jeg skal på stillecamp!

Jeg har bestemt meg for å dra på såkalt “stillecamp“. Det er slik jeg alltid refererer til det. Stillecamp er riktignok feil ord, det heter Vipassana. Opplegget er likevel; du skal bo på et sted i ti dager, sammen med flere andre og meditere ti timer om dagen. Men det sykeste? Ingen får snakke. Ingen øyekontakt. Du får ikke lese, ikke høre på musikk, ikke trene, ikke skrive. Ikke gå utenfor området, ikke løpe, ikke synge, ikke engang nynne. Det skal kun være deg, tankene dine, og meditasjon igjennom ti dager. 

For meg som ikke er særlig erfaren med hverken å være stille eller meditasjon kommer dette absolutt til å bli en utfordring. Men jeg har bestemt meg likevel, og dette skal jeg oppleve i løpet av livet – da kan man like gjerne gjøre det med en gang. Kasper skal være der også (på en annen avdeling siden han er mann), og for meg kommer det til å være en trygghet selv om vi ikke kan snakke og sikkert ikke blir å se hverandre heller. Han har vært på stillecamp to ganger før og har naturligvis inspirert meg til å ta dette valget. Jeg gleder meg til å fortelle dere mer når jeg har gjort det!

Vi skal ikke reise før 29. januar 2020, og vi har bestemt oss for å dra på campen i Sveits. Vipassana er gratis, du må bare melde deg på, men det kan være litt vanskelig å komme med siden så mange søker. Når jeg sier gratis så er det faktisk gratis. Du betaler hverken for mat eller opphold, det eneste du står ansvarlig for er å komme deg til destinasjonen.

Vipassana finnes i Norge også, men kursene holdes ikke like ofte og vi fant ikke noen datoer som passet oss. Sveits ble derfor det nest-beste!

Vi har valgt å reise i januar for en grunn. Det er starten av et nytt år og en tid man typisk bruker til mye refleksjon. Det er mørkt og tungt ute, og jeg vet jeg alltid har tanker på den tiden om hvem jeg er, hva jeg vil, hva som er mine mål i livet – uten å egentlig klare å lande i noe. Man går rundt i snøen og venter på noe, uten å vite hva. Jeg ønsker å bruke denne tiden til noe som faktisk kan være nyttig for meg selv og veien videre. Jeg vil bruke tiden (når jeg ikke mediterer) til å reflektere rundt hva jeg vil og hvem jeg er, og om jeg lever et genuint liv, hva jeg bør kvitte meg med, hvem som ikke er bra for meg, osv. Hvor ofte får man den muligheten?

Er jeg redd? Ja. Men samtidig forstår jeg ikke hvorfor det skulle være så skummelt å bli ordentlig kjent med seg selv. At disse følelsene kommer, er et tegn på at det er riktig.

Så, hva tenker du? Er det noe du kunne tenkt deg å prøve? 

66 kommentarer
    1. Ja så bra! Dette høres interessant ut. Er det noe man trenger er det å gå inn i seg selv. Reflektere over livet. Jeg tenker det kan vøre godt for psykisk helse også. Stoppe opp litt. Øve på å sette pris på det man kan, det man har og den man er. Det hadde vært mitt ønske om jeg skulle dratt. Håper du drar god nytte av dette Sophie Elise. Må si jeg frister til å gjøre det jeg også.

    2. Har vurdert det en stund nå, vurderer sterkt å dra på det til neste år. Gleder meg til å høre din erfaring fra det når den tid kommer ❤️

    3. Så bra!
      Jeg har gjort det i India ( phune/osho ).
      Det var heftig og jeg var ganske overveldet av alle inntrykk da jeg kom ut fra bobla.
      En fantastisk opplevelse som jeg gjerne skulle gjort igjen.
      Lykke til selv om det er en stund til.

    4. Skikkelig koselig å kult og spennende innlegg synes jeg flott bilder å kule bilder synes jeg du er favoritten min og beste ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus ⭐✌🌌🐱😀☀️♥️🐕🐶

    5. Jeg har vært på vipassana i 10 dager i England. Det var beintøft, men man føler seg helt nyforelska i alt og alle etterpå. Gråt mye, lo mye for meg selv. Utrolig morsomt siste dagen når man fikk snakke med de andre og vi bare gikk rett bort til visse folk fordi du følte du hadde fått et bånd med dem selv om du ikke haddd sagt et ord til dem.
      En sterk opplevelse.

    6. Det høres faktisk veldig spennende ut, men tror ikke jeg hadde klart det, livet mitt består liksom av mobil, serier og jobb. Så å være uten alt og bare i mitt eget selskap så lenge.. skummelt 😅 Ser for meg at tiden enten får sykt sakte eller sykt fort, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg tror 😂

    7. Wow. Høres ganske intenst ut. Blir nok en flott opplevelse med glede og tårer pga mye tanker.
      Tipper at du vil forandre deg en god del som person etter denne opplevelsen. Aldri hørt om det før.

    8. Jeg tror ikke jeg hadde gjort det, men jeg vet heller ikke hvordan man mediterer, eller hva det skal være godt for. Kjenner en som har gjort det to ganger, som syntes det er helt nydelig. Under et opphold der engang var det en de måtte slippe ut, som ble helt desperat, fikset det ikke. Jeg tror jeg hadde kjedet meg ihjel. Litt som fengsel, bare enda verre? Gleder meg til å høre hva du syntes!😃

    9. Leste om det nå, virker veldig spennende! Kunne tenkt meg å teste det selv. Får man enerom forresten?

    10. Hørtes veldig interessant ut! Kunne godt ha prøvd meg på det når sønnen min er litt eldre. En utfordring for meg er at jeg fort kan kjede meg og blir rastlaus.. vet du om det er mange som også er slik som deltar? Å eventuelle erfaringer med det «problemet» i en sånn setting?

    11. Wow dette høres superspennende ut. Jeg er en person som er redd for følelsene mine. Redd for å vise de, redd for å føle for sterkt på de og redd for å vite at de er der, så dette hadde sikkert vært superbra for meg å være med på

    12. Lykke til, dette blir stort for deg. Det beste rådet jeg kan gi er: “Surrender”

      Har selv vært på to 10dagers og én i 1mnd. Det revolusjonerte min psykologi. Glad for at du sprer the gift of Dhamma gjennom dine store kanaler:)

    13. Er Vipassana Old Student. Anbefalder å gjøre i India, et sted med pagoda er bra for de siste dagene. Lykke til.

    14. Så spennende! Det har jeg også lyst til å prøve, men det får vente til jeg er ferdig med studiene. Anbefaler def å se denne videoen: https://youtu.be/j-X2vLHEYZI
      Hun var på en slik retreat i sommer og har laget en yt-video om opplevelsen sin.

    15. Jeg kunne aldri ha gjort det, ser ikke poenget i pine seg igjennom 10 dager med å bare gjøre ingenting, Vet ikke hvordan man mediterer heller. Tror jeg hadde blitt litt små gal.

    16. Så spennende! Jeg håper at du får en god opplevelse, men også dårlige opplevelser kan gi deg noe veldig verdifullt. Tørr å kjenne, for du kommer alltids tilbake til hverdagen igjen.

      Blir spennende å høre om opp og nedturer, og nye tanker! Lykke til 😊

    17. Vet du hvordan campen er med tanke på mat? Er det veldig restriktivt eller har man mulighet til å spise som normalt? Gleder meg masse til å høre om opplevelsen din!!

    18. Hei. Ville bare informere om at de reklameannonsene på bloggen din til stadighet reklamerer for kylling, tror det er en Kiwi reklame? Syns bare det er litt uheldig mtp hva du står for 🙂 (men er dette utenfor din bestemmelse er det jo «bare» reklame da).

      1. Jeg vet, det er kjempeuheldig. Jeg har sagt ifra flere ganger, men det har dessverre med å gjøre at jeg nevner vegetar / å ikke spise kjøtt på bloggen, da kicker de kyniske algorytmene inn. 🙁

    19. All respekt og kred til de som faktisk klarer å gjennomføre noe slikt – jeg personlig syntes det høres kjempe kjedelig ut, jeg sliter nok i en liten vernepause i hverdagen – men det er kanskje et tegn bare der si? 🙈

      Gleder meg til å høre hvordan du har opplevd det da tiden kommer. Lykke til❤️

    20. https://norway-today.com/ bruker deg til svinn. De faker det om til en dagbladetartikkel hvor de viser bilde av deg på TV2 hvor det gis inntrykk av at du intervjues om bitcoin og hvor mye du har tjent der. Har akkurat varslet Facebook om at det er spam.

    21. Dette minner meg om boken Ni vilt fremmede av Liane Moriarty. Har nettopp begynt å lest den og den virker litt skummel. Håper din opplevelse blir en god opplevelse, så hvis du skal lese denne boken så kanskje vent til etter oppholdet 😅
      Det høres deilig ut! Kos dere! 😃

    22. TUSEN TAKK for at du svarte på kommentaren min det betyr alt for meg sophie Elise♥️ hilsen Kristian Magnus ☀️🌌

    23. Du kommer helt sikkert til å få masse ut av det! Gleder meg til å høre om hvordan det går:) skal selv på vipassana i fremtiden. Var søknadsprosessen krevende? Digger deg sophie! Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke gjør nok for klimaet, synes du gjør veldig mye (som å sette fokus på det gjennom tv, veganer kost bla..) i tillegg til å være et høy sensitivt menneske som alle vet hvem er. Hvis du synes du flyr mye, kan du jo kanskje ta tog? 💓Selv om det er tidskrevende og mer tiltak..

      1. Det er Kasper som står for søkingen men visstnok ikke krevende i det hele tatt!

        Tusen takk skal du ha <3

        Jeg vil gjerne ta tog men det er dessverre sjeldent det er mulig på grunn av tidspress..

    24. Vipassana er en fin meditasjonsform, som kan gi dyp innsikt.
      Selv opplevde jeg vipassana på en meditasjon som varte kun 10 minutter.
      Så utrolig spennende med et stille retreat, du vil nok oppleve veldig mye på den (indre) reisen😍❤️

      Kan også anbefale Agapeinstituttet som driver med reading, også en fantastisk opplevelse hver eneste gang. Sjelen er vakker❤️

    25. Kunne tenkt meg å prøve for opplevelsen. Men er redd jeg hadde blitt sinnsykt deppa, og fått angstanfall om jeg skulle være alene med tankene mine så mye.

      1. Skjønner hva du mener og det er nok absolutt ikke for alle! Noen kan sikkert få mer vondt ut av det enn godt, selv om jeg tror det er sjeldent.. Og kanskje nettopp på grunn av angsten er det viktig å kunne være alene med tankene sine? Ikke vet jeg.. Men slik har jeg tenkt for min egen del. Møte frykten, på en måte. <3

    26. Så mye idioti og dette er noe av der verste. Dere sosialistjævler er helt på bærtur. Bokstavelig talt.

    27. Hei! Hørtes veldig spennende ut! Har lyst til og dra på det selv! Hva bestillte dere gjennom? Hvilken nettside? Er veldig dårlig på google så hadde blitt glad hvis du kunne delt hvor dere bestillte fra😊😊

        1. Hei Sophie! Lurer på om du vet om det går an å søke til forskjellige kurs på forskjellige steder samtidig eller om man bare kan søke et sted? Redd for at det ikke er plass til meg så vil ha en “back up” hvis det ikke er ledig plass i Sverige.

          1. Jeg kom med på min andre søknad. Fikk svar i torsdags og kurset begynner 2. oktober. Så litt tett innpå, men det løste seg med jobben for meg.
            I Sverige får du i hvert fall lov å være påmeldt to kurs samtidig, men vet ikke hvordan det er med andre land.
            Lykke til! 😊

    28. Hei! Så spennende! <3
      Jeg har selv vurdert å prøve Vipassana, men har ikke helt turt å ta skrittet til å gjøre det. Kan du ikke lage en videoblogg om det? Evt en før om dine forventninger og en etterpå om dine erfaringer? Hadde vært kult å høre dine synspunkter 😄

    29. Skal på mitt første Vipassanakurs 2.-13. oktober, så kun 2,5 uke til! Gleder meg helt enormt, men er også veldig spent på hvilke prosesser det kommer sette igang hos meg.
      Jeg skal til nordens Vipassanasenter i Sverige. De arrangerer ca to kurs i måneden så det er litt flere sjanser til å komme med enn til det ene som arrangeres i Norge.
      Ønsker deg masse lykke til i januar, Sophie Elise! Håper vi begge finner det vi søker. 😊💕💐☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg