de beste serietipsene i februar!

Jeg kunne ikke tenkt meg noe kjedeligere enn å lese om andres bil-problemer, det er litt som å høre noen du ikke kjenner fortelle om en drøm de har hatt. I dont care. Og likevel klarer jeg ikke å holde meg, for denne dagen har vært et helvete uten like på grunn av el-bilen min som nekter å lade. Det er sikkert mange i Oslo som har problemer akkurat i dag, for det er umulig å komme igjennom til kundeservice. Jeg har søkt hjelp hos en snill nabo så vi skal ut å se på problemet etterpå, og jeg HÅPER det går. Det er fantastisk å bo utenfor sentrum, så lenge man har bil. Om ikke, så suger det.

Til noe hyggeligere! Nå som været er såpass kjipt er det sikkert mange som trenger en ny serie å titte på? Jeg har slukt flere serier i det siste, og vil gjerne tipse dere om de beste:

You. Denne trodde jeg egentlig skulle være dårlig siden “alle” liker den. Men den er fantastisk! Jeg slukte alt på to dager og nå vil jeg bare ha meeeer. Kort fortalt handler serien om stalkeren Joe som blir forelsket i Beck, og du får se alt ut fra Joe sitt perspektiv. Jeg heiet på han hele veien selv om han er både ekkel og farlig, jeg elsker serier som gjør at man føler sympati for den slemme. Joe er en fascinerende og veldig intens karakter, det er umulig å ikke bli slukt rett inn. Stemningen over serien er også noe eget, man reflekterer rundt sitt eget liv og ikke minst karakter på sosiale medier. Den ligger på Netflix!

Papirhuset. Jeg har fortalt om den flere ganger, men når vi først er inne på å “heie på de slemme” må jeg bare nevne denne igjen og igjen.. ALLE må se den. Vi følger en gjeng ranere som skal begå tidenes kupp: å rane det spanske myntverket. Serien starter i det ranet starter, det er to sesonger og hele handlingen utspiller seg på 10 dager, med en del tilbakeblikk. Denne serien er balansert på en perfekt måte og uten tvil en av mine all time favoritter. Den er på spansk men det gjør ingenting, man vender seg fort til det. Gi det tre episoder, og jeg lover du kommer til å være hekta! Finnes på Netflix.

Sophie Elises Verden. Kan jeg i det hele tatt lage en liste uten å nevne min egen serie? Hehe. Om jeg skal se på det litt objektivt: serien handler om Sophie Elise (hehe) som begynner å se lyst på livet og trenger at noe nytt skal skje. Samtidig følger vi en vennegjeng hvor det blir mer og mer drama etterhvert som man utvikler seg i ulike retninger, og gamle problemer kommer til overflaten. Ny episode kommer hver torsdag på TV2 Sumo og på TV2 livsstil! Hele sesong 1 er forresten tilgjengelig også 🙂

Helene sjekker inn. Vi følger journalisten Helene som sjekker inn på ulike instutisjoner og tilbringer fem dager på hvert sted. Hun vil belyse hvordan det er å bo, men også å jobbe på steder som asylmottak, rehab, der man drar før man blir sendt ut av Norge, hun følger mennesker inn i døden.. Listen er lang. Denne serien gjorde meg til et litt bedre menneske. Ligger på NRK.no!

Det jeg ikke fikk sagt. Hele Norges Solveig Kloppen ønsket å lage en dokumentarserie om døden. Det hun ikke visste, var at hun skulle bli hovedpersonen – på kort tid mister hun både moren og søsteren sin, der ett av dødsfallene var forventet men det andre kom alt for brått og plutselig. Det er tre episoder, og jeg begynte å gråte allerede minutter inn i den første. En vakker, vond og ekte serie som jeg anbefaler på det varmeste. Ligger på TV2 Sumo.

Planeten vår. Dette er kåret til den beste serien igjennom tidene, og jeg kan forstå hvorfor. En helt nydelig dokumentarserie som enkelt og greit handler om planeten jorden, og alt liv på den. Her trenger du ikke å følge med eller være redd for spoilers, derimot er det perfekt tidsfordriv som kan surre i bakgrunnen. Helt ærlig blir jeg litt trist også, for det minner meg på hvor lite vi setter pris på planeten.. Ligger på Netflix.

17. Serien følger Adi som slites mellom å være en god muslim og en vanlig norsk tenåring. Han føler aldri han klarer å leve opp til forventingene, hverken sosialt eller på hjemmebane. Det er på en måte som østkantens Skam, men jeg vil tørre å påstå hakket mer.. intenst? Skuespillerne er fantastiske forresten! Ligger på nrk.no

Conversations with a killer. Denne fikk jeg tips om fra en følger som vet jeg digger True Crime, men det farlige med nettopp den sjangeren er: enten er det jævlig bra eller så er det jævlig dårlig. Jeg har kun sett en episode og vil ikke uttale meg for kjapt, men så langt virker denne serien sykt lovende! Ted Bundy er en av de mest kjente seriemorderne gjennom tidene, og i serien får man se klipp og intervjuer med han, fra tiden på dødsleiet. Rett og slett en titt inn i hodet på en seriemorder. Ligger på Netflix!

Så.. Har dere noen tips på serier? Jeg ser ikke noe som har under 7,5 på IMDB! Det gjelder så klart ikke norske serier som ikke er inne i systemet der, men jeg er veldig kresen!

66 kommentarer
    1. Vil anbefale deg å se “The assasination of Gianni Versace” , den er sinnsykt bra om du liker true crime! Ligger på netflix! 🙂

    2. Oljefondet var overraskende fantastisk! Masse god humor og Fingern er jo bare en herlig skuespiller bla.

    3. The Punisher! Trodde aldri eg kom til å like den, men samboeren min og eg sluukte to sesonger ganske raskt!!

    4. Kan anbefale When calls the heart, chedapeake shores og good witch, om du liker “good feeling” serier som også er morsome, spennende og romantiske.

      1. bare svarer jeg hah, jeg ble personlig litt redd noen ganger og syntes d var ubehagelig å se på i mørket og alene men den er drit bra!

    5. -Big little lies
      -The affair
      -The haunting of hill house
      -Sex education (veldig kontrast fra de tre øverste, men en lett komedie med god -humor, syns jeg da ????)
      -Vikings
      -Thirteen
      -The night of (MEGET BRA)

    6. Har ikke så mye peiling på imbd og er usikker på disse forslagene ligger under eller over 7,5. Anbefaller riverdale og dynastiet. Har fått totalt hekta på disse den siste tiden og digger selv you serien så håper det kommer flere episoder av den snart.

    7. Vær så snill se Big Little Lies på HBO! Med Nicole Kidman, Alexander Skarsgaard og Reese Witherspoon i hovedrollene blant annet.. dramatisk, morsomt men også veldig alvorlig og spennende.. du kommer ikke til å angre ???? 8,6/10 iMDb

    8. Dissa er gøye om du trenger avbrekk fra det mørke:

      Sex education – 8,5 imdb
      Atypical – 8,3 imdb

      1. Atypical er helt fantastisk. Karakterene, kjemien mellom skuespillerne og ikke minst Casey som man blir helt betatt av.

    9. American crime story: the assassination of Gianni Versace, har 7,7 i score på imdb og den er sjukt bra!

    10. Så gøy å se at du fulgte tipset mitt og så “Conversations with A Killer”, og at du attpåtil liker den. Jeg regnet med du kom til å like den. Det kommer snart en kinofilm om Ted Bundy med Zac Efron i hovedrollen, og ifølge Sundance-deltakere skal han være så overbevisende i rollen at du glemmer at du ikke sitter å ser på Budy. Syns også selv at “You” var en utrolig god serie, den er særdeles dynamisk og spesielt pilot-episoden er vanvittig bra laget.

    11. Orphan Black MÅ du se! American Crime Story er også veldig bra og jeg tror kanskje du hadde likt det.. Også anbefaler jeg The Leftovers!

    12. «You» begynte jeg på her om dagen etter at du skrev den var bra, og det tok noen minutter før jeg skjønte at dette har jeg lest! ???? en av de bedre bøkene jeg leste i fjor, så gleder meg til å se videre, usikker på om det kommer flere bøker da, vet du om Netflix har tatt over for å produsere mer??????

    13. Fantasy/sci-fi/ting som ikke skjer i den virkelige verden:
      The Magicians (Hbo)
      The 100 (netflix)
      Vikings (Hbo)
      Outlander (netflix, hbo, viaplay)
      Stranger things (netflix)
      Game of thrones (Hbo)

      Komedie:
      Sex Education (netflix)
      Smilf (Hbo)
      Veep (Hbo)

      Drama/spenning:
      Big Little Lies (Hbo)
      Tell me a story (Hbo)
      Altered Carbon (netflix)
      Homeland (netlfix)
      Designated Survivor (netflix)

      div fra NRKtv.no:
      113 (dokumentar)
      Yes no maybe (komedie/drama)
      The bold type (komedie/drama)
      Vikingane (komedie)
      Side om side (komedie)

    14. the blacklist – herregud jeg ble så ufattelig hektet. Netflix
      A handmaid´s tale – litt usikker på om du har blogget om denne, men må bare nevnes – HBO

    15. Haha, lurte på om du kunne svare på dette spørsmålet! Hvordan får du tid til så masse? Du har jo så mange prosjekter på gang med podcast, blogg, serie, youtube osv. Samtidig leser du flere bøker i uka, rekker å se You på to dager, trener, er sosial osv. How?! Trenger den effektiviteten ass

    16. Hei! Jeg har nylig sett gjennom en serie som heter Mr. Robot! Jeg hadde ikke hørt om den før jeg så Bohemian Rhapsody i fjor, og søkte etter filmer/serier med hovedskuespilleren der. Serien har 8,6 på IMDB, og har 3 sesonger, og en 4 (og siste) under produksjon nå. Vil anbefale på det STERKESTE! Handler om en ung hacker med psykiske lidelser som ønsker å endre verden. Jeg syns det tok et par episoder før jeg virkellig hang med, men fra der gikk det i berg-og-dalbane, og plutselig hadde jeg sett siste episode i sesong 3 og gråt fordi jeg trengte mer. Haha. Takk for tipsene også!

    17. Stacey Dooley; Sannheten om klesindustrien. Sykt bra og anbefaler alle!! Handler mest om klima relatert til klesindustrien og om bomull. Sånne ting man kanskje ikke vet eller har tenkt noe over, og som er nyttig å faktisk vite. På NRK nett-tv!

    18. Tyrant!!! Du kan se den på Netflix. Var egentlig ganske tilfeldig at jeg begynte å se den, og hadde ingen forventninger til den da jeg aldri hadde hørt om den. Men fytti griiiisen for en bra og spennende serie! Blir helt hekta, og må bare se neste episode for den er så spennende.

      Vil også anbefale The handmaids tale, om du ikke har sett den.

    19. -Alphas (drit bra, men sykt irriterende at det ikke finnes flere sesonger) *7.3
      -Ascension (kort serie) *7.2
      -Äkta människor (her er det svært viktig at det er den svenske versjonen og ikke amerikanske) *8
      – The good place *8.2
      – The sinner *8
      – The rain ( drit I imbd vurdering her altså. Sett den to ganger) *6.3
      -Orphan black (alle som leser dette bør se denne serien. Kan ikke få sakt det nok ganger) *8.3
      -Bates motel *8.2
      – sense8 *8.4
      – The crossing *7.3
      -Jane the Virgin *7.8
      – awkward *7.6
      -don’t trust the bitch in apartments 23 *7.3
      -Marcella *7.5
      -chewing gum *7.7 (denne er sykt fucka haha)

      Anbefaler appen tv time, der kan du følge serier du følger med på eller ønsker og se. Samt, følge andre og se hva de ser på, på den måten kan man finne mye tips til serier ????

      Rart det ikke er noe max antall ord jeg kan skrive haha

    20. Ouff, anbefaler: Lost, Buffy the vampire slayer (old but gold), freaks and geeks, Game of thrones, Handmaids tale, Big Mouth, Prison Break, the Wire, Sopranos og det var alt jeg kom på

    21. Hvis du liker true crime MÅ du se «abducted in plain sight» på Netflix. Den eeeer så syk! Handler om en jente som blir kidnappet av en familievenn. Vanskelig å si noe mer uten å spoile, haha. Men den var skikkelig bra!

    22. Jeg elsker true crime selv og slukte “I am a killer” som ligger på Netflix. Det er intervjuer med de som er dømt, forløpet av lovbruddet, hvordan systemet fungerer(eller ikke fungerer) osv. Sykt interessant serie!

    23. Forslag til serie: Game Of Thrones. Serien finner du på HBO, og er kåret til den tredje beste serien i hele verden, etter Planeten Vår (sesong 2) og Band Of Brothers. Serien har 9,4 i rating på IMDb og den siste sesongen (sesong 8) kommer nå i april 2019. Du vil ikke være den som “misser out” når hele internettet koker av Game Of Thrones-relaterte bilder, videoer og meems i perioden april – mai. Personlig så er det den beste produksjonen jeg vet om. Skuespillerne, kostymene, musikken og manuskriptet er av en helt annen klasse enn det du har sett tidligere. Jeg kan garantere deg at du vil elske det. Den velkjente norske skuespilleren Kristoffer Hivju har en meget sentral rolle fra og med sesong 3 og utover. Per dags dato så er det 7 sesonger, hver sesong har 10 episoder (bortsett fra sesong 7, som kun har 7), og hver episode varer i alt fra 45 til 75 minutter. Den kommende og siste sesongen nå i april, nemlig sesong 8, har kun 6 episoder i seg. Hver episode skal riktignok vare i 90 minutter. Av hele mitt hjerte, vær så snill og gi det en sjanse. Den er ikke kåret til verdens tredje beste serie hvis den ikke hadde vært killer queen.

      Forslag til en annen veldig god serie

      – Rick & Morty. IMDb-rating på 9,3 og er dermed på niende plass over verdens beste serier. Du finner den på Netflix, den har 3 sesonger, 10 episoder i hver sesong og hver episode varer i 22 minutter. Det er en tegneserie, men ikke en stereotypisk serie. Det er en serie for voksne, og på Netflix har serien en aldersgrense på 16+. Det er en enkel serie å se, i og med at episodene er korte, det kun er tre sesonger og kun 10 episoder i hver sesong.

      Jeg anbefaler deg først og fremst å se Game Of Thrones fordi det er en serie og produksjon uten like. Men samtidig så kan ikke Rick & Morty sammenliknes med Game Of Thrones i det hele tatt. Det er dritkule serier begge to, men på to vidt forskjellige måter. Håper det er noe nyttig i dette her, og at du koser deg med en av disse seriene i nærmeste fremtid <33

    24. Good girls, dynastiet, white collar, shooter, designated survivor, scream (var så redd den skulle bli ein copy av filmen, men gud så bra!, elskar at eg klarte og gjetta feil mordar typ 5 gangar????????‍♀️)
      Conversations with a killer er verdt å sjå ferdig btw. Såg alt på 2 dagar, og elskar kor twisted den mannen er.

    25. Hvis du har lyst på noe som er litt annerledes, med fantastiske bilder fra Afrika + du lærer historie, kan jeg anbefale «Black Earth Rising» på Netflix, om ei jente som ble adoptert etter folkemordet i Rwanda og leter etter svar om fortiden sin.

    26. Du MÅ se «The assassination of Gianni Versace, American Crime Story”. Utrolig bra. Likte du Ted Bundy så liker du denne også. Forskjellen er at her har vi skuespillere som Ricky Martin og Penelope Cruz i roller, det er ikke «dokumentar» i den forstand, men bassert på faktiske hendelser. Litt som OJ Simpson serien. Finner den på Netflix.

    27. Ser flere har nevnt det, men må bare få sagt det jeg også. Så nettopp ferdig «The Assassination of Gianni Versace» og den var så syykt bra! Her får du også litt «medfølelse» med «den slemme», samtidig som du får et innblikk i familien bak et av verdens store motehus og det fortsatt levende tabuet knyttet til homofili. Helt fantastisk serie spør du meg!

    28. Om du digger true crime så har jeg gode tips på podcast.
      -serial
      -someone know something
      -up and vanished
      – missing and murdered.
      Så er det to som som er morsomme.
      – my favoritt murder
      – last podcast to the left(De har forskjellige, men crime episodene er sykt bra)

      Jeg bruker podcastaddict for å høre disse.

    29. Hvis du liker litt dystre krimhistorier hvor ting ikke er som de først ser ut som anbefaler jeg Sharp Objects!!!
      Så hele sesongen på en dag. Ligger på hbo

    30. Ok, hvis du synes slike krim serier er bra så mååå du se denne:
      Manhunt: Unabomber
      Denne finnes på Netflix 🙂
      Her er det bare en sesong, men serien inneholder så mye bra! Noe som gjør serien enda mer spennende er at den handler om en sann historie om Ted Kaczynski som er terroristen bak brevbombene på 1970-tallet.
      Anbefales på det sterkeste 🙂

    31. Outlander. Den er MAGISK. Jeg får klump i magen bare jeg ser ordet “outlander”. Hvis det går an å være forelsket i en serie, så er jeg det!

    32. HBO:
      -Olive Kittridge (miniserie)
      -The Affair
      – Escape at Dannemora (ny, miniserie)

      Anbefaler alle tre, spesielt nr 1 til deg. Har tipset deg før, nå må du hive deg rundt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg