spørsmål for å bli bedre kjent med seg selv

Reklame | a n n o n s e l e n k e r: m y n e l l y

Hva er styrkene mine?
Jeg er flink til å få ting gjort, med en gang. Om jeg tenker “jeg burde sende den mailen” så sender jeg den mailen med en gang, eller om det er noen jeg ønsker å bli bedre kjent med tar jeg også kontakt fort. Jeg hopper ut i det meste men det kan også være en svakhet, da jeg etterhvert begynner å angre og kanskje trekker meg litt unna – spesielt på sosiale forpliktelser. I et sterkt øyeblikk (hvor jeg ikke kjenner så mye på introverten i meg) kan jeg tro jeg er TIDENES sosiale lille kråke som bare vil være med på alt å møte alle, kan legge fem kaffe-date-planer på samme dag liksom. Og så nærmer det seg og jeg tenker “faen heller, jeg vil egentlig være hjemme”. Dette gjelder riktignok (og dessverre?) kun det sosiale, med jobb skjer det ikke.

En annen styrke er at jeg er ekstremt proff. Jeg vet hva som er forventet av meg på jobb og jeg leverer deretter. Jeg er ikke redd for å ta vanskelige samtaler på kamera fordi jeg har tross alt mitt eget tv-program, jeg kan være fyllesyk som et helvete når vi spiller inn podcast og holder helt kjeft frem til vi begynner å spille inn, jeg løper for å rekke møter om jeg er det minste forsinket og jeg kan sitte våken hele natten for å svare på mailer om det er hva som trengs. Om jeg ikke kan feire min egen bursdag fordi jeg har en forpliktelse med jobb, så er det hva som skal til. Jobben min er enormt viktig og jeg har respekt for folk tids og penger. Mange influencere forstår ikke at pengene vi tjener faktisk kommer fra et sted, og det burde man ha respekt for. Den eneste gangen jeg har følt meg veldig uproff var da jeg trakk meg fra Skal Vi Danse, og det suger fortsatt å tenke på. Men det viste seg å være den mest proffe avgjørelsen jeg kunne ha tatt, for den gjorde at jeg fikk vokse videre i ettertid.

Blazer: HER. Den er på 20% rabatt. Den er helt perfekt!

Hva er mine kortsiktige mål og mine langsiktige mål?
Jeg har lært en ting som faktisk er veldig viktig, og det er å holde mål for seg selv. Med en gang man har sagt det høyt setter man i gang en prosess i hjernen som gjør at man innbiller seg at man er lengre på vei enn hva man faktisk er. Om jeg drømmer om noe stort, eller har kule planer på gang, holder jeg det alltid mellom meg selv og de jeg jobber med. Ikke engang samboeren min blir inkludert i det, den eneste er kanskje pappa liksom.

Men kortsiktige mål? Å begynne å stå opp 06 hver morgen senest, slik at jeg får trent før dagen starter. Det er ikke helt krise om jeg ikke klarer å oppnå det, derfor kan jeg skrive det høyt. Jeg ønsker også å fortsette med juice-kur en gang i måneden, og neste gang vil jeg prøve en uke i strekk. Da vil jeg gjøre det sammen med noen slik at man kan dele erfaringer.. Kanskje Fetisha, så snakker vi om det i podcasten? Jeg kan dokumentere det her også for min egen del, så klart.

Hvem betyr mest for meg?
Altså, om noe hadde skjedd med Kasper hadde det vært vanskelig å leve et normalt liv etterpå. Det hadde virkelig vært helt grusomt og jeg klarer neste ikke å tenke på det engang. Han og familien min betyr mest men på litt forskjellige måter – for om noe skulle skjedd med mamma og pappa hadde det åpenbart vært forferdelig men mer “håndterbart” ettersom vi ikke er sammen hver dag. Nå høres jeg sikkert ut som et grusomt menneske haha, men det er jo naturens gang men med Kasper er jeg seriøst bekymret for at han skal dø før meg, om så vi er 90 år gamle. Venner betyr også mye så klart men på en helt annen måte.

Set: HER. Anbefaler å gå ned en størrelse riktignok, buksa var ganske lang.

Hva skammer jeg meg over?
Noen ganger kan jeg skamme meg over at jeg føler meg litt “billig”. Ettersom jeg lever av å dele kan jeg føle at mine innerste hemmeligheter litt henger og vifter foran det norske folk og det kan stikke litt i sjelen, at jeg selger noe som burde vært eget. Det er viktig å ha noe som er helt privat, og i perioder har det vært en vanskelig balansegang. Nå har jeg funnet den og er komfortabel med hvordan ting er og hvilke deler av livet mitt jeg ikke deler noe av. Min spirituelle reise er nok den som står sterkest her.

Jeg skammer meg også litt over – til tider – å ikke bruke plattformen min nok til de tingene som ikke er så overfladiske. Jeg vet med meg selv at det må finnes en balanse, for om jeg kun blogget om psykisk helse eller dyrevern hadde ikke folk orket å følge med. Det er trist, men sant. Likevel kan jeg kjenne på at jeg burde brukt plattformen min bedre, og det er så mange folk og situasjoner der ute som trenger en stemme og jeg føler det er mitt ansvar å få det frem. Når jeg ikke helt klarer eller vet at det ikke er riktig tidspunkt skammer jeg meg.

Hva liker jeg å gjøre for å ha det morsomt?
Litt trist at jeg måtte tenke så lenge på dette spørsmålet, men så kom jeg frem til at jeg jevnt over har det veldig morsomt i jobben min. Jeg ler høyt hver eneste dag, sånn dypt ned i magen. Jeg har ikke noe spesifikt jeg liker å gjøre for å koble av eller ha det gøy liksom – men jeg kan le lenge av små situasjoner og setninger som har blitt sagt her og der. Jeg og venninnen min Anne-Sofie har kjent hverandre hele livet og har en ganske spesiell humor sammen (eget språk typ), og bare å henge med henne å gjøre ingenting er en enorm befrielse. Samme har jeg også med Stine Mari som bor i Harstad. Venner som alltid har vært der og hvor man ikke trenger å være noe spesielt eller ha en god historie på lager for å kose seg liksom.

Kjole: HER. Den er på 20% rabatt.

Hvilke nye aktiviteter er jeg interessert i, eller villig til å prøve?
Selv om trening har vært en del av mitt liv en stund må jeg nesten svare det, for nå er trening typ den viktigste delen av mitt liv. Nesten! Om jeg ikke får trent slik som jeg pleier eller ønsker kjenner jeg en uro i kroppen og jeg både føler meg dårligere, men sover også dårligere, spiser dårligere +++. Jeg er overbevist om at trening er en stor del av grunnen til at jeg føler meg så bra om dagen.

Og! Den 8. mars skal jeg ha vegansk matlagingskurs hjemme hos meg! Jeg prøver desperat å gjøre matlaging til en del av mitt liv også, og å arrangere et kokkekurs hjemme føles veldig “hollywood-wife”, haha. Så da gjør jeg det. En vegansk matblogger skal lære meg og Kasper om sunn junkfood 🙂

Om jeg kunne fått oppfylt et ønske, hva hadde det vært?
Det er seriøst vanskelig å ikke svare “evig rikdom” på dette spørsmålet og det sier jo litt om hvor stort ego jeg har, haha. Men jeg hadde nok ønsket at alle bare spiste vegansk og det var slik verden fungerte, for det hadde løst SÅ mange av problemene våre med både helse, men også klima og fattigdom. Det er jo å drømme stort men jeg hadde uten tvil valgt det.

Om jeg skulle valgt mer egoistisk så hadde jeg nok ønsket meg evig rikdom, haha. Eller nei – jeg hadde ønsket meg flere ønsker.

Jumpsuit: HER. Den er lang i beina (for meg) men har mye stretch, så gå gjerne ned en størrelse om mulig. Hvis du er XS funker den med høye hæler. Jeg skal ha den på meg i morgen på en stor fest!

Hva er jeg bekymret for?
At jeg ikke kommer til å klare å ha det sosiale livet jeg ønsker. Når jeg skriver over at jeg skal på en stor fest i morgen er det alltid en liten tvil inni meg på om jeg egentlig ønsker å være rundt så mange folk, for det gir jo ikke en god følelse i det hele tatt. Jeg har begynt å tenke at jeg muligens bare burde velge bort slike ting, og ikke legge det ekstra presset på meg selv for det føles alltid så dritt når jeg ikke klarer. Man blir jo “hun der” og folk tar det enormt personlig og har ikke forståelse som regel.

Jeg er også veldig bekymret for fremtiden. Klimaendringene er reelle og i Norge har vi også begynt å merke det med skiftende årstider, mye oversvømmelser, ras, mindre fiske og tørre jorder. På verdensbasis er endringene så omfattende at jeg ikke kan begynne å ramse opp her engang. I 2050 vil verden ha så mange klimaflyktninger at det er umulig å se for seg konsekvensene, og det kan like gjerne være oss som må flytte på seg. Regjeringen vår responderer ved å bruke enda mer av naturessursene våre. Det er utrolig bekymringsverdig og provoserende.

Hva er verdiene mine? Hva tror jeg på?
Verdiene mine endrer seg hele tiden og jeg tror det er enormt viktig å faktisk sette seg ned å tenke over hva verdiene dine er. Man lærer nye ting hele tiden og det er også naturlig å skifte tankesett og holdinger til verden generelt. Og viktig, ikke minst! Jeg tror ikke på Gud som en mann med langt skjegg og hvite klær, men jeg tror vi alle er en del av en større bevissthet som beveger seg sammen, og i en felles energi. Derfor er karma, og det du sender ut, ekte. Jeg synes det er rart at man ikke kan tro på noe større for dette er ikke tilfeldig.

Det er viktig for meg å tenke at jeg er en del av noe større og derfor ikke ta meg selv så mye på alvor. Om man er mye inne i sitt eget hode og ser alt utifra sitt eget perspektiv er det også enklere å bli trist, føle på angst etc. Dette sier jeg kun fordi jeg vet og lever i det selv – og må aktivt jobbe med meg selv hver dag for å ikke føle det sånn men heller ha perspektiv.

 

Hva synes dere om slike spørsmål / svar? <3 Håper dere liker! Jeg finner spørsmålene på pinterest 🙂

47 kommentarer
    1. Bekymringsverdig og provoserende at du lever et så miljøfiendtlig liv også uten å ta det innover deg. Det forbruket ditt er virkelig helt krise.

      1. Enig. Er man virkelig så bekymret bør man legge tyngde i det, å gjøre det man kan selv. Jeg er vegetarianer, kjører bare kollektivt eller sykler,reiser ikke med fly,kildesorterer,og praktiserer gjenbruk så mye som mulig. Da vet jeg at jeg gjør alt jeg kan for å demme opp for all den rovdriften som gjøres mot jorda vår

        1. Takk Mila.
          Med det forbruket av klær, sko og kosmetikk, for ikke å snakke om alle flyreisene hun tar, så har hun ikke rett til å uttalelse seg. Først må hun feie for egen dør – leve mer sparsommelig og miljøvennlig – først da blir hun troverdig nok til å prate om miljøvern.
          Jeg blir litt kvalm av hele overforbruket hennes!

            1. Du stoppet påskeegg pga klima samtidig som du leier privatfly for en 4 times date…litt dobbelmoralsk!!!

        2. Da kunne jo jeg ha slengt tilbake og sagt, hvorfor er du ikke VEGANER? Da hadde du gjort alt du kan for planeten. Jeg praktiserer også gjenbruk, kildesorterer, er veganer hjemme, reiser kollektivt og om ikke har jeg el-bil, etc. Men blir jo konstant kritisert for alt jeg ikke gjør. Og det blir jeg forbanna av.

    2. Elsker sånne innlegg! Hadde tenkt å foreslå spørsmålsrunde snart, men det blir jo nesten litt som en spørsmålsrunde dette 🙂 Hehe!

      Hørte på episoden du gjestet i podcasten «Stemmer det?» etter at du tipset om den i din egen podcast.. Og du sa at i din tiårsplan ligger det å slutte å blogge, selvfølgelig ikke uforventet.. Men hvor langt fram i tid tror du det ligger? Føler jo at du kanskje trapper mer ned på bloggen for tiden, og opp på andre ting.. Så kanskje det ikke er så veldig lenge til?? Selvfølgelig helt forståelig, spør bare av nysgjerrighet!

    3. Skikkelig blå palmesus krus brus blues hus i krøllene til pus kompis kult å spennende innlegg fantastisk vakker bilder synes du er en svevende blå DRØM å favoritten min håper at er bra med deg ønsker deg alt godt fra meg og puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀🐱🌌♥️

    4. Kan du ikke skrive mer om temaet klimaflyktninger og teamet generelt? Blir så glad når jeg finner så mye spennende på bloggen din ♡♡

    5. Jeg må bare si som en person på 156cm, at det at du gidder å kommentere hvordan klærne fra Nelly sitter på, er jeg sykt takknemlig for 🙂 det gjør at jeg vet hva som passer på oss som ikke er så høye, og det inspirerer meg ved å se hvor godt du kler alle plaggene 🙂 ofte føler jeg det er mye jeg ikke kan gå i siden jeg er lav, men du ser bra ut i alt 🙂

    6. Hei!
      Meget flott og inspirerende innlegg. Bestemte meg for å svare på de samme spørsmålene for meg selv også.

      Med en gang du skriver noe som helst om miljø (her nevner du det jo egentlig i forbifarten) så blir det alltid litt diskusjon merker jeg. Det som jeg ser går igjen er litt type “du forbruker også, derfor bør ikke du stå med pekefingeren”, og jeg har bare lyst å si at jeg synes det handler om å bli klokere sammen. Man kan si at “vi burde bli bedre på noe”, selv om man ikke er bedre enn andre. Det handler kanskje om å dele informasjonen og tipsene man har både med andre og seg selv. Nå vet ikke jeg, Sophie, hvordan du “går utover” miljøet, og det bryr jeg meg egentlig ikke om. For jeg lærer jo av deg uansett. Og om man har lyst å endre ting må man ofte gjøre det sammen, og da må man jo først snakke om det. Jeg vet ikke om det jeg skriver gir mening eller er “rett”, men jeg kjente at jeg trengte å si det.

      Ha en fin kveld!

    7. Leste kommentarene over her, tror enkelte ikke greier å sette pris på at du faktisk bruker stemmen din på å gjøre folk mer bevisst. Et enkeltmenneske kan ikke gjøre ALLE tiltak for et bedre miljø, men du gjør mange, og det gjør deg til et godt forbilde og gir deg all rett til å snakke om det. Så ikke ta til deg det kritikerne oppi her sier, de leter bare etter ting å pirke på, som så alt for mange desverre gjør..

      1. Problemet er ikke at Sophie ikke er perfekt på alle områder når det kommer til å være miljøvennlig. Problemet er at hun påtvinger andre å være miljøvennlige og å spise vegetarisk (jeg er selv svært miljøvennlig og veggis, så synes det hadde vært supert om alle ble bedre asså), når hun ikke selv engang så mye som prøver leve opp til dette selv. Sophie er en miljøversting, punktum. Ja, hun spiser vegetarisk (bra!) og preacher miljøsaken, men hun ER en versting når det kommer til overforbruk og forurensing fra produkter, klær og reiser. I eget program guilt trippa hun tilogmed joakim og sa at «alle valg en tar bør være bevisste valg». Da lurer jeg svært på hvorfor dette bare skal gjelde for andre og ikke henne? Dobbeltmoral kalles det.

        1. Det er dette med klær og kosmetikk jeg også reagerer på. Mange miljøvennlige tiltak krever større innsats og ressurser, men å kun kjøpe klær man trenger og erstatte ting som blir ødelagt eller ikke passer lenger er jo ikke vanskelig. Det er bare å la være, legge fra seg vanen med å shoppe og kikke i klesbutikker for gøy og kjøpe ting i bedre kvalitet når man har mulighet, så det man har varer lengre. Som eksempel, skinnskoene jeg bruker om vinteren er riktignok ganske utslitte nå (noe pga jeg ikke har tatt så godt vare på de som jeg burde), men de har vart i over 7 år, og det er kun det paret jeg har brukt som vintersko så det er snakk om ganske intens bruk. Jeg har ikke vært like flink mtp andre sko eller klesplagg, men dette med vinterskoene er jeg fornøyd med. Med alt som reklameres for på bloggen oppfordres det også til at leseren skal ha et høyere forbruk og kjøpe mer. Kanskje jobben som influencer er vanskelig å kombinere med denne typen miljøhensyn, siden man stadig vekk må vise frem nye ting for å påvirke leseren, og ymse samarbeid i bunn og grunn er reklame? Jeg forventer ikke at hun skal være perfekt (jeg er jo langt fra det selv) og syns det at hun gjør noen tiltak er bra, men det slår meg som veldig merkelig at dette med klær og overdreven shopping ikke virker, ut i fra den informasjonen jeg har som leser, som noe hun har reflektert mer over.

        2. Jeg påtvinger ingen noe som helst. Så klart tar jeg bevisste valg i livet mitt, om ikke hadde jeg ikke vært veganer? Og hvordan er jeg “versting” på reising når jeg ikke har vært i utlandet på ett år, og også dratt ned på reisene mine hjem til nord?

          Jeg blir seriøst så fuckings lei å bli kritisert for alt man IKKE gjør. Seriøst, så lei. Jeg er klar over at jeg har en jobb som fremmer forbruk og det er slik jeg tjener pengene mine, og det er noe jeg har mye dårlig samvittighet for og sliter med, men akkurat nå ser jeg ingen annen “løsning” for meg selv. Men det er jo sånn sett et bevisst valg, for jeg er klar over hva jeg driver med.

    8. Hei!
      Du virker som du er veldig bevisst på hva slags klimaendringer som foregår i dag. Men hvordan kan du reise til Harstad en gang i mnden som du sier i serien din, eller hvordan kan du dra på cruise?

      Håper virkelig du svarer på dette

      1. Jeg er så og si veganer, jeg har så og si kuttet ut å reise til utlandet, jeg resirkulerer, kjøper klimakvoter, donerer og holder på. Jeg reiser hjem til familien min en gang i måneden fordi jeg faktisk elsker dem og ønsker å være med dem – der får jeg være en bad guy. Cruise kommer jeg nok ikke til å dra mer på.

        1. Noe jeg ikke syns du fortjener kritikk for er å reise til Nord-Norge med fly. Infrastrukturen her er virkelig ikke noe å skryte av og det finnes ingen bra alternativer til fly. Jo lengre nord, jo verre blir det også. Vet folk hvordan det står til, om de ikke er nordfra selv? Jeg bor i Trondheim til vanlig, men kommer fra Midt-Troms. Når jeg skal hjem, som dessverre ikke blir så ofte pga flyskrekk, tar jeg tog til Fauske og busser resten av veien. Veldig tungvint og lang reisetid, tar gjerne 18 timer eller mer om jeg ikke kan bli hentet i Narvik. Om man skulle tatt tog fra Oslo hadde man vel brukt av 2 dager for å komme seg til Harstad, og jeg ser ikke for meg at det er noen som orker det. Man merker veldig forskjell når man flytter sørpå, hvor mange alternativer man har for å reise mellom byene, ifht forholdene i nord.

    9. Veeeldig fine spørsmål og svar….men også veeeldig sykt å «snike inn» reklame for Nelly i et slikt innlegg. Det ble bare veldig veldig rart!!!

      1. Hvorfor er det veldig sykt når det er jobben min, og det er jo ikke å snike inn? Jeg bare viser ulike outfits å tenk e å gjøre det på en morsommere måte enn et rent outfit-innlegg.

    10. Det at du står i å nå ha små pupper gir meg så mye styrke og selvsikkerhet, og det hjelper meg med å føle meg så mye bedre med å ha små pupper selv. Det at du har snakka om det offentlig og fortalt at du føler deg sexy fortsatt, bare på en annen måte, gjør at jeg får så mye respekt til deg, og til meg selv. Jeg blir inspirert å tenker heller bare føkk it!! Jeg er fin akkurat sånn jeg er, små pupper er fint, store pupper er fint. Folk kan mene hva de vil, men jeg føler meg sexy. Takk for at du er du. <3

    11. Må bare si woow! Du ser så bra ut! Digger at du endrer frisyre så ofte og jeg prøver å kopiere dem hele tiden. Kunne du laget en video der du viste hvordan du lager de du digger mest? Også kult om du får med fetisha, hun er så rå😍

    12. Syntes det er så trist at folk her i kommentarfeltet skal påpeke at man ikke er miljøbevisst nok om man ikke gjør dette og dette. Da jeg spiste vegansk fikk jeg høre at det ikke var godt nok, fordi jeg hadde på meg ullundertøy og brukte plastisk bæreposer. Helt kråke, spør du meg.

      Men, over på noe hyggeligere. Jeg tenkte tipse deg om en finurlig bok jeg nylig leste; Ellinor Oliphant har det helt fint. Morsom, mørk, artig og snål.

    13. Blir så FETTE forbanna når æ leser kommentaran ovenfor at du ikke kan uttale dæ om miljø og at du e miljøversting. Unnskyld mæ, men kem andre enn dæ kan faktisk si at dem har velta en hel produksjon av palmeoljeprodukta hos ALLE store dagligvarekjeder i Norge og vært en stor del av å fjerne elefant på sirkus blant anna? Djis, æ merker æ e så glad æ ikke har nån av de som kommenterer som venna for æ hadde fysøren måtte jobba mæ ihjel for å kunne tilfredsstille kravan demmes. Du får vel sitte i en egenvevd skjorte og truse av ull med null økoprint midt i skogen og stirre i lufta mens du carve blogginnlegget i et tre for å kunne kunne være «valid» nok i demmes øya. Verste æ vet e sånne persona som ikke kan berømme NÅT av det nån faktisk gjør, men kommer med direkte kritikk fordi man «du kan jo alltids kan gjøre mer». JA, så klart kunne alle gjort mer, men altså HALLO. Kem vet kor store ringvirkninga du har skapt, kor mange som har tenkt en ekstra gang på miljøet eller endra en rutine pga nokka du har skrevet på bloggen? Nei, virkelig, respekt for at du tør å ta opp ting du bryr dæ om, for fy søren æ hadde klikka av de besserwizzeran som kommer med en gang man ønske å fronte nåt.

      Skjønner godt at mange andre bloggera e redd for å skrive meninga si på sin blogg, blir jo shitstorm om man gud forby går imot det man en gang sa, eller sto for. Du e desidert den bloggeren æ vet om som får mest kritikk om så du skriver et ORD som kan mistolkes, mens andre får skrive «booket nettopp 15 reiser på to måneder!» og kommentaran under kan være «du lever virkelig det beste livet du, elsker deg hilsen fan<3», og æ syns det e så urettferdig. Det aller minste du fortjene e å kunne ta den flyreisa opp til nord en gang i måneden, for gudan vet du har gjort ditt for å sette igang en anna tankerekke i hodet til utrolig mange i Norge mtp klima.

      STOOOR KLEM fra en som e helt normal miljøforkjemper (som ville nok blitt sett på som forkastelig miljøversting som ikke lever opp til mitt største potensiale med naziregime for klodens beste) som digger dæ, og alltid tar dæ i forsvar hvis nån har et gammelt inntrykk av at du bare e «rosablogger» <3 Fint innlegg, liker når du går i dybda av tankan dine!

    14. Hei, Sophie!
      Kan du forklare hva du mener med at vegansk kosthold for alle hadde redusert fattigdom? Flere hundre tusen hadde mistet jobbene sine, og vi måtte ha forhindret dyr i å formere seg fordi det hadde blitt for mange (av typ sau) om ingen ble slaktet, eller en ikke hadde hatt råd til å fore alle dyrene.

    15. Hei. 🙂 En litt lang kommentar fra meg, men håper du vil ta deg tid til å lese og svare. det hadde jeg satt stor pris på!

      Kan du forklare nærmere rundt dette under. Tror jeg har det på samme måte. Kan du fks skrive noen eksempler på situasjoner hvor du tenker på at du er en del av noe større, og dermed ikke tar deg selv og det du tenker så mye på alvor?
      “Det er viktig for meg å tenke at jeg er en del av noe større og derfor ikke ta meg selv så mye på alvor. Om man er mye inne i sitt eget hode og ser alt utifra sitt eget perspektiv er det også enklere å bli trist, føle på angst etc. Dette sier jeg kun fordi jeg vet og lever i det selv – og må aktivt jobbe med meg selv hver dag for å ikke føle det sånn men heller ha perspektiv.”

      Synes det er kjempefint at du er så miljøbevisst og at du skriver om det på plattformen din. Du er en viktig rolle i dagens samfunn! Synes det er trist at andre skal si at du ikke har en rett til å uttale deg fordi du ikke er flink nok til det og det.. Om vi alle hadde endret minst èn ting så hadde det gjort en enorm forskjell. MEN jeg har litt andre tanker enn deg rundt å spise kjøtt, og lurer litt på hva du tenker om de. Først og fremst tilsier forskning og erfaringer gjennom tidene at vi bør spise kjøtt, vi er ikke skapt til å leve uten det og alt det inneholder. Skal ikke gå så mye inn i dette her nå, men animalsk protein er ikke det samme som vegansk protein og gir ikke de samme effektene for eksempel. Mange veganere opplever også etter en del år at de må gå tilbake til å spise kjøtt pga helsen. Vi spiser selvsagt alt for mye kjøtt i dag enn det vi trenger, og store deler av kjøttindustrien er som alle vet forferdelig. Jeg skulle ønske at vi kunne kutte ned på de, og heller fokusere på, og støtte opp under, økologisk dyrevelferd. Da får vi også et mer helsegunstig produkt, og gladere dyr. Jeg lurer uansett veldig på hvor mange dyr det hadde vært igjen i Norge om vi alle hadde blitt veganere? Det er vel svært få som har en ku eller en sau på “gøy”? Spesielt i de mer fattigere strøkene i verden. Det er også viktig for arbeidskraft og økonomi. Personlig elsker jeg dyr, og det har så mange gode effekter å ha dyr rundt oss, ikke bare i form av mat, men også psyke. I en verden hvor flere og flere sliter psykisk tenker jeg dette er svært viktig. Hva er dine tanker rundt dette?

    16. Hei

      Jeg har også små røde arr etter acne, hvilken behandling har du fått anbefalt for dette? utrolig irriterende at de ikke går bort 😉

    17. Hvordan kan du mene at det er håndterbart å miste foreldrene sine enn en mann du ble sammen ikke så lenge siden. Det er også naturens gang hvis Kasper dør?
      Synes det er slemt sagt å si noe sånt om foreldrene sine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg