selv om jeg vet det

Det jeg skal til å skrive nå, er av den typen blogginnlegg som er verdig responsen “men, folk dør jo i verden”. For jeg er klar over at folk dør i verden. Teoretisk sett, så er jeg det. Jeg har aldri følt døden på kroppen og alt det kjipe jeg noen sinne har opplevd ligger langt bak i minnet og henter meg aldri inn igjen, annet enn de små anfallene som kommer her og der, og de periodene hvor jeg ikke kan se lyset i mørket av tunellen.

Jeg vet også at det, for bare en timer siden, var et ekstremvær som feier over hovedstaden. Jeg personlig satt på innsiden av en restaurant og spiste Pad Thai med en gjeng venner, da vi alle gløttet mot utgangen og så sa, som man pleier, “oj shit for et vær, hehe, hvem vil sitte på hjem”. Og så spiste vi videre. Et ekstremvær som ikke kan annet enn å minne oss på de globale utfordringene vi allerede står ovenfor, selv om det ikke minnet oss på noe som helst lengre enn i et par minutter.

Jeg vet også at jeg snart skal se den siste episoden av Handmaids Tale. Det er en enormt stor glede. Jeg har jobbet litt ekstra med abort-saken i det siste (pga et tv-program) og da blir serien sånn ekstra heftig å se på.

Jeg vet også at jeg er på et bra sted i livet nå. Jeg var på Barrys tidligere i dag, og jeg dusjet på treningssenteret etter at økten var ferdig. Det gjør jeg aldri, men herregud så deilig det var (vanligvis venter jeg til jeg er hjemme). Gikk rundt i hovedstaden med vått hår og følte meg ganske bra. Det var utenkelig for meg å ha trening som en del av min hverdagslige rutine, og i tillegg ha klart å kutte ut både alkohol og koffein er en stor oppnåelse. Aldri tilbake.

Jeg vet også at jeg har begynt å lese på boken “to søstre” og at den ga meg en litt annen forståelse for det å være innvandrer i Norge. Jeg har brukt lang tid på å plukke opp denne, jeg trodde ikke den ville interessere meg i det hele tatt. Så feil kan man ta! Selv om jeg synes det er litt mange navn og begreper å henge med på, kanskje fordi jeg ofte skumleser.

Men selv om folk dør, selv om det er ekstremvær og selv om jeg har små gleder i hverdagen er jeg så fuckings lei av et par ting. Lei av å tenke “nå er endelig huden min fin igjen” for å så våkne opp med kviser som gjør vondt, som aldri forsvinner før de rekker å bli til arr. Jeg har måttet tilpasse hele kostholdet mitt etter å holde huden fin, for om jeg f.eks har meieri som en del av mitt kosthold blir huden så dårlig at det nesten ikke er til å tåle. (Meieri hadde jeg riktignok uansett kuttet ut på dette punktet pga dyrevelferd). Og nå er jeg inne i en “periode” igjen og da tenker jeg alltid, hvorfor akkurat meg. Hvorfor måtte jeg få acne i voksen alder, for det er så irriterende og jeg lurer på om jeg skal være plaget til jeg blir femti?

Nå har det gått litt over, men som jeg sa, det blir alltid arr. Røde prikker som ikke forsvinner uansett hva jeg gjør.. Eller, jeg kan jo ta sterke peelinger, men.

Jeg er lei av å få kramper i magen nesten uansett hva jeg spiser og at det ser ut som om jeg er gravid i femte måned hele tiden. Herregud det er så slitsomt! Jeg føler meg så lite sexy som er så oppblåst konstant. Haha, har dere noen tips? Jeg reagerer ikke på noe, har kuttet ut brød, og legene klarer ikke å finne ut av hva som feiler meg. Jeg lurer på om det kan ha en sammeheng med huden, i følge Berit Norstrand henger jo alt sammen med tarmen. Tanker?

Nei, vet dere hva. Nå skal jeg ligge å ta meg selv i ansiktet selv om jeg vet at jeg ikke bør, å forbanne meg over at jeg skulle være så uheldig i dette i-landet. Lol. Men hva er vel livet om man ikke kan klage over de små tingene.

Hva er deres små plager i dag? Hehe.

73 kommentarer
    1. Må være lov å irritere seg over små plager også, tenker jeg. Selv røyter jeg mye for tiden, føler meg som en hund midt i røyteperioden. Veldig kjipt fordi jeg har spart til langt hår lenge nå, men nå gidder jeg ikke mer.. Utrolig hvor mye sånne småting kan påvirke humøret..

      1. Hei. Hvis du mister mye hår kan du sjekke jernlageret ditt med en blodprøve hos fastlegen (prøven heter ferritin). Lave verdier kan gjøre at man mister mye hår og blir sliten og trøtt, og jerntabletter vil hjelpe. Men viktig å sjekke om du har mangel først. 🙂

    2. Har slitet ekstremt mye med oppblåsthet og “gravid” mage leeeenge og er på din alder
      Tarmen er lillehjernen vår, den har like mye nerver som hjernecellene våres. Dvs; føler du deg oppblåst, har vondt i magen, kramper osv… er humøret likedan. Jeg har faktisk gått i en ordentlig depresjon og vært sengeliggende pga mye mage og tarmproblemer. Man skal ikke kimse av det! Psykisk og fysisk stress påvirker magen vår MYE MER ENN DET VI TROR og det er dette folk ikke klarer å koble, selv ikke de beste spesialistene på Riksen som jeg var hos.

      Lytt til kroppen din og pust/ta det med ro de dagene du trenger. Lær å si nei, det er en egen kunst. Å lytte til hva jeg selv vil og orker har gitt meg min normale mage tilbake samt pusteteknikker for stress.
      Håper kanskje det ga deg en annen tankegang og at det muligens har noe med det (?) Om ikke håper jeg du finner ut av det!
      Goood klem

    3. et er ærlig å intresant innlegg synes jeg du er så herlig å du er favoritten min og superflink synes jeg og modig Heier kjempe masse på deg ønsker deg en vidunderlig kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱☀️♥️😀🌌✌

    4. Pass på å spis nok og næringsrik mat. Underspiser man i perioder vil kroppen reagere på denne måten når man etter hvert øker matinntaket. Om dette er årsaken kan det ta mange måneder før kroppen “fungerer” som normalt igjen. Er ikke alltid det er matintoleranser og allergier som er årsaken til oppblåsthet og dårlig fordøyelse, så du må nesten bare prøve deg fram.

    5. Jeg er irritert siden jeg har blitt solbrent. Jeg blir aldri solbrent men nå har jeg blitt super solbrent i hodebunnen. HODEBUNNEN!!!!!! Det gjør så vondt. Årh.

    6. Elsker å klage over små luksusproblem 😂 Nå for tiden går det i at jeg røyter noe sinnsykt.. Gjort det ekstremt de siste måndene etter jeg fikk barn, og man finner seriøst hårene mine overalt og samboeren min blir gal snart 🙈🙈

    7. Jeg har irritabel tarm syndrom, og må være skikkelig forsiktig med hva jeg spiser. Kan hende du har det samme? det er ikke en sykdom, mer en tilstand om jeg kan si det slik. Blir sykt oppblåst og får kramper. Flere som har hatt god nytte av lavfodmap. Du burde prøve

    8. Heier for vegansk kosthold, men så en dokumentar / leste artikkel der det ble påpekt at tarmen /kroppen hadde det best med tungt fordøyelig mat. Det høres jo ikke så bra ut, men da kjøtt. Reduserer kjøttinntaket selv, kom bare på dette siden du spør. Prøv å Google det. Anbefaler dog ikke å begynne med kjøtt, men det jo kan være en årsak. Kanskje d finnes noe vegansk som er mer tungtfordøyelig enn typisk grønnsaker …

    9. Hadde akkurat samme symptomer. Det som hjalp var probiotika av skikkelig god kvalitet, 2 kapsler etter hver måltid og før søvn. Kjøp sånne som inneholder flest mulige diverse stammer. Anbefaler også å supplere med kombucha, kimchi, vannkefir (vegansk og smaker brusaktig) og spise ordentlig surdeigsbrød. “Sjarmen med tarmen” er en fantastisk bok med masse ny research som forklarer hvor enormt viktig gode bakterier er, finnes på Storytel. Og probiotiker blir også testet som supplerende behandling ved depresjon pga sammenhengen mellom tarmhelse og mental helse. Håper du finner løsningen, klem!:)

    10. Skjønner frustrasjonen din! Har du prøvd lysterapi for huden din? Det finnes masker som man kan kjøpe, slik at man kan bruke det hjemme eller hvor som helst ellers – eller du kan gjøre det som en behandling hos en hudpleier. Nå har ikke jeg testet det selv ennå, men bestilte faktisk en slik LED-maske så sent som i går, som jeg gleder meg til å ta i bruk. Krysser fingrene for at det vil fungere!! Søk på “led light mask” på google om du vil lese litt om det. 🙂

    11. Syntes det skal være helt greit å klage over ting som plager en. Noe kan være kjipt selvom andre har det kjipere. Hvis en aldri kan ha det kjipt fordi noen har det kjipere, vel da burde jo de som sier de tingene alltid ha det supert! For selv om noen dør, så vil det alltid være noen som har mistet hele familien sin, osv osv. Blir så oppgitt av sånne mennesker. Selvom jeg syntes noe i mitt liv er kjipt, så betyr ikke det at jeg mener det er kjipere enn at folk dør, som noen tydeligvis tror. Heldigvis har jeg ingen sånne i omgangskretsen😅

      MEN, når det er sagt, så syntes jeg du kunne formulert deg på en annen måte. Når du sammenligner det på den måten, og skriver

      «selv om folk dør (…) er jeg lei av å våkne med kviser(..)»

      da syntes jeg det høres litt fælt ut! Jeg er fullstendig klar over at det var motsatt av hensikten din, men jeg bare reagerte litt på hvordan de to setningene var satt sammen. Selv om jeg er totalt enig i det du skriver, så ville jeg forstått om folk reagerte på den formuleringen.

      (Dette er på ingen måte hate, jeg er helt enig. Bare litt konstruktiv kritikk på formuleringen på de to setningene).

    12. Hei bare et kjapt spørsmål angående håret ditt. På bildene i dette innlegget, er det alt ditt naturlige hår eller er litt av det extensions? Anyways det er dritt fint😎😎😎

    13. Mitt tips: Hudpleieserien Elixir – hjulpet meg utrolig mye med huden. Slitt med acne siden 20-årene. Denne serien holder huden min fin, og jeg har funnet løsningen for meg.

    14. Man skal tillate seg selv å klage over ting som kanskje ville vært bagateller for andre. Det vil alltid være noen som har det verre, men det betyr ikke at situasjonen man selv er i ikke er tung. Slet med eksem i ansiktet før, og ja, det er et overfladisk problem. Men det påvirker en person veldig. Selvtilliten min ble betraktelig svekket og jeg ville ikke være sosial fordi jeg ikke ville at folk skulle se ansiktet mitt. Men i dag går et bilde verden rundt som gjør at vi alle får litt perspektiv. Det som tilsynelatende er et lite barn og barnets far som har druknet på flukten til USA. Et av mange forferdelige resultat av Trumps USA. Gjør det at jeg tenker at mitt lille hudproblem er en patetisk bagatell? Absolutt. Føltes det sånn for et par måneder siden? Absolutt ikke.

    15. alt som inneholder xylitol kan gi magetrøbbel. Dette er et sukkeralkohol som ofte blir brukt i tyggis o.l 🙂

    16. Det kan være du har irritabel tarm som 15 – 20 % av befolkning har. Et kosthold som mange har fått mindre plager av er low FODMAP. Den går ut på å reduserte tungt fordøyelige karbohydrater. Du spiser kanskje mye bønner siden du har et vegansk kosthold? Bønner er tungt for tarmen å fordøye. Kanskje du kan sjekke litt opp i kostholdet ditt og begynne å eliminere matvarer som gir deg oppblåst mage/treg fordøyelse?

    17. Kutt ut alt av sukker, gluten og melkeprodukter! Prøv å leve litt lavkarbo, skal love deg det hjelper. Hjulpet mange inkludert meg:)

    18. Vi er oss selv nærmest,så vi har vel rett til å klage over småting. Selv om det kann komme dager i et liv,hvor man øansker at småting var alt en hadde å klage over. Det er mye man kan gjøre med hud og kviser,anbefaler deg å kikke litt på bloggen til Trine Grung. Hun har lagt ut mye bra info der,selv om utgangspunktet hennes er rosacea,er det mye bra info hente. Vet folk at det kosttilskudd kan gi kviser,det sies det litt om i en video hun har lagt ut nå.Uansett hun sier mye om viktigheten av å ta et bra omega 3 produkt.Hvor du kan teste før og etter med et produkt hun har hatt stor nytte av,og testet ut over lang tid.
      Søtningsstoffer i drikke ,og godteri kan gi uro i magen…uansett lykke til med å finne ut av ting.

    19. Et lite tips fra meg til deg <3 Jeg har slitt med kviser og perioral dermatitt i mange år, så har også såklart fått en god del arr. Slutta med sminke, men huden var forsatt like jævlig. Så begynte jeg å bruke dette serumet (og dagkremen fra samme merket) (https://www.med24.no/hudpleie/serum/vichy-idealia-serum-30-ml) og huden min har seriøst blitt SÅ fin. Jeg hadde virkekelig aldri trodd jeg kunne fått så fin og jevn hud, og det beste av alt er at arrene er så og si usynlige!! Jeg har hatt så ille hud på det verste at kvisene har vært som store byller, det har vært så vondt at jeg har begynt å gråte bare jeg kommer borti huden og huden min har alltid til en hver tid vært rød, hatt masse kviser og nupper. Jeg har gått på gjentatte antibiotikakurer og ingenting har fungert før. Så virkelig verdt et forsøk <3

    20. Først så vil jeg svare deg på hva som plager meg, og det er katten min 🙂 Har valgt å få meg katt selv og super glad i denne irriterendes lille skapningne, men det er for det første hår overalt. Sånn, OVERALT. Og midt på natten våkner jeg av at denne katten springer rundt i huset helt hyper! Gud så plagsomt!! Helt lov å skrive om småting som plager en i hverdagen, selv om selvfølgelig andre har mye mer rett for å klage på egentlige, virkelige problem….

      Jeg vil også beklage meg ovenfor deg. Jeg har ærlig hatt mye imot deg og bare navnet ditt har fått meg til å bli irritert og hissig. Det som har vært årsaken er rett og slett alt du har gjort med utseendet ditt og at du åpent har delt dette med dine lesere der yngre jenter kan få komplekser fordi de ser deg endre på noe du ikke er fornøyd med, og tro at dette er noe de også burde gjøre. Jeg har sagt mange mindre hyggelige ting om deg, dessverre.

      Har aldri lagt igjen en eneste stygg komentar på noen av dine platformer, bare så det er nevnt. Har holdt det “for meg selv” til mine venninner.

      Det er veldig bra alt du engasjerer deg for, og jeg synes det er utrolig kjekt å se at du blant annet har tatt ut implantatene i brystene og operert nesen din (for din helses skyld). Jeg synes du er utrolig vakker og flott sånn du er nå, mer naturlig, og slik du nevner i et av dine innlegg om at nesen din nå er gått tilbake til mer som den var før du opererte fra starten og at du har alltid hatt komplekser for dette. Jeg synes du er nydelig med den “store” nesen du har nå og du har aldri sett bedre ut enn akkurat nå! Du bør være glad i deg selv og aksepere deg som den du er, selv om selvfølgelig de aller fleste har ting ved sin kropp som de kunne tenke seg var annerledes eller ville ha endret på.

      Så ville bare få det ut da jeg har tenkt en stund på dette, og si at du er flott og synes du er blitt et veldig bra forbilde! Og håper du kan finne utav hva som skjer med magen din og at det blir bedre 🙂

    21. Energityver i relasjoner er det man blir om det blir for mye klaging. Jeg har mange plager i mitt liv, store og små. Acne deriblant i voksen alder(som er en liten plage) , men klaging gjør at man tar energien fra andre mennesker! Bare husk det når man er rundt andre. Har en venninne som alltid klager over alt. Jeg må alltid være i riktig humør for å være rundt henne, siden det tar så stor plass. Jeg vil jo ikke kutte henne ut som venninne, men hun vet nok ikke hvor mye hun tapper de menneskene rundt seg for sin positive energi. Husk på det a folkens!

    22. Hei!

      Dette er nok første gangen jeg kommenterer på bloggen din, men akkurat denne gangen synes jeg det er på tide, rett og slett fordi jeg har slitt med mye av det samme. Jeg er ingen lege selv, men jeg kan i hvert fall dele litt erfaringer.

      Symptomene du beskriver kan være et tegn på mye forskjellig. Først og fremst vil jeg presisere at dersom ikke tarmen har det bra, kan dette få innvirkning på mye; ikke bare kroppen generelt, men også din psykiske helse. Hele 80 % av “lykkehormonoene” (seratonin ol.) produseres i tarmen. Dersom tarmen ikke har det bra, har den ikke overskudd til å gjøre dette, og man kan lettere føle seg nedstemt. Den konstante gleden som hormonene skal gi oss er derfor ikke til stede, og man coper gjerne med å gi seg selv små lykkerus (les shopping, sminke seg, føle seg fin, dra på spa osv.) Det har i hvert fall jeg gjort. Den beste kuren mot dette er rett og slett å finne ut hva som er galt, for så å gjøre noe med det.
      Så over til hva som kanskje kan være problemet for deg. Det kan være så mye forskjellig, men jeg nevner noen ting jeg tenker du burde teste deg for:

      1. Glutenallergi. Jeg har glutenallergi. Dette kom ikke frem på blodprøvene, men jeg fikk en kamera ned i magen og da var det tydelig at tarmtottene mine ikke klarer å håndtere gluten. En mulighet er å kutte ut gluten helt i 4 uker for å se om dette utgjør en forskjell.
      2. Irritabel tarm. Dette er en litt “svevende” diagnose. Kuren her er å spise etter Low food map. Kristine Ullebø slet med det samme; du kan jo høre med henne
      3. Du har for lite enzymer i tarmen. Her er det beste å dra til en som driver med kvantemedisin hvis du tror på slik. Jeg anbefaler Inga Haugstad, hun er fantastisk! Hun gir gode råd, finner ut hva som er galt og har gode anbefalinger når det kommer til kosttilskudd. Dama er seriøst et mirakel. Hun har hjulpet meg med SÅ mye, både det fysiske og psykiske plager. Man kan være skeptisk til kvantemedisin, men jeg tror på det og det har virkelig fungert for meg. Jeg har for lite enzymer i tarmen, så jeg tar mye tilskudd nå og merker en helt ekstrem forskjell etter 1 måned. Dette vil jeg anbefale på det varmeste.

      Lykke til!

    23. Hei. Hørte akkurat på den nyeste podd episoden din. I den forbinnelse ville jeg uten å kritisere men heller informere om noe jeg bet meg merke i. Da du nevnte at sau kun går ute i typ 2mnd i løpet av 1år. Dette stemmer ikke. Jeg er selv sauebonde og her slipper vi sauene ut på friskt beite i mai gjerne da i nærheten av hus/gården. I juni følger vi di helt inn til fjellbeite, her går de til vi begynner og sanke di hjem i september da har de altså allerede gått fritt ute i 4mnd. Når de kommer hjem er det også rett på nytt og friskt beite der de ofte kan gå til mnd skifte okt/nov ettersom hvor bra beite er. Deretter blir de satt inn i fjøs. Å her er det mange som har åpen løsning mange som forer sauene ute hvor sauene kan bestemme selv om de vil holde seg inne eller ute. Vi pleier og se det ann me tanke på hvordan været er i forhold til temperatur og om det er for bløtt. Da har de det best inne. Det varierer jo sikkert fra plass til plass. Men når det skal sies så er ikke vi som bønder veldig imponert over de som stiller krav til hvor mye hver enkelt sau har krav på i forhold til plass. Dette er vel nå på 1 kvadrat pr sau noe jeg mener ikke er riktig! Men her har vi som bønder faktisk ett ansvar for å bruke hue. Ja kravet er det men jeg mener vi må gi de rikelig med plass ingen har noe igjen for å presse grensene hele tiden. Den regjeringen som er nå er ikke på dyrenes side, De ønsker å fjerne oss “små” bønder å erstatte oss med masse produksjon. Vi får ekstremt dårlig betalt og når sant skal sies går vi i grovt tap men fortsetter pgr av at dette er en livsstil og vi trives med og stelle med dyrene se at de har det bra, gå å prate med de få kontakt og ha trivelige dyr. Burde ikke det være målet for alle bønder?? Hvorfor masse produksjon ? Null kontakt med dyrene hva er det de drives av da ? Jeg syntes synd på bønder som blir presset og presset for mange er dette ett levebrød. For mange har de vokst opp, men næringa og systemet og de som sitter og bestemmer det her har jo null peiling å det er både skremmende og trist! Hadde folk som kan dette hatt noe de kunne si så hadde nok både næring og dyrevelferd vært bedre! Lovene og reglene presser bøndene til bristepungtet. Distrikts Norge vil de ha bort men det er de som klorer seg til de gammle normene og virkelig bryr seg om dyrene. Ja vi er små men vi har hvertfall oversikt og omsorg for de vi har tatt til oss.

    24. Start morgenen med en shot av 2 ss Eplesidereddik (fra helsekost) og litt vann. Det er et kjent middel for å nøytralisere mage&tarm og gjør underverker! Helt avhengig!

    25. Høres ut som IBS, les om lav FODMAP, det er en medisinsk diett du skal følge i 2-6 uker før du reintroduserer matvaregrupper systematisk. Dette er en forskningsbasert diett, i motsetning til alternative “allergidietter”.

    26. Tja, du kan jo iaf gjøre noe med det. Ta accutane eller bruk p-piller. Akne er alltid hormonelt, at meieri påvirker er pga at melk er full av nettopp hormoner. Magen din er helt sikkert ibs, prøv å spise lav fodmap. Vegansk kost er oftest veldig høy fodmap! Alle bønner og salater er fy fy for ibs, brød kan du derimot fint spise bare det ikke er for grovt. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe med mine helseproblemer. Har kreft som har gitt flere alvorlige følgesykdommer etter at strålingen og cellegiften har drept indre organer og ikke bare svulster. Jeg vet at jeg aldri kommer til å bli gammel… Og har akseptert det. Men nå har jeg dessuten brukket ryggen! Det gjør så sykt vondt og jeg kan ikke gjøre noenting på flere måneder. Ååh. Flott sommer altså.

    27. Blir veldig oppblåst om jeg spiser løk eller eple…prøvde low foodmap-metoden for et par år siden,et helvete å gjennomgå…men da var det B.la. Det jeg reagerte på:( Spis også mye fiber og drikk mye vann…det går ikke over på 1-2-3…det tar tid.

    28. Har samme plager som deg når det gjelder mage og hud, vært under oppfølging hos lege i flere år med magen uten hell :/ Så utrolig frustrerende.

    29. Kanskje en tur til gynekologen for å sjekke om du har noe inni der som ett foster som er dødt, kan være noe for deg 😛

    30. Har det som deg. Reagerer ofte med å bli oppblåst om jeg skeier ut etc. I tillegg har jeg svak rosacea og melk er døden for huden min. Har funnet ut at et tilnærmet vegansk kosthold er det beste. Og jeg tror at det sitter i tarmen. Stress, også følelsesmessig stress, kan påvirke den. Tar du probiotika?

      Kan forøvrig anbefale huslege Langeland i Folketeaterpassasjen. Jeg tar laser der på arr hver andre måned og opplever at det hjelper.

    31. Jeg bestilte sunny bears etter å ha sett det såpass mye rundt, spesielt her, men så skuffa jeg ble når jeg så all den unødvendig innpakninga… film på plastikken som ikke er bra når man skal resirkulere, ekstra plastikk film på innsiden og den unødvendig pappgreia inne i den… like why… Du burde ta en prat med de.

      Mtp hvor mye de sikkert sender ut av de, så er jo det veldig lite miljøvennlig, og i hvertfall ikke noe jeg vil bidra til!

    32. Føler virkelig med deg. Har slitt med kramper i magen og oppkast nå i 3 mnd uten at legene vet hva som feiler meg:(

    33. Spander på deg en mat intoleranse test😉 Sjekk ut ernæringsfysiologen Linn Stokkstad (sprudlene sunn) ! Også kan du lese deg opp på kosttilskuddet dida

    34. Har du hørt om blodtypedietten? Går ut på at man skal spise mat som passer med blodtypen man har. Har ikke prøvd, men synes det høres veldig spennende ut. Google it😊

    35. Jeg føler så med deg med huden.
      De aller fleste rundt meg klager den sjeldent gang de får kviser. Jeg jubler den gangen huden min er kvise og nuppefri. Jeg har slitt med nupper og kviser i ansiktet siden jeg var 15, og det gir seg virkelig ikke. Det er så kjipt i en alder av 22 år, å diskré ta handen til ansiktet når man snakker for å skjule kvisene fordi du føler vedkommende ser på de. Eller ta håret ned og skjule seg på butikken hvis du raskt skulle dit uten sminke…

      Mvh jente 22, som har det akkurat som deg her 😒😒😒

    36. Anbefaler deg å lese (og følge) bøkene til Anthony William (medical medium) sine bøker, der de første 4 er utkommet på norsk. “Medisinsk klarsynt”, “Livsforvanlende mat”, “Sunn skjoldkjertel” og “Livskraftig lever”. Hvis bare du leser den første er du kjempegodt igang! ♥

      1. Helt enig! Min datter led av samme type mageproblemer i 15 år, men etter å ha lest boken og begynt å drikke sellerijuice hver morgen, forsvant plagene. Boken er virkelig verd å lese!

    37. Jeg har slitt med det samme. Men, jeg merker at plagene er der med engang jeg ikke har det bra eller det er mye stress og press i livet mitt. Altså, de gangene det passer absolutt MINST. Det er kroppen sin måte å si ifra på. Kanskje det er sånn for deg også 🙂

    38. Hei jeg har vert mye plaget og av både kviser etter jeg kutta ut melkeprodukter og brød ble huden bedte og begynte deikke angelica root te og brennesle og løvetann jeg mixer urter selv og begynte på 5htp kost tilskudd. Jeg tar og vasker huden hverkveld med vann og tar på en god krem. Jeg har brukt restene av teen som rensevann når den er lunken funker som pokker!:) prøv det du 🙂 hjalp meg jeg var full av kviser. Etter jeg kutta brus også drikker vann m kullsyre og light saft kvisene er nesten borte .

    39. Jeg slet med akkurat det samme, kramper i magen, veldig oppblåst osv gikk til legen å tok masse tester; alt ser fint ut. Til slutt kuttet jeg ut hvetemel, heilt nytt liv!! Så nå bruker jeg speltmel istedenfor hvetemel (merker ingen forskjell på smak)!! Anbefaler å prøve det. Aner ikke hvorfor jeg plutselig begynte å reagere på hvetemel, men tror det har en sammenheng med at jeg fikk det i en periode med veldig mye jobb og stress.

    40. Har også hatt problemhud med acne-arr. Og seriøst – sjekk ut The Ordinary. Billig, kun aktive ingredienser, vegansk… changed my LIFE!!

    41. Hei!

      Jeg har hatt mye magetrøbbel siden ungdomsårene med blant annet økende matallergi -og intoleranser, magevondt, fra konstant diare (typ 2-3 om dagen) til i fjor hvor det ble totalt stopp (obstipasjon). Jeg var hos mange leger som aldri fant årsaken, og gjennom årene ble utvalg på mat mindre og mageproblemer større. Prøvde meg på lavFodmap som til en viss grad hadde effekt. Til slutt i januar i år tok jeg kontakt med Dr. Knobel (gastrolege/ spesialist på mage-tarm) på Balderklinikken i Oslo som kom frem til at jeg blant annet har sopp i mage og tarm, samt dårlig tarmflora som rett og slett var på grunn av mange kurer med isotretinoin i ungdomsåra kombinert med mange matforgiftning som igjen ødela tarmfloraen min. Jeg er nå 26 år og forhåpentlig fri for magevondt 🙂 Håper dette var til hjelp ❤️

    42. Hey…..

      Kan være så enkelt som mobilen.. utbruddet er så markert, at det virker som at det er den som har gitt deg urenheter.

    43. Anbefaler deg å lese om udokumenterte bivirkninger av silikonimplantater. Det er feks dårlig hud, trøtthet, hårtap, psykiske plager mm. Dessverre blir ikke dette grundig forsket på grunn av penger. Industrien ville tapt milliarder om dette kom godt frem i forskning, og det er jo stortsett de som selv er i bransjen som forsker på sitt felt.

    44. Kanskje bare irriterende kommentar dette; men jeg synes ikke huden din var ille på det bildet. Den var fin med bare noen få prikker. ❤ men kjedelig at det gjør vondt da. Håper magen blir bedre snart også.

    45. Hei. Jeg var veldig plaget med magen min i mange år; oppblåsthet, smerter, vekslende avføring. Legen mente det var irritabel tarm. Jeg leste meg litt opp på foodmap. Har du hørt om det? Jeg kuttet ut løk, hvitløk, det hvite på purreløk, vårløk. Jeg brukte dette daglig i matlagingen min.Det hjalp masse på magen min å kutte ut dette konsekvent. Jeg har holdt meg unna dette i over 1 år nå. Jeg har også oppdaget at jeg reagerer på blomkål, alt av linser og bønner, mandler, rødbetter, stangselleri, så dette spiser jeg heller ikke lenger.
      Lykke til- det er kjipt å være oppblåst i magen.

    46. Har du prøvd probiotika? Har også vært kjempe plaget med magen og etter at jeg begynte å drikke vann kefir har problemene forsvunnet. Kefiren lager du selv og kan tilsette frukt og bær å mixe din egen smak. En god og sprudlende drikk som virkelig anbefales. Google it.

    47. Hei Sofie,

      Jeg har en kjæreste som sliter med det samme som du nevner. Han har syntes at det har hjulpet utrolig mye å følge et platebasert kosthold, kutte ut hvete(kan spise f eks spelt istedenfor), og kutte ut olje(steke i buljong f eks istedenfor). Jeg har også kuttet ut olje og blitt kvitt mesteparten av acnen min. Hvis du har noen flere spørsmål, eller vil ha mat tips ta gjerne kontakt med meg på instagram @thespicygreenlife eller facebook adele jutulstad.

    48. Hei! Mener å huske at du opererte deg for cyster? Det samme har jeg gjort. Jeg kjenner også igjen det du beskriver ovenfor med oppblåst mage og kramper. Jeg var ofte hos legen, prøvde å endre kostholdet, fikk beskjed om å kutte ut det ene etter det andre, ingenting fungerte. Tok ca. 5år før jeg fant ut av det. Les om Endometriose og Adenomyose 🙂 Kanskje du kjenner igjen symptomene?

    49. Føler så jævlig med deg!! Jeg er 30 og får ofte store og små vonde kviser, spesielt på kinn, hake og panne. Det har blitt verre med årene, og det er forferdelig frustrerende. Man føler seg skitten, og man blir lei av smertene, noen kan ta opp til flere uker før de enten forsvinner eller etterlater seg arr. Det er virkelig lov å klage, syter til venninner hele tiden. Har jeg “ren” hud er det kun for noen få dager. Hormoner tror jeg er hovedgrunnen, og at indre ubevisst stress også er med å bidrar, ikke undervuder det. Ps. Mange tenker kanskje at du sminker deg mye og at kan værr årsak, men det tror jeg ikke da jeg selv aldri går med sminke men er allikevel ekstremt plaget. Håper det roer seg med årene<3

    50. Test deg for SIBO, som er en variant av IBS. Kan gi alle symptomene du har. Om du har det går det an å bli kvitt, og du kan reintrodusere mat du ikke tåler nå og forhåpentligvis slippe å ha så mange restriksjoner på hva du kan spise.

    51. Hei Sophie 🙂
      Du må lese «sjarmen med tarmen». Du lærer masse om hvordan hjernen og magen henger sammen

    52. Venninnen min slet veldig med det å være oppblåst! Viste seg at hun ikke tåler tomater.. Hun prøvde seg litt og litt frem til å kutte ut matvarer og se hvordan hun reagerer, og fant ut at tomat gjorde henne oppblåst og forstoppet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg