what a day

Er det en ting jeg aldri har vært særlig god på, så er det å ta bilde av maten min. Her har dere i alle fall dagens lunsj, haha.. Helt vegansk! 

God torsdag folkens! Oslo byr på kaldt og grått vær, el-bilen er tom for batteri (</3) og jeg sitter på kjøkkenet og er megasløv, kaldsvetter og har hodepine med maten foran meg som dere ser på bildene over. Jeg sov elendig i natt, men det er ikke noe nytt – men hva kommer det av? Jeg våkner flere ganger om natten, drømmer de sykeste og mest skremmende tingene, våkner minst en gang i timen.. Og jeg føler meg ikke stressa. Jeg har ikke eggløsning eller PMS akkurat nå, og dessuten har det pågått for lenge. HELP ME! Jeg gjør allerede triksene jeg kan, som null skjermtid når jeg skal sove, ikke gjøre annet på rommet enn å sove, osv..

I dag har jeg jeg egentlig fri! Ingen store ting står på agendaen 🙂 Det er ganske deilig for da kan jeg rydde hjemme, ordne klart noen innlegg til dere og møte Fetisha for et møte om podcasten. Det var noen som lurte på hvorfor jeg ikke tar opp den konstruktive kritikken etter sist innlegg, så det tenkte jeg å gjøre i podcasten.  Det er enklere når man kan snakke fritt i en times tid, om man heller ønsker det. Fetisha sin jobb i podcasten er å være kritisk og hard, altså stemmen til lytterne – så ikke vær redd for at jeg bare prater i vei uten noen som helst form for “stopp nå litt”, hehe.

Jeg må virkelig ta ordentlig tak i huset nå.. Jeg har bodd her siden november og fortsatt mangler gardiner, jeg har flere speil og bilder som skal henges opp, og jeg vil gjerne freshe gjesterommet litt. Jeg vil at alt skal bli ferdig NÅ, slik at jeg kan beholde den hjemmekoselige følelsen her. Jeg trenger å ha kosefaktoren på maks, for når jeg er alene her kan jeg fort skremme meg selv å bli redd – jeg bor rett ved skogen nemlig. Når Kasper snart flytter kommer jeg til å ha venner her hver eneste dag, om ikke klarer jeg ikke. Jeg trenger Kasper her, for han er min store trygghet på så mange måter – både mot eventuelle farer men også for tankene i hodet mitt :/ Men men, nå går jeg til psykolog så jeg får ta alt dette med henne neste gang istedenfor dere, hehe.

Og I morgen begynner jeg å trene igjen. Jeg lover dere, jeg har hatt nedtelling en stund nå! Da kommer alt til å føles bra igjen <3 

37 kommentarer
    1. Hei!
      Du gjør en grundig jobb, Sophie Elise. Du viser gjennom jobben du gjør og det du deler at du er et flott menneske! Du får folk til å smile, være nysgjerrige, være modige og å føle på alle livets sider. Å få til dét krever åpenbart svært hardt arbeid, dyktighet, erfaring, dedikasjon, intelligens og talent. You’ve got it all, og vi vet at resultatene ikke kommer gratis! Masse lykke til videre i 2019 🙂

    2. Hør på en podcast med lavt volum når du skal sove! Siden volumet er lavt, må du akkurat bruke litt krefter for å kunne høre etter, men at du samtidig ikke klarer å tenke på andre ting. Det funker vertfall på meg. Kan også anbefale sove-meditajson podcaster. Jeg pleier bare å søke på ”sleep”. Anbefaler blant annet ”Meditation break with Mary Phelan”.

      1. Ja, jeg ELSKET sove-apper før, men det virket som om jeg “vendte meg til det” og at det etterhvert fikk totalt motsatt effekt? Nå har jeg hatt pause en stund, så kanskje jeg skal prøve på nytt 🙂

    3. Jeg får helt syyyke mareritt hvis jeg drikker kaffe etter klokka 18ish! Det har aldri vært noe problem tidligere, men plutselig for ett par år siden begynte det. *Føler meg gammel*

    4. Jeg vil tro at utifra hvordan din livssituasjon er for øyeblikket, så er dette en mulig grunn for at du har soveproblemer. Angst, nervøsitet eller stress kan jo føre til slike ting. Jeg tenker at det å slakke ned på tempoet, og ta tak i de tingene som volder deg mest bekymringer for øyeblikket (sleivet sagt) vil være en god start på å få sove. Det virker som at du er tilstede i livet ditt og skaffer deg informasjon og erfaringer om hvordan ting fungerer, så jeg skal ikke presse på deg råd for ditten eller datten. Min egen løsning for soveproblemer er å fokusere på at natta er til for å sove og at problemene/løsningene skal løses på dagtid. Fokuset ligger i å bevare en slags positiv “boble” der problemer ikke har noen plass. Men jeg er ikke deg og du har nok ditt å slite med, men tenk positivt da løser mye seg.

    5. Bloggen din er så kjedelig om dagen.. Hva skjer? Ligner ikke deg nemlig, så begynner jo å lure! Har sett andre klage og jeg bryr meg ikke om det samme som de, at du blogger for lite osv bryr meg ikke. Men innholdet på bloggen for tiden er jo bare utrolig kjedelig og uinspirert? Nesten ingen bilder heller? Føler noen ganger at du tar deg vann over hodet og driver med litt for mye samtidig, som gjør at alt blir litt halvveis men det er ingenting du går veldig inn for å gjøre skikkelig bra??

        1. Jo, det gjør jeg for du hverken svarer eller tar kritikk seriøst noen gang. Synd at du bare lar bloggen være så dårlig og driter i det så lenge du tjener penger. Det er jo helt sykt dårlig kvalitet på innleggene dine, både når det kommer til tekst og bilder. Og du sa jo at du hadde så mye motivasjon til å levere i det nye året, men gjør det absolutt motsatte. Men skal slutte å kommentere så du kan leve på en rosa sky hvor alle er fornøyde med og skryter av alt du gjør til enhver tid…

    6. Hei!

      Hva skal podcasten til deg og Fetisha handle om? Hva skal dere tilføre pod-verdenen som ikke finnes fra før?

      Kan du være så snill å gi en liten forklaring, og ikke bare “vent og hør”? 🙂

      1. Hei! Ja, så klart. Jeg hadde ikke ønsket å gjøre det om man bare skulle repetere noe som finnes fra før av. Jeg savner en podcast av unge jenter som handler om noe annet enn gutter, mensen og “flaue ting”. En podcast der man faktisk kan snakke om både det, men også politikk, nyhetsbildet, lage litt debatt oss imellom.. Ja 🙂

    7. Hei frøken. Kanskje du burde sjekke vitamin b12 og D – status, og feks stoffskiftet? Alle nevnte kan gi følelse av uro/stress/angst og problemer med søvn.

    8. Synes bloggingen her bare er surr jeg. I det ene øyeblikket er alt på stell og i det neste er det psykolog og angst og greier. Du driver med så mye ting og tang på en gang at alt virker halvgjort. Men det er nå min mening da. Stusselig er det iallefall.

    9. Som en person med PTSD som før var ute av kontroll, men nå er under kontroll, tror jeg oppriktig det er frykten hjemme som skaper marerittene og angsten på natterstid. Du sier det egentlig selv: Du er stresset og nervøs over at Kasper skal dra, du føler deg utrygg uten han og blir redd på tanken av å ikke ha noen rundt deg hjemme hos deg hele tiden. Jeg skjønner så inderlig godt at du er redd med tanke på hva du har opplevd i leiligheten du tidligere hadde i Oslo. Noe annet ville vært rart.
      Jeg håper du klarer å holde denne adressen skjult etter beste evne så du slipper at folk dukker opp og skremmer deg. Og for guds skyld, ikke nevn på bloggen når Kasper har dratt, eller datoen han drar. Gjør det du kan for å skape trygghet for deg selv.
      Det er forferdelig når frykten invaderer natten, for du føler virkelig at du ikke har kontroll og må gjenoppleve all frykt og smerte på ny hver eneste natt.

    10. Syns det er så vanskelig å lese bloggen din med den bakgrunnen og fargen som her nå jeg…jeg som hadde gleda meg til å lese om deg, lenge siden sist….

    11. Hei 🙂 synes kommentarene om at du blogger dårlig/lite er helt på bærtur egentlig. Betaler de deg for å skrive blogg eller noe?! Haha. Syns du blogger og skriver bra. jeg har måttet bodd alene nært skogen selv, og måtte bare tøffe meg opp. Anbefaler å kjøpe diverse alarmer som settes på vindu og dører, om du tror det vil hjelpe deg. Kanskje kampsport kan hjelpe også.

    12. Hei. Jeg sliter med søvn også, men på en annen måte, med hodepine osv. Men jeg legger meg på spikermatte (shakti matte?! tror jeg den heter) og spikerpute, når jeg legger meg for kvelden. Små plastikkpigger som trigger punkter i nakke og rygg. Det er en vanesak men når man har liggi litt så blir man helt varm. Jeg sovner hver gang. Våkner etter en stund, tar vekk matta og sovner igjen.

    13. Hei! Vet ikke om du fortsatt går på medisiner for operasjonen, men det kan kanskje være derfor du sover dårlig? Gikk på malariamedisin (ikke for å behandle, men forebygge forekomsten) som hadde veldig ille mareritt som bivirkning. Drømmer om folk jeg aldri hadde møtt og skikkelig usendvanlig skumle situasjoner i marerittene!

    14. Angående søvn og drømmer/mareritt. Søvnproblemer er en ekstremt kompleks prosess. Det første du må gjøre er:

      Å være ærlig med deg selv. Du skriver at du ikke stresser, men er du helt sikker på at du ikke gjør det. Ikke litt engang? Skriv ned alle dine gjøremål, sorter. Unngå plutselige ting som kan forstyrre deg. Den indre uroen/stressen er ikke alltid så lett å legge merke til.

      Vær konsekvent. I perioden med søvnproblemer må du være streng med deg selv og leggetid. Legg deg til fast tid, hver kveld. Stå opp til samme tid, hver dag! Ikke noe men. Og jeg mener det. Det er først når du sover godt, du kan begynne å endre litt på tidspunktene.

      Drømmer er ikke farlig. Drømmer vil deg ikke vondt. Mange som sover dårlig, opplever vonde drømmer, bruker lang tid på å sovne inn etc, gruer seg til å legge seg. Det medfører bare en ond sirkel. Gled deg til å legge deg. Gjør søvnen om til noe positivt. Bruk marerittene dine til noe positivt. Skriv om marerittene. Stephen King ble inspirert av sine mareritt. Kanskje du også kan bli det?

      Også er det en ting jeg tror veldig mye på, og som fungerer i høy grad hos meg. Det er viktig å tro på det, hvis ikke har det ingen effekt. Hver kveld før du legger deg skal du se deg i speilet. Høyt skal du si til deg selv at du skal sove godt. Du skal sove gjennom hele natten.

      “Jeg skal sove godt.”
      “Jeg skal sove gjennom hele natten.”

      Gjenta flere ganger, og tro på det. Ikke la hjernen overbevise deg om noe annet. Ikke egentlig tenk at dette ikke fungerer, for da vil det ikke hjelpe. Uten å gå i detalj, så produserer kroppen vår mange nyttige stoffer, helt av seg selv. Det er mulig å øke denne produksjonen med tankekraft. Det er akkurat det som skjer med placebo. Du får et sukkertøy, men får beskjed om at det er smertestillende. Smertene forsvinner. Du gir en beruset person konsentrert saft, og forteller at det er vodka. Personen blir fullere. Og det er helt sant.

      Det høres kanskje latterlig ut, og hvis du er i tvil, så kan du søke etter: “How you can think yourself healthy.” Også bygger du bare videre på det.

      Ok, nå ble dette litt langt, og det med fare for å høres smågal ut. Men det å bestemme seg for noe, si det til seg selv, ha troen på seg selv vil løse veldig mye. Så det med speilet før du legger deg er viktig. Ikke gi opp. Det kan ta litt tid, men jeg er sikker på du snart sover godt igjen.

    15. Det gjør vondt å høre at du ikke har det bra men du for dra så ofte du kan å besøke han ønsker deg alt godt og en riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱♥️🦋🌌

    16. Det som nevnes over her med koffein kan ha noe med saken å gjøre hvis du drikker det sent på dagen 😊 jeg holder meg inna koffein etter kl 16 fordi jeg vet selv at jeg er ganske følsom for det! Og så sier ekspertene at man skal prøve å legge seg og stå opp samtidig alle dager (også i helgene). Og at kvinner skal sove 7 timer og 45 minutter (menn 7 timer). Jeg har studert et fag som het Søvn og Døgnrytme, det var et veldig interessant fag 😃
      Håper det ordner seg med det, klem Rachel 😸

    17. Hei Sophie,

      Her kommer det litt designkritikk 🙂

      Jeg syns det er vanskelig å lese bloggen din. Ordene deler seg opp og alt virker hakkete. Kommentarfeltet ser ut som det gjorde på 90-tallet og jeg unngår det til hver pris. Kan du ikke vare så snill å bytte plattform, jeg kan ikke fordra blogg.no lenger….

      Jeg vet ikke om dette er viktig info for deg, men jeg liker både deg og tekstene dine så ville bare lufte hvordan jeg som leser sr bloggen din 🙂

    18. Har hatt helt absurde drømmer de siste nettene som fører til elendig søvn. Jeg fortalte dette til noen venninner her om dagen, og da sa hun ene venninnen min at det kunne være på grunn av fullmånen og at hun selv, og flere hun kjenner, opplever det samme. Jeg vet egentlig ikke om det er greia i og med at jeg egentlig ikke har følt det sånn før, men kanskje det er det, og at du opplever det samme? Føler liksom ikke at en fullmåne skal få vippe meg så kraftig av pinnen, but who knows its power? I alle fall lov å håpe at det er det, og at det er over snart.

      1. Jeg synes det er SÅ interessant det der! Jeg føler virkelig man kan bli påvirket av fullmånen – men den har dessverre ingen kobling mot drømmene mine (jeg sjekker det på app, siden det er best å meditere når det er fullmåne).

    19. Hei!

      Jeg slet også med søvn og mareritt etter en operasjon jeg hadde, dette kom etter at jeg sluttet med smertestillende(morfin). Fikk beskjed om at det er vanlig, kroppen som omstiller seg, så er en form for abstinenser. Så kanskje det kan være det samme med deg?

    20. Ååh, hadde en lang periode der det samme skjedde med meg. Prøvde tilogmed å ta sovemedisinger men det funket heller ikke. Hadde de verste marerittene, turte nesten ikke å legge meg om kvelden for jeg visste det kom til å bli helt forferdelig. Etter ca 1 – 2 måneder tok det plutselig bare slutt. Aner ikke hvordan det bare gjorde det. Så håper det slutter hos deg også snart. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg