mine beste boktips – oktober

Reklame | bøkene er sponset

Jeg har lest mye denne ferien, det har vært etterlengtet! Jeg leser cirka 90-100 sider i timen, og har derfor rukket å komme igjennom hele seks bøker. Det høres kanskje ut som skryt, men jeg har alltid vært rask med lesingen (til sammenligning leser Bill Gates 150 sider i timen, helt villt). Her kommer mine favoritter fra reisen! 

Bøkene er altså sponset, forlagene har fått med seg at jeg liker å lese og det havner ofte bøker i postkassen min. Som dere vet er bøker hellig for meg og ingenting blir anbefalt som jeg ikke elsker, men innlegget må likevel merkes for sånn er reglene. Da vet dere 🙂

✨Sally Rooney – Alle andre.

Jeg ELSKET denne boken, rett opp min gate! Den handler om rike, men upopulære (og stygge) Marianne, som begynner å ligge med populære, fattige og kjekke Connell etter skoletid. Han ender opp med å dumpe henne i frykt for hva andre vil tenke, men så kommer de på college og rollene er snudd om – for på college handler det om å være rik. Boken har SÅ mye bra dialog, og jeg tok meg selv i å tenke “herregud, det er jo AKKURAT sånn det er” flere ganger i løpet av boken. Jeg har fortsatt et par sider igjen av denne, men jeg kan ikke annet enn å gå god for den allerede. Det er mye festing, samtaler, ligging og brudd, kjærlighet, forelskelse og usikkerhet i denne boken. Men, jeg tror absolutt alle kan kjenne seg igjen i enten den ene eller den andre. (Man følger tankene til både gutten og jenta).

Jeg kjenner meg kanskje litt igjen fordi Kasper var kjekk og populær på videregående og jeg var “stygg” og upopulær, og de mekanismene kan fortsatt sitte igjen i meg og hvordan jeg ser på verden, og ser på han. Det er så vanskelig å forandre den man ble definert som på videregående..

Jeg gleder meg allerede til å lese flere bøker av samme favoritter. Du finner boken HER

✨ Jojo Moyes – Over horisonten.

  

Jeg har aldri lest Jojo Moyes før denne boken og trodde ikke jeg kom til å like det. Helt ærlig tenkte jeg det var for “simpelt”, jeg liker mørke og dystre bøker som handler om sex og selvmord liksom. Jeg kan ikke snakke på vegne av hennes tidligere bøker, men denne elsket jeg. Det er lenge siden jeg gråt av en bok sist men her måtte jeg felle noen tårer.. Boken er basert på en sann historie om fire kvinner som forlater alt de eier og har, setter seg på hesteryggen og reiser igjennom Kentucky. Det høres kanskje ut som en klisje, men jeg elsker når historier kommer på kryss og tvers av hverandre og man følger flere karakterer. Man blir glad i karakterene og boken er spennende uten å egentlig være det, om du skjønner? Det er bare enkel hverdagsglede, men jeg vil ikke røpe for mye. Det er definitivt boken for de som vil rømme unna virkeligheten samtidig som man blir rørt, glad og litt trist.

Om du har mistet lysten på å lese, er dette boken for deg. Den er enkel, flyter bra og du kommer til å tenke “shit, dette er jo grunnen til at jeg leser”. Du finner boken HER

 

Katrine Engberg – Glassvinge.

Jeg tror dette er den første krimboken jeg fullfører, noen sinne? Ofte blir krim litt for komplisert for meg og jeg klarer ikke å holde følge med alle navnene, eller regler innenfor rettsvesenet som jeg ikke har peiling på. Og så driter jeg egentlig i hvem som har drept hvem. Denne boken var ikke sånn. Her hang jeg med fra første til siste side, og språket er ikke tørt men muntlig og levende. Det er kanskje en fordel at boken er skrevet av en kvinne? What do I know!

Så, vi kjører igjennom plottet litt fort; en naken kvinne blir funnet død i en fontene, med mange små kutt på kroppen som er mystiske og indikerer at hun har blødd ihjel. Politiet kommer ingen vei og alle som kunne ha vært vitner er forsvunnet eller nekter å snakke, etterforskningen stopper opp og enda en kvinne blir funnet død på samme måte. Anette er i fødselspermisjon og skal egentlig ikke jobbe med saken men klarer ikke å holde seg unna – og det er her spenningen kommer inn. For plutselig opererer hun alene, uten å vite hvor farlig det faktisk er.

Jeg møtte forøvrig forfatteren på en fest i sommer, og hun var en helt rå dame. Innså det først etter å ha lest boken og googlet navnet hennes, da ble jeg plutselig starstruck på etterskudd. Du finner boken HER.

Har du noen gode boktips til meg? Dere vet hva jeg liker! 

58 kommentarer
      1. Satt faktisk ved siden av Jørn på en middag i sommer, og ante ikke at det var han. Skammen man innser etterpå, det var dagen hans siste bok kom ut og jeg sa ikke en dritt! Så, de må absolutt leses uansett. <3

    1. 🦋 Mengele Zoo – Gert Nygårdshaug
      📚🖤📖
      👑 Marie Antoinette: The Journey – Antonia Fraser

    2. Ambefalte denne under et tidligere innlegg, men legger den til her også; Ishmael av Daniel Quinn.
      En bok fra 90-tallet som virkelig er aktuell i dag, og som gjør at en tenker mye rundt hvordan vi mennesker lever.

      Anbefaler også Mino-serien til Gert Nygaardshaug!

    3. Har du lest “Veronica vil dø” av Paulo Coelho? En sterk roman som skildrer galskap og psykisk sykdom. Hovedpersonen våkner på psykiatrisk avdeling etter et mislykket selvmordsforsøk, men har ingen lys fremtid i sikte da skadene etter forsøket ikke kan heales.

      Tusen takk for fine anbefalinger, håper å få se flere slike innlegg fra deg i fremtiden! 🙂

    4. John Irving med Enke For Ett År og En Bønn for Owen Meany. Du kommer til å elske de! 2 toppfavoritter!
      Ken Follett Stormenes tid (3 bind) Fantastisk slektroman, noe jeg aldri leser, men dette er en av de beste bøkene jeg har lest. Høres cheezy ut, men er utrolig spennende og godt skrevet!
      Klem fra Anett.

    5. Alle bøkene av Jodi Picoult. Hun skriver helt fantastisk, om f.eks etiske dilemma. Ikke krim, men drama. Ikke la deg lure av at noen få av bøkene har titler som høres ut som kjærlighetsromaner, for det er det ikke 🙂

    6. Jeg elsker boktips innleggene <3 Jeg har så lyst til å lese "Alle andre", jeg har hørt flere snakke positivt om den. For øyeblikket leser jeg "Wilder Girls" av Rory Power, og så langt elsker jeg den

      1. Tusen takk for tips! Du mååå bare plukke opp “alle andre” som din neste bok. Tenker på den hele tiden jeg, og ble så fascinert av spesielt Marianne i boken.

    7. Jørn lier horst sine bøker om William wisting å Nydelige bilder synes jeg du er den beste uansett av som skjer ønsker deg alt godt og en vidunderlig magisk kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🦋🗻⛰🏔🐱♥️🌌

    8. Synes absolutt du får ufortjent mye hets, du er god på de miljøbeviste valgene du tar absolutt!
      Jeg er selv veganer men kunne absolutt vært bedre på søplesortering og shopping for å nevne noe,ingen er helt perfekte.
      Bare fordi du åpenbart går hardt ut om at du bryr deg om miljøet skal alle klage på alt du ikke gjør for miljøet.
      Synes dette blir såå feil, vi har så mange influencere som aldri nevner noe når det gjelder miljøet ,og fordi de antageligvis ikke bryr seg heller får de ikke de kommentarene du får hele tiden selv om de shopper mer,reiser mer ,spiser kjøtt osv,
      Men hei hvis Sophie Elise tar seg en ferie eller linker til et plagg på Nelly er alle på deg med en gang !
      Jeg må nesten le litt av hele greia! Det blir for dumt rett og slett!
      Kos deg på ferie du 😁

    9. lest boken din elsk meg og nå som du sitter å poserer på første bilde jeg tenkte herregud så mye er den vagina din brukt.Så mange ganger av så mange menn! Kan du vær så snill skrive hvordan det føles å bære på et kroppsdel som er så brukt og used up… føler du er fortsatt den desperate jente fra elsk meg boken der du skal liksom være «smart» men deep inside du ønsker bare å etterligne housewifes fra breverlyhills som er bare tragsik. Kanskje derfor du blir ikke tatt seriøst for du kan ikke være begge…
      uff k

      1. Jeg synes du skal fortsette med å lese bøker, Jessica, mange bøker. Da vil du om tid og stunder kunne formulere deg godt. Kanskje vil du også få et annet perspektiv på livet og menneskene du møter i det. En dag kan du komme tilbake, kommentere med refleksjon og dybde. Da skal vi ta deg på alvor.

      2. Hei Jessica! Her er noen velmente «breaking news» du kanskje burde få med deg. Om man har sex med 1 mann 1000 ganger, eller har sex med 1000 menn 1 gang – så er vaginaen din like «brukt og used up». Har ikke noe å si om man har mange partnere eller én partner hele livet. Det du sier blir like dumt som om du skulle anbefalt noen å ikke ha så mye sex med livspartneren sin i frykt om at de kommer til å «bruke opp» vaginaen sin. Hvis dette er en frykt du sitter med ovenfor degselv, som du prøver å dytte på andre, så foreslår jeg at du søker opp øvelser du kan gjøre hjemme for å trene opp skjedemuskulaturen din 😉

    10. Hva med i en og samme person av John Irving? Handler om en eldre, biseksuell mann som forteller livshistorien sin og om sitt seksuelle liv. Har aldri lest om sex på et så ærlig vis før.

    11. Ble nettopp ferdig med Przewalskis hest av Maja Lunde. Hun skriver om klimakrisen på sin egen spesielle måte💕 Denne handler i hovedsak om en utrydningstruet hesterase og karakterenes tilknytning til denne. Boken er delt opp i tre historier, fortalt av tre karakterer fra ulike tider. En fra fortiden, en fra nåtiden og en fra fremtiden. Hvis du ikke har lest Blå av samme forfatter, anbefaler jeg og starte med den, siden den knyttes tett opptil denne 💕

    12. Lurer bare på om de som skriver så mye hets til og om deg, føler seg tilfreds, glad og fornøyd med seg selv og sine handlinger når de trykker på Publiser knappen?

    13. Det ender med oss – Colleen Hoover er den sykeste boken jeg har lest. Den er SÅ viktig, og jeg har kjøpt den i hverdagsgave til 5-6 av venninnene mine fordi den måå leses.

    14. Tusen takk for boktips! Det er noe jeg setter veldig stor pris på at du ønsker å prioritere å dele i et eget innlegg. Det får meg til å huske hvor viktig det en gang var for meg å faktisk lese gode bøker, så det inspirerer veldig

    15. Jeg vet ikke helt hvilke bøker du liker, Sophie, men jeg har lest noen bøker det siste året som jeg bare har blitt helt slått ut av hvor flotte de er, og jeg vil gjerne anbefale de til deg hvis du ikke har lest dem allerede. Krig og Fred, og Anna Karenina. Begge to av Lev Tolstoj. Begge er helt vidunderlige, men om du skal velge bare én så ta Anna Karenina; den må bare leses. Det er stor litteratur.

      Det kan være litt forvirrende med alle navnene, siden de bruker både tittel, fornavn, kjælenavn, patronym, og etternavn om en enkelt person – både Prinsesse, Daria, Dolly, Aleksandrovna, Oblonskaya, eller kombinasjoner av dem kan brukes for å navngi én enkelt person. Men man kommer inn i det etterhvert.

        1. Det hadde ikke jeg heller! Det er ikke så action men mer om mental helse! Jeg har sett den 2 ganger! Anbefales på det sterkeste!

    16. Leonoras reise af Susanne Christensen. Spændende roman om surrealismens kraft, feminisme, kunst, science fiction, mystik, økologi og vanvid. Stort set samme plot som Paulo Coelho-bogen som nævnes længere oppe.

    17. Neste bok jeg skal lese er Sapiens – en kort historie om menneskeheten. Har hørt mye bra om den! For øyeblikket leser jeg Vi eller We av Jevgenij, ligner boken 1984 av George Orwell. Gode bøker!

    18. Hei jeg heter sofie isachsen. Nå skal jeg fortelle om noe jeg liker skikkelig godt. Bøker. Men bare så dere vet det, alt er sponset hihihihi 😂😂😂😂😂😂
      Hele livet mitt er sponset. Alt jeg gjør er sponset. Ikke noe av det jeg sier og gjør er ekte fordi jeg er sponset hihihihihi 🤣🤣🤣😂😂😂

      1. Hei, jeg heter «Presten» og er 12 år. Stakkars, er så mange som deg. Dere vet det ikke, fordi sånne som deg ikke er smarte nok.. men oppegående folk ler av Deg og syns det må være trist å ha et så stusselig liv🙈

    19. Tror ikke det er din type bok, men “A hope more powerful than the sea”, burde vært pensum. Det er historien til ei flyktning fra Syria og reisen til Europa. Den er ekte, rå og den er vond og lese, men nødvendig.

      Ellers anbefaler jeg “Just mercy” av Bryan Stevenson om fengselsforhold og dødsstraff i USA 🙂

    20. TUSEN TAKK for at du svarte på kommentaren min det betyr alt for meg sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😃♥️

    21. Har du lest Stieg Larsson-bøkene? Hvis ikke, så anbefaler jeg dem på det varmeste. Lisbeth Salander er en av mine favorittkarakterer 🙂

        1. Det burde du! Iallefall triologien S. Larsson skrev før han døde. Første bok «menn som hater kvinner» kan virke litt tung i starten, men er det bøker som er velskrevne og spennende, er det dem!!

    22. Sophie eller andre iherdige lesere. Jeg har glemt av tittelen på en bok du anbefalte, i sommer en gang tror jeg. Så ut som en bokanbefaling fra når du var på ferie, mulig med basseng i bakgrunnen. Hadde en “provoserende” tittel som var i stor font på hele fremsiden. Mulig det var en kvinnelig forfatter..? Hjelp

    23. Anbefaler « Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve» av Ann Heberlein! Utrolig sterk bok som minner litt om « I morgen var jeg alltid en løve» bare at her lever forfatteren med bipolar lidelse og prøver å balansere sykdommen med jobb og familie osv😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg