what I eat in a day – vlog!

Reklame | complete vegan

Her kommer altså en vlog hvor dere følger meg i løpet av en dag, og jeg dokumenterer alt jeg spiser! Dere får også se meg ganske full på slutten, haha. Jeg hadde litt noia over denne videoen som sagt, fordi jeg kanskje spiser “for lite” men enkelte dager spiser jeg mye, andre dager litt mindre, det er ikke noe jeg personlig tenker så mye over – bortsett fra nå, når jeg skulle dokumentere det. Jeg spiser når jeg er sulten liksom, men prøver jevnt over å ha et kosthold i balanse og der jeg tar vare på kroppen min.

Som jeg også sa i videoen, jeg tar kosttilskuddet COMPLETE som er en alt-i-ett løsning for veganere og vegetarianere. Jeg er så glad jeg fikk ordnet meg spons på dette, for dette er noe jeg måtte ha bestilt meg uansett. Og pakken er så genial! Du får mange små forpakninger, med tre tabletter for dagen. Jeg testet meg for litt siden hos legen og fikk vite at jeg mangler ingenting. Jeg kan ikke si sikkert hva det kommer av, men jeg vil holde en god knapp på nettopp disse vitaminene. Jeg får jo i meg B12, Jern og Omega 3 uansett!

Man kan så klart benytte seg av kosttilskuddet selv om man ikke er veganer eller vegetarianer også, men jeg vil tro det er mest interessant for oss som ikke spiser kjøtt eller eventuelt de som prøver å kutte ned. Derimot, om du er plaget med å være mye trøtt kan det være en tanke å ta kosttilskudd en stund for å se om det blir bedre! Det ble definitivt bedre for meg. Husk at selv om du spiser kjøtt er det langt ifra noen garanti på at du har alt du trenger i kroppen!

 Du kan lese mer om kosttilskuddet HER, og eventuelt bestille om du skulle ønske det. Jeg er skikkelig fan og vet hva jeg skal gi søsteren min, som heller ikke spiser kjøtt i gave! Hun ble veldig interessert i produktet da jeg viste det frem til henne. Forresten tror jeg det er bedre å ta vitaminer slik som dette, når det er oppdelt istedenfor en multivitamin. Jeg har ingen tall eller forskning på min side, men det virker bare mest logisk..?

41 kommentarer
    1. Skikkelig svevende jule natta himmel med den store jul stjerne skal skinne får både rød nisser og blå nissene å menneske folk kult innlegg óg Eventyrland vakker bilder synes jeg synes det er fornuftig jeg har hatt menge rare å snåle Drømmer ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🦋

    2. Interessant å se! Jeg kunne faktisk tenke meg en vegetariansk livsstil og prøvde det 1 mnd og det gikk fint. Men jeg har en mann som er veldig motsatt og det er hans familie og. (de er også ganske negative til “sånt”) Jeg liker liksom å gå all in for en ting, ellers blir det til at jeg lar vær og bare spiser kjøtt. Forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg vil liksom ikke at vi har forskjellige middager hver dag og ikke kjøpe den “samme pakka” med kjøtt til mannen og sønnen så den grisen blir drept uansett.
      Takker for tips hvis du har tid 🙂

      1. Pakken med grisen er drept uansett, men uten at du spiser den varer den lengre = dere kjøper færre pakker = færre griser blir drept 🙂 dessuten kommer det til å være bra både for helsa di og miljøet! Og etterhvert som du blir mere bevandret klarer du garantert overbevise mannen din med noen gode vegetarretter!

    3. Elsk at du si te charlie «si hadddeeee daaa» 😅 gjør æ alltid t mine katte. De pølsen e superdigg! Interessant m en video hvor du vise ka du spis om du e ute på restaurant å spis.

      1. Men ho sa i begynnelsen av videoen at ho spiser ca 80% vegansk. Ellera vegetarisk. Så det går nok greit at de ikke er veganske 🙂

    4. Jeg bruker ikke og klage på dine innlegg. Da de alltid er insprirerende.
      Men to ting.
      1. Har du sett folkeopplysning på nrk om kjøttproduksjonen i norge? Hvor det kommer godt frem at det ikke hjelper og droppe kjøtt i norge for vår verden. Forstår godt når du mener dyrene. For der er jeg enig.
      2. Du har sjekket hos legen. Men likevell tar du jern? Det er ikke godt for kroppen og få i for mye av heller. Så ville ikke reklamert noe man ikke burde ta, hvis man ikke mangler.

      Men til dere andre som leser. Jeg sverger til den sjokolademelken. Smaker 100 ganger bedre enn vanlig sjokolademelk

      1. Hei, sikkert fint å se på episoden av folkeopplysningen igjen hvis det er informasjonen du fikk. Uansett, er folkeopplysningen ofte en del påstander og ikke nødvendigvis konkrete fakta noe som også kommer godt frem.

        I tillegg, det med vitaminer. Hun sier ingenting om hun tok kosttilskudd når hun testet seg. Noe jeg regner med i form av at man som veganer ikke får i seg B12 for eksempel

    5. Jeg har forstått at du ikke er noe glad i å lage mat – så er nok derfor det er mye junk og tullemat her 🙂 Ferdiglaga greier fra fabrikken, men var kanskje bare denne ene dagen. Husk at det er såååå mange gode supper, gryter, pastaer, salater osv. en kan lage med naturlige råvarer. Sånn snitzel greier, det må jo bare smake papp? Skjønner aldri helt hvorfor vegan maten skal etterligne kjøttvarer heller jeg da…. 🙂

    6. Husk at det ikke er vits i å teste b12 med mindre du ikke har gått på tilskudd av det i minst 4 mnd. Dvs du kan ha falsk forhøyet verdi. Så selv om du er innenfor referanseverdi kan du ha funskjonell mangel. Tenker bare å tipse siden alle symptomene du forklarer er nettopp det som skjer når man mangler det. Unner deg ikke å oppleve det <3

    7. Elsket denne videoen!! Du er superskjønn 🙂 Og supert at du fronter et mer plantebasert kosthold. Klem!

    8. Hei
      Tenker du ikke over hvor skadelig det kan være å legge ut slike videoene, og da spesielt når du spiser så lite? Ser du har skrevet at du spiser mer noen dager, men tror likevel en slik video gjør mer skade enn den gjør godt.. Synes det er supert at du viser hva en typisk veganer/vegetarianer spiser og gir tips til produkter, men kunne ønske du unngikk å vise inntaket/mengden på den måten.

      Anbefaler deg å leser deg litt mer opp på vær varsom plakaten.

    9. Respekt, men ikkje alltid enig:
      Eg respektere avgjørelsen din og alle andre for den del. Mitt problem med veggiser for å dra alle under samme kamben, er at svært mange er for dårlig opplyst. En venninne av meg ble i voksen alder avholds oven for kjøtt og produkter fra dyr som melk, egg osv.
      Eg sjøl er oppvokst på gård og har alltid vert me på slakting, melking, matlaging og vanlig dyrestell.
      Vi kom diskuterte en gang avgjørelsen hennes ang å ikkje drikke melk siden det er hoved inntekten til mine foreldre. Ho fortalte meg da at ho var imot at kuene skulle stå på bås heile åre og produsere melk. Som bebi-maskiner egentlig. Og jo det er jo sant. Det er faktisk det dei gjør. Men ho viste ikkje at kua fekk 1kalv i året, at ho hadde pålagt 8uker ferie ute og at dei får stell og mat 2ganger for dagen.
      Det er kua sin jobb, vist vi ikkje holdt kua som husdyr, ka skulle liksom kua gjøre då? Gå ute i skogen? Eller på vegen? Bli spist av andre dyr i skogen eller påkjørt?
      Dette er ikkje retta mot deg, eg syntes også man kan spise mindre kjøtt og passe på planeten og helsa si. Det virker også som at du har god kunnskap om en del ting, men generelt er dette et problem.
      Det er positivt at du formulere holdningen din ovenfor kjøtt på måten du gjør slik at dine yngre-lettpåvirkelige-følgere ikkje sier «jeg ble veggis fordi Sophie Elise sa det!»
      En Anne ting som er litt meir retta mot deg og en undring eg har hatt lenge er koffor veggiser ABSOLUTT ikkje skal spise pølser, burger eller kebab, men skal lage veggis-pølse, veggis-burger og veggis-kebab! Koffor ikkje lage nye produkt som ikkje skal etterligne en pølse eller burger? Dette syntes eg igrunn er ganske ironisk og må nesten le litt..
      et annet argument eg har hørt ofte for koffor folk slutter å spise kjøtt er fordi at dyrene blir behandlet dårlig. Som eg gjorde i innleinga mi å dro alle u dersamme lamb blir også bonden ig andre som har med dyr behandlet på samme måte. Ikkje alle dyr har det heilt forferdelig, men jo, noken har det. Noken skulle aldri fått lov til å bli bønder. Akkurat som at enkelte aldri skulle fått lov å vere trener, sjukepleire, lærer eller ka det skulle vere. Der er feil i flere systemer i Norge og det veit vi jo.
      Men dyrevelferden og standard, dyrs rettigheter og sånn er mykje bedre enn i mangen andre land! Likevel bruker vi penger og ressurser, forurenser miljøet for og importere mat! Og mykje av produkter som veggiser erstatter vennlig kost med blir også importert fordi der ikkje er dyrkningsprøve grunnlag for det i Norge.
      Viste du at om alle skulle spist vegar kost eller økologisk så hadde enda flere i verden sultet?

      Ikkje ta dette som kritikk på noken måte,, dette e igrunn kun opplysninger. Det syntes du allerede ofte kan vere flink på. Tenk om du kunne videreformidlet meir av slike gode kunnskaper gjennom denne kanalen, det store publikumme du har ettablert kunne jo virkelig gjordt en forskjell!
      Eg tror eg har sagt kanskje halvparten av det eg skulle ønske å videre formidle… og eg håper du leser det!

      1. “Det er kua sin jobb, vist vi ikkje holdt kua som husdyr, ka skulle liksom kua gjøre då? Gå ute i skogen? Eller på vegen? Bli spist av andre dyr i skogen eller påkjørt?”

        Dette er jo en jobb mennesker har “pålagt” kua (og andre dyr). På hvilken måte har kyr selv funnet ut at dette er måten de vil leve på? Det er jo ingenting NATURLIG med måten kyr eller andre dyr som skal slaktes lever.
        Og det med at de blir spist av andre dyr hadde jo da vært mer naturlig enn måten de lever på nå? Det er sånn det funker i dyreverden. Løver, tigre, elefanter, aper osv, er jo ikke en dødende art fordi de blir spist av andre dyr – sånn har det jo alltid vært i naturen. De er utrydningstruet fordi mennesker jakter på dem og tar over områdene hvor ville dyr lever. Jeg er fullstendig klar over at bønder osv. er avhengig av inntekten de får for å gjøre jobben de gjør, men kyr/fjærkre/gris har definitivt ikke valgt det livet selv.

        1. Svar til okok

          Vel det er jo også måten menneske har overlevd på? Eg ser på mennesket som et dyr, som har funnet en måte vere den dominante i naturen, hadde dj sett en vill ku og et menneske i et bur hadde kua «vunnet».
          Poenge mitt var at slik har det vert i flere 1000 år, skal vi bare slippe kuene fri fordi vi fant ut at det var uetisk?

          1. Hvis du selv er enig i at det er uetisk ser du jo selv litt av problemet. Skal ikke bruke for mye tid på å svare på hele kommentaren din, men jeg reagerte på den hånlige reaksjonen din på eksempel «veggispølser». Grunnen for at det blir laget erstatninger istedenfor nye matvarer er fordi de fleste ikke blir vegetarianere/veganere fordi de ikke liker kjøtt, men fordi de anser det som uetisk å spise dyr. Hvorfor spise pølser laget av et levende vesen når du faktisk kan spise en like god pølse laget av «grønnsaker»? Du er flink å poengtere hvor lite opplyst vegetar-venninnen din var, synd du selv fremstår svært trangsynt og ensporet.

            1. Enig eller uenig så trur ikkje eg du får med deg poenge mitt. Eg sa ikkje at ALLE veganere/vegetarianere var dårlig opplyst. Men dessverre er fleirtalet feil informert eller ikkje opplyst i det heile tatt.

              Og putte på med piller og erstatninger er det meir naturlig enn å ha husdyr? For vår generasjon er det ditta som er naturlig, om du lika det eller ikkje. Det er sånn vi har overlevd og sånn verden har utvikla seg. Så jo det er faktisk ditta som er naturlig, og dyra kjenner ikkje til noke anna.

              Sophie har sjøl en hund? For meg er det faktsik på lik linje med å ha kyr, hest og sau. Eg har sjøl hund men eg vil ikkje sei eg har dei i fangen skap og at det er unaturlig?

              Sjøl om det ikkje er narkotika i disse pillene så fører også erstatningspiller til usunn avhengighet. For kroppen er faktisk avhengi av flere ting for å fungere optimalt.

      2. “Viste du at om alle skulle spist vegetar kost eller økologisk så hadde enda flere i verden sultet?”
        Ærlig talt. Du snakker om å mangle opplysning, og da vil jeg anbefale DEG å lese litt nøyere på ting. Dette er så absolutt ikke sant. Hvor mye landområder blir ikke tatt fra fattige familier i U-land til fordel for å dyrke soya til dyrefôr? Satt på spissen. Det er også gjort en mengde forskning, og blitt bevist, at å spise en plantebasert diett (forsåvidt uten disse “erstatningene” du kommenterer, men for noen er det grei overgang) er det beste for helse, dyrevelferd og planeten. Kanskje det er bedre behandling i Norge, men alt har en ringvirkning. Alt av nødvendige vitaminer og mineraler kan man få gjennom plantebasert kost, utenom B12, som heller ikke finnes naturlig i dyr, forresten.

    10. Hei! Jeg tipser om å sette deg litt inn i soyadebatten før du går ut å reklamerer for det. Fint at du setter pris på norsk landskap, men hva med at økende soyforbruk fører til at regnskogen eller andre deler av landet må vike for soyaprodukjson, lokale bønder mister jobber siden de blir kjøpt opp av store bedrifter, samt økt klimautslipp ifm import av soya, kokos, mango eller avocado- for å nevne få?

      Tipser om at du tar med slike forbehold videre – coop lanserer ikke uten grunn sine soyafrie vegetarretter, og som influenser burde du kanskje være oppdatert på at soyabruk slik du fronter den er på vei ut – nettopp med hensyn til miljøet. Bare les litt på coop forpakningen, der står det litt om det.

      1. Fra Framtiden i våre henders rapport “Godt brasiliansk” (2014):
        “Det går med i nesten en halv kilo soya for å produsere en kilo svinekjøtt, 350 gram soya per kilo kyllingkjøtt, 300 gram soya per kilo storfekjøtt, omtrent 250 gram soya per kilo egg og laks, omtrent 150 gram soya per kilo sauekjøtt og i
        underkant av 20 gram soya for å produsere en liter melk. ”
        80 prosent av soyaen Norge importerer, kommer fra Brasil. Soya har blitt den viktigste proteinråvaren i norsk landbruk.
        Man spiser mer soya ved å spise animalske produkter enn å spise soya direkte.

        1. Rapporten er ikke den nyeste ser jeg. Hvilken forklaring har du på kampanjene som fronter alternativer for å spise soja, feks hos Coop?

    11. Så bra at du har tatt et valg som er godt for deg.Mange ville ha godt av å spise mer vegetarisk.Det enkleste er å starte med en grønn dag i uken.
      Men..for mye soya ville jeg vært forsiktig med.Det er et produkt som er omdiskutert i forhold til både miljø og helse.Skal man spise/drikke soya produkter er det best om de er fermentert.
      Bare et tips…kan være greit å lese seg opp på det.

    12. Nå høres jeg ut som en sånn slitsom petimeter, men sånn jeg har forstått det så er det å erstatte melkeprodukter med soya-baserte produkter hverken bra for kroppen eller miljøet. Da er det mye bedre å drikke den Oatly sjokolademelken av havre. Soya er jo absolutt ikke bra for kroppen.

      1. “Soya er jo absolutt ikke bra for kroppen.” Kan du underbygge påstanden din? Hvilke kilder baserer du dette på?

        1. Legen jeg gikk til for å få bukt med masse problemer som visste seg å munne i allergier og intoleranser. Nei, jeg er ikke allergisk mot soya, men hun ba meg kutte det ut fordi det kan påvirke hormonene negativt og er ikke bra for kroppen.

    13. Kjempebra video! Flott å se litt av den veganske siden + deg på daglig basis. Jeg spiser mye veganskt, ikke kjøtt, men kylling. Måtte ta det gradvis fordi jeg har har hatt mangelsykdommer før, men nå er jeg klar for å kutte ut kylling også, så da er jeg helt kjøttfri. Det er jo er personlig valg og du fronter det på en flott måte! Nydelig video, glad du er sponset av noe som støtter noe du virkelig brenner for! Stor klem

    14. Husk at kroppen TRENGER fett også. Du vil ikke kunne dekke alle behov kun ved å spise frukt og grønt, så ikke ta den dietten for langt!

    15. Du måtte ha bestilt dette uansett? Istedenfor å løpe til kosttilskudd hyllene, hvorfor ikke vurdere å lese litt mer opp på hva du kan spise/drikke for å få i deg det du trenger? Om du ikke liker matlaging, er det ikke vanskelig å finne inspirasjon til raske, lettvinte veganske måltider. Søk litt på internett, kikk litt på YouTube. Er ikke så vanskelig.

    16. Jeg liker deg bare mer og mer. 🙂 <3 Litt trist å se at det er så mange som hiver seg inn i en diskusjon og slenger ut "fakta" de aldri har undersøkt ordentlig, men bare fått inn i hjernen sin gjennom et bilde, en overskrift, en drøm, en bisetning eller annet. Mennesker trenger å bli litt mer ydmyke når det gjelder tiltro til egen kunnskap.

      Uansett, jeg er så glad for at du promoterer godhet når du først har så mye innflytelse! Og videoen din – du er jo SÅ søt.

    17. 1 banan, ett syltynt rugsprø-knekkebrød, en halv pølse i brød var alt du spiste gjennom hele dagen, før fest?
      Vi er alle forskjellige, med forskjellige behov, men jeg tror ikke dette er passelig dagsdose mat for noen over 3 år!
      Synes det er trist at du lager en video som dokumenterer dette – hvor mange yngre, usikre jenter tenker ikke nå at de må spise like lite som deg?
      Du virker skikkelig oppegående på mange ting, men her synes jeg du bommer veldig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg