lørdag

Reklame | jeg nevner mitt eget produkt

Ny dag, ny storm i media.

Dette har vært en rolig lørdag, og det hjelper på. Jeg og Kasper dro for å se på hund hos en kennel jeg har fulgt med på en stund, de hadde fem små valper (alle reserverte til andre). Det blir ikke hund på oss før godt ut i 2020 (om enn!), men vi vil gjøre god research. Det var flere som nevnte at jeg heller burde adoptere en hund som trenger det, og jeg har vært inne på tanken. Flere ganger. Det ser dessverre ut til at de fleste hunder som blir omplasserte trenger noe jeg ikke kan tilby: et rolig miljø hvor man mest bare er hjemme, og strenge rutiner med faste rammer. Jeg (og vi) er avhengig av en hund uten traumer som kan være med på det meste (og pendle mellom Oslo og Tromsø), og ikke er redd for mennesker eller andre dyr. Jeg vil ikke adoptere en hund som har behov jeg ikke kan møte.

Nå kommer sikkert noen til å si “men hva skjedde med den forrige hunden din”. Ja, hva skjedde med han? Jeg var 19 år gammel i et mildt sagt dramatisk forhold, ble singel, og var ikke klar. Bodde i en leilighet midt i byen, ville feste, ville være sosial. Han bor nå hos mine foreldre som elsker han og han er fortsatt “min”, men kan ikke flytte tilbake til meg fordi han har skapt seg sitt eget liv med andre hunder som en del av sin hverdag. Nå har det gått snart fem år og jeg har en annen livssituasjon. Det må få være lov å gi videre, etter såpass lang tid?

Rasen vi ser på akkurat nå er Griffon, forresten. Jeg synes de er helt fantastiske, og ble helt forelsket i alle vi møtte i dag.

Vi spiste middag på Campo de Fiori. Der får du den beste pastaen i Oslo spør du meg, og alt kan lages vegetar / vegansk.

Jeg har også holdt mini-kurs igjen, denne gangen på Sandvika Storsenter. Jentene hadde ordnet det så koselig på bakrommet, og de hadde gode spørsmål. Sporty av dem å møte opp klokken 07:45 på en lørdag. Produktene hadde fått utrolig fin plassering i butikken nå også, så om noen av dere tenker på å kjøpe.. Gjengen der har nå god peiling.

Forøvrig fikk jeg en veldig god nyhet angående Glöd Sophie Elise i dag.. Jeg trodde store ting skulle skje i første kvartal av 2020 men så ble det plutselig allerede nå med en gang. Gleder meg til å dele!

Ellers lagde jeg en tutorial til youtube i dag for å vise hvordan du bruker produktene mine på best mulig måte, og generelt all info jeg kunne komme på. Videoen kommer neste uke. Husk at du får kjøpt Glöd Sophie Elise på de 35 største H&M-butikkene og i tillegg på nett hos Covebrands!

I kveld har jeg lest Esther Perel – Mating in captivity. Om du ikke har hørt om henne så bør du virkelig lese bøkene eller lytte til podcastene hennes. Hun er psykolog og ekspert på erotisk intelligens. Jeg er nok være en av få 24 år gamle jenter som er i et stabilt og lykkelig forhold, som likevel ønsker å gå i parterapi. Og har en partner som er med på det. Jeg tror det er viktig å legge grunnmuren i et forhold å ha verktøyene man trenger når de virkelige stormene kommer. For det gjør de. Om man skal være sammen for alltid skal man en dag begrave foreldre sammen, oppdra barn eller gå igjennom endringer i verdensbildet som krever sitt.

Da er det fint å være stabile.

Nå skal jeg legge meg i sengen, høre litt på Lana del Rey og lese videre. En greie med Lana.. Det er samme sangen igjen og igjen, men bare ny tekst. Haha. Veldig det samme gamle, over and over.. Men elsker henne fortsatt. 

124 kommentarer
    1. du nevner flere ganger på Youtube kanal og her på bloggen at du er helt avholds
      Ser jo det ikke er sannheten

    2. Opptatt av dyrevelferd, og vil kjøpe Griffon? Da burde du kanskje lese deg litt mer opp på kortsnutete raser og deres helseproblemer. Mops, griffon osv. burde ikke avles på! I Tyskland har de nylig innført lov om at snutelengde må være minst 7 cm for å kunne brukes til avl, og jeg håper virkelig det kommer til Norge snart..

      1. Håper du ser på denne kommentaren som en velmenende veiledning og ikke noe annet. Jobber med hund og dyr innenfor helse, og det er dessverre veldig mye helserelaterte sykdom på denne rasen. Jeg nevner i fleng, bløt gane, kort snute, kneproblematikk, øyeproblematikk osv. Her må man sette hundens velvære foran sitt eget ønske. Jeg kommenterer aldri denne bloggen, men håper at hvis du ser seriøse nok kommentarer rundt dette temaet så endrer dere retning om hunderase.

      2. Kommenterer heller aldri, men håper du ser disse kommentarene. Vær så snill, ikke støtt denne galskapen. Har lyst til å grine hver gang jeg ser noen med slike hunder på gaten som peser som et helvete fordi de ikke får puste.

        1. ….Kan vi begynne å telle dyrene du har anskaffet for så å overlate til foreldrene dine? Vil anbefale deg å vente til du har ett roligere og mer stabilt liv…

      3. Legger ved denne kommentaren da det er så forferdelig viktig, og jeg håper virkelig du leser den, Sophie. Din kamp og fronting av dyrevelferd er en av de tingene jeg har beundret sterkest ved deg. Men her har du virkelig bommet. Du har ved flere anledninger snakket om pelsoppdrett, og hvor feil det er å støtte pelsindustrien fordi dyr blir drept for menneskers forfengelighet. Hvor feil det er å spise kjøtt fordi dyr blir brutalt drept for at vi skal spise mat vi egentlig ikke behøver. Men å støtte oppdrett og avl av hunder som er så hardt avlet at de har pådratt seg helsevansker og må leve med alvorlige sykdommer… DET er riktig? Merk. At disse hundene er avlet slik fordi VI mennesker vil at de skal se søte ut. Ikke for hundene sin del.
        JA – alle hunder er avlet til utseende. Men det er kun noen få raser som har blitt manipulert så voldsomt at de sliter hele livet av det. Griffon er en av disse.
        Hvis du virkelig har lyst på Griffon, så for all del. Men da håper jeg virkelig at du tar opp dette problemet (for det er virkelig et alvorlig problem) for følgerne dine, og forklarer omstendighetene rundt å skaffe seg kortsnute-hunder og andre problemraser.

        Jeg håper virkelig at denne vurderingen din kommer av ren og kjær uvitenhet, og at du ikke har lest nok om dette. I såfall anbefaler jeg at du gjør det.
        Hvis dette er noe du vet om, men likevel vurderer. Så avslutter jeg ved å sitere deg fra en av videoene dine:

        «Du kan ikke si at du bryr deg om dyr, hvis du spiser kjøtt.»

        Vet du hva – du kan heller ikke si at du bryr deg om hunder, hvis du velger å støtte slik oppdrett.

      4. Tja. Det spørs helt om man kjøper hunden hos en seriøs oppdretter eller noen som gjør det «bare for penger» uten å tenke på helsa til hundene. 🙂 Kjøper man hos seriøse oppdrettere som er opptatt av helsa til hundene og å avle etisk og «riktig» så får ikke hundene nødvendigvis noen særlige problemer. 🙂

        Hilsen Stolt Griffon-eier !

      5. Du kan ikke sammenligne Griffon og Mops. Griffon har ikke mer helseproblem enn andre hunder. Hvor har du det fra?

    3. ikke kjøp en kortsnutede hund, altså hallo!! det er dyremishandling at folk i det hele tatt avler på hunder med slike problemer. at du, som er en så stor influenser, nå løfter slike raser fram i lyset vil øke forespørselen etter rasen fordi alle syns den er så søt.🤦🏼‍♀️

            1. Selvfølgelig gi de et best mulig liv. Men her er det snakk om tilbud og etterspørsel. Jo færre som ønsker å kjøpe disse valpene, jo færre vil bli avlet frem. Så enkelt er det.

    4. Du som er såpass opptatt av dyrevelferd (påstår du selv), burde velge en rase som ikke er avlet i hjel eller avlet frem kun på grunn av utseende? Det er avlet frem sykdommer, deformerte neser og ganer kun for at de skal se søte ut for oss mennesker. Griffon er er prakteksemplar på en slik rase, samt mops, bulldog etc. Mange av populære raser som schæfere, boxere, chihuahua etc har også problemer med blant annet hjertefeil, hofte- og knesykdommer.
      Hvis du virkelig bryr deg om dyrevelferd håper jeg at dere finner en rase som passer dere, men samtidig som kan leve et problemfritt liv. Det finnes mange mindre populære raser som vil passe din livsstil. Sett utseende til side når du skal velge hund, vær så snill!
      Det finnes masse fakta og forsking på nettet som du kan lese, VG hadde også en livesending fra Norges kennel klubb som tok opp etisk avl til diskusjon hvor mange raser med problemer ble representert. Den ligger mest sannsynlig ute på VGTV, og er fin ås e på for å få litt innsikt.

      Når det er sagt håper jeg virkelig dere har tenkt godt igjennom avgjørelsen med tanke på livsstilen din. Det går ikke å være egoistisk med hund, dessverre. Hunden må gå foran alt, og det er kjempe krevende å legge om livsstilen sin.

      1. Du nevner at du skal skaffe deg hund, men hva med de hundene (dyrene) du allerde har fra før av? Skal du også sende dem til foreldrene dine når du ikke har tid selv å ta hånd om dem? Syns det er mildt sagt på tryne. Tror du virkelig ikke skjønner hva slags ansvar det er å ha et dyr.. Skammelig at du prøver på det her igjen!

    5. Som sagt ovenfor, om du er så opptatt av dyrehold så er det minst like ille å kjøpe raser som blir avlet med dårlige særtrekk. Å være veganer veier ikke opp for å skal kunne kjøpe slike raser. Mittelspitz er søte hunder, er Charlie bare i en større størrelse.

    6. Unnskyld men eg må bare spørre.. I lang tid nå har eg syns det du har skrevet, gjort osv vært flott.. Ingenting eg har reagert på.. Men idag stoppet kaffi en opp i halsen på meg når eg såg snap storyen din. Du søker kvinner i Oslo, rusmisbrukere, innvandrere osv og ønsker å gi de boken din og kosmetikk? Tenker du da på selvbruning? Eg forstår at du ønsker å hjelpe og tanken er god men da ville eg mye heller levert fra meg 4 korger med skjerf, såpe, intim produkter som bind og tampong osv, gavekort på kaffi og mat, og slike ting.. Dette er noe rusmisbrukere f eks har bruk for, mye heller fremfor å få en selvbruningskrem og en bok.. Som sagt, eg skjønner tanken din er god, men det virker som om du kun er ute etter å tjene deg selv på gaven du gir..

      1. Dette er helt bak all god sans for rettferdighet og sende spy kritikker det er så stygt gjort. Jeg ville aldri ha funnet på å gjort noe slikt, har heller ingen venner som kunne ha funnet på å gjøre noe så forkastelig!! Det må være et spesielt type folk som gjør slikt på resept@ det er som at folk ikke har noe ønske om å være søte lenger å ta vare på egen mentalitet. Da ødelegger man jo man strax å finne en søtnos som skal like noe søtt! Å da hjelper det ikke med sminke særlig lenge! Jeg skjønner ikke at folk tørr å risikere for det beste. Alle gjør alt for å se bra ut, ta utdannelse men noen ganger er oppførselen stryki ut å det hjelper ikke for egen smykket sme.

        Hunder er fiiine! Har en chihauha en såkalt teacup på 8år. Og en liten puse gutt ønsker meg en liten hvit langhåret puse jente med blå øyne med tid og stund. Det ble pus på meg da jeg ikke et for glad for å gå ut i all slags vær og katten klarer seg hjemme aleine litt. Chihuahuaen jeg har har en begrensning på 4-5 timer da må jeg hjem! Det er faktisk noe problematisk nå og da etter 8år. Så kunne ikke gi meg selv en så stram tidsramme igjen i livet mitt. Ble da pus å angrer ikke, puser er så gode å myke* satser på å finne en like god å myk puse mann også 😍!@lovely love/_ var lity from my heart* heihei Sofie**

      2. At hun vil gi vekk sminke handler vel om at hun har for mye og i stedet for å bare kaste det så kan hun gi det til noen som kanskje ikke har mulighet til å ta seg råd til slike ting. Det er positivt for både miljøet og enkelte personer. Er det så gale? Skal hun bare kaste vekk sminken da? Er helt utrolig for meg at en fin gjerning som dette skal få kritikk

        1. Så, de skal få brukt sminke,? Den kan hun jo beholde selv, kanskje gi bort ubrukt? Du er ikke akkurat den mest renslige under neglene. Ingenting overrasker lenger. Underholdningen er borte. Tenk at du enda en gang planlegger å ødelegge et dyr. Hva faen tenker du med? Er du klar over at du har blitt en riksklovn? Møter ikke mange som skjønner tankegangen din. De fleste bare himler med øynene og vil gjerne slippe. Men dyr har ikke den fordelen du har. Du kan jo bare gi det fra deg når du ikke orker mer. Hunder burde og ha den muligheten. Greit atdu mangler følelser, men det gjør ikke hunder. Husk at hunder er klokere enn oss. Hunder leser oss som en åpen bok, kanskje revurdere hundekjøp. Du setter enda en gang deg selv på tronen. Tenker ikke konsekvenser i det hele tatt. Du er som et bortskjemt barn og der blir nok du stående en stund , men la nå hunden få stå med noen som vet og skjønner hva de begir seg ut på.

    7. Jeg har veldig lyst på en Cavalier King Charles Spaniel! Den anbefaler jeg 😍 En i familien har en, sykt bra rase

      1. Hjelpes! Nei! Den rasen er ødelagt og flere dyrlegen ønsker at oppdrettere skal slutte å avle på den rasen. Hodeskallen er ALT for liten for hjernen. Gjør research før du anbefaler en rase som slettes ikke bør promoteres…

        1. Helt sant! Cavalierer har masse problemer med hjertet sitt, de har utstående øyne som potensielt kan dette ut (samme som pomeranian og chihuahua), og for liten hodeskalle (det samme har pomeranian, chihuahua, griffon). Brachiocephale (kortsluttede) hunder har det virkelig ikke bra. De sliter med varmeregulering, og kan plutselig dø av heteslag siden hundene regulerer temperaturen sin gjennom nesa. Når snuten er for kort får de ikke kjølt seg ned nok. En del av ganen deres er også ofte for stor for munnen, som gjør at når de er varme så hovner den opp og blokkerer for luftrøret. Da kan de rett og slett kveles.
          Det ser ut som om mange har fått med seg dette her i kommentarfeltet, som gleder mitt hjertet. Jeg håper du Sophie Elise, som har en stor påvirkningskraft ikke går til anskaffelse av en slik type hund. Om du legger ut søte bilder av den valpen/hunden, kan mange andre ønske seg en tilsvarende rase og velge å gå til anskaffelse av en. Veterinærer i hele landet prøver å stoppe all form for reklame med bruk av brachiocephale hunder.

          Mvh. Veterinær Marianne

        2. Har selv cavalier, men valgte en oppdretter som har avlet på hunder med lenger snute. Så min har lenger snute, ingen problemer med helse(han er 7 år nå, hatt ett tilfelle av uvi.) snillhetsgaranti og ligger like gjerne i sofaen som å gå på fjelltur 🙂 men lurt å få oppfølging av dyrlege. Min har ikke problemer med hverken hode eller øyne 🙂

    8. Har fulgt deg lenge, Sophie Elise, og synes du imponerer med alt du står for, og all unødvendig kritikk du mottar. Spesielt glad er jeg for at en av Norges største bloggere er opptatt av dyrevelferd. Jeg ble derfor veldig lei meg da jeg leste at du gjerne ønsker en Brussels Griffon-hund.

      En rekke hunderaser er avlet frem kun for å fremme et utseende mennesker synes er “søtt” eller “morsomt”. Dette har store helsekonsekvenser for mange hunderaser. Tror dessverre det er mange som anskaffer hund uten å tenke gjennom dette på forhånd. Det er ikke “forbrukerens” skyld, tvert i mot. Vi vet ikke bedre.

      Hunder som fransk bulldog, mops/pugs, boxere og Brussels Griffon (med flere) lever i mange tilfeller et helt liv med store pustevansker fordi ansiktet ikke er konstruert på en “naturlig måte” – de er søte, men langt fra friske. Når det er varmt eller de er i aktivitet hovner i tillegg luftveiene opp slik at det tetter seg til enda mer (tenk på slike hunder i sommerhalvåret). Per definisjon kan vel dette omtales som ren tortur av menneskets beste venn.

      Jeg antar at du ikke er kjent med problematikken når du ønsker en Brussels Griffon. Det er derfor jeg nå følte et ansvar for å i det minste bevisstgjøre deg slik som du så mange ganger har bevisstgjort meg gjennom bloggen din. Jeg har selv et søsken som jobber som veterinær, derfor jeg har satt meg litt inn i dette. Har inntrykk av at både du og Kasper er gode mennesker. Håper derfor dere tar med dette i vurderingen før dere anskaffer hund.

      Du kan lese litt om problematikken her: https://www.nrk.no/nordland/xl/professor_-noen-hunderaser-burde-man-la-do-ut-1.13089468

      Og, Sophie Elise. Du av alle har makt til å sette fokus på dette <3

      Fortsatt god lørdag!

    9. Kjære Sophie! Jeg forstår veldig godt ønsket ditt etter å skaffe seg et kjæledyr, og syns det er utrolig flott at du gjør research i forkant. Det jeg derimot ikke kan forstå er din avfeing av muligheten for å velge et omplasseringsdyr basert på din oppfatning av at alle omplasseringhunder har traumer fra tidligere eierskap. Dette stemmer jo ikke. Mange hunder havner i omplassering av forskjellige grunner, og det kan være alt fra (ja) mishandling, at eier ikke føler seg skikket til å ta vare på hunden, til at eier dør. Alle hunder er forskjellige, og ikke alle omplasseringhunder har traumer eller ekstra spesielle behov.

      Det som derimot er tilfellet er at uansett hva slags hund du velger vil den trenge din fulle og hele oppmerksomhet, omplasseringhund eller ikke. I de fleste tilfeller, selv om du kjøper fra oppdretter med god stamtavle, kommer DU til å måtte tilpasse deg hundens behov, og kan ikke regne med at den kan tåle å være med på alt mulig, ei heller tåle mye alenetid.

      Jeg er ganske sikker på at du er en person som gjør grundig research før du tar valg, og at du som oftest ikke tar lett på ting, men det å skaffe seg en hund er en livsomveltning, uansett hvor mye du har tenkt over det i forkant. Jeg håper såklart du finner den hunden som er midt i blinken for deg, og at du kommer til å trives med dette. Ønsker deg masse lykke til videre!

    10. Skikkelig svevende kulings å kult innlegg å stilig å flotte bilder synes jeg du er favoritten min og synes du er kjempesnil å smart dame synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å pusse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🙂♥️🌌🦋⛰❄🌐

    11. Alle hunder trenger strenge rutiner og faste rammer, spesielt en valp! Skal du virkelig dra med deg hunden overalt på flyplasser, hoteller, boksigneringer osv.. Eller blir det en ny jobb for assistenten din å være hundepasser? Tenk deg godt om

    12. For all del ikke kjøp deg hund. Du har hatt flere dyr som du bare har gitt videre til foreldrene dine. Du kan ikke ta ansvar.

    13. Vet ikke om du husker, men når du spurte oss om drømmer vi har så skrev jeg at en av mine drømmer var å skaffe meg hund, og det har jeg fått nå!! 😭 Altså, min største drøm!

      MEN siden jeg er student, og fortsatt går skole kunne jeg ikke ta en valp, så jeg skrev på en Facebook side for omplassering av hund at jeg søkte etter en voksen hund som trenger et nytt hjem, med visse krav (må kunne være hjemme alene, glad i kos, rolig inne, grei med andre hunder) og det fikk jeg! Så det du sier med at de fleste omplasserings hundene har problemer, er feil! Jeg fikk mange tilbud, og ingen hadde atferdsproblemer. Valget ble på en 3 år gammel corgi, som er verdens herligste hund som bare vil kose dagen lang, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Så virkelig å anbefale å adoptere, så lenge du skriver hva du er ute etter får du nok haugevis av tilbud, slik som jeg fikk! Grunnen til at han måtte omplasseres var fordi hans forje familie hadde fått mange barn, og hadde ikke så god tid til han lengre, de grein jo når vi leverte han så virkelig tøft av dem å innse det riktige valget, for hunden sin del.

      Beklager lang post her, suger i å skrive kort 😂

    14. Vet ikke om du husker dette, men da du spurte oss om hvilke drømmer vi har så kommenterte jeg at en av mine største drømmer var å få meg hund, og det har jeg fått nå! (Som jeg tenkte du sikkert blir glad for å vite) MEN siden jeg er student, og fortsatt går skole kunne jeg ikke skaffe meg valp, så jeg skrev på en facebook side for omplassering av hunder at jeg søkte en voksen hund med visse krav (må kunne være hjemme alene, glad i kos haha veldig viktig, må like andre hunder og være rolig inne osv) og vet du hva, det fikk jeg! Og nå har jeg verdens beste kompis, en 3 år gammel Corgi og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Må også si at jeg fikk masse masse tilbud om hunder, og ingen hadde atferdsproblemer! Så det du sier om omplasserings hunder stemmer ikke, så lenge du skriver hva du søker 🙂

      Min koseklump var hos en familie som hadde fått mange barn og innså at de rett og slett ikke hadde tid til han lenger, og det er ganske tøft å innrømme. De grein når de leverte han til oss, så vet det var tøft for de. Og det er mange omplasserings hunder som er i samme situasjon, noen i familien har allergi, har ikke tid lengre osv, så trenger ikke å være noe galt med de, så ville virkelig vurdert det!

      Håper uansett du finner din drømmehund <3 Men også som de andre sier, hunder med korte snuter sliter veldig med masse helseplager, og er etisk feil å avle på.. kjæresten hadde veldig lyst på engelsk bulldog, men jeg satte ned foten og sa at hvis det skal bli en må det isåfall være omplasseringshund slik at jeg ikke er med å "støtte" avlen på hunderasen.

    15. Vær så snill, Sophie Elise. Hør på leserne dine, og kom til fornuft. Vi liker deg så godt, og leser det du skriver.
      Det er du som åpnet øynene mine, og mange andre sine for dyrevelferd og miljø. Du sier du bryr deg om disse tingene, men at du likevel er et menneske som gjør feil innimellom, det er forståelig, men å selge ditt eget produkt med ditt eget navn på H&M, og i tillegg ønsker å skaffe deg en kortsnutet hund… Dette er fatale valg du gjør. Du kan velge annerledes. Dette er ikke bare en liten flytur, men valg som virkelig påvirker

    16. herregud hvordan klarer jeg å skrive to ganger. Lol unnskyld, hahah (følte for å skrive enda en kommentar for å påpeke det for at jeg ikke skal se ut som en dust)

    17. Syns det er rart og trist at du som sier du er en slags dyreelsker vil støtte oppunder avl på hunder med helseplager grunnet menneskers egoistiske syn på «skjønnhet». Selv er jeg mye i hundemiljøet og ser at griffon hundene sliter ofte med pusten pga altfor kort snute. Det er ikke normalt for hunder å ha så kort nese og det er KUN pga oss mennesker som har avlet den frem slik. Dette kan skape store problemer for de og er for meg en form for dyremishandling. Ikke greit!

        1. Poenget er at om vi slutter å kjøpe dem og profilerte mennesker slutter å fronte dem så vil det gjøre at færre avler på dem. Dvs. færre hunder som fødes for å leve et smertefullt liv som maskot på sosiale medier.

    18. Nok et hjernedødt innlegg. Gaver til fattige for å kjøpe deg avlat og nytt hundekjøp?

      Beklager å si det men du er ikke voksennog moden nok til å ha dyr. Kkøp degben plastikk bamse du kan kose med for dere vil ha noe felles.

      1. Stoppbloggerne
        Så slutt å følge Sophie Elises blogg da om det er hjernedødt innlegg….. du må tydeligvis være psyko i toppen din stakkars deg

    19. Er enige med de over om valg av rase. Er verken etisk eller humanistisk riktig å skaffe hunderaser som er kjent for å ha ulike problemstillinger. Tenker også at uansett hvilken rase man går for, så er det ikke sikkert at den fyller kriteriene man stiller. Hva gjør man da? Setter den vekk hos foreldrene igjen? Sånn som jeg forsto det hadde du ikke ressurser nok til å ta vare på den gamle hunden din, men har du det nå da? Som er så opptatt og travel hele tiden, i tillegg til at du reiser mye? Og det å adoptere er jeg veldig for.. så mener du virkelig at alle omplasseringshunder ikke passer din livsstil, men gjør noen hunderaser det i det hele tatt? Nei, jeg synes man må ta vare på de dyrene man allerede har.. og skal man skaffe et dyr, så skal man tilpasse seg dyret og ikke omvendt. En kan ikke bare skaffe seg et dyr, for å så kvitte seg med det. Dyr er ikke forbruksvare, og er man virkelig opptatt av dyrevelferd, så skal man faktisk kunne møte og tilpasse seg hundens behov, og ikke omvendt. Synes det blir helt feil at en hund skal bli dratt med hit og dit til enhver tid, og ikke ha faste rammer og rutiner. Uansett hvilken rase, så trenger de det.

    20. Vi har en griffon i familien og han er helt nydelig. Det er dog enorme helseproblemer med hunder med kort snute. Vår er fra en dyktig og seriøs dame som har drevet med rasen i mange år. Tenk litt på sånne ting også før du velger denne rasen. Vi har vært mye bekymret for våres pga pusteproblemene han har. Han er frisk, men den korte snuta byr på så mange utfordringer.

      Nå føler jeg meg så lame som legger igjen en sånn kommentar, så please ikke ta det som en kommentar fra en bedreviter, jeg ville bare dele mine erfaringer. Vi er så redde hele tiden fordi disse helseutfordringene alltid er til stede. Jeg vet at en hund som bor hos deg vil få det fantastisk <3 Og jeg syns avgjørelsen om å ikke adoptere er god. Det har jeg gjort og det ligger veldig mye jobb i det.

    21. Så lenge man har en seriøs oppdretter som ikke avler for pengene eller etter forespørsel, skal det ikke være noe problem med disse hunderasene. Gjør research, finn ut om sykdommer på DogWeb, se hva som ligger bak i stamtavle, sykdommer på «slektninger», tidligere kull osvosv.
      Man kan aldri garantere at man får en frisk hund (uansett rase) i 15 år, men så lenge forarbeidet er gjort og oppdretter er seriøs, så har man i hvert fall et godt utgangspunkt😄 Har vokst opp med mops. Aldri vært noe problem, vært med på lange, korte, spark -og skiturer! Lykke til med hundekjøp! 💁🏼‍♀️

      1. Dette. Har selv fransk bulldog og han har ingen problemer med pusten.
        Det jeg dog aldri ville gjort er å ta med hunden på flytur da jeg er redd hunden ville blitt for stresset og da fått problemer med pusten som følge av det. Kunne aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd med han. Hund er mye ansvar, needless to say.

        1. Det er så morsomt hvordan hundeeiere av raser som er avlet på uetiske prinsipper alltid kommer med «min er helt frisk, så det skal ikke være noe problem med riktig oppdretter». Nei, hunden din er ikke frisk. Den er kanskje symptomfri, men den kan ikke regnes som en frisk hund når den er avlet på en måte som ikke gir den optimal livskvalitet.
          Dessuten spiller det ingen rolle om noen av hundene lever uten symptomer, det burde ikke vært lov å avle de i det hele tatt. Kjøper du en slik rase er du med på å opprettholde forespørsel, som igjen fører til enda flere hunder med dårlig livskvalitet.

          1. Om hunden min er frisk eller ikke vet vel jeg mer om enn deg? At det finnes useriøse oppdrettere overalt og når det kommer til alle raser er ingen hemmelighet, derfor er det så ekstremt viktig at man gjør maaaasse research så man ikke ender opp med å støtte disse oppdretterne. Feks kun velge oppdrettere som er medlem av norsk kennel klubb.

            Verden er ikke så svart hvit som du skal ha det til vet du. Hunden min er frisk fordi jeg gir han daglige turer, ordentlig mat og tar vare på han, noe dessverre ikke alle gjør. Jeg ser mange som er overvektige, ikke får nok trim osv, dette er dyreplageri. Så ikke kom her å lat som du vet NOE om min hund sin helse. K, bye.

            1. Det er noe sånt SE kommer til å skrive også. Fordi hun har latt seg manipulere av oppdretteren.

            2. At du snakker om NKK gjør ikke saken bedre. Ja det finnes masse useriøse oppdrettere, men de fleste er jo avlet etter rasestandaren for å kunne «stilles ut» eller ha det utseende som er godkjent og etterspørselen. Det ser man både i utland OG NKK. Du har mest sannsynlig vært heldig med hunden du endte opp med. Kjempeflott at din er frisk! Men det er slettes ingen selvfølge. Selv de som har full oversikt over stamtavlen til hundene de avler på, og er seriøs oppdretter får «dårlige» hunder da de avler for lenge på de samme linjene, ikke henter inn hunder fra andre land og linjer blant annet. Men! Hundene ble feilavlet for flere år siden, så å rette opp i dag er så å si umulig. Jeg kan si at jeg vet av mange hunder som er friske og ikke har problemer, men jeg vet om enda flere som har problemer. Så vinninga går opp i spinninga. Og det er ikke så vanskelig og bli medlem i NKK, så seriøse er de ikke (de er fortsatt opptatt av rasestandarder som er jo kortere snute jo bedre, og andre selskapshunder skal ha minst mulig skalle og størst øyne som er vakrest i følge de, selv om hundene lider).

              Håper virkelig man tenker seg om før man skaffer seg hund, uansett rase. Lett å gjøre research om rasen og om oppdretteren. Samtidig også velg en hund med en lengre snute. De fleste flyselskap nekter jo også å fly med hunder som har kort snute, rett å slett pga av farene rundt det.

            3. Riktig. Oppdretteren vi var hos er ekstremt nøye på akkurat dette og ga oss klar beskjed om hva vi må se etter. Jeg har gjort masse research.

            4. Sophie Elise: det vil si at du har valgt å tro på én enkelt person (som tjener økonomisk på at du velger denne personen) istedet for å lytte til medisinske funn fra et stort utvalg fagpersoner som har som eneste gevinst at dyr slipper å fødes for å leve et liv i smerte. Gratulerer med et jævlig naivt valg.

            5. Forøvrig så kan ikke griffon og fransk bulldog sammenlignes. Fransk bulldog har myyyyye mer helseplager enn griffon. Noen oppdrettere jeg kjenner slutta med fransk bulldog etter å hatt 8 stykk, fordi alle fikk helseproblemer så de kunne ikke avle på de. De begynte derimot med griffon, som IKKE har mer helseproblemer enn andre hunder.

      2. Om de ikke avler for pengene – hvorfor da holde på? Hobby? Hobby å tvinge frem enda flere stakkars dyr frem? Finnes uendelig mange hjemløse dyr samt hos dyrebeskyttelsen.

    22. Parterapi er så lurt, og spesielt FØR det oppstår problemer! Virkelig en av de beste investeringene man kan gjøre i et forhold 😀 Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å oppsøke hjelp og veiledning.

      1. kanskje hun var 19 når hun kjøpte den? har aldri skjønt hvorfor flere henger seg opp i sånne aldersting så ofte, tviler på at alle andre husker akkurat når noe har skjedd i livet

    23. Innlegg fra 2016. « men han er altså hos mamma og pappa nå og har vært det i noen måneder, og han trives godt med det – men jeg vil ha han tilbake, så vi prøver å planlegge det nå, men jeg tror jeg venter til jeg har kjøpt en større leilighet og får samboer (når jeg har to soverom skal en venninne bo hos meg eller en kompis), og da er noen der om jeg reiser bort en natt.»

    24. Lest bloggen din i alle år og elsker den. Men please ikke skaff deg en ny hund Sophie, hvor mange dyr skal du få før du innser at du ikke kan ta vare på de. Det ene påkjørt, så elsket du ikke det andre pga feil rase, også kattene, wops der sendte du de vekk og det samme med charlie. Hvor skal galskapen stanse?! Og for å ikke snakke om rasen dere har sett på og ønsker, nei huff.

    25. Du ønsker en hund som kan pendle en god del, som ikke trenger faste rutiner og et rolig hjem? Det finnes ikke. INGEN hunder skal måtte fly frem og tilbake og leve et hektisk liv. De er ikke ment for det. Aner du hvor skummelt det er for hunder å fly? Ingen hund synes det er gøy. Hunder trenger og skal ha ordentlige hjem med faste rutiner, det er faktisk sånn det her. Hvis dette er noe du ikke er klar for så venter du med å kjøpe hund. Man skaffer ikke hund bare fordi det er koselig eller fordi de er søte. Kom igjen. Når du er villig til å legge om livsstilen og tilpasse deg hundens behov og ønsker, DA kan du tenkte på å kjøpe hund. Håper du tenker nøye gjennom dette før du gjør noe mer.

    26. Sier det samme som alle andre her, det er urettferdig å skaffe seg enda et dyr man trolig ikke evner å ta vare på på grunn av omstendigheter. La den hunden få komme til et annet hjem med stabile rutiner og en forutsigbar hverdag. Rigmor, Charlie og kattene ble alle sendt til foreldrene dine, og man kan ikke fortsette sånn. Det er snakk om levende vesen. Det at du påpeker at hunden må tåle reising og en ustabil hverdag er det største tegnet på at du ikke burde ha en hund.

    27. DU skal ikke ha hund! Faen, altså, nå blir jeg forbanna.
      En hund trenger et voksent ansvarlig menneske, ikke en tulling som fronter miljøvern men er full av plastikk og overfladiske verdier og som fronter dyrevern men ikke tar vare på dyra. En hund skal ha et stabilt hjem, ikke ha en eier på reise og eventer her og der.
      Bli voksen og dropp alle kampsaker for du har ikke peil en plass!

    28. Du aner ikke hvor heldig du er som får oppleve alt det.alle har en tung tid og periode men du har dine nærmeste rundt deg,penger til mat og alt.Tenk på at det er noen som alltid har det verre.
      Jeg er en alenemamma som ble forlatt alene av barnefaren med datteren på 3 år.Lange rettsaker og alt,hvir han var vrang og prøvde ødelegge.Han mistet retten og måtte forlate landet.Her sitter jeg,bor med mine foreldre,datteren er nå 9 år og jeg har hverken økonomi til å flytte alene med henne eller noe,ingen stønad lenger fra nav-uten inntekt og barnebidrag.Kun barnetrygd.Stønadtiden er over for 2 år siden,valgte å studere videre psyken og troskap og redsel tar overhånd.Jeg vil ikke ute blandt mennesker da jeg er helt ødelagt når mannen jeg elsket meg har ødelagt meg psykisk.Jeg kan ikke kjøpe ting til mitt barn eller noe,jeg reiser meg opp men faller.Håper at jeg om par år er der jeg engang var og at jeg klarer å unne min datter alt sånn som du har! Livet er hardt med 3000 kr i måneden.Ikke penger til hverken mat,klær,julegaver eller reiser.Du er heldig

      1. Fordi noen alltid har det verre så kan man ikke ha det kjipt?
        Husk at det finnes mennesker som ikke har 3000 en gang og bor på gata. Så du er heldig

    29. Sjekk ut dvergpuddel eller bichon havanise. De er relativt friske og sosiale raser. Og hvis du ikke er interessert i pelsstell kan du få en hundefrisør til å ta jobben noen ganger i året.
      Dere er jo to som skal ta vare på hunden, så det går helt sikkert fint. Men anbefaler å gå på kurs og få kyndig veiledning i å trene hunden til å bli trygg i alle situasjoner hvis det er noe som blir viktig for dere. Lykke til!

    30. Jeg pleier ikke å kritisere deg, men nå gjør jeg det. Både pga rase og det livet du har å tilby en hund. Du skal jo pendle mellom Oslo og Tromsø noen år, og jeg syns så inderlig synd på hunder som må fly. Tror ikke det er en god opplevelse å bli stappet inn i lasterommet på et fly, med masse fremmede lyder og bevegelser. Greit nok om en hund må fly noen ganger i sitt liv, men pendlerhund hver 14 dag 🙄?. Dessuten har jeg inntrykk av at du jobber utrolig mye, så tenk nøye over om du virkelig har tid til å gi en hund et godt, rolig og trygt liv 💕

    31. Vil på det sterkeste anbefale deg å unngå en brachycephal rase slik som griffon og andre toy hunder. Det følger med lidelse og store helsemessige utfordringer. Selv om oppdrettere og rasefanatikere lever i benektelse. Håper du kan være med å støtte opp under god dyrevelferd og fornuftig avl ved å droppe denne hunderasen! Ellers- kjempehyggelig at du ønsker hund- masse lykke til 😊

    32. IKKE KJØP EN GRIFFON. Vær så snill. Du som er så opptatt av dyrevelferd. Ikke bidra til avl av ødelagte raser. Plis. Tenk litt

    33. Så fint at dere vil skaffe hund. Det er det beste i livet. Kunne aldri levd et liv uten. Men les om rasen er tillatt på fly, da kort-snutede hunder ikke får fly i Norge. Blir spennende å følge deg når den tid kommer, jeg tror dere blir fantastiske eiere for en liten venn.

    34. Oi, nå ble jeg skikkelig skuffet. Du er opptatt av dyrevelferd sier du, da håper jeg det er ren uvitenhet som gjør at du vurderer en kortsnutet rase. Du er en av Norges største påvirkere, kjøper du da en griffon vil mange følge etter. Og om avelen ikke er jævlig nok fra før, vill den iallefall bli det om markedet blir enda større rundt kjøp og salg av disse hundene. Vurder heller friske hunderaser!

    35. Når man kjøper hund, skal man tilpasse livet sitt deretter. Alle hunder trenger å ha det stabilt, uansett rase. Jeg tror ikke du kan ha hund når du skal reise konstant mellom Oslo og Tromsø. Du viser med alt du sier i dette innlegget at dette er du ikke klar for, det blir bare enda et dyr foreldrene dine må ta hånd om. Vent noen år til dere er ferdige med Tromsø-pendlingen og har et mer stabilt liv enn dere har nå. En hund skal ikke trenge å måtte reise med fly to ganger i måneden.

    36. Hva heter kjolen på bildet 3 og hvor er den kjøpt? Du rocker alle stiler så bra! 🙂 Jeg hadde griffon og de er kjempe søte, men som andre her poengterer så er det en rase på linje med mops som avles med ganske alvorlige svikter. De får masse ryggproblemer og pusteproblemer og etter at Dyrebeskyttelsen (eller lignende) hadde reklame kampanje om det på tv for ca 1 år siden har jeg blitt veldig bevisst på å ikke støtte den avlen med å kjøpe ny. Vi må bruke forbrukermakten vår på sånt, og ekstra viktig er det når det ikke er en ting engang men et levende vesen som sliter med pust og syn bare for at den skal se søt og flat ut i ansiktet. Når vi valgte valp valgte vi ut den med lengst snute av alle i kullet, men selv den hadde problemer med å spise fra skål og slet fælt med tårekanal og pust fordi det er sånn de er avlet :/

    37. Hei Sophie!
      Føst vil jeg bare si at jeg digger deg og har fulgt med på bloggen din (nesten) siden du startet, sett serien din, fulgt med på Skal vi danse og lest begge bøkene dine. Jeg har nå lest gjennom alle kommentarene på dette innlegget, men føler likevel jeg også må legge igjen en kommentar hvis det kan være med på å påvirke beslutningen deres om rase. Det er ikke meningen å være “nørd” eller “hater”, men nå er det snakk om dyrevelferd og da har jeg et ansvar om å si ifra. Jeg er mildt sagt sjokkert over at dere i det hele tatt vurderer rasen Griffon. Jeg skal ikke ramse opp alle helseproblemene som følger med disse hundene, det har du sikkert langt opp i halsen allerede. Men vær så snill, ikke gjør samme feilen som Celina Karine og mange andre. Selv om du selvfølgelig skal få bestemme selv, har du et ansvar om du vil eller ikke. Du har mange følgere, som sikkert allerede bare av å lese “Griffon” i dette blogginnlegget, ønsker seg samme hunden nå. VÆR SÅ SNILL ikke skaff deg en slik hund!! Vær et godt forbilde. Vi må alle sammen boikotte kjøp av ihjelavlede hunder.

    38. Hei. Jeg kommenterer aldri på dine innlegg men gjør det nå. Vær så snill ikke skaff deg flere dyr. Du har ikke et liv der et dyr passer inn. Du har skaffet deg 3 dyr allerede som du bare har sendt avgårde fordi det ikke var vært gjennomtenkt valg. Jeg kan fortelle deg at INGEN! seriøse oppdrettere vil selge deg hund slik du fremstår mtp tidligere hendelser med dine dyr, og din livsstil med så mye reising. Du er jo alltid på farten, hvordan i alle dager skal du få tid til en valp som krever din oppmerksomhet 24/7 de første månedene? Som krever tur og aktivitet og oppfølging hele dens liv. Du blir tvunget til å kjøpe fra en useriøs oppdretter om du skal få tak i en hund nettopp fordi disse tingene vil en seriøs oppdretter kreve av deg, og da ender du opp med å støtte uetisk avl og kyniske mennesker som avler for å tjene penger. Ønsker du det?

      En hund kan leve i mer enn 15 år! Hunden fortjener mennesker som tenker så langt frem i tid og som er villige til å tilrettelegge sitt eget liv etter å gjøre et så stort livsvalg. Vær så snill, ikke skaff deg flere dyr!

      Om du savner å ha hund, ta ansvar for den hunden du allerede har! Det er ikke slik at hunden din fra før har et etablert liv med andre hunder oppe i nord… Bare det at du skriver det for å ha en god unnskyldning for å skaffe deg en valp, er helt forkastelig og utrolig lite modent og ansvarlig. Om du prøver å ta deg av hunden du har fra før så signaliserer det hvert fall at dette er noe gjennomtenkt og ikke et egoistisk spontant valg fordi valper er søte!

      Hilsen hundeelsker og oppdretter.

    39. Vær så snill å ikke skaff deg hund! Dette må være noe av det mest egoistiske jeg noensinne har lest, ta hunden med frem og tilbake mellom Oslo og Tromsø. Skal man ha dyr så må livet tilpasses dyret, ikke omvendt. Er du ikke villig til det så er du ikke skikket til å ha kjæledyr dessverre.

    40. Jeg pleier ofte å støtte deg, og forsvarer deg mot kritikk. Har vært så sykt stolt over at du er en blogger som er opptatt av dyrevelferd og tar fornuftige valg. Var så lykkelig da du fortalte om at du besøkte FOD i fjor, og var engasjert i arbeidet de gjorde.
      Derfor kjente jeg at jeg ble ordentlig skuffa da du skrev at du skulle se på valp hos oppdretter. Hjertet mitt sank langt ned i magen. For det første er du én av få personer som faktisk har mulighet til å ta en omplasseringshund. De krever tid, kjærlighet og mye plass. Du er hjemme mye i og med at du ikke har en 8-16 jobb, har mulighet til å forme din egen timeplan, masse plass hjemme og en stor fin hage den kan løpe rundt i. Det er så mange hunder i Norge som trenger et godt og kjærlig hjem, og du har tenkt å kjøpe en? Jeg kan ikke tro deg. Hvis det er sånn at du skal reise så mye, så passer det faktisk ikke for deg å få hund. Uansett om den er ny eller ikke.

      1. Hun har nok dessverre alt annet enn en slik hverdag du tror hun har. Det er lettere å få hund med en 8-16 jobb enn den ustabile/uforutsigbare hverdagen Sophie har. Hun er ofte på oppdrag, filmer mye til Sophie Elises Verden og har derfor ikke mulighet til å forme eller forutse hverdagen sin.

        1. Hvis hun har en så uforutsigbare hverdag så burde hun jo ikke ha hund i det hele tatt. Alle raser er avhengig av at eieren er hjemme mye, og av rutiner for å være trygge. Omplasserings hund eller ikke, hvis hun er borte på oppdrag en hel dag er ikke det bra.
          Det jeg mente er at hun ofte har mulighet til å legge opp sin egen hverdag på en måte som ikke andre har. I tillegg er de to som kan ta vare på hunden. Jeg feks har ikke mulighet til å ha en omplasseringshund, fordi jeg har studier fra 09-14, og jobb fra 14-20. Mens Sophie booker sine egne møter og sine egne oppdrag. Selv om hverdagen hennes sikkert er sykt busy, har hun mulighet til å avtale feks møter når hun vet at noen kan ta vare på hunden. Å ikke velge omplasseringshund fordi man ikke er hjemme med hennes yrke, er rett og slett en bortforklaring og ikke en ordentlig grunn.

    41. Er du helt idiot!???? Du har to katter og en hund som du plssserte hos de stakkars foreldrene dine fordi du IKKE GADD å ta deg av dem! Hva med å ta deg av de du allerede har før du igjen skaffer et nytt dyr, som blir satt igjen i Harstad når du går lei..! Dyreforkjemper in my ASS.. Håper du blir meldt til dyrevernet hvis du skaffer deg et nytt dyr nå. Du er kun egnet til å leve med deg selv du. Selvopptatte plastikkdukke!

    42. Hei! 🙂 Håper ikke du tror at alle omplasseringshunder har traumer eller spesielle behov. Det er nemlig ikke tilfellet fordi dyr omplasseres for de minste ting som ikke har noe med dyrene selv å gjøre. Forhør deg med flere organisasjoner som omplasserer hunder. F.eks. Tulu’s Fjernomplassering. Jeg kjenner dem personlig og de er helt fantastiske. Dessuten, som mange nevner her kommer renrasede hunder ofte med en del helseproblemer, så det kan jo gi deg mye mer ansvar faktisk.

      Lykke til!

    43. Gratulerer med nytt forlag, gleder meg til neste bok. Du skriver utrolig bra. Og så gøy at Glöd gjør det godt! Du ser så godt ut om dagen, du stråler😃 Håper at alt som foregår rundt deg gir deg mer energi enn det tar <3 Og håper du er ordentlig stolt av det du får til på alle plan. Og at du er stolt av den du er, du virker så oppriktig, snill og jordnær. Og det er så utrolig viktig. Klem!!

    44. Hvor Sophie blir slaktet i kommentarfeltet her. Skjønner det går ann å være skeptisk, men dette var litt voldsomt. Før og fremst skjønner jeg veldig godt at hun ikke ønsker å skaffe seg omplasseringshund. Selv om en hund ikke har en traumatisk bakgrunn påvirker absolutt det som skjer tidlig i livet deres adferd. Har en selv. Selvom hun etter flere år har blitt nokså lydig har hun uvaner som hunder jeg har hatt fra valpestadiet aldri har hatt problemer med. Jeg er fulltidsstudent, bor alene og reiser nordover med bikkja både sommer og jul. Tror ikke dette gjør meg uegnet som eier. Når det gjelder rase ville jeg hørt på advarslene ja… Helseproblemer hos hund krever både mye tid, krefter, penger og er bare jævlig kjipt.

    45. Jeg har selv jobbet med dyr på omplasseringshjem, og den informasjonen du har fått stemmer ikke. Alle dyr har ulike behov, og du hadde nok fint funnet et dyr som hadde passet i deres hjem. Dessverre virker det som en unnskyldning for å kjøpe «det man egentlig vil ha», noe som jeg syntes er forferdelig trist. Jeg mener man ikke burde ha retten til å kjøpe en hund for mange tusen kroner fordi man har preferanser på utseendet, det er faktisk helt sinnsykt. Du mener sikkert at du gjør mye for verden/miljøet, men her har du enda et ansvar på samme linje som resten av oss. Redd et dyr som har fått en vondere skjebne.

    46. Kan du ikke bare skaffe deg en leke hund? Den kan du ta med deg overalt ,å den poserer villig på bilder og slikt. Når du blir lei av den kan du bare kaste den. Sikkert mye enklere for foreldrene dine.

    47. IKKE skaff hund!! Herregud, hvor jævlig blir det ikke for hunden når den må være med og fly hele tiden?! Det er dyremishandling rett og slett!!

    48. Hei! Her er artikkel jeg synes du bør lese. Den omtaler ikke rasen du har lyst på, men jeg synes Den er meget relevant for deg og mange andre som tenker på å skaffe seg en «søt og pen» hund. https://blogg.forskning.no/hun-om-hund/hvorfor-noen-skaffer-seg-hund-med-helseproblemer/1097867
      Jeg tror det handler mer om mangel på kunnskap enn om at man driter i dyrevelferd. Gjør grundige undersøkelser om rasen og dens helseutfordringer om du først skal kjøpe fra oppdretter. Utseendet til en hund kan godt spille en rolle, men bør ikke gå på bekostning av dyrets helse.

    49. Hei kjære Sophie. Vet ikke om det er opp til diskusjon, men vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe griffon, grunnet noe som kalles brachycephalic syndrom, som er en sykdom flere raser sliter med- deriblant engelsk bulldogg, mops, boxer mm.
      Dessverre har mennesker avlet ihjel disse rasene, som sliter med å puste, neseinfeksjon og masse andre triste bivirkninger.

      Håper du søker det opp, å leser litt om det før du bestemmer deg for rase. Sier dette også bare for å hjelpe, da jeg vet at du er en dyrevenn som bryr deg om den eventuelle hundens helse. Ønsker deg lykke til <3

    50. jepp du har nå fått noook kommentarer ang dette men for å understreke hvor seriøst det faktisk her så gjør jeg det også.. hørte i podcasten din at du kalte deg veganer – håper da du er ferdig med å fronte dunjakker og andre akimalske produkter hihi.
      jeg kjøpte selv valp som veganer, pga jeg ikke var klar over den uetiske siden ved det. angrer ikke pga han har vært mye syk og hadde blitt avlivet hos mange pga han har kostet skjorta (ikke uetisk å holde han i live, vært veldig viktig for meg).. meeen vil aldri gjøre det igjen, altså kjøpe valp. og dette er labrador.

      en kort snute hund må du virkelig ikke finne på å kjøpe. om du vil ha kortsknute må det være omplasseringshund. kan ikke hjelpe til med å la denne mishandlingen forsette..
      og virker heller ikke som livet ditt nå har plass til en hund, om ikke planen er å roe livet helt ned de neste 15årene da. håper virkelig du tenker godt gjennom valget 🙂 <3

    51. Håper du kommer på bedre tanker når det gjelder hund. Det er et stort ansvar og en hund skal uansett ikke pendle.
      Ser du får mye kritikk for tiden og det blir nok bedre når du legger ned bloggen. Ved å fokusere mindre på kun deg selv vil du få et rikere liv ♥️

    52. Unnskyld meg, men skjønner ikke helt hva du skal med en hund? Du som reiser så mye. En hund har det best når den er i sitt trygge miljø. Faste rutiner og at eieren faktisk er til stede og gir den omsorg og kjærlighet. Ikke å bli dratt med rundt hit og dit, spes på fly o.l. Skjønner ikke tankegangen din.

    53. ser det er mye negativitet her, og noen veldig informative kommentarer! Merker at det er flere som ikke har lest innlegget, spesielt når de kommenterer ting om Charlie – bare å ignorere. Håper du har det fint, og gratulerer med så vellykket lansering av glöd <3

    54. Jeg mener og ha lest at man bla ikke får kviser av selvbruningen din, men når jeg ser bilder/klipp av deg så syns jeg det ser ut som du har fått veldig utbrudd i ansiktet.. Kan du dele om dette kommer av produktet ditt? Produktene dine inneholder bla hormonforstyrrende stoffer, så hadde vært ålreit av deg å opplyse kundene dine om dette.. Ingen som vil gå rundt med byller i ansiktet..

      1. To ting:

        – Jeg kan ikke garantere at ingen får kviser av produktet. Det er med den, som absolutt alle andre produkter, individuelt. Selv om dette er et mildt produkt som de aller, aller fleste ikke har negative reaksjoner på kan det forekomme. På meg har derimot ikke dette skjedd. Som du kanskje vet har jeg slitt med uren hud i flere år, og alltid rundt mensen får jeg urenheter rundt munnen, som gir seg rett etterpå.

    55. God kveld,

      Ville bare legge igjen litt info om hunde rmed korte snuter og store øyne. Veldig søte, men de har dessverre pusteproblemer som følge av den korte snuten – se for deg å puste gjennom et sugerør hele livet.

      De har og veldig lite hode, som gjør at øyene stikker ut. Hjernen får ikke helt plass og mange hunder sånn som dette (f.eks mops og spaniel) går rundt med konstant hodepine.

      De har dermed ikke så veldig god livskvalitet og burde ikke bli avlet. De blir dessverre det fremdeles fordi de ser søte ut og folk ikke vet om helseplagene slike raser har.

      Tenker det kanskje er greit å gjøre deg oppmerksom på dette, og andre i kommentarfeltet, i tilfelle du ikke visste det fra før av.

      Masse lykke til med kjøp av hund. 🙂

    56. Hei! Har et spørsmål jeg lurer veldig mye på! Hva skjedde med den hunden du hadde da du var veldig ung, den du hadde kjøpt på finn som du trodde var en chihuahua, var det Rigmor den het? Hva skjedde med den hunden?☺️

    57. Er et hundeshelter i Marbella som redder hunder fra overalt. Noen blir funnet i søppelbøtter, andre vandrende rundt på gaten. Mange av disse hundene er veldig rolige, mens andre er viltre, de trenger nødvendigvis ikke et rolig hjem med faste rammer og vanlige rutiner, kanskje verdt å sjekke ut?

    58. Jeg tror du vet bedre enn å kjøpe denne type hund.
      Når man bestemmer seg for å kjøpe hund, får man et ansvar med på kjøpet.
      Dette ansvaret starter allerede før man skaffer hunden ved å gjøre research på helse, oppdrett osv.
      Når jeg kjøpte mine huskyer leste jeg meg opp, jeg forsikret meg om at disse er avlet kun på friske individer, som oppdretter på grunn av sin kunnskap om rasen VET at tilfører rasen noe bra! Stamtavlen sjekket jeg flere ledd tilbake for å forsikre meg om dette. Hadde jeg kjøpt hund med påvist pustebesvær? Aldri i livet! Det ansvaret er jeg bevisst på som forbruker, jeg vil ikke støtte noe som jeg vet er skadelig og en lidelse for hunden. Jeg vil ikke være med på å øke denne meningsløse etterspørselen.

      Sett deg litt inn i rase før du velger, når du har bestemt deg for en rase må du sette deg inn i oppdrett, stamtavle, snakke med oppdrettere som kan hjelpe deg å se om denne rasen passer for deg.

      Ikke skaff seg hund om du har planer om å reise like mye som du gjør i dag, en hund trenger et stabilt miljø. For deg er verden stor, for hunden er DU verden

    59. Du lyver bestandig om alderen.. 19 år var du hvert fall ikke. Og SELVFØLGELIG kan du hente Charlie igjen. Hunder er gode på forandringer. Vær så snill og ikke skaff deg en hund når du nesten ikke er hjemme, skal pendle frem og tilbake, og har allerede 2 katter og 2 hunder som du har sent til foreldrene dine…. du er så egoistisk

    60. Griffon er like unnaturlig misdannet som deg – unaturlig små nese på begge, vanskeligheter å puste —- bra match!

    61. Jeg kommenterer aldri på blogger, men nå følte jeg for å skrive noe.
      Jeg har hund selv, på under et år og hun har det så fint i et stabilt hjem, og jeg kunne aldri dradd med meg en hund med fly hit og dit. Det er ikke noe sunt for en hund å skulle flyttes på i hytt og pine. Hvorfor ikke vente til dere har skaffet dere et fast sted å bo?
      Og det at du påstår du er så opptatt av dyrevelferd? Spar oss, du ønsker en hund som er avlet fram med helseproblemer, det er helt tragisk. Det er faktisk dyreplageri for man går bare å venter på at de skal dø. Så brutalt er det faktisk. En skam..!

    62. Please ikke kjøp griffon. Er som å reklamere for krem laget av nesehorn eller tigerskinn. Rent dyreplageri for estetikk. Få deg katt, mennesker som liker hunder så lite at de vurderer å støtte avlet mishandling for pyntens del har ikke satt seg nok inn i hundelivet til å kunne eie en.

    63. Må dere slutte, greit hun er en kjent person men hvor mye pes skal hun egentlig tålerere?
      Når skal folk begynne å feie for sin egen dør? Hvilken hunderase hun kjøper seg er vell fint opp til henne selv.
      Synes faktisk Sophie er veldig fornuftig med avgjørelsen sin ang å la Charlie bo hos foreldrene sine da den har knyttet seg til dem, og heller skaffe seg en ny hund..

      Hva hun gjør er fint opp til henne selv og ikke resten av Norge.
      Og husk folkens, hun er kun 24 år.

      1. Jeg hadde sagt det samme til hvilken som helst person som ønsket seg en hunderase som garantert kommer med helseproblemer som gir den et liv med smerte. Om man ønsker seg en slik hun er man enten uopplyst eller kjip, og hele kommentarfeltet her håper vel på at SE og Kasper bare ikke vet bedre. Før nå.

        Mistenker dog at oppretter har overtalt dem til at akkurat deres hunder er friske. Det er så trist.

      2. Emilie Aurora!! Dette er ikke pes, men meget opplysende kommentarer. Feie for sin egen dør…? Lite voksent sagt. Og at SE er KUN 24 år, altså i dine øyne ikke voksen overhode. Da er det jo godt det finnes voksne folk med gode argumenter til at SE ikke skaffer seg hund før hun blir voksen og ansvarsbevisst.
        Det er rett og slett dyreplageri å kjøpe hund, uansett rase, til den livsstilen hun har nå!!!

    64. Jeg må virkelig si at du har utviklet deg fra en tenåring til ei dame. Du står for å gjør mye bra. Har aldri fulgt spesielt med på noe av det du har gjort eller sagt. Bare vært oppgitt, men som sagt nå…….liker deg mer og mer. Det er i god jente å ser godt ut.

    65. Har aldri kommentert på denne bloggen. Liker det du gjør, og har alltid vært enig i at det burde være takhøyde for noen «selvmotsigelser», men å kjøpe en slik rase som er avlet frem slik….. er så skuffende at du promoterer mulig kjøp. De har det ikke godt. Velg i hvert fall en sunn rase. Bare trist

    66. Synes synd på hunden hvis den må være med å fly mellom Oslo og Trømsø i hytt og pine, høres ut som den får et veldig stressende liv stakkars.. Ville kanskje ventet med å skaffe hund til du har et roligere liv? Charlie hadde sikkert blitt glad om du hentet han? Isteden for å kjøpe enda en hund du kanskje ikke klarer å ta vare på?

    67. Heihei, jeg tenkte å teste ut den nye selvbruningen din, siden den virker veldig bra ut i fra reviews jeg har sett. Men jeg lurer på sånn ca hvor mange ganger du kan bruke den før flasken går tom?
      Hadde satt stor pris på svar 🙂 håper du har en fin uke!

    68. Jeg håper virkelig du ikke mener alvor med at du ikke kan adoptere og må kjøpe hund. Det finnes så utrolig mange hunder til omplassering, og hvis man gidder så finner du helt sikkert en hund uten «problemer og traumer» og som liker å være med på ting. Det syns jeg er et svakt argument. Hvor ble det av dyrevennen i deg? Adopt dont shop!
      Du er med på å lage en stygg trend om å kjøpe søte små valper istedenfor å hjelpe de hundene vi allerede har som er helt avhengige av at vi slutter å kjøpe valper. Dette trodde jeg du visste.

    69. Ikke kjøp denne hunderasen. Selv om denne oppdretteren «vet hva hun avler opp» så er disse rasene ekstremt plaget. Det kommer også til å bli større etterspørsel på denne hunderasen hvis du kjøper en slik hund, og alle kommer ikke til å finne en seriøs oppdretter. Selvfølgelig skal ikke folk kjøpe en hunderase basert på hvilken hunderase du kjøper, men folk blir påvirket mye mer enn du tror…. Plis tenk deg om! <3

      1. Hvor har du det fra? Denne rasen har ikke mer helseplager enn andre raser. Det finnes statistikk på sånt.

    70. Ble så utrolig skuffet da jeg leste dette innlegget. At en som har så stor påvirkningskraft som deg, og som flere ganger har frontet seg selv som en dyrevenn, går ut og sprer feilinformasjon og negativitet rundt omplasseringshunder gjør meg så utrolig lei meg.

      Dyr er ikke til for oss, Sophie Elise – et dyr er ikke noe du skaffer deg fordi det skal passe inn i din hverdag, det er ikke noe du skaffer deg for å “forme” det til å passe i ditt hektiske liv. Ei heller er det sånn at omplasseringshunder generelt er “traumatiserte” og “vanskelige” hunder. De fleste omplasserte hunder i Norge omplasseres fordi folk ikke har tid til dem, fordi folk bytter jobb og ikke lenger kan følge opp, på grunn av samlivsbrudd, eller fordi de får barn og hunden ikke lenger er en prioritet. Det er eierne og deres “tidsklemme” som er problemet, og ikke hunden.

      Som en som selv har adoptert et eldre, hjemløst dyr, og som har jobbet med dyrevern, og med omplassering og sett hvor mye disse dyrene sliter med å få gode hjem får jeg lyst til å grine når en av Norges største bloggere går ut og annonserer at hun skal KJØPE en valp, fordi det eneste dyret hun kan ha er et som MÅ passe inn i hennes liv..

      Jeg forstår at det til tross for stadig økende kunnskap om dyrs verdi, og dyrs rettigheter og behov, så ligger det fortsatt godt festet i folk at de naturlige når man skaffer seg dyr er å kjøpe en valp – myten om at en valp kan “formes” til din hverdag står sterkt – men en valp er et “barn”, det er ingen garanti for at dette “barnet” blir slik du ønsker – det krever arbeid og trening, men, som folk og dyr flest er alle valper forskjellige, og det er ingen garanti for den valpen du kjøper vil passe inn i hverdagen din.

      Jeg håper virkelig du vil revurdere din tanke om å kjøpe en griffon-valp, og at du dersom du ikke er klar for å ha et dyr som ikke kan “tilpasse” seg din hverdag, heller venter med å skaffe hund, og kanskje heller vurderer å være fosterhjem, eller kanskje å ha delt eierskap med noen, slik at du kan få glede av å ha hund, når du har tid til hunden!

      Det er flott at du er glad i dyr, Sophie Elise, men jeg håper du vil tenke litt på at dyrene ikke er her for oss, de har egenverdi, og tanken om at dyr skal “passe inn” i vår hverdag og formes etter vår forgodtbefinnende er noe man burde legge på hylla i 2019.

    71. Hei, hunden din er super søt, hvilket rase er det og hvor kjøpte du den, eventuelt fra hvem?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg