utøya island – the movie?

Det er når man skal gå inn på slike sensetive temamer at ord blir vanskelige å velge. For jeg er vel neppe den første som har sett traileren til “utoya island” som nå har lekket ut på youtube? Dette er, som dere sikkert ser, en B-film som er laget av et pittelite filmselskap, og den kommer jo aldri til å komme på kino eller å bli solgt på dvd noen andre steder enn utvalgte stater i USA, slik jeg forsto det.

Synes det er trist at det har fått så mye oppmerksomhet, det er nettop derfor jeg venter så “lenge” med å dele dette. Vi kunne bare latt det være nettop det det er, nemlig noe som ikke bør bli tatt seriøst og som ikke er det heller. Det er dumt at man skal bruke noe sånt som utøya til å tjene penger og det er dumt at filmen ikke er faktabasert overhode (children of god, virkelig..?) og håper alle kan logge seg inn på youtube å rapportere dette, slik at det forhåpentligvis blir fjernet å ikke spredt videre! Jeg anbefaler dere ikke å se på videre kommentarer der Breivik blir hyllet som en helt og AUF blir kalt for et “naziparti”. Håper bare ikke folk tar dette til seg.

Hva synes dere? Jeg ble faktisk litt kvalm jeg, nå.. 

251 kommentarer
    1. Jeg synes det er utrulig respektløst av de som har laget filmen, å lage en film om mange’s mareritt. Det er noe som har rystet hele Norge, og skal brukes som pengetjener for andre land. Synes den skal fjernes!

    2. DET DER er et sterkt bevis på at folk EIER ikke respekt… tenk hvor ekkelt de pårørende har det

    3. reagerte USA da de noen lagde flere filmer om 9/11 bare få dager/uker etter? NEI, la dem gjøre det, vi trenger faen meg å komme over det!

    4. Jeg blir så sinna! Jeg syntes den skal bli slettet! hvordan kan noen klare å lage en slik videro så tidlig, å lage den i det hele tatt er teit og respektløst!

    5. Syns det er helt grusomt! Jeg kunne jo laget en like seriøs og bra film i iMovie, de eier virkelig ikke skam! Man kan tulle med mye, men IKKE med sånne ting som dette, det er å gå altfor langt!

    6. Det er jo dette breivik vil, han vil at det skal gå i media, men han skal ikke få viljen sin! aldri … og han som har regissert filmen, eller traileren, herregud hvor respektløst!

    7. Jeg synes det er bra at det blir laget en film av det. Det blir jo laget film av alt annet, Norge er jo ikke mer spesielt enn andre land?

    8. For noen hjerteløse drittsekker! Jeg er utrolig påvirka etter hendelsen og blir fysisk kvalm av i det hele tatt å se ordet Anders Breivik eller Utøya….

    9. jeg syntes det er kjempe teit å lage film om det tenkt deg alle de som har vært med på utøya da ?, få se alt om igjen, jeg syntes filmen ser helt på tryne ut det ser ut som det er et skoleproskjekt…..

    10. Burde ikke vært lov å lage en film, ENDA. Litt tidlig synes jeg, forstår jo at en gang blir det lagd en film en gang i tiden, men har jo ikke gått tre mnd. engang! Synes faktisk det er forferdelig respektløst, folk har jo ikke kommet over det enda og tror ikke akkurat det hjelper med denne amatørfilmen. Ser jo ut som det er en gjeng med ungdommer som lager den for tull, ikke et filmselskap. Helt elendig rett og slett .. Jeg så denne videoen samme dag som tv2 skrev om den, og fyfaen tenkte jeg .. litt tidlig vell?

    11. Kvalmende, respektløst og motbydelig! Men jeg vil bare si til deg, Sophie, at for noen måneder siden leste jeg bloggen din og syns du var litt.. ja, eller virket litt aggressiv, bitchy og ikke spessielt hyggelig, så jeg sluttet å lese bloggen din. Men nå i dag gikk jeg inn på den igjen, og jeg ble helt sjokkert. DU virker som en mye mer jordnær, kjempehyggelig og naturlig jente. Du virker så glad, frisk og lykkelig, og jeg ble så glad på dine vegne. DU smiler på alle bilder og, ikke minst er du et supert forbilde med tipsene om å holde motivasjonen oppe på skolen, og sunnhet. Så jeg vil bare si, stå på Sophie, du er en super jente!! Vennene dine er heldige 🙂 <3

    12. Enig med deg. Dette er veldig respektløst.
      For det første heter det Utøya, ikke Utøya Island! Og for det andre er folk forsatt i sorg etter det som skjedde. Dette blir helt feil!
      Ja, det er som du sier: Breivik blir “hyllet”.

    13. Det er ikke gått et halvt år siden engang. Det er heller ikke en krig det er snakk om. Det er respektløst å lage en sånn film, blir kvalm av dette.

    14. jeg blir så kvalm, lei meg og blir helt dårlig når jeg ser den videoen. tenk på de pårørende, og de som mistet noen? dette er helt respektløs!

    15. FYFAEN, de som kan tenke seg å lage film om det må jo være helt sjuke! tenk på hva de stakkars menneskene har gjennomgått også skal det bli laget en lavbudsjetts film av det! fy faeen
      Digger bloggen btw 😉

    16. Å herreguud. kjenner jeg blir utrolig oppgitt. Skal verden stoppe opp bare pga det som skjedde på utøya? Ja det som skjedde var helt forferdelig. Men livet går videre og det som skjedde kommer aldri til å bli glemt. Derfor kommer det til lagd filmer om utøya av andre mye større filmprodusenter. Det har jo blitt lagd hundrevis av filmer om 9/11 og nokas ranet, 2 verdens krig osv.. forferdelig ting som har skjedd, som blir tatt opp på lærettet. Jeg kommer ikke til å se denne filmen, fordi det er bare en billig amatør film med groteskte handlinger av en drittsekk. Men uansett, det er ikke vits å bli provosert av noe sånnt, fordi slik som dette må man bare regne med. Og fordi de pårørte og etterlatte, de kan jo bare la vær å se på det da! I 9/11 filmene så hyller de de som døde og de som overlevde og ser på det terroristene gjorde som noe utrolig galt. Det er jo bare positivt. Historien om utøya vil komme ut på film en gang, så det ikke vits å bli provosert og mene det er respektløst fordi det er det ikke. La vær å se på det som minner om forferdelig hendelser hvis man blir provosert eller truffet mener nå jeg 😉

    17. sykt respektløst, jeg ville hvertfall aldri brukt pengene mine på å se den filmen ! og utifra traileren ser det jo ut som om jeg kunne laget den bedre i moviemaker liksom..

    18. Jeg syntes at det er utrolig respektløst å lage en film om det. Er HELT enig; blir virkelig kvalm.

    19. Noe så respektløst! Jeg ble rett og slett sint! Hvordan kan noen engang tenke på å tjene penger basert på en sånn tragedie?
      Og til “Maj-Iren” : Du er teit i hodet som virkelig bryr deg om å være først til å kommentere på dette innlegget. Greit nok, du var først, men når det er så alvorlig synes jeg du synker meget lavt! Respektløst!

    20. Faen, syntes det bare er utrolig respektløst!! Kanskje de kan lage en dokumentar om noen år, men det er tross alt bare noen få måneder siden det skjedde, og da er det bare utrolig patetisk og respektløs. Syntes det er respektløst av dem som ikke bryr seg om det/syntes det er greit, også..

    21. HUFF, synes det er så dårlig å lage slik om noe så trist, når det ikke er så lenge siden det skjedde, og ikke minst å tenke på de pårørende og de som var der, som er nødt til å høre om at en film av en tragedie skal komme ut!!!!

    22. det er det kvalmeste jeg har sett på lenge.. ikke noe man burde lage en film av, det var rett og slett en tragedie

    23. Jeg blir helt kvalm av tanken. Har akkurat skrevet et innlegg om det jeg også. Men jeg lurer på en ting, hvordan fikk du midtstilit youtube filmen? :)<3

    24. Det er så fantastisk lite gjennomtenkt! Det er ikke lenge siden foreldre mistet barna sine i et terrorangrep, og nå skal de lage film om det og minne dem om alle de vonde minnene? Og det verste er jo at nå får Breivik all oppmerksomheten han ville ha. Helt utrolig.

    25. jeg er helt enig med det du sier her og jeg reagerte sterkt på dette selv. MEN du utrykker i dette innlegget at du ønsker at trailern skal bli slettet fra YouTube, men motsier deg selv litt indirekte ved å legge ut videoen..

    26. man burde ikke lage film av det!!! dette er jo liksom ikke morsomt detter er bare kvalmt og rett og slett trist ikke morsomt hadde det skjedd med dem hadde ikke de syntes det var morsomt liksom herregud hvor dumme kan man bli? jeg har et spørsmål skulle du gi børt en veske

    27. Missliker dette noe veldig jeg.. Mistet selv en kompis på Utøya som stod meg veldig nær, noe jeg ikke vil se på film, for å si det sånn. Det Breivik vil er jo å få mest mulig oppmerksomhet, så hvorfor gjør de sånn at han får det han faktisk ønsker seg? Syns dette er så leit og tragisk… Skulle aldri vært lov å finne på å lage film om dette engang, der mange mistet sine nærmest. Noen tenker bare ikke!
      Btw, jeg er fast leser av bloggen din og har ikke kommentert her før. Digger bloggen din, du gir meg veldig mye inspirasjon i hverdagen! 🙂

    28. Fint at du blogger om dette. Det er forkastelig at de skal lage en sånn lavbudsjettsfilm om en så tragisk hendelse som nettopp skjedde.. Her snakker vi mennesker som utnytter en tragedie til det groveste i håp om å tjene litt penger…

    29. Du må vere heilt syk i hovudet for å kunna laga ein sånn film! Kunne nok ikkje ha levd med meg sjøl etterpå viss det var meg! UFF!:(

    30. er nesten på gråten når jeg ser den, var så vidt jeg klarte å se den, tenker ikke de liksom, det er snart 3 måneder siden, ting har så vidt roet seg, og familiene har endelig fått tid til å sørge, klarer ikke de tenke på dem? det er jo helt umenneskelig av dem å lage noe slikt.. ble helt lei meg her jeg sitter, skjønner ikke at folk kan være så grusom.. har hørt om filmen, men jeg kunne aldri sett for meg at det var sånn de ville lage den, å vise så tydelig at han skyter dem en etter en, det va ille nok å være på utsiden, men så skal man også få en film om det i etter tid? kan ikke amerikanerene tenke litt? alt handler ikke bare om penger…
      forresten, du har en super blogg, leser den dagelig, du skriver bra, også om dette skildrer du bra din mening 🙂 stå på sophie elise 🙂 <3

    31. Hva faen så respektløse dem er. Like godt når dem er i gang med og lage en så dårlig film hvorfor ikke bare lage en film om Oslo også da. Nei for alle skal liksom bare glemme Oslo nå da.

    32. Ble helt på gråten jeg… Jeg logget meg med en gang inn på Youtube og rapporterte det med en gang. At noen kan si at det er morsomt og se på det og at noen vil lage film om det:O Tenk alle ungdommene som sitter hjemme foran pcen og ser dette…:O Det er rett og slett helt syyykt…:O:O

    33. det er jo children of God.. han har jo skapt alle.
      men uansett, man trenger virkelig ikke lage en video som hyller abb.

    34. jeg synes det er dumt av deg å legge den ut på bloggen din. du er jo med på å “spre” budskapet?

    35. huff, klarer ikke se hele videoen. At folk faktisk gidder og lage sånne greier. Det er jo en seriøs ting som man ikke skal tulle om, og så lager noen en slik “film” jaja, noen er bare helt skrudd oppi det lille hue deres.

    36. Først vil jeg bare kommentere at det er respektløst og kommentere “first” “second” osv. når innlegget er basert på noe veldig alvrolig. Syns det er sp ufattelig umodent og userriøst.
      For det andre så logger jeg på youtube med en gang og rapporterer denne respektløse driten.

    37. Utrolig respektløs film… Hvorfor lage film om det i det hele tatt, hele greia er bare ufattelig tragisk. Folk prøver å legge det bak seg, og kjenner jeg blir ufattelig irritert når jeg sitter her og ser på denne filmen.

    38. Kjenner jeg blir provosert av at de skal lage film av det. Altså, tenk på alle som er rammet? Og ikke minst, Breivik får det som han ville: han ville aldri bli glemt. Om dette kommer på film blir det akkurat som om de hyller Breivik. Og ikke minst, det er bare noen få måneder siden dette skjedde, de bør virkelig ta hensyn til nære og kjære av offrene.. Nei herregud, det er rett og slett idiotisk..

    39. Jeg vet, og det er også noen som har laget ett SPILL av det! På spillet skal man finne unger som gjemmer seg og skyte de! Det er iallefall syyyykt!

    40. Jeg fikk veldig dårlig magefølese 🙁 At noen kan
      lage film av det 🙁
      Tenk på de som har opplevd det å får en liten smakebitt på filen 🙁 Da kan de få tilbake tanker !

    41. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal få mye oppmerksomhet.. Jeg synes det er helt utrolig at dem skal lage en film og dette etter 3 måneder det skjedde. De kan jo ikke ha sjel. Jeg har lyst å vite hva som skjedde. Men liksom hvordan vet de at dette skjedde? Er det mulig. Også skjønner jeg ikke hvorfor Breivik får så mye oppmerksomhet, han skulle ikke ha fått noe i det hele tatt!

    42. fyfaen. blir dårlig av det der! det er ikke minst ALT for tidlig! huff. nei, jeg skal rapportere den med en gang!

    43. Altfor tidlig..
      Hva var det de tenkte med? Ville de så gjerne tjene penger så de ville være først med å lage den filmen?!
      Var til og med dårlig laget… Var jo ikke noe gøy å se når det de skrev og viste var sant. KOMMER IKKE TIL Å SE DEN…

    44. Jeg kjenner en som har vært på utøya og hun har det veldig vanskelig. Håper noen får stanset dette så fort som muligt!

    45. Den virker veldig uprofesjonell, ser ut som noe hvem som helst kunne laget. Så virker nesten som om noen bare har laget trailern for å få oppmerksomhet og ikke har planer om å lage en film. Det finnes syke mennesker i verden, for å si det sånn. Kvalmt..

    46. Herregud, jeg blir kvalm! For det første, så skulle faen ingen ha hatt lyst på de rollene, tenk på pårørende da!! og for det andre, så skille de folka blitt anmeldt hele gjengen!

    47. Den traileren er rett og slett respekt løs for Norge! Mange hadde nok en liten anelse om at det kommer til å bli laget film om det, men ingen hadde regnet med at det skulle komme så fort!
      Jeg så videoen og angrer allerede! Jeg håper inderlig den videoen blir slettet, det er mange i Norge som har det vansklig nok sånn som det er nå!
      Utrolig bra Innlegg <3 Digger bloggen din <3

    48. Fyy Søren. Nå ble jeg lei meg! Hvorfor gidder de å lage en film om det. Når jeg jeg litt sur, jeg går i klassen til ho ene, hun mista armen, jeg må hjelpe ho med ting og sann, Det er så lei at de har lage en film.. trist
      btw: elsker bloggen din:D

    49. eier ikke folk respekt, er sykt at folk faktisk er med på dette! Folk kan faktisk ikke gjøre dette. Tenk på de som forsatt er pårørende og de som faktisk opplevde dette i virkligheten.

    50. jeg synes vis de i det hele tatt skullet ha laget film, så skulle den ha laget litt senere og jeg var i oslo, under bomben. + at filmen skullet ha laget av noen proffe!! respektløs

    51. Det finnes mange filmer som er basert på ekte historie. Ja, det er respektløst å lage filmen så tett etter det som har rystet hele Norge og mange andre land også. Jeg reagerer ikke på at det blir laget film ut av det, for det tenkte jeg fra førsten at det kom til å bli filmer og dokumentarer ut fra Utøya episodene.
      Men måten ressigøren har satt denne filmen opp, irriterer meg grenseløst. Bare det jeg så på traileren fikk meg til å føle at han lager en “komedie” ut av det. Han holder seg ikke til det fakta som skjedde.
      Jeg syntes det hadde vært noe annet om det var et stort firma som lagde en bra og rørende film ut av dette som har skjedd.
      Det ble laget filmer om Nokas, verdenskriger, Hitler filmer. Syntes da det er like ille. Men vi reagerer mer på Utøya filmen pga vi bor i Norge, og de fleste hadde enten en venn, et familiemedlemm eller en bekjent på utøya, som enten overlevde eller ble drept..

    52. Det er så utrolig respektløs av dem! Hvis filmen kommer ut, får jo Breivik masse oppmerksomhet og blir sett på som en helt! Det er helt syk at noen faktisk kan lage en uprofesjonell film om denne hendelsen 🙁

    53. Enig med Karina! Vi må ikke la Breivik få den oppmerksomheten han vil ha, han har allerede klart å komme seg så langt som han ville, så det å lage en film om det han gjorde, vil gjøre at han føler seg “enda bedre”. I say no!

    54. Hei liker bloggen din, men ble ganske sint og lei meg da jeg hørte om at de skulle lase film om det, men jeg tror Traileren er fjernet fra youtube, så det var jo litt dumt å legge den ut !

    55. for det første. dikka som meinar det er domt at sophie legger ut videoen og liksom sprer videoen, les innlegget! ho strekar også under at ho meinar folk burde gå innpå og rapportera den slik at den blir sletta. uansett så har ho rett med å visa den til flest mulig slik at me får fleire mot porduksjonen av filmen. Sophie seier sjølv KLART at ho blir kvalm av den, så ikkje kom og sei at ho er “smart” fordi ho legger ut filmen osv. detta var rett gjrot av sophie!
      eg blir rett og slett kvalm eg også, herregud korleis kan noken gjer noke slekt. ja det er riktig at me har laga filmar av andre tragiske ting som har hendt, MEN, de som skjer i denna traileren er at dei viser Anders som ein helt og ein som styrer Utøya. og det er RETT OG SLETT respektløst og lage ein film som ha tøsta so mangen og ikkje ha rikitg fakta. serriøst, utoya island? herregud.
      og ja sophie har også riktig med at , hallo? children of god? ja okei, mangen av dei var kristne og children og god som dei seie, men de var jødar, muslimar og andre religionar der. anyway så høyres de billig ut. dei som er omkommen og pårørt fortjener bedre enn detta! filmen burde komma fra eit DYRT filmproduksjon, med EKTE fakta, FLINKE skuespelarar og ein måte der dei hyller pårørte og omkomne og trøkker ned Anders. han fortjener ikkje oppmerksomheten han ville ha!
      FLOTT innlegg Sophie. stolt av deg

    56. Fyfaen, sorry meg men dette var så tragisk som det går ann å bli. Lage en film av det som skjedde på Utøya der folk mistet livet og MANGE pårørende sliter med dette fortsatt. Det er akkurat denne oppmerksomheten han vil ha, så jeg skjønner egentlig ikke at noen virkelig har lyst til å gi han den oppmerksomheten. Ja, dette var virkelig respektløst.

    57. Den så jo også utrolig dårlig ut da >< er det mulig?? De kunne godt ventet noen år før det skulle bli noen film av det, å i så fall så burde det bli en BRA film, og Norsk etter som det faktisk var i Norge, utrolig teit at de snakket engelsk, som om det har noe med saken å gjøre...

    58. For det første: Det er helt utrolig respektløst! At noen har brukt tid på dette her er helt sinnsykt. for det andre er det egentlgi bare rart at noen legger ut dette som trailer på en film. Det blir spilt heltemusikk gjennom hele greia, morderen kommer i en jævla ROBÅT og den båten som ungdommene ankommer i vil jeg ikke kommentere en gang..
      Kan ikke uttrykke meg nok om hva jeg synes om dette her. Istedenfor at det ikke finnes ord, er det faktisk alt for mange.

    59. Jeg synes det er like respektøst av dere toppbloggere å drive å reklamere slik for filmen. Jeg skjønner at dere har gode intensjoner med det, men jeg synes det er veldig feil at dere publiserer slik!

    60. Jeg synes overhodet ikke at de burde lage film om det, folk vil jo alltid huske hva som skjedde, men jeg synes det er unødvendig å lage en film om det, jeg kommer hverfall ikke til å se den 😉
      Ett litt rart innlegg å spørre om dette på, men jeg lurer på hvor du har kjøpt krølltangen din ? For du får så utrolig fine krøller av den 😀

    61. Er så sykt dårlig gjort og lite empatisk! hvordan kan de gjøre en hendelse som det om til en tragisk film for dem til å tjene penger. helt utrolig hvordan noen folk er.

    62. utrolig respektløst. og om det skal bli laget en film så for guds skyld lag en der det er lest godt igjennom fakta og der ting virker litt mer ekte. ser ut som en skoleklasse har laget denne! når det først skal lages en film så synest jeg at filmen burde være så mye bedre enn dette. er provoserende nok at det er så elendig laget!

    63. du har falt litt av med bloggingen de siste dagene.. du har hatt nesten 5-6 innlegg hver dag og nå har du bare hat ca 3… du er kjempe flink blogger og forstår du trenger en pause iblandt.. du har sikkert litt skole ting og gjøre også 😛 men håper du kommer tilbake slik du hadde det :p thihi <3 (denne kommentaren passer ikke akkurat med dette innlegge! men helt enig! filme er kvalm og ekkel! forstår ikke hva de tenker med! det har gått mindre en 3mnd og så lage en film som kommer til og suge! neh.. faen heller... vent litt med det, til ting har begynt og ro seg, og pårørende har greid og gå videre! 3 mnd er ingen ting! ikke nærheten av et år! kan ikke tro at folk kommer til og gi faen etter så kort tid. )

    64. Satan så styggt gjort !! at mennesker kan gjøre noe slikt, ha litt respekt for menneskene som faktisk var der da , hadde dere vært dem hadde dere kanskje ikke laget den filmen…. tenk med hodet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    65. Skulle ikke lagd den filmen i det hele tatt! Tenk på alle de som var med på Utøya 22/07/11. Tror ikke de vil like dette akkurat…

    66. Mista selv 2 i familien på utøya. Og var der selv året før. Selfølgelig er det veldig tris og man bli veldig provosert. men liker man ikke filmen, og føler man blir støtet, ja vell, la det ligge og ikke se på filmen:)

    67. ASSÅ hvis du syns det er så respektløst av folk å lage den filmen hvorfor deler du linken da så mange flere mennesker får sett den???

    68. Tror ikke det går an å lage en dårligere etterligning enn det der! Det er respektløst å i det hele tatt tenke på en slik film så kort etter hendelsen. Tror ikke det er mange som har lyst til å gjenoppleve noe sånt.

    69. så bra du sa vi kunne rapportere, det viste æ ikke.. men har SELVFØLGELIG gjort det no.. uff korr grusomt…<3

    70. Selvfølgelig kommer det til å blir laget en film om dette her, men dette er alt for tidlig og traileren ser ut som et filmproskjet på barneskolen!
      respektløst.

    71. Det er helt respektløst å lage en slik amatørfilm om dette. Eller i det hele tatt å lage noe som helst film SÅ TIDLIG. Man må jo regne med at det kommer en gang i tiden, men da tenker jeg om 4-5 år, og en ordentlig film, helst en dokumentar eller noe slikt. Jeg vet man egentlig ikke bør gi denne filmen noen som helst oppmerksomhet fordi jeg tviler på at den noen gang kommer til å bli vist på kino o.l, men jeg klarte ikke å la vær å se traileren! Dette er virkelig grusomt gjort av denne regissøren.

    72. æ skjønne mæ ikke på de som tenkte på å lage filmen, førr folk e jo enda såra ette alt. å nu kommer det film av det. hjerteløse folk sei du mæ…

    73. Ble sinnsykt kvalm! Sinnsykt dårlig film, og jeg syns synd i alle som faktisk var der, som ser dette! Har rapportert den på youtube. håper aldri de får lage den ferdig.

    74. Syns det her er ALTFOR tidlig… Bare noen måneder etterpå! Greit – det kan komme en film, MEN ikke nå! Syns de som ble direkte pårørt av dette skal få lov til å uttale seg også. Og når/hvis den først skal komme, burde det være etter en intens prosess, og den BURDE være basert utelukkende på fakta.
      Det her så ut som søppel, og det er det det er også. Det her er rett og slett forkastelig.

    75. synsykt dårlig gjort å lage en slik film
      stakkars de som det faktis skjedde med!!!!
      det var liksom ikke like dramatisk

    76. Skjønner ikke at noen kan lage en slik film. De må jo skjønne et temaet er veldig trist og brutalt for mange, og det er sikkert kjempemange som nesten ikke tenker på annet enn den forferdelige hendelsen. Skjønner ikke at folk kan være så hjerteløse å lage en film om dette. I hvert fall så kort tid etterpå.
      Fin blogg forresten!

    77. DÅRLIG GJORT!! de tenker jo ikke på de som har opplevd det, de bare lager en film og tror alt er i orden! kanskje de som har vært der får syyykt dårlige minner tilbake når de ser det! SYKT DÅRLIG GJORT!

    78. Herregud… Hvordan går det an? hvor lite respekt eier disse menneskene som har laget denne filmen? jeg ble rett og slett dårlig..
      Den er rappotert fra min side ihvertfall!

    79. hvordan får du egentlig den kroppen du har?
      går du på en diett ellernoe sånn? eller har du noen diett og annbefale? ( kanskje lage et innlegg om det?

    80. åherregud. tenk på de foreldre og venner til dem som ble drept. dette er over grenseland av hva som skulle vært lov. håper de skyter han som lager filmen, dønn

    81. Jeg er helt enig med deg, jeg synes det er tragisk og mangel på respekt å begynne å røre opp i et så alvorlig tema, så kort tid etter massakeren! Og når den i tilegg ikke er faktabaser..blir nesten litt opgitt..:/

    82. Er det mulig å være så snartenkt…
      Dere prater om at hans navn ikke skal nevnes, at vi ikke skal gi ham oppmerksomhet. Javel, ved å publisere link til traileren på bloggen din, vil flere mennesker legge merke til filmen. dersom alle hadde latt være å gitt filmen opmerksomhet, ville sannsynligvis ikke filmen blitt laget. Og dessuten, vi nordmenn kan ikke bare glemme en så forferdelig hendelse, det er noe som har satt spor i det norske folket, og som senere generasjoner vil ha godt av å lære om, slik som vi i dag lærer om andre verdenskrig i dag.

    83. jeg kunne ha spydd! hvis norge legger ut denne filmen på kino eller dvd så skal jeg personlig reise inn til oslo med brev til kongen og statsministeren!! da er jeg sykt skuffet over å være norsk. det er ikke engang et halv år siden dette skjedde og mange av de pårørede har ikke kommet over tapet og venner og familie så kommer det er AMATØRFILM om dette som rammet norge i lang tid og vi er ikke over det enda!? jeg blir rett og slett forbanna på de stygge folkene som ikke eier respekt for døde!!! min mening!

    84. ikke verre enn andre filmer som har blitt lagt av tragiske hendelser.bare for di det er i norge det kommer for tett innpå folk..

    85. jeg har ikke ord på hva som har kjed søsteren og broren til en i klassen min skulle være der med de gjore det ikke men de var 39 i klassen og nå hvar de 32:( hva kunne ha kjedd med de ?

    86. Fatter ikke at folk lager film nå, for det første er det ikke gøy for foreldre som har mistet barn å se denne videoen på reklame. Og for det andre er det alt for tidlig !

    87. Så jævlig unødvendig!kjenner jeg for lyst til å slå de som kom på med ideen!! herrgud så respektløs. Helt. U-F-A-T-T-E-L-I-G .

    88. ikke greit med den filmen.
      men hvorfor oppdaterer du så lite i det siste? du var jo så (!) flik til masse oppdateringer før..

    89. Syns det er dårlig av dem å lage filmen men det er vanskelig å tjene penger på en film som ikke kommer til å bli solgt så mange andre steder enn småstater i USA. Så ikke bekymre dere for det.

    90. Jeg fikk dårlig magefølelse, hvem i faen lager en slik film?
      Sophie Elise, jeg er en av dine største fans, men.. Jeg lurer på en ting. Hvordan legger man inn youtubevideo på bloggen?

    91. det er så synd at det finnes så respektløse mennesker.. å bruke dette som en pengetjener er bare helt grusomt. blir så kvalm.

    92. dumt av deg å linke til selve traileren nå får den jo mer publisitet..
      anyhow alle menneskene som har med denne produksjonen å gjøre er mennesker uten empati. kvalmt
      forresten du som skrev at de lagde en film av hendelsene 11. september. Den filmen kom ikke før etter 5 år. denne verdiløse film innspilningen ble påbegynt for 2 måneder siden. det var sannelig ikke lenge etter. så hvordan i alle dager kan du sammenligne det ?

    93. synes det bare er utrolig respektløst og lage en slik video.. begynner og lure på hva enkelte mennesker tenker med

    94. Syntes det er helt teit at de skal lage en film bare 3 mnd etter alt det her har skjedd. Hadde de venta et par år så hadde vi kanskje godtatt det litt mere. Men når det bare er 3 mnd siden alt dette skjedde så er det fortsatt et veldig sårt tema for de som opplevde det og de som ikke opplevde det..Det kommer nok alltid til å være sårt og snakke om denne tragedien her. Men vi må nesten bare lære oss å leve med det, for det blir ikke glemt uansett om vi vil det eller ikke… Men jeg vil også si at det er dumt av deg å linke filmen ut på nettet når du vil ha den fjernet.

    95. Det finnes ikke ord for hvor grusom hendelsen på utøya var. Men helt ærlig, kom over det. Ikke frekt ment, men det er på tide å gå vidre..
      Ikke glemme det som har skjedd, for det går ikke!
      Det som har skjedd, har skjedd. Men hvorfor gjøre en grusom ting enda værre? Hvorfor spre sorgen?
      Kjemp imot smerten. Vi gir ikke opp..
      En dag lengre framover i tid er denne hendelsen historie og folk vil nok se på det som 1 verdenskrig .

    96. Eller bare glem det siste jeg sa.
      Skriver bare rett fram jeg. Tenker ikke stort over hva jeg skriver! Men Det er for mange tanker i hodet mitt om dette sååå, det er litt vanskelig å snakke/skrive om sånt 😉

    97. Dette er bare SÅ frekt, idiotisk og ikke minst RESPEKTLØST! Dette er jo bare helt utrolig dårlig gjort.
      Helt enig med deg nydelige Sophie! Jeg ble KVALM av dette. Får lyst til å kaste opp. Jeg har rapportert videoen på youtube. Håper denne filmen blir slutt på. Om det skal bli laget en film om 22/7 på Utøya, er det NORDMENN som skal lage den. Ikke amerikanere som tror de vet alt om det. Og det er veldig upassende å lage en film om det 3 måneder etter hendelsen. Det lå 10 år i vente før de lagde Titanic. Hvorfor ikke vente en stund med 22/7, da?
      Alle pårørende blir såret og kan faktisk føle seg truffet av dette. Traileren er drit dårlig. Filmselskapet suger. Hele greia er respektløst.
      BLIR SÅ LEI!
      Det er heller det filmselskapet (og Anders B. Breivik) som kan kalle seg “nazipartiet”.
      22/7 må få ligge i fred et par år til, før det blir til en film.

    98. Jeg var selv på Utøya, og det å se denne “traileren” gjør så jeg får vondt i magen! De har laget den slik at jeg til og med føler at alt skjer opp igjen!
      det er rett og slett vondt å se på det.
      vi som var på utøya jobber med å bearebeide det vi opplevde, dette gjør det ikke lettere.
      fikk akkurat vite at en student har til og med laget et spill hvor man skal være behring breivik og gå rundt og skyte ungdommer slik at man får poeng. de som lager dette kan ikke eie respekt og følelser, det går ikke ann!
      dette er sårende og se på!

    99. Det er helt latterlig at de tar dette som en kødd, noe det overhode ikke er! Det er virkelig, det skjedde, men hvorfor skal de lage en film om det??!! Tenk på de som faktisk opplevde dette!

    100. Dette blir for dumt. Rett og slett respektløs. Hvis dette blir virkelig (som det forsåvidt har vært) kommer jeg ALDRI til å se den. *Ekkel følelse inni meg*…

    101. DET DER ER DEN DÅRLIGSTE “filmen” JEG NOEN GANG HAR SETT!! DEN VAR JO HELT ELENDIG, FALSKE HYL, FALSK GRÅT, ALT VAR JO BARE HELT ELENDIG!!!!!!!!! og utrulig IDIOISK av dem, og lage en film om det! en ting er jo at det er så alt for tidlig, men en annen ting er jo at det burde ikke lages noe film om dette, noen gang! Du beskrev det helt rett med at du ble kvalm, det var akkurat det jeg ble!

    102. Spør du meg så er det helt greit, det blir alltid lagt filmer (er det ikke dokumentarer det heter når det er noe faktabaserte greier?), i alle fall, det burde være lov med film, MEN det burde i så fall være noe skikkelig.
      Den traileren så ut som noe som ble lagt i Windows Movie maker.
      Vi må komme over det! Det har skjedd værre ting rundt omkring i verden, og det har de lagt film om, UTEN at noen hadde noe i mot det.
      Det ble jo laget film om det ranet i Stavanger?
      Så…
      Jeg sier JA til filmen, men ikke akkuratt av disse folka, som sagt, ble den lagt i Windows Movie Maker?
      Noen som er enige?

    103. Jeg forstår ikke at folk orker å la seg provosere engang! Dette er ikke en film på lik linje med Titanic som blir laget profesjonelt og sett av millioner. Dette er en film på lik linje med “Dracula High”, youtubeserien vi lagde på skolen. Men en gang vil det komme en film om dette, slik det er filmer om Holocaust, 9/11 og andre tragedier. Jeg synes heller ikke de burde lage en så latterlig lite seriøs “film” om dette enda, men jeg orker ikke bry meg om det.

    104. Det er da hvertfal godt at dette bare er noe random, for filmen som kommer er ikke ferdig enda, manuset er ikke ferdig enda en gang

    105. Altså som du kanskje vet, er det også laget en film om 9/11. Det er på samme “skala” som dette. Det er et forferdelig tema, men jeg som mange andre hadde forutsett at dette kom til å bli et filmtema, helt klart. Men jeg er helt sikker på at vi norske reagerer mer på denne filmen, enn 9/11 fordi det er oss så nært. Men som sagt det er akkurat det samme.

    106. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.. Jeg ble veldig opprørt av den videoen her! Jeg kan ikke tru at noen vil prøve å tjene penger på denne tragedien… Jeg ble veldig trist, og jævlig sint egentlig av å se den! Fy faen…

    107. Hei Sophie Elise. Jeg er en fast leser av din blogg, og titter innom flere ganger om dagen, men jeg tenkte at nå var det min tur til å si ifra.
      Jeg som mange andre mistet en person som betydde mye for meg den 22. Juli i sommer på Utøya. Jeg blir så sinna når jeg ser denne filmen, at folk ikke har noe respekt for det som skjedde, er bare kvalmt. Men for at det ikke skal bli noen film ut av dette, må så få som mulig se på filmen. Fordi hvor høyere treff det blir på videoen, hvor mer sjangse er det for at det blir en film ut av dette.
      Du har en blogg som ligger veldig høyt oppe på listen, og derfor vil mange klikke seg inn på denne. Jeg ber deg, hver så snill å fjern denne Sophie Elise. Det kommer til å gjøre så ufattelig vondt hvis dette kommer ut på film.
      Jeg sier takk på forhånd, fordi jeg håper du er så snill å fjerner den.
      Klem Ylva<3

    108. Det er HELT forferdelig at det er ikke ord… Han som er director/producer vet ikke engang fakta av hva som skjedde og ANKLAGER DET NORSKE FOLK FOR HVA SOM SKJEDDE!! FY FAEN.. blir kvalm jeg også

    109. Det er helt grusomt at noen kan være så respektløs og sjeleløs. Jeg blir kvalm og ja. De vat ikke hva vi føler, og lage film om det er helt forferdelig at noen kan være så frekke. Det er så vanskelig å si noe om dette.

    110. det er helt tragisk!! Jeg skjønner ikke hva som er poenget med å lage en sånn teit film, dette er alvorlige saker ikke bare tull! Synes dette er ganske jævlig av folk å lage en sånn film av utøya!
      Og dessuten var det ikke sånn det var, herregud”!!!! OMG!! :(<3

    111. Nå ble jeg kvalm, sint, sjokka, og lei meg på en gang.
      Vær så snill.. SLETT dette innlegget før flere ser filmen.

    112. Herregud, dette er bare jævlig tragisk. Det er skikkelig respektløst rett og slett, og jeg kjenner ikke noen som ble rammet på Utøya heller. Alikevel, det er ikke bare noe tull vi har med å gjøre her!!!! Og jeg blir kvalm av den filmen.

    113. Jeg er helt enig i at det er respektløst og alt det der, men er det virkelig nødvendig å dele videoen på bloggen din? Du har jo ganske mange lesere, og videoen fikk jo bare mere oppmerksomhet av at du delte den på bloggen.
      Ikke frekt mot deg, men jeg syntes det var litt tankeløst å dele videoen.

    114. hvor dum er du som deler videoen på bloggen din med mange tusen lesere hver dag når du sier at du ikke vil at den skal bli spredt? du er smart, ikke fremstil deg som dum

    115. Videoene som inneholder traileren er slettet fra youtube! 🙂 Det er jo ingenting som er gale med å dele videoen? Folk har jo rett til å vite om det er noen som lager en FILM om største tragedien i norsk historie, og det er faktisk den største massakren utført av en enkelt person, så mange regnet sikkert med at noe slikt kom til å skje. Og det jeg ikke skjønner er hvorfor dere tar sånn til dere at videoen ligger på bloggen hennes? Tragisk…
      Synest det aldri skal lages en film av det som skjedde! En film om gjerningsmannen er nok akkuratt det han vil ha – han vil ha oppmerksomhet, og han vil bli sett! Bøker kan gjerne skrivest, men fra offerenes perspektiv, for det er de vi skal tenke på, ikke drapsmannen.
      gad, er lei av å skrive, men bare tenkt litt selv, dere som kommenterer at det er så dumt, hun sier jo imot det? 😉

    116. Jeg syns det er utrolig tragisk. Jeg mistet selv 2 av mine venner på utøya. En av de var jeg veldig god venn med. Jeg syns det var veldig tøft bare å se traileren. Men det jeg syns er dumt med denne filmen, er at alle reagerer sånn på filmen, og da får Anders mer oppmerksomhet, noe som er akkurat det han vil!

    117. Jeg vil si til dere som kommenterte noe om at det ble laget film om 9/11 at det er en stor forskjell når det kommer til handlingene. Kan vel si det på denne måten egentlig, hvorfor vil noen ønske å se på en film der unge mennesker blir jagd og skutt (samtidig som de vet at det har skjedd)? Og ja, 9/11 var en forferdelig tragedie, men det tok også lenger tid før noen lagde det om til filmer (og i disse filmene er ikke scenene i nærheten av så groteske, og de hedrer amerikanerne som mistet livet. Jeg har på følelsen at denne utøya filmen fokuserte mer på “action” om man kan si det sånn, uten å en gang tenke over pårørende)

    118. 1. Jeg er helt enig med at det er respektløs, jeg ble også kvalm.
      2. Det er helt idiotisk at noen vil tjene penger på å lage en film som kommer fra en forferdelig men ekte ting som har skjedd.
      3. Det du sa med å ikke spre det. Det er jo akkurat det du gjør når du legger video ut på bloggen!
      Ikke misforstå, liker bloggen din

    119. naturligvis rapporterte jeg den , stakkars alle de som misa noen og de som døde , tenk at de vil gi breivik så masse oppmerksom het , han når målet sitt nå , folk tenker seg om når de ser dette å herregud om folk velger å tenke som han , de burde skamme seg av å lage noe sånt ! Det er vemmelig at de vil tjene penger på at noen døde , å noen ble såret !

    120. Jeg selv var på utøya når morderen lå i helene våre. Jeg mistet 6 venner, 6 venner som jeg har blitt utrolig glad i, igjennom tiden. Jeg selv sliter psykisk, sliter med konsentrasjon, søvn og det å bare skjønne at mine venner ikke kommer tilbake.. Det har vært 2 vanskelige mnd, og her om dagen ser jeg at det lages en film om tragedien. Jeg satt med tårer i øynene, og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Det at noen mennesker er så kaldblodige er helt sykt.. Det har skjedd verre ting her i verden, der flere mennesker har dødd! Men dette er lille NORGE! vi snakker om NORGE, ikke USA.. Det som skjedde 22 juli, er den verste tingen som har skjedd i Norge! og det at det blir lagt en film gjør det verre, de setter morderen i kjendisfokus, noe han setter utrolig pris på! Hvis denne filmen kommer ut og morderen ser det, han kommer til å vise det falske smilet sitt og juble!
      Jeg syns det er utrolig fint at du skriver et sånt innlegg Sophie!

    121. Hør:
      Før eller siden kommer det til å bli laget en film av disse grusomme hendelsene som skjedde i sommer. Ja, det er teit, kvalmt, trist, og det er mange ord for det vi måtte føle for det. Men det er fordi at dette er noe som mange føler står ganske nært til oss ennå. Mange vil sikkert være enig med meg i dette, at det er for tidlig for å ta opp dette igjen, at vi forsatt er i sorg og ganske sårbare. Men med tiden kan dette bli til en godt ting, og gi oss en klarhet i hva som VIRKELIG skjedde. Hvordan det blir vinklet skal jeg ikke spekulere på. Det er ikke opp til meg. Men en ting skal jeg si deg; Jeg var noen av dem som ikke ville se de filmene som var laget etter 9/11. Jeg ville ikke vite noe mer om det, men i ettertid har det hjulpet meg veldig å forstå slike hendelser som skjer over alt i verden. Du vet at dette skjer ikke bare i Norge. Man kommer ikke unna det i den verden vi lever i idag.
      Men selvfølgelig må man være kritisk til alt man ser og hører i mediene, ta det med en klype salt. Denne filmen de driver å lager nå i USA, ville ikke jeg regnet som en B-film engang, ikke en amatørfilm engang. For de som lager denne filmen er dette bare nok en hendelse. De står ikke like nær den som vi gjør. Så la dem holde på. Det er jo ingen som sier at vi må se den.

    122. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort at de skal lage en film om det som skjedde på Utøya. 2 venner av meg var på Utøya da det skjedde. Den ene kom seg hjem, mens den andre ble skutt og drept.. Jeg skal iallefall ikke se filmen hvis den kommer ut.. Det var nok med å se traileren.

    123. Veldig enig i at det er respektløst å lage en slik film, men må si at jeg syns det er respektløst å legge ut linken også.. du har sikkert flere hundre lesere på siden din.. selvom du mener det godt med at alle skal raportere, så syns jeg det er dumt at du legger den ut. 🙂 Tenk litt over det hvis du finner noe annet som er laget… 🙂

    124. Jeg setter vel igang den diskusjonen nå. Støtter på ingen måte at en slik film skal bli laget. (Foretrekker heller mer type komedie viss jeg først skal se film) Men hva med alle de filmene som har blitt laget om andre terrorangrep? 9/11 osv? De ble kanskje ikke støttet, men laget, og sett. Skal ikke se bort ifra at det skjer her også. Dessverre..

    125. Herregud!! Respektløst!det er veldig tidlig å lage den nå og det ligna ikke en dritt på han de hadde ikke tengt å lage filmen i det hele tatt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg