de beste grilltipsene – vegetar

Sommer betyr grilling for de fleste av oss, men ikke minst et hakket mer avslappet forhold til kosthold enn man ellers har – slik er det for meg. Det blir gjerne typisk “usunn” mat flere dager i uken og jeg spiser noe snacks mye oftere enn jeg gjør resten av året. Jeg vet at mange som snuser litt på den vegetariske eller veganske livsstilen kvier seg, nettopp på grunn av alle de sosiale settingene.. Man vil jo ikke være den rare personen som sitter i et hjørne og spiser agurk, når alle andre spiser burger. Forståelig nok! Alt man ser er det man mister, istedenfor alt man potensielt sett får. Jeg er en ganske lat person i matveien og ikke minst uinspirert, så om jeg klarer – så kan du!

I går grillet vi i bakhagen, og dette spiste altså jeg:

Både burgeren og pølsene er kjøpt på Meny, som er min personlige favoritt når det kommer til vegetarprodukter (selv om det kanskje er hakket dyrere enn andre matbutikker, utvalget der er mest i mitt nærmiljø). Fortvil ikke, det finnes vegetarprodukter på de aller fleste butikker!

Om du vil ha ost på burgeren anbefaler jeg den fra GoVegan i litt tykkere skiver.

Trenger du generelle tips om vegetarprodukter anbefaler jeg å sjekke ut brukeren Vegally på instagram. De poster hver gang det kommer nye, spennende produkter på markedet – samt hvor du får tak i dem. Det har virkelig aldri vært enklere å leve dyrevennlig, og det er jeg så glad for!! 😍

Som jeg allerede har påpekt – det er så enkelt å ta vegetariske valg en gang i blant. Helst oftere enn kjøtt, så klart, men jeg heier på alle små forandringer folk gjør. I går tok jeg meg selv i å smile hele handleturen fordi jeg var så stolt over den veien jeg har kommet, og at jeg nå navigerer meg rundt i butikkene uten å i det hele tatt tenke over at jeg ikke spiser kjøtt. Jeg har sluttet å se på det som mat!

Det varmer også hjertet mitt å se hvor mange som engasjerer seg i samme kamp som meg.. Også mange influencere i det siste. Herregud, kan det virkelig være store endringer på gang?

Til dessert ble det Ben & Jerrys, som nå har kommet med flere ulike veganske iser. Den under er min favoritt. Jeg elsker at det smaker så usunt, haha..

Liker dere at jeg blogger om ting som dettte? Jeg føler det er så blandet.. På den ene siden vil jeg gjerne vise dere denne siden av meg, samtidig som jeg er under inntrykk av at det “kjeder” mange folk. Det burde man jo ikke bry seg om, men jo – så klart! Dere er publikummet mitt og det er viktig for meg.

 

73 kommentarer
    1. Ja æ syns det e kjedelig. Nu begynte æ som vegetarianer i 2014 og har siden da tilegna meg masse informasjon, ved å oppsøke grupper på facebook eller forum. Hvis folk vil, så finn di ut av det sjøl tenke æ.

      Greit å få et lite avsnitt i innlegg der det fell seg naturlig å skrive “i dag grilla vi, æ spiste halsans som æ kjøpte på meny, men vet di også har det på kiwi, coop og rema”. Skjønne du ka æ mene? Ikke et helt innlegg.

      Snakk om butikken: skulle grille i dag, og gikk rett for å finne den maten æ skulle ha. Så skulle svigerfar ha noe kjøtt som han hadde skrevet på handlelista mi, å du kan tru æ gikk mange runda i butikken for å forstå kor man faktisk finn sånt.. kjøtt altså..

      1. Nei , synes det er sååå bra!! gir meg og andre innblikk i hvor enkelt det kan være og tilgjengelig det er☺️

    2. Er vegetarianer selv og elsker at du skriver om det! Inspirerer både kjøttspisere og oss veggiser ☀️

    3. Det kjeder meg ikke i det hele tatt 🤩 selv har jeg ikke spist kjøtt på snart 9 år, og alt fokuset på vegetar om dagen gjør meg SÅ GLAD!! Endelig!! In your face til alle dere som plaget meg med dette da jeg var 13 år og tok et smart valg 🙌🏻

      1. Vi er en familie på 6 som har kuttet ut mer og mer kjøtt siste halve året. Dette var gull å høre. Håper på mer info og tips! Kanskje oppskrifter?

        1. Så gøy å høre!!! Jeg er ikke verdens beste på å lage mat, dessverre. Men jeg vil gjerne anbefale boken til Radical Broccoli, kjempemasse fine tips og noen oppskrifter også! 🙂

    4. Hei gode deg! <3 Del det du vil dele du! 😉 Folk klager uansett ser det ut som. Går ikke ann å gjöre alle fornöyd uansett… Mange er såååå j…. krevende! Spesielt til deg föler jeg. Föler du det selv? Jeg föler at mange forventer så store ting/nyheter fra deg hele tiden. Og de vil EGENTLIG lese litt "dröye" ting. MEN, når du kommer med litt "dröye" innlegg er DET også galt… Do you feel me? Synes du har en fin blanding jeg da, som bör treffe de fleste! Du er karrieremessig smart! Du holder deg fortsatt i toppen etter så mange år! Så fortsett med det, Sophie! <3
      Spiser dere fortsatt MYE mat forresten, som dere startet med for en stund siden?
      Digger deg! Store gode klemmer til deg vakre! <3

    5. Svevende skikkelig koselig å kulings innlegg synes jeg å kjempe koselig å fine bilder å supert at du informerer oss du er som blå LYSET fra Nord Norge og blå fossefall i et Eventyr som blåser bort over fjellet i februar i 1986 ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god sommer kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ☀️🐱♥️🌌✌🦋

    6. Elsker at du skriver om sånne ting, heier på deg !

      Kan jeg spørre hvor du har kjøpt isen? Er den også fra Meny? 🙂

      God sommer til deg!

      1. Vi syns det er fantastisk at du tipser om veganske produkter, og viser hvor enkelt det er å velge plantebasert i 2019 😍 Keep up the good work ❤️😊

      2. Har sett den på Meny, Kiwi og Obs. Og 7/11 🙂

        Kjempesupert at du viser denne siden av deg og, Sophie Elise! Den isen er favoritten min og. Samme med pølsene 🙂

    7. Det er veldig, veldig bra😊✌ Du når ut til mange som er i ferd med å ta viktige veivalg, og lage seg vaner for fremtiden🍃 stå på💚

    8. Jeg synes det er kjempebra at du skriver om dette! Jeg er selv veganer og vil veldig gjerne at du skriver mer om det! 😍

    9. Tommel opp for at du informerer folk om plantebaserte produkter. Jeg synes ikke det er kjedelig. Informativt og fint. Fortsett med det.

    10. Synes det er veldig moro med slike innlegg. Hadde også likt å se dine topp 5 (eller 10) veganske retter!
      Selv om du sier du er uinspirert, er jeg sikker på at det er inspirerende for mange andre å høre om hvor enkelt det kan være å få til gode, veganske alternativer som passer fint inn i en grillmiddag (eller noe) med andre

      Keep up the good work <3

    11. Syns det er supert at det deler, føler det «normaliserer» uten at det er helt rett ord <3 Kjeder meg ikke i det hele tatt!! Keep on, alltid likt deg og bloggingen din!

    12. Så mye nytt og bra vegansk på markedet nå! Og Coop sin veganske potetsalat er 👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
      Bra med fokus på dyrevennlig mat! ♥️🙌🏼

    13. Tusen takk for gode tips! Skal grille i morgen og da blir det plantekjøtt for alle penga 😀 Det jeg har smakt til nå er kjempegodt – anamma er favoritt så langt <3 For ikke å nevne coop sin veganske potetsalat, den går til alt! Bruker den som pålegg også, haha.
      Ingen flere døde dyr på grillen – det er totalt unødvendig. <3

    14. Mer interessert i dette, alt som er bra for miljøet! Ikke så interessert i andre type kjøp som sminke og klær, for det er noe jeg ikke kjøper ofte med tanke på miljø og hvor mye forurensning og søppel det blir fra slike forbruksvarer vi ikke en gang bruker ofte/klarer å ta vare på… men mat, det må vi jo få i oss uansett. Så håper du fortsetter med det 🙂

    15. Synes det er veldig bra at du skriver om veganisme og veganprodukter 😍 Det er veldig kjekt med tips og inspirasjon. Eg er selv ganske uinspirert og glad i lettvindte løsninger så det er helt genialt at de har fått så mange enkle veganske løsninger i butikkene!! 😁 Spiste selv vegme bbq burger i dag 😁 Og er enig i at ben & Jerrys peanut butter & cookies er best!! 😍💖

      Eg kjenner meg også igjen i det du skriver om at kjøtt ikke lengre er mat, men døde dyr. Håper snart at alle går over til veganproduktene sånn at vi slipper å drepe dyr mer 💖 Det er ikke stor forskjell i smaken, og eg vil faktisk påstå at vegansk mat smaker bedre!! 😁😍💖 Så heier på alle som ønsker å spise mer vegansk!! 😁😁😁 Takk for at du er en av de 💖

    16. Jeg kjedet meg ac slikt før, men jo mer jeg leser om dette jo mer interessant blir det. for ett år siden ville jeg aldri trodd jeg skulle si dette: jeg er på vei til å bli vegetarianer. Har sluttet å spise gris totalt, og ku er beste mål. slik skal jeg kutte ned hvert halvår.

    17. Jeg synes det er kjedelig, ja. Men synes ikke du har slike innlegg for ofte heller, så du balanserer det på en fin måte 🙂

    18. Elsker sånne innlegg, keep’em coming!! Jeg har lenge vurdert om jeg skal bli veganer, men har i stedet bare kuttet ned på kjøtt og meieriprodukter. Det inspirerer når du viser hvor enkelt det kan være, for føler at mange vegangrupper legger ut mye digg men som det er litt mer jobb å lage! I en travel hverdag er det så lett å gå tilbake til det jeg har pleid å spise før fordi jeg ikke rekker/orker/husker på at det finnes andre alternativer. Så tusen takk❤️

    19. Hei! Jeg synes det er bra med innlegg som dette. Siden dokumentaren om griseindustrien gikk på TV bestemte jeg meg for å følge «friends not food», og bestemte meg for å slutte med kjøtt. Har hatt en kjøttfri uke hver måned i to år, men nå tenker jeg å ikke spise kjøtt i det hele tatt. Det er fantastisk at butikkene har så mange alternativer til kjøtt som er sunne og ikke minst veldig gode! Du har hvertfall inspirert meg og fått meg til å ha fokus på dette. Veldig bra og tusen takk! 🙂

    20. Jeg liker det svært godt. Du har inspirert meg til å kutte ned på kjøtt. Ønsker å kutte det helt ut men har en jobb å gjøre med mann og barn. Men jeg velger vegetarisk og også veganske middager. Grilling er det jeg kvier meg mest for og takk for at du inspirerer innen det. ♡

    21. Et lite tips til alle som skal feriere ved Middelhavet i år, spesielt i Hellas. Ta for dere menyen, skip kjøttrettene og ta dere god tid til å studere Starters og Side Dishes. Dere kan lett fylle et bord med de mest fantastiske vegetarretter! Spør kelneren om hva de forskjellige tingene er, si at dere ikke vil ha kjøtt. Styr unna turistfellene og finn steder hvor lokalbefolkningen spiser. Noen steder kan det bli litt sure miner hvis det ikke blir bestilt kjøtt, fordi de vil tjene mest mulig. Et godt råd da, er å legge noen kroner i en ekstra god vin. Jeg syntes ikke at veggie og vegan produktene her hjemme smaker godt i det hele tatt, og er litt betenkt over at det ser ut til å bli en stor industri. For meg blir det råvarer tilberedt på gal måte for å etterligne kjøtt. Hvorfor skal jeg spise det når jeg kan spise dolmades, squashballer, store hvite bønner i herlig tomatsaus, sprø salater med diverse dressinger fylte, solmodne tomater og en endeløs variasjon av autentisk vegetarmat? Sånn tenker jeg, men jeg er glad i å lage mat, da… Hvis noen skal til Rhodos i år kan jeg varmt anbefale To Marouli i Rhodos by – gamlebyen.

    22. 🙂 Flott å vise hvor lett, godt og bra det er å kutte ut kjøtt. Dette er noe alle må men ikke alle forstår enda. Takk for st du setter fokus på så mye viktige saker! Du kunne skrevet om hva som helst men velger det som er det aller viktigste nå. Veldig klokt og håper du får mange flere følgere ! Stå på:) #govegan #extinctionrebellion #klimabrølet

    23. Jeg synes det er veldig fint med et innlegg i ny og ned som inspirerer og informerer. Folk blir nok bare mer og mer bevisst for sine valg og muligheter, og det er viktig å ikke presse det ned i halsen på folk da det trolig gir motsatt effekt.

    24. 💚 Jeg har aldri lest din blogg før jeg fikk vite at du skriver om veganisme. Takk for at du hjelper dyra og viser folk at det er så lett.

    25. Hei! Synes det er vanvittig bra du skriver slike innlegg, dette er veldig aktuelt for alle som ønsker å kutte ned/slutte med kjøtt – spesielt etter den opplysende dokumentaren jeg håper påvirket andre likt som det påvirket meg. Og jeg spesielt har gruet meg til grillsesongen og det sosiale både hjemme og med venner. Skal virkelig prøve de pølsene og burgerne neste gang og heller spise samme tilbehør som resten ☺️

    26. Utrolig bra at miljøvennlig kosthold blir tatt opp her! Veldig mye enklere å spise miljøvennlig i dag enn for bare noen få år siden. Heier på dette!

    27. JAA! Vil ha slike innlegg! Veldig artig du hadde skrevet om dette, for jeg skrev igårkveld etter tips til alternativ til grillmat. For har redusert kjøtt lenge, men har vært helt uten kjøtt de siste ukene. Håper de har slike produkter små steder. Takktakk! Og foresten forstår jeg dilemmaet ditt, for noen folk synest slikt er kjedelig å lese om. Men håper hvertfall du putter sikt inn innimellom for de kan jo inspirere andre til å redusere kjøtt. 🙂

    28. Hei! Nei, jeg elsker innlegg som dette og ønsker mer av dem! 😊 Jeg spiser fortsatt kjøtt, men prøver å begrense det. Jeg har et mål og en drøm om å bli 100% vegansk i framtiden, men synes det er vanskelig å få til siden alt jeg har kjøpt av vegetar og vegansk mat smaker fælt. Man kan sikkert lage mye god mat selv, men jeg HATER å lage mat fra bunnen. Jeg vil at hele familien skal spise vegansk, men da må jeg finne retter vi liker og få meg mer kunnskap om hvordan vi skal få i oss alle næringsstoffene vi trenger ved å spise vegansk. Jeg skulle ønske noen holdt et matkurs i nærområdet der vi kunne være flere sammen som lagde mange forskjellige og varierte veganske matretter slik at vi forhåpentligvis kunne fått noen nydelige smaksopplevelser og lært oss hvor enkelt det kan gjøres. Hvordan ingredienser man trenger og hvilket kjøkkenutstyr og redskaper. Jeg bor i en liten by så her er det lite utvalg i butikkene og også på caféer og restauranter. Håper det bedrer seg. Selv hvor mye jeg hater matlaging er jeg villig til å ta tak og faktisk gjøre det allikevell, hvis noen bare kan lære meg det og tatt i betraktning at jeg finner retter jeg liker.

    29. YES!! Takk for at du deler vegetariansk matglede <3 Det ér virkelig så mange muligheter der ute nå! Jeg ble veggis i 2013(?) mener jeg, og jeg har alltid alltid ALLTID vært helt krise elendig på å lage mat. Men nå er det som du sier, jeg tenker ikke engang på at kjøttdisken finnes – med mindre jeg har vandret ufrivillig inn i den og syns det lukter ekkelt – for det er så mye annet i butikken man ikke tenker over at er der engang, når alt man vanligvis ser etter er en pakke kjøttdeig.

      Jeg spiser vertfall ikke agurk på grillfest, veggis-burger all the way! Vil forresten også anbefale Handmade i Trondheimsveien, alle burgerne på menyen deres kan lages vegetar – min favoritt har blitt Mexican Mafia, og typen (kjøttspiser) er helt enig i at det er byens beste vegetarburger, på lik linje med Galgen 🙂

    30. Ayy, sykt nice innlegg!! Mer om veggis verden, spesielt etter grisedokumentaren osv, føler det trengs en del mer lettere info her ute. Tror det er mange som synes det er tungt sosialt og bare det å finne veggis mat. Så tusen takk som skriver om det!

    31. Synes det er supert!! Samboeren og jeg har begynt å kutte ned på kjøtt, og til høsten skal vi inn i “sluttfasen” der vi ikke spiser kjøtt med mindre vi får det servert (typ julemiddag eller når vi er hos bestemor). 🙂 gleder meg!

    32. Elsker at du sprer budskapet. Du er med på å gjøre en positiv endring!

      Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at det første som traff meg når jeg trykket på linken til innlegget ditt var en reklame for kjøtt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg