når det går for langt

Jeg har startet min egen youtubekanal! Første video får du her. Gjerne følg kanalen min. <3

I dag har – som forventet – vært en dag med mange tilbakemeldinger. Både gode og dårlige. Jeg har vendt meg til det for lenge siden, og da en mann ropte “landssviker” etter meg i dag, trakk jeg ikke på skuldrene en gang. Eller da jeg fikk melding på innboks fra en mann som mente han skal komme å gjøre slik at mine egne barn blir abortert, den dagen jeg blir gravid. Det er å gå for langt etter et debattinnlegg. Jeg burde kanskje reagere, men jeg er som sagt vandt og det hadde ikke hjulpet.

Hver gang jeg engasjerer meg lærer jeg mye. Jeg visste for eksempel ikke at regjeringen ønsker å fjerne støtte til familier med alvorlig syke barn etter fem år. Hadde jeg visst det i går ville innlegget mitt i går hatt en hardere ordlyd – for den logikken henger ikke på greip med endringene i abortloven. Men om man tenker positivt, er det bra regjeringen er så sprø. Det gjør at folk engasjerer seg, at debatter blomster og at vi på sikt kanskje fører landet fremover. Håper jeg.

Livet ruller på i full fart og jeg kan ikke dvele over dette, men shit så godt det er å kjenne på litt sinne og å faktisk bruke det til noe! Jeg har fått mye fantastisk støtte i dag og jeg er så GLAD vi er flere som rekker opp hånda. POWER! Nå skal jeg på photoshoot som jeg gleder meg til 🙂 En forside er på vei.

41 kommentarer
    1. Herregud, folk:/

      Kan du og Joachim lage video/innlegg om hvordan dere tar bra bilder og hvordan dere redigerer de?:)

    2. Alle må jo få ha forskjellige meninger. Kult at du bare kjører ditt løp 🙂 og gøy med video!! Synes du er flink!!

    3. Elsker å lese dine innlegg der du forteller hva du mener, for jeg er enig i alt. Har selv fått høre jeg er en skam for kvinner fordi jeg ikke ønsker barn, jeg er en skam for familien (som støtter mitt valg og sier de ikke har noe å gjøre med om mitt valg ang barn) men jeg har lært meg å ikke bry meg om slikt. Jeg vil ha en saklig debatt/diskusjon. En sunn en. En respektabel debatt, og når noen mener jeg er en skam for mitt eget kjønn reagerer jeg ikke. Har også fått høre at jeg er en morder fordi jeg er for abort. Man hører og leser mye dessverre. Men du er en av få som får meg til å stå opp for mine verdier, mine ønsker og drømmer som ikke er A4 (2 unger, hus med stakittgjerde og hund) og det er jeg takknemlig for. Vi trenger deg og din plattform, og vi trenger din kjærlighet ❤️

    4. Hvorfor kan du ikke også vie litt ‘spalteplass’ (lol) til den konstruktive kritikken som kom på forrige innlegg? Jeg synes du så ofte tyr til de verste tenkelige eksemplene på hate og faenskap, når det også er mye god kritikk og tilbakemelding du kunne inkludert om du ønsker en nyttig og fruktbar debatt (se spesielt nedre halvdel av forrige kommentarfelt). Missforstå meg rett, disse hatytringene du nevner her er helt for jævlige og skal ikke nødvendigvis forbigåes i stillhet, men jeg synes du (og debatten) kunne vært tjent med at du faktisk leser/skriver om ‘den gode kritikken’ også. Du trenger selvsagt ikke være enig i den, men kanskje nevne den og være åpen for at ‘oi, dette var noe jeg ikke hadde tenkt så mye på, og her er et godt poeng, men jeg er fortsatt uenig fordi x,y, z’. Du skjønner sikkert hva jeg mener. Synes det bare blir så dumt når du kun fokuserer på det verste og jævligste hatet som tilbakemeldinger fra de som er uenige med deg, fordi det er mange som var uenige, men likevel holdt seg veldig saklig og bidro til en god og nyansert debatt. Hadde vært kult om du kunne nevnt noe av det også – og sagt hvordan du stiller deg til den kritikken. Og jeg er seff klar over at dette er en blogg og ikke debattside, men når du legger opp til politisk debatt som du jo gjør i forrige innlegg, så ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle kunne gjøre det. 🙂

      Hilsen ei som mer eller mindre er enig med alt du skrev i forrige innlegg, men setter pris på nyanserte debatter og det å åpne for andres, saklige og informative meninger 🙂

      1. Hei! Det er jeg absolutt – som jeg skrev, så lærer jeg mye og det jeg lærer mest av er den konstruktive kritikken 🙂 Så, det kommer! Men jeg tenkte å ta det i podcast (der jeg kan snakke fritt) istedenfor å ta det her på bloggen. Håper du vil høre på!

    5. Ja jeg lurte litt på hvorfor du ikke hadde tatt med det om pengestøtte til syke barn, men om du ikke viste om det så skjønner jeg😊 Jeg synes du gjør en bra jobb jeg, har ikke fulgt bloggen din noe serlig opp gjennom men nå har det begynt å komme innlegg som jeg synes er intr å lese om, tommel opp til deg♥️

    6. Da har du hatt litt av en dag i dag jeg og mamma er på Hotel europa i dag skal på aker brygge håper jeg ser deg ønsker deg alt godt og en riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus ♥️🐱😀🌌

    7. Åååå jeg vet ikke om jeg tør! Jeg så så lyst, vil det samme som deg – tydeligere overgang, pluss at de er litt blek her og der.

      Jeg har tatovert eyeliner og det var nesten ikke til holde ut 😆

    8. Herlighet for en fin energi du har for tiden! Du stråler på videoen og er virkelig engasjert i det du prater om. Veldig gøy og interessant å få være med deg inn på behandlingsrommet. Jeg syns du stråler for tiden og ser skikkelig frisk og flott ut. Keep up the good work!

    9. Omg på tirsdag er det min tur! Har bare litt Restylane igjen i leppene selv og gruer meg som F! Er det vondere enn «under boob tatto» ? For det er kanskje noe av det jævligste jeg har gjort!! Så sykt at du hadde tatovert føflekk og? Det var noe jeg spurte kjæresten min om for 3 uker siden om jeg burde gjøre (og hadde ingen aning om at du skulle gjøre det)!! Men ble kjempe fint ❤️ Skal kun ta leppene 🙂

        1. Åhh takk gud for det <3 Trodde jeg skulle døø av den tattoeringen, haha!! Hva heter fargen du brukte på leppetattoveringen din? Har lyst på en som ser naturlig ut 🙂

    10. Bra at du engasjerer deg👍

      Jeg så FYRE, knallbra! Kan du lage et innlegg der du anbefaler serier og filmer?

      Og så lurer jeg på hvordan det er å være influencer for deg. Det er jo du og CBE som er de beste og mest erfarne. Kunne faktisk ha tenkt meg å høre masse om hva du kan og vet om SoMe.

      Digger deg!

    11. Jeg lurer på hvor den sorte blondebhen du brukte på instastory nå er fra, og om du eventuelt husker hva den heter? På bildet hvor du satt i sengen 🌸 Herlighet, du stråler! Resultatet etter fjerning av silikon ble virkelig helt nydelig!

    12. Kjempe bra du belyser viktige politiske saker som angår oss kvinner og bruker din stemme som feminist 🙂 noen menn tror jo at alle feminister er traktorlesber Herregud:p
      Har så lyst til å tatovere leppene men er det mest for farge eller kan de outline så man får litt større lepper?
      Du ser forresten skikkelig fin og søt ut nå uten silikonpuppene! De tok liksom opp så mye plass og av deg før men nå klarer man å rette all fokus mot deg som menneske og det du sier og ikke bare puppene dine, ikke slemt ment du var hot med de også men mere menneskelig fremtoning nå kinda!

    13. Hei Sophie!
      kunne du ha lagt ut før og etterbilde av leppene da du tatoverte dem? er noe jeg kunne tenkt meg selv men er litt usikker enda..

    14. Hvor tok du tatovering på leppene og hvor mye kostet det?
      Vurderer det faktisk selv.

      Jeg vil forresten si at du ser så bra ut uten silikonen, de som mener jeg er frekk nå får bare gjøre det, men fy faen så bra du ser ut og så naturlig.
      Jeg har ikke noe i mot silikon bare så det er sagt, men liker ikke den bimboo looken man får når man har for mye.
      Men du ser så fresh ut og mye yngre, det er min mening.

      Stå på! Tror du tok en riktig avgjørelse <3<3<3

    15. Du kunne jo også tatt opp det at
      hovedtemaet som også ligger under de «nye» lovene (er egentlig ingen nye lover da de har gått tilbake til de lovene som gjaldt før 2016), er ikke hovedsakelig retten til å ta bort en frisk tvilling bare fordi man ikke så for seg sitt eget liv med tvillinger og at man er egoistisk. Hovedtemaet er at man vil ha en endring slik at alle skal ha rett til tidlig ultralyd før uke 12,
      siden det er uken man sist kan ta en abort uten å gå via en nemd, Det er hovedsaken, siden det gjør at mange som ikke har all verdens med penger å bor på vestkanten i Oslo er de
      eneste som har råd til tidlig ultralyd å følge tidlig opp om det skulle være noe galt, som igjen gjør at det er ofte de som ikke har så mye som ikke får
      muligheten til å ta det valget hvis man har ett lite foster med en hjertefeil eller noe annet alvorlig. Det er
      urettferdigheten her. Det er bare
      tydelig at samfunnet legger opp til en mer tydelig skille mellom folk som har masse penger og folk som har lite 🙁 At man virkelig henger seg opp i at man ikke kan gå inn å ta ut en av to friske tvillinger for så å ta livet av det, er for meg helt uforståelig, det er å bli en egoistisk handling der man tenker på seg selv først. Tror ingen med tvillinger selvom man ikke er rik tenker at den ene tvillingen er en belastning siden det koster masse penger å brødfø ungen. Skal vi bli et sorteringssamfunn vi da, neste blir å abortere fosteret
      fordi det ikke er en jente eller en gutt.
      Hadde moren min plutselig fortalt meg at jeg egentlig skulle hatt en tvillingbror men hun valgte å abortere han bort siden hun ikke hadde sett for seg to barn,for det hadde visst blitt for
      slitsomt for henne, hadde jeg aldri med hånden på hjertet tilgitt henne.
      Måtte bare skrive dette å få det ut,
      håper du godtar andres meninger også,når du i offentligheten deler dine.

    16. ja er ganske fantastisk..fordi barn med utviklingshemninger eller behov for pleie resten av livet de lever jo KUN i 5 år….det er noe alle vet.
      Og når en leser at at en vegetativ kvinne i USA har blitt begått overgep mot fra dem som skal passe på henne og at hun fødte et barn 29 desember i USA i fjor er crazy.Ja det var USA,men vi må ikkje lure oss selv og tror at alle institusjoner er bare englevinger og kosestunder her heller. Vi lerser jo om ikkje nok folk på jobb, ikkje noek stimulering i hverdagen. Ikkje nok av noe… eg kjenner personlig til handikappende som har blitt voldtatt av sin sykepleier over tid fordi han ikkje turde si fra. Skjedde da han var veldig ung og ute av stand til å forsvare seg. Han er neppe eneste.
      Folk må få velge….hvorfor skal man velge med vitende og vilje at etter 5 år kuttes støtten og du er skjøvet ut i kulden din alene…..at folk sitt liv kanskje bare nå dreier seg om dette barnet som trenger ekstra hjelp. Hva da om man har andre barn? Og mann….eller kone….hva da med dem og deres behov? Ganske fantastisk at regjeringen skal bestemme dette for andre mennesker og hva de klarer og ikkje.

      1. Tror du ikke har fått med deg hva høyre og dem andre har bestemt.Det er sunne og friske tvillinger dem ikke kan ta livet av 1 av dem ikke barn som har hjerte feil og dør tidlig eller slike som er handikap.Dem kan dere fremdeles få drepe

    17. Høres ut som du prøver og få Ap og Sv og Sp til og gjør så mye mer for dem fattige og vanlige folk.Dem hadde makten for noen år siden,og tapte valget av en grunn.Aldri før har det blitt brukt så mye penger på sykehjem og skole og bedre veier en i dag.og endelig blir jeg ikke Rana av staten betaler mindre skatt.Og jeg er ikke av disse rike som alle sier høyre gir mindre skatt,Men en helt vanlig gartner i Ålesund sykehus.Men så kan det selvsakt gjøres mer for dem svake i Norge,Men at dere kvinner er så opptatt av at dere får stikke kniven i et frisk barn er grotesk.Da får dere beskytte dere eller kutte ut og pule.og drepe friske barn bør aldri være en menneske rett,det er iallefall ingen gode forbilder .og ingen av våres nabo land tar livet av friske tvilling barn vist dem vil føde et barn.da får begge 2 leve opp.hellevis så lot min dame seg ikke presse til abort for 5 år siden.Derfor er jeg i dag far til ryan en flott smart gutt.Som jeg er så stolt av,Så i dag de vi en familie på 4.Alle må selvsakt få mene det dem vil om abort.Men du tenker bare på deg selv når du tar livet av et helt frisk barn.Ryan hadde ikke levd i dag om hennes x mann hadde fått bestemme

    18. Du gjør en så sykt bra jobb, Sophie!! Stå på <3
      Dette med syke barn er så utrolig trist, de praktiserer allerede med at du ikke får støtte etter fem år..
      Jeg har selv vokst opp med en funksjonshemmet bror, og merket mye som ikke er greit med tanke på deres rettigheter. For eksempel fikk vi bare avslatning en kveld i uka og annenhver helg, når broren min var dødssyk og trengte pleie hele døgnet, foreldrene mine måtte stå opp hver time for å snu han, gi medisin og følge med.. Moren min måtte gå ned i stilling, noe hun ikke fikk pensjonspoeng for.. Vi måtte ogå vente kjempelenge før han fikk plass på en bolig for å bo permanent. Dette er det veldig få som får grunnet mangel på penger..

      Dette er en hjertesak for meg, og det ER så viktig å snakke for de alvorlig syke, for de har ingen stemme.. Hadde betydd så mye om du kunne skrevet ett innlegg om dette også <3

    19. Hello 🙂
      Har aldri fulgt noe med på dine plattformer tidligere, men fy sørren nå måtte jeg virkelig bare se videoen og kommentere hvor fantastisk flott du ser ut! Håper du blir komfortabelt med den «nye» puppene dine. Stå på videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg