nye mål for meg selv

Jeg må være ærlig med dere, i dag er ingen god dag. Det er som om stresset, presset og jaget fra de siste ukene omsider har tatt meg igjen og gitt meg en litt vond følelse. Men det er ok. Og naturlig. Når det først stormer er jeg i modus og kjemper meg igjennom, men etter noen uker og alt roer seg får kroppen endelig tid til å reflektere rundt alt og da kommer de vonde følelse. For å gjøre det litt bedre for meg selv dro jeg til Personlig Trener, fikk endelig kjøpt meg den nye telefonen jeg sårt trengte, vaskedamen har vasket hele huset (og alle vinduene!) og nå drikker jeg en kopp te, samtidig som jeg leser.

Som dere vet leser jeg minst to bøker i uken og det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Det blir en del lestestoff etterhvert! Men de siste ukene har jeg hverken hatt lyst eller ork til å åpne en bok, så “girl, wash your face” har jeg brukt god tid på. I starten tenkte jeg “åh nei, ikke enda en selvhjelpsbok fra noen som tror hun er morsom og skal fortelle alle at man er bra nok som man er”. Nei, denne er nådeløs. Og skarp. Faktisk skriver hun flere ganger at det er farlig å tenke at man er god nok og nøye seg om man egentlig ikke har det bra. Det er viktig å utvikle seg å strekke seg etter de riktige tingene, og hva de er kommer helt an på hvem du er.

Det er spennende å lese en bok hvor forfatteren ikke bare forteller deg den ene klisjeen etter den andre, men faktisk er litt streng også. Det tror jeg vi alle trenger. Forfatteren, Rachel Hollis lider selv av en sykdom hvor hun i perioder blir lammet i halve ansiktet, og hun var først på åstedet som 13-åring da broren hennes hang seg. Sånt gjør inntrykk på en. Men hun dveler ikke over dette i boken, men går kjapt og hardt inn på hvordan man får det bedre med seg selv – hun har en stemme som relaterer til meg.

Hun sier også så fint “om du ikke er fornøyd med livet ditt er det din egen feil. Depresjon, angst og tristhet er noe helt annet, det kan du ikke noe for. Men om du føler deg rastløs, frustrert, sint, bitter – eller en rekke andre følelser som får deg til å ville gjemme deg for livet istedenfor å omfavne det, så kan du faktisk fikse det. Det finnes mennesker som er glade til tross for å ha opplevd forferdelige ting, ha lite penger eller traumer de bærer på. Du har jo sett dem. Forfatteren er en av dem. Jeg ble inspirert og kjente meg veldig igjen!

Jeg kjenner meg igjen i både å være en person som graver seg selv ned, men også en som etterhvert har innsett at det kun er jeg som har ansvar for mitt eget liv. Jeg har alltid ventet på at noen skal hoppe inn å fikse det for meg, men det kan ikke engang en psykolog gjøre. Det er en aktiv kamp hver eneste dag å prøve å se lyset i enten av tunnelen, og på dager som denne hvor jeg først og fremst hater meg selv får jeg testet ut hvor langt jeg har kommet. Om jeg klarer å snu det, og tenke noe fint istedenfor.

Da jeg leste denne boken satte jeg meg et nytt mål. Jeg skal skaffe meg en assistent (som jeg har satt på vent lenge), og jeg skal  spise mer. Det høres sikkert sinnsykt ut men jeg er alt for dårlig på å spise ofte og det går utover livskvaliteten min. Når jeg stresser havnet jeg i underskudd som igjen gjør meg frustrert.  Nå må jeg begynne å lage matpakker og ha dem med meg. Noe så lite, men jeg vet jeg kommer til å ha det bedre da.

Forresten, vi har en ny episode av podcasten ute. Du finner den på itunes HER, og på Spotify om du har en annen telefon en iPhone.

18 kommentarer
    1. Det er leit å høre men håper det ordener seg jeg kan skjenne meg godt i det du skriver det pleier å komme i perioder men å er alt bra med meg jeg har hatt en følelse av å å en stor svart komp i magen i mange år men ikke nå ønsker deg alt godt og en toppers kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🐱♥️😀🌌

    2. Har du prøvd Guided meditation som handler om selflove, inner peace and forgiveness? Det hjelper mange mennesker med depresjon og andre psykiske lidelser. Det finnes spirituelle guruer som er utrolig gode til å formindle trygghet og kjærlighet og healing frekvenser via meditasjonen de lager. Det er jo ofte nettopp DET man trenger når man har det vondt, ikke en dyr merkeveske feks som bare er midlertidig glede.
      Selvom det er fint å ha.

      Meditasjon kan virkelig gjøre at stress og angst kan forsvinne. Hjerte chakra blir også veldig forsterket, slik at du lettere føler kjærlighet for deg selv og andre. Det anbefales å høre på det i 21 dager, gjerne flere ganger om dagen. Du vil etterhvert merke at de negative automatiske tankene og angsten vil forsvinne. Det høres kanskje hippie ut, men dette er absolutt noe som fungerer for mange som har det vanskelig. De har fått det bedre og lært seg å bli glad i seg selv.

      jeg tenker det viktigste man kan gjøre, spesielt hvis man sliter psykisk med selvbildet er å jobbe med å bli glad i deg selv og den du er. For sjelen er man alltid bra nok, det er egoet som kommer og ødelegger for oss. Studer ego vs soul.

      Godt å høre at du skal skaffe deg assistent og at du skal bli flinkere til å spise. Det vil også gjøre at du vil få det bedre 🙂 Lytt til sjelen din og hva den trenger. Jeg heier på deg!

      Namaste💗🌟🙏

      1. Ja, jeg er en veldig stor fan av guided meditations men er avhengig av å bytte dem ut ganske ofte, så om du har noen gode tar jeg hjertelig imot tips fra deg fine <3

        1. Det har jeg 😃 Mike Felt lager også meditasjoner basert på Law of attraction, frekvensene han bruker er utrolig sterke. Det er som om hjernen og hjerte suger til seg det han sier i meditasjonene sine.

          Du kjenner det når en spirituell guru virkelig putter hjerte, energi og sjel i meditasjonene sine 🙂

          Han har også mye oppdateringer på youtube om måneformørkelser, planetbevegelser, law of attraction de kan være veldig mye til hjelp. Spesielt de dagene man føler man virkelig trenger åndelig påfyll 💗🌟🙏😃

          Denne mannen har også en egen kleskolleksjon basert på Law of attraction 💗

          Han er en utrolig begavet og spesiell mann som jeg anbefaler på det varmeste💗😃

          Han har hjulpet mange tusen, ikke bare til å få det bedre med seg selv, men hjulpet dem til hvordan de kan tenke for å gjøre drømmene sine til virkelighet!

          Hans nyeste prosjekt er en Law of attraction E-book, der du kan fylle ut det du ønsker. Den er ferdig om noen uker.

          Anbefaler deg å sjekke ut youtube’n hans 🙂

          Namaste💗🌟🙏

          1. https://m.youtube.com/watch?v=PKJZ6jqngA0&t=108s

            Dette er min favoritt Guided meditation fra Mike Felt💗 Jeg håper den kan hjelpe deg til å få det bedre💗 Den har hjulpet meg utrolig mange ganger, spesielt med å få vekk de fæle negative automatiske tankene som gjør at jeg bare vil ligge i senga.
            Etter jeg har hørt på den, så kjennes det ut som hjernen blir omprogrammert og jeg føler ro og harmoni. Jeg føler meg også klarere i hodet. Trygg og elsket. Panikkangsten forsvinner. Men jeg må repetere den for at den skal fungere💗 Den er litt lang, men den er virkelig verdt å lytte til dersom man har det vondt💗

            Sender deg masse lys og kjærlighet💗🌟🙏 Jeg håper du søker til det alternative for det er utrolig mye av det som kan hjelpe deg💗

            Du må bare finne det som fungerer for deg 💗🌟🙏

    3. Jeg vil gjerne høre mer om prosjektet ditt om å spise mer! Vet at alt med spising (og særlig å spise for lite) er et vepsebol å navigere rundt, men med fokus på å spise mer kan det vel gå? Jeg sliter med det selv, får ofte ikke tid til å spise på jobb, rekker nesten aldri frokost, og styrer hva jeg spiser etter hva jeg føler i stedet for hva jeg trenger. Nå får jeg ikke lenger noen sult- eller metthetsfølelse, de fleste uker sulter jeg meg 2-3 ganger i uken, overspiser 2-3 ganger i uken og spiser relativt normalt ellers. Siden det på et vis gjevner seg ut er jeg normalvektig og man kan ikke se problemene på meg, men jeg trenger 10-11 timers søvn for å fungere optimalt, og jeg tror at mitt elendige spisemønster har mye av skylden for det. Jeg har prøvd mye forskjellig: skrive ned hva jeg spiser og når så jeg kan finne et mønster, har alarm på hver gang jeg burde spise, snakke med psykolog og venner, alltid ha mat med meg… men jeg har enda ikke klart å opprettholde det. (Hørte nettopp podcasten din, og regner med du vil si: GJØR DET TIL EN VANE!) Skal fortsette å jobbe med det, men hvis du finner noe som funker for deg tar jeg gjerne i mot tips <3

      1. Ja, jeg vil gjerne dokumentere det, men som du sier – det er samtidig så vanskelig. Med en gang man legger “føringer” på mat er det noen som kan bli trigget, enten det er å spise mer eller mindre. Jeg vil gjerne dele, men tror jeg må finne en god balanse først og ikke minst klare å navigere meg selv rundt i landskapet av mat. Jeg kjenner meg delvis igjen i det med søvnmønster, og at mat kontrollerer mye av den man er.. Men det er så personlig og vanskelig. Og komplisert.

        <3 Å lage en vane er forresten så vanskelig!

    4. TUSEN TAKK for at du har svart på kommentaren min blir kjempe glad å i godt humør ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god dag fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🐱🌌

    5. Jeg forstår at du nå åpenbart opplever en etterreaksjon på alt oppstyret som ble omkring deg som influencer. Når det er sagt vil jeg si at måten en annen viss blogger profilerer seg er forkastelig. Likevel, der er et budskap som i seg selv er viktig, og det er verdifullt i det å definere grensesetting i forhold til egne problemer og det å lansere lettvinte løsninger som er en del av egen business. Det kan muligens være utfordrende å være ærlig på dette. Hvor går grensene? Hvor dønn ærlig skal man egentlig være når vissheten om at der finnes følgere som lar seg påvirke der hvor hjelpen bør komme fra et annet sted enn kommersiell industri. Det betyr at du må vise et betydelig ansvar, og samtidig forstå at du i fremtiden må basere mye av inntektene fra andre enn kosmetiske aktører som driver med operasjoner, injeksjoner og manipulering av utseende. Om du er dønn ærlig så vet du det helt sikkert selv. Det er et tøft oppgjør med seg selv, det kan jeg tro. Her får du realitetene midt i trynet, for å si det sånn. Det er jo bare å dra frem gamle bilder og legge parallelt med dagens utseende, så ser man selvhjelpen gjennom noen år. Dette er i bunn og grunn personlig valg, men som influencer er det bare helt skrekkelig. Jeg har mange ganger forundret meg over at du blir mer og mer lik Caroline B Eriksen, og ikke deg selv? Du er jo totalt forandret, og jeg lurer på hvorfor du har valgt å kjøpe deg et annet ansikt? Hele ansiktet er operert så vidt jeg kan se og forstå. De fleste som gjør operasjon velger å forandre på en nese eller utstående ører. Ting som skaper reelle problemer.
      Jeg vil deg godt, det ønsker jeg at du skal vite. Du begynner å bli såpass voksen at du i større grad må stå ansvarlig for de valg som fattes, forstå meg riktig. Det tror jeg at du gjør. Den siste tiden har nok helt sikkert hatt en bratt læringskurve. Fra nå kan ting bare bli bra, og bedre. Kvalitet. Det er solid, og et godt fundament å stå på.
      Lykke til!

    6. Hei Sophie Elise. Jeg må innrømme jeg ikke har lest bloggen din før. Men jeg vet jo at kjører en kommersiell linje, og det er sikkert slik du får inntekten din også. Samtidig vet jeg at du er samfunnsengasjert og opptatt av rettferdighet. Derfor ville jeg bare spør: har du sett dokumentaren til Stavey Dooley-sannheten om klesindustrien? Den ligger på NRK. (Evt the true cost på Netflix). Hvis ikke, kunne du tenke deg å se den? Jeg skulle så gjerne hørt hva en influencer som deg tenker om innholdet, ettersom du står med en fot i hvert bedd. Jeg har selv sett begge dokumentarene og det har forandret mitt syn på klesindustrien. Beklager at kommentaren ikke henger helt sammen med innlegget ditt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg