene kondisjon men kun styrke hvis du skal trene da. Og spise 6 måltider om dagen som er stooore!! spis om natten hvis døgnrytmen er fucked. Hør på meg, jeg har peiling faktisk!
      9000 kalorier er 1 kg, og man forbrenner i gjennomsnitt 2000 kcal på en vanlig hverdag. Det varierer etter høyde, alder og vekt i muskler, men ikke såå mye så alle forbrenner ca 2000 hver dag. Men når 9000 kalorier er 1 kg så er jo 900 kalorier 1 gram. DET vil si at hvis man spiser da 2900 kcal hver dag, så ville man gått opp 100 gram hver dag. Men det er nesten fysisk umulig uten å kaste opp…
      Så 2300-2400 kcal hver dag ville vært bra, da går du opp 100 gram på 2-3 dager!
      300 kalorier kan være tre glass med lettmelk, juice eller brus, en litago eller en god morgen yoghurt + et halvt glass med drikke. Eller en halv 70 % kakao sjokoladeplate.
      Jeg kan gi deg kostlista jeg hadde før som inneholdt 2300 kcal ca:
      Frokost: En tallerken med havregrøt laget med helmelk med sukker og smør.
      Lunsj: To glass drikke (lettmelk, juice osv) og to brødskiver med pålegg.
      Mellommåltid: En god morgen yoghurt og et halvt glass drikke.
      Middag: En normal porsjon middag.
      Mellommåltid: 1 og en halv banan + 2 dl melk + litt vaniljesukker og isbiter (milkshake <3)
      Eller en stor skål med frokostblanding med syltetøy til.
      Kveldsmat: To glass drikke og to brødskiver med pålegg.
      Tips til pålegg med mye kalorier:
      Nugatti og alt slags sjokoladepålegg osv
      Peanøttsmør
      Kaviar (faktisk)
      Egg (men veldig mettende så anbefales ikke hvis du skal gå opp i vekt)
      All slags ost (hvitost, brunost, taffelost) bortsett fra smøreost.
      Også burde du bruke mye smør på brødskiva, ettersom det gir mange kalorier. Helst ikke lettsmør siden det inneholder dobbelt så lite kalorier.
      Potetgull og godteri er når man skal ty til lette løsninger. Det er bra å spise iblandt, men gir jo lite næring. Men hvis du vil være usunn, så er det jo bra løsninger, spesielt potetgull, da (bare prøv å velg den fra kims, for den har kun sunt fett!!!)
      Hilsen Lena <3

    48. Skal du opp i vekt på en sunn måte må du få i deg dobbelt så mye kalorier, som det du forbrenner, hvertfall. Om du har prøvd junkfood og dritt noen dager nå og det ikke fungerer, ville jeg prøvd sunnere mat. Sunn, fet mat. Spis noe ala lavkarbo, bare at du i tillegg spiser rikelig med karbohydrater. Da er du garantert å gå opp i vekt. Ikke vits å spise potetgull og godteri hele dagen, kroppen får jo ikke næringen den trenger, i tillegg legger du tydeligvis ikke på deg av det 🙂
      Utrolig fin og naturlig pose på øverste bildet btw, Sophie 🙂 Mye finere enn de stygge smilene til venninnene dine. LOL

    49. du kan jo prøve herbalifeshake.ei venninne prøver å gå opp i vekt og drikker en shake mellom måltidene. Herbalife kan også brukes for å gå ned i vekt, men forskjellen er at da bruker man det som måltidserstatter i og med at det er et helt måltid. Drikker man en shake som mellommåltid, så får man i seg all næringen man får til et vanlig måltid og da går man opp i vekt over tid. Du kan jo også ta kontakt med Lene Hansen (lenehansen.blogg.no) som distibruerer herbalife og gir kostholdsveiledning. Venninna mi fikk hjelp fra henne, eller du kan ta kontakt med en ernæringsfysiolog selv om det kanskje koster litt. Jeg vil jo si det er verdt det i og med at det kanskje er litt sunnere å være tyngre enn det du er hvis du skjønner? Digger bloggen din forresten, og du har utrolig fin kropp til å være så lett og slank 🙂 håper du blir fornøyd med vekta di etter hvert 🙂

    50. Du trenger ikke bare spise junkfood. Spis flere kalorier enn det du forbrenner. Spis sent på kvelden. Aldri vær sulten, haha.

    51. Spis sunn næringsrik mat. Jeg tror det hjelper bedre en junkfood, i allefall hvis du har høy forbrenning. Kanskje spise litt av begge + trene muskler. Jeg aner egentlig ikke. Har samme problem som deg..

    52. Spis ordentlig mat. Spis litt mere godteri/snacks enn du bruker. Jeg tror det skal funke? Er ikke akkurat ekspert på disse områdene 😉

    53. Sophie du! Hvis du bare spiser junk for å gå opp i vekt, og så begynner å trene, så vil de kiloene trille av deg igjen. Den riktigere måten er å trene opp muskler(styrke) og spise protein og næring slik at du får bygget opp musklene etter trening. Muskler veier mer enn fett, så under hove og under dine late dager hvor du går ned i vekt, så er det muskelmasse du mister.

    54. Det er bedre å spise masse sunn mat om man skal gå opp i vekt, eller bacon osv. Junkfood ødelegger magen din og du blir mer slapp..

    55. Hehe, egentlig så er det ikke så vanskelig, du må rett og slett spise mer enn du forbrenner 🙂 du kan f.eks bruke en kalorikalkulator for å finne BMR (hvor mye kcal kroppen din trenger bare for å holde organene dine osv i gang). Så legger du på hvor aktiv du er, og da kan du enkelt se hvor mange kcal du må spise for å gå opp i vekt.
      Du kan like gjerne spise grandiosa og drikke sjokomelk, så lenge målet ditt er å “bulke”, og da er det veldig lurt å trene styrke i tillegg til å spise MYE. Da mener jeg IKKE å løpe 1 mil på tredemølla, eller å knø med lette vekter på tullemaskinene oppe på flex, men tung styrketrening med manualer og vektstang. For eksempel knebøy, markløft,benkpress, forskjellige varianter av roing, dips, chins, hip thrust, millitærpress osv.
      Ved å gjøre dette, vil du kunne gå opp i vekt og samtidig bygge muskler 🙂

    56. du kan jo trene selv om du har gått med 4 kilo, hvis du tar styrkeøvelser istedenfor å jogge osv, så går du ikke ned i vekt men holder på former og muskelene dine.

    57. tror det er viktig å spise riktig, altså ikke så mye junk. hør med legen din eller på apoteket 🙂 raske karbohydrater er aldri sunt. fins mange fete mat typer som også er sunne

    58. Det handla jo om å få i sæ rette karbohydrata. ikke spis godteri osv, da hjelp ikke. spis heller ordentlig mat med mye protein 😉

    59. Hvis du vil gå opp i vekt så må du spise mer sunn mat. Når du har så høy forbrenning så er du ikke sånn som mange andre at du går opp i vekt av junkfood og usunne ting, fordi dette ofte er raske karbohydrater og det forbrenner du nesten med en gang. Du må spise mye sunn mat, og så er det sikkert lurt å snakke med en PT eller lege. Misunner deg egentlig litt, jeg har motsatt problem…

    60. bare så du vet det, så går du mye opp i vekt av og trene styrke! det er fordi muskler er det i kroppen som veier mest, og har du en bra beinbygning vil vekta di gå opp uten at det vil se ut som om at du har anoreksi, du vil bare få en mere veltrent kropp med litt muskler på. og for deg som enda er så ung hjelper det ikke at putter i deg mye dritt som junkfood osv. du må spise lite, variert, ofte og sunt. det er fordi kroppen din enda ikke er ferdig utviklet enda og du forbrenner bare all den dritt maten du får i deg, men det er selvom ikke sunt, du får kviser og uren hud av det og det kan føre til sukkersyke eller diabetes 2… og den dagen du fyller 20-25 + så vil du se at kiloene bare vokser og vokser! men vist du begynner og spise sunt,grovt,variert,ofte osv nå, da får kroppen din i segall den neringen og proteinene den trenger til og få deg opp i en normal vekt.

    61. Serr! Slutt og lage duckface, det ser jo faktisk helt for jævlig ut!!
      Du må smile, du er mye penere då Sophie 🙂

    62. Du gir uttrykk for at du er en av de personene som aldri går opp i vekt uansett hva du spiser. Jeg leste noen av kommentarene her som skrev at du må spise masse godt og ikke trene. DET ER HELT FEIL.
      For at du skal kunne klare å gå opp i vekt må du ha i deg proteiner og SUNT fett. Egg, all slags kjøtt, fisk og nøtter er noe som du bør ha i kostholdet ditt.
      Dette er mat som hjelper deg opp i vekt på en sunn måte. Men bare dette er heller ikke nok. Muskler veier mer enn fett. Så du må også trene, for å skaffe deg muskler. Du må både trene styrke og kondisjon.
      Å gå opp i vekt for en person kan være like så vanskelig som å gå ned i vekt for en annen person. Men svaret på begge disse problemene er å ha en sunn livsstil og både med mat og med å trene regelmessig.

    63. e no bare å spis masse dritt me mye kaloria og ikke træn 😉 kan du lage fleire innlegg om mås ongen, den va jo nydeli

    64. – Det å dytte i deg junkfood er rett og slett ikke den riktige måten. Ikke når du er tynn. Grunnen er at du får i deg feil type fett.
      – Spis mer mat med umettede fettsyrer. For eksempel fisk, oljeprodukt som smør med plante olje.
      -I tillegg må du passe på å få i deg nokk protein som er i kjøtt, reint kjøtt.
      – Også kan du spise flere små måltider til dagen. ca. 6 små måltid. Alltså hovudmåltidene: frokost, middag og kveldsmat. Og i tillegg mellommåltid. Mellommåltid trenger ikke å bestå av mer enn en frukt, en skål med frokostblanding, nøtter, eller et knekkebrød.
      – Drikk vann og melk.
      Jeg har enn bror som har kjempe høy forbrenning og han er så alt for tynn.
      Det er kansje rart, for det er sånn en person som kansje er litt “stor”, pleier å spise når han/hun skal ta av kilo. Men det har motsatt virkning på litt tynne som deg. Spessielt når du spiser for mye usundt. Vist ikke dette hjelper så burde du kansje kontakte en lege og sette opp en ernæringsplan eller noe sånt. For det er ikke bra for kroppen. Lykke til! 🙂

    65. Spis ofte ofte ofte og sunt. Da vil kroppen din gå opp den nødvendige vekten for at du skal kunne trene skikkelig og ha energi til det. En kropp med høy forbrenning er det i hvert fall ikke lurt å dytte innpå masse usunn mat, ettersom du ikke får blitt feit av det. Kroppen din vil ha mye mer nytte av sunn mat flere ganger i døgnet. : )

    66. Tror kanskje du burde spise masse karbohydrater, siden de som vil gå ned i vekt går på lavkarbo 🙂 Er ikke sikker, men syns iallefall det høres ganske logisk ut 🙂

    67. vis du spiser mye proteinrik mat eller for mye vil du gå opp i vekt. Pianøttsmør skal også være en hyppig måte å få mer fett på kroppen. Ellers er det den normale reglen spis flere kcal en du forbrenner i løpet av en dag. Altså mere enn 2000 kcal! Spis mye fet og energirik mat, så vil det gå fort

    68. Spis vanlig, spis sunt, det handler om forbrenninga å den foretrekker helst sunn mat, spis grønnsaker, fisk, frukt å lite men ofte 🙂
      Egg er også veldig bra 🙂

    69. Tror du burde slutte å spise/drikke Nutrilett varer, som du pakket ned til Hove. Hvis du bruker det ofte da. Jeg skjønner ikke hvorfor du kjøper diett-varer når du liksom vil gå opp i vekt, det gir jo ingen mening?
      Men jeg har alltid prøvd å gå NED i vekt så jeg kan ikke hjelpe deg noe særlig :S

    70. spis hver 3.time enkelt og greit. sett på alarm så du klarer å følge den rytmen. da venner kroppen seg tilat du får jevnlig i deg mat og da blir det lettere for kroppen å lagre fett

    71. spis mat rett før du legger deg og nøtter! nøtter er sundt fett så du ødelegger ikke kroppen ved å spise det 🙂

    72. Hei Sofie. Tips til å gå opp i vekt:
      1. Tren masse styrke (du trenger vekter, to manualer på f.eks. 5 kg hver kan brukes til masse – bl.a. til å ta knebøy og utfall med manualene hvilene i hendene over skuldrene).
      2. Drikk sjokomelk RETT ETTER du har avsluttet treningen. Proteinene i melken og karbohydratene i sjokoladen hjelper deg å bygge muskler raskere.
      3. Spis variert – dvs, mye kjøtt, fisk og kylling, grønnsaker og frukt. Banan er bra for å legge på seg!
      Du bør IKKE spise rett før du legger deg, som jeg ser noen over her skriver. Det fører til dårlig søvn og mareritt.
      Lykke til!!

    73. Kan du se til helvete å slutte å lage trutemunn? Det er faktisk ikke fint. Just sayin’. Smil vanlig vær så snill, du er ikke 12 lenger.

    74. Proteinpulver? Vet ikke jeg, kanskje hvis du spiser masse med kokosnøttolje i (ekstremt mye kalorier, slikt fett det er i delfiakake osv) og trener styrke? Er vanlig å gå opp i vekt av styrketrening

    75. Hun venninnen din med svart caps er bare utrolig skjønn 🙂 hun er naturlig pen , og har veldig fine trekk 🙂

    76. Spis masse chees burgere<3 det er lissm 1000 kalorier i en burger. også må du ikke bevege deg så mye, ikke tren eller noe, bare rør på deg når du mååå

    77. Ikke spis så usunt, selvom du ikke legger på deg av det, så er det ikke bra for kroppen din ! Sunt fett, proteiner, karbohydrater gjennom mat. Poteter, ris, pasta osv 😀
      Lykke til !

    78. Hei:)
      for å gå opp i vekt skal du ikke spise usunt, mendu skal også tenke på hva du putter i munnen. du bør heller spise en brødskive mere til frokost og en større tallerken med middag.
      Du har helt klart en kropp med høy forbrenning, og da hjelper det ikke hvor mye junkfood du spiser for det fettet er IKKE bra for kroppen selv om du ikke legger på deg av det. det kan føre til hjerte og karsykdommer!
      Så spis mere VANLIG mat istede for å ha et usunt kosthold!!:)

    79. Jeg sliter også med samme problem.. jeg går opp og ned i vekt. Det er skikkelig dumt fordi jeg vil trene, (noe jeg ikke gjør mye av).
      Spis heller biff, burger eller noe kjøtt. Mye kalorier i kjøtt, ¨å da legger du på deg. Men du burde heller kjøpe sånn du skal lage selv, junkfood kan man få matforgiftelese.
      Håper jeg var til nytte <3

    80. Spis sunnt og variert, og tren! 🙂 Å trøkke i deg junkfood funker dårlig, da legger du mest på deg rundt organene, og jeg trenger vel ikke fortelle deg at å pakke organene inn i fett ikke er særlig bra :p

    81. Trur ikke det lureste e å spise junkfood, hehe. hvis æ va dæ ville æ nok bare begynt å trene og spist sunt og regelmessig, for du må jo huske på og skille fett- og muskelmasse. sistnevnte e jo det du får når du trene, og dermed går du opp i vekt! kommer såklart an på ka du trene da, men still

    82. tren STYRKE! TUNG styrke! du får muskler, går opp i vekt og mye penere kropp. vil du opp i fett vekt, så spis sykt mye rett før du legger deg.. så vanskelig er det ikke. Du gir liksom treningstips til leserne dine, men vet ikke en dritt selv 🙂 jaja, er da noe for deg selv

    83. Slutt å tell kalorier og spis større porsjoner og oftere! Også mer karbohydrater og stivelse som brød, poteter osv, i tillegg til proteiner og fett.
      Hvis ikke hadde jeg prøvd en weight- gainer- shake.
      Det er ikke vanskelig å gå opp, det som er vanskelig er å faktisk ville gå opp

    84. Se for seg at kroppen din er et bål, og junkfood og piss er akkurat som papir. Og hva skjer om du hiver papir på bålet? Jo det bare brenner opp og forsvinner. Men hiver du pinner og ved på bålet så tar det lang tid før det brenner opp. Så hvis i spiser sunn proteinrik mat så tar det lenger tid før det “brenner opp” i kroppen og da legger du på deg fortere:) jeg går ned av å dytte i meg junk for set setter bare forbrenningen i en sinnssyk fart!

    85. proteinshake og trening! har hørt det hjelper iallefall 🙂 og proteinrik mat selvfølgelig 🙂 om du bytter veldig på å spise lite og spise mye så går du iallefall ikke opp i vekt 🙂 tror jeg ikke.. hahah

    86. du kan umulig ha mistet 4 kg fett på fire dager, så ta det med ro det kommer nok tilbake skal du se 😉 Og uansett kan du fint klare å gå opp i vekt, fra folk med dårlig og god forbrenning kan det kanskje skille 500 kalorier daglig, men du har ingen super forbrenning på over 3000 kalorier liksom. Siden du er så liten kan jeg tenke meg du går opp i vekt rundt2000 – 2500 kalorier, spis alorierik mat, som foreksempel nøtter i 400 g nøtter har du fått i deg hele dagsbehovet ditt, og alt det andre du spiser da vil legge seg på rumpa!

    87. Skal visst hjelpe å spise karbohydrater.
      Eller legen sa det til meg:)
      Han anbefalte meg å spise ofte. For eksempel havregrøt til frokost, en banan og skive litt senere og poteter, spaghetti eller lignende til middag. Jeg fikk også noen slags proteinshaker og noen sånn proteinbarer. Sånne som var laget for å få deg til å gå opp i vekt. Trente også en del styrke og ikke mye
      løping og sånn:) Håper tipsene hjalp:) Er jo individuelt hva som hjelper da;)

    88. Jeg hadde samme problem som deg, eller har litt enda, men det går mye bedre og det er fordi jeg spiser mat med sunt fett, (som leverpostei, helmelk, meieri smør, osv.. Du kan bare spørre de i butikken om flere mat produkter med sunt fett.) og jeg trener sånn 3 ganger i uken. (jogging/tur/fotball) 🙂 Jeg skjønner hva du mener, men uansett hvor mye junkfood du spiser, så hjelper det ikke særlig! Det er bedre å kanskje ha 6 måltid hver dag, og det har jeg, og det funker på meg Jeg har gått opp nesten 3 kg (på ca 1 mnd) og det skal jeg forsette med, og du merker store forandringer;) så viss jeg kan klare det, så kan du!;) Elsker bloggen din!:) Lykke til beste blogg’rn!:)<3

    89. Ikke spis sjokolade å sånn prøv å spis gjemt..
      spis noe med mye calorier…….
      håper du du liker tilbudet

    90. herreguuud for en munn du hadde på det første bilde. sykt at du klarer å strekke den såå langt ut. forferdelig å se på. sorry assååå, men du er fin når du smiler!

    91. spis met som inneholder mye fett,men som er sunt for kroppen, som avokado, kasjunøtter, laks og tran 🙂

    92. Det hjelper jo ikke å bare spise mye dritt for å gå opp i vekt. Det beste er å holde seg sunn, vekten har ikke så mye å si. I følge bmi er jeg undervektig – og det vet jeg at jeg ikke er. Jeg ser normal ut, og føler meg normal. Det beste tipset er å spise regelmessig mat med næring. Hvorfor skal du vente med å trene uansett? Husk at muskler veier mer enn fett 😉

    93. Har hørt at nøtter – da naturlige nøtter og ikke slike som er salte.
      Kjøttpålegg skal også hjelpe til med å gå opp i vekt 🙂

    94. Mat med mye proteiner og naturlig fett tror jeg hjelper mer enn junkfood osv. Kjøtt, avokado, h melk, egg etc. er bra!

    95. Jeg har gått til ernæringsfysiolog for å gå opp i vekt, og da fikk jeg beskjed om å berike maten jeg allerede spiser! Feks; ha alltid to pålegg på brødskiven i tillegg til smør (ost og skinke/salami osv), bruk seterrømme i stede for lett rømme, berik sauser med fete ting og ja.. Fyll på med kalorier der du kan. For å gjøre det på en sunn måte, noe som egentlig er vesentlig, burde du altså ikke spise bare junk og potetgull. Men berike den sunne maten din 🙂 spis også nøtter og is til mellommåltider. Jeg pleide å drikke masse smoothie med is i stede for yoghurt. Smaker himmelsk også! Spis regelmessige måltider, gjerne hver tredje time 🙂

    96. Hvis du spiser dritt vil du se ut som dritt, spis sunn mat, for eksempel fullkornsris, havregryn, all slags kjøtt, (ikke bacon/flesk), peanøttsmør, nøtter, omega 3. Spis lite men ofte, å tren styrke 🙂

    97. Bacon! Og ka skjer med leppan dine? Men ikkje spis førr mye dritt, førdi da får du bare metta fett i dæ (du kan få blodprobb osv, fett innvendi)

    98. hahah hvis du ikke trener styrke og cardio nå, fordi du er “naturlig” tynn og ikke legger på deg. så må jeg le, for kjære deg: det kommer igjen senere i livet. Ikke trene og legge på deg vil bare gi deg en slapp kropp, spis NÆRINGSRIKT og tren masse så skal du se det kommer seg. STYRKE er nøkkelordet, baseøvelser

    99. Et tips for å gå opp i vekt, som er veldig effektivt, er å spise masse. Du spiser til du er mett, og så enda litt til så du er på grensen til å spy. Det er vondt å si det, men det er en av de få måtene for å gå opp i vekt om du er naturlig slank. Ta pause fra treningen, og vent i noen uker til du har fått effekt. Deretter fortsetter du til du har oppnådd ønsket vekt, og kan begynne å trene igjen 😉

    100. Nutrition bars og slike ting som kraftige proteindrikker osv, tror man får kjøpt det på helsekost butikken! Du må spise ting med mye næring!

    101. Heei Sophie jeg har ei veninne som er akkuratt som deg spiser mye sjokolade og junk food men blir aldri fetere. Jeg vil bare gå ned så jeg syns du er heldig som er veldig slank. Og å være for tjukk eller for slank er veldig uheldig for kroppen men jeg vet kuren som feter deg opp minst 6 kg: Først må du være lenge våken og sove masse om morgenen det gjør deg trøttere og det legger deg på fortere. Og spis bare masse pomfries til middag og frokost! og masse tjukk saus! det er fetende GARANTERT. Gjør dette i 2 uker fremmover og du ser litt forskjell hjelper det ikke så vet jeg ikke men LYKKETIL! og 1 ting til ikke vær så mye i bevegelse DATA OG SOFA OG SNACKS ER VELDIG DIGG! GOOD LUCK! -MT

    102. Liker du det selv at du lager sånn trutmunn? ser egentlig veldig ekkelt og ubehagelig ut men lurer bare på siden du gjør det, føles det virkelig komfortabelt?

    103. De som skal gå opp i vekt spiser mange hundre gram med kjøtt om dagen. Vanlig indrefilet osv er veldig bra. Samme med kylling! Spis mye det, og mye ris. Du går opp fort hvis du spiser 2-3 måltider som har kjøtt i seg om dagen. Mens de 2 andre måltidene kan du jo finne på selv. Og muskler veier mer en fett også, så derfor er det bare å trene!

    104. Sliter med akkurat det samme, men jeg begynte og drikke H-melk og spise litt hele tiden + frukorst, middag og litt til kvelds. Jeg gikk opp 3kg på 2 uker 🙂

    105. Du må trene styrke og spise sunne faste måltider, for da får du større muskler, og da går du faktisk opp i vekt 🙂

    106. ikke frekt ment overhodet, men det er mye finere når du smiler med ditt naturlige smil istedet for å gjøre det du gjør med leppene dine. Spesielt siden du har ett utrolig fint smil!! 🙂

    107. Av melkeprodukter osv. bør det ikke være “lett-varianten”.
      Tror det finnes slike nutrilett aktige sjokolader som kan være med på å øke vekten også 🙂

    108. På apoteket har de sånn “drikk” som er til de som skal gå opp i vekt, søsteren min måtte drikke det fordi hun var veldig tynn før. Er visst veldig kvalm , men effektiv er den iallefall! 🙂

    109. Jeg var også kjempeliten før og kunne spise alt jeg ville uten å legge på meg. Men til slutt ble jeg så liten at folk trodde jeg hadde spiseforstyrrelse selvom jeg ikke hadde det. Spiste som en hest!
      Men bestemte meg for å gå inn for å legge på meg og begynte å spise grovbrød ca. 5-6 skiver til hvert måltid. Det gjorde susen!!
      Godteri og slikt legger man egentlig ikke på seg av, så det trenger du ikke tenke på.
      Spis brød, så skal du se at du legger på deg 🙂 Husk også, at hvis du er liten så burde du trene styrke. Dette gjør at musklene blir større og selvfølgelig du også!
      Håper det hjalp 🙂

    110. Sophie, vær så snill og prøv å legge på deg på den sunne måten i stedet! Det høres kanskje litt feil ut at å legge på seg kan være sunt, men det finnes sunn mat som inneholder mange kalorier. F.eks. grove kornprodukter, olje, avokado, kokosmelk(inneholder masse sunt fett) og tørket frukt. Nøtter er kjempebra fordi det er så godt(hallo….peanøttsmør) og inneholder masse sunt fett. Og så anbefaler jeg fullkornspasta med kyllingfilet og masse pesto, nam! Husk å ikke tenke på frukt og grønnsaker som slankemat, det er veldig viktig at du får det i deg fordi det inneholder så utrolig mange vitaminer, mineraler og antioksidanter. Og ikke alle typer grønnsaker inneholder like lite kalorier, f.eks. avokado har flere enn andre grønnsakstyper. Og så kan du f.eks. lage salat med masse gode ting som f.eks. pasta, kylling, nøtter og masse dressing laget på olivenolje. Jeg sliter med det samme som deg, og det er slik jeg spiser for å legge på meg, noe som funker bra, men jeg er likevel sunn 🙂 Tenk på hva all junkfood gjør med kroppen din på innsiden!

    111. Sophie, ja jeg vet at du sikkert får over hundre meldinger på face og email hver eneste dag og vet at du ikke får svart, men prøver sjansen for at du vil lese denne meldingen. Har lest bloggen din i en drit god tid og føler at jeg virkelig har blitt kjent med deg. Jeg har ikke hatt det noe bra i livet, mistet venner.. mistet familie meldemmer og kuttet meg selv fordi jeg har hatet alt ved livet mitt. Jeg har ikke vært en sterk persom som har takklet stygge kommentarer og slikt. Derfor har jeg alltid lest bloggen din og sett på bilder av deg for å styrke meg selv. Du har hjelpet meg i livet, smilet ditt har fått meg til å smile og jeg har blitt en bedre person. Du har hjelpet meg like mye som Justin Bieber. Jeg har vært en ekte belieber siden 2009 og vil alltid være det uansett hva. Jeg har mistet en god del venner fordi jeg har sakt mine meninger om justin som bare har vært posetivt. Venner har sett ned på meg fordi jeg elsker justin og tror på mine drømmer. Jeg har aldri hatt ett perfekt liv som fleste andre ungdommer har hatt. Jeg har blitt en sterkere person og that’s it. og det er bare fordi jeg har følgt med på deg og sett hvor sterk person du er. Jeg elsker justin med alt jeg har og ville gjort hva som helst for å vinne. Jeg vet at det finnes over millioner av jenter som også føler det samme, men jeg er EN av dem jentene som virkelig elsker han. Tusentakk for at du har hjulpet meg gjennom dritt og tungt. Du har styrket meg og fått meg til å bli en sterkere person. Lykke til, til absolutt alle på konkurransen din og håper du får møte Justin, vet det er UTROLIG lite sjanse for at jeg vinner. men kan du i det hele tatt hilse fra meg Sophie? Håper virkelig du møter han og gir han en klem. Det fortjener du.

    112. Når du spiser for å legge på deg må du ikke bare spsie masse dritt. Du burde spise regelmessig sunn mat og huske mellommåltider(frukt eller yoghurt, ikke chips og snop). Det er lurt å trene også, da legger du ikke bare på deg fett, men også muskler:) 🙂

    113. Jeg har samme problemet som deg, har veldig høy forbrenning så når jeg f.eks er syk så går jeg ned mange kg og det er ikke bra siden jeg ikke veier så mye fra før av. Men det var en periode hvor jeg trente masse, mest jogging og løping og siden jeg brukte så mye energi så måtte jeg ha mer mat. Jeg er veldig glad i mat og spiser veldig mye, og når jeg trente spise jeg enda mer og da klarte jeg å gå opp i vekt 🙂

    114. Den mest effektive måten å gå opp i vekt er faktisk å trene. Ikke kondisjon og fett forbrennende øvelser, men øvelser som går kun på muskler og ytelse. Knebøy, benkpress osv. Man skal heller ikke kaste i seg junkfood, sjokolade og potetgull for å legge på seg. Det blir helt feil med tanke på alle de umettelige fettstoffene som den type mat inneholder. Du må spise “sunn” mat som inneholder mye protein og karbohydrat. Du kan GARANTERT høre med TCMN om tips om øvelser til trening, for hun ville jo også gå opp i vekt uten å forbrenne alt fettet. Funker fett, lover deg!

    115. funker ikke å spise godteri og junkfood og ikke gjøre noe.. da mister du bare muskelmasse og det fører til at du går ned. Du må drikke melk, spise egg og kjøtt og all protein du kommer over. Tren også muskler. Så går det bra! 🙂

    116. er bare å spise til du får vondt i magen, da utvider magesekken seg – som gjør at man over lengere tid greier å gå litt opp i vekt siden appetitten øker 😉 Jeg var undervektig men er nå normalvektig siden jeg gikk opp i vekt via den måten! Dette kan var f.eks. en frokost jeg kunne spise for å få vondt i magen (siden jeg ble METT) den tiden jeg ville gå opp i vekt: 7 brødskiver, med 2 egg og kaviar, syltetøy, MASSE brunost og honning, med litt nøtter til og x-antall glass melk og juice… Så når du har idealvekten du vil ligge på er det bare å spise til du blir mett til hvert måltid (og spise når du er sulten igjen) … LYKKE TIL 😉

    117. Du legger ikke på deg på en sunn måte når du bare spiser masse drit!? Du må spise mye mere mat, du trenger ikke å Spise usunt. Da legger du på deg ved å ødelegge kroppen din. Spis heller masse vanlig mat.. Spis selvom du er mett og tren samtidig,da er det også enklere og få muskler for da har kroppen dine noe og lage energi ut av. Visst du spiser potetgull osv ødelegger du bare kroppen og det vil ta ekstra lang tid og greie og trene ordentlig.

    118. et mye usunn nattemat, et veldig mye usunt mellom moltidene:) da går du fort opp i vekt! åsså..haha, viss du slutter å trene blir jo musklene dine til fett, og da går du jo opp i vekt på useende:)

    119. Har ikke peiling på hvordan du kan gå opp i vekt, desverre 🙂 Men med masse junkfood og dritt mat blir du slapp, og da blir det tyngre for deg å begynne med trening igjen 🙂 Så du burde spise sunt samtidig som du spiser litt usunt for å legge på deg.

    120. nytter virkelig ikke å spise et lass med junk 😉 gå heller for å spise masse kjøtt(kylling,karbonadekjøttdeig osv.) få i deg så mye neringsrik mat som mulig og gjerne kjør på med noe FastGain(proteinshake) Tech Nutrition har den beste i mine øyne, utrolig god smak er det på den også, unngå å drikk kaffe og grønn te , da dette er 2 produkter som øker forbrenningen din og regner med du har meget høy forbrenning fra før av. la det å spise være det aller første du gjør når du står opp og det aller aller siste før du legger deg. ellers prøv å spis hver 2 time få inn ca 6-7 måltid om dagen;)
      håper noen av disse tipsene kan være noe for deg, her har du link til proteinet jeg anbefaler:
      https://www.tn.no/butikk/produkt/fastgain

    121. spis masse vanlig og sunn mat som kyllig, kjøtt og normal norsk mat. Ikke spis hele tiden men med ca 2timers mellomrom. Hvis du begynner å trene styrke vil du få mer muskelmasse som veier mye!

    122. Spis frokost.OG spis deg alltid mett,altså du må slutte å små-spise for da går du bare ned i vekt!:)

    123. Spis mye kjøtt å grønt som inneholder karbo. Uten karbo tar kroppen å forbrenner fett å muskler for å bruke det som en energi kilde.
      Men du må trene samtigid, å et jevnlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg