starten på det uendelige

Starten er alltid enklest, sier de.

Det er vanskelig å starte med trening. Vanskelig å starte dagen når verden virker for komplisert og hodet ikke har plass til alle tankene. Vanskelig å starte nattesøvnen når angsten gjør at hjertet banker og kroppen gjør seg klar til kamp. Kampen mot seg selv. Vanskelig å starte på et blogginnlegg når man egentlig kun vet hva man føler, men ikke hvordan man skal si det. Vanskelig å starte den vonde samtalen, når man ikke vet hvordan den ender.

Men starten av et forhold er enklere. Forholdet ditt blir aldri bedre enn det er i starten” har jeg hørt mange si. Det er feil, for det kan gjerne bli bedre. Men det er aldri så enkelt som det er i starten.

Det er ingenting som er så enkelt som å bli forelsket i starten. Som det første kysset, som de første sommerfuglene i magen. Som de første meldingene hvor du svever på en rosa sky. Som de første tankene om håp, en fremtid, om alt man skal takle for “vi har det jo så mye bedre enn alle andre”. Det er ingenting som er enklere enn starten. Det er ingenting som er så enkelt som den boblen av kjærlighet.

Boblen av kjærlighet som etterhvert sprekker når den ikke lengre bare skal romme de første samtalene, første gang man ser den andre gråte, første gang man møter foreldrene til hverandre, eller første gang man skal på ferie sammen, første gang man drar på IKEA, første gang man er fulle sammen, første gang man krangler.

Bobla sprekker, for det er ikke plass der inne til alt du har i bagasjen. Etterhvert skal bobla også romme når du gråter deg i søvn og han må passe på. De gangene han er for trøtt, sovner, og du gråter videre ut i natten. Bobla sprekker når du ligger naken på gulvet i panikk-angst, ser deg selv utenfra, hater deg selv for at du viser deg så svak, drar han med deg ned i mørket. Bobla sprekker når du blir tom i blikket, det flakker rundt i rommet, han forsvinner ut av syne og prøver å hente deg inn igjen. Bobla sprekker og du lurer på hva du skal gjøre nå, en boble kan man ikke reparere, den er borte for alltid. Hva gjør man da?

Man starter på fortsettelsen. Den som ikke er enklere, men den som er bedre. Den som er forståelse, kjærlighet, varme. Det uendelige, det vanskelige, det fine. Ikke lengre en boble, men ett liv. Sammen.

I morgen er det valentines day, og jeg vil benytte den sjansen til å takke.

Jeg hadde aldri trodd noen kom til å elske meg for alt jeg er. Den jeg er når livet er på topp. Den jeg er når jeg prøver å finne min vei i livet. Den jeg er når jeg hater meg selv. Den jeg er når alle andre tror jeg er sur, kort eller kald. Den jeg er, når jeg er med deg.

Kasper. Jeg elsker deg for hvordan du håndterer livet. Dine problemer, mine og våre. Dine oppturer, mine oppturer og våre. Jeg elsker deg for hvordan du behandler vennene mine, for at de åpner seg til deg. For at du er så trygg og rolig.

Ute med venner kan jeg putte på et smil, gå inn i en rolle som hun som fikser problemer, hun som jobber hardt, hun som ikke blir påvirket. Når vi kommer hjem og jeg bryter sammen er du der. Og du dømmer meg ikke, du holder det aldri imot meg, du er helt fantastisk. Takk for at du tar meg så på alvor som du gjør. Jeg føler meg aldri dum eller lite verdt sammen med deg. Du er den jeg stoler mest på i hele verden, og da mener jeg ikke som en jeg kan fortelle hemmeligheter til. Jeg mener som den jeg vet er der, i mørket. Du ser meg, men også verden på en så rettferdig og balansert måte.

Jeg elsker måten du ser på meg, på verden, på himmelen, på månen. Jeg elsker måten du er mot familien din og mot fremmede. Jeg elsker at du alltid tar deg tid til folk, og til å nyte de små tingene. Jeg elsker at du alltid håndhilser på alle i et rom, at du ser dem i øynene, at du får alle til å føle seg viktig. Jeg elsker og beundrer, og noen ganger hater (haha) at du er på en spirituell reise som gjør deg så rolig og på et helt annet nivå enn jeg kan forstå. Jeg elsker at du mediterer to timer om dagen selv om du ikke alltid har lyst, men du gjør det likevel fordi du har et mål.

Jeg er så takknemlig for at jeg tilfeldigvis støtte på deg for to år siden, at jeg faktisk hadde en samtale med deg den første gangen, for at jeg turte å kysse deg, og for at du sendte meg melding dagen etter. Jeg er takknemlig over alt dumt jeg har gjort i livet, for jeg havnet på helt riktig sted til riktig tid – på et mørkt utested i Harstad, ved siden av deg.

Jeg elsker deg mer enn jeg elsker noe annet. Vi respekterer hverandre og det er så sjelden vare. Om hele verden hadde vært som deg, eller i det minste hatt din forståelse for ting hadde vi ikke hatt problemer. Bare måten du er så full av kjærlighet. Jeg er stolt over mannen du holder på å bli, og den du har vært siden vi møttes. Du er den kjekkeste og fineste personen jeg vet om, og jeg blir mer forelsket i deg hele tiden. Jeg skulle ønske døgnet hadde flere timer slik at jeg hadde enda lengre tid sammen med deg, og jeg er glad jeg møtte deg tidlig, slik at hele livet mitt blir med deg.

Happy valentines day! Skulle ønske jeg fikk tilbringe den sammen med deg. 

84 kommentarer
    1. Herregud, noe så vakkert skrevet!!!!! Ligger her og griner. Du er så utfattelig flink til å sette ord på det. Jeg er så glad på dine vegne at du har funnet din sjelevenn. Dette var bare helt nydelig! 😍😭❤️

    2. Så nydelig skrevet <3 fikk tårer i øynene, du er virkelig flink til å skrive! Rett og slett vakkert. Ønsker dere til lykke med kjærligheten, ta vare på det fine dere har <3

    3. Dette var så vakkert skrevet, Sophie! <3 Selv om forelskelsen er lettere og utrolig deilig, så sier jeg heller ja takk til etter bobla har sprukket. Den kjærligheten og tryggheten man har da, den er så fantastisk. Heldige oss som har gode, trygge og omsorgsfulle menn som våre partnere<3

    4. Jeg har det på ganske lik måte med kjæresten min, på grunn av at han er så rolig og balansert som han er, så er det på en måte plass til at jeg mesteparten av tida er det motsatte. Jeg derimot syns begynnelsen var vanskeligst fordi jeg hadde aldri vært med noen andre, og jeg har brukt veldig mye energi på å unnskylde meg for hva jeg er og har. Det har jeg, nesten, slutta med. Jobbe med meg selv derimot skal jeg aldri slutte med, akkurat som deg. For vi ser jo plutselig at selv om det ikke virker sånn til tider, så kommer vi oss faktisk fremover vi og, små skritt om gangen 🙂 Det å ha en trygg støttespiller som er med på reisen det er gull verdt! Ønsker dere et fint liv videre ❤️

    5. Jeg ble først livredd for at dette var ett trist innlegg, som ett brudd,så holdt meg nesten for øynene i begynnelsen.
      Han virker helt fantastisk,og jeg er veldig glad på dine vegne. Han er heldig han og.
      Nydelig skrevet❤

    6. Fantastisk! <3
      Men dog, litt uenig. Jeg syns starten er vanskelig. Sårbarheten man føler og usikkerheten over hvordan ting kommer til å ende. Syns fortsettelsen bare blir bedre og bedre, fordi tryggheten og kjærligheten blir sterkere enn den første forelskelsen. Hurra for kjærligheten!

      1. <3

        Ja, det kan så klart være sånn i starten også når et forhold er mer usikkert! Men jevnt over synes jeg forelskelse er som en deilig rus. Litt bad-trip, men samtidig mest oppover.
        Elsker kjærlighet!

    7. Ååh, dette var helt nyydelig!! Måtte felle en liten tåre 🙈 Teksten fikk meg til å tenke på min egen kjæreste, og hvor heldig jeg er som har han. Du skriver virkelig bra, og det fremkallet sterke følelser i meg. Du er så bra!

    8. Du e et vakkert menneske ❤️ Så nydelig reflektert ❤️ Æ blei skikkelig rørt❤️ Nyt hverdagan og selve livet 😉 Han e no bra heldig som har dæ også 😉 Klæm fra Tromsø❤️

    9. Så nydelig skrevet!
      Helt siden du møtte Kasper og skrev om ham, har jeg ønsket meg “min egen Kasper”. En som er like trygg og snill som din og som man klaffer 100% med. Med litt hjelp av deg og det du har skrevet, har jeg vært litt mer bevisst på de egenskapene som du har skrevet om ham.
      Jeg fant min Kasper 🙂
      Skjebnen altså, hva den får til 😉

    10. Fantastisk skrevet.. Kasper er heldig som har deg❤ jeg er 32 år, gift med mannen i 13 år,har en sønn på snart 13 og ei jente på 12. Jeg blir bare mer forelsket i mannen min for hvert år… en dyp kjærlighet som bare blir sterkere!

    11. Herregus, så utrolig flott skrevet! Nå ser vi jo ikke alt som skjer i livet ditt, men jeg er så glad du har funnet en som løfter deg opp, respekterer deg og elsker hele deg ❤ Blikket hanes når han ser på deg sier så uffatelig mye, og ditt å ❤ Er rett og slett som å se et puslespill som er komplett, men som også vokser videre(wow, omg så kleint og klisje , but true😂)

    12. Dette var helt fantastisk nydelig Sophie!! Ble rørt av å lese. Dere er heldige som har hverandre ❤

    13. Poetisk skrive så vakkert å helt ærlig innlegg Nydelige bilder synes jeg du er favoritten min å kjempe snill å lun ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️🐱🌌

    14. Herregud så nydelig skrevet. Måtte gråte litt<3 Håper og tror nok at Kasper setter like stor pris på deg som du gjør han, for det fortjener du virkelig. Jeg heier på dere til evigheten

    15. Herregud! Dette var så nydelig skrevet! Vurderes sterkt å lagre teksten til fremtidig bryllupstale/løfter haha! Tusen takk for at du satt ord på det <3 virkelig nydelig

    16. Godt voksen dame her – ble så rørt av hvordan du har beskrevet kjæresten din ❤️ Godt du har funnet han!

    17. Når du klip rundt hjerterota på noen, som om du tar tak i noen i skjortekragen, og snakka så direkte som det overhodet e mulig – rett inn, med så tydelige ord. Så rein og ærlig har æ aldri sett en tekst før, og du traff ett eller anna i mellomgulvet mitt, noe som si at «det e sånn det ska vær». Dokker e sånn det ska vær.

    18. Følte meg veldig igjen i dette innlegget og om det du sa om «2-års knekken» på podden. Jeg og samboeren min har vært sammen i litt over 2 år og har den siste tiden jobbet med tiden etter den første forelskelsen, altså hverdagen. Takk for at du setter ord på mye av det jeg selv føler på nå, det hjelper å se at det er normalt. Jeg skal fortsette og pleie det fine og gode forholdet jeg har nå.
      Ønsker deg og Kasper alt godt. Klem<3

    19. Åh, jeg ble nesten målløs. Noe så vakkert! Nesten som på film. Jeg hadde superangst i starten av forholdet, men tryggere etterhvert som vi hadde vært sammen lenge og visste hvor man hadde hverandre. Så for min del var forelskelse en berg og dalbane med både gode følelser, men også engstelse. Kilte både godt og vondt i magen. Kasper virker å være en flott mann, og dere begge er heldige. Dere har funnet hverandre. Happy valentines day til dere. Måtte dere vare livet ut 💖

    20. Fy faen så fint skrevet!! Så glad att du fant kasper! ❤
      En annan sitter i en lastbil, gråter og önsker att hun var ett annet sted. Sist knakk han tre ribbein på meg … Men jag elsker han. Jeg er en idiot!! Livet er idiot… jeg å… be happy med kasper !! ❤

    21. Etter at jeg hadde lest første avsnitt så tenkte jeg, «okei dette innlegget MÅ jeg kommentere» men etter å ha lest hele innlegget blir jeg helt sånn, okei HVA skal man kommentere etter å ha lest noe så vakkert! Tårer i øynene her også, nå vekket du så mange følelser inni kroppen min!

    22. Så vakkert skrevet! Måtte gråte litt.
      Jeg er så glad på dine vegne. Kjærligheten. Den betyr så mye ❤️

    23. Du er så flink med ord! Så en annen kommentar om bryllupstale, så kan hende jeg er så frekk og låner litt/lar med inspirere av dette innlegget. Ikke at jeg tør å holde tale, men jeg vil jo hele verden skal vite hvor fin mann jeg har <3

    24. For et nydelig blogginnlegg! Ble så rørt at jeg måtte felle noen tårer, for dette var skikkelig fint skrevet <3 Dere er heldige som har hverandre, hurra for kjærligheten!

    25. Teit å si, men goals. Jeg venter på den perfekte kjærligheten. Den som elsker meg og alt jeg er «rett».
      Deilig å lese hvor godt du og dere har det med hverandre. Dere er heldige <3
      Størst av alt er kjærligheten.

      Stor klem

    26. Happy Valentines Day <3

      Gleder meg til å lese om dere to om 10 år og det fltte livet dere lever-ikkje nødvendig gods og gull,men dere to, hva dere blir <3

    27. Åh, dette var bare vakkert!! Så GODT skrevet, merker så godt at det er noe du har talent for og at det bare har utviklet seg, men også lett å kjenne at dette er rett fra sjelen og hjertet ditt:) ER så glad for deg for at du har et så fint menneske i livet ditt og for at han er din:D Ikke tvil på at du er fantastisk for ham også, kjære deg.

    28. Kjærlighet skal være trygghet.
      Og slik har dere det!
      Kjærligheten krever mye, og vi skal ikke kjempe for tryggheten i forholdet. Du lærte dette ‘the hard way’. Godt å lese at du har funnet din trygghet i livet, virkelig.
      Jeg opplever også at jeg og min kjære traff hverandre på rett tid og sted. Vi møtte hverandre da livet var i endring og vi utviklet oss sammen og var hverandres mening, rett og slett. Nå har vi vært ved hverandres side i snart 9 år, og det er bare starten.

    29. Det du skriver minner meg veldig om mitt forhold, skulle virkelig ønske døgnet hadde fler timer, time is not enough 🙂 Men Må bare få si Sophie, til å være så ung så har du utviklet deg mentalt veldig. Du ligger mange år foran andre i refleksjon men samtidig har du den unge spontaniteten og rushet av følelser som kludrer det litt til for deg noen ganger. Du kommer til å bli et fantastisk “våpen” for menneskeheten om du lar deg selv bli det. Digger podcastene deres, selv om jeg er litt “eldre” og kanskje noen av temaene blir litt fjernt for meg, så er måten dere snakker om det og reflekterer rundt det veldig interresant og jeg sier bare TOMMEL OPP!

    30. Skal ikke utdype mer, men TUSEN takk for at du skrev dette innlegget. Jeg har slitt med å sette ord på følelsene for min kjæreste for inni hodet mitt har alt vært kaos.Takk for at du gjorde det for meg. Mye er veldig likt det jeg går gjennom og kjenner på. Ønsker dere det aller beste <3

    31. Sophie Elise. Jeg kikker innom bloggen din av og til, men har aldri lagt igjen en eneste kommentar. Men nå måtte jeg bare. Jeg sitter her med tårer i øynene og klump i halsen. Fy fader så utrolig fint og bra skrevet ❤️ Noe av det vakreste jeg har lest. Jeg heier på dere to ❤️

    32. Jeg har aldri kommentert noe på en blogg, men dette fortjener virkelig en kommentar. Fantastisk godt skrevet Sophie Elise! Du formulerer deg så godt, og skriver så utrolig fint. Kasper er også uendelig heldig for å ha deg. Masse lykke til videre.

    33. Det var helt fantastisk fint skrevet ❤️❤️❤️❤️ Dere er heldige som har hverandre❤️

    34. Så utrolig fint innlegg!
      Jeg er så glad for at du har endelig fått en så god en i livet ditt Sophie! Det har jeg vente lenge på, og jeg håper sånn at dere to varer livet ut! Synes du har fått en ny type utstråling etter du ble sammen med Kasper. En tryggere utstråling kanskje? Og ikke minst virker du lykkeligere! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg