riiiiiiiiiiiiiiv ned

I natt / morges hadde jeg som vanlig søvnproblemer, takk gud for at jeg fant et tidsfordriv:

That’s how I roll! Neida men serr, har gjort det hvert år så lenge jeg kan huske ettersom jeg er imot sirkus og synes det er forkastelig at det faktisk er lovlig og reklamere for dyreplageri. Og så med en smilende elefant på!? Jaja, jeg kan jo lage min egen med en elefant som gråter med lenker rundt bena og henge den opp rundt om kring. Uansett hva dere sier, sirkus med dyr kommer aldri i helvette til å bli forsvarlig eller moralsk / etisk rett mener jeg, og det BØR dere egentlig være enig i – med mindre dere er for dyreplageri da, dere kan være så snill med katten/hamsteren/pingvinen deres som dere bare vil men om dere er for sirkus så er dere for dyreplageri. Dyreplageri for deres underholdning, altså. Mat er noe helt annet fordi vi TRENGER mat, men sirkus – nei, ikke pokker.  Hard sannhet!

Når jeg en vakker dag får barn og de spør meg om vi kan dra på sirkus merano (sirkus styggehelvettesomplaerdyr, med andre ord) så skal jeg si nei og så skal vi sette oss ned og se på dumbo – til og med DER, i en  barnefilm får man se litt av realiteten med dette! Og om ikke det er nok så er det rett inn på peta.com og vise litt dyreplagervideoer til de små, bryr meg ikke om de er 15 eller 15 eller 25, men det er virkeligheten og mine barn skal VITE det. Føles godt ♥

BRENN………..

 

 

187 kommentarer
    1. Går ut med en gang på en tur for å rive ned plakater!! Takk for det tipset, er like imot dyreplageri som deg, det skal du vite! Har et par venner som ler av meg og som sier de ikke bryr seg når jeg forteller de om hvor fælt det er, at de ikke bryr seg irriterer meg så sinnsykt..

    2. kunne ikke vert mer enig!!! hater de cirkus opplegget! har alltid gjort de og kommer alltid til og gjøre de!!! elsker at du er å ærlig!!! u go girl! <3 😀

    3. det eegentlig itche lovt å rive ned plakater!!! vet duka det e det verste innlegget du nån gang har hatt!!!

    4. Helt enig! Jeg har aldrig vært på sirkus, fordi foreldrene mine er imot dyremisshandling. Digger deg! 🙂

    5. Åhh, er helt enig! Eneste sirkuset jeg faktisk er FOR, er cirque du soleil, som lager helt fantastiske show helt uten dyr!! 🙂 Hvis ikke du allerede har gjort det burde du sjekke ut videoer 😀

    6. Har aldri tenkt på circus på den måten før, men når du sier det er det jo HELT sant. Er helt enig med deg Sophie! <3 Du virker annerledes en hva alle skal ha det til. Jeg synes du virker som en god og snill person og ikke en person som bare bryr seg om seg selv, puppene og sminken sin!! 😀 elske bloggen din, Sophie :* <3

    7. er det du kaller jobb jeg river ett helt hus og får ingen ting for det og du får sikkert 1000 kr for dette din bortskjemte onge!

    8. Du skriver bra! Jeg er selv i mot dyreplageri, men det at dyrene har lenker rundt føttne på sirkus tror jeg ikke særlig mye på. ;o
      Asså, nå vet jo ikke jeg om dette er sant da. For jeg har aldri vært på et sirkus før, å har alltid ønsket det! Kan hende de er lenket fast før de skal ut og opptre, men de er ikke lenket fast når de skal opptre. :p

    9. Det latterlige hær e jo det at du ikke har peiling på ka du snakke om 🙂
      Sirkus merano e det einast sirkuse her i norge som får fare på “verdens turne” siden folk har fådd vite å sedd at dyran ikke blir plaga eller misshandla på noen måta!
      Det einaste som e ille for dyran e å stå i en trailer når dæm reise, men ellers så har dæm ikke vondt av det!
      Om du no skulla ha sloppe dæm fri no så hadde dæm blir drept, og det vil æ no kalle for værre behandling av dyr! 😛
      Men alle har vær sin meining, synes bare at dåkker som e imot sånt her burde kanskje skjekke ka det egentlig handle om før dåkker stikk næsa dåkker så langt oppi kakeboksen 😛
      xoxo

    10. respekt for deg, Sophie!
      Kjempetøft og bra gjort 🙂
      Sjøl så heng eg opp brosjyra fra NOAH om sirkus e dyreplageri ve plakatan.. fainn dem strødd utover gata etterpå (hei sirkusfolk), men da heinta eg ein ny bonke.

    11. Du anonym: jeg skal love deg at de dyrene ikke liker å bli fraktet rundt i en lastebil i timevis. Tror nok heller de ville levd i det fri, enn å ha det kjedelige og forferdelige livet de nå har.

    12. Enig der, har bare sett mange sånne plakater på veiene og i grøftene. Litt morsomt så 4 plakater på en lysstolpe når jeg skulle gå på skolen, når jeg gikk tilbake lå alle helt revnet på bakken. Tror nokk sirkuset går konkurs i år! hahah

    13. “Det einaste som e ille for dyran e å stå i en trailer når dæm reise, men ellers så har dæm ikke vondt av det!”
      Du som skreiv det.. fyfaen, “det einaste”.. e jo rein dyreplageri!! di høre til ute i den store verden kor di kan vandre lange strekninge om dagen, i naturen. Å om det bare e det einaste som e ille, så e det ille nok!

    14. Er enig med deg med det med sirkus! Utrolig bra at du lager et slikt innlegg!!
      Lyst til å følge meg på instagram? aase97

    15. er litt rart å høre at du er så imot dyreplageri når du bruker sminke og kosmetikk som er tester på dyr. ikke bare bruker du det, men du annbefaler det videre til flere tusen som leser bloggen din hver dag. men når det er sagt er jeg helt enig med deg angående sirkusproblemet

    16. Ble så sint i dag når jeg så at det var sirkus rett atmed skolen min at jeg gjikk og reiv ned en gigantisk plakat som hang ut og hånet meg
      -.- gjorde som deg faktisk å tok ned alle plakater jeg så

    17. åå, DET ER NOE JEG DIGGER MED DEG SOPHIEE ! 😀 dritbra!!! sirkus er dyreplageri til 1000000!
      LOVE YOUUU ;*

    18. ÅÅ, DIGGER DEG!!! DETTE ER NOE JEG SKAL STARTE MED Å GJØRE OG I TILLEGG SKAL JEG LAGE EN EGEN PLAKAT DER EN ELEFANT ELLER EN TIGER ELLER NOE BLIR MISHANDLET OG SKRIVE: “ER DET DETTE DU VIL DINE BARN SKAL GLEDES AV?”

    19. Har aldri tenkt på cirkus på den måten. Men selvsagt er jeg ikke for dyreplageri! Og uansett har jeg aldri vært på cirkus, jeg holder meg til fornøyelsesparker og festivaler jeg:)

    20. Kan virkelig ikke bli mer enig! Du er en jeg virkelig respekterer. Du bryr deg virkelig om dyr, og du gjør mye for å prøve å stoppe dyremishandling. Fikk kjempe lyst til å rive ned slike plakater jeg og, men det er ikke komt noen i gaten, eller i nærheten her. Det er jo egentlig gankse bra, for det tyder på at det ikke er noen sirkus til stede fortiden. Sirkus er virkelig noe grusomt.

    21. Er så sykt enig! Bra du reiv ned plakatene. De sirkus folka for faen meg finne seg en annen jobb enn å mishandle dyr, det burde pelsopdretterne også. Og jeg vet hva jeg snakker om!

    22. Må ærlig innrømme at når jeg får søvnproblemer, så er det ikke slik jeg pleier å løse det. Men jeg antar det i det minste er litt greit å gjøre noe med tiden som man selv føler er til nytte. 🙂

    23. Kjøper/konsumerer du kjøtt og animalske matvarer bidrar du til dyreplageri i mye større grad enn sirkus. Litt hyklersk, synes du ikke?
      Ikke bruk argumenter som at ‘vi trenger kjøtt for å overleve’, for det er bare vrøvl. Enten er du veganer; eller så støtter du dyreplageri. Slaveri, tortur, fangenskap, voldtekt, fratak av unger, kvernet levende, you name it. Simple truth 🙂

    24. Jeg er imot nesten alle sirkus utenom Sirkus Zorba som vi har her i kristiansund og som reiser litt over alt. De er kjempe flinke med dyrene og har ikke de ”store” dyrene. De har hester,geiter,katter osv. og de er som regel deres sine og bor i nærheten eller vant med å være med å de elsker det 🙂

    25. Aldri hatt sansen for cirkus… Egentlig så har jeg aldri vært på det de siste årene, var vel der når jeg var rundt 3-4 eller noe, haha.
      Kommenterer alltid tilbake! ♥

    26. forøvrig, til deg som kommenterte lengre oppe:
      det er helt lovlig å rive ned sirkusplakatene. dette fordi det er ulovlig for sirkusene og i det hele tatt henge dem opp.

    27. skal rive ned alle sirkusplakatene jeg finner! Har nesten dårlig samvittighet for sirkusene familien dro på da jeg var liten…

    28. jada jada, world saver! dæven kor du mase om di førbaaaannna dyran! æ bruke goose med god samvittighet, å hadde æ kunna, så hadde æ lagd mæ pelshua av den dær jæævla chivavaen din! fukyea

    29. UANSETT HVA DERE SIER, SÅ HAR IKKE EN ELEFANT DET BRA I EN HENGER, UANSETT HVORDAN DERE VRIR Å VENDER PÅ DET. BLIR SÅ FORBANNA, GLA JEG ALDRI HAR VÆRT PÅ SIRKUS, Å BARNA MINE SKAL FÅ SE VIDEOEN SOM LIGGER UTE HVIS DE NOEN GANG SKAL SPØRRE OM Å FÅ DRA.
      SIRKUS ER NOE DRIT, MAN KAN FÅ UNDERHOLDNING SOM ER BRA, MED BARE MENNESKER. SPYYYY

    30. enig.
      Btw, du blogger så lite fortiden. og veldig kjerdelig også.. hva skjer sophie??
      JEG ER SKUFFA!

    31. Om folk ikke går på sirkus og støtter opp showene, hvordan skal da dyrene på sirkuset få den maten og det utstyret de trenger? Bedre at folk går på showene og at dyrene gjennom støtten av penger får bedre levevilkår. Sirkusene kommer jo ikke til å kvitte seg med dyra uansett.

    32. Jeg er helt enig!!!! Det er dyreplageri! Jeg skrev ett innlegg på hest.no (en dyreside), der jeg skrev om det samme som du gjorde, og der synes folk at det ikke var dyreplageri i det hele tatt, og begynte å kjefte fordi at jeg synes det er dyreplageri.. Det er dyreplageri! Skikkelig irriterendes at folk lar dyr lide bare for at småbarn skal få ett smil i fjeset..!:S
      Du er verdens beste blogger, Sophie<3

    33. Du er forbildet mitt! Elsker virkelig det du står for. Jeg og søsteren min fikk faktisk gratisbilletter til tivoliet i år, men jeg nektet! 🙂 Foressten takk for tipset, det skal jeg og gjøre neste år!

    34. glad du som toppblogger har slike tanker om dyreplageri! jeg er den eneste i min vennekrets som bryr meg om det, men blir ikke akkurat tatt seriøst

    35. lover jeg DIGGER at du er et eksempel på at små blonde jenter med store pupper og rosa blogger kan være TUSEN ganger smartere en andre vanlige jenter som er flinke på skolen. Bli politiker eller noe!

    36. Du burde ikke dømme alle sirkus likt. Det er mange sirkus som kun har hester, geiter, katter, hunder og dyr som hører til i vårt klima. Jeg er imot sirkus som bruker dyr som elefanter, løver og slikt, sånne som VIRKELIG IKKE hører til her eller noen andre steder annet en det fri. Vil si det er greit at de bruker ” husdyr ” sålenge de har en bra levedstandard og ikke blir misshandlet med pisk, lenker og slikt. Det er jo mange husdyr som lever slike liv på en annen måte. Mange hester som drar på stevner hele året rundt aka må reise mye i vogn når de skal på stevne etc. Hunder som blir brukt i showosv.
      Se det fra flere sider, selv går jeg ikke på sirkus for å være sikker på å ikke støtte noen slags misshandling av dyr

    37. Hadde dere seTt hvordan elefantene behandles i India og Afrika, ville dere sett på sirkuset som elefantens paradis.

    38. Helt enig, liker selv ikke sirkus,
      Men er du imot dyrehage?
      Mange mener at det ikkje er så galt siden de ikke tvinges til å gjøre ting som i et sirkus, men jeg mener det er galt siden de er innesperret… hva tenker du om det?

    39. Helt enig! Har du sett “vann til elefantene” med Robert Pattinson og Reese Witherspoon? Sterk film som også tar opp temaet om mishandling av dyr på sirkus.

    40. haters gonna hate, men HERLIG å se at du bryr deg!!! Jeg kan heller ikke fordra sirkus, men det virker som det er utrolig mange som ikke orker bry seg… Dødsbra, Sophie!!

    41. Fysøren, det er denne sophien jeg elsker! Når du deler sånne innlegg, virker du som verdens beste jente <3 Herlig!
      JEg går heller aldri på sirkus <3

    42. ALLE SOM DRIVER MED HEST OG HYLER OVER SIRKUS:
      Står hesten din på henger på vei til stevner? Står hesten din i en liten boks på stall? Rir du hesten din, får den til å hoppe og gjøre dressur? Dette er jo nesten sirkus 🙂
      Regner med at dere synes hestesport er dyreplageri også, folkens?
      Herregud, dere er så dobbeltmoralske at dere er på vranga hele gjengen.

    43. Dersom dere skal ha hylekor over dyrerettigheter, bry dere om burhøns først. Sirkusdyr får nok mat, boltreplass, frisk luft og mosjon. Burhøner kan ikke snu seg på den lille plassen sin, får aldri se dagslys, får aldri strekt ut vingene, dreper hverandre og blir psykotiske av stress.

    44. Går ut i fra at alle dere som er hysteriske sirkus motstandere og optatte av dyrenes ve og vel- at dere selvsagt ikke eier noe kjæledyr heller? Hund i bånd er ikke naturlig og er “slemt” mot en hund, er det ikke det? katter som aldri er ute, som må pisse i ei kasse, er det dyrevennlig? Hunder som blir kledd på klær for at de skal være “søte”, er DET dyrevennlig? Sofie har jo en sånn rotte/chihuahua selv som hun trer klær på! Hva med fugler i bur? Ærlig talt folkens, skjerp den jævla dobbelt moralen deres! Dyrevern gjelder ikke bare for elefanter!

    45. jeg fikk heller ikke lov til å dra på sirkus da jeg var liten. foreldrene mine tok meg med èn gang for at jeg skulle få se hvordan det var, men så fikk jeg ikke lov noe mer. de fortalte meg også at det var dyreplageri og at de ikke ville betale for det 🙂

    46. KOSLIG AT DU ER MOT SIRKUS, MEN IKKE SKRIV OM DET PÅ BLOGGE, NÅ FÅR JO FOLK ØYNENE OPP FOR AT SIRKUSET ER RETT RUNDTHJØRNET…

    47. helt jævlig fantastisk!!!! :DD
      forsett slik,skriv innlegg om det! Du har masse makt og bruker den så sinnsykt posetivt,er så utrolig glad for at endelig står en blogger opp for sine meninger å ikke bare legger ute bilde av puppene sine og rompa si! fantastisk!! 😀

    48. altså, bare fordi du drar på sirkus betyr jo ikke det at man er _for_ dyreplageri..? Det kan man jo nesten ikke si. Det er ikke alle som tenker på at sirkus er dyreplageri selvom man drar på dem liksom? Jeg vet jo om mange som har vært på sirkus, inkludert meg, som synest det er gøy osv, men hverken JEG eller de andre har jo noen gang tenkt på at det er dyreplageri? Er jo _helt_ imot dyreplageri, og jeg er vertfall ikke FOR det, bare fordi jeg drar på sirkus.

    49. Hei Sophie! Jeg er helt enig med deg,ifjor tenkte jeg at jeg ikke skulle gå,men jeg gikk fordeom. Men da jeg leste innlegget ditt for noen måneder siden bestemte jeg meg for at jeg skal IKKE gå på sirkus! Så sirkuset er om en uke,og jeg holder meg til det. Men en ting til. Vi er et lite nabolag så jeg vet ikke om jeg kan rive plakatene ned. Er det ulovlig eller?
      DU fikk meg til å ombestemme meg,det er jeg veldig takknemlig for! YOU ROCK,SOPHIE!

    50. Haters gonna hate!
      Jeg er så sinnsykt enig med deg, Sophie! Elefanter hører ikke, og kommer aldri til å høre hjemme i et sirkus! Jeg skammer meg selv for at jeg dro på et sirkus når jeg var 5, men da var jeg uvitende om hva som skjedde. Så jeg skal også lære barna mine om livets harde realiteter når det kommer til dyrehold!
      Stå på, Sophie, du er forbildet mitt!

    51. Siden du skrev at de skal dra til helvette og brenne osv ( veldig modent ..), så bør du kanskje forklare litt hva de gjør som er så dyreplageri da? Regne med du vet litt ettersom du har hata dem hele livet. En ting te, hate du rideskola osv også da?

    52. En ting til.. tenk på at dette er levebrødet til mange mennesker. Akkurat som kjøttet du stappet i deg 😉

    53. OKEI! HELT ENIG MED DEG!!! Drit bra!! Hater dyreplageri og JA sirkus ER dyreplageri……! Ingen burde støtte det, STAKKARS dyr… Som tvinges til å utføre ulike øvelser slik at vi mennesker skal få “glede” av det … Må sikkert sitte flere timer i bur vær dag, samtidig som de må gjennom de samme øvelsene mange ganger..
      Kan ikke forstå alle de som trives med det, og det er dessverre mange mennesker, over alt .. 🙁
      Stå på, digger det! Ser opp til slike som deg når det gjelder det!!

    54. Til Maria;
      Jeg har 2 hester, og er VIRKELIG imot sirkus. Men vet du hva? Jeg har bare hestene inne når det er vinter og flere minusgrader ute. Det kalles VELVÆRE for hesten. Hadde du likt å hatt en hest som måtte gå ute hele tiden selv om det regner eller snør sånn at hestene faktisk FRYSER? JA, de har pels, men noen ganger fortjener de også å få være litt inne, å få varme i seg. JEG DELTAR IKKE PÅ STEVNER. Hvorfor? fordi jeg rir hesten av fri vilje. Det den ikke vil, tvinger jeg den ikke til heller. Den ene hoppa mi ELSKER å hoppe hinder, men jeg deltar ikke på konkurranser fordetom. OG jeg er mye ute i skogen/naturen noe hun ELSKER. Vallaken min hater å være på bane, drive med dressur å hoppe, så jeg bruker han ikke til det heller. Bruker heller ikke pisk, fordi jeg synes det blir feil. DETTE ER LAAAANGT IFRA SIRKUS. Så sjekk fakta før du sier noe. Ikke alle som mishandler dyra sine da! FINNES FAKTISK ÆRLIGE, FORNUFTIGE FOLK. Og dessuten er det flere sirkus som heller ikke mishandler dyra, MEN når jeg var liten (7 år, kanskje) dro jeg på sirkus. Har vært der ÈN eneste gang, å da var jeg bak for å hilse på dyra, så begynte jeg å grine av alle sårene de hadde. Man så faktisk på de at de ikke ville være der! Det var sirkus MERANO, og det er det eneste sirkuset som kommer til den lille plassen jeg bor på. Så selv om jeg faktisk eier to hester, så er jeg mot dyremishandling og sirkus. Det vil ikke si at jeg er dobbelmoralsk! (Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI har mishandlet eller gjort noe vondt mot, og at jeg gjør alle tingene jeg skrev ista.) Slutt nå for faen å si at ridning er mishandling, for de aller fleste mishandler ikke dyra. Men som du sikkert vet så finnes det folk som mishandler dyr – ikke bare hester.

    55. putter du penger i hånda på de som driver sirkuset, så støtter du dyreplageri uansett hvordan du vrir og vender på det… 😛 Å si at man bare går dit “fordi det er gøy å se på, men er imot dyreplageri” blir jo bare fullstendig løk i hue.
      Det å sammenligne husdyr med sirkusdyr er også helt løk i hue. Man merker fort om et dyr har det bra eller ikke. Jeg vil tro at mine to katter som har trygghet, varme, uendelig med næringsrik mat, kaldt vann, en ren plass å gå på do, masse kjærlighet og kos har det bedre enn ett dyr som blir kjørt rundt i en trailer og pisket rundt for å gjøre triks.
      meeeeeeen jeg håper alle de som hyller dette innlegget tenker seg godt om før de kjøper sminkeprodukter, dun/pelsjakker og hvilken produsenter de kjøper matprodukter fra. 😉

    56. Digger deg, Sophie! du har vært forbildet mitt siden du begynte å blogge om hva du står for/imot. Jeg har hatt framlegg for klassen om dyremishandling og der snakket jeg om sirkus og flere andre former for dyremishandling. Prøver å få folk til å få øynene opp å slutte å dra på sirkus og jobbe imot dyremishandling, tenkte ikke på å rive ned plakater når sirkuset var her, men det skal jeg gjøre neste år. DU ER VIRKELIG ET GODT FORBILDE! Når du blogger om sånne ting, blir jeg så utrolig glad. Glad for at noen faktisk tørr å stå for sånne ting i all offentlighet, og som tørr å gå imot, å få kritikk, men ikke bry seg fordi det du står for er mye viktigere. Haters gonna hate, YOU GO GIRL!

    57. INGEN som tørr å si ka dæm egentli mene, på grunn av at dokk vil at hu ska lik dokk ?!
      LOL folkens!

    58. Vi trenger ikke kjøtt for å overleve. Vi trenger det da heller ikke i den store mengden vi gjør. Og vi holder dyr innesperret hele livet, så og si at løver spiser sebraer blir helt feil for løven avler ikke sebraer inni små mørke rom og lar de bo der hele livet.
      Enig med deg om sirkus, men anbefaler at du henger opp noen plakater med info så folk blir opplyst om kordan ting foregår.

    59. Kan du ikke skrive et innlegg om hva slags liv du tilbyr hunden din? Er også veldig opptatt av dyrs rettigheter, og generelt glad i dyr. Har også en liten hund, men hun er ikke noen sofagris som må være mye alene, i motsettning til mange andre små hunder.
      Så, hvor ofte er dere ute i skogen?:)
      Trener agility/lydighet osv?

    60. Uansett kor mykje du vil, så er ikkje alle sirkus like, eller behandlar dyra sine på ein like dårleg måte! Sjølv kjenner eg nokon som driv eit sirkus, og makan til betre behandling er det få dyr som får! Ofte er dyra levebråda deira, og ein del av “familien”, og då er det ikkje snakk om at dei blir låst inne i ein trailer halve dagen, og piska rundt resten!
      Dersom du meiner det er dyrebemishandling å lære dyra triks og “tvinge” dei til å gjere desse i passasjen; vel då er det dyremisshandling å lære hunden din å gje labb kun for di eiga underhaldning! Då er det óg dyremisshandling å drive med trav og dyreutstilling generelt. For ikkje å snakke om dyr brukt til gards-arbeid! Også er det vel dyremisshandling å oppbevare dyra i zoologisk hage? Fordi det er unaturlig for dei? Det er dyremishandling å ikkje la dyra gå lause ute i det fri? Vel, då må ALT som heiter kjæledyr sleppast fritt med ein gong! (men dei vil aldri klare seg i naturen på eiga hand, så er ikkje det meir dyremishandling å utsette dei for slikt?)
      Missforstå meg rett; eg er heilt imot dyremishandling! Men å slå ALLE sirkus under samme kjepp er ganske unødvendig. Og det at du bruker Dumbo som referanse for at dyremishandlinga er bevist? Dumbo er ifrå 1941! Reglar og rutinar, samt kunnskap har kome ein langlang veg på desse 70 åra, og kan ikkje samanliknast.
      Alt er ikkje svart/kvitt, og du må desverre sette deg litt meir inn i det du pratar om. Besøk gjerne eit sirkus når dei ikkje er på turné så du virkelig får sett fakta!

    61. Liker Sirkus, synes det er underholdene 🙂
      Slutt å tenk så mye Sophie, lev livet isteden! ;D Godt tips!

    62. Er helt enig med deg Sophie! Du har sterke fine meninger, og denne meningen må du stå for så lenge du lever! Og eg støtter deg.

    63. SÅÅÅ ENIG med Eirin Vitoria, synes du bør lese det hun skrev et par hundre ganger og TENKE DEG OM. Altså; tenk KRITISK, noe jeg pleier å gjøre. Og jeg har selv kommet fram til at jeg er ening og uenig med deg.
      Du er jo heeelt hysterisk?! Heller fokuser på annen type dyremisshandling som faktisk ER FORFERDELIG.
      Du har jo aldrig vert på et sirkus? Så hvorfor er du så sikker på at dette er så ekstreeeemt forferdelig?? Det eneste beviset du har er videoer av BOKSTAVELIG TALT “Dyremisshandling” altså testing av sminke på dyr, rive av skinnet på levende dyr osv.. Og det andre beviset du har er en gammel tegnefilm fra 1941?! Kansje du bør tenke litt mer kritisk før du dømmer ting du såvidt vet noe om?

    64. Du bør kanskje ta en liten bakgrunnssjekk før du henger ut Sirkus merano på denne måten, det er greit at elefanten og de store dyra ikke er tilpasset et sirkusliv, det fortjener ingen dyr. Jeg er fult og holdent i mot dyreplageri, men nå oppfordrer du folk til å IKKE dra, en så stor blogger som deg påvirker utrolig mange unge jenter, og de ser på deg som et forbilde og hører på deg. dvs. de taper publikum – de tjener inn mindre penger, og DET går utover dyrene deres.. Viste du i det hele tatt at hundene de bruker er hentet fra omplasseringsshjem, det var hunder som sto i fare til å bli avlivet og levde i små trange bur? De har nå fått et godt hjem hos Patrick Clarrison, og de jobber for godbiter og ikke straff. De er glade og lykkelige hunder, som faktisk enda er i livet.
      Det er greit du har dine meninger og jeg er helt enig i enkeltsett noen av tankene dine. Men tenk nå over før du skriver, konsekvensene det vil ha, og at enkelte dyr faktisk har det bra, du får det til å høre 20 ganger værre ut enn det faktisk er.. just saying :))

    65. Jeg er fryktelig imot dyreplageri, men har tenkt over at det skjer på sirkus. Jeg skal også begynne å ta ned plakater, og slutte og gå på sirkus. Har ikke tenkt på det før faktisk…
      Digger deg btw, du er forbildet mitt ♥

    66. Helt enig med deg Sophie. Dyr skal virkelig ikke ha det slik. Uansett om hundene skulle bli avlivet, og at de kanskje har det bra. Så har ikke elefanter og slike dyr det bra, uansett.. Synes dere burde se/lese “water for elephants”. Skikkelig rørende og der ser man hvordan de faktisk har det.

    67. Jeg har selv vært på sirkus med dyr en gang. Det var en gang for mye!! Som publikum ser du jo ikke hvordan dyrene behandles egentlig, men jeg fikk fnatt når disse sirkusdirektørene eller hva det nå heter sto der å PISKET hester og elefanter!! Herregud, stå på den forbanna ballen eller planken selv da!! Jeg syns det er helt ok med sirkus der ikke dyr er med, men der dyr ER med, og ofte er hovedattraksjonen, nei fy fella! Good job Sophie!

    68. Det å rive ned sirkusplakater er helt lovlig 😉 Uansett veldig bra skrevet! “Water to the elephants” er en utrolig fin og trist film som handler om sirkus, også er det en sykt trist scene hvor en elefant blir misshandlet.. Får like vondt hver gang jeg ser den scenen..

    69. Har nettopp vært sirkus her jeg bor også (arnardo), rev ned plakater jeg også! Elsker at du bruker bloggen din til å nå frem til folk angående dyreplageri-saker! 😀 You go!

    70. Jeg har tatt avstand fra sirkus allerede som liten. 🙂
      Vært der én gang, og da hadde jeg ikke begynt på skolen, husker det ikke selv.
      Men må si du påvirket meg til å nekte familiens unger sirkusbesøk i år! 🙂

    71. Digger deg !! Takk for at du faktisk bryr deg! Har faktisk ikke ord! Jeg er så takknemlig over at du deler det med bloggen og får andre til å inse at det er dyreplageri ! YOU GO GIRL !<3

    72. Liker bloggen din og rewpekter dine meninger, int at du sier ifra. Kommentarene du får her er foræsn like morsomme som bloggen din c;
      Men har du sett videoer av dyreplageri, dær har man ekte vold mot dyr som er fælt. Du har nok en del sminke som er testet på dyr å, det har desverre jeg og det liker jeg ikke, men jeg skammer meg ikke over å gå på cirkus. Kommentarene her er krenkende som sier at de som gåt på cirkus er dyreplagere. Jeg er imot dyreplageri og har grått for flere uskyldige dyr som har dødd. Gråt lenge og hadde det vondt.
      Bra at du sier dette, men mange cirkus, kanskj så milano tar vare på dyrene, tar de dyrene med i “flokkenfamilien” gikk på cirkus som liten, var kos. De behandlet dyrene bra og menneskene nr.ene er morsomme c:
      Sier ikke at innlegget ditt var dumt for det var det ikke, men elefanter blir ikke behandlet nså bra i India heller, cirkus er ikke faflig.
      Ikke glem å pust..! U go girl <3
      Skrivefeil ohyeah, skriver på en liten tuch såe shiter i d 😉

    73. Håpe du virkeli ikkje vise peta videoa te barna dine når dei e 5 elns: de kan faenmeg SKADE dem for livet.. Og de e psykologi. Søstra mi på 13 takler ikke dem engang. Men ja, e i mot dyremishandling selv, men dette innlegget ble for aggressivt. Du burde diskutere mer: forklare korleis alt starta osv, ikke bare angripe! På den måten får folk et bedre bilde i hodet at vi da er like dumme nå, som folk var før. I tillegg gjør de mer tydelig at de e DYREsirkus. Finnes sirkus uten og, og dem e ofte jævli kul. Ta de som argument? Koffor dyr, når man kan se på mennesker, gjøre noe utrolig kult, som di gjør av fri vilje!

    74. Herregud Sophie. Synes innlegget ditt er usaklig, og en ser tydelig at du ikke vet noen ting som Cirkus..
      Du er tydeligvis et slikt menneske som har oppfatninger som ”SÅNN ER DET FORDI JEG MENER DET” uten å egentlig sjekke fakta. Hadde du i det hele tatt vist noe om cirkus, hadde du ikke skrevet et så barnslig og usaklig innlegg. det finnes flere dyr som er på cirkus som elsker det de driver med, en kan på mange måter sammenligne det med hundeutstillig, agility trening, osv. Dette er også”treninger” som går ut på at dyret må yte noe for menneskets glede. Flere dyr som også er avhengig av denne hjernetrimmen, for at de skal trives. Feks Hunderasen border colli. Kjenner også ei som driver cirkus, og dyrene der er som familie. Alle dyrene har ett spesielt bånd med cirkuseier. Dyrene stortrives, og en ser tydelig at de har det godt. Sier ikke at det ikke finnes dårlige cirkuser der ute, men det gjelder absolutt alle ting. Det finnes dårlige bloggere, dårlige mennesker og dårlige verdens ledere osv. Lukk opp øynene dine jente, og se etter hva som egentlig er sant.. Du er en stor påvirkning for mange, synd å bruke det på noe som er helt feil.

    75. Mat er greit for det trenger vi sier du?? …
      VI HADDE KLART OSS VELDIG FINT UTEN KJØTT HER I VERDEN… og de som er for sirkus er for dyremisshandling sier du? …
      HVA MED DEM SOM IKKE HAR BLITT FORTALT HVORDAN DYRENE DER HAR DET DA, DE SOM IKKE VEIT HVORDAN DE LIDER, DE KAN JO IKKE NOE FOR AT DE IKKE VEIT DET OG DA KAN DE VÆRE FOR SIRKUS UTEN AT DU SKAL DØMME DE!!…. Slutt å tro du veit alt om alt..

    76. Hvorfor sier du at du er i mot pels når du går med både en lue som har ekte pels på seg og venninda di sin jakke som har ekte pels? Tror ikke du er så mye i mot dyremishandling som du skal ha det til, dette er et tema jeg syntes du skal forklare deg i.. Altså hvorfor du bruker pels når du sier st du er i mot det!

    77. Anonyom som sier at det eneste ille er transporten, mener du ikke at det er ille at et dyr som er skapt for å løpe i gresset nede i Afrika er i iskalde Norge , med masse mennesker rundt seg, masse støy og fæl transport? Dyrene blir kanskje ikke mishandlet eller skadet, men de blir ikke tatt godt vare på heller.

    78. det der sirkuset var her jeg bor for en liten stund siden. og etter som det ALDRI skjer noe her jeg bor så bestemte jeg meg for å dra med noen venner, men jeg er egentlig imot dyreplageri. men jeg angrer ikke fordi to av de som jobbet der var sååååå utrolig kjekke! så jeg og vennene mine sto å glana på dem istede.. xD 😛 🙂

    79. Usaklig innlegg. Det finnes mange sirkus som behandler dyrene sine bra, og noen som faktisk trives bedre med sirkus familien sin enn i det fri sammen med andre farlige dyr. Du er litt for påståelig…

    80. Jeg er i mot å ha elefanter, giraffer osv på sirkus.
      Synd du ikke har sett hunder i aksjon på sirkus! Lykkelige hunder som elsker det de gjør. De aller fleste hunder trives godt med å ha en jobb (agility, spor, kløv, lydighet osv).
      Når du selv har innrømt at du aldri går tur med Rigmor, men bare slipper henne ut i hagen noen timer, så lurer jeg på hvordan du kan henge ut noen som faktisk trener med hundene sine!
      Får rigmor noen mental stimulans? Og er du noen gang ute på tur med henne? Nei vent litt. Det er jo moren din som lufter henne hvis hun skal på tur.
      Håper virkelig du lar rigmor være igjen i harstad når du flytter til oslo, så hun får den trimmen og oppmerksomheten hun fortjener….

    81. Ikke noe slemt eller noe mot deg 🙂 Men syns ikke noe om at du tar ned de plakatene, vet at det er dyreplageri, men tenk på at pengene de får for at folk ser på er kanskje de pengene de lever av. Kankje de ikke har noen annen utdanning enn sirkusartist å ikke har penger til å ta en annen utdanning. Også bruker de jo penger på å kjøpe de plakatene, også går du rundt å driver de ned. Syns bare det er litt dårlig gjort, selvom det er dyreplagerie, kan godt henne de ikke har valgt det selv, å at de må drive med elefanter foreksempel 🙂
      Jaja men det var bare en liten ting, men eeeeelllsker bloggen din Sophie <333

    82. liker heller ikke circus hvor dyr er invovert, trodde det hadde blitt ulovlig med dyr i circus i norge jeg. Så en gang i Danmark, jeg hadde overhode ikke lyst til å gå inn på circuset, men ville ikke stå utenfor aleine. Å der inne var den ene kamelen skikkelig halt! fikk skikkelig vondt i meg av å se det det.
      liker ikke circus med dyr uansett.

    83. Serriøst kor mange “brains” det e her..
      Det e dokumentert dyremisshandling på Cirkus Merano, og det kan dokker sjøl google opp hvis dokker ikke trur det. Det e latterlig og lavmål å gå på cirkus, å atter ta med ungan dit. Æ kommer til å fortelle min sønn koffor man ikke drar på cirkus, og det gjorde æ akkurat til min tanteunge, og tilogmed dem forstår det. Å de som sier at hvis man ikke støtte det så får dyran det dårligere? Hallo! Hvis folk ikke støtte opp om cirkus med dyr, så må cirkus finne på andre ting å gjøre. Dem bruke dyr fordi vi menneska syns det e underholdaness. Hvis folk får opp øyan sine å sir ifra, vil dyrecirkus forsvinne. De dyran som allerede e i cirkuset, dæm må avlives ja, eller tas vare på av folk som kan det, men heller det. Å dem som trekke sammenligninge til mat, klær og kjæledyr? Hund, katt og smådyr som vi tar inn til oss og tar vare på, e dyr som etter masse hundre år e blitt husdyr. Dæm kan ikke leve ute i naturen. Deffor e det opp til oss å behandle dem riktig. Og, i Norge e det ganske strenge regla for matproduksjon, og human slakting. Dessuten, hver sin kampsak, man kan ikke redde verden aleina. Deffor e det flott at folk engasjere seg i forskjellige ting. Alle kan gjøre en forskjell, og å starte med boikotting av cirkus e en god start.

    84. Helt enig med deg, Sophie, sirkus med dyr er forferdelig! Fortsett å stå på som du gjør, du er ei tøff jente ;D

    85. Synes det er trist at du tar alle under en kam og får med alle leserne dine med på laget. Nå er du med å å ødelegge levebrødet til Cirkus Zorba, et sirkus som behandler sine dyre med respekt. Ingen av dyrene de har er eksotiske og de blir heller ikke mishandlet. Gå inn på ronjagujord.blogg.no, sirkusdirektøren sin blogg og les deg klokere. Hun har skrevet mye om hvordan det er på deres sirkus.
      Jeg har selv vært mye sammen med denne familien og jeg kan med hånden på hjertet si at INGEN av dyrene dere har det vondt.

    86. Alle dere som kaller sirkus dyremisshandling; gå inn på hest.no og les bloggen til sirkusprinsessa. Der får dere se alt alt ikke bare er svart/hvitt som dere tror, og dere får i allefall se at man ikke skal dra alle under en kam. Grunnen til at mange har et slikt syn på sirkus er takket være filmer fra utenlandske sirkus hvor mennesker har et helt annet syn på dyr enn hva vi har her hjemme. Og bare for å sette det litt på spissen til dere som sier at dyrene lider når de står i en trailer deler av livet; har noen av dere kanin eller hamser i slike grusomme fengsler man får kjøpt i dyrebutikken? DET er steike ta meg like mye dyremisshandling som noe som helst annet.

    87. Hei. Jeg og noen venninner skal også gjøre det når sirkus kommer hit. Vi prøver å få så mange som mulig med på det. Jeg hater at folk virkelig kan være så onde, at de greier å skade og drepe de stakkars dyra. Da jeg så dumbo for første gang så fikk jeg tårer i øynene og det tok flere år før jeg så den igjen. Det er så trist at mennesker tror de eier alt på jorden. At de bare buser inn og dreper de stakkars dyra, men det verste med sirkus er at de piner dyra til døde. Når jeg tenker på det så får jeg tårer i øynene. Jeg håper det er noen som kan stoppe sirkus.

    88. Enig Sophie! Men, vet du hva det er et sirkus som noen her jeg bor har laget… De er bare her jeg bor og dyra går fritt på jorder 🙂 De er imot sirkusdyreplageri! Og det er ganske kult daah!

    89. fyfan for noe drit jeg har vært på sircus en gang i mitt hele liv, jeg var 7 år. etter det har jeg aldri vært på sircus. jeg får vondt inni meg bare av å tenke tanken på alle dyrene som har det vondt. og jeg er kjempe enig med deg! 🙂

    90. Er selv i mot dyremishandling, men tror du dyrene hadde gjort som de sa om de ble mishandlet? Jeg tror de dyrene som er med i sirkus er noen av de heldigste dyrene i verden! 🙂

    91. Må si jeg er litt imot deg på noen punkter. Ikke alle sirkus er like, i Norge har vi mattilsyn som passer på. Sirkus blir gjennomgått før de slipper inn i Norge for at dyrene skal ha det best mulig. Det er fult mulig at enkelte sirkus behandler dyrene dårlig, men ikke dra alle under en kam.. I så fall er dyrehager værre enn sirkus i og med at der står dyrene i bur 24/7 og der er dyr som ikke tilhører vårt klima. Føler mange her sier seg enig med deg bare fordi det er en “trend” og være imot sirkus og dyretestede produkter. Selfølgelig er jo det en god ting og være imot, men da burde man være mer bevist på det man sier å stå for det man sier. Det hjelper ikke å si at du hater dyreplageri, men alikevell kjøpe dyretestede produkter og pelskåper. I hjemlandene har enkelte av dyrene minst 10 ganger værre enn på et sirkus, så vær så god, slipp dyrene hjem, men vær forberedt på at det kan bli værre for dem.

    92. Oi!! har ikke tenkt på det før nå.. U GO GIRL, dere toppbloggere er jo de som ka få opp øynene til folk og det ser ut som du er den som gidder å bry deg!! LU<3

    93. Uansett forholdene, så er det ikke greit å holde dyr i fangenskap fr underholdnings skyld. STÅ PÅ SOPHIE!

    94. så utrolig flott av deg! gjør akurat det samme, men vennene mine begynner bare å si at det ikke er dyreplageri… hat over sirkus!

    95. Hva er dyremishandling da?
      Ser det står skrevet at det er bevis på sirkus merano for dyremisshandling? Er dette en dom, eller fra en dyreværns gruppe? I norge heter det at du er uskyldig til det motsatte er bevist… Vet dere egentlig hvor lett det er i norge få på seg stempel som dyreplager, og vertfall for et sirkus som naturligvis har mange mot seg? I norge er det fktisk sånn at du nesten blir mer straffa for å ikke si ifra om naboen misshandler bikkja, enn om det hadde vært barna. Det er flere gårder og staller hvert år som mister retten til å ha dyr hvert eneste år i norge.. Tror dere virkelig da at et sirkus i norge hadde fått lov til å fortsatt drive om det hadde vært mistanke om dyreplageri??
      Som nevnt over, dette er levebrødet til de som holder på med dette, og dyrene er en del av deres familie. På en måte har jo disse et mye bedre forhold til f.eks geitene sine, enn de fleste bønder som sender dyrene på utmark hvert sommerhalvår..
      Jeg synes det er smakløst av en norsk toppblogger å komme med slike ytringer på en offentlig blogg, der det er mange tusen yngre lesere som ser opp til en. Vet du ikke liker at vi kommer med kritikk på hva du skriver, men det er faktisk noe man må tåle når man kommer med en mening på et sosialt media.

    96. Herregud tenkte ikke på det før du skrev det!
      TAKK:)
      SÅ sant at de viser at sirkus er dyreplageri!
      Og at de viser det på Dumbo Eller hva den filmen heter igjen! 🙂
      Likte det når jeg var liten ja, men nå skal jeg gå ut og rive ned plaketene og brenne dem!

    97. ok, du kan føle hva du vil men du kan ikke skrive at hvis en person liker sirkus så støtter du dyreplageri!!! det er MANGE sirkus uten dyr og det er MANGE som ikke liker dyreplageri men liker å dra på sirkus for å se de utrolige triksene deres!!! DET ER DIN MENING!!! du må ta på alvor at det er mange som ser opp til deg og at du faktisk har et ansvar!!!!

    98. Selv er jeg imot dyreplageri, det tror jeg de fleste er. Men det betyr ikke derfor at alle sirkus behandler dyr på samme måte. Hva med å ta deg en tur til sirkuset å se hvordan dyrene har det, og så eventuelt (om det er nødvendig) reagere på denne måten.
      Du sa at kjøtt trenger vi. Hva med transporten til fabrikkene da? når f.eks grisene hyler for full hals. Selv sett det, det er ikke noe jeg vil oppleve igjen. Det er også utrolig mange andre dyr som lider for å bli til mat. Er ikke det dyreplageri?

    99. Gjorde omtrent det samme på Voss, bare at jeg ikke hadde tid til plakatene, så jeg tok bare alle rabattkupongene. Digger deg! 😉

    100. Flott innlegg!utrolig bra at du står opp for dyrene.hadde de kunnet snakke slik som oss ville de vært helt enige.først tenkte tenkte jeg typisk rosablogger men du er virkelig smart med hjertet på rett plass.stå på!og håper du aldri skifter mening…ps:når i all verden har Mattilsynet vært god mot dyr?det har de ikke kapasitet til.ja til dyrepoliti.

    101. cirkus er dritt blablabla 🙂 er så eni men eneste cirkuse e noen gang har set er :arnardo !
      di tar godt vare på dyran å tvinge di ikje til noe di ikje vill :)))

    102. Ser det er veldig mange her oppe som sier at det er forskjellig hvordan sirkusene behandler dyrene, noe som sikkert stemmer. Men uansett hvor godt de blir behandlet kommer man ikke bort fra at de er tatt bort fra slik sitt naturlige habitat, og at livene deres dreier seg om å underholde oss mennesker (selv om dyrene aldri på noen slags måte har takket ja takk til dette).
      Jeg synes det er supert at du tar opp dette, og selv om det er mange andre viktige saker å ta opp om dyrs rettigheter (som veldig mange i kommentarene viser til) er det en god ting at du gjør noe, ikke en dårlig ting at du ikke gjør alt, selv om det er viktig å tenke på resten også. Fortsett å kjempe mot dyr i sirkus!

    103. Selv om de er borte fra sitt naturlige habitat som Celia sier over her må vi huske at disse dyrene faktisk er født på sirkuset og aldri kunne blitt sluppet fri. Jeg er ikke for sirkus, men jeg anbefaler at folk sjekker opp fakta før de anslår alle sirkus som dyremishandling osv. På sirkus er de avhengige av at dyrene skal prestere, derfor må de behandle dem bra. Hvor enkelt tror dere det hadde vært å hatt en oppvisning med en sint, mishandlet elefant?
      Akkurat.
      På flere sirkus er det også sånn at dyrene bruker 2-3 måneder på veien med sirkuset og resten av året på en fast gård.
      Stusser også litt over at du er totalt imot sirkus, og har dyrevernalliansens merke på bloggen, men bruker pels og dyretestede produkter uten så mye som en tanke på det. Men sirkus, det er fy fy!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg