OSLO

Reklame | & annonselenke

Takk for alt engasjementet under forrige innlegg. Det gleder meg å se at flere store, norske aviser har plukket opp saken (selv om det bare skulle mangle) og at regnskogsfondet har klart å samle inn i overkant av 600 000 kr (så langt!). Om du ønsker å bidra, sjekk dem ut på facebook HER – min egen donasjon er enda ikke godkjent fordi den var på en litt større sum, facebook mente det var “unusual activity”. Den går ikke igjennom før om 1-2 dager, jeg følte jeg måtte påpeke det til alle som har lurt på om jeg har donert og isåfall hvor mye (sistenevnte er privat, men på facebook kan tross alt se hvem som har donert). Men så klart har jeg gitt! Du kan også donere til Greenpeace ved å sende SMS med GREENPEACE til 2474, da gir du 150 kr i måneden. Det gjorde jeg, da jeg stoler på jobben de gjør. 

Jeg har snakket med regnskogsfondet og håper på å få til en tur dit i løpet av året! Det tror jeg kunne gjort mye.

Jeg dro hjem til Oslo i går kveld, flyturen var smertefull. Dotter i ørene til tross for intens nesespray-bruk hele reisen. Jeg sjekket inn på hotellet ved flyplassen og forberedte meg på høstlansering, men da jeg våknet i morges skjønte jeg at det aldri kom til å funke for meg å reise med fly igjen. Det er smertefullt i ørene og jeg vil ikke risikere å gjøre det verre. Derfor er jeg nå hjemme i huset mitt og isolerer meg litt! I morgen er det roast på sentrum scene, det er utsolgt og en sånn ting som aldri kan flyttes på uansett hvor dårlig man er, så jeg skal legge meg tidlig slik at jeg klarer å levere i morgen. Dukke opp gjør jeg uansett, så klart! 🙂

Tips; om du har vondt i ørene, slik som meg, hold en varm klut inntil øret eller ta våte, varme servietter i en kopp og hold inntil øret. Det gjør deg ikke raskere frisk, men det lindrer smertene. Det er slik du finner meg i dag.

Cardigan kommer 17. september (photoshooten jeg hadde i Harstad er et hint!), singlet fra Bik Bok og shorts HER. Å kjøpe sånne shorts har vært livets greie for meg, jeg bruker de nesten hver eneste dag hjemme.

Tøflene er gamle.

Elsker denne boken. Og forfatteren!

Skikkelig deilig å komme hjem til et rent hus. Å ha vaskedame annenhver uke er så verdt det! Jeg hadde egentlig tenkt å bare lese hele kvelden men det er vanskelig når man skal holde noe inntil øret, hehe. Jeg skal heller se Bridget Jones på Netflix, det er en trygg film å vende tilbake til.

Vi snakkes som vanlig i kommentarfeltet! Kanskje jeg er litt treigere med responsen nå enn jeg vanligvis er, pga sykdom. Men jeg dukker opp etterhvert.

37 kommentarer
    1. Jeg har lest bloggen din gjennom alle år å takk for at du skriver slike innlegg som du gjorde i går. Vi er nok ikke enig om alt, men å kalle deg et dårlig forbildet basert på en enkelt ting når det er så mye annet ved et menneske blir feil og det fortjener du ikke. Jeg tror den diskusjonen er mer en svart hvitt. Og takk for tips til vonde ører etter flygning, det er et problem hos meg også. <3

      1. Takk skal du ha! Og, det er jo ingen man er enig med alt i heller.. <3

        Ja, det var faktisk en flyvertinne som lærte meg det! Og de pleier å kunne fikse om du ber å få en kopp med varmt papir i, for å holde inntil øret. Høres kanskje rart ut men lindrer veldig!

    2. Leste en sak at Norge kuttet 300 millioner kroner som var ment å støtte Brasil/Amazonas. Fordi Brasil ikke holder sin del av avtalen med å ikke kutte så mye skog. Avskogingen har tydeligvis tredoblet seg og presidenten har bedt norge beholde pengene..

      Vi kommer aldri til å nå klimamålene uten Amazonas, og få dager etter jeg snakket om dette med faren min. Så står amazonas i flammer.

      Tenk at en person kan gjøre så mye skade.

      Norge er de som har gitt mest støtte til amazonas fondet og miljøministeren(?) i Brasil mener alt er bortkastet..

      Ikke skrevet for å diskutere/osv vil bare opplyse. + At alt er dårlig formidlet osv

      1. Enig i at det er dårlig formidlet, hele årsaken (så vidt jeg forstår det) er presidenten til Brasil, han er verre enn Trump på alle områder. Og en stor del av dette er faktisk kjøttindustrien.. Men, det kommer så klart ikke frem!

        1. Du bør prøve å bruke to plastkopper, bløte dem og ha vått papir i, og holde dette over ørene dine under take off og landing! En eks fikk så ille øreverk at det ble tannverk, oppkast og timesvis med hodepine av å fly, helt til en flyvertinne tipset om dette 🙂

    3. Kjenner bare jeg er veldig usikker på om pengene jeg eventuelt donerer går til å gjøre noe med det som skjer akkurat NÅ. Ser det er mange på Facebook som også er skeptisk.. 🤷🏼‍♀️

      1. Om så ikke, så kommer regnskogen til å trenge mye hjelp, også fremover. Pengene havner i alle fall på riktig sted om du f.eks donerer til Regnskogsfondet! Jeg har vært i kontakt med dem, og besøkt kontorene deres ved flere anledninger, så det kan jeg skrive under på.

        Jeg forstår ikke hva det er å være skeptisk til, om spørsmålet er når pengene når frem. For pengene trenger de, i dag, men også om ett år, om to år, om to uker, om et par timer. Regnskogen står ovenfor en kritisk situasjon.

          1. Det er veldig fint at du har donert, Trude. Som Sophie Elise sier her, så kommer pengene garantert til riktig sted om du donerer til Regnskogfondet. De samarbeider godt med lokalsamfunn og organisasjoner på bakken verden over, og har vunnet mange viktige kamper for regnskogen. For ordens skyld, så vil jeg bare si at jeg ikke jobber for Regnskogfondet, men for en lokal organisasjon i et asiatisk land som heller ikke får støtte av Regnskogfondet. Gjennom jobben min har jeg vært så heldig at jeg har fått møte mange personer som er personlig påvirket av avskogning, f.eks urfolk fra Borneo, og de som samarbeider med Regnskogfondet har bare fine ting å si.

            Det samme har jeg dessverre ikke hørt om den andre organisasjonen Sophie Elise nevner her, noe som er trist da de ofte får mye oppmerksomhet. Det å samarbeide med lokalbefolkningen, særlig urfolk, er helt essentielt for å klare utfordringene vi står ovenfor – og da må man tenke langsiktig, og ikke bare på hva som vil få oppmerksomhet av mediene. Det at GP ofte blir kritisert for at de ikke tenker langsiktig er til og med omtalt i det store norske leksikon, hvor et av eksemplene som blir nevnt er fra 2014, da GP-aksjon skadet de UNESCO-beskyttede Nazca-figurene i Peru (https://snl.no/Greenpeace).

    4. Gleder meg så innmari til Roast i morgen! Første gang jeg har unnet meg å dra på noe sånt med venninner etter at livet ble seriøst 🙂 vi er selvfølgelig på team S-E og gleder oss til slutten når du skal roaste tilbake :p

    5. Skikkelig flott å kult innlegg synes jeg men jeg er en trygded person så er det blir mye penger som brukes svevende blå vakker bilder synes jeg ønsker deg alt godt og en riktig fantastisk god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ☀️🏞🏔⛰🙏✌♥️🌌🐶

    6. Så gøy at du leser American Psycho! Det er en av de bøkene som har gjort absolutt mest inntrykk på meg! Den er så særegen, både når det gjelder virkemidler og skrivemåte!

    7. Hvilken by liker du best egentlig? Jeg vet at du er ganske glad i Oslo, men du har vel en del av Nord-Norge i ditt hjerte også? La oss si at du må velge en.. Hadde du valgt Oslo eller Nord? 😉

    8. Hei, ville bare tipse deg om at jeg også får smertefulle dotter i ørene når jeg flyr (jeg får det alltid da, ikke bare om jeg er forkjøla). Jeg kjøper derfor alltid ørepropper mot lufttrykk på apoteket før jeg skal ut å reise. De skal settes i med en gang, men etter en time i lufta kan du ta de ut og så må du sette de inn igjen en time før flyet skal lande. Anbefales 🙂
      Får ikke vondt i ørene i det hele tatt når jeg bruker de 🙂

      1. Disse øreproppene har jeg kjøpt nå hver gang jeg skal ut å reise, men siste gangen satte den ene proppen seg slik at det var ekstremt smertefullt å ta den ut. Det kjentes ut som hele øret skulle sprenge (det var vært smertefullt å ta dem ut tidligere også, men ikke slik som siste gangen). Så jeg anbefaler de ikke, tror det er noe med at det blir tett og lufta sitter igjen eller noe.. Jeg skal hvert fall ikke kjøpe de mer.

    9. Skulle bare tipse deg om appen “bookis”. Siden du både liker bøker og tenker på miljøet. Det kan man kjøpe og selge bøker som han allerede har lest ut å få den sent hjem i postkassen. postbudet henter også det du selger i din egen postkasse så du trenger ikke å stresse må komme deg på posthuset. Helt genialt, og lar bøkene leve lenger enn til en person 🙂

    10. Kan ikke Kasper lage en egen podcast???? Av en eller annen grunn ble en veldig dårlig dag veldig mye bedre av måten han prater på???

      1. Han er fantastisk (min dag blir også mye bedre av å høre han prate hehe), men han vil nok ikke lage sin egen podcast. Forhåpentligvis kan han gjeste vår podcast flere ganger <3

    11. Hei! Takk for at du sprer engasjement omkring regnskogen. Det trengs! <3

      Ville også bare si at Sophie Elise tester Norge virker som en kjempekul og viktig miniserie. Traileren var interessant, så jeg gleder meg masse til å se! 😀 Du er dyktig med alt du gjør 🙂

      Hilsen fast leser

    12. Var på Rikest Roast i går – og altså!! Du gjorde en så bra profil! Du så stunning ut!! Faktisk mye bedre i virkeligheten, enn på bilder (hvor du allerede ser smashing ut)! Du tok det så bra, og svarte som en DRONNING!! Trodde ikke jeg kunne digge deg mer enn jeg allerede gjorde! Fy så tøft gjort!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg