hva er et forbilde?

Jeg har tenkt utrolig mye på hva det vil si å være et “godt forbilde”, og jeg kommer faktisk ikke fram til noe svar. Når man er i min posisjon og har en del lesere om dagen så er det jo slik at man kansje er et forbilde for noen, men jeg må beklageligvis innrømme at jeg ikke klarer helt å ta stilling til det. Jeg vil ikke være et forbilde – for et forbilde skal jo være perfekt, sant? En person man skal leve etter? For det er sånn enkelte av dere får det til å høres ut. 

Det jeg mener er – jeg kan være et dritdårlig forbilde for noen, kanskje et godt forbilde for andre. Men det blir så teit når noen av dere skal kommentere “Du er et dårlig forbilde fordi du viser kløft/tar solarium/drikker alkohol”. Okei – hvorfor det? Jeg kan gjerne sitte inne med turtleneck-genser, bleik som et gjennferd og spille monopol med familien på Lørdagene altså, men det blir så FEIL. Det er et urealistisk bilde over hvordan store deler av norsk ungdom tilbringer sin tid. Man kan ikke være perfekt, det er umulig. Det er mye jeg gjør bra, faktisk utrolig mye! Men det er utrolig tungt å bygge opp et “perfekt” rykte, men det skal så lite til for å få et dårlig rykte. Et bilde med kløft og BAM, jeg er verdens verste person. 100 gode innlegg er plutselig glemt.

For meg er for eksempel Pamela Anderson et godt forbilde – nei, jeg vil ikke være naken på film eller spille inn sexvideo, og å få HIV er heller ikke et ønske for meg. Men det er et eksempel på en person som har reist seg når ting er tøft, en person som tar ansvar (dyrevern etc.) og hun har faktisk blitt banket opp av ektemannen sin mange ganger – men hun lever enda. Det å være menneskelig, men samtidig reise seg, DET er et forbilde for meg. De man ofte ser på som gode forbilder er de som er så alt for opptatte av hva mennesker forventer av dem og hva rykter sier, og for meg som ikke bryr seg så alt for mye om det, så blir det feil.

Så ja, hva legger dere i et godt/dårlig forbilde? For da blir det kanskje lettere for meg å forstå!

Tumblr_m3oh371ezs1r6yy2qo1_400_large


94 kommentarer
    1. et forbilde for meg er vel en man ser opp til og beundrer. Eminem er et stort forbilde for meg. En som virkelig har kjempa

    2. et godt forbilde er seg selv og hvordan man vil at andre skal oppfatte deg! Det er ikke vits å ville bli som andre fordi det blir man ikke uansett! Det som er det beste er å bruke seg selv som forbilde og lære av sine feil! 🙂
      Elsker deg Sophie forresten! 😉

    3. Veldig enig med deg i det du skriver.
      jeg har ikke tenkt så mye på hva et godt forbilde er. Men feks Vida Lill er blitt et foreløbig forbilde for meg, siden hun er slik jeg vil være! Åpen for masse, god humor og alltid glad! det er slik JEG vil være, og da er hun mitt forbilde siden hun passer perfekt inn i det jeg kaller “drømme-meg” altså en slik person jeg vil være som. MEN nå har det seg slik at jeg ikke ønsker og være slik som henne, men hun er slik jeg ønsker å være? Såå.. et godt forbilde for meg, er en som er slik jeg vil være. Og jeg vil være glad, sprudlende, åpen for nye ting og ikke sjenert i det hele tatt. Det er ikke nye for meg hvor mye mitt forbilde drikker, tar solarium osv. siden det er personligheten hennes jeg vil ha, ikke utseende og hjerne:-)
      Om du skjønner hva jeg mener?

    4. Jeg ser faktiskt veldig opp til demi lovato, alt hun har opplevd og alt hun har komt seg igjennom. Et godt forbilde, selvom hun kan vise kløft, virke sur, men altså vi fikk nå ikke kvinnekroppen for å skjule den heller. Vi burde vær stolt av den kroppen vi har, formene vi har og ikke presse fram men det å vise litt er jo egentlig ganske greit.
      Elsker bloggen din foresten, du virker som en kjempe grei jente!

    5. Bra skrivd! Alle andre ungdommer gjør akkurat det samme som deg, bare de ikke har en blogg der de skriver om det, å vis de har en blogg, så er den kanskje ikke så veldig populær… Du er et supert forbilde for meg Sophie Elise, og er sikkert en kjempe god person, stå på!! 😉

    6. Ett forbilde er en person som andre kan se opp til, en person som gjør noe i livet som andre ønsker å oppnå. Jeg syns ikke det er feil av deg att du drikker, tar sol, viser kløft osv. Det er bare viktig att det kommer riktig frem på bloggen og i virkeligheten, slik att dem som evnt. ser opp til deg ikke får for seg att dem blir pen og kul av å drikke alkohol hver dag ( dette er ikke ment til deg sophie,mener ikke att du drikker hver dag. er ikke det jeg skal frem til, er bare en illustrasjon)
      Ett forbilde skal ikke være en som skal skryte av de ”dumme” tingene man gjør ( som kan virke kult, som f.eks drikke, røyke, osv.) for mange unge TROR att dem oppnår det samme liv som forbildet ved å gjøre slike ting. Selv om du er ett forbilde, skal di ”dumme” tingene komme riktig frem, slik att andre ikke tror det er det som skal til.
      Huff, ble litt rotete det her, men dere skjønner. Er ikke ment som en direkte kommentar til bloggeieren 😉

    7. et forbilde for meg er en person som tør å være seg selv og som står for det h*n sier. det kan også være en person som engasjerer seg for en bra ting 😉

    8. For meg er egentlig et forbilde noen man vil leve som eller leve etter, på godt eller vondt. Nå er jo ingen perfekte, men jeg ser opp til mange som er langt fra perfekte – men for meg kommer de nærme fordi de gjør noe jeg liker eller beundrer. Gir det mening?

    9. Bra skrevet! Jeg er helt enig. Et forbilde trenger ikke å være en HELT perfekt person, bare det er noe den personen har gjort/gjør som man kan se opp til 🙂

    10. Mitt forbilde er Eminem, fordi han har hvert igjennom tøffe tider, oppvokst feil og tungt miljø men alikevell fikk han success , han gidde ikke opp uansett hva folk sa. Jeg vet han tok dop , frem og tilbake men det at han aldri gir opp å prøver ser jeg så mye opp til i en person, en som kjemper.

    11. Er enig med deg!
      Jeg syns ett forbilde er en du kan se opp til og beundre uansett hva den personen gjør. Viss man virkelig ser opp til en person, så bør man faen meg gjøre det i de dårlige og de gode dagene til forbildet. Uansett. Det er en person man syns er perfekt, på utseende, personlighet osv. Et forbilde er en som er seg selv, vil heller vise seg selv enn å heller lyge.
      Jeg mener virkelig at du er et forbilde 🙂 Det er opptil hver enkelt person hvem de vil ha som forbilde, en som har et forbilde trenger ikke å ta sol å barbiedop bare fordi forbildet gjør det. Man skal ikke herme etter forbildet, bare se opp til de 🙂

    12. Veldig bra innlegg Sophie. For meg er du ikke et forbilde, men du er en jeg ser ganske opp til. Du har oppnådd mye gjennom bloggen, og du har gode karakterer! Men du må ikke føle press på å være et perfekt forbilde, for man velger selv å ha deg som et forbilde. Syntes ikke du er en typ “drøy” ungdom på noen måte, du gjør som de fleste og drikker alkohol. Selvfølgelig trekker du noen grenser, men hvem gjør ikke det?
      Stå på Sophie 🙂

    13. Et forbilde er en person som har noe positivt i seg, som har gjort noe bra, eller å prøve å gjøre noe bra! Så lenge man gjør noe man bør være stolt over, er man et forbilde på et eller annet punkt! Man kan ikke være perfekt, det er jo ingen. Men vis man f.eks. får bra karakterer på skolen er man et forbilde på det området. Hvis man jobber for i dyrevernet, er man et forbilde på det området. Hvis man gjør noe bra, som alle burde prøve å bli bedre på, så er man et forbilde! Det vil si at i følge meg så er så å si alle et forbilde, på en eller annen måte! Uansett hvor mye dumt man har gjort, kan man fortsatt være et godt forbilde. Det at man kan innrømme egne feil eller si unnskyld for noe man har gjort, er en egenskap å se opp til, selv i folk som har gjort ting de angrer på.
      Laaaang kommentar dette her, men håper du leste den, og forsto hva jeg mente! 🙂 Poenget mitt er kort sagt at man kan være et forbilde selv om man hr gjort mange feil, og at alle har noe som gjør dem til et forbilde!

    14. Et forbilde for meg er noen jeg ser opp til. Noen jeg beundrer og kjenner meg igjen i, eller en sterk person som har reist seg da h*n lå nede.

    15. Avril Lavigne er forbildet mitt, på grunn av det hun gjør, sier, meningene hennes og fordi sangene gjenspeiler følelsene mine og fordi jeg elsker alt ved den dama, selv om hun gjør feil og dumme ting iblandt, men det er det som gjør henne til et menneske.

    16. Er så enig! Visste faktisk ikke dette om Pamela Anderson, dumt at sånne ting ikke kommer mer frem. At alt som omhandler sex skal komme foran når folk gjør noe bra. Altså ikke at masse private saker. Det er jo det, det er privat.

    17. Det motsatte av det du er. Du må hugse på at du har unge lesere som setter deg som et forbilde og da må du leve opp til forventningene.

    18. et forbilde for meg er ikke noen som er perfekt, et forbilde er en person som kan tørre å ta tøffe tak som kan gjøre feil å stå for dt. dette mener i allefall jeg, jeg mener at du er et forbilde for meg for du har gjort en del som er galt og godt da kan du lære meg eller flere av dine erfaringer, noen gode noen dålige !! :DDD

    19. Må si jeg er enig med deg der! En ting jeg kan si er at alle er forskellige og har forskjellige meninger. Synes du argumenterer godt 😀

    20. du er ett forbilde for meg for det jeg beundrer stilen din og måten du gjør alt på.. jeg bryr meg ikke om du tar solarium og sånne ting 🙂 DU er liksom en sån person jeg ønsker å være you go girl <3

    21. Bra skrevet! Mitt forbilde er Demi Lovato. Anbefaler deg på det aller, aller sterkeste og gå inn på MTV(usa) eller på youtube å se dokumentaren hennes, den er utrolig bra!

    22. jeg syns du er et godt forbilde. Du har vært igjennom veldig mye men holder deg sterk. og her skulle jeg skrive noe, men det glemte jeg bort -.- dessuten er det ikke sånn at du oppfordrer andre til å drikke eller ta solarium ..

    23. Jeg har ikke tebkt på d egentlig. Men jeg ser på deg som et forbilde pga jeg fåler du har opplevd mye kjekt og tar ikke like lett til deg ting folk sier om hva du gjør. Eller utseende kanskej, men ikke hav du GJØR. Du virker kjempemorsom og gjør så mye for å få jobben din godt gjort. Og det klarer du. Du skriver om ting man kan begynne å tenke over eller ting man kjenner seg igjen i. Kløft, røyking, solarium har absolutt ingen betydning.
      jeg tror det er derfor jeg ser opp til deg, hvis ikke vet jeg ikke,

    24. Veldig bra skrevet Sophie!
      De som slenger dritt har ikke lest bloggen din, de har hoppet til en konklusjon med en gang. Du skriver så utrolig mye bra og er uten tvil Norges beste blogger! Bedre å si at du faktisk drikker osv. enn å si at du skal ut med venner å drikke te. Jeg er stolt av deg Sophie <3 Og vil du vise at du har pupper så gjør du det for det skal du være stolt av, ikke skjul dem hahaha 🙂 Ikke bry deg om de folkene som ikke har noe bedre å gjøre enn å se etter feil hos deg, i mine øyne er du perfekt Sophie! Stå på med bloggen, elsker deg <3

    25. Fyfader sophie, du er så sykt bra! Alt du skriver ne på denne bloggen gir så 100% mening at du aner ikke!
      Drit i absolutt alt stygt folk skriver om deg, absolutt INGEN er perfekte! Om du så viser kløft på bilder, GJI FAEN!
      Jeg driter en lang i om du fester, drikker og alt det der! Lev livet, kos deg ;*
      Du er eit fantastisk forbilde Sophie, det er du virkelig!

    26. Et godt forbilde for meg er en person som har mange feil, men som ikke gjemmer det. Alle gjør feil, og de som faktisk tør å gjøre feil har sterk personlighet. Men man kan jo ha forskjellige forbilder, jeg foreksempel: Pappa og marilyn monroe! Haha, men på heelt forskjellige grunnlag. Pappa fordi han er den mest fantastiske personen i verden, han har feil, men klarer å se bort fra det. Marilyn monroe hadde ikke en “perfekt” kropp, men viste den på en perfekt måte. Derfor er hun en av de vakreste jeg har sett. Død, but still

    27. Jarle Andhøy, der har du forbilde! Det å følge drømmen sin er det ikke mange som tørr nå til dags, deriblant meg… Skikkelig hedersmann med masse mot og vilje!

    28. Jeg synes at et forbile er noen som har gjort/oppnådd ting, og kommet gjennom det. Justin Bieber (nei, jeg er ikke belieber, men må få beundre han) har hatt mange haters og fått mye i mot seg, men han fulgte drømmen sin, Demi Lovato har hatt spiseforstyrrelser, men har reist seg og sier at hun har funnet fred. Det må heller ikke være en “stjerne” som er et forbilde. Det kan være en bestevenn som for eksempel har slitt med selvskading, og kommet seg igjennom det. Rett og slett noen som har vært i en vanskelig situasjon, noen ganger liker du de som har kommet gjennom en vanskelig situasjon som du føler du også er i, som de KOMMER IGJENNOM.
      Jeg vet dette er veldig dårlig bygd opp, og har i bunn og grunn ikke noe ordentlig poeng, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Du, Sophie Elise, virker som en veldig bra person. Du bryr deg om folk rundt deg, og “ting” rundt deg. Du er ærlig, og viktigs av alt – du er deg selv. Alle gjør feil i livet, det eneste man kan gjøre er å lære av dem.
      Jeg beundrer framgangsmåten din, og måten du bruker bloggen på. En god kombinasjon av jenteting og viktige ting. Enkelte kan bare få det inn hvis det kommer fra en toppblogger som deg. 😉

    29. Altså, som du sier, er ingen perfekt. Heller ikke du. Men for noen er du et perfekt forbilde. Ikke fordi du er pen, har en stor blogg eller kommer med sminketips. Men fordi du er så åpen om dine problemer. Du viser tydelig dine feil gjennom årene. Men likevel har du kjempet deg gjennom disse problemene, og kommet sterkere ut av det. Du er så åpen og ærlig, Sophie, og jeg veet at det er flere som ser opp til deg. De vil kanskje ikke være mest mulig lik deg, men de vil være like sterk som deg. Ved å være ærlig om dine feil og ved å vise at du har kommet deg gjennom disse, gjør bare at du virker mer menneskelig. Du er åpen om store saker, og om ting du virkelig står for. Du er modig og du er deg selv. DET er å være et godt forbilde, syns jeg.

    30. du er et forbilde for meg, fordi du bryr deg ikke om folk sier ”sophie viser bare kløft, sophie er bare ei dum blondine” du viser at de tar feil! jeg syns også at et forbilde ska stå for noe nå jeg syns du gjør, du står imot dyremishandlig noe som jeg syns er en superviktig sak. et forbilde skal ikke være perfekt, det skal være noen du skal se opp til, og helt ærlig jeg ser mye mer opp til en som snakker sant og sier jeg er ikke perfekt, enn folk som prøver hele tiden og være perfekte. Det er ingenting som er perfekt, alle gjør feil, men det er forskjell på folk som sier ”ja jeg gjorde en feil men jeg er forsatt den samme personen” enn folk som gir faen og ikke bryr seg.
      forbilde for meg er ikke noen som er tynn har fin ræv osv. det er en person som lærer av sine feil, står for noe viktig,tørr og fortelle folk om feilene sine og viser det beste av sin personligheten sin. dette er noe jeg syns du gjør og du er mitt forbilde fordi du virker som en sterk person noe jeg gjerne vil bli <3

    31. Må være en rar posisjon du sitter i – en helt vanlig jente fra Harstad som er som alle andre jenter fra Harstad (henger med venner, fester av og til, sminker seg og whatever), som oppretter en blogg og plutselig forventer hele Norge så mye av deg!
      Jeg mener det at et godt forbilde er en person som ikke endrer seg for andres ønsker om hvordan man skal være. En person som tør å være seg selv og gjøre og si det en mener uten å endre seg, eller bry seg om hva flertallet da må tenke. Selv har jeg ikke egentlig noen konkrete forbilder, men for eksempel Taylor Momsen er en person som gjør sin greie og driter i kritikken hun får. Det liker jeg.
      Man kan gjerne si at “Lise” ikke er et bra forbilde fordi hun drikker mye. Jeg vil da mene at “Lise” er et forbilde å se opp til fordi hun gjør det som er riktig for henne selv, ikke hva som er riktig for alle andre.

    32. Jeg vil egentlig si at enhver person er et forbilde, de er bare enten et godt et eller et dårlig et….. Og du er bare i den (noen ganger uheldige) possisjonen at du er det for flere og flere personer som blir påvirket. Men jeg vil si at enhver person med deg som forbilde er heldig siden du er allitd ærlig og forteller om deg selv istede for å skjule det, og sånn jeg har lest det hvertfall så er du verken “bedre” eller “værre” enn andre på din alder. digger deg sophie <3

    33. Etter min mening viser du virkelig hva et godt forbilde er! Du deler så mye av deg selv, men er fortsatt sterk. Du viser at du er nede, men kommer deg alltid opp igjen. Du tenker på det positive, og bryr deg lite om hva det negative du hører. Du er deg selv, og gjør det du føler er riktig og som er best for deg selv (med feil så klart, men ingen er feilfrie), og ikke alle andre. Det er hva jeg kaller et godt forbilde ja!
      Jeg ser virkelig opp til deg Sophie, du virker så bra på utrolig mange måter, og ikke la noen si deg noe annet! Stå på videre, elsker bloggen din 🙂

    34. Du er en veldig fornuftig jente, men du snakker mot seg selv hele tiden, er dobbeltmoralsk og prøver alltid å finne unnskyldninger for det du gjør. Hvis noen kommenterer at du bruker f.eks wonderbra, fester mye, kler deg lettkledd, tar for mye sol og lignende så kommer du alltid med et innlegg om dette og så sier du “men nesten alle vennene min gjør det samme” eller “nesten alle ungdommer er sånn.” Det er jo det samme som å si at du bruker wonderbra, fester mye, kler deg lettkledd, tar for mye sol og lignende bare fordi alle andre gjør det. Det blir for dumt. Det betyr jo bare at du ikke er deg selv. Du må tørre å stå for det du gjør, noe du tydeligvis ikke gjør når du påpeker at alle andre også gjør det. Det spiller ingen rolle hva hele verden gjør. Det er opp til deg om du tør å stå for det du gjør, og om du tør å være en ekte person som ikke gjør ting fordi alle andre gjør det eller for å få status. Jeg sier ikke dette for å være slem eller noe, men du burde kanskje ta det til deg og tenke litt over det? Se på de game innleggene dine på bloggen og se hvor mange innlegg der du har unnskyldt deg med “jammen alle andre gjør det.”

    35. Syns det å kalle bloggere for forbilder blir ganske dumt, egentlig. De er jo vanlige personer, akkurat som alle andre. Og når folk sier at du er “dårlig forbilde” fordi du går i de klærne du går i, og henger med vennene dine og drikker alkohol i helgene, så viser jo det bare at _ingen er et perfekt forbilde. Å drikke med venner i helgene er jo det som er normalt for mennesker i den alderen, og det er tydeligvis noe 12-13 år gamle jenter ikke skjønner. “Herregud, du har yngre lesere som du må ta hensyn til”, altså, hvis de da føler et press for å drikke og se ut som en hore da, så burde de ikke få lov til å sitte på nettet.
      Fortsett å blogg som du gjør, Sophie, og drit i små drittunger som ikke aner hva de snakker om. Hør på meg. Jeg blir 20 om 9 dager. Jeg er klok!

    36. Det å være et forbilde er ikke bare å være perfekt. Det er også å vise andre at man kan klare seg, uansett hvor tøft det er. Et forbilde er en som holder hodet hevet, som er stolt av seg selv og som kan innrømme sine feil. Et forbilde er en som er trygg på seg selv.

    37. Pamela har ikke HIV, å ha HIV er vel ikke noe en ønsker seg……..
      Enten er du et forbilde eller så er du det ikke…. Det er en X -faktor, det er de verdiene, etikken og moralen du står for. En person som du beundrer, eller vil leve opp til. Så da er det vel noen som ikke ønsker å bli og være som deg, fordi du ikke passer inn med de kriteriene jeg nevnte tidligere…… Det er ikke verre en det.

    38. for at jeg skal få beskrevet hva ett godt forbilde er må jeg ta utifra en peron. en person jeg ser opp til, virkelig. det er mo. de fleste kjenner han fra x-factor 2010 og havnet på en god 4 plass. han er ikke som alle andre, fortiden hans er fylt med vonde minner fra hjemlandet og den ahrde kampen om oppholdstilatelse i norge isammen med sin mor, hvorfor bare sin mor; fordi han mistet resten av familien. der hvor han bodde en stund møtte han sin beste venn, og kom til å være det lenge; isma. mo lyste opp, var en gledesspreder tross den vonde bakgrunnen. han synger og danser som en gud og latteren er helt skjønn. 22.juli var han på utøya og mistet sin beste venn, ismam rett foran øynene hans. selvom dette vonde har skjedd klarer han allikevel å gripe dagen og være positiv uansett ha slags helvete han er i. så utrolig en tid i høst at han slet skikkelig, men smilet kom alltid fram selvom det ikke var som før, og det blir det aldri igjen. gløden kommer nok ikke tilbake men det at han holder seg oppe på den måten han gjør sier nok om hvorfor han er ett godt forbilde. når jeg er lei meg, så tenker jeg på hva faen han er da… for det han har gått igjennom er noe av det værste man kan oppleve.
      digger deg sophie elise! 🙂

    39. Man er et MYE verre forbilde om man leker perfekt, fremfor å si det som det er i alle fall 🙂 Det er det jeg liker så godt med deg/bloggen din. Du er ærlig og direkte, og virker som en helt utrolig god person =)
      Lizbethosnes.com – En ærlighetsblogg. Hverdagen og mine interesser, og lidelsen Anoreksi. Lizbethosnes.com

    40. Det med at du får kommentarer om at du er et dårlig forbilde fordi du tar sol og drikker alkohol osv, er jo bare tåpelig! herregud, de fleste ungdommer er ute på lørdagskveldene å koser seg ute med venner på en god fest! Og jeg kan ikkse si at det er så jævelig pent å være kritt hvit heller.. Så hvorfor er det så gale å ta sol? jeg sjønner ingenting jeg, det verste er at de som kommenterer sånne kommentarer gjør somregel det samme selv…

    41. Utrolig bra skrevet Sophie <3 Jeg har tenkt på at et forbilde er ja sånn som du sa .. en perfekt osv .. Men NÅ har jeg innsett at det ikke er det , men atså en person som er menesklig og kan reise seg opp 🙂 Ubeskrivelig pent skrevet <3

    42. Et forbilde for meg er en som tørr å vise hvem man er, tørre å være seg selv. Man er ikke redd for en liten kommentar, og klarer og heve seg over det. En som er en god venn, til å stole på, og ikke regner seg som perfekt. Ingen er perfekte, og det går ikke ann å være, alle gjør feil og slik er det bare. Sånn som du er mitt forbilde. Fordi du er alt det et forbilde for meg er..

    43. Du sier at et godt forbilde skal være perfekt, men jeg ser på forbildet som en som er menneskelig, en som kanskje har gått gjennom mye men som allikevel reiser seg. En person kan fremstå perfekt, være flink på skolen, være avholds osv. Men hva vet vi om hva som gjemmer seg bak fasaden? Et forbilde er en person som er et realistisk bilde for den fasen man er i i livet, vis du er tolv år så skal du ikke drikke, man skal ikke ta solarium etc. MEN det betyr ikke at du skal tilpasse deg det! Du skal være deg, og det er det beste du kan være. Ikke forandre deg for andre sin skyld, for da blir du ikke et bra og ekte forbilde, men et falsk et.
      Stå på sophieelise!:)

    44. Grunnen til at du er forbildet mitt er fordi du sier meningene dine, du har vært gjennom mye og kommet deg gjennom det og blitt en sterkere person, Du har til og med delt det på bloggen! Du har også feil som alle andre, det er en av grunnene til at du er forbildet også. Du er menneskelig. Jeg mener ikke at du skal være perfekt fordi det er jenter som ser på deg som et forbilde, vær deg selv, du er grunnen til at mange jenter har fått motet opp til å fortelle ting som har skjedd med dem, du er fantastisk sophieelise , fantastisk men menneskelig

    45. Bra innlegg! Å bare lure på en ting.
      Kordan uttale du navnet ditt? Har hørt folk sagt både ‘sofy’ og ‘sofie’

    46. i from Denmark and dont know how much danish you can soooo… but yeah one thing you have to remember is… haters gonna hate. All these people there follow your blog is people there think you are interesting, and people there laugh of you but still follow your blog is jealous… YOU ARE A “rollemodel”

    47. Jeg syns man skal være seg selv om drite i hva andre mener. Alle disse som sier at du er et så dårlig forbilde er sikkert ikke så perfekte selv. Folk som kritiserer irrelevante ting irriterer så utrolig!

    48. Du svarer på ditt eget spørsmål, når du sier hva et forbilde for deg er. For jeg tenker at det er nok mange som har deg som forbilde fordi du har vært gjennom veldig mye tøft, men likevel har klart å reist deg.

    49. Et forbilde trenger absolutt ikke å være perfekt, og du er et forbilde på mange måter! Altså, du er forbildet mitt når det gjelder styrke, nettopp fordi jeg ønsker å være like sterk (psykisk) som deg. Mamma er mitt andre forbilde, fordi jeg ønsker å bli like sprek, sunn og frisk når jeg også blir eldre. Man kan ha så mange forbilder, og forbildene trenger ikke å være noen man lever opp til, men de kan være en inspirasjon for å få folk til å fortsette. Når jeg sier at du er forbildet mitt, er det ikke fordi jeg vil leve opp til deg og bli akkurat som deg, jeg har bare lyst til å bli like psykisk sterk som deg, mens andre jenter kanskje har deg som forbilde når det gjelder utseende eller andre ting 🙂

    50. Selv mener jeg at et forbilde kan være så mange. Det varierer rett og slett fra person til person. For meg et er forbilde noen som viser styrke og selvtillitt, og rett og slett driter i andres meninger. Det syntes jeg du klarer veldig godt, derfor ser jeg opp til deg.
      Når det gjelder utseende, mener jeg selv at man ikke kan ha et forbilde. Man har det utseendet man ble født med, og man burde ikke være misfornøyd med det. Alle er unike, noe jeg velger å tro på selv.

    51. Et forbilde for meg er en som ikke bryr seg om noen syns de er dårlige forbilder eller ikke! Som er seg selv og ikke tenker: oi, nå må jeg gjøre det og det for at jeg skal være et godt forbilde! Som drikker når de vil og what ever! Men har en god personlighet og er smart! <3

    52. Helt enig med deg! Utrolig bra skrevet 🙂 Har lurt lenge på det samme. Jeg syns ett bra forbilde er en som tør å være seg selv uten å tenke på hva andre syns om deg, men at du alikevel har moral og er snill mot andre! <3

    53. Jeg er helt enig med deg. Det var faktisk du som fikk meg til å innse hva et godt forbilde er, den gangen du skrev om at Miley Cyrus var et av forbildene dine. Da innså jeg hva et forbile er. For jeg pleide å tenke at det var en person som oppførte seg perfekt osv. Men nå har jeg funnet ut at det er umenneskelig. Jeg har modnet veldig på kort tid. En person som er sterk og lever livet sitt og er seg selv er et forbilde for meg. Jeg har rett og slett ikke større krav enn det, for et forbilde er et menneske, og ikke en perfekt robot-kopi. Du er en jeg ser veldig opp til, nettopp fordi du er menneske.

    54. Veldig bra skrevet! Jeg er enig med deg; jeg synes et forbilde skal være en person som har vist seg selv og andre at det går an å få til det du vil oppnå, uansett! å være inspirerende, det er en viktig ting syns jeg!
      Jeg har forskjellige forbilder, når det gjelder meninger og moral, som da er læreren min og deg, Sophie.og så har jeg når det gjelder skjønnhet,som da er Angelina Jolie. Grunnen til at du er forbildet mitt er at du har så gode grunner til å tenke slik som du gjør. Du har gode argumenter, og ønsker å være deg selv! DET elsker jeg, og det er også grunnen til at jeg sjekker bloggen din flere ganger om dagen!
      Kjempeglad for at du blogger, stå på:D

    55. Jeg tror at et godt forbilde ikke er perfekt,. faktisk tvert imot, men at når man gjør noe feil så vet man det. Jeg tror og at man er en sterk person, som både tør å vise sine sterke og gode sider, men også vet om og kan kjenne igjen sine svakere og dårligere sider. Jeg tror og at dersom man vet om sine dårlige sider, så vet man hvordan man skal unngå at de kommer mest fram.

    56. Det er jo ikke bra å ha et helt “perfekt” forbilde, da kan man jo sikkert få dårlig selvtillit fordi det er så vanskelig å leve opp til den personen.. Jeg har ikke noe spesielt forbilde, men om jeg hadde hatt det, ville det vært en person som hadde turt å være seg selv og som hadde stått for det de mente osv! 🙂

    57. Et godt forbilde for meg er en som lever livet fult ut, som om det ikke er en dag i morgen. En som driter i andre sine meninger, som tør å være seg selv, og som lever ut sine drømmer. Et forbilde er ikke helt perfekt, og det skal heller ikke være et forbilde om det er perfekt.
      Mitt største forbilde er Rihanna 🙂 Jeg digger henne!

    58. To av mine største forbilder er miley cyrus og demi lovato. Grunnen er litt det samme som du skriver; de er ikke perfekte, og har gått igjennom mye dritt, men klarer alltid å reise seg igjen! og jeg synes at det er DET som er et ekte forbilde! En person som prøver å fremstå som helt perfekt på alle mulige måter gir meg egentlig litt avsmak. Ingen er perfekte, og man burde ikke prøve å legge skjul på de feilene man har! Hvis man husker å alltid bare være seg selv, åpent og ærlig, kommer man langt i livet. Dette gjør deg, Sophie, til en person jeg har jævlig stor respekt for, og du gir meg utrolig mye inspirasjon ved alt du skriver på bloggen din om tøffe ting du har vært gjennom, vanskelige valg du har tatt og meninger du har 🙂

    59. Et godt forbilde for meg er på en måte en jeg vil være. f.eks er jeg veldig sjenert og har generelt sett litt sosial angst, siden jeg til og med lurer på hva de beste vennene mine tenker om meg når jeg snakker. Da er en veldig utadvent og sånt person et forbilde for meg.

    60. Et forbilde for meg er folk som gjør feil, som for eksempel Miley Cyrus. Hun drikker, hun har blitt fotografert mens hun har røyket og hun fester i lite klær. ALtså, hun fremstår som den hun er, ingen andre. Hun gjør feil og viser verden at hun ikke er perfekt, det er slik det skal være! Jeg synes ikke at et forbilde skal være en person som er “perfekt” da føler jeg at jeg ikke er bra nok, fordi jeg ikke klarer å leve opp til det. Du er også et forbilde for meg, mest fordi du har vært gjennom så utrolig mye men du har kommet deg gjennom det!

    61. Synes ikke forbildet trenger å være noen som virker perfekte men heller noen mann ser opp til siden de har vært gjennom mye, er ærlige, sterke, ikke gir opp så lett å sånne ting. Digger deg fordi du ikke later som du er noen du ikke er, men heller faktisk er ÆRLIG, og sier det som det er. Da er du et ekte forbilde. Du røyker, drikker, fester liker å være brun – som alle andre ungdommer og står for det på en blogg med mange dømmende lesere osv. Du har også mange gode meninger, hvert gjennom ting og virker egentlig ikke som en overfladisk person i det hele tatt. Da er det bare dumt å dømme pga utsende og slikt, eller et kløftbilde eller en røykpakke, for det sier jo ingenting om en person. Digger deg Sophie 😀 <3

    62. jeg mener forbildet ikke burde være perfekt, om man har et perfekt forbilde blir det for vanskelig å leve opp til ting, og man kan miste troen på seg selv

    63. Har alltid lurt på hva et godt forbilde er. Alle har sine feil, og alle gjør ikke alt perfekt. Enten så røyker man, drikker, snuser, eller har andre komplekser. Kunne aldri tenkt meg å være et godt forbilde for noen, for jeg vet at jeg ikke er et godt forbilde. Så kjedelig om alle hadde et perfekt liv. Null drikking, røyking, snusing, solarium, osv. man må være litt badass innimellom for å ha det litt gøy, og det fins mange måter å ha det gøy på, men ingen er like 😉

    64. Et forbilde for meg er at man gjør mye bra, men ikke alt er perfekt.
      Men du er en av mine forbilder, fordi du står for det du gjør, og du gjør som du selv vil. Du bryr deg om hva andre mener, men du er fortsatt den du er uten å bry deg. Jeg elsker det du står for, og jeg synes du er en utrolig bra person?
      Jeg har nesten aldri gjort det, og jeg unner deg det veldig :))
      Fortsett slik du gjør, det er alltid mange som setter pris på deg og det du gjør.

    65. jeg mener at et godt forbilde er en person som ikke må være feilfri eller ha et perfekt rykte, men en som ikke lyver eller skuler “feilene” den gjør 😉

    66. Veldig bra innlegg, du skriver så mye bra, Sophie! Et forbilde for meg, er et ekte menneske. En person som lever livet, er lykkelig, har det BRA med seg selv. En livsglad person som kan innrømme feil, og fremstille seg som seg selv. En “perfekt” person, eller en som fremstiller seg selv på den måten, er det jeg vil se på som det verste forbildet av de alle. Nettopp fordi unge jenter kan få et inntrykk av at det er slik de må/bør se ut, når dette faktisk er et helt uoppnåelig ideal. Så nei, et forbilde for meg bør fremstå som seg selv, og ikke som perfekt! Bare være ekte og god. Jeg synes DU er et godt forbilde:) Du har ikke mye kropsfokus eller “jeg kan ikke spise ditt, jeg kan ikke spise datt” osv inne på din blogg. Og det er BRA! Du er bare deg du 😀 Jenta bak bloggen http://www.sunnmatogtrening.blogg.no synes jeg f.eks er et fantastisk forbilde for unge jenter! 😀 klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg