ukens veganske tips

Jeg skal begynne med en ny spalte her på bloggen, nemlig “ukens veganske tips”. Slik kan jeg vise dere hvor mye som faktisk eksisterer på markedet, informere om nyheter og ikke minst inspirere til å velge mer vegansk i hverdagen. Det er så viktig! ❤️

Jeg setter stor pris på om dere vil dele veganske favoritter i kommentarfeltet også. Da kan jeg teste dem ut selv, og anbefale videre her. 🤗

Go Vegan smøreost, tilgjengelig i de fleste matbutikker. Denne reklamerte vi for i podcasten for litt siden, men for ordens skyld; i podcast får man ikke sponset produktene og jeg har kjøpt denne selv. Go Vegan smøreost smaker nesten identisk som Philadelphia, bare uten melk og annen dritt. Favoritten min er å spise smøreosten på knekkebrød med enten agurk eller spirer over.

Vgan Sjokolade, kjøpt på Meny. Dette er ikke en sjokolade som man kan spise i et jafs uten å ville spy etterpå. Nå fikk dere sikkert veldig lyst til å kjøpe den, lol. Den er meeeeektig.. Men et par biter her og der funker fint. Smaker, som dere sikkert ser, karamell og lys sjokolade. Konsistensen er akkurat som vanlig sjokolade! Så om du prøver å kutte ut melk men har vanskelig for å kutte ut sjokoladen.. Det finnes masse alternativer, sjokoladepålegg, iser etc. Jeg kan godt lage et eget innlegg om vegansk godteri? 

Berit Norstrand Yoghurt, finnes i de fleste butikker. Disse er såååå gode!!!!!!! Jeg kunne spist hundre på rad. Jeg er kanskje over gjennomsnittet glad i vanilje, både lukten og smaken gir meg en så deilig følelse. Vegansk yoghurt synes jeg generelt er veldig bra, og disse havner helt på topp. Berit Norstrand er et fantastisk merke (laget av en like fantastisk kvinne).

Alpro Sjokomelk, fines i de fleste butikker. Hvem elsker ikke sjokolademelk? Og best av alt, denne smaker enda diggere enn vanlig sjokolademelk, og uten den dårlige samvittigheten. Jeg nevner denne så ofte jeg kan på mine sosiale medier, av den enkle grunn at folk burde slutte med vanlig sjokomelk. Det er ikke noe poeng! Bare husk å rist den godt før du drikker. Den er like god varm (kakao) som kald. 

Jeg kan ikke skryte på meg å spise 100% vegansk. Det skjer at jeg får i meg egg i enkelte matretter, at jeg spiser pizza med ost om jeg er på besøk, osv. Jeg er ikke “nazi” men jeg vet at jeg aldri kommer til å spise kjøtt igjen i alle fall, og ren melk kunne jeg heller aldri drukket! Hjemme spiser jeg kun vegansk. Jeg får alltid mye kritikk nettopp fordi jeg ikke er den mest veganske personen der ute, men ey – vi alle kan vel inspirere hverandre? 🙂

I kveld kommer Adelen på besøk, det gleder jeg meg til. Vi snakkes i morgen og i kommentarfeltet 😘

56 kommentarer
    1. Må prøve den sjokolademelken!! Prøvde den av havre fra Oatly (?) men den var ikke særlig god. Er ikke glad i melkeprodukter eller kjøtt ellers, så er ikke vanskelig å holde meg unna det uansett! Eller det eneste er egentlig brunost, finnes det noen veganske alternativer til det? Og skulle du ikke ha nakd haul i dag? 😅

      1. Haha åh, jeg synes den fra Oatly er god, men denne er hakket mer “sjokoladete” i smaken.

        Jeg tror ikke det finnes noen veganske utgaver av brunost, det savner jeg også..

        OG: NA-KD haul er nå ute med rabattkode også <3

    2. Skikkelig teste den sjokolade melken som du viser på bilde på sophie Elise blogg.no svevende flott å kule bilder synes jeg ønsker deg alt godt og en riktig fantastisk god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀🐱♥️🦋☀️🙏✌

    3. så fint at du spiser mye vegansk!! alle monner drar. tusen takk<3
      har du forresten prøvd sjokoladeisen fra oatly? Salty caramel and Hazelnut. Den er syyyyyyykt god

    4. TUSEN TAKK for at du svarte på kommentaren min du er best nå ble jeg i godt humør og glad sophie Elise♥️ hilsen Kristian Magnus 😀🐱

    5. Et par setninger som ikke gir helt mening:

      Favoritten min er å spise smøreosten på knekkebrød med enten agurk eller spiser over.

      Berit Norstrand er et fantastisk menneske (laget av en like fantastisk kvinne).
      Skulle det stå “et fantastisk merke”?

    6. Husk at soya produkter påvirker hormonene dine osv, jeg slet selv mye hormon ubalanse og acne og ikke minst dårlig mage. Holder meg unna alt av soya og har gått over til havredrikk hvis jeg vil ha sjokelademelk:) Vet at du også sliter litt med det samme.

      1. “Does Soy Contain Estrogen?”

        No – none. Soya contains zero estrogen. (Side note: cow’s milk actually contains plenty of actual mammalian estrogen.)

        Soya does contain phytoestrogens (plant hormones – not human hormones). Phytoestrogens in the human body are relatively weak and can actually bring benefits, such as a lowered risk of cancer, by ‘blocking’ actual estrogen.

        There is no evidence for soy disrupting sexual development in humans.

        Although soya beans are amongst the richest sources of phytoestrogens, it’s worth noting that phytoestrogens are not only found in soya beans. Other beans, such as coffee beans, also contain phytoestrogens.

        And phytoestrogens are found in many other foods as well, such as: apples, oats, sesame seeds, flaxseed, lentils, rice, carrots, mint, ginseng, beer, and pomegranates. Even if you completely avoid eating soy, you’re very likely still consuming phytoestrogens – but that’s not a problem.

        (N.B. Isoflavones are phytoestrogens and powerful antioxidants. Antioxidants help remove free radicals before they can cause gene mutations potentially leading to cancer. Legumes, particularly soy beans, are the richest sources of isoflavones.)

        Many people seem to think consuming phytoestrogens is “bad” but this certainly isn’t the case. The isoflavones contained in soy are actually powerful antioxidants (particularly genistein) and research has shown that they have very positive effects in protecting against cancers and other diseases.

      2. da må du passe veldig på kumelk fordi her er det masse hormoner mennesker faktisk reagerer på.
        hormonene i soya er ikke farlige for mennesker.

    7. Kjempebra spalte! Mange ønsker å bevege seg i en mer vegansk retning, men de vet rett og slett ikke hvor de skal begynne. Produktene koster jo gjerne litt så da ønsker man jo å helst å vite om det er godt eller ikke. Håper du har tenkt å dele oppskrifter også. 🙂

      1. i taco kan man bytte ut kjøttdeig med en eske grønne linser – super digg! også ille mye billigere.
        ting trenger ikke være dyrere, jeg bruker mindre penger på mat nå enn jeg gjorde da jeg spiste animalsk. tar litt tid å lære oppskrifter osv bare. lager ofte currygryte og fryser ned. billig og diggdigg!
        “fake kjøtt” er bare en ekstra luksusvare som man egentlig ikke trenger men for å stimulere smaksløkene litt 🙂

    8. Elsker dette innlegget!!!
      Jeg prøvde både vegansk ost og go’vegan etter dere nevnte det i podcasten! Never going back ❤️ Sjokolademelken er livet! Den har jeg alltid pleid å velge foran vanlig sjokolademelk.
      Idag kjøpte jeg vegansk servelat! Jeg er så glad i servelat, men har ikke kjøpt det på lenge da jeg prøver å kutte ut kjøtt. Spent! Det føles så bra å velge vegansk! Takk for inspo 🙏🏼

    9. Hei! Er det noe galt med din bloglovin? Har ikke fått beskjed om nytt innlegg fra deg på 3 uker ♥️

    10. Heisann! Jeg har nettopp flyttet til hovedstaden, og sliter med å finne ting å gjøre her! På Google finner man bare de typiske «turistattraksjonene», men jeg ønsker å se skjulte perler og søte, lokale butikker. Kunne du laget et innlegg med tips til dette? Gjerne dine favorittbutikker, favorittcafeer/restauranter og «attraksjoner» i Oslo!

    11. Du må bevege deg særdeles forsiktig i dette merkelige veganske riket! Hvorfor? Jo, fordi du dessverre er et forbilde for 1000-vis av veldig unge jenter som gjør ALT det du gjør. De er kanskje ikke klar over at animalske proteiner og enzymer er viktig for utvikling. Det er svært vanskelig å ivareta alle kroppens behov i et vegansk kosthold og ALLE som bedriver det er i behov av EKSTRA KOSTTILSKUDD. Det MÅ du fortelle følgerne. Jeg ser dessverre unge i mitt yrke som har blitt veganere som ikke har nok kunnskap om galskapen og blir syke. Så gjør det iallefall 100% rett når du skal ha en spalte om det. Takk for meg

      1. alle mennesker bør ta tilskudd 🙂
        du også gjør det selv om du kanskje ikke tar piller (bør gjøre det men ja). du tar feks b12 piller VIA en ku. Kuen tar tilskudd også tar du de second hand, som kroppen tar opp dårligere enn via piller direkte..

        alle mine nivåer er perfekte etter jeg ble veganer. før det hadde jeg under ok b12, lavt jern, lavt d vit, lav blodprosent, 120 i hvilepuls (nå er den rundt 75).

      2. Hadde vært interessant å høre hva slags utdannelse du har, og om du er en form av helsepersonell så er du dessverre kraftig feilinformert. Helseindustrien er en industri som stadig er under utvikling, og terorier endres støtt og stadig. Man er aldri ferdig utlært, og dessverre så er veldig mange av bøkene som brukes ennå kraftig utdatert.

        Et vegansk kosthold er et fullverdig kosthold, og, som med alle kosthold, må man vite hva man gjør. Det stemmer absolutt ikke at alle må ta tilskudd. jeg har vært veganer i snart 10 år og tar ikke tilskudd. Jeg har sjekket meg gjevnlig også for å vite at alt er OK. min lille på snart 3 får tilskudd som er anbefalt av helsedirektoratet men dette er kun som en sikkerhet da jeg ikke ønsker å ta blodprøver på henne.

        Det finnes x antall unge som blir det uten å vite hva de gjør ja, men i ditt yrke er det da ekstremt vikitg at du er oppdatert og kan veilede dem korrekt. De fleste leger jeg har møtt har null kunnskap om et vegansk kothold og det er veldig trist at de regelrett fraråder unge som ønsker å forandre verden et vegansk kothold og skremmer dem. Når du kaller dette “galskapen” virker du dessverre som en av de i helse norge som ikke videreutvikler deg og tar lærdom av ny forskning.

        en liten quote jeg alltid har med meg er: “just because it’s plant based, does not mean it’s healthy”. Det finnes masse junk food ute her, og mer blir det og kommer det. En vegansk smøreost, eller sjokomelk er ikke nødvendgvis noe sunnere enn en kumelks smøreost. Ja man har tatt ut “dritten” og utnytter ikke dyr, men på den andre siden er det ofte tilsatt mye annet slik at det skal ligne en mer vanlig vare.
        De som spiser plantebasert bør lære seg å lage mye mer mat fra scratch og bruke alle grønnsaker, nøtter, fruk og belgfruker gjenvlig.

        Istedenfor å bruke soya/erteprotein kjøttdeig burde man lære seg å bruke linser/bønner feks. Istenfor kjøpt plantemelk hele tiden finnes det mange melk man kan lage selv, feks hemp melk. Bruke næringsgjær som inneholder B12 som hjelp til å få en ostesaus feks. Blandet med et par gulrøtter, potet og cashewnøtter blir det veldig godt.
        Det finnes x antall eksempler der ute, og dette er råd du burde råde videre, det er mye enkere å få i seg alt man trenger når man lager ting fra scratch, og ikke minst 100% sunnere og bedre for planeten.

    12. Hei, noe jeg synes er vanskelig er å bytte ut meieriprodukter. Alt jeg har smakt smaker ekkelt havre eller annen kornete smak som jeg ikke klarer,. Er dette noe flere opplever? Og er det produkter som ikke har denne smaken? Alpro feks, alt smaker æsj🤨 hjelp! Jeg vil så gjerne men jeg klarer virkelig ikke smaken. Har begynt med litt kjøtterstatning, og mye av det er kjempe godt😍 God helg!❤️

      1. smakt oatly sin ikaffe? jeg synes den var litt ekkel på starten men nå sluker jeg 1L. kroppen og smaksløkene bruker litt tid på å tilpasse seg nye ting. gi det litt tid. mye jeg ikke likte på starten som jeg virkelig elsker nå.
        jeg var bestemt på å aldri spise/drikke animalsk igjen så måtte bare tilvenne meg smakene og vipps er det favoritter.

    13. Jeg liker havresjokomelken bedre enn alpro sin av soya. Kanskje litt tmi, men syns jeg får så mye luft i magen av soyasjokomelken! Virker som om min mage liker den av havre bedre, og syns ikke smaken er så veldig forskjellig, så da er det greit! Er også veldig fornøyd med oatly sin ikaffe-melk som er mer fyldig enn den tynne havremelken som har vært vanlig før. Har aldri likt skummet eller ekstra lett melk pga konsistensen, syns de er veldig vassne og ekle, så styrte unna havremelk før etter noen mislykkede smakstester. Nå er det andre boller og jeg bruker den masse i frokostblanding og i kaffe.

    14. Hva skjedde med «ukens spørsmål» forresten? Vet at du hadde Q&A på Instagram i går, men føler ofte du lager disse nye «spaltene» på bloggen som du sier skal være fast, men du følger det kun opp i et par uker før du glemmer det..? Har skjedd så mange ganger 😅

    15. Jeg synes det er fint at det finnes så mange veganske alternativer, og kunne gjerne tenkt meg å gå i den retningen selv, men kunne du fortalt litt om hva disse produktene du anbefaler inneholder?

      1. Monika, du bør ikke basere ditt veganske kosthold på hva en blogger uten basiskunnskap om dette kostholdet tror og mener. Dersom du har tenkt å bli veganer ville jeg støttet meg til forskning og kostholdsveiledere framfor tilfeldige bloggere som kaster seg på trender.

    16. Hei. Jeg har et spørsmål. Melk og annet “dritt” inneholder jo næringsstoffer som bland annet jod, B12, protein og kalsium. Vil man få i seg de samme mengdene av dette dersom man bytter ut meieriprodukter med de veganske alternative du reklamerer for?

      1. er dessverre litt mye juks fra det korrupte systemet. det er ingenting i kumelk som vi skal få i oss, det er laget for en baby ku som skal vokse seg stor. ikke for oss. det propper oss full av hormoner og ødelegger skjelettet.
        animalsk protein er heller ikke bra for kropp eller sjel.

        men kosttilskudd må man ta. helst som animalsk spiser også. multiveg fra apotek og omega3 fra alger. (chiafrø er også fint å spise).
        og de fleste planter har mye næringsstoffer hver for seg. spinat, brokkoli, mandler, belgfrukt, linser, bønner. er så mye Godt der ute som rr mye bedre for helsen vår. men kosttilskudd bør inntas uansett 🙂

      2. selvsagt får man ikke det i seg basert på de produkter hun viser her. Dette er jo produkter som er “erstatning” for matvarer man gjerne ønsker å kose seg litt med i hverdagen, som ofte er animalske. Dersom man leser seg opp på vegansk kosthold og lærer seg å lage mat deretter vil man kunne få i seg alt man trenger. Handler om å spise riktige varer og mengde. Eneste omstridte vitaminet angående vegansk kosthold er B12 som man kan kjøpe kosttilskudd for (og omega 3 tror jeg, litt usikker her). I startfasen mot et vegetar/vegansk kosthold er det lurt å ta vitaminer ved siden av så man er helt sikker. B12 finnes i ulik tang og tare og jod. Dessuten hvor det angår proteiner, finnes det ingen dokumentasjon på noen med proteinmangel uten en form for sykdom. Proteiner finnes i mange belgfrukter.

        Er så lei av at uvitne animalske tilhengere skal angripe vegetarianere og veganere for å “reklamere” for et farlig kosthold, når det er påvist så mange helsefordeler ved å kutte ut dette (spesielt kjøtt), både for helse og miljø. Sophie Elise kan selvsagt bli flinkere på å poengtere hvor viktig det er å lese seg opp på temaet, og få i seg de vitaminer man trenger i innlegg om dette. Men regner også med at disse unge jentene som en person over i kommentarfeltet her refererer til, som Sophie er et forbilde for – som hun i følge vedkommende over, påvirker til å ta farlige kostholdsråd – bor hjemme og er under 18 og har dermed foreldre som har ansvar for deres barns helse, som tar grep dersom vedkommende tar drastiske kostholds valg. Det er ikke hennes ansvar. Er dog enig at når det kommer til disse områder er det viktig at bloggere, derav også Sophie leser seg opp, og vet hva hun snakker om. Noe jeg personlig har tiltro til. Men igjen, som poengtert, kan hun alltid bli flinkere til å understreke viktighetene rundt et slikt kosthold.

        Takk for meg 🙂
        PS: Syntes det er veldig fint at du skriver om dette på bloggen Sophie Elise. Noen av de tingene jeg beundrer med deg, og hvor jeg er enig, og syntes du er et flott forbilde. Andre ting kan vi være svært uenige på, men det er en annen sak. Stå på innenfor spesielt dette feltet og dyrevelferd! Der er du god (etter min personlige mening).

    17. Liker denne spalten allerede!! Og sjokolademelka er så utrolig god omg
      Veganske produkter er også genialt for laktoseintolerante

    18. Hei! Test ut produktene til Grønne Folk! Selges på Rema 1000, veganske produkter basert på kortreiste grønnsaker 🙂 Skikkelig gode!

    19. Hei! Så flott at du sprer ordet om veganisme! Folk er så raske til å gå til angrep på deg fordi du anbefaler det, men selv har jeg vært vegetarianer i 5 år og veganer i 6 mnd, aldri hatt det bedre. Ja, man må være flink til å planlegge litt og vite hva man må få i seg av vitaminer og den slags. Ellers er all forskning om dette tilgjengelig over hele nettet. Så er man litt nysgjerrig på å prøve litt vegansk, ta det rolig. Bytt ut litt etter litt, finn erstatninger for favoritter. Ikke gå “all inn” med en gang! Nok en gang, nydelig at du deler dine tips og råd!

    20. Hei. Jeg er ikke veganer, men har melkallergi (allergi mot protein i melk, IKKE laktosen), og egg. Tåler heller ikke så godt soya. Her hvor jeg bor er det dårlig med vegansk mat, men heldigvis er det noen Oatly produkter å få tak i, noe som er veldig bra😃Jeg er veldig glad i godteri og trosser allergien her. Det er jo ikke bra, men godteri kan man ikke leve uten🙈 Hadde vært supert om du kunne lage et innlegg om vegansk godteri😃Samtidig… Kunne du laget et innlegg om favorittbøkene dine innen slike selvhjelpsbøker? Som er på norsk? Det er jo så mange å velge i, men det er ikke så enkelt å vite hvilke forfattere man skal velge. Og hvilke bøker som er skrevet til leseren.

      1. Hei!

        Vegansk godteri kommer <3

        Jeg spilte inn en video til youtube nå, som er tips på de beste bøkene jeg har lest, ever. Det er en del selvhjelp der også!

    21. Hei. Kan du forklare hvorfor et vegansk kosthold er bedre for miljøet? Skjønner ikke, og vil gjerne vite på hvilken måte det er bedre miljømessig, slik at det kan inspirere meg i bedre retning

      1. Prøver å gå over til et mere kjøttfritt liv, sakte men sikkert. Men er så redd for at familien skal «mangle» noe. Er det noe kosttilskudd man bør ta når man kutter kjøtt? Og evt meieriprodukter..

        1. Silje, ja, en haug av vitaminer, proteiner og mineraler finnes bare i animalske råvarer

          1. man trenger tilskudd av omega3 og b12. anbefaler å sjekke etter vegansk omega 3 (bruker selv fra myprotein) også multiveg fra apotek 🙂
            det er veldig anbefalt å ta dette mens man også spiser kjøtt da næringen ikke tas opp riktig fra kjøtt heller 🙂

    22. Serr, hjelpes hvis du ikke har mer kunnskap å komme med enn det der bloggeier🙈😟! Da hadde jeg blitt steike redd for å følge dine råd for bli veganer. Dere lesere må bare ikke bli veganere uten ordentlig bakgrunnsinfo og kostholdsveiledning. Dere må ikke blindt tro på alt dere hører av trendskapere. At animalske råvarer står for størsteparten av alle utslipp i verden både transport og produksjon er helt feil, for du ser det ikke i sammenheng med hverken energikjeden, samfunnsøkologi, næringskjede og hva som må til for at jorden skal overleve. Fjernes alt animalsk vil vi dø. Vi er ikke laget som planteetere…

    23. IS: magnum si nye og de to med karamell fra oatly. choice har også noen gode, spesielt de små ispinnene med jordbær.

      PIZZA: oumph! er superdigg.

      ISKAFFE: plant har to veldig gode.

      OST: emborg sin cheddar er himmel.

      MELK: synes selv ikaffe fra oatly og alpro er de beste.

      MOCKMEAT:

      HELSANS KÖK (de bruker litt soya fra Brasil så prøver å unngå merket egentlig): men de har noen filetbiter som smaker fantastisk om man krydrer det riktig. burgeren dems er også god.

      ANAMMA: farse, vegochorizo pølser, formbar farse.

      GARANT: Juicy burger. bare sett i Sverige. verdens beste burger.

      FRY’S: “kyllingburgeren” er nicenice.

      OUMPH!: De fleste jeg kjenner elsker alt herifra. I dont men kjekt å anbefale uansett..

    24. Jeg anbefaler gryr sine produkter. Gryr havremelk inneholder: jod, kalsium, vitamin D og B12. Gryr havremelk er også glutenfri. Fungerer som vanlig melk og har helt hvit farge. Finnes i en «H- melk» variant og en «lett – melk»variant. Selges på rema 1000 og Coop prix. Gryr selger også fløte. Den er perfekt til å piske kremfløte, og passer i både kaker og middager, eller til å lage hjemmelaget is!Gryr sin fløte erstatning selges på rema, Coop prix og meny. Jeg anbefaler også Gryr sin iskaffe med vaniljesmak. Les mer på http://www.gryr.no, følg gryr på Instagram eller følg hashtaggen #gryrfolk Hilsen melkeallergiker som har prøvd det meste av produkter.

    25. Hei Sophie! Digger den nye spalten, jeg er selv hverken veganer eller vegeterianer, men alltid hatt lyst til det! Kanskje du kan skrive litt om hva man må spise for å erstatte de ulike næringsstoffene man får i kjøtt? Det er vel egentlig grunnen til at jeg ikke har blitt vegeterianer..jeg er redd for at jeg ikke skal få i meg nok næringsstoffer. Jeg er også veldig kresen, så er ikke sååå lett! Men, tenkte å tipse deg om berit nordstrand sin hjemmelagde tomatsuppe! Den er god. Pleier å kverne den og sile den med en sil med litt større hull (husker ikke hva det heter)

    26. Er garantert interessert i å prøve ut sjokolademelken, siden sjokolademelk er noe jeg elsker. Er også interessert i å prøve ut veganske ting, så kommer til å følge med 🙂

    27. “Dette er ikke en sjokolade som man kan spise i et jafs uten å ville spy etterpå. Nå fikk dere sikkert veldig lyst til å kjøpe den, lol”

      Vet ikke hvorfor, men akkurat da jeg leste det der, lo jeg så jeg nesten gråt! xD

      Sjokomelken fra Alpro er goooood! <3 Elsker den!

      Kan du teste ut de veganske eggene man finner på rema? Har hatt lyst til å teste dem selv en stund nå, men aldri fått ut fingern og faktisk gjort det :p

      Her er forresten et vegansk tips til deg fra meg: http://livingdoll.no/2019/05/23/det-skal-lonne-seg-a-bry-seg/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg