ondskap kommer i alle former

Jeg er helt rystet. Ikke bare etter hendelsene som rammet hele vår nasjon igår, men også etter hvordan det ble taklet. Overalt på facebook så jeg meldinger som sa”jævla negrer, send de ut av norge” blabla. Og nå har det vist seg at gjerningsmannen er norsk.. Skammes dere ikke? Jeg fikk lignende kommentarer på bloggen i går, og jeg kan bare meddele at slikt har jeg utrolig liten respekt for. Håper dere sov jævlig dårlig inatt. 
Man kan være ondskapsfull, god, slem og snill uansett hvilken rase og religion man har. Er det virkelig med rasisme vi skal takle denne situasjonen? Jeg stemmer for at vi holder sammen og styrker hverandre. Vi trenger kjærlighet nå, og ikke hat. Dette er gjort av en Nordmann. Er alle nordmenn slik? NEI! Og omså en muslim hadde gjort dette, betyr det at alle muslimer er slik? Svaret er også da, NEI! 

Jeg har sett nå at det finnes utrolig mange rassister her i Norges land. Dere kan kalle meg dum, men de virkelige idiotene er de som dømmer folk på grunn av rase og religion. Gud, jeg er glad jeg ikke er en av dem.

Natten og kvelden igår tilbrangte jeg med familien hjemme. Vi spiste pizza og så på serier, var godt å skru av nyhetene for en stund.. Vi kjenner flere som har blitt rammet hardt av dette, og jeg har så vondt i hjertet. Jeg er så glad for at alle bekjente er i god behold! Sender tanker til lesere som mistet noen kjære, og lesere som var på AUF campen. Stay strong, jeg elsker dere!

Vil sende en spessiel hilsen til Jørgen, Frida, Julie, Torgeir og Eirik fra Harstad som befant seg på Utøy. Takk gud for at dere alle er sikre. En bloggleser har også en far som døde i Oslo. Stor klem til deg, tenner lys for deg og din familie. 

65 kommentarer
    1. bra sakt sophie 🙂
      må åsså si at det e en fra salangen som fortsatt e savna :(( kanskje du kjente han å ?

    2. det er så utrolig trist .. har også vondt i hjertet! tenker på alle som har mistet noen eller noen som er hardt skadet.. jeg blir så lei meg ..

    3. Bra skrevet! Skjønner ikke at alle trodde det var en muslim, eller en som ikke var norsk liksom!
      Uheldigvis mistet vi 2 personer her jeg bor. Han ene var broren til ei venninne jeg kjenner. Begge skal ha blitt skutt på Utøya. Så senere skal jeg og mange fra området tenne lys i byen.

    4. Du har så rett.. Dette med bombingen og skytingen på Utøya er det verste jeg har hørt. Ikke bare det at det er i Norge, men med folk vi kjenner ! Tenner lys og tenker på alle som er involert :(((

    5. Jeg har bare ventet på at det skal skje noe med Norge jeg, vi har sittet på ræva og sagt “stakkars” til de landene som opplever dette hver dag. “Welcome to the real life” sier jeg bare! Tenk på alle de sivile vi drepte når vi slapp bomber over Libya liksom..
      Og alle nordmenn som har fordomsdømt: Skyldte på utledningene og muslimene med en gang, for et lavmål!! Ble på en måte glad når det var en nordmann, for det viser at vi ikke skal fordomsdømme noen!
      Utrolig hvor mange rasister det faktisk finnes i Norge, Jeg ble helt satt ut i går, når jeg leste alle “sikkert muslimer” statusene.. Og på de gruppene, virket som om alle skyldte på utledninger. Vet det ikke er alle, drar ikke alle under samme kam, men når jeg var inne skrev folk utrolig mange “Kanskje Norge får opp øya og kaster ut utledningene!!! Stem FrP, få ut terroristene og utledningene”… Han som var på Utøya og sprang bomben i Oslo er norsk og terrorist. Vil vi at andre skal se på alle nordmenn som terrorister og være redde for oss? Jeg syns det er viktig å tenke begge veier.

    6. det er forferdelig! Jeg har tent lys for de omkomende, og hart skadde og familiene og bekjente! Sykt trist dette her! JEg har også hørt at det skal være en mann til, som enda ikke er tatt.. gud la det gå bra med de skadende og familiene til ungdomene! + vennene deres!! har felt mange tårer! Kjæresten min var i oslo igår, han hadde kjent at det ristet etter bomben! takk gud alt er bra med han!!

    7. Du har helt rett Sophie! Du er flink til å få fram ord rett, og virker som en flott jente. Mine tanker går til alle som er involvert i saken, tenner lys <3
      Hvem er bloggeren som har mistet pappan sin? Trist å høre!

    8. Jeg er helt enig med deg… Jeg skjønner ikke hva enkelte har imot innvandrere!!????, personlig syns jeg det bare er koselig at Norge tar inn familier fra andre land som ikke har det så bra.
      Altså enkelte folk burde skamme seg!

    9. Du er et fantastisk menneske! Du er ikke bare en rosablogger, men også en som skriver utrolig bra om ting med mening! Stå på! Enkelte burde skamme seg.

    10. Det første du tenkte på når du hørte om det, var: muslimer. Det skjønte alle når du skrev det om at du ville ha de norske styrkene ut af Afghanistan. Det var rasistisk av deg, så ikke begynn å tro du er så mye bedre.
      Dette kan vi lære noe av, vi må ikke forhåndsdømme og ta forhastede konklusjoner før vi vet fakta. Ser uansett at du hentet deg inn, det er bra 🙂 Tenner selv lys for de tapte, skadde og pårørende.<3

    11. Jeg digger deg Sofie, du har bein i nesa, og har utrolig mange gode meninger! Du virker som en herlig person

    12. Jeg ble så rørt av teksten du skrev, og skal ikke si at jeg er uenig. Jeg er selv fra utlandet og muslim. Skal love dere at det sårer mye når folk kommer med slike komentarer. Det er så dårlig at noen må være stereotyper. Når jeg ser at det er “muslimer” som har utført terrorhandlinger, blir jeg flau. For i virkeligheten vet jeg at islam ikke handler om dette. Muslimer som utfører denne type jihad, har ikke peiling på islam. De sprer feil budskap, og folk tror dette er islam. Til alle sammen. Alle mennekser er ulike. Denne gangen var det en nordmann som stod bak, men jeg vil si at han først og frems er et menneske. Det han gjorde var ganske feil, og jeg vil aldri beskylde noen for at nordmenn er slike. Jeg vil si at den enkeltpersonen gjorde feil, Ganske feil

    13. hver gang jeg leser på vg, nrk, aftenposten eller lignende får jeg frysninger gjennom hele kroppen! Det er helt forferdelig det som har skjedd og har så vondt av alle som har mistet noen i familien eller bekjente! Og du skriver så bra du, at når jeg leste gjennom det du skrev får jeg frysninger! du er kjempe flink.

    14. Du ane ikke hvor mye mere respekt jeg fikk for deg nå. jeg har alltid likt deg og alltid sagt det til vennene mine. no fikk du meg til og like deg bedre enn noen sinnde. Du har så rett når det gjelder det du sier om rasisme! STÅ PÅ Sophie! mitt nye forbilde 🙂

    15. jeg har sittet i hele går å litt i dag å sett på nyhetene, det er utrolig tragiskt det som har skjedd. Har fått mye respekt for deg,fordi du tørr å si det du mener uansett hva de andre mener har du en egen mening!Stå på, å stå på ditt !

    16. VI må stå sammen. VI kan ikke hate! tenk om det var du som opplevde det samme. Jeg mener kan ikke alle være snille mot hverandre. VI trenger det. VI ER ET FANTASTISK LAND!! Vi må ta vare på det!!!

    17. Veldig bra skrevet, Sophie Elise. Jeg er ògså helt i mot rasisme! Jeg er utrolig skuffet over denne mannen som gjorde dette! Jeg tenner et lys, for dem som ble rammet eller mistet noen!<'3

    18. jeg mistet ei venninne på utøya.. dessverre mistet vi en del kontakt da hun flyttet, men det siste hun sa til meg for et par måneder siden var at hun lovet å komme på besøk nå snart. Nå blir besøket begravelsen hennes :(((((( Det gjør så vondt!

    19. Hei Sophie!
      Jeg er en jente fra Stavanger som har akkurat startet og lese bloggen din og elske den allerede. Forferdelig trist det som skjedde i Oslo. Tenn lys for alle som døde, venner og familie.
      Men jeg har noen spørsmål i og med at jeg er ny leser. Jeg lurer sånn på hvordan du får til å ha sånne pupper. Jeg er veldig fan av store pupper og trenger noen tips på hva jeg kan gjøre for å få slike pupper som deg. Er det silikon eller push up?
      Og isåfall viss det er silikon. Så er du jo under 18 og jeg lurer fælt på hvordan du får det til. Jeg ønsker selv å ha pupper sjkønner du 🙂
      Jeg håper du vil svare meg på dette spørsmålet, men jeg vet ikke hvorndu svarer. Svarer du her i kommentarfeltet, video logg, innlegg eller Mail?
      Hilsen ida

    20. va bilde a den pizzaen en heavy heaven? AWSM <3333333 jaja trist me da dær i utøy og oslo ;S mine tanker går til familier og venner ; (

    21. helt forferdelig dette her… venninna mi er fremdeles savnet og ingen har sett hun i live etter hun løp inn i skogen for å gjemme seg. helt sykt

    22. jeg mistet en god vennine, på utøya!
      Jeg savner henne UTROLIG mye, jeg gråter fortsatt.. klarer ikke å spise eller noe!

    23. Hadde 4 venner på utøya. En kom seg i godt behold hjem, en kom seg levendes fra det med ett skuddsår i magen, en er bekreftet død, mens den siste er fortsatt savnet

    24. Unner ingen andre enn gjerningsmannen dette ! for en jævel.. dette er det beste innlegget du har skrevet hittil, Sophie 🙂

    25. Det er ikke raser og folkeslag vi skal skylde på. Men grupper og enkeltpersoner. Det er alt for mange som forhåndsdømmer, og ikke vil innrømme at det også finnes nordmenn som kan gjøre slikt.
      Hadde det ikke vært for alle døde og skadde hadde jeg ment denne situasjonen var en god vekker. Det ble en ubeskrivelig situasjon .

    26. Utrolig fint skreve <3 synes du er en fornuftig jente <3 jeg er halvt norsk og halvt keniansk, jeg blir kalt neger og alt mulig rart blir stengt ut får ikke være med folk fordi jeg er brun ! så jeg har det veldig vanskelig nå for tiden 🙁 men det er iallefall noen som er snille og gode som deg 😀

    27. hei, sophie. har akkurat begynt å lese bloggen din, og når jeg først kom innpå den trodde jeg det bare var en overfladisk rosa-blogg. men jeg må si du virker som et utrolig godhjertet og snilt menneske. er veldig enig i det du skriver. hudfarge, hårfarge, ja uansett hvordan du ser ut, har ikke noe å si om du er snill eller slem. og forresten er du kjempeflink til å skrive! forsett sånn <3 klem

    28. helt utrolig at folk antar uten å vite, det er også en grunn til at det er mye dumhet og uvennskap i verden. Litt ironisk at personen var norsk og kristen ja..

    29. Så sant!
      Det var så mange personer som bare satte kurs i å snakke frekkt om muslimer osv, kan ikke fatte at de har hjerte til å gjøre det uten å vite det, uten å ha fått vite noe, helt ut av det blå bare si at det er dem, og at de vil ha dem ut av landet. Helt sinnsykt!

    30. hva heter bloggen til hun som mistet pappaen sin? mistet en, og han var på jobb på utøya og hadde med seg sønnen sin. så det kan henne at det er hun jeg kjenner siden han som ble drep hadde en datter.
      Håper du svarer på dette gjerne i kommentarfeltet, digger bloggen din! du virker som en herlig person!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg