mine reiser i 2018

Jeg og Kasper startet året i New York for å feire nyttårsaften. Vi bodde på samme hotell som Lindsay Lohan, samtidig – til min store glede. Likevel ble jeg ikke bestevenn med henne og det suger jo, når man tenker på det i ettertid. Vi hadde noen fine, men kalde dager i New York! Det må være min favorittby. Vi spiste godt, festet mye, shoppet ingenting og bare var sammen. Vi skulle bli samboere, og det føltes fint å starte alt på den måten.

Videre dro vi på cruise! Jeg savner faktisk å være på cruise, selv om jeg var så fan av destinasjonene vi stoppet på. Det var litt for.. kunstig. Men selve båten var helt herlig, jeg elsket å ligge på balkongen vår å ta innover seg det store havet og hvor kraftfullt det er. I tillegg er faktisk cruise ganske billig, det koster jo ingenting å spise der.

Vi dro videre til Fort Lauderdale, der vi skulle fly hjem fra. Dessverre fikk vi bare en dag her, jeg skulle så gjerne vært lengre! Det var deilig vær, gode restauranter og et nydelig hotell. Jeg tror det her hit vi skal tilbake neste gang også.

I februar dro jeg, Anne-Sofie og Amanda på jentetur til Roma. Turen var en overasskelse til Amanda som nettopp hadde forlovet seg og hatt bursdag i tillegg! Dette ble en museum-kunst-spise-ferie, og vi hverken shoppet eller festet. Vi bare gikk rundt og så på ting! Dessverre hadde vi tidenes uflaks med været, så jeg skulle gjerne dratt tilbake og faktisk fått sett byen fra sin beste side. Men Roma var likevel fantastisk!

Jeg, Dajana og et team dro til Paris for å ha photoshoot. Det var for extensionsmerket Great Lenghts som jeg hadde samarbeid med på den tiden! Vi bodde på den fineste suiten, men hadde lange og harde dager med fotografering og jeg ble syk i tillegg. Uansett elsker jeg Paris, det er en magisk by og jeg kunne gjerne ha bodd der.

Jeg og Charlotte dro tilbake til Paris for å gå på skole et par dager! Det var en fantastisk tur og vi fikk oppleve Paris litt “på ordentlig”; men dessverre ble vi ranet på slutten av turen og jeg miste alt jeg eide og hadde av verdi..

I Mars dro jeg og Kasper en liten tur til Malaga, hvor vi ble i to dager! Før vi dro på..

Cruise igjen! Haha. Denne gangen en kortere strekning mellom Malaga og Barcelona, si vi var kun to dager til sjøs.

Vi hadde noen helt fantastiske dager i Barcelona etterpå. Om man skal reise til “syden” (hva nå enn det betyr) burde man absolutt reise hit, denne byen har alt. Strender, utelivet, shopping, historien og maten. ALT! Denne turen var en av de fineste vi har hatt, tror jeg. Alt var så harmonisk og fint..

Den siste turen til utlandet skjedde i april, da dro jeg og Kasper til Bali. Det var en fin tur og naturen der er fantastisk, men herregud så slemme de er med dyr i det landet 🙁 Ikke bare hunder og katter men aper og alt som er, det er en helt annen kultur. Noe som er så synd! Så jeg tror nok ikke jeg vil reise tilbake dit, med mindre det blir endringer på dyreholdet der.. Jeg klarer bare ikke gå rundt å se på dyr som har det fælt overalt og det finnes virkelig ingen gehør for å si ifra.

Jeg trodde egentlig jeg hadde reist mye mer, men nei. Jeg kjenner jeg savner det skikkelig, jeg får så mye inspirasjon av å reise og fikk f.eks gjort ferdig “elsk meg” på en av turene. Det finnes mye fint å oppleve i Norge også da, men det er jo typ like dyrt er min erfaring haha. Likevel blir det noen norgesferier på meg i år.

Som dere vet har jeg lyst til å ha et reisefritt år i 2019. Eller, lyst har jeg selvfølgelig ikke. Jeg vil reise og oppleve verden som absolutt alle andre, og det gjør vondt i magen når jeg snakker om å ikke gjøre det nå som jeg har mulighet. Nå, når jeg har penger. Før barn. Før alt annet. Og da skal jeg liksom pause. Jeg gir slipp på ting som familieferier, utdrikkningslag og bryllup. Vet dere hvorfor?

Jeg sier jo, klima og miljø. Men for å være ærlig: om jeg hadde dratt ned på reisingen så hadde det holdt. Om jeg hadde reist tre ganger til utlandet istedenfor åtte. Men, jeg er så lei av at hver gang jeg snakker om kjøtt, selv om det er en mye større diskusjon som handler om både helse, sult, økonomien på verdensbasis, dyrevern og klima, så skal noen si “du kan ikke si noe du som reiser så mye”. Jeg ble, og er drittlei av det. Det er så forbanna trist at man ikke kan mene noe, og faktisk ha tatt et standpunkt (som å endre HELE kostholdet sitt!) uten at man skal få slengt ferier i ansiktet. Jeg forstår det, om jeg hadde reist like mye som i 2018. Til en viss grad. Men man kan jo reise litt, og f.eks fremme å kjøpe klimakvoter? Gjøre frivillig arbeid stedene man reiser på? Ikke shoppe på tur? I honestly dont know.

Nå har jeg gitt Kasper en ferie i julegave, det var det han ville ha, og jeg ga den med glede. Likevel funderer vi på å utsette den til 2020, men mest for å holde fast i et prinsipp. Det spiller jo ingen rolle om vi utsetter eller ei, sånn egentlig.

39 kommentarer
    1. Høres så spennende ut med alle disse reisene du har vært på Sofie Elise 🙂 elsker bloggen din og har fulgt med på bloggen din en del år nå. Ha en super nyttårsfering i morgen kveld til deg og dine <3

    2. Du reiser jo ikke bare i forbindelse med ferier, men flyr også mye i forbindelse med jobb (bloggturne, foredrag, fram og tilbake med tanke på musikk i Stockholm, osv).. Men uansett, synes du kan unne deg en ferie eller to, absolutt. Men å reise frem og tilbake, hit og dit og fly hver måned synes jeg er en uting og spesielt ser det ikke bra ut fra en som liksom skal være miljøbevisst. Men de fleste tar jo en tur til utlandet i året liksom, det går jo bra.. Ikke føl at du må ta et HELT reisefritt år! Og reiser er absolutt en ting det er spennende å lese om og se bilder fra på en blogg.

    3. Skal dere adoptere?
      Husker du skrev at du ikke kunne få barn.

      Men nå nevner du jo ofte det med barn, så det er jo tydeligvis et ønske om familie i fremtiden.

      Kan selv ikke få barn biologisk, og vet hvor utrolig vondt det kan være. Vi står på liste til adopsjon, så forhåpentligvis er 2019 året vårt ❤

    4. Helt ærlig. Dra på ferie. man har gått av å gjøre det engang i blandt også. dårlig at man ikke kan ta seg en god ferie engang, bare fordi du er en offentlig person.
      Jeg er helt sikker på at veldig mange av dem som sier at det du kutter ned på ikke er bra nok fordi du fremdeles gjør andre ting, dem kutter ikke ned på alt dem heller.

      Kutte ned er greit, men ikke stopp å oppleve ting pga noen kommentarer. det kommer du også til å angre på om noen år.

      Ønsker dere en godt nyttår 🙂

    5. Selv om du bryr deg om miljø trenger du jo ikke være «best». Det at du ikke spiser kjøtt burde jo gjøre at reising kjennes bedre..?
      Som du selv skriver, livet får jo naturlige «reise-stopp» når livet med barn melder sin annkomst.

    6. Synes absolutt du kan unne deg en reise eller to! Herregud, ikke hør på de som sier noe annet! Men å kutte ned burde du jo absolutt gjøre, da du har reist veldig mye tidligere.. Men alle får da lov til å dra på noen ferier uten at folk skal blande seg bort i det! Men å dra på cruise og i tillegg reklamere for det synes jeg faktisk var ekstremt uheldig på bloggen til ei som skal være miljøbevisst. Da blir det liksom ikke bare fly tur/retur, men cruiset i tillegg.. For så og fremme cruiseferier, som er veldig skadelig for miljøet. Men skjønner jo at det frister med sponset ferie, absolutt 🙂

      1. Har ikke sett at noen her har sagt at hun ikke får reise. Det er mengden flyreiser og ferier det reageres på, samt type (cruise og fly fremfor tog) samt lengde på reise. Det er HÅRREISENDE å reise på en dagstur til spania, som sophie har gjort

    7. Koffer utsætte, det e jo ditt og hannes liv 🙂 E jo ingen andre som bestæm ka dåkker ska gjøre, det høres helt dust ut 🙂 Næi fy faen, gjør ALT dåkker vil !

    8. Skjønner ikke hvorfor du tenker slik eller blir påvirket. Det er ditt liv, du gjør akkurat slik som passer deg, det du og samboeren din vil gjøre. Det er ingen som noe med det. Gjør dine ting!! Stå på Sophie Elise! 🌸

    9. Det er jo mulig å finne en balanse, reise litt, men ikke 8 ganger i året. Spise litt meieriprodukter, men ikke være helt vegansk. Jeg tenker mye av kritikken kommer fordi det virker som du totalt sett har et større miljøavtrykk enn de som ikke prøver å leve miljøvennlig engang. Her tenker jeg shopping av klær og sminke, og reising i tillegg ikke bare mat.

      For noen vil man aldri bli god nok uansett hva man gjør.

    10. På samme måte som du respekterer eller vært fall godtar at folk spiser kjøtt, må du bare forvente at folk skal gjøre det samme tilbake angående reising. Please ikke slutt å reise bare fordi noen mener du ikke bidrar «nok». Selvfølgelig gjør du det. Du bidrar mer enn folk flest til miljøendringer. Jeg reiser endel selv og det gir meg SÅ mye på alle mulige plan og hvis det gjør det for dere også må dere ikke gi opp det. Å spise kjøtt derimot gir meg ingenting, så får vi heller være flinke og bidra det vi kan på det område.

      Tenk over hva reise gir deg, og du og dere fortjener faktisk en pause innimellom. I tilegg er det dritgøy å lese om når du er i utlandet 🙂

    11. Gunhild Stordalen står for mye av det du også står for og hun reiser jo kjempe mye 🙂 hun bryr seg ikke om noen peker på det. Ikke la folk ta fra deg gleden og ønsket om å reise og i hvertfall med din kjære. Folk vil alltid peke med en finger på noe uansett. Ikke la andres meninger gå ut over deg 🙂 Ikke utsett ferien, er sikker på at du fortjener den og!

    12. Ser at du har vært i Roma og Paris. Kjente meg igjen på et par av bildene, helt uten kommentar og uten å se et kjent monument i bakgrunnen. Jeg har bodd fire år i Paris og ett år i Roma. Selv etter å ha bodd og jobbet der (det blir jo litt annerledes enn en kort og hektisk ferie) kan jeg varmt anbefale begge steder. Både Paris og Roma er så mye mer enn turistattraksjoner -og turistfeller-.
      Det samme gjelder for øvrig Marseille, La Ciotat, Bandol, Cassis og Toulon i sør Frankrike, hvor jeg er godt kjent. (Dette er små byer, hvor det er langt billigere å feriere enn kjente steder som Nice og Cannes. Jeg har også gode lokalkunnskaper når det gjelder Firenze og Pisa. Det samme gjelder Genève (Sveits). Jeg snakker italiensk som “alle nordmenn” snakker engelsk og kan flytende fransk, så skulle du trenge et reisetips er det bare å ta kontakt.
      Ønsker deg for øvrig et godt nytt år! Ta godt vare på hunden(e) din(e) når det smeller i morgen!

    13. Skikkelig kule innleggene dine men synes synd på dyra og det er super viktig å ta vare på jorda stilig å vakker bilder du er så positiv å lun og snill blogger synes jeg du er favoritten min ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🐱🦋

    14. Du mister jo dine egne meninger av å gjøre hva andre sier, hvorfor ha sterke meninger og et standpunkt hvis det ikke er det du står for 100%? Du, mer enn noen har gjort så sykt mye bra, og faktisk brukt stemmen din på mange utrolige bra måter! Du gjør allerede mye bra for miljøet og klimaet vårt, mye mer enn de fleste. Man har sine hjertesaker her i livet man ønsker å fokusere litt ekstra på, og du har allerede så mange. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men ikke stopp og lev og gjør det du har lyst til! Vil egentlig ikke skrive at du lever bare en gang, for man skal tenke på miljøet og klimaet uansett, men hvorfor skal du fokusere på det du ikke gjør, istedenfor alt det du gjør?! Ikke la mennesker som ikke kjenner deg og vet hva ditt standpunkt er, få deg til å føle deg dårlig for alt du ikke gjør. Jeg skjønner det er frustrerende, men du gjør og har gjort så mye bra. Så jeg syns du skal fortsette å reise, bli inspirert og skape nye minner, samtidig som du bruker stemmen din på dine hjertesaker!

      1. Haha, sophie gjør IKKE mere enn de fleste. De fleste lever nøkternt, selv om de så spiser kjøtt. Er veggis selv, så må si jeg er glad for sophies innsats for dyr og miljø der, men når hun er et miljøsvin til gangs på så godt som alle andre punkter – myye verre enn snittet, så kan hun ikke kalles miljøvennlig.

    15. Det er veldig bra at du gjør litt i forhold til miljøet. Men…gjennom bedriften din pusher du ut reklame etter reklame, spons etter spons, og alt dreier seg om at vi som lesere skal kjøpe de produktene du reklamerer for. Til og med headeren din er reklame. Dette enorme forbruket som vi pushes på etterlater et stort sår i forhold til miljøet. Produktene produseres hvor det er utslipp, fraktes til landet med fly (feks) og kjøres ut til butikkene/lagrene i store tunge trailere, før de blir kjøpt av oss som forbrukere og på nytt er på en reise før de dumper ned i postkassa vår. Her pakkes de ut av esker som er laget av papp, innpakket i bobleplast, pakkepeanøtter etc som ikke alltid er like enkelt å resirkulere. Hvorfor kan ikke du som miljøbevisst blogger fokusere mer på gjenbruk enn å kjøpe nytt? Hvorfor ikke inngå et samarbeid med feks Finn.no eller Fretex for å vise at man fint kan resirkulere klær, og utstyr i stedet for å “måtte” kjøpe nytt?
      Så ja… det er fint at du gjør litt, og det bidrar i helheten, men gjerne bruk stemmen din til å få folk til å få opp øynene for at man ikke på død og liv må kjøpe nytt

    16. Anbefaler å reise med tog! Miljøvennlig og du kan komme langt og mange kule steder. Dessuten går det an å reise komfortabelt på den måten og, hvis man bare betaler litt ekstra for det.

    17. Ble turen til Gran Canaria avlyst? Husker du etterspurte tips ifht til steder der, samt kom frem til et sted du hadde valgt (i et senere innlegg). Mulig jeg husker feil. Tenker at å reise på ferie et par ganger i året er noe alle kan gjøre uten å tenke om det er rett eller galt, men da heller bli mer miljøbevisst på valg man tar ellers i hverdagen. Tog fremfor fly innenlands feks, generelt kollektivtransport, minske forbruket sitt, gjenbruk fremfor nytt i mye større grad, osv osv. Du bestemmer hva du skal gjøre, du må ta et standpunkt til hva du synes er rett. Ikke la andre styre hva du velger å gjøre. Litt er uansett bedre enn ingenting 🙂

    18. Dra på ferie, nyt livet, opplev verden nå mens du har mulighet. Alt handler om balanse.. og det blir helt sikkert tider senere i livet ditt der du ikke har samme muligheter til å dra – så gjør det nå om det er det du ønsker. Enkelte vil aldri bli fornøyd uansett hva du gjør så… 😉

      1. Du synes det er forsvarlig at sophie og andre som henne reiser villt uten å tenke seg det minste om? Ikke en øørliten tanke for andre her på jorda og framtidige generasjoner?

    19. Cruiseturismen er den formen for reiseliv som forurenser aller mest, og er ikke noe å anbefale. Det ligger en dokumentar på NRK om dette, anbefaler å se den

    20. Det er utrolig kult at du elsker å reise, det gjør jeg også og det finnes ikke noe bedre i verden enn å oppleve nye steder og kulturer. Men hvis du er opptatt av miljø så finnes det mer miljøvennlige måter å reise på. Tog f.eks. Neste år skal jeg begynne på folkehøgskole og linja mi skal på backpacking og interrail i Asia og Europa. Vi skal også til Nepal med hele skolen. Interrail er mye billigere og mer miljøvennlig, i tillegg til at det er mye fine togturer her i verden. Du reiser selvfølgelig akkurat slik du vil, det her er bare ett forslag. Kjipt at folk hele tiden skal rakke ned på deg for å reise, det er bra å reise og utforske. Det øker forståelsen for verden, andre mennesker og kulturer og tradisjoner samt at du vokser veldig på det som menneske.

      1. Det er ikke bra om hvert eneste av jordas 8 mrd. mennesker skulle ha reist på 8 utenlandsturer i året nei, i tillegg til x antall innenlands. Det hadde ikke gått. Rett og slett.

    21. Hvorfor reklamerer du for cruise turisme, da dette er den mest forurensende type turisme som finnes? Det er greit å reise litt, men om du prøver å fremme et miljøvennlig syn bør du ikke reklamere for cruise turisme.

    22. Forstår at det er vanskelig å ikke bry seg om det folk skriver til deg i kommentarfeltet, men ikke la det være grunnen til at du ikke skal få gjøre som du vil i 2019!! Vi vet at dyrevelferd, klima osv. er noe som betyr veldig, veldig mye for deg, og du er så engasjert i disse tingene. Det er kjempefint! Men du trenger ikke å gi slipp på alt, Sophie. Som du sa i serien din, vær heller dobbeltmoralsk enn å ikke ha en moral (viss det er noe sånt folk mener at du er). Eller bare ikke bry deg om hva folk tenker og mener. Hva sitter du igjen med da? Og alle vi andre har absolutt ingenting vi skulle ha sagt. Det er ditt liv. Dessuten gjør du mye mer for planeten vår enn oss andre. God nyttår, Sophie.

    23. «og jeg får også lyst til å blogge mer. Og det er jeg veldig klar for i 2019, men da må dere også la meg.» Håper du holder dette i det nye året, for bloggen har vært ganske dårlig den siste uka (og i lange perioder gjennom året). Men det er jo forståelig i juleferien. Gleder meg til å følge med på en forhåpentligvis bedre blogg i 2019! Godt nyttår!

    24. Jeg syns det er synd du opplever det slik. For det er jo veldig bra du har sluttet å spise kjøtt, det betyr jo veldig mye. Men det ene trenger ikke ha noe med det andre å gjøre, syns jeg da.
      Så selv om du ikke spiser kjøtt og gjør veldig mye bra for miljøet så tar d jo veldig mye fly noe som ikke er bra.
      Jeg syns ikke det at du tar mye fly setter alt det andre du gjør i et dårlig lys, men man kan jo hele tiden strekke seg etter å gjøre enda mer. Du sier jo du har begynte å ta kollektivtrafikk, det er jo supert, ikke bare for økonomien men også miljøet.
      Hilsen Anette

    25. Vil nevne at å gjøre frivillig arbeid i andre land er dessverre veldig skadelig for lokalkulturen i land… er skikkelig dumt, men den industiren blir ordentlig missbrukt. Vil anbefale deg å heller faktisk bare handle av de lokale. Finnes masse info om dette på nett, du bør søke det opp :))
      Klem

    26. “Jeg vil reise og oppleve verden som absolutt alle andre”

      Eh, absolutt alle andre? Vi er mange som ikke liker å reise eller føler behov for det:)

    27. TUSEN takk for at reflekterer rundt klimaeffekt av flyreisene dine. Tusen takk for at du har et standpunkt mot kjøtt og lever det ut og snakker om det. Du høres av mange og dine ord har en stor effekt. Takk.
      8. oktober -da den siste klimarapporten kom, tok klimaengasjement mitt et megahopp. Mediene sa:
      -«Verden må gjennom endringer i et omfang vi aldri før har sett»
      -«Innen 2030 må de globale utslippene være halvert»
      -«Det krever det stor politisk vilje og oppslutning blant folk» (Bjørn Hallvard Samset, forskningsleder ved Cicero)
      På min FB fortsatte mine venner å dele fra sine flyreiser, uten refleksjon. Over lunsjen snakket de fortsatt heller om opp-pussing av badet. «Hæ?!», tenkte jeg. «Skal det ikke skje noe nå HELLER da?

      Hvordan få til oppslutning blant folk? Sånn at politikerne tør gjøre det som må til? Sånn at de VET at folket – du og jeg- kommer til å stemme på dem som også tør ta de upopulære beslutningene – beslutningene som handler om at det må koste å forurense – det må koste mye – for instinktene våre ble født lenge før global oppvarming… (Marte Wulff, i sangen sin Verden ER stor: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/verden-er-stor)

      Jo vi må faktisk snakke om klimaendringer med hverandre – på en måte som gjør at et stort flertall av oss får strutsehodene våre ut av sanda. Sophie DU gjør det og jeg håper så inderlig du gjør det mer! (Selv om det akkurat nå er slik at du har et levebrød som forsterker forbruk som skader planeten, er det BARE positivt at du OGSÅ er med på å skape bevissthet rundt global oppvarming. Det beste er alltid å walk the talk, men det er det ingen av oss som får til helt og fullt uansett, så det er verre en verst å med

      Til dere andre som leser; Snakk om det rundt deg du også, da vel – i en form som passer deg. For finnes det noen god grunn til å la det være?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg