juicing

Dette er kanskje for mye personlig informasjon, men det siste halve året har magen min vært et mareritt. Hver eneste gang jeg spiser får jeg så sterke kramper i magen på grunn av luft, det kjennes ut som å bli sparket på innsiden av kroppen og enkelte ganger kan det gjøre vondt helt opp til halsen. Jeg har enn så lenge ikke helt klart å finne ut nøyaktig hva jeg ikke tåler, for det kommer på så ulike tidspunkter. Det eneste som ikke gjør vondt er enkelte typer frukt. Jeg er ikke så veldig glad i å spise frukt så jeg spiser som “normalt” og ender opp med å ha vondt store deler av dagen og ofte får jeg så sterke kramper at jeg ikke klarer å stå oppreist. Det høres jo virkelig ut som om jeg burde ha dratt til legen for lenge siden, men ettersom smertene har blitt noe jeg har vendt meg til + de går så fort over tenker jeg alltid “jaja, det var jo ikke så farlig” rett etterpå. Men det plager meg veldig og jeg kan ofte grue meg til å spise og spesielt i sosiale sammenhenger siden jeg må løpe på do liksom, haha.. Det eneste jeg har sjekket hos legen er om jeg har noen mangler, og det har jeg ikke. Nada. Hverken jern eller noen ting.

Jeg vet dette ikke kommer til å falle i god smak hos mange, men jeg har bestemt meg for å prøve en tredagers jucing-kur denne uken. Jeg har bestilt den og jeg venter på at den skal bli klar slik at jeg kan plukke den opp. Jeg kan liksom føle på meg at kroppen sliter med å fordøye det jeg spiser, jeg har så mye vondt og er forstoppet annenhver dag, det er så forbanna irriterende og jeg kjenner jeg trenger en skikkelig RENS. I tillegg har jeg gjort mye research og vet det finnes mange fordeler jeg er spent på å sjekke ut, selv om jucing absolutt ikke er for alle. Og jeg er forberedt på at det kommer til å bli hardt, selv om det kun er tre dager.

Som sagt, dette er absolutt ikke for alle og jeg er ingen doktor, men jeg er generelt sett interessert i kosthold og ernæring. Jeg må bare påpeke at jeg aldri har fulgt noen diett i hele mitt liv, og jeg har aldri vært opptatt av hva jeg veier.  Jeg har aldri hatt komplekser på den måten og har genuint et veldig sunt forhold til både mat og trening ettersom jeg elsker begge deler og virkelig spiser sunn mat fordi jeg føler meg bra og trener fordi jeg elsker det. Så igjen, det er ikke for alle! Men kroppen min har det ikke helt topp akkurat nå og jeg prøver å pleie den litt. Jeg har vært glad i kroppen min både når jeg er på vekten jeg har nå, men også da jeg veide 20 kilo mer, også midt i mellom osv. Vekt har virkelig aldri brydd meg og jeg har følt meg sexy uansett – det mener jeg fra bunnen av mitt hjerte så jeg håper ikke noen tror dette er en manisk slankegreie – for helt ærlig tror jeg ikke det kommer til å spille noen rolle og at jeg om noe kommer til å gå opp i vekt av å tukle med kosthold og inntak av kalorier, om jeg skal tenke så langt.

Jeg skal så klart dra til legen å sjekke hva som feiler meg, men fastlegen min er i permisjon og vikaren hans var et mareritt som ikke tok meg seriøst i det hele tatt.. I tillegg har jeg ganske noia for å få et kamera opp i rumpa eller hva enn det er man gjør, haha. Dette med jucing er noe jeg bare tester i et par dager for å se hvordan kroppen responderer, for nå føler jeg meg blokkert og at energien ikke strømmer igjennom kroppen slik den burde og kan.

Det blir uansett spennende å se om jeg merker noen forskjell og om kroppen får “startet på nytt” eller hva man skal si! 

70 kommentarer
    1. Ååå, nei det høres ut som du har det samme som meg… jeg har nå slitt i 2år med magesmerter, forstoppelse, oppblåsthet, osvosv. Jeg har ikke noen utslag på allergier, og har sjekket tarmene med endoskopi(?). Først for et par mnd siden ble jeg diagnosert med irritert tykktarm som ikke har noen «kur», kun uendelig med kjerringråd. Så legen har basically sagt at jeg må vente til det går over på egen hånd. Utrolig frustrerende sykdom som jeg ville gjort hva som helst for å fjerne, men virker så håpløst siden det ikke er en bestemt behandling. Så skriv gjerne igjen om hvordan det går etter juicing kuren din!!

      1. Det høres ut som at legen din dessverre ikke vet så mye om IBD. Be om henvisning til ernæringsfysiolog!! Utrolig mye kan bedres med riktig kosthold, men det er vanskelig å ta tak i det, og finne ut av det, alene.

        Den vanligste behandlingen av IBS er lav FODMAP dietten. Dette er en diett som hjelper deg å finne ut hvilke matvarer du reagerer på (som irriterer tarmen). Den virker veldig streng, og kanskje komplisert, men slapp av! Den skal ikke følges til evig tid! Etterhvert finner man ut hva man kan/ikke kan spise, og kan forhåpentligvis ha en mer normal diett igjen, uten plager! Men som sagt, dette bør gjøres i samarbeid med ernæringsfysiolog.👍

    2. Kjenner meg igjen i det du beskriver her, jeg har også IBS (Irritabel Tarm Syndrom). Veldig slitsomt å leve med, men siden det ikke er farlig blir man desverre ikke alltid tatt seriøst. Man kan både ha IBS medfødt og få det i løpet av livet, om det er noe du ikke er født med kan en bli frisk, hvertfall så godt som. Om det skulle være at det er dette du har, håper jeg du blir kvitt det etterhvert. Masse god bedring og lykke til med juicingen!

    3. Jeg har både IBS (irritabel tarm) og ibd (inflammatorisk tarmsykdom) og vet hvor frustrerende det er når magen tuller.
      Be legen sjekke etter antistoffer mot alle «vanlige» matvarer. Da vet du om du kanskje kan reagerer på spesifikke ting.
      Lykke til ☺️

    4. Sjekk deg for endomentriose . Det trenger ikke bare vær i underlivet men også i magen . Små /store cyster som gir sterke smerter .

    5. Jeg hadde det akkurat sånn.. gikk med “krokrygg” for magen var så vond. Tok en blodprøve for det og fikk påvist magesår. Ble sendt til gastroskopi og det viste seg at jeg var intolerant for veldig mye.. anbefaler å sjekke ut for pga det jeg ikke tålte hadde jeg mindre energi, frøs mye, stive ledd, alltid trøtt, deprimert også.. med engang jeg spiste riktig etter kroppen min våknet jeg lys våken hver morgen og tok meg en joggetur.. alle plagene forsvant. Magen og tarmen har veldig stor innvirkning på kroppen.

    6. Og hvis du har magesår og ikke en intoleranse er juice veldig dumt for det er mye syre og da blir såret verre.. så ta en blodprøve for det og spør om time til gastroskopi.. jeg gikk akkurat sånn som deg og hadde samme problemene.. jeg hadde både magesår og intoleranse da, men har hatt magesår i ettertid også og da er juice veldig dumt.

    7. Hei Sophie! Det kan være mulig det hjelper å ta pre- og probiotika, om du ikke allerede gjør det. Når man spiser et stort sett vegansk kosthold får man ikke i seg de gode melkesyrebakterier som er i blant annet yoghurt, og da kan det bli noe ubalanse i magen og tarmen. Det har ihvertfall hjulpet meg mye å ta både pre- og probiotika hver morgen! Kombucha inneholder også gode bakterier som er bra for tarmen, så kan være til god hjelp å drikke det iblant også.

    8. Syns det er litt teit å basically promotere det å ikke spise mat i tre dager. Det er jo så mange som sliter med spiseforstyrrelser osv i 2019, det vet du veldig godt. Da syns jeg virkelig du kan spare deg for å skrive sånt her på bloggen. De fleste driter vel i om du skal på “juice cleane”, men for ALLE de som sliter eller har slitt med spiseforstyrrelser og anoreksi osv så er dette bare en stor trigger å lese. Det burde du skjønne! Gjør hva du vil men helt unødvendig i skrive sånt på bloggen……..

      1. Juicing er ikke det samme som å ikke spise i tre dager. Hun er ærlig og åpen om et problem som veldig mange sliter med, og ønsker å dele hva hun ønsker å teste. Det er veldig mange som prøver/liker juicing og som gjør det en gang i året f.eks.
        Noen temaer kommer alltid til å trigge enkelte individer, men det betyr ikke at man skal la være å skrive om det 🙂

        Det er mange som ønsker å høre om det og som synes det er interessant. Synes det er flott at Sophie deler de mindre positive temaene, som f.eks problemer med tarm/fordøyelse. Mange kjenner seg nok igjen.

      2. Du er klar over at selv om hun skal «juice» seg så er det masse kalorier i det hun skal drikke? I frukt er det en del kalorier. Så helt ærlig har nok ikke dette innlegget noe å si på de som sliter med spiseforstyrrelser og sånn.. De som har spiseforstyrrelser har stålkontroll på kalorier og det å da skulle følge en slik form for diett hadde blitt grusomt psykisk med tanke på kaloriinnholdet i de juicene hun skal ha ila de 3 dagene. Selv om hun juicer er det fortsatt kalorier hun får inseg og det er kaloriene vi får i oss ila dagen som tilsier om man går ned eller ikke. S-E er også veldig presis i innlegget hvor hun legger frem at dette IKKE er en slankekur men DETOX – Rensekur for at kroppen hennes skal ha det bra.

        1. Det er ikke masse kalorier i frukt! Det er faktisk svært lite iforhold til hva du trenger hver dag. Og med tanke på at hun faktisk skal bare drikke juicen(ikke fruktkjøttet), blir det enda færre kalorier. Bare sier det:)
          Føler også for å slenge med at ingen leger eller ernæringsfysiologer anbefaler dette, da det ikke har noen renseeffekt. Kroppen har allerede organer for å kvitte seg med avfall; lever, nyrer.
          Ha en fortsatt fin dag videre. 🙂

    9. Hei! Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg dro til legen, det ble tatt blodprøve for å sjekke meg for glutenallergi. Hadde ikke glytenallergi. Dro på sykehuset for å ta gastroskopi, men hadde ikke glutenallergi da heller. Dro også på sykehuset for å sjekke meg for laktoseintoleranse, noe jeg heller ikke hadde. Merket jeg reagerte på både brød og melk + div andre ting. Jeg fikk da diagnosen IBS (irritabel tarm syndrom). Med IBS reagerer du på maaange ulike matvarer og føler deg oppblåst, tarmen din produserer mye luft osv. Man skal da følge en lav fodmap diett. Du skal blant annet ikke spise gluten eller laktose. Du som har et vegansk kosthold spiser antageligvis mange av de tingene som står på den listen som nei-matvarer. Soya, bønner, linser osv er en av verstingene for en sånn mage. Mange type grønnsaker spesielt brokkoli, blomkål, sukkererter, hvitløk (!!!), løk. Jeg er ingen lege, men ville anbefalt deg og prøve ut lav fodmap dietten noen uker for å se om magen din kan bli bedre. Min har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut visse matvarer jeg ikke visste man fikk luft i magen av. Du kan også prøve et reseptfritt legemiddel fra apoteket som heter minifom som skal «sprekke» luftboblene i magen din. Ta de 3-4 ganger om dagen når du har spist. Legger ved en link hvor du kan lese mer om lav fodmap og hvilke matvarer du burde unngå og hvilke du kan spise: https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal%20kompetansetjeneste%20for%20funksjonell%20mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre%20A4.pdf

    10. Flott at du tar deg en juicekur! Frukt og grønnsaker er det mest healende du kan innta. Ikke bry deg en dytt om hva andre tenker, sier eller mener, følg hjertet ditt! ♥
      Og hva magen angår, så hold deg laaangt vekk fra melk og alt av melkeprodukter (ost, fløte, youhurt, rømme osv) samt gluten (gluten finnes i hvete, rug og bygg). Holder du deg unna disse to ting, vil du oppleve en fullstendig annen verden/mage/fordøyelse. Lykke til! 🙂

    11. Skikkelig fine bilder synes jeg å du er favoritten min ønsker deg god bedring i dag skal jeg hjemme til LEILHETEN mi det blir kjempe bra synes jeg ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god dag sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🐱🌌

    12. Hei Sophie 🙂
      Du stråler for tiden! Har et spørsmål jeg håper du kan svare på. Anbefaler du fortsatt Skin Repair tabletter? 🙂
      Ha en fin dag videre. Klem!

    13. Dennis Maglic er svensk nettside. Så ville informert følgerne dine om at toll kommer. Da nettsiden ser norsk ut og det er lett å bli overrasket når man «plutselig» får toll. Var akkurat nyhetssak om de og på tv2hjelper deg. Vet de har gjort endringer på nettsiden nå, men ville fortsett informert om det 🙂

    14. Hei.
      Jeg slet med det samme i 5 år før jeg endelig fant ut hva det var. Jeg fikk påvist en betennelse i magen og tynntarmen, og påbegynnende magesår.
      Ingen prøver viste at jeg hadde noen allergier, men etter mye tenking og prøving kom jeg frem til at jeg reagerer ekstremt sterkt på kaffe, kjøtt (har ikke spist kjøtt på 1,5 år, bare i veldig sjeldne tilfeller), melk og tunge karbohydrater (f.eks brød, pasta etc.) Jeg spiser ost, men holder meg unna kumelk, fløte etc. Det finnes jo mange fine alternativer 🙂
      Det man må huske å tenke på er at magen er sentrum til kroppen. Om man lider under mye stress kan dette også føre til store problemer med fordøyelsen. Jeg prøvde å sette meg sjeldnere i situasjoner som stresset meg veldig og har fått anbefalt Qigong. Noe som jeg har prøvd, men har litt problemer med å lage til en vane. (Men prøver iherdig)
      Ikke nok med at jeg fører en sunnere livsstil, men det har hjulpet meg ekstremt.
      Ville anbefalt deg å holde deg unna mat som inneholder mye syre (Syrlig frukt, kaffe, rødt kjøtt, ikke for mye alkohol).
      Du kan gjerne drikke juice, men uten frukt med mye syre. Lag de med mye grønnsaker og mindre frukt. Jeg har prøvd juicing flere ganger, og jeg elsker det. Utrolig deilig å få renset kroppen.
      Håper dette kan hjelpe deg litt 🙂

    15. Hei Sophie, ville bare minne om at “juicing” har INGEN detox-effekt. Du kommer rett og slett til å få i deg store mengder sukker i tre dager, null proteiner og i verste fall vil magen/termen din bli verre. Lykke til!

      Mvh,
      en med doktorgrad i medisin

    16. Juicing har fungert veldig bra for meg. Nå er juice noe som alltid er en del av kostholdet mitt. Anbefaler å drikke med sugerør så skader du ikke tennene 🙂 lykke til.

    17. Hei! Dette høres ut som IBS, du burde sjekke ut den medisinske dietten Low FODMAP. Denne er forsket frem ved Monash University i Australia. Og er den eneste dietten som bevist hjelper for symptomslindring ved IBS. Haukeland sykehus kjører også Lav FODMAP/IBS-kurs.

    18. Høres ut som irritabel tarm, og det kan blusse opp i tider med mye stress. Stress påvirker jo magen uansett…
      Men da er frukt og grønt litt dumt. Mye av den frukta man gjerne spiser mest av, de som er mest “populære” er de som er verdt for IBS.
      Men du får jo i deg enorm med konsentrert vitaminer sånn sett, og det kan jo hjelpe, kroppen trives jo best når den får mye næring. Men man jo óg bli dårlig og svimmel og kvalm siden man mangler proteiner. Det er og mye fiber i frukt og grønt, så hvis man er forstoppa (man kalles ikke det før man har gått 4 dager uten noe) – så kan det bli verre, med mindre man drikker MYE væske.

      1. Forstoppelse kan være helt oppstoppet over tid, men også forstoppet i den grad at du kan gå på do daglig(og oftere) men har en følelse av å ikke bli ferdig(ikke diaré). Så det du sier her er nok ikke helt korrekt.

    19. Les boka “sjarmen med tarmen”! Sjekk foodmap kostholdet.. Og som jeg ser er nevnt her.., probiotika! Finnes både som kapsler og pulver.. ( jeg tar det som pulver, sammen med kollagen ( som også er veldig bra for fordøyelsessystemet) hver kveld, og har veldig lite plager når jeg gjør det!) Lykke til!

    20. Høres ut som dette kan ligne Ibs. Jeg har slitt med å legge om til vegetarisk kosthold pga dette. Har man Ibs tåler man ikke skallet på soyabønner feks. Jeg gikk i 7 år, fra jeg var 14 til 21-22 før jeg fant ut hva det var. Prøvene mine var alltid negative, så ble ikke tatt seriøst. Ble til slutt sendt til endoskopi fordi jeg droppet ut av vgs for 3 året på rad pga magesmerter. Spesialisten fortalte meg at jeg mest sannsynlig hadde et ganske ekstremt tilfelle av ibs. Folk kan slite med det i forskjellig grad! Jeg anbefaler deg og kjøpe bøkene og sjekke ut bloggen til Julianne Lyngstad, hvor hun skriver om Low fodmap. I bøkene hennes har hun lister over hva vi tåler og ikke tåler og hva vi tåler i moderate mengder. Hun har også en diett du kan følge i bøkene sine. Jeg personlig leste bare på listene hennes og ordnet meg mat deretter siden jeg ikke har motivasjon til noe diett. Etter jeg la om til low fodmap kostholdet har jeg følt meg bra helt siden(utenom de dagene jeg skeier ut med noe jeg ikke tåler, haha). Det er litt tungt i starten men nå, fire år senere går det veldig av seg selv! Det er små justeringer som skal til, feks bytte hvetemel med speltmel osv. (Bakeri osv har en tendens til å kalle brød speltbrød også er det også hvete i så ikke bli fortvilet om du blir dårlig i magen av det, haha! Jeg må bake brødet mitt fra scrætsj)
      Håper du blir bedre, kjenner følelsen av å være nervøs for sosiale settinger for du bare må ha en do tilgjengelig. Utrolig slitsomt.. forsterket angsten min betraktelig iallefall..

      1. Hei Madelen!
        Du kan spise “Norsk speltbrød” fra Nord bakeri!😊👍

        De har det i bakeriet sitt, men du kan også få det levert gjennom morgenlevering.no. Perfekt de dagene man ikke har fått bakt og/eller vil unne seg noe digg.👌😘

    21. Hei,

      Anbefaler å begynne dagen med 0.5 dl sellerijuice på tom mage (bare sellerijuice).
      Dette har gjort underverker for min del. Jeg var så skeptisk til det i begynnelsen, men det funker virkelig,
      Burde sjekke ut medical medium for mer informasjon 🙂

    22. Lykke til med bedre mage Sophie Elise og andre som sliter med den, håper virkelig det løser seg for dere 🙂 Om denne saken.. Juicing og andre detoxkurer «renser» IKKE kroppen, det er kun markedsføring, og kan ikke begrunnes faglig. Det beste er å spise variert og følge kostholdsrådene man blant annet finner enkelt på Helsedirektoratets sider, istedenfor å følge en 3 dagers «rens» (som ikke er en rens) dersom man ønsker noen positiv langvarig effekt. Ps: man kan like så godt spise frukten hel og i det minste få i seg fiber.

    23. Det kan høres ut som at du har det samme som meg: irritabel tarmsyndrom. Jeg vil råde deg til å lese mer om hva det er siden det kan høres ut som at dette er noe du har. Og du burde definitivt dra til legen for å ta forskjellige prøver i første omgang, og kanskje etterhvert også få utført en koloskopi.

      Når det kommer til jucing/cleansing vil jeg egentlig sterkt fraråde deg til å gjøre det, da det gjerne bare gjør vondt verre (dette kommer fra ei som tidligere har slitt med flere forskjellige spiseforstyrrelser som ble forverret av nettopp lignende metoder). I tillegg kan det være relativt farlig å gjøre – og da spesielt hvis du ikke får oppfølgning av lege.

      Ønsker deg lykke til videre 🙂

    24. Du burde undersøke FODMAP! Min søster hadde det på lik måte som deg, og etter hun begynte med lav-fodmap, så gikk det helt bort. Også begynner du etterhvert å prøve ut en og en ingrediens, og magen sier fort i fra hvilken du tåler og ikke 😛

      Lykke til!

    25. Skal ikke leke lege her, men det kan jo høres ut som magesår og da er jo frukt (og en del grønnsaker som kål og brokkoli) noe av det verst for magen. Så det kan være lurt å utelukke at du har det før du begynner på den kuren. Det vil bare gjøre vondt verre hvis det er magesår.

    26. Sjekk ut Dr. Natasha Campell-Mc.Bride på YouTube. Hun har utviklet GAPS diet spesielt for de som sliter med ødelagt tarm og fordøyelse. 🙂

    27. Ser du har fått mange forslag til hva det kan være her, men sitter smerten på høyre side av magen kan det være galle??

      Uansett lykke til med juice cleansen. Henger meg på 😅

    28. Sjekk “fodmap”. Når du er plaget med luft kan du spise det som er lister under “low”. Maten listet under “high” kan forårsake lyftproblemene. Alt gjelder selvfølgelig ikke alle, men verdt å teste ut. 😊

    29. kan være mye rart.
      kjenner til at legen ikke tar det alvorlig.
      Selv om det ikke er noe farlig kan det være slitsomt og irriterende for deg, derfor er det viktig å stå på sitt og få lege til å sjekke det ut ordentlig.

      jeg hadde problemer med forstoppelse osv. inn og ut av sykehuset. fant ingenting på ct eller kamera inn. til slutt tok en lege det alvorlig og dem valgte å åpne meg opp for å se ( operere ) da var tarmen og buken vokst inn i hverandre. Nå går det mye bedre og istedetfor å gå på do 1-2 ganger i mnd, så er det nå normalt 🙂

    30. Det hørtes utrolig slitsomt ut og ha det slik. Burde absolutt komme deg til lege og få tatt noen prøver. Håper du finner ut av det 🙂

      Jeg skal ikke være sånn ‘peke med fingeren, nesevis’ nå, men det med jucing… det er ingenting som tilsier at det “renser” kroppen. Rett og slett bare oppspinn for å tjene penger. Kroppen vår tar seg av den jobben fint på egenhånd, og det er blant annet derfor vi har tarmene vår, samt lever og nyrene. Foruten det kan det jo for all del føles bra med juice OG det smaker godt. Greit alternativ å få i seg noe næring på, når fast føde blir vanskelig 🙂

      Ha en fin dag.

    31. Hei!

      Høres ut som at du har IBS, ja. Akkurat som meg og de fleste i kommentarfeltet.
      Aila skrev det ganske godt – du må følge en lav FODMAP diett for å unngå IBS.

      Jeg er født i 1994, akkurat som deg, og har “nettopp” fått IBS også. Veldig plagsomt. Må alltid løpe på do etter å ha spist grøt, lunch osv.. Det hjelper mye etter et par uker med en lav FODMAP diett.

    32. Unnskyld meg, men den «kuren» der renser ikke opp noe i kroppen. Leveren i kroppen er den beste rensemaskinen. Som det står over her, du kommer bare til å få i deg masse sukker og lite av det kroppen egentlig trenger.

    33. Hei Sophie!

      Jeg slet mye med vondt i magen for noen år siden. Jeg hadde ikke utslag på noen allergier, men da jeg kuttet ut gluten så gav smertene seg. Jeg opplevde bedring etter bare 3-4 dager på glutenfri diett. Etter 12 mnd uten gluten begynte jeg å spise gluten igjen og det går fint. Prøver å unngå mye “kjøpbrød” for da kan det komme tilbake. Om det gjør det så unngår jeg bare brødmat noen få dager så er alt ok. Merker jeg har høyere toleranse for hvetemel når jeg lager maten fra bunnen av. Lykke til med å finne ut av ting. Jeg unner deg ikke å ha vondt i magen hver gang du spiser noe <3

    34. Tror du hadde hatt glede av å lese boken medisinsk klarsynt av anthony william. finnes en egen norsk gruppe på facebook med mange historier om folk det har hjulpet.

    35. Vil anbefale alle dere som har kommentert å teste ut lavkarbo om dere er plaget med irritabel tarm syndrom. Det var det eneste som hjalp for meg. Bare et tips

    36. Du burde virkelig undersøke og fremme saken angående hva dem putter i maten vår. E stoffer og alt annet, selv bare mel har dem økt mengden gluten. Er det rart flere og flere sliter med magen? Synd mange leger fortsatt ikke tror på slikt….
      Du burde lese sjarmen med tarmen!

    37. Du burde heller kjøpe leverstøtte fra utlandet! Det er nok leveren din som er utslitt og ikke greier rensen alt…

    38. Juicing som en RENS av kroppen er bare en myte/salgstriks. Dette er forsket på. Kroppen klarer fint å rense seg selv. Jeg ville droppet å falle for dette salgstrikset og heller spist de ingrediensene som er i juicene. Spis selleri, gulrot, spinat, ingefær osv som ofte er en del av ingrediensene. Alle ernæringsfysiologer er enige om at man alltid burde spise maten isteden for å drikke dem.

    39. Jeg bare lurer, men er det noe som du ikke sliter med? Er det en lidelse du ikke har? Kansje enkelte ting er greit å ta opp med fastlegen, isteden for å drive med selvdiagnosering ovenfor leserne sine.

      1. Så veldig enig Lisa. Dette er rett og slett ikke bra. Tror hun liker oppmerksomheten ved å leke lege for unge som sluker alt hun sier. Som psykiatrisk sykepleier blir jeg sint og oppgitt. Tenk før du legger ut innlegg som kan skade mer enn det gjør godt. Gå til legen!

    40. Ohh, gurrl. Ubehandlet frukt/grønt er en seriøs kilde til luft og smerter for folk med sensitive mager, så det blir interessant :p Har du sjekket FODMAP-listen og prøvd å luke ut matvarer derfra? Jeg finner det vanskelig å være veggis når omtrent alle favorittgrønnsakene mine gir meg hella vondt. Brokkoli, paprika, kål, løk, osv. Spiser paprika og brokkoli serr hver dag, fordi jeg ikke er kreativ nok til å bruke masse andre greier når jeg lager mat, men får ALLTID vondt i magen av det.

      1. Jepp, mer grønnsaker og frukt når man lider av irritabel eller betent tarm er en oppskrift på katastrofe! Det gjelder også om du juice det! Lav FODMAP og Low Residue Diet (fiberredusert) er de eneste vitenskapelig beviste diettene som hjelper. Vet ikke om du er vegan eller vegetarianer Sophie, men laktose er det vanlig å reagere kraftig på om man har IBS eller IBD. Man har ikke begge deler, IBS skaper ikke strukturelle skader i tarmen men IBD er betennelser og sårdannelse i tarmene og en mye alvorligere sykdom. Det er relativt vanskelig å være vegan og spise lav FODMAP, man tåler sjelden belgfrukter og da utgår alt av soyabønner, linser, erter osv. Istedet for å juice anbefaler jeg deg å printe ut lister over hvilken mat som er lav vs høy FODMAP og så spiser du KUN mat fra den trygge delen av listen i noen uker og ser om det ikke hjelper. Det tror jeg det kommer til å gjøre! Magesår, magekatarr og GERD blir ikke verre rett etter at man har spist og smerten er helt annerledes og sitter mye høyere opp. Det kan gjøre vondt helt opp i halsen faktisk. Jeg har både IBD, magesår og GERD og det er som sagt kjempeforskjell på typen smerte. Spiser vegetarisk (for det meste vegansk men kan spise egg fra lykkelige høner for å få i meg litt protein) og det blir en ganske ensidig og kjedelig kost, men jeg har ingen mangler. Alle verdier er tipp topp. Bruker Oatly “melk”, lager grøt på havremel (ikke gryn, de er for tungfordøyelige), poteter (kokt, bakt, pommes, potetmos) og ris er fint å spise. Bruk hvitt mel, ikke spis grovt brød med korn og frø i. Spiser aldri rå grønnsaker! Frukt som fungerer for meg er banan (best), blåbær og bringebær i moderat mengde, honningmelon, mango, eple uten skall. Styr langt unna alt av bønner, løk, kål, frukt med skall, rå grønnsaker og mat med mye krydder.

    41. Det er ikke noe poeng i å rense kroppen. Det klarer den fint selv. Blodet renses flere ganger daglig gjennom nyrene, og cellene i tarmen fornyes jevnlig. Vil heller gå til ernæringsfysiolog så du kan finne ut av hva du burde unngå.

    42. Sjekk deg for fruktosemalabsorpsjon. Hadde det akkurat på den måten. Og får det fortsatt hvis jeg ikke spiser rett.
      Tåler rett og slett ikke fruktsukker, sukker, sorbitol/aspartan osv…

    43. Høres ut som IBS. Fikk påvist det selv for 10 år siden. Jeg har prøvd ALT, men det eneste som faktisk hjelper er melkesyrebakterier. Logisk nok, ettersom om bakteriefloraen er i ubalanse føles det som om man til slutt reagerer på alt man spiser. Kjøp på helsekost og ikke på apotek. Virkelig verdt å prøve for alle som har mageproblemer i alle former.

    44. Enig med Lisa og Nora!! Er det virkelig noe du ikke sliter med Sophie?! Du må virkelig huske på alle de små jentene som kommer til å gjøre AKKURAT det samme som deg. Å det er ikke så veldig bra med et forbilde som sipper for alt og ingenting og som skal fikse på alt med seg selv.
      Plis spar oss for sånne innlegg som dette med mindre du har lang utdanning i ernæring. Noe du veldig obviously IKKE har.

    45. Hei fine du! Plagene dine ligner mine, har slitt med magen i over 8 år nå. Er endelig under utredning. Jeg har IBS noe som ernæringsfysiologen og legene mener kan ha kommet av blant annet at jeg har gått på altfor mange antibiotikakurer opp igjennom, noe som har drept så og si alle de gode tarmbakteriene mine. Går derfor på prebiotika og spiser lavfodmap mat for øyeblikket. Jeg er veganer og det er derfor litt mer utfordrende enn for de som spiser animalske produkter, men det ser ut til å fungere. Om du trenger noen tips eller bare vil snakke med noen som antageligvis er i samme båt (og har sett altfor mange YouTube videoer, og lest x antall forskningsartikler som omhandler IBS, vegansk kosthold, angst og depresjon… osv.) så holla at me!

    46. Omg så sykt å lese for har så mange av de samme symptomene føles utsom magen ikke klarer å fordøye maten og legger seg i mellomgulvet eller hva dem kaller det også får jeg såå smerter i magen oppblåst kvalm og jævelig spyr også sånn annenværdag og er drit lei men legen min tar ikke meg heller seriøst har mast om magen i mange år. Og er samme med meg de finner ikke ut hva jeg ikke tåler fordi det er så opp og ned den ene dagen går det greit PG spise den tingen en annen dag spyr jeg de opp igjen. Så skjønner hvor utrolig irriterende dette er for deg ønsker deg masse lykke til og håper du finner ut hva det er fine deg <3 klem

    47. Juicing har INGEN rensende effekt på kroppen🙄 bare masse fruktsukker. Kanskje en del fiber om du får i deg en del bær.
      Tipper kostholdet ditt etter å ha fulgt deg ikke er på topp heller.
      Få deg et kostholdoppsett og følg det i noen uker.

      Hilsen en som har hatt ibs siden barndommen 🤓

    48. Juice renser IKKE kroppen din. At du får i deg mer frukt og grønt av jus er veldig bra. Det tar allikavel bort en del av de viktige næringsstoffene i prosessen. Anbefaler deg å se denne episoden av matkontrollen og lese dette: https://www.tv2.no/a/10393462/

      Du burde vel ha gått å sjekket deg hos legen og finne ut av hva det kan være. Og etter det ville jeg gått til en ernæringsfysiolog som er bedre på akkurat det med kosthold i forhold til ulike diagnoser. Som mange andre sier, høres det ut som IBS, som er en vanskelig nøtt å knekke, da det kan være så mangt. IBS kan også skylles psykiske problemer, så det er kanskje noe å tenke på også. Jeg forstår at man kan bli desperat når man har så vondt. Så et lite tips er å gå til ekspertene som kan hjelpe deg med dette. Internett er full av usanne påstander!

    49. Vil anbefale alle å prøve å slutte å spise løk, om du har mye problemer med magen, spiser det og ikke st det gir utslag på noe allergier hos legen. Samboeren min hadde det i 5 år uten at de fant ut hvorfor, så prøvde han det ut selv og ble «frisk» med engang 🙌🏽

      Lykke til med jucing, sikkert deilig å få renset ordentlig opp😍 gjerne gi tilbakemelding!

    50. Jeg opplevde det samme selv rundt august. Kom helt plutselig og var igjennom en haug med blodprøver og allergi tester. Det slo aldri ut på noe, men jeg ble fort bedre av å blant annet kutte ned på kjøtt og å gå over til laktose og glutenfritt kosthold. Jeg har ikke allergi men jeg har ekstremt sensitiv tarm. Kan reagere i perioder på enkelte matvarer også plutselig bli fin igjen. Jeg har blitt anbefalt å prøve lavfodmap diett. Kort fortalt går denne ut på at man følger en liste som ligger på helsenorge sine sier. Da skal man holde seg unna 1 og 1 matvare i ca 14 dager. Deretter ta inn igjen denne matvaren i kostholdet gradvis for å se om man reagerer andreledes på den. Gjør man det kan man holde den i kosten, om ikke kutt den ut og prøv igjen etter lengre tid. Deretter tar man neste matvare. Dette tar selvfølgelig en del tid, men ofte kan dette hjelpe på at man kan spise mer normalt etterhvert. Jeg har noen matvarer jeg absolutt ikke kan spise, men jeg kan endelig spise små mengder med laktose og gluten igjen.

    51. Jeg har hatt de samme problemene i snart to år nå, og vært innom utallige leger.
      “Irritabel tarm” er konklusjonen etter flere grundige sjekker av tarmen, allergi og intoleranse prøver.
      Man blir jo lei av alle do besøk og ubehageligheter, så jeg var lettet etter å ha funnet kosttilskudd med pre- og probiotika som gjorde at alle disse plagene ble stort sett borte.

    52. Angående de påskeeggene som du kommentere i Dagbladet, du jobber jo ikke i Statens næringtilsyn eller noe slikt.
      Du er jo bare en uinteresant blogger. Hva skal du stikke nesen din i hva som blir solgt i butikken for ?
      De påskeeggene er kjempegode, de kommer jeg til å fortsette med å kjøpe spise. Palmeolje eller ikke.
      Det som er trist, det er at du bretter ut livet ditt slik du gjør. Det er jo verre en reality-tv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg