ut på tur med min bestie – honolulu!

Reklame | vi får deler av oppholdet dekt

Som dere kanskje husker skulle jeg egentlig til Hawaii for et par måneder siden. Lang og trøblete historie kort, det hadde blitt problemer med Kasper sitt ESTA og vi fikk ikke dratt. Vi skulle reise med EF for å oppleve sol, kritthvite strender, fine fjellturer og samtidig ta et lynkurs i språk, og jeg så nesten livet passere i revy da vi gikk avslag for å reise. Heldigvis kastet EF seg rundt og fikk byttet på billettene våre, så da får jeg reist likevel. I november! De har virkelig vært helt magiske i sitasjonen og beroliget meg følte meg helt dritt, og full av dårlig samvittighet.

Og jeg vet hva noen av dere tenker.. «Kommer hun virkelig til å dra denne gangen», haha. Det får vi for all del håpe, for denne runden kommer jeg ikke til å få igjen på hverken forsikring eller fly om det skjærer seg, og jeg har trippelsjekket alt med visum.

Denne gangen tar jeg ikke med meg Kasper, men min venninne Charlotte. Planen er at vi skal leie bil å kjøre rundt på øya for å oppleve de fineste strendene,  bli kjent med de andre som studerer der, gå fine turer og ta masse nydelige bilder (Charlotte er ganske rå bak kamera). De to siste nettene skal vi på hotell å ha luksus, men bortsett fra det bor vi på studenthjem. Standarden der er også veldig fresh og moderne om jeg skal dømme ut ifra bilder.Om noen av dere har tips på utflukter, let me know. 

Meg og fineste Charlotte! Er så glad jeg kan gi henne denne turen, hun gjør virkelig så mye for meg og er alltid en god venn. 

Så, hva er EF?

🌎 Verdens største internasjonale språkskole med støtte fra lånekassen.

🌎 54 destinasjoner, studenter fra hele verden og 12 ulike språk.

🌎 90% av alle reiser alene, så du får enkelt nye venner. Perfekt om du vil starte på nytt.

🌎 Oppstart hver mandag, og du kan ta kurs alt fra to uker til ett år.

🌎En venninne av meg har bodd et år i Spania og studert med EF. Dette var nå nylig, og hun er like gammel som meg. Det er med andre ord noe for alle – og i dag snakker hun flytende spansk!

🌎 Vil du vinne 10 000 kr å reise for med EF? Da kan du sjekke linken HER.

Jeg tror ikke folk kommer til å slutte å reise. Jeg er ikke klar for det. Men, jeg tror vi kan endre måten vi reiser på, og for ekstremt mange lokalsamfunn er reising og turisme en esensiell del av næringslivet. Det er også viktig at man tør å bre vingene sine, å flytte til utlandet om man ønsker det (som er filosofien til EF). Så klart er det verdt å krysse fingrene for at alle fly skal bli drevet av EL, men enn så lenge kan vi bidra til å gi tilbake de stedene vi reiser. Dette gjør EF:

🌎 Arrangerer beach clean ups med alle sine studenter.

🌎 Utflukter som gir tilbake til lokalsamfunnet (suppekjøkken, innsamlinger, osv). Alt dette er så klart frivillig, men jeg har meldt meg på alt jeg kan.

🌎 EF har et samarbeid med WAP (World Animal Protection) for å utdanne oss til hvordan vi bedre kan forså viktigheten av animal welfare, og hvordan vi skal opptre rundt dyr. Vi har flere skoler rundt om i verden hvor man kommer i kontakt med ulike dyr. Ansatte rundt om kring på skolene våres har blitt trent opp til hvordan de skal opptre på riktig måte som ikke vil skade dyrene. WAP har over 50 år med erfaring når det kommer til dette.

🌎 Skolene våre har også egne initativer for å gjøre noe bra for miljøet. Skolen i New York har blant annet samlet studenter for å plante flere trær, mens skolen vår i Honolulu jobber mot å være en skole uten plastikk. 

🌎 Om du har mulighet er det fullt mulig å klimakompensere for reisene dine på egenhånd. Det koster veldig lite og da “gir du tilbake” det du tar fra miljøet ved hver enkel flybillett. Sjekk ut choose.today! 

Om du vil vil vinne flybilletter til en verdi av 10 000 kr, kan du sjekke ut linken HER. Gleder meg!

Gleder meg masse til å

34 kommentarer
    1. Alt du sier om klima og miljø nå blir bare dumt nå som du reklamerer for reise.
      Viser igjen at pengene er det som betyr noe.

      1. Selvom man viser at man bryr seg om klima og miljø betyr det ikke at man MÅ slutte med alt, er mulig å leve miljøvennlig men også leve livet.

        1. Det er ikke sånn at du kan leve miljøvennlig og samtidig fly. Det er ikke slik at litt vegetarmat og kildesortering veier opp for en flytur til Hawaii. Folk må lære seg hvor store co2-utslipp de ulike tingene man gjør bidrar til, sånn at denne ufattelige misforståelsen om at “det er bedre å gjøre litt enn ingenting, jeg kildesorterer og flyr dermed med god samvittighet” blir oppklart. Det er uheldig at mennesker som lever som Sophie Elise gjør seg til talsmenn for klimakampen, slik at andre tror at alle kan leve slik og være klimavennlige samtidig. Det kan man ikke, men må slutte å fly.

    2. Gleder meg til å se og høre om denne reisen! 🤩 EF er jo et supert konsept! 👍 Huff, skjønner godt at du fikk dårlig samvittighet slik det ble sist, men det kan skje alle, selv de beste! 😉 Stor klem til deg, fina! ❤️

    3. Hvor mange ganger har du reist interkontinentalt & long haul i år?

      Enig i at vi ikke kommer til å stoppe å reise, slik som folk ikke kommer til å slutte å spise kjøtt, shoppe, sminke seg eller å kjøre bil. Men det er da mulig å begrense seg litt… Du har jo begynt å reise mer etter at du ble “klimaaktivist” og gråter for miljøet, samtidig som du kritiserer andre som “driter i miljøet” selv om de bidrar til mindre utslipp enn det du gjør.

      Ikke ment som hat, for jeg digger deg virkelig, Sophie. Du har gjort så mye bra for andre og du eier en viktig stemme. Men noen ganger er det litt frustrerende å følge deg…

    4. Føler du ikke at du har brukt din kvote for reising i år? Hadde vært så mye bedre om alle kunne reise litt enn at du skal reise 8 ganger også må vi andre som er er redde for miljøet avstå helt fra det for å kompensere.

    5. Tips til utflukt – dra til Dole ananasplantasje! Kjøp verdens beste ananasis. Jeg var der for 8 år siden, og tenker fremdeles på denne isen🍧

    6. Hva skjer med klimaengasjementet ditt. Kjenner jeg blir sååå sykt provosert. Hva er greia? Du gråter og legger deg i fontener for å få folk til å redde kloden, du sier at nå skal jeg ikke reise så mye, og så kommer denne turen🙈!!! Og den er vel etter NY og nesa? Den med at alle kan gjøre litt, men ingen kan gjøre alt-filosofien er ansvarsfraskrivende. Jeg er ikke god på å redde klimaet, men påtvinger ikke andre at jeg er klimaaktivist heller….Fra nå av ser jeg ikke på deg som klimaforkjemper, var fint så lenge det varte.😥

    7. Det går faktisk ikke an å si at man er opptatt av klima og miljø og reise på tre laaange reiser på 2 måneder (Sri Lanka, New York og nå Honolulu).. Greit at alle vil unne seg en ferie i blant, det unner jeg deg og alle andre, men du er absolutt blant verstingene når det kommer til reising i og med at det er såpass ofte!

    8. Skikkelig svevende stjerneskudd stilig bilder synes jeg å kult innlegg å ønske deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🌠☀️🌌🗻🌎

    9. Det er jo litt interessant at du som sier “sorry, men hvis du elsker dyr så spiser du ikke kjøtt”, ikke tenker det samme ang klima? “Sorry, men hvis du elsker planeten, så flyr du ikke”? Blir det ikke litt det samme? Spør fordi jeg oppriktig lurer på hvordan du tenker ang. dette siden du er/virker/blir fremstilt (?) så innmari bastant så ofte?

      Skjønner alle forklaringene dine osv osv, og skjønner det er dritt med å måtte forsvare feriene dine hele tiden også (sykt glad det ikke er jeg som må det, haha), men jeg skjønner jo at folk reagerer.. SPESIELT når du inngår samarbeid hvor du rett og slett tjener penger på å selge flyreiser. Da ville det vært bedre om du isåfall betalte for EF-turen selv, og ikke trengte å reklamere. Nå ville du vel neppe reist med EF om det ikke var for samarbeidet, antar jeg, men hadde vært bedre om du bare reiste for egen lomme og ihvertfall ikke trengte å reklamere for det og oppfordre folk til å fly.. Blir litt som at en som eelsker dyr og er dyrerettighetsforkjemper, spiser kjøtt og har samarbeid med Gilde liksom. Tjener penger på å skaffe Gilde flere kunder liksom. Kanskje det hadde hjulpet litt om du ikke var så innmari bastant vedrørende de valgene du tar/nailer? Jeg vet ikke..

    10. Dere burde apsolutt teste å dykke! det er en helt egen verden og meditasjon! ikke sånn snorkeldykk men med oxygentak! jeg gjorde det da jeg var på malta og har aldri følt mæ så avslappa som da! EF har sikkert noen kontanter til det eller så er det bare å ta kontalt med et dykkefirma 😊 veldig seriøse og hygglige folk i dykkemiljøet

    11. Er litt overrasket over at du velger å gjennomføre en tredje langreise på såpass kort tid (New York, Sri Lanka og nå Hawaii). Du er langt i fra den eneste influenceren som reiser mye, men du er ganske bastant med dine utsagt om hvordan folk ikke kan si at de elsker alle dyr hvis de spiser kjøtt, og du var kjempehard med Joakim i den grisefarm-episoden. Likevel velger du selv å leve som et miljøsvin. I tillegg har du jo nettopp delt et innlegg hvor du sier at du ikke er like obs på om du handler produkter som ikke er dyretestetet. Det er langt forbi å kunne kalles dobbelmoralsk og viser stor mangel på selvbevissthet. Enten burde du praktisere det du preiker, eller så burde du slutte å være så bastant i dine påstander.

    12. Så heldige dere er, kommer til å bli helt magisk🙏💗🌺🤙 hvilken øy(er) skal dere på? Kjempe fint å bare kjøre rundt å se. Anbefaler å haike masse, surfe🏄‍♀️🏄‍♀️, undervannssafari(gjorde ikke det selv, men skulle gjerne gjort det), snorkle med skilpadder🐢, mest magiske opplevelsen for meg var hvalsafari🐳🐬 hvis dere skal på waikiki Beach MÅÅÅ dere dra på dukes der var vi hver dag når vi var på Honolulu. Var der forøvrig med en venninne som bodde og studerte der, så hun var den beste guiden og har masse mer tips👌 skulle ønske det var meg🤩😍🌺🤙🏄‍♀️🐢🐳🐬🐚 kos dere masse og gi lyd på hvilken øy, så kan jeg gi flere anbefalinger evt😊

    13. Så heldige dere er, kommer til å bli helt magisk🙏💗🌺🤙 hvilken øy(er) skal dere på? Kjempe fint å bare kjøre rundt å se👀 Anbefaler å haike masse, surfe🏄‍♀️🏄‍♀️, undervannssafari(gjorde ikke det selv, men skulle gjerne gjort det), snorkle med skilpadder🐢, mest magiske opplevelsen for meg var hvalsafari🐳🐬 hvis dere skal på waikiki Beach MÅÅÅ dere dra på dukes der var vi hver dag når vi var på Honolulu. Var der forøvrig med en venninne som bodde og studerte der, så hun var den beste guiden og har masse mer tips👌 skulle ønske det var meg🤩😍🌺🤙🏄‍♀️🐢🐳🐬🐚 kos dere masse og gi lyd på hvilken øy, så kan jeg gi flere anbefalinger evt😊

    14. Så heldige dere er, kommer til å bli helt magisk🙏💗🌺🤙 hvilken øy(er) skal dere på? Kjempe fint å bare kjøre rundt å se👀 Anbefaler å haike masse, surfe🏄‍♀️🏄‍♀️, undervannssafari(gjorde ikke det selv, men skulle gjerne gjort det), snorkle med skilpadder🐢, mest magiske opplevelsen for meg var hvalsafari🐳🐬 hvis dere skal på waikiki Beach MÅÅÅ dere dra på dukes der var vi hver dag når vi var på Honolulu. Var der forøvrig med en venninne som bodde og studerte der, så hun var den beste guiden og har masse mer tips👌 skulle ønske det var meg🤩😍🌺🤙🏄‍♀️🐢🐳🐬🐚 kos dere masse og gi lyd på hvilken øy, så kan jeg gi flere anbefalinger evt😊

      1. Omg🙈 første gang jeg gjør det her😂👵 blei litt ivrig og trodde ikke den ble posta😅🤙🌺

    15. Liker bloggen din for den inspirerer. Til å ta gode valg, minner meg på hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, minner på å ha god arbeidsmoral

      Akkurat nå ser jeg meg nødt til å ta en pause fra å lese bloggen din. Dessverre oppfordrer den for tiden til å reise; med fly. Det er noe jeg ikke ønsker. Og siden fristelsen blir for stor til å kjøpe en flyreise til et deilig sted, takker jeg farvel …
      ha en fin tur:)

    16. Huff, visste det kom til å være noen kjipe kommentarer på dette innlegget. Overraskende få da, håper bare ikke du har måttet slette en hel haug?
      Jeg vil tro at uansett hvor sterk man er som person, så er det en grense for hvor mye man kan takle! Jeg forstår ikke hvordan mennesker dag inn og dag ut har et behov for å bringe negativitet inn i andres liv. Hvordan er det verden utvikler seg? Fysj, det er skremmende at datteren min på åtte gradvis blir mer og mer på Internett, jeg bare håper hun aldri treffer på slike mennesker du til stadighet må høre i fra. Det er jo rett og slett nødt til å være psykisk ødeleggende!
      Så selvom jeg egoistisk sett skulle ønske du ville fortsette med bloggen, så er jeg faktisk uendelig glad for at du har valgt å legge den ned(?), det skal ikke være nødvendig å leve et liv hvor ukjente mennesker spyr ut eder og galle (uansett hvor konstruktiv kritikken liksom skal være). Jeg syns det er utrolig trist å måtte sitte på sidelinjen å se hvordan du forsvarer deg selv gang på gang, det er som å sitte på sidelinjen mens noen daglig blir utsatt for mobbing. Det er ikke ok! Så jeg håper dy tar til deg de hyggelige kommentarene, selvom mennesker dessverre er laget slik at det er det negative vi ofte drar med oss videre.
      Du er sterk Sophie, uansett hva andre mener, offentlig eller ei så skal man ikke trenge å ha det slikt!
      Jeg håper du og venninnen din koser dere masse på tur, å skaper fantastiske minner du kan dra med deg videre i livet! ❤️
      Å husk at du skal leve ditt liv på den måten som skal tilfredsstille deg, ikke på den måten som skal tilfredsstille alle andre! Vi har en kort tid på jorden, det er særs viktig at vi bruker den tiden på alt som gjør oss som personer vel!

    17. Steder dere burde besøke er blant annet Koko Head Crater, Diamond Head Crater, Manoa Waterfall (ligner veldig på skogene i Hunger Games filmene, disse filmene ble jo spilt inn på Hawaii), Pearl Harbor, Ananas Plantation. Siden dere har bil og øya ikke er så stor så får dere kjørt rundt og testet mange strender som fks Turtle Bay og North Beach (perfekt for surfing). Når vi var der for 5 år siden var det også et stort marked 1 gang i uken, verdt å sjekke opp om det fortsatt er der 🙂 Ellers er fyrverkeriet på Waikiki Beach hver fredag verdt å få med seg, og ikke minst Cheesecake Factory (anbefaler salted caramel) <3

    18. Klima og miljøsvinet sofie steen isachsen på nok en flyreise ala 2 ganger rundt jorden. Helt sykt at fanskaren applauderer og snakker om klima og miljø men man kan jo ikke vite bedre stakkars. Fanskaren er 12 åringer og bloggeren har mangfult utviklede sjelsevner med en hjerne som en 12 åring.

      Måtte det bli reisen fra helvete. Krysser fingre for at miljø og klimasvin som deg får det helt jævlig.

    19. Provoserende hyklersk. Jeg blir helt oppgitt.

      Les rapportene fra IPCC. Det hjelper ikke at de ukentlig arrangerer beach clean ups. Det er flott for å lure folk til å tro at de har gjort opp for 3 tonn CO2, men det skjønner også du at ikke går opp.

      Jeg lurer på om du oppriktig tror på din egen argumentasjon, om du har så lyst til å opprettholde egen livsstil at du lurer deg selv, eller om du rett og slett bare er kynisk og ikke et så samvittighetsfullt menneske.

      Statistikken på nordmenns flyvaner sammenlignet med resten av verden er helt kvalmende. Jeg har aldri skrevet en kommentar her før, men fulgte debatten i kommentarfeltet i forbindelse med forrige sponsede flytur.

      Skam deg.

    20. Heldig som får reise til Hawaii, vi var på øya Oahu og Maui i 2018. Honolulu er en fin plass, men med altfor mange turister, så om dere ønsker å oppleve autentisk Hawaii, bør dere på Oahu dra til North Shore og byen Haleiwa. Der er det chill stemning og en del små butikker, strendene der er også veldig fine og ikke like befolket (tips dra til sunset Beach for å se profesjonelle surfere). Lanikai pillbox er en liten tur med fantastisk utsikt. Om dere får tid er det også verdt å ta turen til polenysian culture center for å oppleve kulturforskjeller og for å lære mer om de polynesiske øyene. En av de beste opplevelsene vi hadde var når vi dro til Kualoa ranch, her fikk vi se en hel del film og serie lokasjoner (Jurrassic park, Hawaii 5-o og mange fler). Kunne listet opp en hel del ting, men vi var der 3 uker. Kos dere på tur

    21. Hei! Var der med EF i april i fjor, og var sykt fornøyd med alt. Anbefaler virkelig å gå opp på toppen av Diamond Head, besøke Manoa Falls og surfe på stranden North Shore🤩 Det er så klart mye mye mer å gjøre, men dette er det jeg husker aller best. Kos dere masse, og nyt hvert sekund!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg