nær-døden-opplevelse

  • Jeg er så heldig at jeg svært sjeldent har fryktet for livet, men i dag skjedde det. I noen få sekunder fikk jeg kjenne på hvordan det er når kroppen fryser til is og man er overbevist om at “nå skjer det”. Det har snødd mye i natt og veiene er skikkelig glatte, og i sta skulle jeg hente Anne-Sofie og måtte kjøre ned en bakke.. Det var såpass glatt at jeg ikke klarte å bremse og var seriøst et par cm unna å treffe bilen foran meg i en helvetes fart, men på mirakuløst vis fikk jeg svingt meg unna, uten å havne i grøften og etterhvert stoppet bilen av seg selv takket være hard bremsing og brekket som sto på. Krise avverget, jeg hentet venninna mi, vi lo litt av det i bilen og så skjedde noe enda verre.. Vi skulle kjøre opp en ikke spesielt bratt bakke, men bilen satt seg fast. Jeg slo på nødblinken, og plutselig begynte vi å skli BAKOVER, på en vei som ofte er veldig trafikkert men TAKK GUD ikke var det nå, for da hadde vi jo dødd i verste fall! Herregud så glad jeg er for at det gikk bra, og at jeg fikk til å skli meg inn på en parkeringsplass etter en stund. Jeg ringte pappa i panikk og han sa “jaja, det der ordner seg”. Dad of the year:( Men siden han er på den måten har jeg blitt ganske tøff ellers, men ikke når det kommer til å kjøre bil.

Men jeg bare lurer: er man ikke pliktig til å stoppe om noen har på nødblinken, eller måtte jeg ha satt ut en varseltrekant? Det var SÅ mange som kjørte forbi meg, og åpenbart kunne se at jeg sto fast og etterhvert sklei bakover, men det var absolutt ingen som sjekket hvordan det gikk. Det gjorde meg så trist og ikke minst sjokkert, er det ikke vanlig å hjelpe hverandre eller har folk det så jævlig travelt en søndag ettermiddag?

En annen ting jeg bare MÅ si, nå som vi først er inne på trafikk. Jeg er generelt sett ganske usikker i trafikken fordi jeg fikk lappen rett før jeg flyttet, og var så og si uten noe som helst kjøring i flere år.  I Oslo har jeg automatgir og da går det fint, MEN det er likevel så stressende med alle som tuter hele tiden! Folk i Oslo er helt GALE og tuter for absolutt ingenting, hele jævla tiden. Liker dere lyden av tuting, eller er dere bare sure og stressa? Hva feiler det folk?  Jeg forstår om man tuter i en krisesituasjon men ikke HELE TIDEN slik som i Oslo. Heldigvis er folk bedre på det her, men her er det jo ikke trafikk så det forstår man jo, haha. Jeg må innrømme at jeg likevel savnet Oslo-trafikken i dag, der er folk ekstremt forsiktige når det har snødd mye siden man ikke er vandt til det. Her dryler jo folk på i 80 km/t og jeg kan tydelig se at alle bilene sklir fremover, scaaaary.

Sorry about my face, jeg har dagen-derpå looken fortsatt. Og dødsangst.

Uansett så endte det med at vi ikke fikk tatt solarium fordi jeg ikke turte å kjøre dit, haha. Så nå sitter jeg hjemme, drikker sjokomelk (denne veganske er fantastisk) og så skal jeg snart dra på Egon. Spisestedet jeg egentlig ikke liker, men tydeligvis liker siden jeg er der “hele tiden”. Jeg og min venn Sondre har en tradisjon hvor vi drar på egon lille julaften siden det er eneste stedet som er åpent, dette blir tredje året vi gjør det. Min venninne Eline blir også med, hun er storesøsteren til Henrik, som jeg hyllet på Skal Vi Danse. Jeg har ikke sett henne siden da, så det blir veldig fint. <3

32 kommentarer
    1. Det er helt sykt at folk ikke hjelper, men det er ikke noen plikt til å stoppe og hjelpe med mindre det er skjedd en ulykke, tror jeg.
      En gang da jeg var 14 år og i Oslo med venninnen min, var det en mann som stjal mobilen min. Heldigvis var det en såå søt og snill dame som sa at hun så han hadde gjort det, og jeg løp opp til han illsindt og forlangte å få tilbake mobilen min. Jeg sto lenge og ropte at han hadde stjålet mobilen min, 14 år, alene mot en stor mann i Oslo og ingen, INGEN, hjalp meg. Husker jeg var så sint på han at jeg nesten slo til han, haha. Han kunne jo faktisk drept meg – i verste fall. Slapp heldigvis unna med mobilen trygt i hånden og adrenalin i hundreoghelvette, haha. Skjønner godt følelsen og frustrasjonen du føler!

    2. Så lenge folk ser deg tydelig så trenger du ikke å sette ut varseltrekant. Men selvsagt står du rundt en sving eller andre uoversiktlige plasser skal du det. Også hvis du forlater bilen.

      Men er HELT enig i det du skriver, det er ingen som bryr seg om man står med nødblink lengre! Jeg personlig stopper for hver eneste nødblink og varseltrekant jeg ser, selv om det kanskje har stoppet noen før meg også.

      1. Så snill du er!! Altså jeg skal innrømme at jeg kjørte forbi en varseltrekant forrige uke så det er kanskje karma som kommer og tar meg 🙁 Så, da får jeg bare hjelpe alle fremover.

    3. Håper du får en fin kveld! Men får du egentlig noe tid hjemme med familien din i jula, det virker jo som om du er ute med venner hele tiden, både på dag og kveldstid? Vil du ikke bruke tid med familien din (som du ikke ser såå ofte) i jula?

      1. Herregud hadde aldri orket å være blogger, folk henger seg jo opp i alt, er det mulig
        PASSSSSSS

        DERE SELV

    4. Er så glad for at jeg har lært meg å ikke stresse i trafikken i Oslo, ikke la meg irritere av kø eller folk som presser. Jeg *blir irritert av de som er så stressa at de utsetter meg og andre for fare, ved å blinke med lysa og legge seg helt oppi baken min,og så kjører inn rett foran eller rett bak. Men stort sett innstiller jeg meg på at det tar den tiden det tar og det hjelper ihvertfall ikke å bli sur.
      Men er ganske sjokkert over at folk ikke stopper om de har mulighet.

    5. skummelt synes jeg men gudskjelov gikk bra spennende innlegg synes du er en lun og smart blogger å jeg blir varm i hjertet mitt når jeg ser kontakten i mellom deg å hunden din og jeg har kosa med pus kompis nå ønsker deg alt godt å en riktig god lille julaften kveld fra meg å pus kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️♥️♥️♥️✌🦋

    6. Jeg opplevde selv at jeg sto fast i en pakke, og bare spann og sklei nedover med datteren min i baksete. Ingen stoppet. Jeg kom nesten i motsatt kjørebane og dem bare tutet og kjørte videre. Heldigvis kom det en snill mann til slutt og ga bilen dytt så vi kom oss trygt ut av det!

    7. Mange stoppe ikke fordi det har vært så mange veipirater di siste årene. Altså, svindlere som later som di Jar havnet i en nødsituasjoner for så å stjele fra dæ. Dessuten har alle mobil nu å ringe stortsett etter hjelp.

      Men såklart bør man stoppe hvis man kan hjelpe med feks startkabler eller med et par ekstra hender til å dytte noen.

      Og man bør absolutt stoppe hvis man blir vitne til noen som kommer i grøfta, for å se om det går bra.

        1. Vel, æ har bodd i Harstad hele mitt liv, bortsett fra noen år her og der, å høre om veipiratan i ny og ned. Står av og til i Harstad Tidene

    8. I en undersøkelsen i England måtte deltagerne svare på et spørsmål om en hypotetisk situasjon. Spørsmålet var om du bare kunne redde en, ville du redde ditt eget kjæledyr eller utenlandsk turist fra å bli truffet av en buss?

      40% valgte kjæledyret sitt, ovenfor et menneske. Poenget mitt er bare å påpeke hvor egoistiske vi mennesker kan være.

      Ha en riktig god jul 🙂

      1. Syns ikke det var så rart jeg. For min del stiller ikke mennesket sterkere enn dyr. Så det er godt mulig at jeg hadde vært en del av den 40%… 🙂

      2. Synes du det er egoistisk? Her kommer dyrene mine på lik linje med familien. De ER jo familien min. Det JEG synes er egoistisk, er mennesker som tror mennesket er mer verdt enn dyrene.

        1. Hadde du reddet hamsteren din istedenfor min 5 år gamle datter, hadde jeg faen meg spist hamstern forann deg!!!

        1. Jeg ville nok også reddet hunden min fremfor en utenlandsk turist, men ikke fremfor et barn eller noen jeg kjenner. Og hva slags dyr det er spiller også inn syntes jeg da. 😊

        1. Håper du jeg er ung, for det høres høres slik ut?? Merkelig å si. Jeg er over 30, og jeg hadde også reddet kjæledyret mitt ovenfor et fremmed menneske. Men jeg er også klar over hvor egoistisk det er. Jeg redder kjæledyret fordi jeg bryr meg om det. Det er så mange flere som blir påvirket av at et menneske dør. De har foreldre og kanskje barn. Tenk om ditt barn eller din mor døde fordi jeg heller reddet hunden min. Det blir litt som da den lille gutten datt inn i gorilla buret. Er en utrydningstruet fjellgorilla mindre verd enn gutten? Vi er 7 billiarder, men likevel ble gorillaen drept. Satt i den situasjonen ville de fleste reddet den lille gutten, selv om det er feil.

    9. Folk er så redde for å hjelpe selv om man er pliktet til å hjelpe… Opplevde å være med i en ulykke en gang, det gikk heldigvis bra med oss inni bilen, men bilen så IKKE bra ut.. likevell kjørte 10-15 biler forbi før noen stoppet, til og med de som så selve ulykken! Det er skremmende!

    10. Hei Sophie! Jeg har et spørsmål. Hvordan takler du kritikk, krasse kommentarer og lignende? Jeg har fått litt dritt de siste dagene i et kommentarfelt fordi jeg var uenig med trådstarter og delte det, og FY så vondt det er å få nye kommentarer hele tiden fordi folk er uenig med en. Og de tar deg jo på alt; utseende, hva du gjør på fritiden, hvordan instagramprofilen din ser ut. Alt som ikke har noe med saken å gjøre. Hvordan klarer du egentlig å takle sånt? Man tenker jo med en gang at «herregud, selv om den personen sier nesa mi er stygg så vet jeg at det ikke er sant» men etter hvert så sitter man jo plutselig å tenker ‘ja nesa mi er kanskje litt bred øverst?’. Jeg har ikke helt visst hvor jeg skal skrive eller hva jeg skal gjøre, så jeg ville bare spørre hva du gjør for å komme deg gjennom sånt. God jul, Sophie <3

      1. Hmm.. Jeg har ingen mirakel-svar, for det kommer an på dagsformen. Noen ganger suger det og andre dager bryr jeg meg ikke. Men jeg tror ikke jeg hadde tenkt på om nesa mi var stygg for at andre sa det, men det hadde kanskje vært verre om de hadde påpekt noe jeg allerede var usikker på? Jeg har ingen fasit men som alt annet i livet handler det vel om å bli så trygg som man kan i seg selv, det er det beste for å takle! 🙂

    11. Soya er ikke miljøvennlig for regnskogen, Alpro mener de ikke bruker soya fra Brasil, men bruker andre land. Likevel ikke miljøvennlig. Så kanskje revurdere soya? Siden du er så opptatt av jordkloden. Du har jo en stor stemme, bruk den. Hvorfor gjøre ting halvveis.

    12. Viktig!! Så at du skrev at du bremset hardt og deo opp håndbrekket, men det må man absolutt ikke gjøre. Jeg vet, for har gjort det samme selv. Om man merker at man begynner å miste veigrepet, må man bremse i rykk og napp. Ikke trykke helt ned, men «pumpe». Og så må man ikke dra opp håndbrekket. Det som skjer om man låser hjulene, er at man mister helt veigrepet, og hjulene sklir nedover. Når hjulene ikke ruller er det nesten umulig å styre bilen. Jeg vet at mange tror man skal bremse så mye som mulig, men det kan faktisk være farlig. Mente ikke å virke streng altså, men prøvde bare å forklare hva man skal gjøre. Håper du slipper flere slike skumle opplevelser!
      God jul❤️

    13. Man er på ingen måte pliktig til å stoppe dersom noen har på nødblinken. Og folk bruker den ofte uten at det er noen større fare også. Og hva mener du andre skulle gjort når du sitter i bilen og den sklir?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg