jeg trodde du var min

Jeg trodde de var mine, 

alle de kveldene for vi løp frem og tilbake til pcen for å bytte låt på spotify, hvem skulle bestemme, den som løp raskest, den som sang høyest, den som drakk mest. Alle de kveldene når vi hoppet av glede for å ha blitt invitert på fest av nettopp han gutten som var spennende, en gang hoppet en jente rett ned i spagaten, og det sjokkerte meg da og det sjokkerer meg fortsatt at man kan være så glad i å feste med de riktige folkene og det sjokkerer meg fortsatt at jeg enda ikke har tatt tak i å tøye hver kveld – som jeg lovde meg selv da, slik at jeg også kunne hoppe i spagaten på fest. Alle de kveldene hvor jeg lå i sengen med pcen på fanget, da jeg begynte å snuse og hadde alle boksene strødd rundt meg, alltid white.Alle de kveldene hvor jeg chattet med folk på facebook, lange samtaler, folk jeg ikke kjente og aldri ble ordentlig kjent med, annet enn betroelser midt på natten og det var skole dagen etter, men det brydde jeg meg aldri om og angret alltid dagen etter.

Alle de dagene med å sovne på pulten, sovne i kantina, grue seg litt med gleder seg litt over hverdagen, drikke sjokomelk i timene, høre på musikk ut fra hver sin ørepropp, sminke seg på skoletoalettet, extensions alle veier, melanotansprøyter i magen, ligge med en gutt i klassen, angre på søndag, angre enda mer på mandag. Alle de dagene med planlegging for helgen, gruppechat på facebook, gruppemeldinger på SMS, gruppemeldinger på snapchat. Venner med hver sin personlighet, hver sin anger, hver sin sorg, hver sin drøm. Jeg knuser ett hjerte, får mitt knust tilbake, blir forelska i feil fyr og samboer med feil fyr, slår opp og det er over, men så kommer han over meg, kommer over til mitt hus, så er vi ikke over likevel.

Plutselig gråter jeg og kjemper for å holde han igjen, holde han igjen med makt, men nå passerer vi hverandre og jeg lurer på hvordan jeg i det hele tatt kunne kjempe for noen som ikke gir meg noe som helst nå. Ikke sommerfugler i magen, ikke sorg, bare en fremmed.

Jeg tror de er mine,

kveldene hvor jeg stryker han i krøllene før vi sovner, tvinner en lokk rundt en finger og så slipper igjen, han er så fin når han er trøtt og han har så fin rygg. Jeg trodde jeg likte tynne gutter, gutter så tynne og bleke at de ser ut som de holder på å dø, nesten litt narkomane, sånne gutter, men jeg liker visst at de er atletiske og har krøller, eller så liker jeg bare han. Kveldene hvor jeg gidder å tenne telys over alt fordi han alltid blir så glad, det første huset med den første jeg elsker på ordentlig, jeg tror i alle fall det, hvordan kan jeg ha elsket før? Har man i det hele tatt så mye kjærlighet å gi? Burde jeg ikke ha gått tom for lenge siden? Kveldene for vi hører på jazz, og det gjør vi sjeldent nå men når vi gjør det tror jeg vi begge føler oss sofistikerte, rike, av en eller annen grunn. Ingen av oss orker å lage mat og jeg spiser alltid Pad Thai, kveldene hvor jeg sitter i sengen på gjesterommet og ser på Ugly Betty fordi det er mørkere der inne, dessuten lukter det alltid så godt på gjesterommet, det lukter hyttetur, merkelig nok. Kveldene hvor jeg ligger på gjesterommet og ikke aner om jeg velger riktig i livet, men jeg kan enda velge annerledes, og den tanken er betryggende og grusom på samme tid. Jeg har jo allerede valgt. 

Dagene hvor jeg sitter i den lille el-bilen min og hører på podcast på vei til møter, jeg ler alltid for meg selv når Else Kåss kommer på, dagene hvor jeg føler sommerfugler i magen fordi ting er skummelt, dagene hvor jeg gråter fordi ting er skummelt og jeg har så mye ansvar. Dagene hvor jeg sitter på Espresso House og skriver, slik som nå. Dagene hvor jeg er bare meg alene, dagene hvor vi snakker slik som bare vi forstår, vi har vår egen måte å prate på og den er fantastisk når det bare er oss to, men alt for kleint når andre er der.

Jeg trodde de var mine, men jeg lånte dem visst bare. 

Det er ni år siden jeg startet bloggen, og dagene som jeg trodde var mine, som i 2011, er nå bare fjerne minner.

Det som virker hverdagslig, kjedelig og tilfeldig nå, dagene jeg tror er mine, er snart fortiden sine.

Jeg minner meg selv på at jeg bare låner hver eneste dag, hver eneste hverdag. Den tanken gjør meg veldig takknemlig for det jeg har nå, og alt jeg har lånt og gitt tilbake til fortiden. 

Lurer på hva jeg låner og lever om ti år til.

Takk for at dere fortsatt følger meg. <3 

60 kommentarer
    1. Intresant og spennende innlegg og synes du skriver som en dikter synes jeg å du er som midnattsol i Nord Norge om sommeren ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus ✌☀️♥️🐱🌌😀✌☀️

    2. Beklager, men dette kan enhver skrive. Etter så mye kritikk og ingen svar fra deg føler jeg virkelig at kritikken er deg verdig. Dette er din finurlige måte å få sympati og tillitt tilbake. Vi som tenker litt lenger går ikke i den fella. Du har en fanskare som godtar alt du gjør. Synes du kan kutte ut miljø og dyrevelferd på bloggen din. Du bruker det som skalkeskjul. Det blir for dumt. Har fulgt deg lenge, men nå gidder jeg ikke mer. Eneste du svarer på er hvor pen, flink,nydelig, etc…du er. Er det fordi du ikke har nok lærdom om visse emne?

    3. For et nydelig innlegg Sophie! <3 Dette minner meg veldig om måten jeg selv tenker og reflekterer rundt fortid og minner, veldig fint å lese det du skriver 🙂

    4. Bare så nydelige tanker og refleksjoner. ! Har man ikke noe godt å si Tina, kan man spare seg for den tiden det tar å sitte hamre ned elendig usakelig dritt…for det er det d er…når man ikke skiller person og sak. Man trenger ikke være rakett forsker for å skjønne det. Utrolig slitsomt det må være å bruke tid på noe man ikke liker…men gjør det likevel fordi du har et slikt stort behov for å nedverdige andre med din dritt. Spar oss andre for det…for helt ærlig…det er bare helt usansynlig kjedelig og meningsløst. Når du i kraft av deg sjøl peker på noen du ikke kjenner og det ryr ut ufine kommentarer…må du huske at 4 fingrer peker mot deg selv. Det sier vel mer om deg…

      1. He he, jeg står for det jeg mener. Ikke bruk tid på meg da, du blir jo bare sint. Det er ingen god følelse. Dere skal få lov til å hylle idolet deres uten meg. Bye bye

        1. Hyle idolet😂 tror nesten du er det største idolet som tar deg tid til og lese og kommentere dritt… Hvorfor bryr du deg om det ?? Flott skrevet sophie elise, står stor respekt av at du simly bare er det seg og er så brutalt ærlig å åpen, jeg digger deg! Håper du har kært noen triks på veien for og ikkje ta innover deg slike stygge kommentarer du ofte får, det er ikkje fortjent!

        2. Tina: du skulle slutte å lese bloggen, men kom allikevel tilbake og kommenterte en gang til 😂😂 Noe sier meg at du er en NAVer som har LITT lite å holde på med. Jeg ler litt av deg her nå. Skjønner godt at du er misunnelig på en som et så suksessrik 🙂 Finn deg en hobby, Tina 🙂

    5. Rørende og inspirerende innlegg, skrevet på en vakker måte. Ikke alle klarer å uttrykke seg så fint som du gjør her. Takk for at du trosser alt det krevende og vanskelige, og lar oss få følge deg.

    6. Et utrolig godt, fint, rått, ekte og godt skrevet innlegg fra deg Sophie. Slike innlegg liker jeg å lese fra deg, fordi du har den måten med å sette ord på ting man ikke klarer å sette ord på. Flere slike innlegg! <3

    7. Du er bare så sykt god på å skrive. Har lest bøkene dine også og ble såå overrasket hvor fantastisk god du er. Fine deg 💗

    8. Elsker at denne typen innlegg har fått litt mer plass i det siste. Dette er den største grunnen til at jeg fortsatt følger deg etter alle disse årene. Nydelig skrevet ❤️

    9. Elsker slike innlegg, du setter ord på ting så fint! Men må ærlig innrømme at det er skuffende og klikke seg inn og se mer og mer reklame, og mindre og mindre andre innlegg. Du er så flink til å skrive, enten om det er overfladisk og hverdagslig eller dypere, så skulle gjerne sett mer av det enn masse reklame. Skjønner at du skal tjene penger på dette også da, men skulle ønske du fant en bedre balanse 🙂 Bare en konstruktiv tilbakemelding fra en fast leser. Klem! <3

      1. Hei, og tusen takk <3 Det virker nok som om det er mye mer reklame enn det egentlig er – fordi om det er en annonselenke eller et sponset plagg må hele innlegget merkes som reklame dessverre.. Klem <3

        1. Ja, det skjønner jeg veldig godt! Jeg mener forøvrig bare de «rene annonseinnleggene», teller ikke med de som er merket som reklame/annonse pga annonselenke. Har bare lagt merke til at det er flere av disse i det siste dessverre, og mindre andre innlegg. Men bortsett fra det, elsker jeg som sagt bloggen din og følger fortsatt med daglig og blir glad hver gang det er et nytt innlegg (som ikke er annonseinnlegg) 🙂

    10. Hei. Jeg har fulgt deg av og på i flere år, men mer regelmessig de siste årene. I starten, da du var 16-17 og bloggen var kjempe rosa, visste jeg ikke helt hva jeg skulle tenke om hverken deg eller bloggen, men noe med det var fascinerende, så jeg kom tilbake. Jeg sjekket liksom litt på deg, som om du skulle vært en venn jeg hadde mistet kontakt med, men som jeg fortsatt brydde meg om og ville sjekke hvordan det går med uten at man tar kontakt. Du vet de vennene.
      Jeg husker jeg var 14 da jeg først fant bloggen din. I dag er jeg 22.
      Jeg vil bare si takk. Så: takk. Dette innlegget fikk meg til å innse hvor lenge jeg har lest bloggen din. Takk for at du delte det gode og det vonde. Jeg tror i et alternativ univers kunne vi ha blitt venner, sånn på ekte, for du virker så lik meg, på mange måter.

      Klem.

    11. Jeg er over 50, og leser noen blogger hvis jeg kjeder meg 😉. Vil bare si at du er den eneste bloggeren jeg har vært borti som KAN uttrykke deg skriftlig 🙂. Sikkert fordi du leser bøker 💕. Syns faktisk du er den som har mest å komme med også. De andre skriver kort og gørrkjedelig. Skal ikke nevne navn 😉. Bare stå på videre du 💕. Og ikke bry deg om den gjengen her som bare vil kritisere, og er direkte stygge i sine kommentarer, uansett hva du deler. Skjønner ikke hvorfor de følger deg. Ha en fin dag 💕

    12. Jeg er over 50, og leser noen blogger hvis jeg kjeder meg 😉. Vil bare si at du er den eneste bloggeren jeg har vært borti som KAN uttrykke deg skriftlig 🙂. Sikkert fordi du leser bøker 💕. Syns faktisk du er den som har mest å komme med også. De andre skriver kort og gørrkjedelig. Skal ikke nevne navn 😉. Bare stå på videre du 💕. Og ikke bry deg om den gjengen her som bare vil kritisere, og er direkte stygge i sine kommentarer, uansett hva du deler. Skjønner ikke hvorfor de følger deg. Ha en fin dag 💕

    13. Du är så himla duktig på att sätta ord på dina känslor.
      Har läst båda dina böcker och båda är så otroligt bra. Känner igjen mig i dom så mycket och känns så bra att läsa dom för då vet man att man inte är ensam i hur man tänker å gör!

      Fortsätt såhär, du inspirerar många!

    14. Tatoveringen din av hår i er jo ikke vekk slik du sa! Er tydelig på instastory. Dette innlegget orket ikke jeg å lese ferdig, jeg skjønte ikke stort, men det er sikkert fordi jeg har lært å ha komplekser herfra og til evigheten for alt mulig.

    15. Aldri kommentert her før, men dette er virkelig flott skrevet!
      Fikk begge bøkene dine idag så nå skal de leses.
      Stå på!

    16. Har ikke kommentert på innlegg på bloggen din tidligere, men nå måtte jeg bare, så utrolig bra skrevet! Ser noen andre skrev at du må ha flere slike innlegg, og det er jeg enig i!

      Vil også si at Elsk Meg er en veldig fin bok, har allerede lest den 3 ganger, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver om. Jeg skriver litt selv og blir inspirert av måten du ordlegger deg på, både i boka og på innlegg som det her. Så håper du fortsetter med det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg