serietips – mars 2019

Reklame | egen bok

Bodyguard. Ligger på Netflix. Sjanger: Drama, Crime, Thriller. 

Hvorfor har ingen tipset meg om serien Boduguard før? OK, det kan hende noen av dere faktisk har tipset meg – så beklager i tilfelle jeg tar feil. Men jeg burde jo fått dette tipset fra alle i hele verden, for herregud denne serien er bra! Om du liker filmer som Gone Girl eller You er absolutt dette serien for deg. Jeg var hekta allerede minutter inn i første episode, og det sier litt. Hele stemningen i serien er magisk! Og om du tror dette er kjedelig action, skyting og null handling: tro om igjen.

Jeg hater egentlig å avsløre hva serier handler om, jeg føler det ødelegger litt av spenningen for dere. Kort fortalt handler serien om Bodyguarden David Budd. Mer enn det vil jeg ikke si, haha. SE DEN!

Real Housewives Of New York City. Ligger på TV2 Sumo. Sjanger: Reality. 

Den aller beste fra Real Housewives om du spør meg! Beverly Hills kan ha litt for kjedelige krangler som man merker er åpenbart laget kun for kamera. Men i New York er det ekte drama! Vi snakker død, giftemål, rehab, alkoholisme, vold i ekteskap.. Alt! Pluss karakterene er veldig lett å like (eventuelt ikke like), men alle har sin sjarm. Jeg synes fort enkelte Real Housewives-serier kan bli litt masete, og de eneste jeg liker er faktisk New York og Beverly Hills. Men denne er uten tvil min favoritt!

Kjendis søker kjæreste. Ligger på TV2 Sumo. Sjanger: Reality. 

Dette er langt ifra tidenes beste serie men det er grei underholdning når man skal sove eller spiser, og trenger noe durende i bakgrunnen. Så om du er på utkikk etter en serie som underholder, gjør deg klein og gjør at du kan sovne uten å føle deg ensom: se på denne. Pluss Glenn er så sinnsykt teit, haha.. Og Lilli Bendriss er så kul! Og Ida er så søt! Jeg er åpenbart engasjert her og heier på kjærligheten. Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle bli, men! Jeg pleier å ta litt stolthet i hvilke serier jeg ser på, men det er det tydeligvis bare å glemme nå.. Men what to do, dette er en søt serie!

Leaving Neverland. Ligger på NRK.no. Sjanger: Dokumentar.

Denne har jeg allerede snakket om både på bloggen og på podcasten, men det er altså en mini-serie som handler om Michael Jackson og overgrep han angivelig skal ha utført mot to barn, som nå er voksne og klare til å fortelle sin side. Dette kan man sikkert egentlig ikke si, men jeg er helt ærlig litt skeptisk til selve dokumentaren. Jeg anbefaler alle å lese denne artikkelen forbes som kaster litt lys over hvorfor hele greia er merkelig.. Med det sagt er det en fascinerende, ubehagelig og vellaget dokumentar.

Med det sagt, jeg har full sympati og medfølelse ovenfor alle som har opplevd overgrep. Ingen kan si, og i alle fall ikke jeg, at det guttene ikke forteller ikke er sant. MEN jeg ønsket likevel å linke til artikkelen da den belyser noen gode poenger. Dokumentaren er likevel viktig!

Så, ikke et serietips, men jeg vil bare si til dere.. min første bok Forbilde er på supersalg ut mars! Den koster bare 79 kr og det er et veldig begrenset opplag, så jeg anbefaler deg å slå til så fort som mulig. Tilbudet finnes også i ARK sine butikker, men du finner den på nett HER. Da får dere noe godt lesestoff i påsken som kommer snart!! 🙂

Boken har fått gode kritikker og har solgt ekstremt bra, så det er liksom siste rest som blir solgt ut nå.

Dere vet hva dere har å gjøre! Kom med gode serie og filmtips. PS! I morgen kommer de sykeste drama-episodene fra Sophie Elises Verden… GLED DERE! 

34 kommentarer
    1. Skikkelig spennende å interressant innlegg synes skikkelig super stilig å super kule bilder synes jeg skal på konsert med halvdan Sivertsen og Jan Eggum om 2uker gleder meg masse til det håper alt er toppers med deg DU er best å favoritten min ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🌌🐱

    2. TUSEN hjertelig takk for at du svarte på kommentaren min det betyr alt for meg sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🌌🐱

    3. Fy søren som jeg respekterer deg Sophie <3 Se ovenfor hvor mye du kan glede mennesker!!! Samtidig som PH ruller på skjermen…. er bare så glad for at du har gått videre, ta godt vare på deg selv og din vakre, ekte mann!

    4. Den artikkelen starter med at artikkelforfatteren ikke engang har sett dokumentaren. Skuffende at du helt ukritisk anbefaler den når så og si alle påstandene den kommer med blir besvart i dokumentaren. Kan du litt om saken, så skjønner alle oppegående folk at han var pedofil og en mester i manipulasjon. Det er derfor skuffende at du deler en så ignorant artikkel.

    5. Om du ikke har sett serien “Surviving R. Kelly”, så må du se den! R. Kelly har i alle år omgått seg med tenåringer og mishandlet jenter ned i 14års alderen, filmet mens han har sex med de og sluppet unna! Veldig viktig dokumentar med flere kvinner som står frem og snakket om hvordan de ble mishandlet og hjernevasket, samt ekskonen og tidligere ansatte. Alle snakker om Michael Jackson, og jeg er enig i at slikt må frem i lyset, men muligens enda viktigere er det å snakke om en stor figur innen musikk som enda gir ut og produserer musikk, men som ikke får konsekvenser for sine handlinger.

    6. Jeg liker alle dokumentarene på Netflix, jeg følger litt med på den sjangeren, men det er alltids litt spennende med krim / thrillere. Jeg skal sjekke ut Bodyguard, får håpe at den er bra! 🙂

    7. Jeg tror ikke du har mye peiling på ettervirkningene av seksuelt misbruk hos barn. De to mennene i denne dokumentaren viser klassiske tegn på kompleks PTSD som er en diagnose man kan få når man har blitt utsatt for relasjonelle traumer. Du har jo selv sagt at du har traumer etter forholdet med eksen din. Hvordan ville du ha følt det om andre prøvde å slå sprekker i din historie og antyde at du ikke hadde et voldelig forhold?

      Pedofile overgripere er veldig flinke til å få et tillitsfullt forhold til barnet de forgriper seg på, dette for å unngå at barnet faktisk sier i fra. Disse to mennene forteller nettopp dette, at det startet med et unikt vennskap mellom dem og verdens største popstjerne til å senere utvikle seg til et dysfunksjonelt og seksuelt forhold. Den yngste av mennene var 7 år da det startet..

      Synes du skal lese deg opp på kriteriene for PTSD (kompleks type) og kanskje du vil gjenkjenne flere av de symptomene disse mennene beskriver at de har.

      Jeg må ærlig innrømme at jeg synes dette var en skuffende kommentar fra deg. Jeg synes disse to flotte mennesker har vært veldig modige. Michael Jackson truet dem fra ung alder, og forsking viser at barn viser svært stor lojalitet selv mot en voksen som forgriper seg på dem.

      Jeg er utdannet psykolog.

    8. Annbefaler virkelig:
      Blacklist – viaplay/netflix
      New amsterdam – viaplay
      The 100 – netflix
      Person of interest – netflix
      Lucifer – netflix
      Dynasty – netflix
      Snikskytter – netflix

    9. Jeg har sett dirty John og bodyguard etter anbefalinger fra deg og slukt begge seriene. Vil derfor anbefale deg «The truth about The Harry Quebert affair» på cmore sumo 🙂 (Man får sett den uten å ha cmore tilleggsgreia.) Utifra de to seriene tror jeg du vil like denne veldig godt. Riktignok bare 7,4 på imdb og kan hende jeg er litt bias ettersom jeg slukte boken den er basert på. Jeg vil ikke røpe for mye om hva den handler om, men sjekk den ut og jeg tviler på at du vil angre 🙂

      Ha en fin dag 🙂 mye bra fra deg om dagen på bloggen, podden og TV!

    10. Nå har jeg virkelig mistet all respekt jeg hadde for deg. Du er en offentlig figur. Har lest bloggen din i alle disse årene, men jeg kommer ikke til å komme hit igjen. Om du hadde opplevd pedofili på nært hold ville du skjønt hvor mange han har skadet.

    11. Jeg er enig med flere over her angående mj saken.. Dette er klassisk grooming og manipulasjon fra overgriper. De har vært dypt opptatt av å blidgjøre idolet sitt og har brukt mange år på å finne ut av hva som har skjedd.. At det skjer i forbindelse med at man blir skjøvet bort fra han(boet) er da vanlig.. Dette bør du kunne mer om før du uttaler deg. Jeg så også en dokumentar for flere år tilbake hvor flere av hans tidligere ansatte gikk ut og fortalte helt ville historier om bla ting han hadde gjort med barn i offentligheten og også smurt bæsj over hele hotellrommet osv, så det blir for lettvint å ikke tro på dette. Hvordan skal vi ha sympati for mindre alvorlige ting som skjer i ett samfunn(ting som bla du har ville at vi skal bry som om på bloggen, som hets og spredning av nakenbilder), når man oppfordres til å ikke tro på mennesker som forteller sin historie om grove overgrep. Den syns jeg er skikkelig drøy.. Jeg stod ikke frem med overgrep mot meg før jeg var voksen, pga to ting. 1)frykt for å ikke bli trodd, 2)jeg var for glad i overgriperen til å ville han noe vondt. Det var først da jeg hørte om andre ting som hadde skjedd at jeg fortalte om det. Kan du ikke bare la det ligge da hvis du har så sterk mening om denne saken. Jeg ser jo etter flere dager at det er flere på forumet som har opplevd overgrep og det er ingen god følelse at du skriver slik du skriver..

        1. Ja men det andre perspektivet du ønsker at folk skal lese er jo at de er pengegriske svindlere. Det er jo det samme som å be folk om å tro på det istedenfor. I tillegg skriver du jo at du er skeptisk til dokumentaren. Ahhh. Beklager Sophie, dette er faktisk første gang jeg diskuterer på en blogg og jeg kunne ønske jeg heller kunne møte deg i virkeligheten og vi kunne tatt om prat om det. For det er så teit å gjøre det sånn her syns jeg, men jeg føler veldig sterkt at man skal tro på offeret til det motsatte er bevist. Selv om det bare er ord mot ord, for hvis ikke sender man ut ett signal til alle de tusenvis av ofre der ute at hvis de noen gang vil fortelle om noe, så kommer de ikke til å bli trodd!

      1. Enig med deg Hen. Jeg har selv brukt tid på å klare å fortelle om overgrep, og de som vet litt om dette vet også at det å fortrenge, ikke selv forstå hva man har blitt utsatt for før man blir eldre og får et annet perspektiv og språk på det, frykte at man ikke blir trodd eller dissosiere dessverre er vanlige reaksjoner og ettervirkninger. Jeg lider selv av kompleks PTSD og blir ufattelig provosert og sliten av alle kommentarer som “hvis det var så ille, hvorfor sier de noe først nå” og lignende. Det er ofte slik sterkt traumatiserte mennesker, spesielt barn, reagerer. Snakk med enhver psykolog eller andre som jobber med ofre etter seksuelle overgrep, så vil man få det bekreftet. En annen ting som mange ser ut til å glemme, eller rett og slett ikke forstå, er dette: det er ikke en spesielt “attraktiv” posisjon å ta, det å stå frem som overgrepsoffer. Spesielt ikke i en slik skala som disse to mennene har gjort – dette blir de assosiert med i hele den vestlige verden, med alt hva det innebærer av fordommer, dritt og mistenkeliggjøring. Vi lever dessverre fortsatt i en verden hvor det påføres ekstra skam på overlevende etter voldtekt og seksuelle overgrep. Når alternativet til å fortelle sin historie og å stå frem – altså å holde kjeft – faktisk er verre, kan man ane hvor sterke krefter som er i sving her. Å holde noe sånt for seg selv river deg i stykker innvendig.

    12. Det er noe gale med innspillingen på siste episode som skulle komme ut i dag :(((( Fikk sett første uten problem

    13. Tips: Du bør se «Sinnssykt» en ny serie om psykiske lidelser fra NRK. Den ligger i nettspilleren deres. Såå viktig og fin. Det er Cecilie Kåss Furuseth som er programleder (lillesøsteren til else). Synes den er skikkelig fin OG lærerik!

    14. Til å stille seg upartisk bommer du grovt ved å legge ut linken til den artikkelen. Da valgte du indirekte side.
      Alle er oppegående nok til å se dokumentaren og selv ha et inntrykk og en mening om hva man har sett og hvor troverdig man mener det er. Mens du henviser til kilder som slakter påstandene til disse to angivelige sedelighetsofferne. Jeg lurer derfor på følgende: hvorfor blir kvinner (og menn for den saks skyld) i et voldelig forhold? Hvorfor har kidnappingsoffere ofte medlidenhet og kjærlighet for de som har kidnappet de? Hvorfor kommer det ofte ikke frem at barn har vært utsatt for overgrep FØR de er i voksen alder? Alt handler om psykisk manipulering og det gjør det ikke mindre sant bare fordi man venter i 10, 20 eller 30 år før de sier sannheten. Hadde de vært ute etter penger hadde de kastet seg på når de andre rettssakene pågikk og saksøkt han da, for da hadde de garantert vunnet om flere saker kom opp samtidig. Michael Jackson var en psykisk syk mann, han var pedofil, og trolig selv offer for overgrep (ikke nødvendigvis seksuelt) som barn. At ingen reagerte sterkere på at han så og si kun startet vennskap med unge barn, gutter, er helt utrolig. Noe lignende ville aldri vært akseptabelt idag, uansett hvor stor superstjerne det er.

    15. Jeg syns det får være opp til hver enkelt om hva man mener om Leaving Neverland. MJ fan eller ikke er det INGEN som kan eller bør uttale seg før men i det minste har sett de to episodene, i tillegg syns jeg alle bør se intervjuet med Oprah som er gjort i etterkant hvor hun intervjuer regissøren og de to mennene. Hvor hun snakker så bra om hvordan det med grooming foregår.
      Problemet er litt den linken du legger ved. For det er så mange hull i den.

      “While the documentary is obviously emotionally disturbing given the content, it presents no new evidence or witnesses.” – Det stemmer jo rett og slett ikke. Av de to rettssakene som har vært mot MJ hvor han ble frikjent en gang og kjøpte seg ut av beskyldningene den første gangen er jo dette to helt nye vitner som står fram.

      “In 2013, Robson filed a $1.5 billion dollar civil lawsuit/creditor’s claim” Dette stemmer heller ikke. Han saksøkte staten og da er det staten som setter erstatningskravet. Robson satt aldri et krav om 1.5 Billioner dollar.

      Så troverdigheten i denne artikkelen faller til grus med feil informasjon!

    16. Jeg vet alt for godt hvor dysfunksjonelt forholdet til overgriper kan være. Dette er spesielt der overgriper vil at det skal være en «god» opplevelse for deg også. Jeg ble utsatt for overgrep fra jeg var 6 til jeg var 12 år. Overgriper brukte god tid og han tvang meg aldri fysisk til noe. Han ble senteret i universet mitt. Selv etter at jeg oppdaget at dette ikke var normalt og verden min raste sammen, valgte jeg å beskytte han når jeg fikk spørsmål om noe hadde skjedd. Jeg rakk å bli 28 år før jeg turte å si noe. Da hadde jeg benektet det hele livet. Selv om jeg var helt ødelagt gjennom ungdomsårene kilte det i magen da overgriper tok kontakt etter ti år. Helt sykt dysfuksjonelt. Jeg var livredd han, men samtidig hadde ingen fått meg til å føle meg så spesiell.

      Min historie er på mange likhetstrekk med det som blir påstått har skjedd i leaving neverland. Jeg vet ikke hvem jeg tror på, men jeg vet at historien kan stemme. Jeg vet at det er mulig å forsvare noen i 30 år før man plutselig klarer å si sannheten.

      Som sagt vet jeg ikke hvem jeg skal tro på. Jeg var i tenårene blodfan av Michael Jackson og kan på hånden på hjertet si at musikken hans er en av grunnene til at jeg kom meg gjennom de årene. Så stemmer det at det har skjedd må jeg si det er sånn passe ironisk.

    17. Hei!
      Jeg elsket også The Bodyguard og sluket den med en gang! Jeg vil anbefale deg The Sinner på Netflix som jeg ser akkurat nå. Den er veldig spennende og tror du vil like den med tanke på de tidligere seriene du har sett på! Jeg likte også The Assasination of Gianni Versace <3

    18. Nå ble jeg skuffet over deg sophie. Trodde du var en bedre menneskekjenner og flinkere i psykologi enn som så. Er selv et offer fra overgrep, og kan så kjenne meg igjen i det som skjedde og spesielt ettervirkningene man får. I tillegg er det helt obvious at mj var pedofil. Altså hallo i luken?

    19. Synest det blir for dumt av deg å kommentere 3/4 personer på serien Kjendis søker kjæreste. Hva er gale med siste mann? Er ikke han like teit og søt som de tre andre? Du burde tenke litt mer over det du legger ut. Folk kan faktisk bli såra. Ikke bare du.

    20. Vel, må si jeg ble overrasket over hvordan du fremlegger ditt syn på en dokumentar som handler om noe så alvorlig, når du som alle oss andre her har null forutsetninger til å vite noe som helst om saken. jeg er enig med mye av det de andre skriver over her om at man bør gjøre seg opp en mening om dokumentaren selv. Det er så modig gjort av de som opplever overgrep å stå frem å fortelle, og det er fryktelig skummelt at det blir møtt med en så stor skepsis, spesielt i en sak som faktisk blir sendt verden rundt og i beste fall hjulpet andre til å gjøre det samme. Samtidig er det også ekstremt alvorlig å anklage noen for å være pedofil, spesielt dersom det ikke stemmer. Jeg tror at innlegget til sophie Elise var ment til å vise saken fra to sider for å hjelpe andre til å gjøre seg opp en mening selv, men at ordlyden i setningene dessverre gjorde at det hørtes litt for negativt ut mot dokumentaren og ofrene. Jeg vet ikke helt om jeg synes den artikkelen var helt riktig valg for å vise det.

    21. Jeg vil bare starte med: Gjennomsnittalderen for å innrømme at man har opplevd seksuelle misbruk er pr. dags dato 29 år.

      Jeg har ikke lyst til å være slem med deg Sophie, og du er en fantastisk person på mange måter. Men dessverre er jeg enig med flere over her, at dette ikke er en sak du burde uttalt deg om stemmer eller ikke (ang. MJ-saken), dette pga. kompleksiteten rundt seksuelt misbruk, og i og med at du selv har blitt utsatt for både psyisk- og fysisk vold (som jeg forsår) skulle man nok tro du hadde mer forståelse for ømheten rundt slike emner.
      Dokumentaren er viktig ikke for å kaste et mørkt lys på Michael Jackson, men for å sette lys på seksuellt- og psykisk mishandling. Gjennomsnittalderen for å innrømme at man har opplevd seksuelle misbruk er pr. dags dato 29 år, altså går begge offrene i dokumentaren rett inn i denne statistikken.
      Du påvirker mange! Bruk stemmen din til å fremsnakke åpenhet om seksuelle misbruk, psykisk- og fysisk vold, fremfor å si din personlige mening om det stemmer eller ikke…
      Alle har sin historie, de blir ikke alltid trodd, men det er det nok få av oss andre her i dette kommentarfeltet som har følt like mye på som det du har. Så håper du tenker deg en ekstra gang om neste gang.

      Kan i samme slengen anbefale deg å se “True Crimes: the Menendez murders” – som også handler om samme tema. Jeg har ingen formening om sannheten i historien forøvrig, men den viser tydelig kompelksiteten i temaet, og hvor villig folk er til å lyve for sin egen integritet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg