turen som gikk til helvete

Reklame | annonselenker

Bildet under beskriver hvordan jeg har følt meg hele dagen;

.. Neida, jeg er faktisk i veldig godt humør, jeg er jo i Spania! Men det har vært en del oppgitte øyeblikk. Når jeg reiser med andre er det alltid jeg som er planleggeren, og jeg nyter det. Jeg elsker å booke billetter, ordne hoteller, transport, hvor man skal spise og hvilke aktiviteter man skal gjøre. Jeg hadde digget å være reiseleder! Men, nå som vi skulle til Hawaii gikk det galt..

Jeg hadde søkt visum (ESTA) for både meg og Kasper i mai, da var vi i New York. Esta varer som regel i to år, så jeg søkte ikke nytt nå – naturlig nok. Jeg har vært i USA ti ganger, og det har aldri vært noe problem. Men, da vi kom på Gardemoen fikk vi beskjed om å snu. Reisen kom vi oss ikke med på. Hvorfor? En skrivefeil i Kasper sin søknad. Som tydeligvis ikke betydde noe da vi dro til New York for et par måneder siden, men nå var den helt vesentlig og vi kom oss ikke engang med på det første flyet.  De sekundene når man faktisk skjønner at det ikke hjelper å mase, foreslå løsninger, ringe til alle som er mulig å ringe, og løpet er kjørt er så kjipe. Man får lyst til å løpe rundt i ring å rive seg i håret. Jeg hadde gledet meg sånn til jobben på Hawaii, jeg hadde sett frem til å besøke et helt nytt sted. Hawaii høres så eksotisk ut, liksom.

Jeg skal innrømme at jeg i de kaotiske øyeblikkene på Gardemoen glefset mer til Kasper enn jeg er stolt av, på et punkt knipset jeg med fingrene og sa “kjapp deg herregud!!!” men hva skulle han egentlig kjappe seg med? Haha. Jeg har hatt dårlig samvittighet etterpå. Det var jo ikke hans feil. Jeg tok meg også et glass rødvin for å roe nervene, det skjer jo ikke ofte lengre! Vi bestemte oss for å snu om situasjonen, gjøre noe positivt ut av det; så jeg gikk bort til skranken å sa, akkurat slik som på film “ta meg med på første fly ut herfra!” (litt brisen etter det ene glasset) og slik ble det Malaga. Det virket så uendelig kjipt å skulle snu å dra hjem igjen, at det fristet mer å ende opp.. hvor som helst ellers. Flaks for meg at en venninne bor her, og ikke minst at så mange av dere følgere er godt kjent her og gir oss gode tips. Dette har jo mildt sagt vært spontant.

Og Hawaii? Vi prøver å få turen til senere i år, men jeg er usikker på om Kasper da kan være med på grunn av skolen. Kanskje jeg heller drar med en venninne. EF har vært ekstremt behjelpelige midt i det kaotiske, og det setter jeg pris på. Husk at du enda kan vinne 10 000 kr å reise for, forresten! Du finner konkurransen deres HER.

Det er litt deilig å være et sted, helt uten planer. Det skjer jo ikke så ofte! Det første vi gjorde var å gå til taket av hotellet for å legge oss ved bassenget. Litt sent ute kanskje, vi måtte hele tiden flytte oss fra skyggen. Men herregud, så deilig det var! Og det føles faktisk kaldere enn i Oslo, jeg frøys i starten. Til og med det var deilig, for når det først blir varmt i Oslo er det varmt på en ekkel måte. En litt sånn truende, tørr og “skarp” måte.

Hotellet vi booket de første dagene heter Vincci Seleccion Posada del Patio og er skikkelig bra, jeg liker det. Fresht og urbant.

Bikinien jeg har på meg er også skikkelig fin, behagelig å ha på seg. Jeg ser det er en del kommentarer på størrelsen inne på nettsiden så derfor vil jeg bare fortelle hvordan den føles for meg. Jeg har XS i overdelen og det er størrelsen jeg vanligvis bruker i bikinioverdeler (men jeg har små bryster og kunne sikkert ofte brukt en xxs). Og trusen har jeg en størrelse større enn jeg vanligvis pleier! Jeg synes den strammer på akkurat de “riktige” stedene og gir en illusjon av mer hofter, det elsker jeg.

Trusen finner du HER og overdelen finner du HER.

Smykkene jeg bruker får jeg også masse spørsmål om, alltid. Enten kjøper jeg vintage eller så er det Safira! Ringene finner du HER – bokstavsmykket finner du HER – og det andre smykket finner du HER. Det er forresten ikke toll på Safira så vidt jeg har erfart, og jeg får det ikke sponset.

Ferie betyr bøker. Jeg hadde planlagt å kjøpe masse nye bøker på Gardemoen men i alt stresset rakk jeg bare å kjøpe to, begge etter tips fra en venninne. To bøker er alt for lite på en ferie, jeg har allerede lest ut denne.. Som var helt nydelig! En favoritt, uten tvil. Flere av novellene ga meg vondt i magen og dro meg rett tilbake til såre minner.

Ferie betyr også mat.. Masse mat. Selv om det virker som om jeg spiser mye usunt, er jeg veldig glad i frukt og grønt og det går derfor mye i det. Jeg begrenser meg aldri, hverken hjemme eller på ferie, men som regel vil jeg bare ha sunn mat. Det deilige med at turen til Malaga er så spontan? Jeg har ikke booket bord noen steder. Da blir det roomservice med god samvittighet.

Dette har virkelig vært en prøvelse i å ikke være streng mot seg selv. Ikke bli forbanna når ting ikke går veien (og ikke tenke på at vi skulle vært på et fly til Hawaii nå – vi er tross alt i Spania). Det blir fint uansett.

42 kommentarer
    1. Svevende skikkelig koselig å hyggelig innlegg synes jeg å super koselig å høre at du er glad å i godt humør og du er DRØMMENES DANSE teater fantasi karusell mot blå Eventyr himmel ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ♥️🙂🌌☀️✌🦋

    2. Jeg er i Malaga hvert år på grunn av familie og syns det er mye fint å se der. Det er noen skikkelig koselige handlegater i sentrum, også tror jeg de har gjort mye i havna. Er lenge siden vi har vært i sentrum av Malaga da vi bor litt utenfor, så er usikker på åssen det har blitt der, men hører at det har blitt veldig fint. Om du er interessert i kunst ligger det et Picasso museum i Malaga også.

      Skjønner at det er litt bittert å dra til Malaga i stedet for Hawaii altså, håper du får oppleve Hawaii i løpet av høsten, også håper jeg du og Kasper nyter Malaga og får en fin ferie der <3

    3. Nesten litt glad og letta for at den turen til Hawaii ikke ble noe av, du har flydd ganske mye i år og burde tenke mer på jorda. Hva med å heller dra til steder hvor man kan ta båt, tog eller buss?

      1. Selv om turen til hawaii ikke ble noe av, har hun jo kjøpt to seter på flyet. Det blir som å kjøpe kjøtt og ikke spise det, eller handle slavelagde klær fra h&m uten å bruke de. Kjøttet og klærne er jo kjøpt, irrelevant om det ikke brukes.

      2. Satan nu syns æ dåkker miljøpoliti folkan kan ro sæ 100 hakk ned. Folk flyr uansett, og Sophie gjør MYE førr miljøet. Korr e det du egentlig får det fra at ho har flydd så mye i år? E du et familiemedlem av ho kanskje sia du veit så mye? Bry dæ om ditt eget liv og kor mye DU flyr, i stedet førr å fær å vær meir interessert i å følg med på andre. Spyr av sånne som dæ.

        1. Rems gjerne opo det hun gjør for miljøet vær så snill??? Vet hun gjør litt, men å sette hun på en pidestol mht moljæværn er utrolig naivt.
          Det er flere her inne som gjør utrolig mye mer enn henne. Hun visste ikke engang hvirdsn vaske klær for å minske utslipp av mikroplast. Hun vet heller ikkeom mange bedrifter som driver bærekraftig mht klær etc. Fortsetter med værstingen nelly, og plukker plast i plastbukse. Bambus er en råkul butikk og mange fler. Hva med samarbeid der? Ikke nok penger i det antageligvis. Det hun gjør veier ikke opp for det hun ikke gjør. Tror de fleste har forstått det nå.

          1. Enig Oda. Men tror ikke hun har troverdighet lenger, og da er det nok ikke mange bærekraftige butikker som vil samarbeide med henne.

            1. Hei Hege, som også er Oda. Du trenger ikke å late som du er en annen person for å være enig med deg selv, jeg ser det på IP 🙂

          2. Hei Oda,

            først og fremst er det bra at du engasjerer deg. Det er viktig. Når det kommer til spørsmålet om klima så er det utrolig komplekst. Om man skal ramse opp “det jeg gjør” som egentlig blir for teit – ettersom det ikke er en konkurranse, så stiller jeg sterkere enn det du legger frem. Jeg kjøper klimakvoter, jeg donerer til en rekke organisasjoner, resirkulerer, kjører el-bil, jeg spiser kun vegansk hjemme og jeg er aktiv med å spre ordet og informere følgere som vanligvis ikke ville hørt på snakk om klima. Ved å ha en slik tone som det du har, skaper du kun mer motstand og gir dermed mer kraft til det du selv prøver å kjempe imot. Vi er på samme lag, og det blir for dumt å stille oss opp mot hverandre.

            Det er ingen som setter meg på en trone.

            Jeg vet om mange butikker som driver bærekraftig. Skal jeg ramse opp de jeg selv er fast kunde av? Røtter, som jeg handler mye av maten min på? MAOSLO-vintage hvor jeg kjøper øredobber og vesker? Velouria Vintage hvor jeg kjøper t-skjorter? Fretex hvor jeg handler diverse møbler og donerer til selv?

            Nei, det stemmer at det ikke er “nok” penger i slike butikker. Dette er jo jobben min. Det er som å be noen som jobber på Cubus om å få seg en annen jobb fordi man selger klær og heller burde jobbe på Fretex. Men har Fretex uendelig med arbeidskraft? Nei. Jeg gjorde jo coop rydder norge (for en veldig redusert pris) og det blir også feil, fordi jeg plukket søppel i en pose lage av plast. Det blir jo feil, uansett hva. Jeg prøver å bruke min plattform til å påvirke folk positivt, og der har jeg jo gjort en del. Det kan også legges under “ting jeg gjør for miljøet”. Om man skal veie opp og ned med “alt jeg ikke gjør”, så kan vi jo lage en undersøkelse med alle som har kuttet ut, eller ned, på kjøtt pga meg. Det tror jeg med sikkerhet veier opp for alt jeg ikke gjør – SELV OM JEG IKKE MÅLER DET SÅNN! For hvorfor? Det er, som sagt, ingen konkurranse.

            Kan jeg spørre deg; spiser du kjøtt? Drikker du melk? Hvor jobber du? Hvordan hadde livet ditt sett ut om du var i min situasjon? Evner du å sette deg inn i andres liv, og møte dem der de er? Forstår du at jeg er 24 år gammel, forsørger meg selv, jobber som influencer og er en av FÅ som faktisk prøver å spre ordet på miljøvern? Og vet du hvorfor det er få? På grunn av kommentarer som deg. Fordi man ikke får gjort litt, uten å bli kritisert for alt man ikke gjør.

            Det er fint at du kjemper kampen du gjør, men du gjør det med helt feil våpen.

            1. Hei Sophie, du må da forstå hva Oda mener, at det blir lite troverdig når du skriver en ting, men gjør noe annet. Du skriver at du nesten ikke flyr lenger. Hvor mange flyturer har du vært på i år? Istanbull, Italia, USA, Spania, Harstad. Hva mer? Jeg har også el-bil, men har du satt deg inn i hvordan det funker? Den forurenser minst like mye som andre biler. Det er svært forurensende å lage batteriet. Ja det er bra du gjør litt, men du har god nok økonomi og jobbtilbud til å kutte ut feks Nelly. Du bør slutte med å oppfordre til overforbruk og klær pakket inn i masse plast. Selv om du gjør mye, så kan du gjøre mye mer. Synes du ikke miljøet er viktigere enn dine millioner?

        2. «Korr e det du egentlig får det fra at ho har flydd så mye i år? E du et familiemedlem av ho kanskje sia du veit så mye?» Eeeh, SE har en blogg, hvor hun skriver om livet sitt, dermed også at hun flyr SYKT mye, på tross av at hun shamer vennene sine til å spise vegansk, fordi «hvert valg man tar burde være et bevisst valg» som hun selv så fint sa til joakim når han sa at han ville spise kylling. Er selv veganer altså, men hvorfor skal SE bestemme hva han skal gjøre når hun er versting selv? At folk flyr uansett er IKKE et argument som taler for, det gjør heller dagens miljøsituasjon mere presserende. Selv flyr jeg så godt som aldri, siden du spør. Og nøyaktig hva er det du mener SE gjør som er så mye for miljøet? Og Sandra, hva mener du mennesker skal gjøre den dagen jorda er ulevelig?

      1. Lurer også på dette. Har søkt for meg og datteren min som skal reise til USA i oktober, og livredd for at noe skal være feil. 😑

    4. Jeg anbefaler virkelig å ta en dagstur til Granada. Der ligger palasset og fortet Alhambra, som er veldig vakkert. Byen er generelt vakker. De har også et svært science senter i byen, og det er så mye kult der! Jeg tror det er ca 90 minutter fra Malaga til Granada. Det går både buss og tog, tror jeg. Jeg har vært der flere ganger og anbefaler det virkelig! Et annet veldig kult sted er Ronda, byen som er splittet av et juv, med en smal bro over. Det ser veldig stilig ut, og du kan spise på en restaurant helt ved kanten og se ned (det er veldig høyt ned). Ronda er riktignok lengre unna, litt over to timer tror jeg, og det er en kronglete vei dit (men en utrolig vakker vei, som går rundt fjellene)

    5. Vil anbefale dere å hoppe på en buss og dra ned til Cadiz. Fantastisk fint sted hvor blant annet den ikoniske James Bond-scenen hvor Halle Berry kommer gående opp på en strand i oransje bikini ble spilt inn. Den ble spilt inn på den nydelige bystranden hvor det i tillegg går en steinbru ut til ruinene av en borg. Det er ikke så mye turisme der, så de lokale er ikke så leie av Skandinavere og er derfor kjempehyggelige mot turister.

    6. Haha, jeg tenkte faktisk, hun drar ikke. Vi som har fulgt deg lenger vet at du aldri kommer på disse lengre turer til EF. Det har jo skjedd ofte:?Du bare sier at du skal og så skjer det noe hver gang, enten angst eller mistet fly eller nå visum… du får sikkert masse penger for reklamen. Jaja.

    7. off jobber selv på en flyplass så vet at en liten skrivefeil i esta er grusomt. Har erfart mange som ikke har fått reist av samme feilen… Synes egentlig at det er litt dårlig at du fikk dra til New York jeg, det skulle strengt tatt ikke gått gjennom systemet, så her har noen gjort en grov feil…

    8. Hei! Sett at du har brukt betakaroten gjevnlog en stund nå, og meeeener at jeg har sett bilder eller lest i boken din at du røyker? Beklager om jeg gar feil der, men vil bare tipse deg om at det er en dårlig kombo å innta mye betakaroten om man røyker ❤️ Det kan gi økt fare for lungekreft, så ville bare tipse deg om det!

      Ang Malaga så anbefaler jeg å kjøre til rhonda! Google det, er så fint der!

    9. Ikke dra innover i Andalucía nå! Da tenker jeg på byer som for eksempel Granada. Det er en veldig vakker by, men utrolig varmt der nå om sommeren (typ 40 varmegrader). Kom heller tilbake på høsten eller våren.

    10. Hei Sophie!

      Håper virkelig at du får lest denne kommentaren, ikke for verken min eller «din del», men jeg håper sånn at du vil dele det! Jeg har ikke noe med denne kampanjen å gjøre, og har såvidt brukt det selv, men prøver så godt jeg kan. Jeg jobber på Meny og har mange kunder innom daglig, og noen av dem forteller mer enn de burde, noe som kan være så kult og morsomt noen ganger! Vi kom inn på klima, og han ene faste kunden kjemper for dette alt han kan. Han anbefalte meg myclimate.com for dem som reiser mye. Når vi flyr, kjører bil, tar båt osv forurenser dette selvfølgelig. Men på denne nettsiden kan du regne ut hvor mye du forurenser med et fly fra Gardemoen til feks Thailand tur/retur. Det man gjør da er å betale litt ekstra inn til dem for å «rydde opp» etter seg og det de gjør da er feks plante trær. Du kan også gi penger for en kjøretur fra Oslo-Gardemoen, alt opp til hva man vi gi osv osv. Jeg prøver ikke å reklamere for dette, men syntes dette er en så bra ting som må komme mer frem! Jeg vet at du bryr deg, og mange andre. Les gjerne mer om det på nettsiden, har betalt til dem før og overførte som en helt vanlig «regning». Håper du vil ta en titt! Beundrer deg så mye, stå på alt du kan og vis denne indre girlpoweren du har!!!

      Nettsiden om du/noen andre vil sjekke ut: https://www.myclimate.org/

      1. Den har jeg fortsatt. Alltid noen som skal kommentere når jeg leser en bok, og da må jeg gang på gang forklare; det går greit så lenge jeg har fuktighetskrem tilgjengelig.

    11. Hei Sophie! Trist å høre at ferien ikke ble helt som forventet. Men nå som fu alikevell er her i Spania kan jeg tipse om å leie en bil. Malaga er fint, men det er så mye å oppleve ellers og! Akkurat nå sitter jeg på et hotel i Tarifa. (ca 1 og en halv time unna deg). Det er en mer ungdommelig by, der gamlebyen byr på endeløse smågater med restauranter og små lokale butikker med alt mulig å shoppe. Atmosfæren er mer surfehimmelen. Og kjører du 5 minutter ut av byen finner du fantastiske muligheter til vannsport som: kite skoler, windsurfing, ridetur i fjellet etc. Om du vil chille er strendene uendelige (foretrekker Bologna 15 min unna). Idag var jeg selv å dykket for første gang, og følte meg trygg hele veien. Det var fantastisk! Kvelden byr på god mat og mild temperatur. Om du vil ut er det lokale barer i gamlebyen som yrer av liv. Om det ikke er nok opplevelse går det hurtigbåt til Marokko hver time. Det tar ca 40 min over (men beregn mer pga. Passkontroll osv). På havnen der vil jeg anbefale å snakke med en taxi som kan kjøre dere til Chefcaouen (Google det!). Det tar ca 2 timer og vi betalte 75 euro per vei. Ikke betal mer! Siste båt tilbake til Tarifa går kl. 23. Så du rekker en fin dagstur! Lykke til, Håper dere koser dere!

    12. Lei bil og kjør til Tarifa! Det tar et par timer. Liten by så langt sør i Spania man kommer, med svært få turister. Du kan se over til Marocco. Der kan man dra på hvalsafari. Det er så mye hval og delfiner i Gibraltarstredet at de har 100 prosent garanti for å se de. Det er en helt fantastisk lang strand der. Langs stranda ligger det også en liten stall hvor man kan bli med på ridetur. Man kan velge mellom å ri på stranda og i fjellet. Hun som driver stallen er Engelsk og svært opptatt av hestevellferd. Så der møter du bare på hester som har det helt supert. Kos dere masse på ferie❤️

    13. «Korr e det du egentlig får det fra at ho har flydd så mye i år? E du et familiemedlem av ho kanskje sia du veit så mye?» Eeeh, SE har en blogg, hvor hun skriver om livet sitt, dermed også at hun flyr SYKT mye, på tross av at hun shamer vennene sine til å spise vegansk, fordi «hvert valg man tar burde være et bevisst valg» som hun selv så fint sa til joakim når han sa at han ville spise kylling. Er selv veganer altså, men hvorfor skal SE bestemme hva han skal gjøre når hun er versting selv? At folk flyr uansett er IKKE et argument som taler for, det gjør heller dagens miljøsituasjon mere presserende. Selv flyr jeg så godt som aldri, siden du spør. Og nøyaktig hva er det du mener SE gjør som er så mye for miljøet? Og Sandra, hva mener du mennesker skal gjøre den dagen jorda er ulevelig?

      1. Herregud. Det jeg mente med “hvert valg burde være bevisst” er at man burde være klar over hva man gjør. Ikke spis kjøtt uten å vite hvor det kommer fra. Ikke reis uten å vite at det er skadelig for miljøet. Jeg har ikke bestemt hva noen skal gjøre, det var et ønske om å invitere noen inn i “min verden” og slik jeg ser det, med miljøvern. Om du ser episoden på nytt så ser du at jeg ikke shamer noen som helst, da vet du ikke hva shaming er. Eller – det er jo faktisk det du driver med, så du har god peiling tross alt.

        Jeg kunne ha reist på ferie en gang i uken om jeg ønsket det, besøkt familien min ukentlig, det gjør jeg ikke. Jeg savner dem masse, men jeg kan ikke, og ønsker ikke å besøke dem så ofte på grunn av miljø. Nå reiste jeg hit, som min første ferie i år (alt annet har vært jobbturer).

        1. At du kunne vært verre enn du er, er ikke et holdbart argument. Overhodet ikke. At jobben din krever at du reiser mye, samt oppfordrer til mer-/overforbruk utligner ikke det du eventuelt måtte gi opp på privaten. Å reise jorda rundt for jobb (og operasjoner og ferier, selv om du sier/lyver at du ikke har vært på noen det siste året) er helt og holdent DITT valg. Du MÅ ikke ta den jobben på hawaii. Du MÅ ikke reklamere for nelly. Du MÅ ikke tjene så mye som du gjør. Tror du jorda merker forskjell på om co2-en er fra jobbreise eller privatreise? Du vet jo svaret her. HVORDAN kan du da forsvare å holde på som du gjør, når du påstår du bryr deg om miljø? «Det e no det her som e jobben min», er heller ikke et holdbart argument. Dét argumentet kan jo like fint brukes av en pels- eller grisebonde også? Hvorfor har DU rett til å forurense så mye bare for at DU skal ha mere på bankkontoen?

          Og, hvor shama jeg deg i første innlegg?

          1. Og argumentet som du og andre verstinger bruker «ingen er perfekte» er også så tullete. Selvfølgelig er ingen perfekte, bare det å leve gjør karbonavtrykket «uperfekt». Jeg er heller ikke perfekt, men jeg lever BÆREKRAFTIG. Jorda hadde tålt å ha 8 milliarder av meg. Jorda hadde overhodet ikke tålt 8 milliarder av deg, LANGT derifra. Igjen, jeg spør: hvorfor skal du få lov til å forurense så mye du gjør bare for å fleske opp egen bankkonto? Hvorfor er det ok at ett menneske skal få bruke SÅ mye av jordas ressurser kun av egoistiske årsaker? Hvorfor er det greit at du skal få gjøre det, når du åpenbart ikke hadde syntes det var greit om resten av befolkningen forurensa så mye?

    14. Helt utrolig! Du snakker SÅ mye om å reise mindre, og har tidligere unnskyldt reisen til Hawaii med at det er jobb. Når den ikke ble noe av så drar du heller et annet sted? Du er så lite troverdig at jeg har ikke ord!

    15. Tror nok at Sophie Elise gjør mye mer enn samtlige i kommentarfeltet her for både klima og dyrevelferd.

      Sinnsykt at folk ikke kan applaudere henne for alt det positive hun gjør, men heller velger å bruke tid på å kommentere og prøve å trykke henne ned når dere leser at hun har tatt en flytur.

      Har fulgt henne siden så og si starten av karrieren, og denne dama her imponerer stadig – og får også meg til å tenke over valgene mine, og har blitt mer miljøbevisst pga henne!

      Sophie – all ære til deg som kjemper så mye for miljøet som du gjør! Har kommentert det tidligere, og blir kjempeglad for at du står på som du gjør<3

    16. Hei Sophie! Det var synd dere ikke fikk kommet dere til Hawaii i denne omgang. Jeg er samme alder som deg, eier hus her i Hawaii og har bodd her i nesten fire aar. Jeg er veganer og har jobbet innen turisme her i flere aar, saa hvis du trenger tips til neste tur, saa vet jeg alle de beste plassene aa faa digg vegansk mat, det beste sanctuary-et (likt Dale Store Gaard), de beste strendene, turstiene, snorkletoursene osv. Faktisk var det kanskje like greit det ikke ble Hawaii paa dere akkurat naa, for det er steikende varmt. Anbefaler hoest eller vaar. Paa sommeren er det for varmt og for mange turister, mens paa vinteren er det stoerre sjanse for regn, kjoelig vaer og store boelger. Send meg gjerne en epost om du skulle ha spoersmaal 🙂 Kos dere i Spania!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg