kosthold i julen

Jeg har ikke sluttet med bloggen, men trengte litt fri i julen når det først ikke er møter og annet på planen 🙂 Jeg har fortsatt litt fri, men tenker å oppdatere dere daglig.  I går sov jeg i  22 timer. Sinnsykt lenge og man skulle tro jeg hadde havnet i koma men jeg trengte bare å hvile.

Vi har snakket mye om hvilken hunderease jeg ønsker å få meg her på bloggen. Nå har jeg begynt å tenke mer og mer på pomeranian igjen, etter å ha vært med Charlie i julen. Det er jo en fantastisk rase.

I år har vært min syvende jul uten kjøtt! Tidligere har jeg spist nøttestek og vegisterkaker men i år var det noe så lite komplisert som vegansk pølse med tilbehør som ellers ville funket til pinnekjøtt. Hele familien min spiser nemlig pinnekjøtt. Så, jeg gjorde det enkelt for min egen del i år. De øvrige dagene har jeg spist normal vegetarmat. Jeg forstår at mange som vanligvis spiser vegetar velger å spise kjøtt i julen og det er noe jeg aldri ville ha gjort selv, men – jeg håper folk velger vilt kjøtt så langt det lar seg gjøre, for eksempel reinsdyr.

Jeg liker hverken pinnekjøtt eller ribbe spesielt godt, og det gjør nok at mange tenker en vegansk jul er mye enklere for meg. Men jeg elsket virkelig kyllingvinger og jeg elsket leverpostei. Det har likevel ikke vært noe problem å ta vekk fra kostholdet. Poenget er assosiasjonsverdien – jeg assosierer kjøtt med noe vondt, og ikke med mat. Ergo det finnes ingenting i meg som ønsker jeg spiste kjøtt på julaften eller noen andre dager i året. Det er mye jeg sier for å så endre mening, men dette med å ikke spise kjøtt kommer til å være med meg livet ut og jeg kommer også til å oppdra eventuelle fremtidige barn uten kjøtt. For meg har det vært vanskeligere å gå over til full veganer rett og slett fordi jeg ikke assosierer ost med noe kjipt, men noe digg, selv om ost på mange måter er “verre” enn kjøtt (i alle fall f.eks lam). Der må jeg rett og slett eksponere meg selv mer for hva det faktisk betyr for nå er det dessverre lett å “glemme”, og noe jeg først tenker over etter å ha spist..

Enten du er veganer, vegetarianer eller spiser kjøtt hver dag, håper jeg du vil donere 50 kr i måneden til dyrevernsalliansen. Jobben de gjør er fantastisk og viktig, de ønsker å bedre livet til de dyrene som faktisk blir brukt i kjøtt og så klart – alle dyr. En seier for de som spiser kjøtt også. Du donerer ved å sende GLADIDYR 50 til 2474.

Min erfaring er, når man skal slutte med noe er det best å slutte når det er vanskeligst. Jeg droppet alkohol da det var sommer, samme gjaldt nikotin, fordi det er på sommeren man “bare skal ta seg en øl” eller en sigg på balkongen blir deilig istedenfor kaldt. Klarte jeg meg over den kneika ville jeg klare alt. Det samme gjelder kjøtt – om du vil bli vegetarianer tror jeg faktisk jula er et utmerket sted å starte og vegetarisk julemat er så jævlig godt, om jeg får si det selv.

Positive sider ved en vegansk jul er blant annet at jeg ikke føler meg hverken oppblåst eller så mett at jeg må ta å legge meg nedpå sofaen. Kostholdet mitt sklir ikke ut på samme måte. Jeg får prøvd en ny type mat og har god samvittighet ovenfor kroppen min, planeten og dyrene.

Jeg har for ordens skyld ikke noe jeg skulle ha sagt på hva andre velger å spise i julen – det får være deres sak. Jeg har derimot ikke noe imot at folk kommenterer hva jeg spiser så lenge de er åpen for samtaler om hva de spiser tilbake, noe folk sjeldent er.. 🙂

Så, hva spiste dere på julaften og i dagene som fulgte? 

75 kommentarer
    1. Men jeg lurer litt på; var ikke Charlie din hund i utgangspunktet, og ikke foreldrene dine sin? Kunne du ikke hatt ham hos deg istedenfor å skaffe en ny?
      🙂

    2. I år ble det nøttestek med poteter, surkål, rødkål og fløtesaus. 😋 Skulle ha Beyond pølser også men jeg surra så fælt så det ble utsolgt. 🙈 I fjor var det nøttestek og vegisterkaker. 😋

    3. Nøttestek og vegisterkaker m/ alt av tilbehør. Sååååå utrolig digg. Som du sier; ikke ‘tung’ mett, og fantastisk og ikke fylle kroppen med animalsk!

      Har dog ikke vært såå flink mtp julekjeks ol når vi har vært på besøk hos familie som bruker meieriprodukter i maten, mest av ren høflighet, men også fordi noen julekaker er så sykt god🙈

      Ha en fortsatt fin romjul❤️

    4. Spiste vegisterkaker på julaften, og nyttårsstek (nøttestek uten nøtter) på første juledag 😍😍 var så godt!

    5. Du spør hva jeg spiste i julen. Lille julaften spiste vi hjemmelaget pinnekjøtt fra våre egne sauer og lam med egnet tilbehør. Julaften ble det ribbe av hjemmeslaktet frilandsgris fra nabogården. Du skriver at det er lett å unngå kjøtt når man forbinder det med noe vondt, mens jeg opplever det motsatte: det er lett å spise kjøtt når jeg vet dyret har hatt et glimrende liv og at jeg selv har bidratt til det.

        1. Jeg spiste soyaribbe, vegisterkaker og kokos/soya riskrem. Skulle ha beyond pølse og, men utsolgt alt i november. På nyttårsaften blir det nøttestek, grønnsaker og kokospannacotta til dessert.

            1. Spiser ribbe, pinnekjøtt, lutefisk etc, og elsker det(please ikke shame me), og har flere dyr, som har et godt liv. Håper vi kan være enige om å være uenige om kosthold, men at vi alle har lov til å være glad i dyr?!

      1. Viktig budskap! 🤗 Jeg er selv oppvokst på gård og ser det på samme måte. Bønder gjør gjennomgående svært mye for at dyrene skal ha det godt.

    6. Vegan all the way hos oss. 💝 Om det finnes hälsans kök i Norge så må dokker teste deres store pølse pose! 🤤

    7. Men du skal vel kun blogge ut 2019? Så det er vel ikke mange dager igjen? Hørte at du sa det i Karrierepodden til Kristine Ullebø. Men en ferie fortjente du, håper du har kost deg!

    8. Her ble det Vegansk shushi, med lakse sashimi (heter det det?) ved siden av.
      Merkelig valg tenker du🙊 Vel jeg har nylig fått påvist gluten, melk og egg allergi. Og det tryggeste for meg i familie selskap er og ordne mat og ta med selv. Jeg jobber fremdeles med og finne Gode alternativer til alt jeg spiste før, alt glutenfritt smaker papp, men jobber med saken. Elsker heldigvis og bake og lage mat.
      Har foreløpig lagt meg på noe vegansk kost men tilsetter kjøtt🙈 Det er lettest sånn foreløpig.

    9. Skaff deg jobb som avløser i fjøs med melkekyr en kort periode, hvis du trenger å assosiere melkeprodukter med noe vondt! Kalver blir i vanlig praksis tatt ifra mammaen sin med engang de ser dagens lys, og ligger i binge og gråter, parallelt med at mor selv roper etter dem. Satt selv i kalvebingene og gråt når jeg var med min mann på jobb, syntes det var helt grusomt!

    10. Janne H. Johansen sin nøttestek og riskrem.

      Jeg er veganer på 8. året. Jeg kan virkelig anbefale boka HOW NOT TO DIE: Discover the Foods Scientifically Proven to Prevent and Reverse Disease av Gregor, Michael, MD og/eller boka KINASTUDIEN (Ærneringsforskning) av T. Collin Campbell, PHD og Thomas M. Campbell ll

      Ellers finner jeg knall bra inspo i kokebøkene til Mari Hult, Mia Frogner, Janne H. Johansen og/eller Per Viderup

      1. Jeg spiste vanlig julemat på julaften da jeg synes det er ett herk å måtte ha med egen middag når jeg skal i selskap. Men spiser bare vegetar når jeg er hjemme. Spiste nøttestek første juledag å tenker å ha det på nyttårsaften også🤩 til å med samboeren klarer å droppe kjøtt for nøttestek, selv om han spiser kjøtt hver dag ellers i en eller annen form.

    11. Fornuftig å kjempe kult innlegg å superstilig å flotte bilder synes jeg og Du er så vakker å DRØMMENE dame synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ♥️😀🦋🌸

    12. Du skriver at hunden din henger etter deg og knør seg inntil brystene dine. Husk at dyr merker ofte når noe er galt. Tenker på all silikon som forgifter deg innvendig.

      Leste om en dame der hunden plasserte hodet på magen hennes og alltid fulgte etter henne. Hun dro til lege og fikk konstatert lekkasjer av protesen og silikon i innvollene.

      Etter operasjon der silikonen ble fjernet ble hunden normal igjen.

    13. Du er seriøst det mest egoistiske mennesket på planeten. Håper du er klar over at mange vil melde deg til mattilsynet dersom du skaffer deg ny hund, inkludert meg selv. Dobbeltmoral deluxe har du. Alt de diskuterer om deg på kvinneguiden er også sant, du har endel å lese der og som du kan lære av.

      1. Kanskje det er på tide at vi blir litt snillere mot andre mennesker. Vi kan bidra til å bygge andre opp eller vi kan rive dem ned, vi har et ansvar der. Og hva vi velger å fokusere på og gjøre påvirker hvordan vi føler oss.
        Jeg oppfordrer alle til å prøve å behandle andre mennesker med forståelse og respekt fremover. Og jeg lurer på hvilken forskjell det vil gjøre…for menneskene rundt oss og for oss selv.

        1. Der har du jo i følge deg selv vært! Det står på bloggen din, men du husker vel ikke. Kvinneguiden er faktisk snillere og kommer med stort sett konstruktiv kritikk. Det stygge blir slettet. Kvinneguiden er mye mer saklig enn bloggen din. Du fjerner jo aldrig stygge og hatefulle kommentarer, derfor blir kommentarfeltet uhyggelig. Dette kan du gjøre noe med.

          1. Kvinneguiden saklig??
            Må være noe av det tåpeligste jeg har hørt.
            Er jo seriøst det største forumet for voksne mobbere i Norge.

    14. Eldste sønn spiser ikke kjøtt..og jeg syns også det er bra med noen kjøttfrie dager..men blei ribbe på julaften da.. 🙂 Fin jul videre til deg..

      1. Enig.

        Hun skryter på insta av at Charlie vil være ved hennes side hele tiden. Hvorfor pokker stikker ikke det i hjertet? Hvorfor i all verden skaffe seg ny hund når hun allerede har Charlie?

        Sophie: Charlie så på deg som sin eier, som sitt menneske, og du forlater han fordi ting blir tøft. Du har sviktet hunden din, rett og slett. Akkurat den får du bare tåle. Jeg er introvert sart faen med masse angst jeg også, men jeg holder meg singel og tar ikke til meg dyr før jeg er bedre! Du som er så jævla empatisk og full av tankekjør, send Charlie en tanke i ny og ne!

        1. Jeg velger å gjenta denne kommentaren…
          Kanskje det er på tide at vi blir litt snillere mot andre mennesker. Vi kan bidra til å bygge andre opp eller vi kan rive dem ned, vi har et ansvar der. Og hva vi velger å fokusere på og gjøre påvirker hvordan vi føler oss.
          Jeg oppfordrer alle til å prøve å behandle andre mennesker med forståelse og respekt fremover. Og jeg lurer på hvilken forskjell det vil gjøre…for menneskene rundt oss og for oss selv.

        2. Haha. Jeg har ikke sviktet hunden min, tvert imot – han har jo nå et helt fantastisk liv. Det stikker ikke i hjertet at han er glad i meg, for han er minst like glad i mamma, pappa og søsteren min også.

    15. spiste vegisterkaker (noen av blomkål og noen av brokkoli), nyttårstek og div tilbehør. laget vegansk sjokoladepudding med vaniljesaus og puttet en mandel i den. mye marsipan som er dyrevennlig men valgte royal mints som gave (vegansk versjon av after eight. mer smak faktisk også!). dagene etter har jeg spist rester, og ille mye gryr kremfløte med vaniljesukker og oboy haha..
      takk for oppmerksomheten rundt kjøtt.

    16. Jeg spiste ribbe julaften. Jeg har juletre av plast. Har kjørt masse dieselbil før jul for å handle inn. Kun en idiot vil legge avgårde i el-bil over nord-norske fjelliverganger. Det hender jeg bruker nikotin. Drikker lite alkohol. Har ikke hund, fordi jeg er redd jeg ikke kan gi den et perfekt liv (har alltid hatt lyst på). Har ikke flydd på mange år. Er ikke selvopptatt. Bruker mer tid på å bry meg om andre enn å være opphengt i meg selv. Tilbringer ikke mange timer i uka hos frisører og diverse skjønnhetssalonger. Har aldri tatt noen operasjoner eller innsprøytninger. Min mening er at leger og sykepleiere som jobber i den bransjen heller burde redde liv. Det er en bransje som utnytter mennesker som tror de kan operere seg til et bedre liv. Prøver å dele med de som ikke har det så bra. Er altså ikke perfekt, og streber ikke etter å bli det. Man skal leve den korte tiden man har her på jorden, ikke skjemmes over alt mulig. God jul videre 🤶

      1. Man skal ikke skjemmes, men allikevel shamer du så mange mennesker med den kommentaren. Hva med å la andre selv bestemme hvordan de vil leve, hva de vil operere på sin egen kropp og velge selv hvordan de styler håret på sitt eget hode. Om du bryr deg om hvordan andre mennesker føler seg prøver du også å forstå hvor vondt det kan føles når mennesker dømmer deg og skriver som du gjør. Bare noe å tenke over?

        1. Snakker om mennesker som lider. Fattige, flyktninger, kreftsyke…. Og ellers bør man slutte å jage etter det perfekte. Godta at vi er gode nok som vi er, uten perfekte handlinger og perfekt utseende.

    17. Elske vegetarisk jule mat , her hadde me soya ribbe og vegisterkaker, så godt 🤩 Annbefale deg og prøve coop sin veganske “leverpostei” den er super god! Og med Coop sin veganske majones så savne ein virkelig ingenting👏 God jul 🥰

    18. Jeg spiste kalkun på julaften. Jeg skulle gjerne ha spist noe vegetariansk, men jeg er allergisk mot omtrent alt av ferdiglaget vegetarmat og jeg var for syk til å lage mat selv. Jeg spiser vegetariansk kanskje 5 dager i uka til vanlig. Stort sett spiser jeg kjøtt når jeg trenger å spise ferdigmat, siden jeg ikke har noe særlig å velge mellom av det jeg tåler i butikken her. Jeg velger helsa mi først og har ikke dårlig samvittighet for det. Det viktigste tenker jeg er at man gjør det man kan innenfor sine rammer og oppfordrer andre til å ta gode valg. Jeg er glad du snakker mye om plantebasert mat!

    19. Jeg vil tipse deg om Kennel Nuffiland. De har har kjempe fine Pomeranian. Jeg har selv en valp derfra og kunne ikke vært mere fornøyd. For et gemytt og for noen herlige hunder. Dette er hunder som kommer virkelig fra en fantastisk kennel

    20. Plis ikke skaff deg et dyr som du skal pendle med på fly hver jævla uke. Plis. Får vondt i hjertet av tanken på at du skal dra med deg en levende skapning på flyreiser over hele jordkloden og ukentlig til Tromsø og Oslo.

      Plis. Tenk på andre enn deg selv, for en gang skyld. Kjøp deg en veske, ikke en levende skapning.

      1. Enig! Skaff deg heller dyr når du slår deg til ro på bare en plass, ingen dyr har godt av å reise frem å tilbake så mye..

      2. Kanskje det er mulig for hunden deres å bo fast i Tromsø med Kasper, så kan jo Sofie reise frem og tilbake uten hunden. De skaffer seg jo en hund sammen, ikke sant? Da er hunden like mye Kasper sitt ansvar som Sofie sin.

      1. Åh 😋😋Savner juletorsk som jeg er vokst opp med, men mine barn ville spy mtp fisk på julaften, så det er kalkun nå etter deres ønske 😉

        1. Ja juletorsk er god og lett julemat. Jeg byttet gladelig over til mannen min sin julemeny. Og heldigvis liker både store og små fisk hos oss 🙂

    21. Vi hadde pinnekjøtt fra lam fra gården til pappa. Jeg derimot måtte spise pinnekjøtt fra butikk. Sånn er det å være gravid.
      Men jeg er blitt veldig bevisst på hvordan dyrene har hatt det før jeg spiser de. Men denne jula var jeg dessverre litt mer egoistisk og kjøpte fra butikken. Det postitive med å være gravid og kvalm er at «vanlig» kjørt klarer jeg ikke lengre. Men akkurat det pinnekjøttet må julaften må jeg bare ha. Neste år blir det så klart pinnekjøtt fra egen gård igjen.

      Fortsatt god jul til deg og dine!

    22. Hei! Skjønte ikke det med at du assosierer ost med noe godt – hvorfor skrev du lam i parentes bak?

    23. Seriøst Sophie, du MÅÅÅ prøve Grønnsakspostei fra Vita Hjertego! Jeg savnet leverpostei så sykt men får behovet dekket med den. Kanskje jeg bare ikke har hatt kjøtt på veldig lenge men jeg syntes det smaker helt som leverpostei. GOD JUL og nyt grønnsakspostei.

    24. «Spiser» ribbe, men personlig synes jeg ikke noe om julemat, spiser generelt bare lite og skulle helst hatt noe annet på julaften. Vegisterkaker og nøttestek hadde vært godt å prøve ut, for å kanskje finne en god erstatning. Har dog ikke prøvd å lage det, da resten av familien forguder ribbe og det bare ville blitt masse mat til overs 😅 tror nok det blir andre boller når jeg får egne barn og får bestemme mer.

      Jeg lurer også på hvordan du tenker å gjøre det med hund hvis du skal bo 50/50 ish i Tromsø/Oslo? Hatt valp nylig selv, og har ferskt i minnet at de.. krever sitt, kanskje også struktur og rutiner?

    25. Dobbeltmoral er bedre enn ingen moral…..

      Du spiser ikke ost fordi kyr har det vondt? På hvilken måte? Er det fordi de blir holdt på gård mer tvang? Tvangsinseminert/voldtatt?

      Men hund skal du ha? I tillegg skal du sikkert kjøpe en valp etter en tispe som er tvangsparet/voldtatt fordi eieren er pengegrisk.

      Hva tenker du med?

      Enten får man godta alt dyrehold og det det medfører eller så får man leve som man forfekter, det er ikke sånn at noen dyr er ålreit å (mis)bruke.

    26. Du er så dum at jeg håper hjernen din blir donert bort når du dør. Når forskerne finner ut at det var et tomrom der, som en tom eske eller tom flaske, så vil de konkludere med hjernedøde innlegg.

    27. Kosthold er ikke noe de fleste tenker på i Desember måned, med det er alltid noen som passer litt ekstra på. Noen ganger er det greit å kose seg litt uten å tenke for mye 🙂

    28. Kan vi diskutere What the health?
      Hva tenker du om at de regelrett lyver i denne dokumentaren for å få kjempet sine meninger over på andre?
      Som når de nevner at all karbohydrat går til energibruk, og all fett går til fettlaget, og kan ikke bli brukt som energi. Dette er jo ikke korrekt. Overskudd av karbohydrat blir om til fett, og vise versa, når du bruker opp karbohydratene tar kroppen energi fra fettlagre.
      De sier også at du får samme menge protein gjennom bønner og linser, uten å nevne komplette og ukomplette proteiner. Dette vil si, for å oppnå dette proteinet du får naturlig gjennom kjøtt, trenger du korrekt blanding av andre proteiner, for å danne komplette proteiner. Som for eksempel bønner + havre.
      Dette er en veldig viktig kunnskap i vegansk kosthold, som dessverre få vet om, og burde settes mer lys på.
      De setter kjøtt i klasse 1, sammen med tobakk, uten å forklare hva klasse 1 betyr. Det er 30 000 dødsfall av kjøtt, mot 700 000 av tobakk, i USA. I tillegg da, burde det nevnes at mange av dødsårsakene grunnet kjøtt, er sykdommer som salmonella og e-coli, og ikke animalsk kosthold generelt.
      De påpeker sponsorer, i en slik negativ antydning, at sponsorene nesten betaler for ‘’stillhet’’. Men er det ikke egentlig bra, at store bedrifter som for eksempel McDonalds sponser Diabetesforeningen, og gir de midler til forskning? Tror vi på ordentlig at diabetesforeningen utelukker animalske produkter i sine forskninger pga. spons?
      Gjennom hele dokumentaren er det en underliggende antydning om korrupsjon, hvor de påstår at staten gjør oss syk med vilje (selger oss animalske produkter vel vitende om at vi blir syk), for å deretter kunne selge oss medisiner som ikke fungerer, alt bunnet i penger. Er ikke dette en utrolig farlig påstand, når de regelrett neglisjerer all medisinsk forskning, og alt av helsevesen, og putter det innunder «korrupsjon», og «unødvendig»?
      De drar så frem tre ulike pasienter (hva vet vi at disse ikke har blitt betalt for sin uttalelse?), som er kjempe syke, og som slutter sin medisinske behandling etter to uker med vegansk kosthold. Dette er livsfarlig. Du skal aldri kutte ut dine medisiner uten samtykke fra din fastlege, og dette burde komme mye tydeligere frem. Det er bevist at de første ukene på vegansk kosthold, så føler man seg bedre. Dette grunner ikke at du utelukker kjøtt, men i utgangspunktet fordi du tilfører masse vitaminer i kostholdet, som du gjerne tidligere har manglet. Det å bruke dette som eksempel, hvor hjertesyke pasienter påstår de ikke trenger medisin, er kjempe farlig. Kanskje det funker for noen, kanskje ikke. Det er ikke opp til en selv å bedømme.
      Og burde ikke dette kommer mye tydeligere frem i dokumentaren?
      Det er nok mye sannhet i dokumentaren, men når det er så mye å være kritisk til, som er regelrett løgn, så burde man ikke ta noe for god grønnsak, før det er ordentlig sjekket opp i kildene. Man finner dokumentarer som sier at kjøtt er HELT nødvendig i livet. Man finner dokumentarer som sier hasj er ufarlig, og nesten SUNT. Man finner dokumentarer som sier at hasj er livsfarlig. Og alle viser til selektiv forskningsrapporter, uten å gå noe mer innpå kildene.
      Denne dokumentaren vil jeg påstå er livsfarlig.
      Kan vi diskutere det?

    29. Tusen takk for fin oppfordring, Sophie Elise! Håper Dyrevernalliansen får mange nye fastgivere, både veganere, vegetarianere og kjøttspisere som ønsker at det skal være enklere å ta dyrevennlige valg!

      Selv spiste jeg nøttestek på julaften, men feiret med venner som spiste dyrevernmerket kjøtt, altså mat fra dyr som har hatt et liv verd å leve.

      Takk igjen <3

    30. Hvorfor mener du at å spise ost er verre enn å spise kjøtt?
      Finnes det vitenskapelig dokumentasjon på at å ha kuer som husdyr og bruke melken fra dem til ost skader dem?

      1. Kanskje DU skulle vært bundet fast hele døgnet det meste av eller hele året rundt, og melka et par ganger om dagen fra du ble kjønnsmoden. Men kanskje du ville satt pris på det. :o}

    31. A GREAT SPELL CASTER (DR. EMU) THAT HELP ME BRING BACK MY EX GIRLFRIEND.
      Am so happy to testify about a great spell caster that helped me when all hope was lost for me to unite with my ex-girlfriend that I love so much. I had a girlfriend that love me so much but something terrible happen to our relationship one afternoon when her friend that was always trying to get to me was trying to force me to make love to her just because she was been jealous of her friend that i was dating and on the scene my girlfriend just walk in and she thought we had something special doing together, i tried to explain things to her that her friend always do this whenever she is not with me and i always refuse her but i never told her because i did not want the both of them to be enemies to each other but she never believed me. She broke up with me and I tried times without numbers to make her believe me but she never believed me until one day i heard about the DR. EMU and I emailed him and he replied to me so kindly and helped me get back my lovely relationship that was already gone for two months.
      Email him at: [email protected]  
      Call or Whats-app him: +2347012841542.

    32. Good day. Quick loans Service available here. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 [email protected] Mr. Sumiti

    33. Good day to all viewer online, my name is Albert Walker I am so overwhelmed sharing this great testimony on how i was checking for solution in the internet while miraculously i came across Dr Kachi who brought my ex Girlfriend back to me, This is the reason why i have taken it upon myself to thank this great spell caster called Dr Kachi, because through his help my life became more filled with love and i am happy to say that my ex Girlfriend who has been separated from me for the past 2years came back to me pleading for me to accept her back, This was a shocking to me my partner is very stable, faithful and closer to me than before, because before i contacted Dr Kachi i was the one begging my ex Girlfriend to come back to me but through the assistance of Dr Kachi, I now have my relationship restored. You can also have a better relationship only if you Contact Dr Kachi Email: [email protected] You can reach him Call and Text Number:+1 (209) 893-8075

    34. Hello, I have an e-commerce store with different domains: maaz.no, maaz.dk, maaz.es, maaz.fi, maaz.fr, maaz.it, maaz.pl, maaz.se, and maazshop.com. Do you have any suggestions for good extensions I can use on this store to increase sales?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg