spons meg her og der

Nok en gang blusser det opp i media om bloggere og såkalt skjult reklame. Jeg er like oppgitt som vanlig, for når skal folk forstå at vi faktisk kan passe på vår egen jobb? Og da mener jeg, passe på den så godt det lar seg gjøre, for rettningslinjene for oss bloggere er ekstremt uklare og endrer seg hele tiden. Det som også plager meg noe enormt er at vi bloggere har en MYE strengere regelsetting enn f.eks aviser og motemagasiner. Tror dere virkelig helt ærlig omtalene du ser i et magasin ikke er kjøpt og betalt? For jo, de aller fleste er det. Gratis klær i en fashin spread for synlighet. Burde ikke det merkes “spons” da? For det er jo slik det er for oss? Ikke vet jeg, men dette gjør meg forbanna.

Og hva med idretsstjerner? Skal fotballspillere med en logo på drakten begynne å ha “spons” ved siden av? For det ER det samme! Eller er det jeg som er en idiot, og ikke ser forskjellen? Og hva med på tv, når det kommer opp en liten P i starten av programmet (produktplassering), hvorfor er det “godt nok”? Da kan jo bare jeg ha en liten “P” øverst i bloggen min for produktplassering, så forstår man at litt av bloggen er det, men ikke hva. For helt ærlig, når det kommer opp en “P” i starten av paradise hotell, så er det jo umulig for seeren å vite hva som faktisk er reklame, uten at noen bryr seg. Og jeg bryr meg ikke, jeg heller. Jeg driter jo i om de har fått betakaroten gratis, eller tannbleking. Og jeg tror helt ærlig også forbrukerne driter i det generelt, eller har jeg feil..?

Så, for siste gang. Annonse = betalt innlegg. Ikke kjøpte meninger, for en annonsør kan aldri skrive hva man skal mene. Spons = mottat noe gratis. Når jeg har en reklame på instagram markerer jeg det som #ad, noe som tydeligvis ikke er godt nok men det har jeg ikke fått beskjed om. Man får beskjed om det via MEDIA? Merkelige saker..

 Nå ble stemningen litt dratt her, så jeg bare kjører på med et SMIL!

75 kommentarer
    1. Dere bloggere maser hele tiden om at folk skal ta “yrket” deres på alvor, men når dere får regler og retningslinjer som alle andre har å forholde seg til er det liksom galt?

    2. Fantastiskt forklart og det du har skrevet kommer bra frem!!<3<3<3 elsker innleggene dine SOPHIE! Du er bare best uansett:* IKKE la noen stoppe deg i å vise frem de tingene DU vil vise frem på bloggen uansetT;)) Jeg liker iallfall å vite hva som er lurt å kjøpe&sånt da:) LYKKE TILL snøppa;*

    3. HVA?! Må du virkelig merke innleggene dine på Instagram også? Det kan umulig gjelde for alle ettersom det fins så mange reklamekontoer der… Skjønner ingenting. Virker som at folk er ute etter å ta bloggere.

    4. Men hva er så galt med å merke innlegget med “annonse” eller “sponset” da, har det så mye å si? Kan forstå at det er irriterende at det er forskjellsbehandling mellom bloggere og idrettsutøvere som du nevner, men jeg ser helt ærlig ikke hva problemet med å merke innleggene er..

    5. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem og merke innleggene sine? Det tar jo ikke lang tid og skrive ” annonse / reklame / sponsing / osv på bloggen. Dere toppbloggere har dette som deres jobb, så da er det bare rimelig og rettferdig at ting blir gjort etter boken på lik linje med oss med andre jobber.

    6. At media (eller andre) gjør oppmerksomme på dette er viktig av flere grunner. Som andre her sier, er bloggere opptatt å bli tatt seriøst, og da er dere også nødt til å opptre deretter. Dessuten er dette en relativt ny yrkesgruppe som tjener store penger, og som alle andre som tjener større (og mindre) summer, er det viktig å være ærlig og redelig, og på riktig side av loven – akkurat som i alle andre yrker. Derfor er det fint at media tar opp dette, når dette tydeligvis er noe som er et stort problem.

    7. “rettningslinjene for oss bloggere er ekstremt uklare og endrer seg hele tiden” “det har jeg ikke fått beskjed om”. Dette stemmer jo ikke. Veilederen til forbrukerombudet (http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf) er tydelig, lettlest og forklarer godt. Hva er det å ikke skjønne? Grunnen til at jeg blir oppgitt er at retningslinjene er så tydelige og likevel viser det seg gang på gang at bloggere ikke klarer (eller ikke vil?) å følge dem. Det er jobben deres å påse at det blir gjort riktig, derfor bryr jeg meg. Som forbruker vil jeg vite hva som er reklame og ikke, noe jeg også har krav på ifølge norsk lov. Nettaviser merker godt, det står “annonse” over reklameinnhold. Og “P” på starten av programmer gjør meg mer oppmerksom ift produktplassering. Jeg synes det er en selvfølge at reklame skal merkes – det har vi som lesere krav på, og dere som bloggere har et ansvar ovenfor oss. Spesielt i forhold til unge lesere som ikke er like kritiske og ikke klarer å se hva som er reklame og ikke.

    8. utrolig bra skrevet !! Og blogg er er en like verdig jobb som alle andre jobber , å ha en blogg som din værtfalll , det er krevedene du er er “alltid” på jobb.. Å det tar utrolig mye tid , du må ha veldig god tålmodighet !! Syntes du er kjempe flink å har lest bloggen din siden du startet å du som alle andre fortjener det du får sponset eller hva det nå enn skulle være!! Skjønner godt du blir sur jeg! Men pust med magen å smiiiil 😀👍 har du foresten noen blogg tips til meg har akkurat startet min egen blogg for ca 1uke siden. Du har inspirert meg så mye i alle år å endelig mannet jeg meg opp til å få min egen ,har lenge hatt lyst til å blogge selv, men føler allerede at jeg ikke er noe blogger, men vil så gjerne så har ikke tanker å gi opp 👍

    9. Dere bloggere må finne dere i utrolig mye rart. Stygge kommentarer osv.. Og dette er faktisk ikke greit. Jeg er i familie med Emilie Nereng og vet godt hva hun har måtte finne seg i, så blogging dere.. Det er en mye “hardere” og vanskeligere jobb en de fleste andre jobber. Respekt til deg som har holdt på så lenge!!

    10. Hvordan kan det være det samme med fotballspillere og logoer på draktene?? Der er det jo ikke spilleren som har sponsor men klubben/laget som har sponsorer og da har de logoen til dem som de blir sponset av

    11. du burde konformere dem! visste du at skjult reklame er helt lovelig på tv? f.eks. sinnasnekkeren tv showet tjener millioner på reklame, og pusser opp husa gratis fordi alt er sponsing og reklame, hvorfor skal tv få lov og ikke bloggere ?!!! dette trenger virkelig å komme frem i lyse, gjør meg kjempe forbanna enda jeg ikke er en blogger en gang xD

    12. Er det ikke din egen oppgave å sette deg inn i hva som er retningslinjene for ditt “yrke”? Sånn er det i allefall ellers i yrkeslivet… skal du bli tatt seriøst må du også opptre seriøst.
      Ha en fortreffelig helg! 🙂

    13. Skjønner at ikke det kanskje alltid er like lett å være informert, men så jævlig vanskelig å sette seg inn i loven kan det faktisk ikke være og hvis du er usikker, så kontakt noen med kunnskap. Jeg synes ærlig at enkelte av dere bloggere kan være ganske dårlig til å merke innlegg, der det lukter reklame i lang vei, og synes det er bra at det finnes folk som tar tak. Digger deg vanligvis, men Synes det er teit å lage et innlegg at du klager på at du må skrive en liten setning i starten av et innlegg 🙂

    14. Dere må på lik linje som oss andre, følge retningslinjene for jobben deres. Tenk på lærere som må dokumentere mesteparten av det de gjør, for å ikke snakke om sykepleiere som må loggføre og dokumentere all oppfølging av pasienter. Hvor mye må ikke de dokumentere/registrere?? Hvorfor er det så vanskelig å merke ting som SPONSET eller reklame. Greit å skrive ”ad”, men i tillegg burde dere klare å bruke det norske ordet ”sponset” Tror du alle vet hva ”ad” betyr?? Det skjønte æ faktisk først nu:-) regner med æ ikke e aleina om det! To bokstaver blir lite for lite når man skal merke reklame. Enig med det med pradise, forstår heller ikke ka som e skjult reklame der! Og det e ikke positivt, heller de som burde fått det strengere, enn at dere skal få mindre retningslinjer. Ellers e æ som oftes enig med det du skriver, men de rettningslinjan ser æ poenget i. Det e de rettighetan vi som forbrukera har! Vi skal vite om det ikke bare e personlige meninger, men at det i tilleg e penga bak. Uansett hvor ærlige dere mener dokker e, i forhold til det dokker reklamerer for, så får dere betalt for å blogge om det! Det burde vi få vite, uten at det skal stå i en liten tag på 2 bokstaver. 🙂 ellers syns æ faktisk du e den som e flinkest til å merke innleggan dine, så det her va kun et innspill på innlegget du skrev nu.

    15. Veldig bra skrevet, men jeg har en innskyter, og det er egentlig et stort kompliment. Lesere har et helt annet forhold til bloggere enn motemagasin, iallefall slike som deg som skriver hverdagsinnlegg og mottar og gir tips til lesere, dette gjør at man stoler mer på bloggerne.
      Om jeg skulle hatt nye extentions, ville jeg ikke kjøpt extentionsene fra et merke om de var reklamert for i et blad/skrevet om, men om en blogger jeg har fulgt lenge sier de er bra, så ville jeg stolt mer på meningen og antagelig kjøpt derfra.
      Derfor er det viktig at leserene er klar over hva som er annonse, men ikke nødvendigvis spons, da man ikke er tvunget til å skrive om et produkt om det bare dukker opp i postkassen. Men har man en avtale må man uansett skrive om produktet, og ikke alle tør å være helt ærlige da.

    16. Seriøst..? Ifølge dere er blogging en jobb. Jobb = ansvar. Ansvaret dere har er å informere oss lesere om hva som er betalte innlegg/sponset innlegg.
      Kan du virkelig ikke se at dette er viktig? Jeg vet at bloggere sier ‘betalte innlegg men egne meninger’ men hallo. Dette gjelder selvfølgelig ikke ALLE bloggere. Jeg nekter å tro at det ikke finnes bloggere der ute som lyver i anmeldelsene sine. Så naiv er ikke jeg. Og det er nok ikke du heller..
      Jeg syns synd på alle disse bloggerne som fikk heftige skattesmeller. Blogg var såpass nytt når de startet i tillegg til at de var unge. Men i 2015 er dette såpass kjent, at alle burde klare det.

    17. Bloggen er jobben din, på lik linje som at førskolelæreryrket er jobben min. Det finnes ulike retningslinjer for ulike yrker, og det er hver enkelte sitt ansvar å holde seg i tråd med retningslinjene.
      Det er forskjell på tv og blogg, tror du ikke tv-selskapene merker ting riktig? Du kan klage så mye du vil på at du ikke får gjøre akkurat som tv-selskapene får, men det er uten mål og mening. Bloggere skal merke innleggene sine slik deres retningslinjer sier det, tv-produserter skal holde seg til sine retningslinjer.
      Med tanke på hvor godt du tjener, så burde det ikke være noe stort problem for både deg og andre bloggere å merke et innlegg riktig.
      Når det er sagt så er jeg enig i at mange burde få seg en bedre hobby enn å tråle gjennom hver eneste rosablogg som finnes etter feil. Det finnes noen som passer på bloggere allerede.

    18. Hele poenget med å merke noe med annonse/sponset etc er at leserne skal være oppmerksom på hva som er såkalt reklame, og hva som ikke er det. Folk vil reagere på reklame enn en anbefaling fra f.eks en venninne. Reklamer tar man gjerne med en klype salt, og man kjøper ikke nødvendigvis produktet fordi man så reklamen på TV, men fordi man husker produktet og kanskje ender opp med å kjøpe dette istedenfor et tilsvarende produkt. Dersom man ønsker å kjøpe extensions, vil mange gjerne gjøre litt research før man bestemmer hvor man skal kjøpe fra, og da kan bloggere ha ekstrem påvirkningskraft på hvilket produkt man ender opp med å kjøpe. Jeg tror på ingen måte at du skriver om produkter som du selv ikke ville ha brukt, men det blir fremdeles en enorm forskjell i om du selv har gått i butikken og kjøpt produktet, uten noen som helst form for sponsing, eller om du ble spurt om du ville teste produktet. For akkurat som aviser og magasiner, er det sjeldent jeg ser produktanbefalinger som ikke er betalt. Derfor syntes jeg det er ekstremt viktig at bloggere viser tydelig når produkter er sponset eller annonsert for. Rett og slett fordi det er lettere å skille mellom hva som er en ærlig anbefaling og hva man bør være litt mer obs på. Man får et mye nærmere forhold til en blogg, enn f.eks et magasin da dere er mye mer personlig og viser deres egen hverdag. Derfor blir det også mye vanskeligere å skille mellom reklame og meninger som kommer fordi dere oppdaget et produkt dere ønsket å skrive om uten at det var betalt. Angående rettningslinjene til aviser o.l må de følge en del plakater (eks vær-varsom plakaten osv) som tydelig forklarer hvordan man skal gå frem når det kommer til reklame. En journalist kan f.eks ikke skrive om et produkt som han/hun får betalt for å skrive uten å tydelig merke at dette er reklame, ellers vil det få konsekvenser for f.eks avisen. Disse plakatene kom nok en stund før blogging inntraff, og det er nok også derfor rettningslinjene har vært så forvirrende. Men det er nok også derfor folk reagerer, de samme retningslinjene har ikke gjeldt for bloggere som andre mediekanaler. Jeg husker spesielt når blogging ble populært og ingen innlegg ble opplyst som reklame, dette gjorde at mange blogger skrev om alt mulig rart uten at det trenge å ligge noe sannhet bak det. Dette ville bli sett på som skilt reklame og regelbrudd i andre mediekanaler, men bloggerne slapp i denne perioden “billig unna” fordi det var såpass nytt. Nå sier jeg på ingen måte at dette gjelder deg, men det er nå derfor reglene er slik som det er, for å hindre skjult/missvisende reklame. Jeg vil nå tro at fordi det var så enkelt før, at blogging nå har blitt angrepet ganske hardt fordi det desverre gjaldt så mange, det samme gjelder jo skatt som mange toppbloggere skrev at de hadde fått enorme baksmell. Samfunnet har begynt å se på blogging som jobb og ikke hobby ettersom det har blitt så enormt populært. Derfor følger også de samme rettningslinjene som andre mediekanaler når det kommer til reklame og skatt. Ellers skal jeg si meg enig i at reklame generelt burde bli bedre merket, ikle bare hos bloggere.

    19. Syns det er teit at dere får masse penger av å trykke på et tastatur og at arbeidsplassen kan være hvor som helst. Slutt å klage.

    20. Skjønner ikke helt problemet. Du roper høyt om dennne jobben du har og at alle må skjønne at også blogging er et yrke. Vell, likt som for deg, er det for oss andre innenfir jobbene vi gjør. Man må fårholde seg til rettningslinjenen til jobbene sine.
      Så vanskelig kan det jo virkelig ikke være å skrive “reklame, annonse” eller hva det måtte være foran innleggene sine. Du selv vet vel hva du reklamerer for eller ikke.
      Og om du sammenligner deg selv med fotballspillere så er vel de gaaanske klare på at de driver med markedsføring, sponsing og reklame. Om de reklamerer for Bama i en reklame eller på drakta si så er det jo reklame. Likt for alle, også ditt “yrke”

    21. Jeg tror grunnen til at folk henger seg så opp i det er at de elsker å “hate” bloggere, så hver minste lille ting de gjør må snus og vendes på for å finne feil. Helt tåpelig spør du meg, men for min del gjør det ingenting å markere sponsing heller.

    22. DIN jobb DITT ansvar! Ånei, det er så vanskelige regler for blogging, jeg klarer ikke følge med på min egen jævla blogg! Hallo?!

    23. Flott innlegg. Hadde det vært opptil meg hadde det vært ulovelig for bloggere, spesielt bloggere under 18, å pushe reklame på sine unge lesere. Tenk å være 11 og 12 år gamle og hele tiden dynges ned med kjøpepress.Det er rettogslett samfunnskadelig dette kommersielle presset. og det blir værrre for hver dag som går. Håper reglene bli klarer etter hver som du skriver.

    24. Nå tramper du litt i baret igjen. Sammenligner deg selv som blogger, med idrettsutøvere som har reklame på drakta? Forskjellen er. De som driver idrett tilhører et lag og en idrett som er sponset. Uten alle de firmaene som sponser f.eks. fotball, håndball, ski o.s.v. hadde nok Norges idrettsverden vært temmelig fattig. Du sier: Skal fotballspillere med en logo på drakten begynne å ha “spons” ved siden av? For det ER det samme! Nei, det er IKKE det samme! De får ikke direkte betalt for å ha den reklamen på drakta. Det er klubben som er sponsa. Du får penga fra sponsing rett i din egen lomme. Derfor må du være klar på hva du annonserer for, og gå god for de produktene du reklamerer for! Du har et ansvar med å fortelle dine tilhengere at den buksa, den jakka, de skoene og den sminka har jeg fått betalt for å reklamere for. Både Tv, aviser motemagasiner har sine retningslinjer når det gjelder reklame. Da må dere bloggere også følge de samme reglene.

    25. Du over meg. Iddrettsstjerne i dag. tjener millioner på private sponsoroppdrag. På tide å oppdatere kunnskapene sine. Virker som lever i 1970 årene.. Eller snakker du kaskje for lokale spotrsklubber for amatører.? Det er jo en annen sak.

    26. du er jo drit dårlig på å merke “sponset” og “annonse” i innleggene dine da. siden du tar opp dette, så føler du deg nok veldig truffet. dette er faktisk DIN jobb og det er DIN plikt til å sette deg inn i retningslinjene!!!

    27. Til 14.06.2015 kl.04:13
      Burde egentlig ikke legge meg på det lavmålet å komme med en ny kommentar. Men ble lettere irritert. Hva har lokale sportsklubber for amatører å gjøre i denne diskusjonen? Virker som lever i 1970 årene? Der datt jeg litt ut.1970 kontra 2015?? Du må fortelle meg forskjellen.
      Kanskje du skulle oppdatere dine kunnskaper i f.eks. rettskriving: Kopi: Eller snakker du kaskje for lokale spotrsklubber for amatører.? Iddrettsstjerne.
      Kanskje,sportsklubber,idrettsstjerne hadde vel vært mer riktig?

    28. Jeg bryr meg ikke om innleggene dine er sponset/reklame, men nå er myndighetene ute etter bloggere bl.a som tjener ‘svarte penger’ Det er teksten jeg leser, men håper du har orden i regnskapet 🙂

    29. Du kan ikke mene at aviser og journalister har mindre strenge retningslinjer enn bloggere?
      Studerer journalistikk selv, og har nettopp hatt eksamen i dette med sponsing og annonsering, også med tanke på bloggere. Aviser eller magasiner får ikke lov til å kjøpe og betale for stoff eller produkter. Det er tekstreklame. Derimot er det lov til å dra til en klesbutikk f.eks, på eget initiativ og på egne premisser velge ut produkter som du vil omtale. Det er noe helt annet, når det er journalistens valg, ikke som bloggere som blir kjøpt opp spalteplass. Annonsering og reklame skal i aviser og magasiner bli merket med annonsering, mens bloggere er som et produkt der dere veksler mellom kjøpt stoff og egne erfaringer.
      Det er derfor naturlig at media tar dette opp, når de har mye ekspertise på området.
      Dette ble litt langt, men måtte forklare litt når jeg du uttaler deg om dette, og ikke kan så mye om temaet 🙂

    30. Til 13.06.2015 kl.22:11
      du burde konformere dem! visste du at skjult reklame er helt lovelig på tv? f.eks. sinnasnekkeren tv showet tjener millioner på reklame, og pusser opp husa gratis fordi alt er sponsing og reklame, hvorfor skal tv få lov og ikke bloggere ?!!! dette trenger virkelig å komme frem i lyse, gjør meg kjempe forbanna enda jeg ikke er en blogger en gang xD. Bare lurer har du sett på tv i det siste ? Alle disse programmene du snakker om har merket en P i venstre hjørne. Anbefalerdeg å sjekke slike ting ut før du hamrer løs

    31. Et dumt spörsmaal kanskje (vet ikke saa mye om retninglinjer til norske bloggere), men hvorfor vil ikke bloggerne merke innleggene med “sponset” eller “annonse”?

    32. Din sammenligning med fotballspillere blir feil. Spillerne på et lag som er sponset av Adidas får ikke betalt av Adidas, de får betalt av klubben de spiller for. Mens enkeltpersoner som Messi, som har inngått en sponsoravtale med Adidas, han får betalt for å bruke merket i forskjellige sammenheng.
      Jeg ser hvor du vil hen, og jeg er enig i det du sier, men du burde heller sammenligne med individuelle idrettsstjerner.

    33. Det er mye rart man skal lese men naar det med blogging skal sidestilles med sponsing av idrett detter jeg av. Kan det vaere noe som er kobblet feil oopi hue ditt ?? Finn deg heller noe fornuftig aa bruke tiden din paa og send “botoxpenga”dine til SOS Barnebyer som kan bruke dem til en god sak !

    34. DU ER SÅ MYE PENERE NÅR DU BRUKER MER NATURLIG SMINKE, ELLER INGEN SMINKE I DET HELE TATT! Kan du forstå det :p

    35. Haha dette blir for dumt Sophie, som flere sier så er det ditt ansvar å sette deg inn i retningslinjene og det foreligger ganske konkrete regler for merking av sponsor/reklame. Synes reaksjonen din er litt mistenksom, du har nok mye svin på skogen når det gjelder dette feltet. Du er rævdårlig å merke, og det er pinlig at det skal være så vanskelig å gjøre det riktig. Du skal være relativt evneveik for å ikke få det til. Mange sleipe bloggere….dere hyler i kor om å bli tatt seriøst som yrke: please..

    36. Alle dere toppbloggere leker så jævlig hemmelighetsfulle.. “dere har ikke no med hva vi tjener penger på, buhuuu, men blogging er en jobb.” Det er åpenlyst at dere alle er pissflaue over hvordan inntekten deres kommer inn. Jeg jobber i butikk og sånn får jeg lønn.

    37. Anonym sier: Alle dere toppbloggere leker så jævlig hemmelighetsfulle.. “dere har ikke no med hva vi tjener penger på, buhuuu, men blogging er en jobb.” Det er åpenlyst at dere alle er pissflaue over hvordan inntekten deres kommer inn. Jeg jobber i butikk og sånn får jeg lønn.

      Svar : Jo, dere har noe med HVA vi tjener penger på. Jeg tjener penger på bannere, annonselenker, tv, når navnet mitt blir brukt og musikk. Det synes jeg det er helt ok at dere vet 🙂

    38. Victoria: Jeg er ikke rævdårlig å merke. Jeg merker alt som skal merkes, og om jeg kjøper noe selv merker jeg det heller ikke. Og nei jeg har ingen “svin på skogen” og er vel heller en av få som ikke har fått noen som helst smeller i dette yrket ila 4 år.

    39. Anonym sier: DU ER SÅ MYE PENERE NÅR DU BRUKER MER NATURLIG SMINKE, ELLER INGEN SMINKE I DET HELE TATT! Kan du forstå det :p

      Svar : bra du synes det 🙂

    40. Et spm:-D hvorfor svarer du nesten kun de siste som kommenterer? Litt kjedelig å være en av de som kommenterer først, og som dermed ikke får svar:p Haha, e ikke noe krise altså:-)

    41. Hei. Først å fremst ikke sammenligne blogging med å jobbe. Det er en fornærmelse mot dem som står opp før kl.07.00 hver morgen for å tilføre samfunnet forskjellige verdier som samfunnet trenger. Dere har selv valgt å brette ut livene deres så slutt å sutre når dere må forholde dere til regler dere bør forstå at dere må følge! Så vanskelig er det faktisk ikke.
      Det er en skam at bloggere får så masse oppmerksomhet da nytten av deres blogger et relativt sett lite samfunnsnyttig.
      Få deg en jobb å tilføre samfunnet noe som faktisk skaper en verdi. Sikker på at du har mye å tilby på en annen arena👍

    42. Mange forbrukere bryr seg om dette, jeg er en av dem. Jeg vil gjerne vite om det jeg leser er noe produsenten har betalt for. Og det er faktisk betaling selv om man ikke får penger, men får produktet eller tjenesten, “spons” som du kaller det. Om det er ærlige meninger eller ikke er egentlig irrelevant for om det skal merkes:) Forhåpentligvis har du og andre bloggere troverdighet likevel.
      Du har skrevet og sagt veldig mye om at du vil bli tatt seriøst for den jobben du gjør, og det at blogg er en tidkrevende jobb. Da blir det for dumt å samtidig sutre over å måtte følge retningslinjene, eller at det blir påpekt av media og forbrukerombudet når du bryter disse. Alle andre som jobber må sette seg inn i de retningslinjene som gjelder for sitt yrke og sin arbeidsplass, og følge disse. Jeg har lest retningslinjene fra Forbrukerombudet, og hovedreglene er ikke vanskelig å forstå. Du sier at du alltid følger disse, men jeg har sett flere innlegg fra deg der du sier du har fått sponset det du skriver om, men ikke har merket innlegget med reklame/annonse på toppen.
      Jeg skulle også ønske at produktplassering i tvprogrammer var tydligere merket, men det betyr ikke at bloggere, magasiner osv bør få gjøre som de vil. Det stemmer heller ikke at magasiner har så lite retningslinjer.. Du husker kanskje saken med DetNye som prøvde seg med en P på forsiden og ble felt i PFU? Det samme ble Vanessa Rudjord da hun var redaktør, og bladet publiserte motereportasjer med klær designet av venninnene hennes.

    43. Jeg vil bare legge til en liten kommentar til din første setning: “Nok en gang blusser det opp i media om bloggere og såkalt skjult reklame. Jeg er like oppgitt som vanlig, for når skal folk forstå at vi faktisk kan passe på vår egen jobb?”
      Ut fra det JEG har lest i media, så er det Forbrukerombudets tilsyn som var grunnen til reportasjene som er postet. Og det ER faktisk en del av Forbrukerombudets jobb å passe på at du og andre bloggere gjør deres jobb riktig 😉 Og basert på tilsynets resultater så virker det heller ikke som at alle bloggere kan passe denne jobben, hvis ikke ville jo ikke ombudet funnet noe som avisene kunne skrive om.

    44. Her var det utrolig mange kommentarer jeg hadde hatt lyst til å svare på gitt…
      Bra skrevet Sophie – ting bør merkes – men hvorfor bloggere skal ha sterkere /andre krav enn andre medier forstår jeg ikke. Så irritert på den Pén nettopp fordi den er intetsigende… Og ja – selvfølgelig burde journalister også merket sine innlegg…
      OG – en siste ting – bloggere skriver faktisk om ting innimellom fordi de liker det – helt uten at de er verken sponset eller betalt – HVER gang er det da noen som skriver opp om hvorfor innlegget ikke er merket…

    45. Lise: Slike kommentarer som DETTE er idioti. Er det kun en jobb om man står opp 07:00 for å tilføre verdier til samfunnet? For ja, jeg skatter jo, jeg også? Jeg får betalt? Jeg får lønn?

      Tror ikke du bidra så jævlig mye til samfunnet med kommanteren din, beklager :/

    46. Fotballspillere har logoer som alle VET er reklame. De sitter ikke å snakker varmt om produkter og får betalt for det, slik som bloggere. Dere har mye mer påvirkning med denne type reklame. Så jeg synes det er rett og rimelig, da jeg vet at jeg ville heller kjøpt et produkt jeg var SIKKER på at du hadde BETALT for selv og kjøpt om igjen flere ganger. Ikke den sminken fra Cverbrands som du får gratis liksom. (Per i dag har jeg aldri kjøpt noe som jeg har visst at du har reklamert for via bloggen, bortsett fra Nelly, men går jo ikke vinn via linkene dine da, og kjøper ikke samme klær som deg) Kanskje jeg høres ut som ei sur bitch, men jeg liker å gjøre MYE research før jeg kjøper noe, siden jeg er student og jobber 50% ved siden av, og likevel sliter med å få råd til alt jeg trenger. Spesielt nå som jeg må til tannlegen i tillegg til at jeg nettop kjøpte flybilletter for å være hjemme med familien (bor også i oslo og har familien i nord langt i gokk) ei uke i sommer (har egentlig ikke råd til å ta meg fri fra jobb, men har jo ikke sett dem siden jul!).
      Så ja såklart blir jeg litt irritert når jeg ser på bloggerne og du bare “tenk når æ må begynn å kjøp vippeextensions sjøl”… Då tenk æ: “What, du har jo faktisk råd til det, du kunne tatt nye hver uke uten å bli blakk! Tenk på alle de som blir påvirka til å gå å ta det fordi de synes du ser så fin ut med det og vil såklart se ut så bra de bare kan, og bruka masse penga på det, fordi de ikke har fått med seg at du får det gratis.” Det hadde hvertfall vært støre sannsynlighet for at jeg ville betalt for det, om jeg hadde visst at du hadde betalt for det. Skjønner du hvor jeg vil? Altså når du utelukker å merke det tydelig, er det faktisk folk som tror at du bruker penger på det, og da er det mer troverdig. Hvertfall for oss som styrer økonomien sin selv og tjener helt ekstremt lite i forhold til deg (du er jo ikke interessert i økonomi så du vet jo ikke hva de fleste fattige studenter har å rutte med, siden 40.000 i mnd i lommepenger for deg er normalt (regner med du bruker av dette beløpet på regninger og husleie også da). Det er jo greit å få litt perspektiv om du vet hva andre tjener, bare sånn at du skjønner hvor ekstremt mye du har og hvor mye makt du har til å påvirke. Men vi velger som salg selv hva vi vil kjøpe, og heldigvis blir ikke jeg lett påvirket til å kjøpe ting og tang, men jeg kjenner mange som er det, som har kredittkortgjeld opp til halsen pga at de må “ha alt” sånne småting dere bloggere får gratis. Fordi de tror det er normalt. Det er litt trist. Jeg bare vil du skal forstå, se det fra en annen side enn ditt eget hode også, og kanskje ha litt mer ydmykhet når det kommer til merkingen. Fordi det er faktisk ikke alle som forstår.

    47. Pia (kommenterte i går kl 00:13) klarte å formulere seg mye bedre enn meg, vær så snill å les kommentaren hennes en ekstra gang! 🙂

    48. “Retningslinjene”, mener du nok. Og: “Idrettsstjerner”. Hva er “fashin spred”? Og er ikke Paradise Hotel(l)” et egennavn, tro?
      Synd med alle skrivefeilene. Det er mange flere. “Motat”, for eksempel. Og: Hva betyr nå “f.eks”? Det er kanskje “eksempelvis, for eksempel eller f.eks. du mener? Du har dårlig tid. Det synes. Da er det heller bedre å la være å skrive – “spørr du mei” 🙂
      Ja, fotballspillere (og andre) med logo på draktene sine, de får også sitt.
      “Ikke vet jeg, men det gjør meg forbanna”. Du vet altså at du er forbanna, men ikke hvorfor? Forstå det, den som kan. Nokså umoden reaksjon, til èn som snart er ferdig med ungdomsskolen å være, synes jeg.
      Lykke til.

    49. Man sier at ALLE yrker er viktige, alle yrker bidrar til at samfunnets tannhjul skal gå rundt. Vaskedamer, butikkmedarbeidere, snekkere, bønder, politi osv… Men HVA bidrar en blogger til egentlig?? I forhold til samfunnets tannhjul? Bloggere gagner ingen andre enn handelsstanden, og i tillegg skaper det er enormt kjøpe- og kroppspress. Heldigvis finnes det noen som fronter mye bra (fks som deg Sophie Elise, som bryr deg om dyrevelverd osv). Det er noen år siden jeg var tenåring, og jeg er så glad for at bloggere ikke fantes på den tiden! Dere er et produkt i den store kommersielle sammenhengen, som “utnyttes” av de store merkenavnene og butikkjedene. Selvsagt krever det mye jobbing og ansvar å drive en stor blogg, men værsåsnill og ikke kom å fortell meg at en blogger skal kreve like stor yrkesstolthet som fks en Sykepleier, en politimann eller en lærer!

    50. Blogg er ingen jobb! Hvem i alle dager mener at det å skrive om livet sitt er en jobb? De fleste skriver biografer å er ferdig med det.
      Blogging er TRAGISK!

    51. Du burde kanskje vite litt mer om hva du skriver om, før du poster det bloggen din? Motemagasiner og aviser har ekstremt strenge krav for annonser og sponsing, og anbefalingene deres er det ulovlig å ta betalt for utenom reklamer (som er merket som reklame).
      Om du vil at jobben din skal bli tatt seriøst, burde du bare godta at slike regler gjelder for deg også.
      Og eksempelet med fotballspillere var bare idiotisk, i og med at merkene KUN er der fordi de er sponset, alle vet jo det? Det er skille mellom anbefaling og reklame som ofte er uklart hos bloggere, og derfor burde det ikke være så vanskelig å skrive “annonse” øverst i innlegget deres.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg