jeg er sjokkert

Reklame | annonselenke + egen bok

Plutselig kom det en føle som bredte seg over hele kroppen, som når man plutselig ser noen man er forelsket i på gaten eller når man har en hard latterkrampe med en god venn. En følelse av varme, takknemlighet. Begge mennene i mitt liv har bursdag i morgen, pappa og Kasper (jeg kan ikke la være å tenke at det må bety noe) og jeg satt å skulle skrive kort til dem da jeg ikke engang visste hvor jeg skal starte for det er så mye bra å si. Jeg er så utrolig heldig som har fått så fine mennesker i livet mitt, selv om de akkurat nå er få, så er de stabile. Jeg har nesten ingen venner lengre og føler meg definitivt som en outsider selv om jeg kunne levd livets glade kjendisdager. Men det er greit. Jeg prioriterer de stødige relasjonene som ikke bygger på ego og drama.

De har jeg hatt mange av.

Kjolen min finner duher. 💜

En annen ting jeg er takknemlig for, er dere. Boken min har solgt utrolig bra den siste uken til tross for at den ble sluppet i fjor. Det er en av de mest suksessfulle signeringsrundene Cappelen har hatt, noen sinne. I dag signerte  jeg til jeg fikk krampe i armen, og enda ble jeg ikke ferdig! Jeg må derfor tilbake igjen i morgen for å signere siste rest av bøkene, så om du føler for å trykke hjem noe i siste liten kan du gjøre det HER og så sendes den på formiddagen. Jeg trodde helt ærlig ikke jeg skulle selge noe særlig så sent selv om det er tilbud, men det gjorde den og alle er sjokkerte men glade. Takk.

En heftig bunke med bøker, men dette er ikke engang 1/10 av alt som ble solgt. Herregud!

Jeg var også innom den personlige treneren min, Adrian Paul. Han er fantastisk. Fremgangen jeg har fått med han ville jeg aldri ha klart på egenhånd – pluss, jeg har gått opp nesten to kilo den siste tiden, det er vi glade for. Jeg skal enda gå opp mer, men det har vært en balanse å spise rett.

Videre tok jeg turen innom Skappel. Mormor har ønsket seg noe nytt å strikke på, det er  jo midt i blinken for meg som alltid vil ha en ny genser. Så fikk jeg hilst på Dorthe og “gjengen” samtidig. Butikken deres er så fin! Hadde jeg vært Dorthe ville jeg vært høy på meg selv, men hun har beina plantet nesten under jorda, så god er hun. Og veldig morsom, det er noe folk flest kanskje ikke vet.

.. Og, jeg fikk en genser i gave. En nydelig gul som jeg har ønsket meg en stund. Blomsterbuketten fikk jeg da jeg signerte bøker.

Nå skal jeg se siste episode av Real Housewives på TV2 Sumo (er det bare jeg som synes de lager sykt mye drama for absolutt ingenting, og da mener jeg virkelig INGENTING?)  og så sitte i badekaret samtidig med en ansiktsmaske. I kveld skal jeg på kino, og i morgen venter vårfest med hele United Influencers. Det ser jeg frem imot. Det er de flinkeste folkene i bransjen og jeg er så glad for at jeg valgte å satse på dem for litt siden. Vi har i tillegg omsatt veldig bra i år.

Jeg er forresten alene hjemme i noen dager. Jeg elsker kjæresten min, men det er deilig og ikke minst nødvendig å ha tid for seg selv også. Jeg hadde ikke fungert som kjæresten til noen med mindre jeg fikk leve mitt eget liv, og det samme tilbake. Det kunne aldri ha falt meg inn å sette “lenker” på noen, hvor godt føles det egentlig å sitte hjemme med en kjæreste som man har tvunget til å være der? Det har jeg gjort før. Jeg var så sjalu av meg at jeg kunne begynne å gråte om en pen jente kom på tv liksom. IKKE i dette forholdet altså, vi snakker ti år tilbake i tid, men jeg har vært der.

Et sitat Petter Stordalen ofte kommer med er at han heller vil Gunnhild skal være ute å leve sitt eget liv og samtidig savne han, enn å sitte hjemme å savne han kun fordi hun kjeder seg. Det var ikke ordrett, men det er kjernen i det han sier. Og det er så sant.

46 kommentarer
    1. Du oppfordret i podcasten din å gjøre en ikke-egoistisk ting for klimaet. Og så linket du til en klima-sak i dag der det stod “FNpanelet ber også om å bryte koblingen mellom et godt liv og økende materielt forbruk”. Hva er din mening om høyt forbruk? Du lever jo av å øke andre sitt forbruk? Har du noen gang tenkt over at det kan være din ene ikke-egoistiske ting å gjøre? Å finne andre annonsører enn f.eks. Nelly som selger billige klær av dårlig kvalitet og som ikke varer lenge.

      1. Hei,

        ja – det er noe jeg tenker ofte på. Med det sagt, jeg gjør mange ikke-egoistiske ting for klimaet og jeg synes ordlyden din er ganske passiv agressiv ettersom du legger det fem som om jeg ikke gjør noe (jeg er en av svært få influencere som i det minste gjør litt / oppfordrer / informerer) , men det du påpeker er definitivt noe jeg tenker på. Jeg synes ikke klærne er av dårlig kvalitet eller ikke varer lengre (flere av plaggene har jeg hatt i mange år), men det er definitivt en bruk-kast kultur der og ekstremt mye plast, både i noen av klærne (ikke denne kjolen som er dyrere), men også i pakkene. Du vil se i flere av samarbeidene som kommer utover året at det er en variasjon.

        I innlegget skriver jeg også om Skappel, som er det stikk motsatte og en fin (og nødvendig) motvekt. De har null plast, hverken i plagg eller forsendinger, og de har utrolig fine verdier.

        1. Men Sophie nå gjør du det samme som hver eneste gang.. snakker om hva du IKKE gjør av dårlige klimavalg, istedenfor å faktisk stå til ansvar for at pengene som betaler regningene dine kommer av tenåringer som har lyst på klær du bruker i étt innlegg, goodieboxen som blir sendt i posten eller extensions som blir produsert, pakket i plast, sendt osv.
          Du kan ikke gjemme deg bak «men jeg gjør faktisk ikke dette her __» eller «men jeg gjør det her», «alle andre er sånn her» etc.

          Voks opp

          1. Helt enig Lina og Lena. Dobbeltmoral hele veien. Du gjør litt for miljøet, men det raserer du med en gang med dine dårlige valg. Slik har du holdt på leeenge. Det blir en ond sirkel,og ingen gode valg. Du får jo mange gode råd fra leserne, men synd at egoismen din er for stir, og selvinnsikten er veldig liten. Håper du snart gjør noen gode valg.

            1. 1. Fyll opp vaskemaskinen maksimalt.
              2. Unngå lang klesvask.
              3.sentrifuge på lange omdreininger.
              4.kast loet riktig. I avfallet.
              5. Vær klar over hva du kjøper. Ikke kjøp haugevis av klær. Gjenbruk det du har. Unngå å bruk syntetiske klær.
              Å vaske på denne måten slippes færre fibre ut. Bare et tips.

          2. Mye tyder på at det mest miljøvennlige valget , foruten å kjøpe færre plagg er å holde seg til naturlige fibre.vi vet også at polyester er plast og lages av olje. Polyester blir og til mikroplast som er værsting for dyr og hav. Det går aldrig ann å rettferdiggjøre å handle hos nellly. Du sier du har plaggene lenge, men det er jo mengden du kjøper som er galskap. Når de vaskes, særlig polyester lages det mikroplast som skylles ut i miljøet vårt. Plastikk sko er jo ikke miljøvennlig i det hele tatt.Det er jo mengder av bedrifter som driver bærekraftig nå, som ville vært samarbeid som gir deg respekt også. Det hjelper ikke å si at du har en stemme, når du fortsetter med samme ideologien.

          3. Woord. Kritiske kommentarer møtes alltid med hvor mye hun gjør, i følge seg selv. Rimelig usexy å shame folk for å spise kjøtt osv. når hun selv er selve symbolet på høyt forbruk. “Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe” er lix standardunnskyldningen for å ikke ta et oppgjør med sin egen forfengelighet. Og ærlig talt, du få’kke no plusspoeng i klimaboka for å “informere” (om hva da egentlig? Aldri sett et eneste fagorientert innlegg om f. eks. klimaforskning her inne) i 2019, klima og miljø får mye publisitet, og kan ikke forestille meg at de få som fremdeles er klimaskeptikere vil bli overbevist av en overbetalt rosablogger, tbh.

            1. Hvordan skal jeg kunne gi et fagorientert innlegg på andre måter enn å “informere” som du kaller det, ved å dele saker andre har skrevet? Jeg er ikke forsker og kan ikke gjøre noe annet akkurat der.

            2. Sophie har helt riktig. Det å skulle
              Begi seg ut i farvann og fagorientere mennesker uten å være forsker eller utdannet til dette, ville vært galskap. Foredrag er jo en orientering om et emne hvor en mp ha kilder for å henvise til.Tror ikke det er mange, hvis det er en eneste en her inne med faglig tyngde som en forsker har. Unødvendig kommentar,det er helt vanlig å holde foredrag uten å være forsker! Det er tøft å begi seg ut den veien. Bra Sophie Elise!

            3. Jeg refererer selvfølgelig til henvisende informasjon, og ikke selvprodusert i så måte (really…). Det er mange journalister, både med og uten relevant utdanning, som skriver gode artikler med forskningsrapporter ol. som henvisende materiale. Poenget mitt er at det blir for dårlig å hevde seg sjæl som klimaopplyser når det er snakk om noen ytterst få blogginnlegg (i havet av reklame for forbruksvarer) som tar for seg typ “stakkars dyra”, og bekymringer over været. Nei, ingen er perfekte, men man burde i det minste ha selvinnsikt nok til å ikke erklære seg selv som klimaguru når man er et epitome av kilden til klimaproblemene. Før SE tar et oppgjør med forbruket sitt (og dermed typ alle samarbeidspartnerne sine), så blir det rett og slett for dumt.

            4. Da har nok jeg misforstått hele greia. Kjenner nok for lite til hennes arbeid til å uttale meg slik jeg gjorde. Jeg er veganer og jobber mot å forminske utlipp grunnet overforbruk av klær. Var inne på Instagram der hun sa at hun ikke kaller seg selv veganer, men prøver å leve som veganer av og til. Det var og en diskusjon om vintage skinnvesker, som de kom frem til er greit å kjøpe. Hvorfor er det det? Dyret ble jo brukt til det samme som det gjør i dag. Klart det også fører til at andre kjøper nye skinnvesker. Fått med med dette nelly tullet også, kjolen hun har på seg er jo polyester som er laget av olje og når den vaskes skylles fibre/ mikroplast rett ut i havet. Sikkert tusen ting som skal nevnes, men som veganer bruker vi ikke skinn overhodet. Heller ikke vintage. Dette blir jo en runddans hun overhodet ikke vinner hvis det ikke blir forsndringer. Jeg får lese meg opp på hva hun driver med. Ulv i fåreklær kanskje.

      1. Kjøper du den polyester kjolen, er du med på å lage mikroplast som skylles ut i havet. Hvem får gjennomgå da? Lurt å ikke kjøpe den.

      2. Jeg for min del tror det er den absolutt styggeste kjolen jeg noen gang har sett.

        Godt vi er forskjellige! 🙂

    2. Jeg synes det er litt dumt å si at du nesten ikke har venner.. du har flere venninner fra Harstad og de folka fra serien din? Er ikke de ordentlige venner for deg?
      Jeg mener.. jeg har under 5 personer som er mine ordentlige venner utenom familie og kjæreste. Du er utrolig heldig. Hvis du vil dra på tur så finner du nok noen, hvis du vil dra på fest, dra på spa eller shopping så finner du noen venner som vil bli med.
      Ikke at jeg skal si at det er så synd på meg men du burde noen ganger se hvor utrolig viktig det er å være takknemlig. Takknemelig for at du har de 6-7 vennene (eller 10? Hva vet jeg) som du har. Det finnes mennesker som føles seg så ensom fordi de har ingen. Jeg har følt meg sånn siden 8 klasse og føler meg sånn nå 15 år etter..
      jeg har lett for å føle meg utafor og ukomfortabel i en gruppe med mennesker fordi jeg er ikke vant til å funke godt i grupper.. jeg føler at jeg aldri over de normale tingene eller er morsom i en samtale.

      Men jeg vil bare si at du er kjempe flink og står på! Du gjør mye bra😊
      Selvom jeg ikke er enig i Kroppsfokuset så synes du er utrolig tøff som dukker opp i debatter på TV og sier hva du mener😊👍 veldig få i din posisjon gjør det samme (eks. Isabel Raad)..

    3. Veldig enig med Lotte her. Synes nesten det er et hånd at du skriver ay du nesten ikke har noen venner, men stadig deler at du er sammen med venner som betyr mye for deg. Henrik, Marte, Fetisha, Amanda, Anne-sofie, Charlotte… Du er heldig som har gode solide vennskap som har vart fra barne/ungdomstiden di. Du er veldig heldig!

      1. Hun lyver rett og slett. Ikke lenge siden hun la ut innlegg med nye hagemøbler sammen med det hun sa var verdens beste venninne. Og at hun var veldig glad for å ha maaange venner som henne. Ikke rart vi blir forvirra, plutselig virker det som om du har nesten ingen???? Du motsier deg selv hele tiden. Men for guds skyld ja et hån mot de som strever uten venner, eller med få venner som meg. Du har en veldig selektiv hukommelse, vi husker nok mer av det du skriver enn deg selv. Men ikke sår lesere som er såre fra før.

    4. Er ikke bare den siste uken du ikke har vært aktiv i kommentarfeltet (som du sier på instastory), men minst 2 måneder. Men bra du er tilbake! Føler en blogg blir så «kald» og upersonlig når bloggeren bare pumper ut innlegg etter innlegg uten noen kommunikasjon..

    5. Har du tenkt å åpne opp for å snakke om tyrkiaturen din, eller skal du fortsette å late som ingenting? Og i såfall, er det at du tier om det et resultat av “debatten” ? Oppriktig nysgjerrig.

      1. Så klart er det det. Hun gjør lurt i å ikke si noe etter den stormen hodebunns-innlegget forårsaket.
        Hun lyver ikke, men hun sier heller ikke det hvis hun gjorde et inngrep. Det er det smarte å gjøre.

      2. Tror vi alle vet godt hva hun gjorde der. Hun kommer nok aldrig til å skrive om det, hun kan faktisk ikke skrive om det. Da kommer det bare en ny storm og debatt. Som kommer til å ødelegge den lille tillitten vi lesere har har igjen. Ikke vanskelig å se hva som er gjort.

        1. Nesten ikke venner? Jeg har 1 god venninne. 1.. Jeg har 3 andre jeg prater med.. Hun ene bor 3,5 time unna og de 2 andre snakker jeg mye med, men vi møtes sjeldent. Jeg har flyttet til en ny by og uten om samboeren min, hans foreldre og 1 kompis av han, som jeg ikke finner på ting med alene, kjenner jeg ingen. Det er å ha få venner. Du har mange i forhold til veldig mange andre mennesker.. og som du sier er de stabile og gode. Det er faktisk sårt å lese at du «klager» over få venner når det på ingen måte er tilfellet i det hele tatt

      3. Nå får hun jo en haug av kritikk ved å snakke om ting hun gjør. Kristing gikk jo helt bananas over de hår tattoverings greiene, og sa at om hun gjør ting så må hun aldrig fortelle om det, for det er så skadelig. Så du får skylde på Kristin…

        1. Det var jo tatovering i hodebunnen som ble toppen av isfjellet. Det ble delt en hel masse inngrep over mange år. Husker vel neseoperasjonen som ble vel dokumentert på bloggen, men skjønner og respekterer at hun ikke vil eller kan dele noe mer. Synes vi kan respektere det og slutte å spørre.

        2. Har du i det hele tatt fått med deg hele debatten? At noen lesere spør det får de ta på sin egen kappe. Debatten gjorde faktisk til at bloggere ikke lenger deler kosmetiske inngrep på bloggen. Og det er jo en seier med tanke på alle de yngre som leser, ser og blir negativt påvirket. Det er et enormt kroppspress som fører til komplekser som en ikke hadde før lesing av diverse blogger. Unge sårbare har ikke godt av det. Håper folk her og slutter å spørre. Hva hun gjør er privat og slik blir det.

    6. Hei! Jeg vil bare takke for den videoen du la ut om akne og meieriprodukter. Jeg er vegetarianer, hatt akne i årevis (prøvd alt av medisiner uten at huden har blitt 100% bra), og har alltid spist mye meieriprodukter. Så så jeg videoen din og tenkte det var verdt å prøve, så jeg kuttet ut ALT av meieriprodukter på dagen! Uten å vite om akkurat dét har vært utslagsgivende, så har huden min blitt SÅ mye bedre <3 (Også fikk jeg jo det siste kicket til å bli veganer i samme slengen) TAKK <3

      1. Hei! Akkurat det samme gjelder for meg. Jeg er 25 år, og har slitt med kviser i ansiktet så lenge jeg kan huske. Ikke før jeg fikk tipset om meieriprodukter i videoen til Sophie Elise, har det vært bedring. Men, de siste tre ukene har vært en magisk forvandling. Tusen tusen takk for tipset!!! For meg er det et nytt og bedre liv. Alle kommenterer hvor fin huden min er nå.
        Videre gleder jeg meg til å få bok i posten ❤️

    7. Skikkelig svevende Nydelig å vakker bilder å et erlig å åpent innlegg synes jeg setter kjempe stor pris på deg jeg du er som en sommerfugl i vinterland du kjempe koselig at du er kjempe glad i kjæresteren din å pappan din døm er skikkelig kul synes ønsker deg alt godt og en fantastisk riktig god kveld fra meg å puse kompis sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🦋🐱🌌♥️☀️✌

    8. Hvordan ble du kvitt sjalusien i forhold? Jeg er sammen med en fantastisk fyr som aldri ville gjort meg noe vondt, men pga mine egne usikkerheter blir jeg veldig fort sjalu om jeg ser en fin jente på TV eller om han prater med andre jenter. Grunnen er ikke at han gjør noe feil, men at jeg ikke kan forstå hvorfor han vil være sammen med meg. Derfor ser jeg etter ‘bevis’ overalt for at han synes andre jenter er bedre enn meg. Har du tips til hvordan jeg kan komme meg over dette?

      1. Jeg har ingen mirakelkur, men jeg har en kjæreste som er veldig god på å kommunisere, og vi kan eventuelt snakke om slike ting. Pluss, jeg vil ikke sette han igjennom de følelsene mine..

    9. “Jeg har nesten ingen venner lengre.”
      ??? Det var spikeren av selvmotsigelser og totalt ulike ytringer. Kan godta at du skriver 4 og 5 ganger at du skal kutte alkohol, og du skal trene to ganger om dagen – for det er lett å feile på dette. Men hva tenker egentlig vennene dine om at du skriver sånt? Håper du får hjelp og støtte. Og finner igjen vennene dine.

    10. Liker at du snakker om egoistiske relasjoner, når du iallefall gjennom hele sophie elises verden er den av vennene dine som snakker mest om seg selv, alltid skal ha rett og alltid skal ha fokus på deg selv.

    11. Hei!! Har et ganske interresant spørsmål jeg har tenkt mye på men liksom ikke kommet helt fram til svaret.
      Hva skjer egentlig med dyrene om hele verden skulle sluttet å spise kjøtt? De trenger jo også mat… Så hvor ville de bodd? De fleste gårder går rundt pga salg av kjøtt og om dette ikke lenger blir et alternativ vil jo de fleste måtte «stenge». Vi kan jo ikke ha kuer, sauer og griser løpende rundt i gatene, de vil jo sulte ihjel!

      1. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare på det spørsmålet, annet enn at dyrene i kjøttindustrien lever for å bli spist, men det hadde nok vært et bedre alternativ for de i industrigård å aldri bli født.

      2. Om all kjøttproduksjon hadde blitt nedlagt, hadde det jo ikke eksistert så mange dyr. Kjøttdyra unnfanges og fødes jo for å bli slakta å spist, og det hadde da ikke skjedd, altså hadde det ikke vært et problem. Hadde det ikke vært for mennesket hadde det ikke eksistert millioner (milliarder?) av kyr, kyllinger og sau. I overgangen til et kjøttfritt samfunn hadde de jo løst det på en bedre måte enn å slippe dyra løs i gatene.

    12. Enig i at vi skal være ærlige på meninger, men SE er et vanlig menneske som ikke er flawless. Hun prøver, og hun snubler litt. Jeg synes at vi skal være litt forsiktige med å løfte alt over på henne. Jeg ser også selvmotsigelser, og jeg ser litt forsøk på manipulasjon omkring det å liksom synes synd på seg selv. Altså, det brister voldsomt når hun er såpass voksen. Ærlig sagt. Puberteten er langt tilbake i tid.

      Dere som husker selvoppnevnte rikskritikeren Kristin Gjelsvik. Ta og sjekk ut hvordan hun ikke bare ammer ungen sin, nei, hun virkelig melker baby, fødsel og hele pakken i alle ender. Hun som skulle skjerme ungen? Det er det verste jeg har sett fra noen blogger, ever. Den ungen blir båret frem i medialyset i ord, kontinuerlig. Hvem er det som gir foreldrene penger i kassen, tro? Viaplayserien, klikk på utallige bloggstories, typ skjult reklame osv. Dere burde virkelig sjekke hva hun og kjæresten holder på med. Troverdigheten er på en seriøs prøve.

    13. Looking good girl! Utrolig fin skappelgenser, forresten.. Plutselig innså jeg at jeg kanskje trenger en gul en jeg også 🙈😂 godt det snart er sommerferie så det blir tid til strikking. Grattis med boksalg.

    14. Bestilte bok nå, er den signert? Eller var det bare for de som bestilte tidligere?

      Stå på Sophie Elise, du gjør en forskjell!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg