møtet med hypnotisøren kurerte sceneskrekken min

Jeg følte jeg hadde prøvd alt. Akutte timer hos psykolog. Healer. Coach. Puste meg igjennom det. Gråte meg igjennom det. Ikke være på mobilen på flere dager. Ikke drikke koffein. Kutte skjermtiden ned til et minimum. Men ingenting hadde hjulpet. Det fantes bare en siste utvei, og selv om det virket så ekstremt var jeg desperat. Det var på tide å dra til Norges mest kjente hypnotisør. 

Da jeg var med på Skal Vi Danse fikk jeg kjenne på et nytt nivå av sceneskrekk. Jeg har aldri vært redd for å snakke foran folk, men da jeg skulle danse ble angsten så omfattende at jeg kunne ligge å riste i sengen i flere dager før jeg skulle på scenen. Så klart ødela det litt av opplevelsen, og ikke minst tok det masse energi.

Og slik havnet jeg altså her. På det lille, avlange kontoret til en hypnotisør. Hva er egentlig en hypnotisør? En mann som opptrer på barer i Syden? Hva kom til å skje? Ville jeg flakse rundt som en forvirret hane? Ville jeg røpe mine innerste hemmeligheter? Eller verre: ville ingenting skje? Da hadde jeg blitt så flau på vegne av hypnotisøren som åpenbart ikke kan jobben sin at jeg sikkert hadde faket en hypnose og gått derfra i skam.

“Hva kommer til å skje?” spurte jeg prøvende. Jeg liker å ha kontroll. 

“Det er ingenting farlig” svarte han kort, med øynene festet i mine.

“Men, hva kommer til å skje egentlig, kommer jeg til å løpe rundt her inne..”

“Vi skal bare snakke litt”, sa han, like kort og autoritær, jeg hadde åpenbart for mange spørsmål. Og, snakke gjorde vi. I 40 minutter snakket vi om hva som plagde meg, og jeg begynte å bli oppgitt. Hadde jeg kjørt til andre siden av byen, i rushtrafikk, midt i en treningsperiode for å betale tre tusen kroner for.. dette?

Men så. 

Han strakk hånden sin ut, med håndflaten vendt opp mot taket. “Press hånden din mot min”, sa han. Og jeg presset, og ble oppgitt av mine egne svake hender som jeg følte jeg måtte unnskylde.  “Jeg er ikke så veldig sterk” sa jeg, og presset alt jeg klarte mot gulvet mens hånden hans presset imot. “Klarer du ikke presse hardere? Press litt hardere” fortsatte han, så meg inn i øynene. Jeg var på vei til å svare, forklare at jeg faktisk ikke kan være sterkere – men da, så brått at hjertet mitt hoppet over et slag, fjernet han hånden sin, håndflaten min slo ned mot mitt eget lår i all sin svake kraft, hånden hans kom opp mot pannen min, og han sa,

“Sov”.

Alt skjedde på et par sekunder, og plutselig var jeg var låst fast i stolen av ren tyngdekraft, øynene var som lukket med lås, og hodet mitt hvilte mot min høyre skulder. Jeg ville le, for det var så rart at jeg ikke klarte å bevege på meg. Ikke skummelt, men rart. Jeg prøvde å bevege en finger, men det gikk ikke. Beveg en finger- sa hynotisøren. Men, jeg klarte ikke. Jeg kunne høre stemmen hans i det fjerne, han ba meg om å gå ned en trapp, lukke en dør, noe sånt. Gå inn i et rom, tømme en ryggsekk, jeg husket ikke, alt dette skulle skje i mitt indre univers, i mitt hode, det handlet om å tømme bagasjen som hadde vært. Såpass husket jeg. Men jeg var hypnotisert, jeg satt låst fast i stolen, kom meg ingen vei, ville le men klarte ikke, siklet, klarte ikke tørke det bort.

Jeg skulle tømme min mentale ryggsekk, og inni der lå sceneskrekken. Merkelig var det, men jeg kunne se at jeg selv gjorde det. Føle det. Jeg visste at jeg satt fast i stolen hans, at jeg “sov”, men jeg var også et annet sted. En heftig opplevelse.

Plutselig kunne jeg høre hypnotisørens stemme i det fjerne, han telte sakte baklengs fra ti. Jeg begynte å komme mer og mer til meg selv – og da han til slutt var på en, hadde jeg åpnet øynene og satt oppreist i stolen. Hvor lenge hadde jeg vært borte? Fem minutter? Ti?

Men, da så jeg på klokken igjen. Jeg hadde vært der i over to timer, altså nærmere en time hadde jeg hatt øynene lukket, ikke bevegd på min egen kropp, vært inne i en slags verden jeg ikke husket noe av. “Hva skjer nå” spurte jeg. “Det får du bare vente å se” sa han. Enkelt og greit.

Dagen etter klarte jeg å ha en sending hvor jeg for første gang hadde det gøy på scenen. Om det var hypnosen eller meg selv aner jeg ikke, men herregud, for en intens og spennende opplevelse det var. Visstnok skal hypnotisøren være den beste på å fjerne nikotinavhengighet, skrekk for edderkopper, flyskrekk eller hva enn. Min situasjon ble jo litt vanskeligere ettersom det som egentlig plaget meg ikke kom til overflaten før lenge senere, men sceneskrekken? Den ble jeg kvitt. Jeg kan fortsatt bli nervøs, jeg kan fortsatt grue meg, men det er langt ifra den frykten jeg kjente på før. Hvorfor eller hvordan aner jeg ikke, men det er en av de mest interessante opplevelsene jeg har hatt!

Har noen av dere gått til hypnotisør før? Eller kanskje en klarsynt? Fortell!

Neste gang kan jeg fortelle dere om da jeg møtte en tankeleser.. Det var også virkelig noe for seg selv! Jeg elsker å oppleve det alternative. <3 

29 kommentarer
    1. Hei, hva heter denne hypnotisøren? Har flyskrekk så kanskje jeg burde prøve jeg å 🙂

      Men det hørtes veldig ubehagelig ut. Høres ut som du var i en slags søvnparalyse å det ønsker jeg ikke. Opplevd mye søvnparalyse da jeg var liten.

      Er dette tilfellet? Var du egentlig ved bevissthet men ubevegelig? Hva om han aldri hadde vekt deg? Høres så voldsomt ut at en annen person «bestemmer» om du skal våkne eller ikke.

      1. Jan Ove Sjøholt og det var ikke ubehagelig – søvnparalyse har jeg også slitt med og det kan ikke engang sammenlignes. Du er med en person som ikke ønsker deg noe vondt, og han har full kontroll. Det er noe annet enn den skumle, ensomme og ukontrollerte paralysen 🙂 Han vekker deg så klart, hehe. Han har jo nye kunder å ta seg av!

        .. Jeg er sikker på at du også ville hatt mulighet til å dra deg selv ut av hypnosen. Han plukker opp hvordan du reagerer.

    2. Vil du være så snill og gi meg nr eller navn til han? Har vært lenket til sengen i 15 år pga angst! Vær så snill!

    3. Skikkelig flott bilder synes jeg å du er svevende å kjempeflink å er favoritten min jeg skal til Danmark en uke ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ♥️🐱🌌😀🦋✌☀️

    4. Å herregud, jeg fikk seriøst frysninger av måten du beskriver det på. Hahha – “Sov.”
      Jeg sliter helt forjævlig med flyskrekk, og har vært innom tanken med terapi men det har funket så dårlig mot andre frykter som dødsangst. Håper du kan dele hvem dette er, jeg ble vertfall veldig interessert nå!

      1. Hei Anette.
        På Instagram er det en pilot i SAS som heter «bjornpilot»
        Han har skrevet en bok om flyskrekk og som har kurert en masse mennesker. Se bioen hans for bestilling av boka.

    5. Hei,sophie Elise,du er like vakker som ditt navn.Og ja jeg har vært i hypnose,tror jeg? Min søster gjorde et forsøk,et forsøk som jeg har tenkt på mye,det gjorde noe med meg,det var som en sterk drøm du kan alltid se tilbake på,bilder i mitt hode, jeg vil for alltid huske på.Det alternative er veldig spennende.

      1. Jeg har googlet og googlet, men jeg husker ikke hva han heter, annet enn at han holdt til på Røa, rett ved siden av Meny.. Jeg skal høre med en venninne som også har gått dit.

    6. Jeg hadde slitt med voldsom natteskrekk (påført av traumer) i flere år. Ingenting fungerte, og jeg pådro meg brudd og forslåtte ribbein av de voldsomme reaksjonene jeg hadde i søvne, og kjæresten min var på nippen til å ikke klare det lengre. Det begynte å gjøre henne redd for å sove. Til slutt valgte jeg å oppsøke en hypnotisør, etter tre timer var jeg fri for natteskrekk. Det kan fortsatt hende jeg opplever milde tilfeller, men ikke i nærheten av så voldsomme som før. Jeg overdriver ikke når jeg sier at det reddet livet mitt.

    7. Jeg gikk til hypnotisør for flere år siden pga angst og ekstremt dårlig selvbilde. Det er noe av det beste jeg har gjort for meg selv! Tenkte det samme som deg først «kommer jeg til å flakse rundt som en hodeløs høne? Hva om jeg deler ting jeg aldri har delt med noen? Hva om jeg mister kontrollen totalt?» Men hands down, det er den beste opplevelsen! Jeg fikk også beskjed om å «tømme ryggsekken min» og tiden fløy avgårde, 1,5 time føltes som ti minutter. En veldig merkelig, men god opplevelse å ha prøvd. Og angst og dårlig selvbilde, det ble borte. Jeg ble litt mer «likegyldig» til hva folk tenkte og mente om meg etterpå, og det var helt nydelig 🙂

      Anbefaler hypnose til alle som sliter med ting, men gjør research, velg med omhu, mange luringer der ute også!

    8. Dette høres kanskje rart ut. Men tror du han kan hjelpe med problemet mitt med å “slippe folk inn”? (Menn,kjærlighet) har vokst opp i et hjem så og si uten kjærlighet og med mye psykisk og fysisk vold og det har satt preg på meg og livet generelt. Er en søt jente men aldri hatt kjæreste for jeg klarer ikke å slippe de inn hvis du skjønner. Misunner de som klarer det. Men det er kanskje mer flyskrelk, sceneskrekk osv han kan hjelpe med og ikke ting som egentlig går langt tilbake? Utrolig kult å lese om opplvelsen din! 💜 ha en fin søndag! 🧡

    9. Har vært te klarsynt og det e magisk <3 men ikje alle kan nåkka også e æ klarsynt sjøll så æ træng ingen hjælp enn og hjælpe andre 🙂

    10. Snille Sophie. Sceneskrekk er en ting, men når folk har virkelige problemer, som de beskriver i innleggene, vær så snill å oppfordre dem til å oppsøke profesjonell medisinsk hjelp først.

      1. Jeg har flere ganger snakket om viktigheten av å gå til psykolog, og når jeg – tross alt – skriver om scenesrekken min tror jeg vi kan holde oss til det. Om jeg skriver om virkelige problemer så anbefaler jeg psykolog.

        1. Fordi om du har snakket om viktigheten av å gå til psykolog, ser du vel at det er ikke det ditt kommentarfelt viser. Du har makt over så mange tenåringer som sliter psykisk. Skjønner du det? De bruker gjerne opp alt de har for å gjørre akkurat det du gjør. Skjønner du påvirkningskrafta du har? Du er godt voksen, men oppfører deg som en forvokst tenåring.

    11. Har du prøvd tft? Jeg har slitt psykisk hele livet å vært ut og inn av psykriatien men til slutt innså jeg at det ikke ville hjelpe for verken angsten eller postrumatisk stress som jeg hadde. Fikk nokk å kjæresten min som er veldig alternativ å har blitt frisk av uhlserøs kolitt med alternativ behandling kom over en mann i porskrunn som reddet livet mitt. Han driver med tft (tankefelt terrapi) å hjalp meg til å bli kvitt alle mine paykiske plager så her sitter jeg nå
      Med to barn og mann og skal studere til å bli kosmetisk hudpleier å sier nå takk og farvell til nav😃😃😃😃send meg mail om
      Du vil ha kontakt info

    12. Hei! Veldig bra innlegg !
      Jeg har også vært hos hypnotisør nylig, men opplevde ikke helt den samme effekten dessverre. Tror ikke jeg greier å slappe helt av og slippe han inn!
      Uansett er han en fantastisk menneskekjenner og han er mye bedre å snakke med enn alle psykologer jeg noen gang har møtt 😊 Har derfor tenkt å gi det noen forsøk til 😊

    13. Veldig god beskrevet det Sofie Elise her skriver om sin opplevelse. Husk dette er ikke noen magisk greie og hele sesjonen er en kombinasjon mellom samtale, coaching og jobbe med sine egne tankebaner. Så lenge en er motivert så vil en kunne komme veldig langt.

      Om en har alvorlig psykisk lidelse eller en eller annen mulig diagnose er det selvsagt viktig å bruke fastlegen og gå de vanlige stegene for å få avdekket hva det er.

      Ser at mange skriver at de ønsker kontakt, så det er bare å ringe:-) 91345066 eller bestille time på min hjemmeside; http://www.inzight.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg