ukens veganske tips

Her kommer ukens veganske tips! Det er mange som tror å spise vegansk er mye mer komplisert eller tungvindt enn å spise kjøtt, men slik er det ikke. For eksempel denne pizzaen..

Rett fra frysedisken, og herregud så god den er! Jeg kjøpte den på Meny, men jeg har også sett den på Kiwi. Min lokale matbutikk er egentlig ganske dårlig, og likevel finner jeg masse veganske alternativer.. Jeg bor jo i Oslo, så utvalget her er generelt sett bedre. Det blir spennende å lage en guide fra Harstad neste uke!

Generelt sett har alle de store byene fint utvalg av vegansk mat, Harstad er heller ikke så ille, så da må det nesten være mulig å få tak i noe på de fleste steder?

Jeg har faktisk servert denne til venner og ikke nevnt at den er vegansk, og det er ingen som reagerer på det. Alle vet jo at det ikke er kjøtt, men uten OST? Det er vanskelig for folk å tro på. Det er en fordom at vegansk “junkfood” skal smake helt jævlig, som papp liksom. Det er bare tull! Vegansk smak kan smake like digg, like usunt, like jævlig, like kjedelig som all annen mat. Det er en hel verden å velge mellom og jeg skulle ønske folk klarte å se det, istedenfor å lukke øynene å tenke “ja, da får jeg spise grønnsaker da”.

.. Kanskje denne spalten og bloggen min kan bidra til at folk blir inspirerte.

Da jeg sluttet å spise kjøtt var jeg så redd for å savne det at jeg helst ville spise vegetarisk mat som minnet mest mulig om.. vel, kjøtt. Derfor er min veganske smak veldig tilpasset etter å ligne mest mulig på den maten jeg spiste før. Derfor er mine tips trygge alternativer om du er “redd” for ny mat, for dette her.. det er ikke noe nytt. Bare veldig mye bedre for deg, dyrene og planeten.

Har noen av dere en vegansk pizza å anbefale? Eller et annet vegansk tips? 🍔 🍟 🍕

Håper dere har det fint, forresten! Jeg er enda syk og prøver å bli frisk. 

36 kommentarer
    1. Høres spenende ut synes jeg skikkelig flott bilder synes jeg å kult å svevende blå krystall sommerfugl i blå verden koselig innlegg synes jeg du er favoritten min og beste ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god sommer kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🌟🌌🌻🏔🏞⛰✌

    2. Føler det hadde vært spennende med litt ordentlige tips, ikke bare frysepizza som man finner på hvilken som helst butikk.. Vet ikke hvordan folk skal bli inspirert av det, disse ferdigproduktene har man jo sett på butikken allerede liksom. Fint med en sånn spalte på bloggen, men håper ikke det bare skal være ferdigmat hver gang..? Selvfølgelig greit med en blanding da!

      1. Super spalte! Spennende å se hvilke alternativer som finnes og oppdage nye produkter 👏🏼 Har selv begynt å kutte ut mer og mer kjøtt, men er viktig for meg å ha «rene» produkter og lager helst hjemmelaget slik at jeg vet hva maten inneholder.
        Hadde derfor vært gøy med litt «sunnere» tips. Ikke bare ferdigprodukter og kjøtterstating, men også noe der kjøtt/melkeprodukter er byttet ut med grønnsaker, bønner/linser osv 😃

    3. Hello! 😁 bra du deler tips, mange trenger det! Det er sååå mye uvitenhet om mat! Alt for mange tror man bare kan spise grønnsaker og frukt som veganer! 😂 huff… det er jo så gøy å være kreativ! Men må bli interessert først. Eller kjøpe enkle retter som pizza typ… God bedring da! Klem! ❤️

    4. Pizzeria Valentino (Oslo) har et stort utvalg vegansk pizza (og så klart rømmedressing). Anbefales varmt om du elsker pizza, slik som meg. Oumph pizzaen kjøper jeg kun til nød, syns ikke den er spesielt god, egentlig?

    5. Føler det hadde vært mye mer inspirerende å se tips til ordentlig mat, og ikke bare ferdigmat som hvem som helst kan finne selv i frysedisken. Hvis jeg skal gå over til et vegansk kosthold er ikke det å bytte fra grandis til en vegansk pizza problemet. Det er hva man spiser som ordentlig mat som jeg tror folk syns er komplisert. Hvor ofte spiser man frossen pizza? Vanlige folk gjør nok ikke det 4 ganger i uka, så dette blir for ensformig. Ja takk til inspirasjon til vanlig, sunn vegansk (middags)mat!

    6. Jeg tror også det hadde värt meget nyttig med inspo til hjemmelaget mat. Selv lager jeg all mat fra bunnen av.
      Liker å vite hva jeg får i meg, og det er mer ökonimisk. 😀 Mye gode gryter å lage f.eks. Bare å bruke fantasien egentlig! 😀

    7. Vegansk industriell mat framfor ren mat laget fra bunnen? Vil aldri skjønne vitsen. Og jeg lager ofte retter uten kjøtt. Industrielle kjøtterstatninger kommer jeg derimot aldri til å spise. Ville vært supert med oppskrifter på god og ren vegansk hjemmelaget mat.

    8. Dere som maser så om oppskrifter på ren og hjemmelaget mat;

      Sophie Elise har jo alltid vært åpen om at ho ikke liker å lage mat, derfor tipser hun om det hun liker og spiser.
      Syns det er fint med slike tips da hele nettet florerer av tips og oppskrifter på hjemmelaget vegansk mat.

    9. Sjekk gjerne ut Grønne Folk på Rema 1000! 🙂 Rare, store og små grønnsaker som ellers ville blitt kastet!

      De har bla. Bolognese, chili sin carne, burgere, gryter og div hummus – Den beste veganske maten jeg har smakt! 😁

    10. Den nye veganske sjokolademelken fra Tylle elns er min nye current obsession!! Kombinert med ferske jordbær er heaven🤤

    11. Kanskje ikke bare ferdig mat? For at folk skal bli inspirert av å bli vegetarianer så burde du komme med mer enn bare ferdig pizza liksom. Jeg blir ikke inspirert av dette og det ser like ille ut som en grandiosa.
      En liten tips er at kanskje ikke du bare bruker fine ord for å si hvor bra det er å være vegetarianer men også komme med litt kunnskap og fakta? Du som skal vise du kan dette å lære folk.
      Ikke mening å bli ekkel altså, men innleggene er veldig lite interessante og kunnskaps fattig. Er du blogger så burde du kunne bygge opp en skikkelige innlegg.

    12. Så bra at du tipser om dette!
      Jeg må bare spørre om en ting, no hate. Men hvorfor legger du ut så sinnsykt mye filmer av deg selv på snapchat hvor du driver å gjør deg til og skaper deg? Det er så s i n n s y k t kleint:( jeg tror ikke du skjønner det selv. Hva prøver du på, annet enn å vise deg frem? Du trenger ikke holde på sånn. Du mister endel troverdighet fra meg. Kan du ikke bare være sikker på deg selv isteden for å desperat søke bekreftelse…. du er jo en så smart jente:) du og skjønner at det er ubehagelig å se på når du driver sånn?

    13. @klodenkoker :👌🏼😁
      Sophieelise:, innleggene dine er heeelt like på insta… Du ligger på en seng eller sofa, drar hånden gjennom håret og klager 1) på kviser 2) Handmades tale zzzzz Spørsmål, er det kun pga sommer og «agurktid»?

    14. Sophie jeg er vild med de her indlæg! Dem vil jeg meget gerne se flere af 🙂 Du gør en rigtig god gerning ved at bruge din platform til at sætte fokus på det her emne på en fin måde uden at belære for meget. Highfive fra mig!

    15. Hvis du virkelig vil inspirere andre til å spise vegetarisk burde du kanskje prøve å lage mat fra bunnen av med ekte råvarer, ikke bare industriprodukter og frossenpizza. Det ser virkelig ikke fristende ut. Men så vet jo alle at du ikke kan lage mat eller i det hele tatt skjære en avokado, så det skal litt til at du klarer å inspirere andre tror jeg. Virker ikke som om du setter deg ordentlig inn i saker du driver å promoterer, derfor blir det ikke overbevisende. Du kunne kommet med fakta og saklig argumentasjon, ikke bare synsing og løse påstander. Hadde du virkelig villet spise miljøvennlig så burde du fokusert mer på rene råvarer…grønnsaker og kortreist mat som du lager fra bunnen, ikke fabrikkprodusert industriell ferdigmat som transporteres over store avstander og dermed bidrar til forurensning.

      1. Ah! Man bare ser at du er en kjip veganer<3 Du presterte å dra inn 5 påstander, hvor kun den første faktisk hadde noe verdi for innlegget SE postet. Resten var bare dårlig formulert og tull.

        Topp 1 unnskyldning kjøttspisere har til å IKKE bli veggis osv er tiden. SE viser jo faktisk hvor enkelt det kan være å spiste kjøtt-fritt innimellom. Hvorfor hate på det? At DU ikke ble inspirert er jo egentlig samma faen. Viktigste er de som ble.

        Ta deg en bolle nå, og vær hyggelig mot folk.

    16. Kan du egentlig lage mat i utgangspunktet? Får ikke helt inntrykk av at kokkelering er en av dine sterkste sider. Siden du alltid spiser ute eller tipser om ferdigmat. Hadde man skulle ha gått over til vegansk mat, så hadde man vært blakk, hvis man skulle fulgt tipsene dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg